Anđeoska jama

DD LIBKB 37b | 48 str.

Dylan i Groucho putuju u Essex kako bi na seoskom imanju starog Abnera rasvijetlili krije li se iza nestanka jednog čovjeka ikakva nadnaravna prisutnost. U staroj kući, sagrađenoj na zemlji naizgled natopljenoj krvlju, Dylana čekaju zastrašujuća otkrića...

• Ona nepotrebna komplikacija - Anđeoska jama
    DD LIBKB 37

• Doppio orrore
    DD CF 37

• Boja: Riccardo Torti.
  • Priča je u Italiji izašla u svibnju 2021. godine u sklopu 37. broja Dylanove Color fest edicije.
  • Na ovim prostorima i pod istim brojem, objavio ju je Libellus u sklopu svoje Dylan Dog Kolor biblioteke, u lipnju 2022. godine.
  • Bića iz ove priče podsjećaju na bića iz francuskog horora „The Pack“ (izvorno „Le Meuete“) iz 2010. godine.

Gornja slika, u kombinaciji sa kratkim sadržajem, u kratkim crtama opisuje zaplet i atmosferu ove neuobičajene priče. Dyan i Groucho u pratnji lokalnog policijskog inspektora dolaze na imanje starog seljaka Abnera Mcgratha kako bi provjerili krije li se tamo istina o nestanku jednog mladića iz Londona. Za vlasnika imanja je odmah na prvu jasno kako je u pitanju stari vjerski fanatik koji nakon smrti svoje žene provodi samotnjački život u oronuloj kući, izoliran od ostatka svijeta i sumnjičav prema svim strancima koji mu se približe. Takav je i prema Dylanu i Grouchu, no nakon uvjeravanja od strane lokalnog inspektora, dozvoljava im da provjere kuću i okolicu za potrebe istrage. Sve biva u redu dok Dylan ne dođe do sobe u kojoj je ležala Abnerova trudna „nećakinja“… i tu počinje jeza.

Moram biti iskren i priznati kako sam tijekom (prvog) čitanja prve trećine priče bio čangrizav jer je uvod sa klasičnim detektivskim pristupom i mnoštvom dijaloga u svrhu istraživačkog ispitivanja upućivao kako će ovo biti jedan od onih već viđenih, napornih i rutinski odrađenih krimića koji se odvijaju u seoskim zabitima smještenima Bogu iza nogu. Istovremeno, zbog uvodnog dijela u kojem se jedini (naizgled) nadnaravni element samo nekoliko kadrova kasnije racionalizirao sa znanstvenim objašnjenjem, strahovao sam kako to upućuje na izostanak pravih nadnaravnih elemenata. Ipak, ispostavilo se kako je ovaj prizemljeni i suhoparni „detektivski“ uvod samo zatišje pred buru, prije nego li u ostale dvije trećine priče zavlada strava i jeza kakvu već dugo nisam osjetio u (novijim) Dylanovim pričama.

Rutinski uvodni dio mi je djelovao toliko dugačak (a ustvari nije) da me neočekivana scena s nećakinjom dočekala nespremnog i istinski me naježila. Usudio bih se reći kako je upravo to jedna od jačih snaga ove priče: tempiranje i atmosfera priče. Odmah da napomenem, priča je krajnje jednostavna, ne pretjerano originalna te ispunjena nekolicinom klišeja horror žanra (klasični „vjerski fanatici i zadrti brđani u zabačenim selima koji čudovišta vide kao anđele“), no scenaristički je pravo „stripovska“. Točnije, strip scenaristički nije nimalo „rutinski“ odrađen, već se baš vidi kako je scenarij pisao netko tko se razumije u sve prednosti stripa kao medija i tko te iste prednosti uspješno koristi kako bi dočarao jezivu atmosferu i uznemirio čitatelje.

U ovom slučaju, jedna od najbolje iskorištenih prednosti stripa je njegova vizualna dimenzija. Gornja stranica je samo jedan od mnogih primjera iz ove priče kako autori uspješno koriste vizualno pripovijedanje u svrhu stvaranja napetosti. Minimalna količina oblačića s tekstom dozvoljava pozadini da dočarava atmosferu i napetost, ponajviše u pogledu korištenje boje koja iz kadra u kadar, od smirujuće maslinasto zelene pa sve do agresivnijih i kričavijih nijansa crvene, postepenom gradacijom podiže tjeskobu scene, najčešće kulminirajući u jednoj „bezbojnoj i bez-efektnoj“ jezivoj sceni koja samo na trenutak zaustavi vrijeme prije nego već u idućem kadru eksplodira u agresivni i kaotični vrhunac užasa.

Najbolje od svega, takvo stvaranje atmosfere i efektivno vizualno pripovijedanje polazi od ruke i stilski čistom i sterilnom crtaču poput Riccarda Tortija koji je ujedno i obojao ovu priču, koristeći pritom plošne jednotonske, pastelne boje sumornih nijansa koje odlično odgovaraju njegovom crtačkom stilu i još više ističu njegove prednosti. Osim što bojama dočarava narativnu liniju (sivi tonovi za „flashback“ scene) i atmosferu (gradacija napetosti spektrom broja između zelene i crvene), efektivno koristi hladnije boje (npr. pastelne plave) da u kadru stavi izvan fokusa plan radnje na koji čitatelji ne bi trebali obraćati pažnju. U pogledu kadriranja, uspješno imitira filmsko zumiranje kamere, kao i podrhtavanje kamera kod kaotičnijih i šokantnijih scena. Koliko god mu je autor priče u scenariju vjerojatno „namjestio“ neke kadrove i prizore (npr. odraz čahura u Grouchovim naočalama), razlog zašto je Torti ovdje iznenađujuće dobar leži u činjenici što koristi nešto realističniji stil nego u svojim prethodnim radovima. A najbolje od svega je što Torti ovdje uspijeva isporučiti istinski jezive i uznemirujuće scene dostojne pravih horrora.

Vrijedi istaknuti kako je Grucho u ovoj priči sjajan, ali baš sjajan! I ne samo zbog dijela s „Tiffany“, već i zbog činjenice što je Groucho ovdje zapravo koristan (za razliku ostalih scenarista koji ga jednostavno ne znaju koristiti), ali i dalje u duhu svog karaktera. Sicchio zaslužuje pohvale što je savršeno ukomponirao Grouchov lik u priču, dokazujući još jednom kako u rukama sposobnog scenarista svaki lik može zasjati onako kako je izvorno zamišljen.

Ovo je jedna od onih priča sa jezivim elementima, od kojih oni najjeziviji dijelovi, kako se vidi na zadnjim stranicama, nisu niti prikazani niti izrečeni na glas. Primjer toga je „otac“ anđela i kako su ta djeca nastala. U mom slučaju, tek sam u čitanju za potrebe recenzije shvatio bit na zadnjim stranicama s razvaljenim vratima i ograničenim pogledom na unutrašnjost te sobe. Koliko god sam na prvu mislio kako je završnica, usprkos horror klišejima i pokojem diskutabilnom rješenju, nerazrađena, upravo ti sitni detalji koji promaknu tijekom površnog čitanja pokazuju kako je Sicchio sve pažljivo razradio i povezao, strateški ostavljajući neodgovorena samo ona pitanja koja, u duhu najranijih Dylanovih priča, moraju ostati neodgovorena: ona koja bi trebala natjerati čitatelja na promišljanje i aktivno razmišljanje o priči nakon što zatvori korice stripa. A na kraju se vidi da je ona kao takva od početka i zamišljena: kao nepretenciozna, jednostavna, ali „prava“ horror priča, sa ciljem da uznemiri i izazove jezu.

DD LIBKB 35b Nije bio jednom jedan otok

7, 8, 10, 10

Tek sada kada sam otvorio ovu recenziju vidim da sam čitao ovu pričicu. Kratka i efektna priča. Crtačka rješenja fantastična od ovih crno bijelih prikaza prošlosti, prikaza vizija i šarenog prikaza hranjenja čudovišta.

01.12.2022
    15:58:00 sati
  • Lucy Liu