Povratak u Zonu sumraka

DD LEX 57 | 96 str.

Doktor Hicks iz Centralne bolnice šalje Dylana i svoju ćerku iz epruvete Opal u posetu drugom doktoru Hicksu, iz Invereryja, i tako počinje "Ritorno al crepusculo", jedna od najčudnijih epizoda Istraživača noćnih mora...

• Povratak u sumrak
    DD LEX 57
  • Mumija - Sjene - Povratak u zonu sumraka
    DD LIB 19
  • Mumija - Senke - Povratak u zonu sumraka
    DD VCKI 19
  • Povratak u zonu sumraka
    DD ZS 57

• Ritorno al crepuscolo
    DD SR 57

• Ovo je drugi deo trilogije o Zoni sumraka
  • Osim Zone sumraka, ova epizoda se nadovezuje još i na DD #14: Fra Između života i smrti, DD #22: Tunel užasa, a preko Morgane i na DD #25: Morgana i DD #43: Priča niokome
  • Ideja o biblioteci sa nezavršenim i nemogućim knjigama se u stripovima pojavljuje i u Gaimanovom Sandmanu
  • "Nastavak" ove priče sledi u DD #77: L’ultimo uomo sulla terra ... manje-više

"Često sam se pitao nije li celi svet Zona sumraka... Identični gestovi, identične fraze, identični dani, meseci, godine."

Nakon pedeset brojeva, Sclavi je rešio da vrati Dylana u Zonu sumraka, tj. seoce Inverary, gde su svi stanovnici mesmerizovani, hipnotisani pred smrt tako da nastavljaju da žive, ali uvek isti dan, uvek ponavljajući iste radnje. I dok je prva Zona sumraka jedan od Sclavijevih ranih pokušaja da prikaže užas svakodnevice i običnog života, drugi deo ove trilogije je sasvim posebna priča, značajno kompleksnija u svojim ciljevima i konfuznija u izvođenju.

Imamo selo besmrtnika koji su, izgleda, konačno počeli da umiru, ili barem da putem Crne rupe prelaze u jednu novu dimenziju, ili čak novi oblik života. Imamo dva doktora Hicksa, i zaista je interesantno da uopšte postoji mogućnost da je Sclavi toliko unapred planirao i postavio dva lika koji se isto zovu, stvarajući mogućnost da ih kasnije rodbinski poveže. Imamo Opal, stvorenje iz epruvete, obolelo od virusa koji joj mutira telo, ali joj ne dozvoljava da umre, koju Hicks iz Inveraryja pretvara u kopiju Morgane, pre nego što je odnosi Galija. Imamo ogromnu rupu u kontinuitetu, po kojoj je Vergerusovu labarotoriju uništio Dylanov otac, a ako je Dylanov otac u stvari Vergerus, odnosno Xabaras, ko ju je onda uništio? I imamo Dylana koji levitira između više Zona sumraka, nalazi se čas s jedne, čas s druge strane neobjašnjive Crne rupe, i koji, iako je mesmerizovan, uspeva da izađe iz Zone.

I šta je pisac hteo da kaže ovim haosom?

Gomilu stvari. Sclavi donekle pokušava da ispravi nepravilnosti koje je naknadna ideja da je Xabaras u stvari Dylanov otac unela u celu priču, i zato vraća Dylana u Inverary da bi zajedno sa Vergerusom/Xabarasom u prošlosti uništio njegovu labaratoriju. Naravno, to prouzrokuje još više glavobolja za onih par mazohistički nastrojenih jadnika koji se trude da povežu sve DD epizode u jednu iole koherentnu celinu, ali tek u trećem delu trilogije postaje jasno da celine ovde nikako ne može biti. Bez obzira na to, Sclavi se igra – daje nam Morganu na kašičicu, ovlaš stavlja do znanja šta u stvari Galija predstavlja i priča svoju priču, koja je u tom momentu nejasna svakome sem njega. Rezultat toga je da još više čeznemo za jednim konačnim objašnjenjem konfuznog Dylanovog života... objašnjenjem koje do dana današnjeg nismo dobili, a kako stvari stoje, nećemo ga ni dobiti. Sclavi je rekao šta je imao u onih desetak epizoda koje se bave tom tematikom, ostalo je na nama... a kao što pokazuje nedostatak recenzije DD #100 na www.stripovi.com, a vala i na UBC-iju, niko još nije voljan da ponudi "unified theory" Dylanovog porekla.

"Čovek naime poseduje dva tela... Sumarno i kompletno, analogno stadijumima gusenice i leptira. Ono što smatramo "smrću" zapravo je bolna metamorfoza."

Dok se neko ne osmeli, Ritorno al crepusculo ima još puno elemenata koje treba spomenuti. Fakat da ni mrtvaci ne žive večno izraz je Sclavijevih depresija, udovoljavanje mid-life crisis, saznanju da ćemo se svi, bez obzira na naše nade, pretvoriti u gomilu istrulelih kostiju, što se lepo vidi u sceni dok se otac Flanagan raspada i priča kako vera pobeđuje smrt. Ovde nema utehe da je smrt bolja od Zone, posmrtnog smeška Bree Daniels iz Oltre la morte. Umreš, istruliš, nema te više i to je to. Pa kome je Zona strašnija od toga, nek izvoli. U načelu, u pitanju je ultimativni životni užas: life’s a bitch, and then you die. Tačka.

Celom pričom vlada jedan osećaj irealnosti, izgubljenosti Dylana i donekle Opal u vremenu i prostoru. Ukoliko mu je to bila želja, Sclavi to odlično uspeva da prikaže, jer ništa nije sigurno, levitiranje Dylana i ostalih aktera priče između jedne i druge strane crne rupe efektivno uništava svaki osečaj za to šta je stvarno a šta nije, i dobro je pitanje da li se bilo šta od ispričanih događaja uopšte odigralo. Kraj u kome Opal kaže Hicksu iz Centralne bolnice da Zona sumraka u stvari ne postoji možda je i jedini "stvaran" događaj u priči, a sve ostalo je proizvod Dylanove mašte koja pokušava da se izbori sa konfuznom prošlošću?

A tu je i mesmerizovanje koje ubacuje Dylana u Zonu sumraka. Oboriva je pretpostavka da Sclavi već tada shvatio da mu Bonelli neće dozvoliti da završi DD onako kako je planirao, sa brojem 100. I ovo bi bio njegov odgovor na to. Umesto da Dylan ima svoj kraj, svoju smrt u neku ruku, on će zauvek ostati zarobljen u Zoni sumraka, sa novim brojevima i epizodama koje se neizbežno svode na ponavljanje starih motiva, na korak od onog pakla kojeg smo videli u prvom delu, od svakodnevice koja ZAISTA jeste svakodnevica u bukvalnom značenju te reči. Dylan već stotinjak brojeva živi u Zoni, ali svi se trude da to ne primećuju, da iščekuju nove epizode sa nadom da će se desiti nešto NOVO... i da budu razočarani. Čak su i tradicionalno interesantni Giganti DD-a u zadnjih par brojeva postali monotoni, Sclavi se povukao, Marchesellija nema već godinama, Barbatova treba još mnogo toga da nauči, a Chiaverotti i Ruju kolo vode. Sumrak Dylana, indeed!

"Simpatično englesko seoce crna je rupa udaljena milionima svetlosnih godina od Londona."

Pomešajte sve navedene elemente, dodajte Crnu rupu i ideju da se ona može stvoriti na Zemlji prkošenjem univerzalnim principima prirode, ubacite još standardno neinventivne Montanarija i Grassanija (koji, ruku na srce, ipak ne kvare previše ugođaj) i imate Ritorno al crepusculo. Kada sam pre desetak i kusur godina prvi put čitao ovu epizodu, ništa mi nije bilo jasno, ali me je oduševila ta irealna atmosfera, a i naznake za Dylanovo poreklo, i sa nestrpljenjem sam čekao da vidim kako će sve biti razjašnjeno. Sada, kada znam da razjašnjenja nema, da je sve što je trebalo da bude rečeno već kazano, i dalje mi se dopada, jer daje ogromne mogućnosti za teoretisanje o tome šta je Sclavi hteo da kaže. Ali subjektivnost i lični afiniteti na stranu, u pitanju je jedna haotična priča koja u gomili tema koje pokušava da prikaže jedva uspeva da izgovori išta jasno, papazjanija slična Storia di nessuno, koja služi kao potvrđivanje Sclavijevijevih mutnih strahova i ego tripova.

No, ja volim ego tripove. A vi?

DD LEX 56 Sjene

DD EXT 58 Kamena klepsidra

10, 9, 6, 9

Haos.Ali dobar.Svasta se tu moze naci i nista se nemoze logicki povezati, pa ko voli neka glasa. Ja sam za. Dva Dr. Hiksa, misticna Opal, zaprepasceni Dylan kad joj strgne kapuljacu i vidi ono sto mi ne vidimo, Sclavijevo re-citanje Poa i zato su ocene opet visoke.
    12.01.2004
    21:24:00 sati

9, 8, 8, 8

Sclavijeva dopadljiva igra sa dimenzijama, za koje je već davno shvatio kakav su dobar materijal za dubiozno i višeslojno pripovjedanje... a i Sclavijeva osebujna mašta tako se najbolje oslobodi u svoj svojoj "raskoši".
    19.01.2004
    20:28:00 sati
  • Ukupna ocjena 35%

1, 4, 4, 8

Nastavak koji nikada nije trebao da nastane. Los nastavak odlicne price o gosp. Valdemaru koji nikad nije smeo da skrnavi ovo delo E.A. Poa. POkusaj da se od odlicnog prvog dela "ZOna Sumraka" na silu napravi splater. Nije trebalo to da urade. ocena 2-
    02.03.2004
    12:12:00 sati
    Bilja

7, 7, 7, 7

Ako je išta konfuzno i ultrahalucinantno, onda je to ova epizoda, koja svakako drži korak sa svojim prethodnicima, PRIČA NI O KOME i MORGANA, a hvala Bogu i sljedbenicima, POSLJEDNJI ČOVJEK NA ZEMLJI i PRIČA O DYLANU DOGU. Što reći o ovoj ludosti? Sigurno je jedino da nema nikakvog rješenja, nema konačnog odgovora kojeg se nekolicina zaluđenika pokušava dokopati, barem ne onakvog kakvog bi to ja volio vidjeti. Ni nakon pažljivog iščitavanja ključnih epizoda, ni nakon (kvalitetne) rasprave na čuvenom topicu «DD unified theory», a ni sada, nakon malog odmaka, ne mogu dati logično objašnjenje i jasan odgovor, koji bi obuhvatio i pomirio, različite verzije Dylanovog porijekla, različite verzije događanja, različite verzije života i različite verzije smrti. S druge strane, draž ovih epizoda i jeste ono što je spomenuo Djole: ogromne mogućnosti teoretiziranja što je Sclavi htio reći i do kuda sve idu tumačenja. A vidjeli smo ih razna, od postmodernizma, paralelnih svjetova, psihološkog profila Sclavija, simbolike brojeva do biblijsko-vjerskih poveznica. Jedino što se sa sigurnošću može reći, to je da se kroz cijeli opus DD protežu Sclavijeva filozofska razmišljanja o životu, bitku, biću, njegovi stavovi, njegovi strahovi, u čemu prednjači osnovna ideja kako se ništa na svijetu ne može izreći sa sigurnošću, jer, kod njega, svaka istina ima dva lica, a možda i tri i četiri i stotinu, i nikad se ne zna je li početak ili kraj. Uvjeren sam da Sclavi ne zna za izraz «jasno kao popiti čašu vode» i ne bih se čudio kad se spušta stepenicama, da se ustvari penje. Izgleda da se on već davno vratio u Zonu Sumraka, mi ostali (ili možda tek poneki) se još uvijek nekako držimo na granici. Strah me što će biti ako jednom ipak dosegnemo «theory»
    06.04.2004
    20:52:00 sati
    stinky

Ukupna ocjena 43%

2, 1, 8, 10

Apsolutno nepotreban nastavak. Ako za Zonu sumraka imam samo reci hvale, onda potpuno druge reci moram upotrebiti za Povrtak... Dva Hiksa, jedan ziv u Londonu, drugi, valjda, umire u Invernesu, mrtav pa ziv Dilan (da li?), mrtvaci koji ponovo umiru - prelaze u neku srecniju dimenziju, sta li, nastavak price o Slucaju Valdemar... Ma hajde. Bruka, Sklavi, bruka.
    02.05.2004
    21:13:00 sati
  • SejoSexon

5, 7, 10, 10

Pridruzujem se svima koji misle da je ovo nepotreban nastavak. Zbog rata sam ovu epizodu mogao procitati tek nedavno i ocekivao sam puno, puno vise od ove price.
    22.03.2005
    13:21:00 sati
    SejoSexon

3, 3, 8, 6

DD nikad nisam doživljavao kao serijal u kontinuitetu tako da su mi sve priče koje pokušavaju rasvjetliti njegovu prošlost tek prosječne ili čak loše(kao u ovom slučaju).U ovoj epizodi ne nalazim ništa što bi me bar malo zainteresiralo,sve je previše konfuzno za moj ukus iako vjerojatno ima neko skriveno značenje.Ono što moram naglasiti i što me pozitivno iznenadilo je crtež M&G.Dečki su se stvarno potrudili i ovo je sigurno njihova najbolje odrađena epizoda.Posebno mi se sviđa kako crtaju raspadanje ljudi u zoni sumraka ali nažalost čak ni to ne može opravdati njihov katastrofalan crtež samog Dylana koji na svakoj stranici izgleda drukčije.
    08.05.2005
    11:32:00 sati
  • Ukupna ocjena 29%

1, 1, 7, 2

Kao što sam rekao,ovakav tip epizode mi ne leži.Totalno bez smisla i veze i ako recenzent kaže da je ovo jedan od najčudnijih Dylanovih slučaja ja se slažem 100%.Crtež je za razliku od Kraljice noći vrlo dobar i daleko najsvjetlija točka ove epizode.
    18.09.2005
    19:06:00 sati
    zerovnik
  • zveky

5, 5, 7, 5

Stvarno ne razumjem svrhu ovog nastavka!?Pocinje vrlo zanimljivo,ali ostatak radnje se razvija katastrofalno!Potpuno nepotrebno!
    20.09.2005
    01:55:00 sati
    zveky
  • SnotMan

5, 5, 4, 4

Pohvale recenzentu.Sto se tice epizode,aljkav rad.
    24.09.2005
    12:52:00 sati
    SnotMan

8, 10, 9, 10

21.11.2008
    15:16:00 sati
    Misko iz Darwooda
  • Lucy Liu

10, 10, 10, 9

Prvo je zona bila samo ponavljane jednog dana u drugi,uz dodatak živih mrtvaca koji svako-malo se raspadaju,a sada je zona crna rupa koja isisava Inverary u sebe,nakon čega se on vraća,pa ga opet usisa,pa se vrati,pa tako over and over and over and over....Jednostavni--sjajno!
    23.11.2008
    14:26:00 sati
    Lucy Liu
  • provodina

3, 4, 10, 9

Prvo šta sam pomislio kad sam pročita ovu epizodu je bilo ''Ala koji je ovo kupus od epizode neznaš ko pije a ko plaća ?? ''Nakon toga sam doša ovdi i pogleda recenziju ... Sad kad tako gledajući kao recenzent onda ima smisla .. ali ko može sve skontati što je pisac htio reći ovom epizodom ... Iskreno neznam zašto Sclavi forsira tu sagu o Dylanu i njegovom podrijetlu na ovako smušen način.Nikad mi nisu ležale ove epizode koje se tiču njegove prošlosti kao ni onaj 100 broj koji većina drže za završetak sage o DD.Tako ni ova mi nije baš bila legla iz prve.Zašto DD nema neko normalno podrijetlo nego je tamo iz nekog 18 st ? Bilo bi bolje da je normalna osoba koja ima svoju agenciju i svoje smušene slučajeve, nego ne on mora imati i podrijetlo skumbuljano koje samo Sclavi konta ,a nama servira na kapaljku malo po malo.Neka se konačno napiše jedan DD koji će sve to skupa složit u cijelinu i stvar riješena.O samoj epizodi malo me podsjeća na Stravu u Providencu.Tamo imamo putovanje u druge dimenzije koje tamo slovi kao carstvo snova, ali za razliku od ovdje tamo je to malo bolje ispričano ili ja više ipak voli više MM način razvijanja priče.Kako sam recenzent ovdje kaže ovo ipak nije kraj i možda će ova epizoda bolje sjesti na svoje misto kad pročitam i tu završnu priču zone sumraka.Prva mi je još uvik puno bolja iako ova ima svoju svijetlu stranu kao naprimjer izvrstan crtež M&G
    23.11.2008
    19:43:00 sati
    provodina

6, 6, 10, 8

Koja zbunjoza, ali to je Sclavi, pa tko voli... Nije li, ipak ovaj put, malo pretjerao!? M&G odlični, a ni Stano nije loš.
    25.11.2008
    00:25:00 sati

9, 9, 9, 10

Genijalan nastavak Zone sumraka koji me uistinu oduševio. malo raspadanja tijela, malo halucijacija i delirija - odlično, bravo Sclavi! Ova Stanova naslovnica je fantastična!
    25.11.2008
    11:50:00 sati

9, 8, 9, 10

Genijalna priča kojom nam Sclavi nešto želi reći ali ni sam nije siguran da li želi da to mi znamo. Generalna proba za Priču o Dylanu Dogu!
    25.11.2008
    18:06:00 sati
  • Cliff Burton

8, 7, 7, 9

Naslovnica malo u kaosu. Ali jako ukusnom kaosu. Priča je malo lošija od predhodnika, ali te dvije se epizode ne smiju uspoređivati jer se vidi kao je Sclavi dobio još jednu svoju "žutu minutu" i napravio "dernek" kojim nas zna zaprepastiti i oduševiti. Sve u svemu jedna 7-8 ocjena. Uživao u čitanju romana, ali nije kultno u priči koliko je broj kultan...
    08.12.2008
    17:19:00 sati
    Cliff Burton
  • Inferno

Ukupna ocjena 33%

2, 1, 6, 6

.
    10.12.2008
    20:29:00 sati
    Inferno
  • cibalia

2, 4, 7, 5

Sclavi nije ostavio pouku. Ili je pouka:Laži tati da bi dobila extra poziv. Glup nastavak koji je mogao bolje. Super mi je ono kad Gruncho sretne Poa i počne pričat vic:Oprostite, znate li gdje se prodaju okrugli novčanici? Ne znam kako bih spremio okrugle sume koje sam podigao iz banke.Taj vic je jedini razlog što prića neće dobit jedinicu. M&G dobri, Stano loš. Sve u svemu moglo je bolje.
    17.12.2008
    13:25:00 sati
    cibalia
  • Death

8, 8, 9, 9

Zanimljiva Sclavijeva igra sa dimenzijama. No bilo mi je teško išta shvatiti. Što je htio Sclavi reći? Crtež odličan.
    27.12.2008
    19:37:00 sati
    Death

Ukupna ocjena 43%

2, 1, 10, 4

Sclavi, nije ti ovo tribalo. Zonu sumraka je triba ostaviti na miru i ne praviti više nastavke, a pogotovo ne ovakve nastavke u kojima se ne zna tko pije tko plaća. I gdje ništa nema veze s ničim, samo se izmjenjuju scene po nekom random odabiru. Djolino obrazloženje i pretpostavke Dylanove mesmerizacije su točne da točnije ne mogu biti jer Dylan i njegove najnovije epizode su stvarno uvik slične, samo se ponavljaju. Dylan je u pravoj Zoni sumraka što se toga tiče i Sclavi je uspješno to poručio ako mu je to bila namjera. No to je samo jedan sićušni, uspješni detalj ovog stripa koji i dalje ne popravlja mnogo na stvari. M&G su i dalje na svojoj razini, naslovnica je očajna.
    30.12.2008
    09:33:00 sati

10, 9, 7, 8

Meni jedna od najboljih epizoda Dylana Doga, i potpisujem sve što je @Djole rekao u recenziji. Mene čude ti komentari gdje ljudi kažu da im je sve to teško za shvatiti. A šta bi vi? Neko ekspresno banalno rješenje ala Burattini? Pile je prešlo cestu da bi došlo na drugu stranu? Ma dajte... I nije tako teško shvatiti o čemu se ovdje radi, opet imamo Sclavijevu depresiju i ravnodušnost, životno beznađe i otuđenost od gotovo svega oko sebe, odnosno beskrajno ponavljanje svega toga, vječnu iluziju koja nikad ne završava, ali (nažalost) uvijek iznova počinje. Genijalno je međutim to da se svi ti aspekti ovdje (kao npr. u ''Zoni sumraka'') ne odnose samo na Sclavija (kao nekog ludog tipa koji između terapija elektrošokovima sjedi negdje u nekoj zadimljenoj mračnoj sobi sa mačkom u krilu i zapisuje svoja 'putovanja'), nego i na samog Dylana Doga, odnosno njegov serijal, i konačno - NA NAS ČITATELJE! Dylan je izmišljeni lik, ali mi smo ti koji su zaglavili u ZS-a i ne nalaze izlaz, mi smo ti kojima se isponova i isponova servira isto sranje, tuđe paranoje i jeftina filozofiranja, mi smo ti koji ne shvaćaju (odnosno odbijaju shvatiti), - a pazite sad - SCLAVI JE DOKTOR HICKS! On možda jest ludi depresivni tip u bijelom odijelu, koji je izgubio vjeru u život, ali barem se vraški zabavlja, i uspješno nastavlja svoj eksperiment.
    14.01.2009
    08:09:00 sati

7, 7, 6, 6

Zanimljivo ali mi je ipak br.7 "Zona sumraka" bolji od ovog nastavka, iako nije ni ovaj toliko loš za pročitati. Bilo bi to puno bolje sa malo manje fantazije.
    25.01.2009
    18:48:00 sati

6, 5, 7, 8

Zanimljiv zaplet, ali poslije se sve pretvara u jednu veliku "zbunjozu". Pomalo ostaje dojam da sve te Sclavijeve mudrolije nikam ne vode. Jedini plus je ponovna pojava Poe-a i M&G koji su mi ovdje začudo dosta dobri.
    07.04.2009
    21:12:00 sati

10, 10, 7, 10

23.09.2009
    19:54:00 sati
    Brdar
  • Ukupna ocjena 45%

4, 3, 5, 9

Pogubljeno....
    18.11.2009
    08:01:00 sati
  • Solid Snake

10, 10, 8, 9

Odlican nastavak.Opet ustisak kvari crtez.
    23.12.2009
    20:37:00 sati
    Solid Snake
  • Ukupna ocjena 37%

3, 3, 5, 4

02.07.2010
    00:05:00 sati
    Dalma

5, 4, 10, 9

02.07.2010. 5,5,8,7 61%

Ovo se pretvara u sapunicu. Baš nedavno sam pročitala i VČ29.  Dosadno.

Edit: 01.06.2017.

Nakon drugog čitanja dojam je još i gori, barem za scenario. Al crtež me oduševio pa će ocjena skočiti.

Pola stripa je prepričavanje prvog nastavka. Hicks nacist i Opal su dobro iskorišteni u smislu razloga zbog kojeg se Dylan vratio u Zonu sumraka.

Tamo ga je dočekao Inverary koji je postao jedna crna rupa, prolaz kroz vremenske i prostorne dimenzije. Po svemu sudeći, Dylan je uspio doći u situaciju iz prošlosti, u trenutak uništavanja Xabarasovog laboratorija. Izgleda da je on taj koji ga je uništio a ne njegov otac. Iz prijašnjih epizoda znamo da taj neki njegov otac ni ne postoji, jer mu je Xabaras zapravo tata. Živo me je zanimalo kako će Sclavi otpetljati tu zavrzlamu koju je napravio proglasivši Xabarasa njegovom ćaćom. U najranijim epizodama njegov ćaća se spominjao kao Xabarasov neprijatelj, i spominjalo se također da Dylan ima  350 godina... Mišljenja sam da je u  početnim epizodama Sclavi imao neke druge vizije u vezi Dylanovog podrijetla, ali se u međuvremenu predomislio, proglasio ga Xabarasovim sinom, te napravio kaos. I sad u hodu to ispravlja i tjera vodu na neki drugi mlin. I gdje ćeš boljeg riješenja nego da ga još dodatno izmistificira kao lika, jer bi se u protivnom stvorila nedosljednost.

Nakon ove epizode, ispada da je Dylan mesmeriziran i takav živi izvan Inverarija. Ne raspada se, niti živi jedan te isti dan. Po toj logici i drugi ljudi mogu napustiti Inverary i pobijediti taj limb u kojem se nalaze.

M&G zaslužuju 10. Oni su me u biti potakli da idem mijenjati ocjenu al onda se razbrbljah... Naslovnica također zaslužuje veću ocjenu.

02.07.2010
    12:46:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

7, 9, 7, 9

28.09.2010
    22:35:00 sati
    El Niño
  • Ukupna ocjena 99%

10, 10, 10, 9

Pa ovo je stvarno kao u naslovnici...Nasljednik zone sumraka.

22.12.2010
    15:08:00 sati
    Patrix
  • doktor78

6, 6, 8, 7

Nisam bio odusevljen ni prvim dijelom, a kamoli ovim nastavkom. Pola stranica stripa je potroseno na ponavljanje. Ovo nije tip DD stripa kojeg volim

05.01.2011
    13:15:00 sati
    doktor78

8, 9, 8, 9

Pri prvome čitanju ovo je definitivno bilo malo preludo za mene pa me i nije baš dojmilo. No, danas me to Sclavijevo ludilo itekako ostavlja pod snažnim dojmom. Naslovnica je super, a M&G odlični; možda i njihov najbolji rad na DD-u.

24.04.2011
    14:14:00 sati

8, 8, 9, 9

Ovo stvarno nije toliko lose.  Stavise, meni se ova svidja vise nego ona prva epizoda ove trilogije, "Zona Sumraka".  Epizoda je kompletna nocna mora, u pravom Dylan Dogovskom stilu, kao u epizodama "Kuca Igubljenih", "Beskrajna Noc", "Nicija Prica", "Morgana", itd.  Nema puno stvari ovdje koje imaju smislu, ali to je u stvari i poenta: u zoni sumraka, ili u nistavilu, ili gdje god se u stvari ovaj gradic Inverary nalazi... mozda je u nekoj 'black hole', kao sto i sam Dr. Hicks kaze.  Svidja mi se ona 'romansa' izmedju Dylana i one Opal, koja je unakazena, iako se u stvari nista narocito ne desi izmedju njih dvoje, ipak ima neke tenzije. Dobra prica, dosta zabavna, koja se procita u jednom dahu.

26.08.2011
    17:04:00 sati

6, 5, 6, 7

Nije mi ovo dobro kao prvi odlazak u Zonu Sumraka

28.09.2014
    17:26:00 sati

7, 4, 9, 6

Bah... više ocijene samo radi kontitnuitetak likova i radnje

07.06.2015
    21:18:00 sati
  • Space Marine

7, 5, 7, 7

Nije ovo toliko ni loše, ali očekivao sam više. Dijalozi i predugačka suhoparna objašnjenja malo idu na živce. MiG su još uvijek ok. Kolor naslovnice je koma.

08.08.2015
    13:38:00 sati
    Space Marine

4, 5, 9, 7

Tražiti smisao u besmislenosti ove priče možete naći jedino u zoni sumraka;)
    10.09.2015
    06:52:00 sati
  • Rahazlam

6, 5, 8, 4

Slabo a i prva epizoda nije bila nesto ali ipak je bila bolja od ove!Jednostavno mi se nesvida ta prica o zoni sumraka!MIG su standardno dobri,ne spadaju medu najbolje crtace DD ali su ok.

01.03.2016
    23:58:00 sati
    Rahazlam
  • karlitos

7, 7, 7, 8

Prva Zona sumraka mi nije bila toliko dobra, ova mi je čak možda malo i bolja jer je dinamičnija i nešto se uistinu događa, no i dalje nije ništa posebno.

10.06.2017
    10:28:00 sati
    karlitos

Ukupna ocjena 38%

3, 2, 6, 5

Moram priznati da nisam bio veliki ljubitelj ni prve Zone sumraka, nastavak je mnogo losiji. Sclavi se totalno pogubio, drugi dio stripa napisao je kao da je na drogama. Te je ubacio Poea, te skakao sa jednog pravca na drugi, a opet nije izostavio tu odvratnu seksualnu privlacnost prema majci. Sve u svemu, lose...

20.07.2017
    13:37:00 sati
  • SuperHrvoje

Ukupna ocjena 37%

2, 5, 5, 1

Svega je tu nagurano i tako mi i djeluje, nagurano, bez reda i smisla. Poe, Hicks, Zona Sumraka, Xabaras, Morgana raspadajući ljudi, lubanje i sve tako dosadno da sam dva put skoro odusta.

11.03.2018
    22:10:00 sati
    SuperHrvoje

9, 8, 8, 3

Ocene i utisak su nakon prvog čitanja (po sećanju)

E ovo stvarno ne znam kako da ocenim. Ko mi kriv kad nisam pisao negde komentare i ocene odmah nakon čitanja.
    Znam samo da mi je priča bila za nijansu-dve slabija od Zone sumraka, ali na njenom tragu. Meni sasvim dovoljno ali vidim drugi nisu impresionirani. Opal super lik.
    MG mi baš pašu za ovakve priče smeštene u mala mesta.
    Naslovna odokativno užasna, zbog bedne narandžaste boje pozadine.

11.12.2018
    12:37:00 sati

4, 5, 8, 8

Pomalo "razbacana" radnja, ali brzo se čita, MG dobri.

21.12.2018
    16:44:00 sati
  • Nula

10, 9, 8, 9

11.06.2019
    13:28:00 sati
    Nula

Ukupna ocjena 36%

2, 2, 7, 3

Epizoda za jedno čitanje i to ako se baš mora.

10.09.2019
    11:09:00 sati

8, 8, 9, 8

A zamisli tek da čitaš ovu priču, a da nikad nisi pročitao prvu "Zonu sumraka"  :) E onda ti tek ništa nije jasno.. U priči sam se naravno pogubio, ali ne mogu reći da mi nije bila interesantna.. Scena kada velečasni govori o vjeri koja pobjeđuje smrt, pritom se raspadajući, je antologijska.. M&G su solidni, lijepo su uspjeli dočarati sve te lude Sclavijeve zamisli i učiniti ovu epizodu donekle prihvatljivom.. Naslovnica je luda kao i sama radnja, sa svim tim razbacanim tijelima i stvarima uokolo Dylana..

Sve u svemu, jedna izvanvremenska, totalno nelogična epizoda, za jedno ugodno poslijepodnevno čitanje..

04.05.2020
    14:32:00 sati

7, 6, 8, 8

Sklavi je ovdje već upadao u prosjek. Pitanje je šta je pravi smisao ovog nastavka, u neko doba se ne zna šta se uopšte dešava.

09.07.2020
    16:12:00 sati

10, 10, 10, 10

Ovo je jedna od Sclavijevih najgenijalnijih epizoda, stvarno me cude ovako niske ocene. Dva put sam citao oba puta bio odusevljen. Izuzetna epizoda! I od izuzetne vaznosti za serijal i kontinuitet. Cak su se i M&G potrudili i nacrtali neke od najjezivijih i atmosfericnijih kadrova ikada u svojoj karijeri. Genijalna epizoda!

01.03.2021
    02:05:00 sati
  • Ukupna ocjena 73%