Anđeo osvetnik

DD LU 63 | 96 str.

Vidovnjakinja Maya unajmila je Dylana Doga da istraži smrt njene prijateljice Jael koju opisuje kao osobu neobjašnjive privrženosti istini, dobroti i čistoći. Istodobno Londonom sije strah serijski ubojica šarmantno nazvan „Igla“, a žrtve su mu mlade, lijepe djevojke anđeoskog izgleda. Gdje se nalazi dobrota u svijetu krojenom od zla? Zadatak vjernih i pravednih je da čuvaju sjećanje, jer pisano je da će mač osvete sustići nevjerne sluge zla, a nedužne žrtve slušat će njihov plač i škrgut zubi.

• Anđeo osvetnik
    DD LU 63

• L'angelo sterminatore
    DD SR 141

• Epizoda je prvi put objavljena u Italiji, u srpnju 1998.
  • „Anđeo osvetnik“ je druga epizoda Dylana Doga koju crta Mari, prva je bila DD SD 45 „Phoenix“
  • Prema Židovskoj tradiciji, anđeo osvete i pravde se spominje u knjizi proroka Henoka, a ime mu je Raguel. Knjiga se bavi temom palih anđela, uskrsnuća, sudnjeg dana, i time je znatno utjecala na razvoj kršćanske misli. Priča o Saulu doživjet će svoj nastavak u DD specijal br.23 „Pali anđeo“.

Priča čiju recenziju upravo čitate predstavlja jedan od ponajboljih radova, najčešće ne tako hvaljenog scenariste, Pasquala Rujua. Autor se poprilično vješto udaljio od Sclavijevog skepticizma i pesimizma, te nam prezentirao priču u kojoj postoji spas od užasa. Rujuov užas nije rezultat slabosti i dječačke nezrelosti bijednog građanoida, već je užas realan i opipljiv, manifestiran kroz mržnju i strah koji sa sobom nosi nasilje. Nasilje može poprimiti različite forme, biti rezultat manijakalnog ubojice, ili rezultat bolesne idealizacije kolektiva u kontekstu rata. O kojem god nasilju govorili, ono u svojim najtežim oblicima iza sebe ostavlja smrt nedužnih, ruke uprljane krvlju, i sveopći duhovni mrak čiju tamu narušavaju tek oči iz kojih sija mržnja i žeđ za osvetom. Ova epizoda nas povremeno vodi u period Drugog svjetskog rata, gdje je povijest svjedok užasima demonskih razmjera. Mi već znamo da se kod svakog zla, nalazi i suprotna strana, tj. ispred svakog demona se nalazi anđeo. Anđeli i demoni su nevidljiva bića, nadnaravna , stoga su za potrebe ove priče - materijalizirani. Pitanje koje ostaje otvoreno glasi: koja je misija anđela? Treba li njihovo suprostavljanje zlu biti pokazivanje puta radosti i sreće, ili pak trebaju ostati dosljedni u borbi poput ratnika, biti anđeli osvete?!

Otac Eric: Ono što tražiš nije te dostojno. Tvoja misija...
Saul: Već sam ti rekao da nikad nije bilo nikakve misije. A sad mi reci gdje je tijelo.

Priča počinje 1944., mjesto radnje - Njemačka, izolirani redovnički samostan. Stiže grupa vojnika predvođena visokim časnikom SS-a Hansom Denkelom. Cilj dolaska je dokopati se dvoje „osobite“ djece, no gvardijan samostana, otac Eric, uspio im je pružiti zaštitu. Otac Eric je uzoriti redovnik, brižan staratelj i štićenik Saula i Jael, međutim upravo će on počiniti prvi nasilni akt prema njima. Akt kojim nevinu djecu lišava njihove „osobitosti“ može se opravdati u okvirima kršćanskog svjetonazora kojemu i sam pripada, jer ispravno je dopustiti zlo radi većeg dobra.

Pomoćnik Horst ne djeli takav stav, uvjeren je da im Gospodin neće oprostiti. Naime, nisu uklonili bilo kakvu osobitost, niti su posjekli bilo kakva bića. Anđelima su krila neophodna, jer njihov dom je nebo. Bez krila su i bez slobode, osuđeni su na tvrdu nečistu zemlju.

Nemili događaj je dio prošlosti, a sad smo u sadašnjosti gdje Dylan Dog preuzima jedan savim običan detektivski posao. Ništa neobično budući da je on istražitelj noćnih mora, a Ruju je prvu riječ Dylanovog zanata uvijek shvatao odviše značajno. U ovoj epizodi, na prvi pogled obična istraga smrti jedne djevojke, ipak je sve samo ne obična. Djevojka dakako. Riječ je o Jael kod koje uočavamo crte neopisive dobrote, plemenitosti i čistoće koja čak ide do intrinzične svetosti. Tragična sudbina djevojke takvog opisa kod čitatelja izaziva snažan osjećaj empatije. Istodobno, na drugom kontinentu je njenu smrt osjetio Saul kod kojeg ne uočavamo slične osobine. Za razliku od Jael, on je odabrao samoću, prezire vanjski svijet, njegovo lice ne poznaje osmijeh, pogled mu je hladan, ne vjeruje u svoju misiju. Odnos prema slobodi mu je kontradiktoran, s jedne strane oprašta ocu Ericu sakaćenje za koje sam već rekao da je oblik uskraćivanja slobode, ali s druge strane ne oprašta gvardijanu što je dopustio Jael odlazak u vanjski svijet, što je bio čin davanja slobode. Mogli bismo zaključiti da, za razliku od Jael, Saul nije nadvladao gubitak krila, reduciran je na samostanskog monaha u potrazi za odgovorima, ali pronalazi samo agoniju. Saulova agonija zauzima dominantnu ulogu u ovom stripu, rekao bih da kontinuirano proživljava istu onu patnju koju je spoznao prilikom prvog sureta sa zlom.

Otac Jonathan: Jael je bila osoba najbliža Bogu od svih koje sam upoznao.

Nakon scene pogreba gdje prisustvujemo izljevu iskrene žalosti mnogih kojima je Jael pomogla i pokazala put ka sreći. Kod Maye se uočava mješavina dirljivog plača, i lucidne želje za osvetom koju želi projicirati na Dylana. Upoznajemo i dva bitna lika. Jedan je otac Jonathan, zakonski skrbnik Jael, još jedan svećenik ali suptilno različitih karakteristika od oca Erica. Naklonjen je znanstvenom pogledu na svijet, taktičan i racionalan što su osobine u potpunosti neuobičajene za svećenika. Njegov susret s Dylanom odvija se u podrumu crkve u nazočnosti tisuću godina stare relikvije nalik anđelu. Jonathan pokazuje veliko znanje o povijesno- religioznom tumačenju anđela, i prezentira koncept u kojem su anđeli zaslužni za evolucijski uspon ljudske rase, ali su prognani od Boga jer su se zarazili ljudskim slabostima, što je posljedično dovelo i do njihovog miješanja s ljudskom vrstom.

Drugi lik sa značajnom ulogom u priči je Conrad West, bogati i uspješni modni dizajner. Kao što Dylanova obična istraga crpi svoju značajnost iz Jael, tako i ovaj serijski ubojica dobiva posebnost samo jer je opravdano osumnjičen za smrt Jael. Conrad predstavlja uobičajen klišej serijskog ubojice koji je imao traumatsko djetinjstvo usljed neugledne vanjštine, što objašanjava njegovu opsesiju modom kao sredstvom uljepšavanja. Priznajem da je poprilično duhovit trenutak kad, prije ubojstva, od žrtve traži da skine haljinu - jer eto, ne želi ubojstvom oštetiti haljinu. Za njega problem predstavlja činjenica da modnim dizajnom ne može nadomjestiti unutarnju ljepotu, pa je luđak sebi postavio zadatak „obući anđela“. Prema njegovom viđenju, anđeli imaju ljepotu koja je nedostajala djevojkama koje su ga kao klinca ismijavale. A jadan.

Conrad West: Ružan sam čovjek koji živi usred ljepote. Sve je oko mene savršeno lijepo. Izvana. A iznutra je laž.

Tijekom putovanja brodom u London, Saul upoznaje Shirley koju uspijeva impresionirati čitanjem misli. Događaj koji je usljedio na brodu mogao bi i mene impresionirati kad bih bio siguran da je Saul odgovoran za njega. Naime, dogodile su se tri smrti: tužna starica nepovjerljiva u ljubav svoje djece, djevojka zarobljena u neželjenoj vezi koja nema hrabrosti da slomi srce svom partneru, i mornar kriminalac s patološkim strahom od odlaska u zatvor. Sve ih je zadesila groteskna smrt, te im je donijela sreću na jedan devijantan, pomalo i smiješan način. Djeluje li Saul kao pokvaren stroj, ili je život doista toliko smiješan i apsurdan? Možda ni on sam ne može odgovoriti, jer njegova se agonija nastavlja. U snovima vidi jato ptica obasjano zrakama žarkog sunca. Doista anđeli su bića koja pripadaju nebesima, gdje su bliža Bogu. Naš svijet je patnja za njih, jer zrake Sunca teško probijaju zlo koje nikad ne prestaje.
Sudbunosni spas za Saula se dogodio kad je prihvatio svoju misiju. Premda mrtva tijelom, Jaelin duh nastavio je živjeti dovoljno dugo da pomogne Saulu shvatiti kako nije cilj probiti se do svjetla poput sitne ptičice, već se obrušiti na zlo poput orla, i stvoriti pukotinu u tami potrebnu za proboj svjetla. Ne postoje suvišni, kaže Jael, samo izgubljeni i slabi. Saul sada zna svoju misiju, svoj putokaz, i nije izgubljen. Nije misija napustiti zemlju radi svjetla, već zemlji donijeti svjetlo. A svjetlo stvara vatra, i onaj koji donosi vatru ne smije biti slab. Saul vjeruje u svoju snagu, no da li ju je možda već izgubio?

Slično Saulu, i Dylanova potraga je rezultirala spoznajom. Doduše otkrivanje identiteta serijskog ubijice je mnogo manje dramatično od prihvatanje uloge anđela osvetnika. Conrad West je naposljetku ipak odigrao ulogu spojnice između njih dvojice. Kao i u ostatku stripa, ni ovdje Dylan ne uspijeva dobiti značajniju ulogu. Njegov put do „Igle“ nije mu dao značajne odgovore o tome tko je Jael, a za Saula je zaključio da je njezin brat samo na osnovu fizičkog izgleda. Situacija u kojoj Saul čitanjem misli otkriva u koga je Dylan sumnjao je traljavo odrađena, a jednako loše i Dylanova odluka da se samostalno uputi prema crkvi, premda su ga policija i Bloch upravo probudili iz hipnotičnog sna.

Saul: Ti nisi...svećenik.
Otac Jonathan: Naravno da nisam, mein Freund!

Jonathanovo razotkrivanje je prihvatljivo izvedeno. On predstavlja nastavak neumirećeg zla koje se uvijek iznova vraća. Samo njegovo egzistiranje je nespojivo s Jaelinom misijom koja je upućena slabima i izgubljenima. Saulova uloga je drugačija od Jaeline, upućen je spaliti nečiste, učiniti ono za što čovjek nije sposoban - uništiti zlo kao ideju. Kao takav je prirodni ubojica intrinzičnog zla Hansa Denkela (svijećnjak bez vatre tj. svjetla), ali stvari su se dodatno usložnile. Nije jednostavno odgovoriti zašto Saul nije uspio, a „stari ratnik, sin nekog drugog doba jest“. Zanimljivo je da ni Dylan naposljetku nije siguran da li su Saul i Jael anđeli, demoni ili samo žrtve.
Dylanove misli skupa s epilogom ove priče daju nam odgovor da je anđeo upravo ono što je „stari ratnik s krilima“, a to je - sin nekog drugog doba. Zlo je vječno, nastalo je onog trenutka kad je partikularitet podignut na razinu općeg, ili jednostavno rečeno: Ja, pa ja. Bjesomučno tražiti odgovore pod svaku cijenu, ili prihvatiti ulogu osvetnika, neopravdano je za naše doba koje je ispunjeno duhovnom nesigurnosti, krizom morala i poljuljanim vrijednostima, bez jasnih crno-bijelih odrednica svojstvenih prošlom dobu. Novi izazovi su ispred Saula, ali i ispred nas, moramo naučiti letjeti...bez krila.

Crtač Nicola Mari ima ono što ja najviše cjenim kod umjetnika - umijeće stvaranja novih svjetova. Svojim prepoznatljivim stilom osobito se profilirao u stvaranju svjetova gdje egzistiraju humanoidna nadnaravna bića poput vampira, anđela i demona. Blagi minus zbog nedostatka krupnih kadrova. Unatoč tome, zahvaljujući konzistentnosti u igri svjetla i tame, te sposobnosti da udahne karizmu u svoje likove, po mom osobnom sudu Mari spada u sam vrh dilandogovske crtačke izvrsnosti.

DD LU 62 Prema dalekom svijetu

DD LU 64 Crna duša

8, 7, 8, 7

Prema sjećanju, to je ona u prosjeku svaka treća Rujuva priča koja je vrijedna čitanja. Moguće i jedna od ponajboljih. Istovremeno i jedan od prvih Dylana koje sam kupovao u kompletima dok sam još bio dripac. Onda se strip raspao, kao i svi ostali u to vrijeme izdani Ludensovi stripovi, pa sam kasnije nabavio novog i pažljivije ga još jedanput pročitao. Možda ga posljednji put pročitam ovih dana pa da se raspadne još jednom. Ipak nije toliko dobar da mi ga se i po treći put kupuje.

Mari je skroz prigodan za ovakvu tematiku. Spomenuti specijal Pali anđeo je pak bio, sa scenarističke strane, žešći krah. Tako to i ide kod Rujua.

18.10.2019
    06:52:00 sati

8, 7, 10, 6

Zahvaljujući odličnoj Dextersovoj, recenziji odlučio sam se ponovno pročitati ovu epizodu.

Slažem se s recenzentom da je ovo ponajbolja Rujueva priča, iako to u njegovom slučaju ne znači i da je odlična, kao što bi bilo logično kod većine drugih scenarista.

Priča je definitivno upečatljiva i unatoč tome što sam je čitao prije skoro deset godina, dosta detalja, kao i osnovna tema priče su mi ostali u jasnom sjećanju. To nije baš uobičajeno kod mene, već mi većina epizoda bude kao da ih nikad i nisam pročitao.

Završni dio s puno slučajnosti koji se isprepliću kao da je riječ o nekom selu, a ne o milijunskom gradu, a da ne pričamo o razini slučajnosti koja je povezala nacističkog časnika i svećenika iz Njemačke. Može se to interpretirati kao sudbina ili Božja volja, pa time ublažiti taj osjećaj nelogičnosti, baš kao i Dexters u recenziji.

Mari je ovdje odradio odličan posao i njegov crtež uzdiže ovu epizodu na viši nivo. Crtež idealan za ovu epizodu, pa i serijal u cijelosti.

19.10.2019
    17:44:00 sati

8, 7, 9, 7

Da, da, i meni (uz Skener i jos par njih) jedna od najdrazih Rujuovih epizoda. Fini osvrt na covecanstvo u propasti i na mrvice preostalog humanizma u nama. Kao retko kada emocije ovde iskacu u pravo vreme i na pravom mestu, a Mari to savrseno dopunjuje crtezom.

20.10.2019
    19:28:00 sati

8, 8, 9, 6

Kvalitetno i zanimljivo.

23.10.2019
    11:50:00 sati

7, 5, 6, 6

Nekad prije, ova epizoda bila mi je bolja.

05.06.2020
    15:04:00 sati

8, 7, 8, 9

Odlicna recenzija!

Nisam jos citao Rujuove krseve, tako da mi je on za sada sasvim solidan autor (Zov sume, Skener, Kuca duhova, Susjed (kratka prica)).

Ovde je prica takva da se konstantno vraca u proslost (2. sv. rat na primer), a Jael mi upoznajemo samo kroz price aktera i ljudi koji su je znali. Na kraju Dilan pise u svoj dnevnik kako oseca da mu nedostaje iako je nikad nije upoznao. Jako mocna izjava, jer zapravo i nama citaocima ona nedostaje iako je ni mi nismo upoznali. Isto tako i meni nekad nedostaju strip junaci (Dilan, Gruco, Ken Parker) iako ih nikada, osim kroz price, nisam upoznao.

Zvucace bizarno, ali i ja, kao i onaj modni dizajner, trazim andjela poput Joel. Neiskvarenu devojku, cak i malo naivnu, detinjastu i luckastu, poput Amelije Pulen. Mislim da sam je nasao u devojkama s kojima sam bio u vezi, ali ne sasvim, i nije opstalo. Svi mi imamo taj ideal ka kome stremimo, i to je normalno, samo sto nekoga, poput Konrada, obuzmu ubilacki nagoni.

Onaj deo sa odsecanjem krila je vrlo vesto prikazan (tako sto nam nije dat na tacni), moralno diskutabilan ali svakako mocan momenat price, a twist kada se otkriva da Konrad nije ubica Joel mi je takodje super. Ono sto me kod price nervira je previse slucajnosti - ok, andjeli ne stare, ali je bzvz sto je stari slepi svestenik ziv, mada i to mogu da svarim, ali objasnjenje u vezi sa nacistom je sranje. Proslo je puno vremena od onda, a i onda je bio mator.

Takodje ovde kod Rujua je primetan uticaj americkih noir krimica u stilu pisanja dijaloga i atmosferi, sto mi se nekad ne svidja jer ima tendenciju da zvuci wannabe-cool.

I onaj deo sa Dilanom koji nece Blochu da kaze ko je ubica na kraju je bzvz sa Dilanove strane. Andjeo osvetnik koji se budi a Dilan nije svestan da li je ono sto vidi realnost ili iluzija je "Jack Trbosjek" momenat, karakteristican za serijal.

Deo na brodu je tipican slatko-gorak over-the-top DD momenat, o zivotima malih ljudi i tome kako svako nista nije onakvo kakvim se cini. Nekad zahvaljujuci DD serijalu bas razmisljam o tome kako smo zapravo mali, i tek delic slagalice zvane Covecanstvo. Recimo znas kako je ziveti sa epi napadima, ali nikad neces shvatiti muku nekoga ko ima HiV, ili tugujes sto si ruzan i nikada se nisi probudio pored devojke a ne shvatas da se neko ko se budi pored nove svako jutro oseca podjednako prazno. "Dilan Dog" kao serijal ima tu tendenciju da opisuje ljudske muke ali i nade, i citaoci prozivljavajuci ih kroz strip shvataju koliko su zapravo mali, tek deo neceg veceg, i koliko su svi ljudi u svojim razlicitim mukama isti.

Maya je tek sporedan lik, Konrad Vest je stereotipan ali prilicno solidno prokazan negativac, Dilan je kako Dexters rece samo posmatrac i migolji se detektivski kroz epizodu.

Ovde su glavni likovi ipak Jael - koja uprkos pojavljivanju u retrospektivi ostavlja najjaci utisak, i njen brat Saul koji je tamna strana Jina i Janga. Isto kao sto je svestenik nacista cisto zlo, dok je Konrad Vest zlo sa malo dobra, tako je i Saul crna mrlja Jael, njena tamnija strana. Neko ko je s jedne strane razbio iluziju sveta u kome se nalazi, a sa druge opet nespreman da oprosti, da se izdigne iz tog sveta. Svet bi bio bolje mesto kada bi Saul ubio sve nevernike (tj istinski zle ljude), ali zlo je prakticno neunistivo, jer je deo covekove prirode. Zato je onaj dijalog brata i sestre na groblju kljucan, i tu se mi kao citaoci nesvesno prikljucujemo jednoj od dve suprotne strane misljenja. Zapravo, svi ljudi su mesavina Jael i Saul, i kod svakog jedno od ta dva suprotna rezonovanja preovladava. Andjeo dobrote i prastanja nasuprot andjelu osvete. Obe strane imaju jake argumente za i protiv.

Mari mi je izmedju 8 i 9. Naslovna bas hororisticna, kakve Dilanove i treba da budu. Pritom nije spojler a dotice se vaznog elementa price.

29.06.2020
    14:43:00 sati