Magla

DD LU 124 | 96 str.

Nakon tajanstvenog nestanka njenog dečka Tima Olsena, Cyd Kyler traži pomoć Dylana Doga. Ubrzo nakon toga, Tim se vraća pomračenog uma. Mjesto s kojeg se vratio je magloviti park, mjesto na kojem se susreću strava prošlosti s užasom sadašnjosti.

• Magla
    DD LU 124

• Nebbia
    DD SR 206

li>13. epizoda Paole Barbato na redovnoj seriji, 4. koju radi u duetu s Brindisijem. Do ovog broja, zajedno su još radili epizode: San razuma, Meduza, i Broj dvjesto.
  • Kad je Dylan nestao u magli, vjerni Groucho je čak tri dana zaredom u parku pričao viceve (što se vidi po izrasloj bradi).
  • Barbato voli uvoditi mnoštvo sporednih likova, tako da se u ovoj epizodi pojavljuju Lord Wells, i Madame Trelkowski.
  • U ovoj epizodi nema prikaza seksa i/ili golotinje, što je neuobičajeno za ovaj strip serijal (ali ne i kad je Barbato u pitanju).
  • Moguća inspiracija za ovaj strip je film Johna Carpentera The Fog.

Paola Barbato, jedan od najboljih Dylanovih scenarista, rijetko kad svojom pričom ostavi čitatelja ravnodušnim. Lik njenog Dylana ostavlja dojam kompletnije ličnosti s manje dječačkog u sebi, u odnosu na Sclavijev period. Ipak, ostaje dosljedna u prikazu njegovih strahova, nesigurnosti, nedostatka osnovne vještine potrebne za suočavanje sa svakodnevicom.Najuočljivije njene mane, kao autorice, su suvišak teksta u stripu (što može razbiti glavnu nit scenarija), i preokupacija nedovoljno zanimljivim i/ili patetičnim temema. Ova epizoda je primjer jednog od njenih najboljih radova, i sa zadovoljstvom pristupam seciranju svih njenih bitnih elemenata.

D-Dylan Dog?
Da.
Hvala Bogu! Pomislila sam da je... magla... odnijela i vas.

Nestanak Tima Olsena obavijen je tajanstvenošću jer je doslovno iščeznuo u maglovitom parku, ali također saznajemo da je u parku nedavno ubijen dječak, što cijeloj priči daje dodatni moment straha. Ispred parka, na smrt je pregažen i izvjesni Conrad Vogel. Međutim, Tim Olsen nije mrtav, vratio se u jednoj vrsti vegetativnog stanja karakterističnog za ljude koji su nazočili izuzetno uznemirujućem događaju. Pitanje koje sebi postavljam je: da li je magla ništavilo? Da li je ništavilo uznemirujuće? Ne, uznemirujuće može biti samo jasno definiran sadržaj. Nešto je u magli. Ubrzo još dvije osobe su pronađene mrtve u parku (njihove smrti bit će potanko opisane u nastavku recenzije). Stanovnici Londona smatraju da je riječ o serijskom ubojici, ali Cyd i Dylan imaju drugačiji stav. Cyd je uočila poveznicu među žrtvama, čak i sebe svrstava među njih, njeno objašnjenje je: na pogrešnom mjestu, u pogrešno vrijeme, tako miševi upadnu u zamku. Što god da je bilo, ona se osjeća žrtvom slučaja, svoju odgovornost ograničava, ne pokazuje kajanje, gotovo ravnodušna prema svojoj sudbini. Dylan odlazi u park, osjeća povezanost sa smrću, ali umjesto osjećaja opasnosti, detektira mir i tišinu. Smrt to i jest- mir, tišina, spokoj. Smrt nije zlo, niti opasnost...nešto je u magli.

Rasvjetljenje događaja zbiva se tijekom Dylanovog ponovnog boravka u parku. Obavijen velom magle, njegovo tijelo i duh napuštaju naš realitet i on dobiva vizije ne tako davne prošlosti. Vizija događaja koji je odredio sudbinu preminulih nesretnika.

Dylan uočava neznančevu ruku na djetetovu ramenu, a u blizini nijeme svjedoke koje će zadesiti smrt. Dylanova vizija traje tri dana, jednako duljini njegovog odsustva iz realiteta. Ne znamo da li je u ništavilu čuo glasove svojih prijatelja koji su se nadljudski trudili da ga vrate, ali znamo da je čuo konkretan glas neznanca: pokaži mi za što si sposoban. Tri dana ništavila, i sedam dana kome, promijenili su Dylanov stav o cijeloj priči. Tijekom razgovora s fizioterapeuetom Barryem, otkriva nam da ga je strah za Cyd. Njegov strah nije samo u formi nesretne platonske ljubavi prema njoj, već je iskonski stvaran. Strava sastavljena od uspomena tj. sjećanja. Naime, u svijetu Dylana Doga, razlikovati noćnu moru od stvarnosti je velika moć, i naš junak jedan je od rijetkih koji ju posjeduje.

Nije to bila mora! To je stvarnost. Moja prokleta stvarnost.

Barry je čovjek kojeg je Dylan prvog vidio nakon buđenja iz kome. On je krupan i snažan muškarac. Brzo se sprijateljuje sa svima, druželjubiv, zna slušati sugovornika, ulijeva povjerenje, ali ako želiš zaviriti u nečiji duh, pogledaj mu u oči. Njegov pogled je hladan, na trenutke i mračan.

Drži se šefe, najgore je prošlo, sad dolazi onaj uistinu odvratan dio. (Groucho)

Kao što to obično biva, Dylanov stav o tragičnim događajima je bio skeptičan. Predložio je niz samoubojstava kao rješenje slučaja. Dakle, razmotrimo leševe i okolnosti koje su prethodile smrti.

Prvi je Frank Vogel, koji je iznenada iskočio iz parka, urlajući, i bacio se pod kotače automobila. Govorio je nepovezano, stalno ponavljajući: znao sam. Na slici desno je žena bez imena, nazovimo je jednostavno „baba“. Baba je sebična, i paranoična ličnost. Nesposobnost empatije prema ljudima zamjenjuje pretjeranom brigom za ptice koje svakodnevno hrani u parku. Na njenom tijelu ne vidimo tragove nasilne smrti (neoštečene naočale, nema modrica, niti tragova davljenja). Logičan zaključak, s obzirom na njenu dob, bio bi prirodna smrt. Sad pogledajmo Maureen Sykes. Bogata poduzetnica, živi brzim životom, opsjednuta materijalnim. Pronađena je obješena na atipičan način (omča ispred tijela), gotovo školski primjer samoubojstva. Čini se da je Dylanov početni skepticizam poprilično opravdan. Čak i smrt Cyd Kyler djeluje kao samoubojstvo. Sumnju na takav logičan slijed događaja baca činjenica da je Maureen prije vješanja molila za milost, što je znak prisutnosti nadnaravnog.

Premda je Dylan tijekom vizije vidio središnji događaj (kontakt neznanca s djetetom), on još uvijek nije spreman spoznati istinu. Preteška je za njega. Zlo ne mari za to, niz smrti se nastavlja, Tim je ubijen, a potom i Cyd. Barry je s njim cijelo vrijeme. Spoznati sadašnjost ne možemo bez prošlosti, potreban je most. Most između vizije prošlosti i trenutne stvarnosti. Pokaži mi za što si sposoban, reče Barry, i Dylan Dog je spoznao sve. Barry je neznanac čija je ruka na djetetovu ramenu.

Lice dječaka nikad ne vidimo, Barry ga je ubio, ali bezosjećajno govori da mu to nije bio primarni motiv, što snažno sugerira da je riječ o silovanju. U parku su bili prisutni živi svjedoci koji su sad mrtvi, i nijemi svjedoci koji su življi nego ikad. Drveće u parku, simbol čuvara, i magla simbol nevidljivog, izvršioci su pravde nad zločinom koji čovjek nije sposoban niti spoznati. U magli se dogodilo suđenje koje nije u dometu ljudskih osjetila. Zbio se sud koji sve vidi i sve zna, kojem nisu potrebni materijalni dokazi i truli ljudski svjedoci. Da li je suština ovog suda bila kazna ili nešto drugo, teško je odgovoriti jednom strip junaku, ali mi znamo da jest. Znamo da su svjedoci zločina natjerani da prožive ono što su vidjeli. Omerta (šutnja) je katkad veći grijeh od zločina zbog kojeg je počinjena. Pet svjedoka, pet tragičnih, ali ipak različitih sudbina. Neki su kažnjeni smrću, a neki pomračenjem uma, ali Barbato nam u sudbini Cyd Kyler daje svoj upečatljiv doprinos. Str. 69 prikazuje Cyd i Tima tijekom šetnje u momentu kad je Barry prišao dječaku. Razgovor Cyd i njenog dečka u tom trenutku je svojevrsna inverzija istočnog grijeha, u kojem je muškarac potaknuo ženu na grijeh. Sasvim je izvjesno da je odgovornost Cyd u cijeloj priči bila najmanja. Nažalost, njenim ubojstvom sudbina koja joj je bila namjenjena u magli...ostaje u magli.

Dylan: Nemoj misliti da je bilo lako.
Barry: Ne, ne mislim. Nikad nije lako.

Barryev sud i kazna predstavljaju kraj ove drame. Dok ga magla obavija, njegovo lice pokazuje transformaciju iz hladne mrtvačke mirnoće u živi ljudski strah pred neizvjesnošću. Dylan Dog je siguran da je pravda zadovoljena, ali ne može pronaći odgovor na pitanje: da li je postupio ispravno? Za razliku od drugih žrtava, Barryevo tijelo nije pronađeno. Smrt je okrutna kazna, ali u kontekstu pravde ne može biti smatrana intrinzičnim zlom. Pisano je: pokaj se, i dobit ćeš oprost. Pokajanje ne nalazimo u ovoj priči, ali ne znamo ni što se dogodilo s Barryem u najdubljoj magli. Možda je trenutak živosti kojeg je pokazao, doveo do milosrđa, i odveo ga na neko sretnije mjesto. Mnogo je snažnih rečenica i poruka u ovoj priči, ali gore spomenute Barryeve riječi su možda i najsnažnije. Nikad nije lako. Ništa što je u svezi s čovjekom i životom nije lako. Život je taj koji nosi opasnost, neizvjesnost, uznemirenost. Pokaži mu za što si sposoban! Biti miran, nijem, hladan, znači biti mrtav- to je pak lako.

Bruno Brindisi ima reputaciju jednog od najboljih crtača na serijalu, što je u ovoj epizodi i potvrdio. Kvaliteta njegovog grafičkog izričaja ne zaostaje ni u jednom segmentu, bilo da je riječ o emocionalnim ekspresijama lica, stravičnoj atmosferi zloglasnog parka, ili o dopadljivom prikazu omiljenih likova serijala: Groucha, Blocha, i drugih.

DD LU 123 Školski drug

DD LU 126 Nepoznati svijet

7, 6, 9, 9

Prica pocinje odlicno, stavise privh 60 i nesto stranica su odlicne, ali onda, onaj rasplet, i pravo lice 'ubice'... stvarno glupo se sve zakljucilo na kraju. Ali pocetak je fin, bogami, podsjeca na epizodu "Iza Ogledala" gdje isto tako imamo neko stredstvo (ovdje maglu, tamo ogledala) koji misteriozno ubijaju ljude. Crtez je dobar, Brinidisi rastura kao i uvijek. Naslovnica isto tako atmosfericna. Scenarij, medjutim, je veoma nedosljedan. Uopste ne mogu da shvatim zasto je onaj Barry ubio onog djecaka... i onda redom poceo da ubija sve ljude koji su vidili da on prica sa tim istim djecakom? Hmmm... puno mi toga nije jasno, to je sigurno. Steta, bilo je ovdje potencijala za nesto fenomenalno, ali sve sto smo dobili je B-.
    31.12.2018
    21:00:00 sati

3, 2, 9, 9

Barbatova mi je, nakon Sclavija, najbolji Dylanov scenarist, ali ova priča joj je katastrofa. Nema ni glave, ni repa! Vrlo brzo se shvati tko je krivac, pa priča brzo gubi na zanimljivosti. Kraja i zaključka se ni Ruju ne bi sjetio. Barbatova je nešto zamislila, ali očito nije dobro u priču pretočila.

Attention spoilers ahead!

Vidim da recenzent uvelike cijeni ovu epizodu, ali je se ne mogu složiti! Zar je u redu kad se netko pokaje za stravičan zločin i ode nekažnjen?

Na kraju ispada da drveće pomoću magle kažnjava pedofile, a i one ravnodušne, koji se ne žele uplitati i pomoći u privođenju pravdi krivca za strašan zločin. Kako je pedofilčina na kraju završio ne znamo! Da je radnja u Darkwoodu bilo bi mu: SMACK, TRES, FIJU, TUP! Ovako, ostaje samo nada da ga je drveće kaznilo i da nije negdje na slobodi. Također, ne saznajemo ni kako se Dylan oslobodio sumnje za ubojstvo. To je jednostavno zaboravljeno u maratonskom objašnjenju.

Brindisi odličan, kao i inače, ali šteta truda. Atmosfera savršena, ali primijetio i sam nekoliko grešaka, odnosno krivih proporcija, pa nije desetka. Naslovnica mistična! Zbog odličnog crteža i naslovnice ukupna ocjena je veća nego ova priča zaslužuje.

01.01.2019
    19:22:00 sati

9, 8, 9, 8

Ja i Paola nikad nismo kliknuli na Dilanu. Iako svaku njenu pricu cekam sa izvesnim nestrpljenjem, retko kada budem zadovoljan na kraju. E pa, ova je jedna od onih kad mi je dobra- dotaci se tako osetljive teme na jedan "suptilan " nacin je za svaku pohvalu. Iako mozda deluje nategnuto kao resenje, oseti se ta poetska pravda, da neko uvek vidi sve, da je karma kucka i da niko nece proci nekaznjen. Iluzorno, ne? Ali je i poziv za budjenje, nemojte zatvarati oci pred i najbanalnijim situacijama, a jos manje kad su ovako teske/tragicne/tabu teme pred vasim ocima. Brindisi je ovde sjajan, bas kao i Stano koji je ipak malo prebajkovito nacrtao park u magli.

10.01.2019
    00:31:00 sati
  • Wayto