Gavranov sud

DD LU 138 | 96 str.

Ono što se činilo kao savršena večer uz metal i rok muziku te poslijekoncertni seks završilo se kao još jedan košmar za našega Istraživača noćnih mora. Probudivši se u mračnom i skučenom sanduku, Dylan se paničnim udarcima šaka oslobađa klaustrofobičnih okova da bi ga dočekao tajanstveni lik u finom odijelu sa gavranovom glavom - čovjek imena Mr. Giggles. Zlosutni lik objašnjava Dylanu da mu je djevojka vezana dok joj je glava u stisku metalne naprave koja će nakon izvjesnog vremena zdrobiti glavu jadnoj ženi. Jedini izlaz iz okrutne situacije jeste u Dylanu koji će biti primoran da bira između vlastitih ideala ili sredstava koja bi mogla da čitavu situaciju učine mnogo, mnogo lakšom... Sat otkucava...

• Ocjena gavrana
    DD LU 138
  • Gavranova presuda
    DD VEC 102

• Il giudizio del corvo
    DD SR 311

• Domaće izdanje epizode je objavljeno od strane Ludensa u novembru 2014. godine, Veseli Četvrtak je objavljuje u decembru 2015., dok se originalno izdanje pojavilo u Italiji u julu 2012. godine
  • U stripu se pojavljuje popularni rok bend Motörhead, osnovan u Engleskoj 1975. godine
  • Gavran je poprilično popularna životinja, kako u knjigama tako i u serijama i filmovima. Prema simobličnom smislu, gavran simbolizira transformaciju i promjenu. Oni su budna i oštrovidna stvorenja. Njihova simbolika promjene se odnosi na spiritualnu ili emocijalnu promjenu
  • Pojavljuje se i lik Axela koji je inspirisan pravom ličnošću, i to legendarnim Axelom Roseom, pjevačem kultnog benda "Guns n Roses." Radi se o njegovom drugom pojavljivanju a prvi put smo ga mogli da vidimo u prvom broju kolorfest serijala

Napomena: Recenzija sadrži teže spojlere vezane za glavnu radnju priče. U slučaju da niste pročitali "Gavranov sud" ili niste nikako upoznati sa ovom epizodom, čitanje iste recenzije se preporučuje na vlastitu odgovornost. U slučaju mogućih nus pojava prilikom čitanja, posavjetujte se sa najbližim farmaceutom ili Istraživaćem noćnih mora.

Znate staru izreku "na kraju mračnog tunela se uvijek nalazi svijetlo" i slične mudrolije? E tako nešto slično je meni palo na pamet čitajući ovu epizodu. Uzimajući Dylan Doga kao serijal koji je prošao kroz toliko uredničkih ruku u toliko kratkom vremenskom intervalu, skoro je pa nemoguće pronaći jedan period sa etiketom najgoreg perioda u povijesti serijala, pa bilo to gledano objektivno ili subjektivno. Iako je mišljenje o nečemu groznom uvijek može biti subjektivno, tako je i moje lično mišljenje za period, kojeg ja volim zvati suvi period koji je trajao sve do skorijeg preporoda serijala. Da, bilo je dosta solidnih epizoda, ali to ne mijenja činjenicu da nam se nije svašta u posljednjih godina serviralo. "Gavranov sud" možda nije magnum opus scenariste, možda nije epizoda u rangu sa najlegendarnijim pričama iz početnog perioda ili sa npr. morbidnom "Mater morbi" na koju se toliko čitatelja pali. Ne, "Gavranov sud" je po svemu solidna epizoda čijem značaju možemo pridodati činjenicu šo se pojavila u periodu gdje su vrhunac strave i užasa bili grafiti crteži koji magično oživljavaju i ubijaju ljude, ili još gore, konji koji ubijaju, mada ništa od ovoga ne može oteti titulu SMEĆA koje iscrpno drže "Nesmiljeni Hook" i ughh *gutanje knedle* "Napad automobila." Naprotiv, uvjeren sam da tri perioda osrednjih i lošijih epizoda ne bi mogli ugroziti stanje ovakvi priča, ali dosta je bilo šutanja mrtvog kukonoše, da se vratimo na glavnu temu.

Po mom mišljenju, ova epizoda nije strašna zbog krvi (jer Bože dragi, gore horror je nakon svog vrhunca u 80-im već odavno izgubio čar). Ne, naprotiv, ova epizoda je strašna jer se bavi sukobom ličnosti, dakle priča sa nekim elementima samospoznaje. Jer, ako znate da ulazite u konflikt sa vlastitim uvjerenjima, stavovima, idealima i moralnim gledištima, onda morate imati neku dozu samoshvaćanja, pa bilo to od sitnog do višeg dijela. Sama radnje priče je jednostavna, čak površno lagana za shvaćanje. Dylan zajedno sa novom djevojkom uživa na koncertu Motörheada i naravno poslije završava u krevetu snjome. I kako to život Istražitenja noćnih mora zalaže, odmah svemu tome more da slijedi konfuzni košmar prepun tajanstvene simbolike koja će raspetljati kako epizoda bude napredovala. Junak se zatim budi u sanduku iz kojeg se oslobađa da bi bio dočekan od strane tajanstvenog lika sa jezivom maskom gavrana koji mu se predstavlja kao Mr. Giggles i čiji je cilj da prilikom ove, hajmo je nazvati avanture bude Dylanov sudija. Sudija u smislu nadgledanja i praćenja Dylanove ličnosti koja će biti stavljena na stub odluke između života jadne djevojke koji se može spasiti relativno brzo ili odluke da čvrsto ostane vjeran vlastitim idealima pa makar ga to stajalo dragocjenog vremena. Dakle već vidimo gdje radnja ide jer se elementi torture porna u stilu "SAW" filmova osjete na kilometre.

To je doslovno ta čar ove epizode, junak koji mora da bira put između efikasnosti ili vlastitih ideala. Od prepreka, odnosno da ih bolje nazovemo izazova, možemo izdvojiti sukob sa psom, hodanje po užarenom uglju, traženje pravog ključa među lažnim ključevima ili jednostavnija varijanta ispijanja čuturice sa viskijem, itd... Dakle, možemo zaključiti da je scenarista toliko žarko htio da stavi junaka u muku izbora, jer većina izazova su bazirani na nekim Dylanovima prijašnim iskušenjima za koje ze zakleo da će zauvijek ostati zakopani. Alkoholisanje je najbolji primjer mračne prošlosti glavnog junaka jer jedan od izazova koje sam spomenuo obuhvataju alkohol ili milosrđe prema životinjama za kojeg smo se bezbroj puta uvjerili čitajući ovaj serijal. Dakle, promjena ličnosti u roku od nekoliko minuta. I smatram da je to sve dio simbolike gavrana. A zašto? Gavran kao crna ptica važi kao zlosutan znak, simbol vještica, crne magije i prokletstava. Međtuim, gavran također predstavlja znak promjene, kao recimo transformacija ličnosti. Sami neki kadrovi gdje se Dylanovo lice i lik presvijetlavaju u očima Mr. Gigglesa davaju do znanja, aha, evo vidiš Dylan je čitavo vrijeme pod budnim pogledom Gavrana, praćen i pažljivo analiziran za konačnu sud kada dođe pravo vrijeme za njega. Još kada sam vidio prvi put naslovnicu za ovu epizodu, znao sam da će biti u pitanju nešta sa umom, sa psihom i vjerovatno sa mučenjem. I bio sam manje-više u pravu, a vjerujem i mnogi od vas. Međutim, ono što me je naročito iznenadio jesu, ne jedan, ne dva već tri iznenadna scenarija koja su uslijedila na kraju priče. Da li se sjećate manijaka Axela iz prvog kolora? E pa i on je bio dio zadnjeg izazova. Jer na kraju kada je Dylan bio stavljen na mjesto gdje mora da izabere između krvoločnog čudovišta i nedužne djevojke, i gdje na kraju odluči da učini ultimativni čin samopožrtvovanja i gdje odlučuje da oduzme vlastiti život, e tu, ne samo da je iznenadio Mr. Gigglesa već i mene koji sam počinjao sumnjati u namjere scenariste, jer sam mislio da će izvesti nešta glupo na kraju i napraviti happy end za sve. Mislim, epizoda se jeste na neki način završila happy endom, ali hajmo reći polovičnim happy endom. Zatim drugo iznenađenje gdje saznajemo da je Mr. Giggles bio unajmljen od strane djevojke da testira Dylana i njegove vlastite ideala, i da vidi koliko je spreman okrenuti se od njih kako bi spasao njezin život. A zašto? Pa ispada da je monstrum Axel u svojim manijakalnim pohodima ubio njezinu majku i sestru i da je ova čitava situacija bila organizovana prilika da se osveti Dylanu što i na kraju čini ubadajući ga nožem u stomak. Sam Mr. Giggles ostaje iznenađen i smatra da je njezino ponašanje neprihvatljivo zbog čega je ubija, jer smatra da po potrebi mora biti krvnik, iako je uglavnom samo sudija.

Mr. Giggles kao lik je po mom mišljenju dobro odrađen, jer mu je ostavljeno dovoljno prostora za novo pojavljivanje za koje se nadam da će biti još bolje od prvog. Jedan od najboljih momenata mi je bio kada je sam počeo da stavlja Dylanu upitnik na njegovu tzv ljubav prema svim ženama koje je imao u životu, ostavljajuću junaka na neki način u upitkivanju vlastitog sebe i da li je zaista volio sve te žene kako kaže. Sada, da li je to istina ili samo pokušaj antagoniste da tease Dylana ostaje na nama čitateljima da zaključimo. Axel kao Axel znamo da je ostao živ, malo isprebijan od strane Fantastika (retardiranog momka koji umišlja da je heroj i lika iz jednog od Dylanovih iskušenja) i vjerujem da ćemo i njega vrlo uskoro viditi. Ova je epizoda sve u svemu bila zanimljivo i ugodno iznenađenje nakon niza razočarenja i dosadno loših priča za koju se nadam da će dobiti adekvatno dobar nastavak. Crtež solidno odrađen, a naslovnica veoma efektivna. Čak jedna od najboljih po mom mišljenju.

Mislim da i na kraju epizode ostaje na nama da na neki način zaključimo da li je čitavo vrijeme Dylan bio u pravu držeći se svojih ideala. Zamislite da je bio u situaciji gdje je morao da odluči za život jedne čitave nacije, jednog čitavog naroda, pa čak jednog čitavog svijeta, a također zamislite da je težina izazova nepromjenjena, da je njena težina ista kao kod Mr. Gigglesa. Da li bi Dylan zaista više cijenio život krvožedne džukele naspram milijarda i milijarda ljudi? Da, spašenjem čovječanstva bi se također spasili i loši ljudi, ali bi makar uvijek ostali pravi ljudi da se bore protiv ovih drugih i da nastavljaju razvijati čovječanstvo. Na kraju, šta su to uopšte ideli? Mislim, nekome je lako a nekom teško ubiti životinju, uvijek će doći do pitanja individue i subjektivnog pogleda na svijet.

I na kraju, ako se svaka ličnost mjeri po samostečenim idealima, da li to znači onda da svakog od nas prati neki metaforički gavran, analizirajući nas svaki dan, svaki sat, svak, e minute sve do posljednjeg trenutka kada izdahnemo i spremimo za naš konačni sud?

DD LU 137 Ja, čudovište

DD LU 151 Mržnja nikada ne umire

6, 6, 7, 9

Ocjena gavrana je među najtragikomičnijim Ludensovim prevodima naslova. Nije mi ova epizoda ostala u baš najboljem sjećanju, znam da mi se priča nije naročito svidjela. Naslovna je najbolji dio.

07.09.2021
    17:40:00 sati

8, 8, 8, 9

Čitav strip podsjeća na filmsku franšizu "Slagalica strave". Odlično stvorena atmosfera iščekivanja i napetosti uslijed presudnih izbora, a dodatan plus je savršena mirnoća i emocionalna hladnoća zakrabuljenog lika. Jako dobra epizoda.

07.09.2021
    17:59:00 sati

9, 10, 10, 10

Mučenje Dylana je u posljednje vrijeme dosta popularan sport. Čovjek sa manama izgleda da baš privlači takve priče. Naročito kod scenaristice Paole Barbato, koja često upadne u vlastitu zamku patetike i blesavosti postavka Dylana kao lika. Recchioni se također okušao u tome. Skromnijih ambicija ali sa puno boljim rezultatom. On ga ne muči duhovno već psihološki. Ne muči ka generalno nego protiv arbitrarne stvari kao što su njegova uvjerenja. Za to koristi također jedan poznati recept sa početka Dylana - uzima radnju nekog poznatog djela. Kako strip odmiče i radnja upadne u obrazac, evo par šokova koji bacaju svjetlo na cijelu priču i podižu je do više razine. da li se Dylan mora svakodnevno hrvati sa svojim idealima u sukobu sa  stvarnošću? Da. Da li je u tome sam. Nikad. Dylan je, što se često provlači gotovo ne zamjetno, i katalizator dobrih stvari, izvlači ono najbolje iz ljudi. Čovjek kojega bismo mrzili kada bismo to mogli.

07.09.2021
    19:42:00 sati

7, 7, 8, 8

Sasvim pristojna epizoda. Najviše se mi je dopao Kapetan Fantastikus. Pustupak Dylana kada odluči, da radije sebe upuca nego Axela mi nije logičan. Ako bi on sam sebe ubio, ko bi onada spasio curu!? S tim činom Dylan daje svoje ideale pred životom drugog. Ali dobro, to su več sitnice.

07.09.2021
    21:12:00 sati

10, 10, 9, 9

Jedna od najboljih non-Sclavi epizoda u serijalu, i meni osobno najbolja Recchionijeva. Odlična analiza Dylanovog lika i njegovih moralnih načela, izašla možda kojih stotinjak brojeva prekasno (tamo negdje oko broja 200 pri odlasku sclavija bi bio puno bolji tajming), popraćena uz odličan Calurijev crtež.

07.09.2021
    23:27:00 sati

7, 6, 8, 7

Jedna od boljih epizoda u razdoblju nakon broja 300, ali to ne znači da je odlična, već da odskače u odnosu na većinu ostalih nedjela u tom periodu.

07.09.2021
    23:39:00 sati

5, 6, 7, 8

Greške poput "istraživaćen" ili "samostećenim" se mogu pripisati hrvatskom izgovoru "č", ali jedno je izgovor, a drugo pravopis. Još gore je Mater morbi, ženski rod, menjati kao muški! DeeCay je zbog ovakvih stvari deset puta vraćao tekstove da autori isprave. Povedite računa o tome, postoji dodatak u Wordu, postoje i online checkeri...

Recenzija je mimo toga dobra, ali ne i ova priča. Recchioniju ne stoji ostavljanje čitaocima da shvate šta je pisac hteo da kaže... Ako je i sam znao...

08.09.2021
    01:12:00 sati

8, 7, 8, 8

Sjećam se čitanja ove epizode i polaganja velikih nada u Recchionija, koje su se na kraju donekle opravdale. Ovo je zapravo jedina epizoda vrijedna pamćenja u dugom nizu od tridesetak epizoda (Ludens br. 125-155), od kojih je još nekoliko bilo prosječne kvalitete, a sve ostalo potop i bacanje novca.

08.09.2021
    07:43:00 sati

10, 10, 9, 10

Odlicna epizoda, cak bi reko da je jedna od boljih u citavom serijalu. Prica je, ioako ne bas originalna, uvijek napeta i zanimljiva, i prepreke koje Dylan mora da prodje da bi spasio svoju djevojku su u najmanju ruku zanimljive. Twist na kraju je super fora; crtez nija bas za desetku, ali je sve ostalo deset, tako da je prosjek mojih ocjena za ovu epizodu skoro 100%. Nadam se da ce ovo doba da nam da jos nekoliko vrhunaca.
    08.09.2021
    09:27:00 sati

8, 8, 9, 9

fino kao cokolino :), valjana epizoda u moru djubreRetarda

08.09.2021
    21:02:00 sati
  • Descender

8, 7, 7, 8

Ali  O C J E N A   G A V R A N A

Živimo u najgorem od svih svijetova, u svijetu gdje je moguće da neko ovakav prevod naplati kao odrađen posao i da ga neko drugi takvog prihvati, plati, odštampa i pusti u prodaju, a da baš niko u tom lancu ne vidi nikakav problem.

Inače, strip iznad prosjeka za ovaj Dilanov period.

09.09.2021
    10:14:00 sati
    Descender

6, 8, 8, 7

Rekao bih da je ovo puno bolje izvedeno fizicko maltretiranje licnosti i preispitivanje karaktera Dilana nego u onih par pokusaja od strane Barbato. Pa opet, iako bi po svim kriterijumima ovo trebalo biti skoro pa kanonska epizoda serijala, nesto meni tu ne stima. Moze biti da je razlog i to sto nisam nikad pogledao Saw serijal, ali mislim da je vise u tome sto mi je veoma klimava/neubedljiva motivacija narucitelja cele ove cirkusijade samo da bi mu se osvetila za neuspeh u spasavanju nekih zrtava serijskog ubice koji je takodje zarobljen (!). Takodje, opcija samoubistva mi je bezveze i nerazumna, ali ok, kraj je ispao bas krvavo dramatican. Mislim, Dilan je celo covecanstvo doveo u apokalipsu samo zato sto nije imao snage da ubije Gruca kad je to morao uraditi. I to je meni sjajna ideja, neke stvari jednostavno ne moze svako uraditi (naravno, griznja savesti nakon toga je prejaka i on ocito zeli da prekine s svom tom teskobom), a plus smo dobili i serijal koji je svetla tacka serijala u zadnjih par godina. Kako god , da ne bezim previse od zadate teme, RR pokazuje kako se pravi prica koja se cita s lakocom dok kroz nju defiliraju likovi sa karakterom. Cak i ima materijala za povratak vecinu njih.

09.09.2021
    12:51:00 sati

• MALI RENDŽER 26