Crveni znak

DD LEX 52 | 96 str.

Yuri Wolkoff optužen je za zvjerska ubojstva dobrostojećih žena, a ne razumije zašto. No, cjelokupnoj javnosti on je savršeni kandidat – neregularan je, siromašni migrant, jedini tko je kadar biti takav zločinac, strašni Crveni znak. Kako bilo, nakon njegove smrti, sumnje počinju rasti i Wolkoff se ponovno budi, poput duha. Duha koji ubija...

• Crveni znak
    DD LEX 52
  • Crveni znamen - Kraljica tame - Delirij
    DD LIB 18
  • Crveni znak - Kraljica tame - Delirijum
    DD VCKI 18

• Marchio rosso
    DD SR 52

• lik Yurija Wolkoffa, kao što i jedna svjedokinja u stripu kaže, podsjeća na izgled glumca Borisa Karloffa u nekoj od njegovih kultnih uloga, a i vidi se sličnost između njihovih imena.
  • Str. 15: Dylan se prisjeća umorstava prostitutki kojima je svjedočio u „Jacku Trbosjeku“ i „Uspomenama nevidljivog.“
  • Str. 18: Dylan sluša pjesmu Children of the Dead kultnog benda Iron Maiden.
  • Str. 53: U kadru vidimo grob Aleistera Crowleyja, poznatog britanskog okultista koji je bio predmet velikih kontroverzi u svoje vrijeme. Također, radi se o faktografskoj greški pošto je Crowley u stvarnosti nakon smrti bio kremiran, a njegovi ostaci premješteni u New Jersey, SAD.
  • Str. 70: Na Dylanovom se stolu nalazi knjiga Phantasm of the Living Edmunda Gurneyja, američkog psihologa devetnaestog stoljeća. Radilo se o knjizi objavljenoj 1886. godine, a služi kao pionirski pokušaj objašnjavanja viđanja duhova kroz koncept telepatije. Knjiga se tako direktno odnosi na ovu epizodu gdje svjedoci ubojstava žena vide duh Yurija Wolkoffa kako ubija.
  • prva epizoda (od njih pet) redovne serije Dylana Doga koju je nacrtao Gianluigi Coppola.

Bloch: „Oni su ubijali prostitutke. Žrtve Crvenog znaka su žene iz visokog društva.
Dylan: „Ima razlike?

Crveni znak ponovno nas je podsjetio na dilanovski London koji nije toliko ugledna i dobrostojeća europska metropola, koliko tmuran i prljav grad tijekom čijih se maglovitih noći ne valja smucati ulicama. Također nam je dao još jedan primjer humora karakterističnog za ovaj strip, a Sclavi je cijelu priču zaokružio predstavljajući motive koji su aktualni za sva vremena – društvenu nepravdu i zloupotrebu moći. Tako da, iako će vam se na temelju prvih dvadesetak stranica ove prilično dobro tempirane epizode činiti kako svjedočite klasičnom slasheru koji se bavi lovom na uskrsnulog serijskog ubojicu, prava bit, ali i pozadina Crvenog znaka mnogo je dublja i kompleksnija.

Tako je Yuri Wolkoff, neobrazovani, ružni, siromašni i ilegalni lučki radnik koji zna dvije riječi engleskog društvu u Dylanovom svijetu poslužio kao školski primjer nemilosrdnog ubojice koji za sobom, osim mrtvih tijela nedužnih žena, ostavlja jedino znak „W“ ispisan krvlju, jedino slovo koje zna napisati. Kada je uhvaćen s prstima u pekmezu, njegov branitelj se nije ni trudio raditi svoj posao, a porota nije trebala dugo razmišljati o njegovoj presudi. Konačna pravda je tako bila zadovoljena njegovim samoubojstvom u zatvorskoj ćeliji u Dartmooru. No, pet godina kasnije, isti zločini britvom ponovno počinju, a svjedoci ubojstava viđaju Wolkoffov duh...

Tiziano Sclavi se u Crvenom znaku poslužio s nekoliko različitih motiva i čitateljima poslao nekoliko, kada se sagleda cjelokupni strip, bjelodanih poruka. Bogati iskorištavaju siromašne, ako si neobrazovan ili potječeš iz određene okoline društvo će te prije osuditi nego nekoga tko se kreće u visokome društvu, a upravo ti ljudi na visokim položajima skloni su iskorištavanju svoje moći zbog koje onda ti isti neprivilegirani pojedinci pate. Ovako kada se to napiše, zvuči jednostavno i uspješno je provučeno kroz cjelokupni strip, a Sclavijeva poruka svakako stoji i plus je ove epizode. Od klasičnog zlokobnog koljača tako smo dobili žrtvu koja se jednostavno našla na krivom mjestu u krivo vrijeme, a porota, koja mu je označila sudbinu, odlučila je uzeti stvar u svoje ruke i ispraviti svoju pogrešku zločinima iste vrste koji, zapravo, još više blate uspomenu na nedužnoga čovjeka. Sclavijeva bit, naposljetku, može se sažeti u nekoliko ključnih Dylanovih rečenica:

Cijeli vaš pothvat samo je izvrtanje malograđanske logike: oduvijek u povijesti, čudovišta su ta koja pate, a vi ste oni koji sebi uzimaju za pravo osuđivati i raspuštati. Nemate pojma da su oni uvijek osuđivali vas i da ćete uvijek biti osuđeni.

Također, Sclavi u scenariju uspješno parodira lažne odnose slavnih koji su bili aktualni ranih devedesetih kada je priča napisana, pa su tako i sada – „Dogovor je jasan. Sretni supružnici u javnosti, odvojene sobe u privatnom životu“ – kako kaže jedan od imućnih likova u stripu. Današnjoj sveopćoj osjetljivosti možda bi koncept bogatih žena koje se katkad prostituiraju u tim istim krugovima bio uvredljiv, ali Sclavi to iskorištava kao još jedan primjer lažnih odnosa među bogatima. Također, kao što sam već spomenuo, Crveni znak, bez obzira na mučne i nasilne scene i sumornu društvenu kritiku, sadrži nekoliko simpatičnih gegova koji su karakteristični ranijim epizodama DD-a.

Glavni narativni problem epizode je bez sumnje njezina predvidljivost. Iako se radnja lijepo razvija i Sclavi konstantno drži našu pozornost, sjeme je posijano tako da odmah možemo zaključiti da u cijeloj priči nešto smrdi i da je Wolkoff nevin, što još i nije loša karakteristika, ali trpanje njegove sablasti u epizodu i naivnost Scotland Yarda teško može proći. Vrlo je lako shvatiti tko je pravi krivac i tako je konačno otkriće porote kao odgovornih za „nova“ ubojstva mlako i očito. A kada otkrijete tko je počinio ubojstva za koja je Wolkoff prvotno bio osuđen, napravit ćete neugodnu grimasu i ispod glasa izgovoriti nešto poput „ma daj...“. Kao da se Sclavi pomalo izgubio u poruci koju je želio prenijeti.

Gianluigi Coppola ovim je stripom objavljenim 1991. godine doživio premijeru na serijalu. Radi se o iskusnom crtaču rođenom 1928. koji je početkom pedesetih radio na stripu Goal u Gazzetti dello Sport, a nedugo nakon toga i kao ilustrator na britanskim tiskovinama poput Sunday Timesa, Foruma i Observera. Krajem sedamdesetih se vratio u Italiju gdje je radio za izdavačku kuću Mondadori, da bi se na poziv Sergija Bonellija početkom devedesetih vratio stripu s radom na DD-u i Martinu Mystereu. Nakon toga, pod stare se dane posvetio slikarstvu, a umro je 2015. godine u Genovi. Coppola je izrazito je omražen crtač među regionalnim fanovima Dylana Doga, što naglašavam zbog toga jer ga talijanski fanovi uzdižu u nebesa, posebno na ovoj epizodi, koja je ujedno i njegova prva na cijelom serijalu.

Gianluigi Coppola

Zapravo, kad se stvari malo šire sagledaju, Talijane uopće nije teško razumjeti. Način na kojega je Coppola prenio London u kadrove stripa, čineći ga gotovo viktorijanskim, s prizivima maglovitog ambijenta koji kao da nas vraćaju u dane Jacka Trbosjeka, zaista zaslužuju pohvalu. Također, scene ubojstava jako su brutalne, a lica žrtava kao da isijavaju bol i agoniju. Nekima će možda takav eksplicitan način prikazivanja smrti biti previše, ali nemojte zaboraviti da je Dylan Dog horor strip, a Coppola je u takvim scenama uspio prikazati upravo to – stravu i užas.

Scene gdje se najbolje snašao su one na dokovima i u tamošnjim krčmama. Prikazi ljudi koji liče na deformirane degenerike, slabo osvijetljeni, raspadajući, truli prostori i štakori koji se kriju u smrdljivim kutovima soba točno ocrtavaju ono što je Sclavi želio prikazati. Cijeli taj prizor Dylanovu reakciju na viđeno čini još jačom nego što ona zapravo jest: istraživač noćnih mora suosjeća sa siromašnima i marginaliziranima koji su ovdje dovedeni praktički do karikature, ali je šokiran lifestyleom kojega su ti ljudi primorani voditi i počinje se pitati zaslužuje li uopće voziti automobil i posjedovati kuću.

Ipak, ako maknemo dobro pogođenu atmosferu na stranu, mora se priznati da je Coppolin crtež vrlo neujednačen – dosta eksperimentira s debljim i tanjim linijama pa određeni kadrovi izgledaju kao da ih je nacrtao netko drugi, nakon detaljnih vinjeta slijede neke koje izgledaju kao da su nacrtane nabrzinu, a vidljive su i greške u proporcijama. Kako god, vrlo lako možemo proglasiti Crveni znak Coppolinim najkvalitetnijim radom na Dylanu, s kojim se eventualno mogu mjeriti Ljudi koji nestaju (buduća epizoda tog crtača), ali nikako ne Koljač ili notorna Šuma ubojica. Naslovnica Angela Stana odrađena je korektno.

Sve u svemu, fanovi dobrog, starog, krvavog Dylana ne bi trebali biti razočarani ovom epizodom koja je solidna, ali ipak dosta predvidljiva. U Crvenom znaku Sclavi se zgodno poigrava društvenim problemima koji su, nažalost, još uvijek prisutni. Jadni Wolkoff na kraju svoje uhićenje i osudu nije razumio, ali čitatelji skupa s Dylanom jesu, što nas možda natjera da se zamislimo jesu li uvijek u životu stvari onako crno-bijele kakve nam se isprva čine.

DD LEX 51 Zlo

DD LEX 53 Kraljica noći

• Ukupna ocjena 51%

5, 3, 7, 6

Sviđa mi se Sclavijeva kritika društva. Problem je što se taj motiv ponavlja pa se čini kao, da je sve to več ispričano. Priča je vrlo predvidljiva. Jasno je bilo, da onaj jadnik nije ubojica, pa su tako oni preobrati na kraju sasvim očekivani.

28.01.2018
    18:15:00 sati

Ukupna ocjena 32%

4, 2, 2, 8

Ah, jadni mali Wolkoff, Frankensteinov izgubljeni sin, neshvacena zrtva, kako bi on mogao biti ubica. Bah, sranje od epizode, crtez uzasno los. Rijetko je ko znao u DD ekipi tako lose da crta kao Coppola. Njegov realisticni stil podsjeca na sex stripove iz sedamdesetih.
    28.01.2018
    21:06:00 sati
  • Andrey

5, 5, 5, 5

Pamtim strip po nevjerojatnom paradosku lošeg crteža i iznimne rijetke atmosferičnosti, viktorijansko horror gotičarske atmosferičnosti, zaista nešto posebno.

No crtež je valjda omaž...plagijat, pa smanjite ocjene ako je. Priča je isto vjerojatno oma... plagijat, pa smanjite ako je.

28.01.2018
    22:26:00 sati
    Andrey

7, 5, 7, 8

Zanimljiva epizoda. U djetinjstvu nikako nabavljiva, a naslovnica mi je baš bila privlačna. Susjed je imao broj prije –"Zlo", ali ovu nikako nismo mogli naći. Tako da je nisam čitao sve do Ludens Extra izdanja. Priča ima pomalo i ocekivani kraj, i nije nista posebno. Crtez u globalu dobar, odgovara ovoj epizodi, no ima sličica koje su smijesne i izgledaju zastarjelo. Dajem ocjenu više radi atmosfere. Groucho rastura na nekoliko mjesta!!

29.01.2018
    09:54:00 sati

7, 7, 7, 9

U stilu Upsomena Nevidljivog i Velikog Dijabola, ovo je prilicno dobro, sto se tice price o nekom serijskom ubici koji reze zene sirom Londona.  Sclavi ovdje nije bas previse elemenata dodao svojoj mitologiji - neke je cak i ponavaljao, pogotovo Dylanovu vezu sa cerkom klijentkinje - ali atmosfera je ipak mracan i efekatna, tako da kad stignem do zadnje stranice, ipak se vidi neki smisao.  Coppolin crtez nije bog zna sta, ali godi ovoj epizodi, pogotovo zbog grafickog izgleda ovog Wolkoffa; sumnjam da bi taj lik ispao zalostan u bilo cijim drugim rukama.  Naslovnica veoma dobra, onaj rani stano, a Dylanova poza kad se u poredi sa zlocincem ista kao u Hijeni, njegovoj prvoj naslovnici u serijalu.

11.02.2018
    02:19:00 sati

4, 6, 7, 6

Pamtim da mi se ovo nije uopste dopalo kad je izaslo prvi put pre 30 godina. I dalje je to jedna od najmanje pre-procitavanih epizoda u serijalu ia tih pocetnih godina. Ipak, danas su utisci nesto solidniji i to pre svega zahvaljujuci Kopoli (ko bi rekao da cu ovo ikad reci) - ovde je pogodio atmosferu totalno, totalna jeza sa svake strane. Steta sto i Sclavi nije na nivou, pristojni su to pokusaji disekcije drustvenih staleza, ali vec pocinje da smeta ucestali obrazac grupne urote da bi se nekome napakostilo/osvetilo ili sta vec.
    11.02.2018
    23:45:00 sati
  • Rahazlam

10, 10, 8, 10

11.03.2018
    01:25:00 sati
    Rahazlam

5, 5, 7, 8

Osrednja i ne baš logična priča, koja bi se lako zaboravila da nije crteža. Crtež je ogavan, ali savršeno pogađa i naglašava atmosferu u stripu. Inače, i meni je Coppola omražen crtač, ali ovdje te baš jeza hvata dok čitaš. Po pitanju priče, teško je povjerovati da bi netko odjednom počeo ubijati iz nekog osjećaja krivnje, a još je gore što je uključena cijela grupa (do šokantnog saznanja) normalnih ljudi. Također, Dylanova cura se ponaša isto, pa i gore od žrtava, pa ni drugi obrat nema logike. Naslovnica mi je posebno draga iz subjektivnih razloga. Kao dijete imao sam prethodni broj "ZS 51: Zlo", a naslovnicu ovoga sam vidio kao najavu sljedećeg broja. Naravno, zbog rata taj broj nikada nije došao na hrvatske kioske. Kad sam već na ZS izdanju; u recenziji nije stavljena ta naslovnica.

06.06.2018
    02:19:00 sati

• Duhovi u tami