DD LIBKB 26

• L’uomo senza faccia - Amore sotto chiave - Le voci dentro
    DD CF 26

• Boja: Matteo Vattani.
  • Priča je u Italiji izašla u kolovozu 2018. godine u sklopu 26. broja Dylanove Color fest edicije.
  • Na ovim prostorima, objavio ju je Libellus u sklopu svoje Dylan Dog Kolor biblioteke u travnju 2019. godine.
  • Creepy Past je Bonellijev horor serijal za mlade u sklopu Bonelli Young izdavačke linije namijenjene mlađoj publici. Ukupno je objavljeno 6 epizoda (plus ovaj team-up sa Dylan Dogom) tijekom 2018. godine. Autori su scenaristi Brunno Enna i Giovanni Di Gregorio te crtač Giovanni Rigano. Serijal kod nas objavljuje izdavačka kuća Golconda! (op. ur.)

Sredinom 2009. godine na Something Awful forumu otvorena je tema na kojoj su članovi foruma pozvani da u Photoshopu naprave realistične paranormalne fotografije s improviziranom pričom koja daje porijeklo njihovom sadržaju. Unatoč solidnom broju objava, posebno su se isticale dvije starinske crno-bijele fotografije forumaša Victora Surgea na kojoj (pre)visoka figura u crnom odijelu i s krakovima umjesto ruku iz sjena promatra malu djecu. Te dvije fotografije izazvale su toliki interes da se originalna tema s photoshopiranim fotografijama pretvorila u temu posvećenu razvijanju mitologije tog sablasnog lika. Kako je ta fantomska pojava s (pre)dugačkim krakatim udovima bila (pre)mršava u odnosu na svoju nenormalnu visinu, korisnici foruma nadjenuli su mu jedino prikladno ime: Slenderman (eng. Slender – vitak, tanak).

Jedna od brojnih „fotografija“ Slendermana s teme na Something Awful forumu

Na temu se u kratkom roku javilo na desetine forumaša koji su svojim „svjedočenjima“ i izjavama počeli razotkrivati „istinu“ o tom čudnovatom biću. Tko ili što je ustvari Slenderman? Odgovor na to pitanje još uvijek je obavijen velom misterije. Neki pojedinci tvrde kako je riječ o vrsti demona koja potječe iz istočno-europskih mitova, dok je po drugima riječ o čudovištu proizašlom iz najmračnijih dijelova ljudskog uma. Ta snježno blijeda utvara po nekim svjedočenjima nema lice dok drugi tvrde kako njegovo lice svakom djetetu izgleda drugačije. Većina izvora slaže se kako prebiva u šumama diljem svijeta odakle iz zaklona najmračnijih sjena promatra i opsjeda malu djecu. Nakon što ih tijekom noći otme od njihovih najmilijih, odvodi ih duboko u najmračniji i najnedostupniji dio šume gdje ih žive pojede. Brojne su i raznovrsne tvrdnje o stravičnim stvarima koje to biće radi djeci prije nego li ih pojede, no sve one suglasne su u jednome: djeci koja padnu u Slendermanove ruke/krakove nestane svaki trag.

Slično kao što su se u prošlosti oko logorskih vatra u gluho doba noći izmišljale i pripovijedale sablasne horor priče, tako su i brojni korisnici tog foruma vlastitim photoshop uracima i pričama doprinijele rađanju jedne od najboljih i najstrašnijih internetskih urbanih legendi tekućeg stoljeća.
Priče o Slendermanu postigle su toliku popularnost na internetu da su inspirirale stvaranje brojnih fan-fictiona, videoigra, pa čak i jednog visokobudžetnog(?) filma iz 2018. godine. Ipak, važno je naglasiti kako se mit o Slendermenu ujedno smatra i jednim od začetnika Creepypaste, popularnog internet fenomena stvaranja virtualnog sadržaja po uzoru na sablasne logorske priče koje se među mlađom populacijom viralno šire internetskim stranicama, forumima i društvenim mrežama.

„Oko vatre, ispred ekrana, na staroj požutjeloj slici… Oduvijek pišemo strašne priče… Ne možemo se oduprijeti, volimo ih pričati… uzbuđuju nas, na neki nas način čak i tješe… barem dok ne shvatimo… da nisu sve izmišljene…“

Demon Shakrall, jedan od tajanstvenijih
antagonista Creepy Past serijala

Creepypasta priče postale su toliko popularne da su probile internetsku barijeru i svojim sadržajem inspirirale i brojne autore u drugim, „klasičnijim“ medijima. Neki od tih autora su i Bruno Enna te Giovanni Di Gregorio koji su inspirirani tim internetskim fenomenom u suradnji sa crtačem Giovannijem Riganom za Sergio Bonelli Editore stvorili horor mini-serijal za mlade, „domišljato“ nazvan Creepy Past. Glavni likovi tog Bonnelijevog serijala iz 2018. godine su djeca/adolescenti smješteni u REM fondaciji, modernom/medicinskom istraživačkom centru koji se bavi poremećajima spavanja, a iz samog naslova serijala vidljivo je kako se priče u većoj ili manjoj mjeri dotiču brojnih creepypasta legendi.

Možda se pitate, kakve točno veze imaju Slenderman i Bonnelijev mini-serijal Creepy Past sa Dylanom Dogom? Po sadržaju, gotovo nikakve. Ipak, oba serijala pripadaju (donekle) istom žanru, a tu su i fanovima Dylana Doga dobro poznati scenaristi Di Gregorio i Enna koji su za Istražitelja noćnih mora napisali solidan broj više-manje dobro prihvaćenih priča. Kako je 2018. godine u Sergio Bonelli Editore vladala manija za raznoraznim crossoverima između njihovih matičnih junaka i serijala, ne čudi da je jedan od tematskih brojeva Dylanove Color fest edicije te godine ugostio i svojevrsni crossover između ova dva, stilski i vizualno različita serijala. Ostaje manje važno pitanje tko je iznio prijedlog o potencijalnom udruživanju između Dylana Doga i Creepy Past. Da li je dvojac Di Gregorio i Enna odlučio iskoristiti svoju reputaciju među Dylanovim fanovima i u pogledu crossovera s Bonellijevim drugim najprodavanijim serijalom u Italiji probao osigurati dodatnu promociju za svoj novi serijal ili je tu kombinaciju predložio Dylanov urednik Roberto Recchioni koji se u diskusijama među fanovima svako malo spominje kao glavni pokretač/zagovornik što većeg broja crossovera između Bonellijevih junaka i stvaranja „Bonelli univerzuma“?

Za razliku od jednako neuobičajene kombinacije između Zagora i Brad Barrona iz iste godine (koja je, na žalost, od trenutka najave bila osuđena na propast), konačni proizvod u ovom slučaju nije nimalo loš. Naprotiv! Osim žanra, Creepy Past i Dylan Dog imaju i minimalnih dodirnih točka sa tematikom i sadržajem izvornih creepypasta. Ipak, zahvaljujući scenaristima koji imaju iskustva s radom na Dylanu Dogu, spomenute dodirne točke u kombinaciji sa specifičnim grafičkim izričajem (koji čak i nije toliko stran Dylanovoj Color fest ediciji) funkcioniraju i više nego solidno, stvarajući time sinergijski efekt zahvaljujući kojem su elementi iz Creepy Pasta odlično ukomponirani u Dylanov svijet. Navedeno je vidljivo u sve tri kratke priče unutar ovog broja Color fest edicije, a osobito u prvoj priči koja je ujedno i tema ove recenzije.

Dylanov prvi susret s „izvornim“ čovjekom bez lica

Na temelju naslova priče i svega do sad navedenog u recenziji, vjerojatno ste mogli zaključiti kako je „Čovjek bez lica“ Dylandogovska verzija priče o Slendermanu. Iako su Enna i Di Gregorio u Creepy Past također ugradili vlastitu verziju Slendermanovog lika (vidi sliku 2), vrijedi napomenuti kako je bezimeno čudovište u ovoj epizodi i po izgledu i po porijeklu puno vjernije „originalnoj“ verziji Slendermana. Štoviše, Enna ne samo da je sasvim uspješno ugradio Slendermana u Dylanov svijet ravnomjerno poštujući glavna obilježja oba serijala, već je istovremeno i logično povezao oba serijala u isti univerzum bez da je narušio njihov vlastiti postojeći „kontinuitet“. Konkretno, radnju priče je smjestio u doba Dylanovog djetinjstva zahvaljujući čemu je Dylan ovdje približno istog uzrasta kao glavni junaci Creepy Past serijala, a sporedni likovi koji se pojavljuju u ovoj priči sukladno tome postaju akteri jedne od brojnih Dylanovih „zaboravljenih“ i nepoznatih događaja iz djetinjstva. Osim po godinama, Dylan i vizualno liči na glavne junake Enninog i Di Gregoriovog serijala, ponajviše zahvaljujući crtačkom stilu sjajnog Giovannia Rigana, glavnog crtača, naslovničara i ko-autora Creepy Pasta zaduženog za vizualni dio ove priče. Ipak, valja napomenuti kako se (konkretno) u ovoj priči ne pojavljuje niti jedan lik iz Creepy Pasta serijala, no to je samo djelomično točno. Isto kao što je čudovište u ovoj priči puno vjernije „pravom“ Slendermanu i naizgled različito od varijante koja se pojavljuje u Creepy Pastu, tako Dylan u ovoj priči susreće likove koji svojim izgledom podsjećaju na neke od sporednih protagonista iz Di Gregorijevog i Enninog serijala.

Tammy i njen polaroidni fotoaparat

Što se tiče radnje ove priče, na početku flashbacka tročlana obitelj ponudi prijevoz malom Dylanu koji se pred kraj dana odlučio prošetati glavnom seoskom cestom i udaljio od hotela u kojem je odsjeo s roditeljima. Ušavši u auto, Dylan upoznaje oca Michaela (koji likom podsjeća na mlađu verziju Ikera iz Creepy Pasta), bezimenu majku (fizički podsjeća na mlađu verziju Libbie iz Creepy Pasta) te njihovu kćer Tamaru, za prijatelje Tammy. Iako na prvi pogled izgleda kako je čudna obitelj malom Dylanu učinila uslugu, ispostavlja se kako se iza tog njihovog čina krije neki veći cilj koji polako izlazi na vidjelo onog trena kad naiđu na obližnji seoski pub u kojem se zbiva poveća proslava. Shvativši kako na toj lokalnoj proslavi ima puno djece, Tamarini roditelji izvlače oružja i zabarikadiraju sve okupljene unutar puba. Iako njihovi motivi u početku nisu najjasniji, na putu kroz šumu do jedine preostale obitelji sa tog područja koja nije došla na proslavu Tammy objašnjava Dylanu kako njeni roditelji ne žele nikakvo zlo tim ljudima, već pokušavaju spasiti njihovu djecu na isti način kao što su maloprije spasili i njega. Čitatelji naposljetku dobivaju i nekoliko detalja o bezimenom čudovištu bez lica koje već dugo vremena progoni njenu obitelj, i to ponajviše kako bi došlo do male Tammy. Iako mu je Tamarina obitelj uvijek uspijevala uzmaknuti, brojna djeca koja bi se našla na njihovom putu postala bi meta tog čudovišta i nestala bez traga. Objašnjenje se tu naglo prekida, a upravo kada su Dylan i Tammy krenuli natrag prema pubu, susreću se licem u lice s „Čovjekom bez lica“. Računajući na element iz legende kako čudovište ne voli svjetlo, dvojac se daje u očajnički bijeg kroz mračnu šumu koristeći blic polaroidnog fotoaparata kao posljednju liniju obrane koja ih dijeli od njegovih udova. Iako je kroz cijelu priču bio na visokoj razini, sjajni Giovanni Rigano posebno briljira u scenama bijega kroz šumu, ponajviše zahvaljujući sjajnoj atmosferi koju je stvorio svojim crtežom, ali i Matteu Vattaniju i njegovom još sjajnijem odabiru palete boja (koja je na pojedinim mjestima vidljivo kričava, što je u jednu ruku i planska odluka zbog ciljane publike kojima je serijal Creepy Past prvenstveno i namijenjen).

Maestralni Giovanni Rigano (crtež) i Matteo Vattani (boja)

Za Ennine scenarije Dylanovi čitatelji nerijetko kažu kako imaju previše otvorene krajeve, ali i kako Enna svojim pričama (na prvi pogled) ne kaže gotovo ništa (vrijedno spomena). Iako mu stil pisanja zahtjeva od čitatelja da (pre)duboko zagrebu ispod površine njegovih priča kako bi došli do (dosta upitne i ne pretjerano pamtljive) poante, Enna ovdje takoreći ne nudi niti ikakva objašnjenja niti daje ikakvo vlastito viđenje ili nadogradnju legende o Čovjeku bez lica. Takoreći, on namjerno ostavlja na čitateljima da sami odaberu vlastitu interpretaciju kraja priče (da li se sve to doista dogodilo ili je u pitanju još jedna Dylanova „lažna“ uspomena?), izvlačeći se upravo na kaotično postavljene i nikad rasvijetljene detalje iz Dylanovog djetinjstva o kojem smo u ovih tridesetak godina dobili tek nekoliko mrvica. Ipak, nikad otvoreniji kraj Enni (jedino) u ovom slučaju ne samo da prolazi, već i savršeno funkcionira kao razrješenje „Čovjeka bez lica“, prvenstveno zahvaljujući izvornoj creepypasti o Slendermanu čiji je duh savršeno prisutan u zadnjoj stranici ove priče.

Kao i većina creepypasta legendi, ni urbana legenda o Slendermanu nikada neće dobiti svoju konačnu verziju „mitologije“. Njihova osnovna zamisao je zabava, ali i otvorenost koja omogućava beskonačno mnogo novih interpretacija i nadogradnji. Ipak, izvorna legenda o Slendermanu je uspjela postati mit, ali i metafora o vlastitoj nemoći i neznanju o nepoznatim nam silama. Isto kao što Slendermanovo tijelo posjeduje beskrajnu amorfnost kojom tjera strah u kosti ne samo djeci, već i odraslima, tako i naše nerazumijevanje stvari koje ne možemo kontrolirati i koje se nalaze izvan granica naših spoznaja manifestira beskrajno rasprostranjeni iskonski strah koje ljude može natjerati na nezamisliva djela, pa čak i ona najstravičnija i najhladnokrvnija. Taj strah od nepoznatog, mračnog i okrutnog jednako je prisutan u otvorenom kraju ove Ennine priče kao i u jednako otvorenoj i vječno nezavršenoj urbanoj legendi o Slendermanu, čime je Enna u „Čovjeku bez lica“ na Dylandogovski način uspješno implementirao glavnu bit creepypaste i ispunio svoj/njen glavni cilj.

Jedan od brojnih fan-art interpretacija Slendermana by DamienWorm © 2013 Fantasy Flight Publishing, Inc.

DD DDCP 31 Još jedan dugački pozdrav

8, 8, 8, 8