Apokalipsa

DD LU 65 | 94 str.

A strah se rađa iz mašte, on je cijena mašte. To je spoznaja koju će Dylan osjetiti na svojoj koži. Izoliran u bolničkom odjelu čekat će rasplet zlosretnog događaja kojemu je uzrok Tetragramaton- četiri glasa kojim se izaziva Boga... ili vraga.

Priča 3

Naslovnica 3

• Apokalipsa
    DD LU 65

• Apocalisse
    DD SR 143

• Strip je prvi put objavljen u Italiji u kolovozu 1998. god.
  • Apokalipsa ili Otkrivenje posljednja je knjiga Novog zavjeta. Smatra se da je nastala krajem prvog stoljeća, a da je tekst knjige djelo sv. Ivana evanđeliste ili nekog iz njegovog neposrednog okruženja. Apokalipsa je temelj eshatologije - kršćanskog nauka o čovjekovu spasenju i sudnjem danu.
  • Uzimajući u obzir sve izvorne biblijske tekstove, riječ Tetragramaton (grč. četiri slova) najčešće se koristi od svih imena za Boga. Prema židovskoj tradiciji riječ je o imenu koje se nikad ne smije izgovoriti na glas, a sličnu su praksu imali i rani kršćani. U hrvatskim tekstovima se ova riječ uglavnom prevodila kao Gospodin, ponekad Bog, a izuzetno Jahve.
  • Sotonizam je tijekom povijesti u pravilu bio predmet inkriminacije od strane kršćanskih zajednica, a izuzetno rijetko stvarni odraz nečijeg identiteta. Prva sotonistička crkva je osnovana tek 1966. god. Većina njenih članova su praktični ateisti koji crkvu doživljavaju kao način života. Jedan od njihovih glavnih koncepata je prosvjetljenje kroz individualizam.

Za promjenu počet ću recenziju odostraga tj. od naslovnice (koja je paradoksalno sprijeda). Ovo je jedan od prvih Dylana koje sam kao klinac čitao i uvijek sam naslovnicu nalazio naročito uznemirujućom. Mislio sam - ako me netko vidi da čitam ovo, što će misliti o meni, da možda častim „nečastivog“? Pažljivo bih ga skrio ispod veće hrpe Zagora pazeći da nitko ne primijeti ovu abominaciju. Danas, kad se ne zamaram glupostima takve prirode, ipak i dalje ne simpatiziram naslovnicu. Prenapadna je, groteskna, banalna. Podsjeća me na jednako lošu naslovnicu zloglasnog giganta „Krugovi u žitu“. Unatoč tomu, autorski „all star“ dvojac Sclavi i Casertano u stanju je svakom zavrtiti glavu, stoga uronimo u Apokalipsu.

Kao lokaciju apokaliptičnih zbivanja Sclavi je odabrao bolnicu, tj. bolnički kompleks. Ništa neobično kad je on u pitanju, poznata je njegova odbojnost prema medicinskim ustanovama i/ili djelatnicima. Ruku na srce, svaki „normalan“ pojedinac posjeduje stanovitu odbojnost prema bolnicama. Kada se nađeš tamo, uz sve svoje životne probleme, sad još morati dodati i problem brige o zdravlju, a redovito lutanje i gubljenje kompasa po bolničkim labirintima je samo po sebi horror priča. Sam početak ove naše strip priče i nije tako loš. Volim kad nas scenarist direktno ubaci u događaje bez dosadnog okolišanja. Upoznajemo tipičan primjer disfunkcionalne obitelji - otac kriminalac i nasilnik, majka narkomanka utopljena u sindromu žrtve, a malodobno dijete fizički isprebijano. Pojavljuje se i izvjesni Shaun s likom liječnika, ali njegovi postupci upućuju na mračniji identitet.

Naš Dylan igrom sudbine (ili možda nadnaravnim djelovanjem svog petog i pol čula) dolazi na odjel AS. Poprilično neuobičajen naziv za bolnički odjel, za pretpostaviti je da scenarist želi sugerirati bezosjećajnost i užas birokracije. Na odjelu, koji će biti glavno poprište događaja u ovom stripu, nalazimo cijelu plejadu novih likova. Izdvajam gospođu Popchick, hipohondar i prijateljica madam Trelkovski, te lijepu i zanosnu medicinsku sestru Dany koja jedina ostavlja dojam razumne i sposobne osobe u ovome moru šeprtlja i čudaka. Znate kako to obično biva u stripovima, ako se pojavljuje skupina čudaka - onda tu obavezno mora biti i jedan svećenik. Drake mu je ime, a desnica mu je spretnija u darovanju smrti pištoljem s prigušivačem, nego u darivanju blagoslova. Cijeli događaj na odjelu AS dobiva tajanstvenu notu u trenutku kad družina spozna da ne može izaći van. Ne postoji neka fizička prepreka, već je fenomen nalik nekoj vrsti masovne autohipnoze. Srećom tu je madam Trelkovski, šteta samo što njene poruke nisu nimalo ohrabrujuće.

Madam Trelkovski: Osjećam daleku tutnjavu... jeku golemog groma koji će nas pogoditi... groma Apokalipse!

Moglo bi sve ovo proći kao urnebesno smiješan doživljaj (zapamtite to), međutim Shaun saopćava Drakeu da je „postavio bombu“. Panika može početi. Priznajem da su panike zabavne, svi njeni sudionici su u pravu, gotovo da nalikuje interakciji gomile pijanaca. A kad se još u cijelu priču umiješa Jenkins - onda je smijeh čitatelja zajamčen. Prednosti ovog stripa nalaze se upravo u njegovim smiješnim likovima i apsurdnoj situaciji koja ih je snašla - trash comedy.

Mali gukavac s početka priče zove se Lamby. Jedan drugi stariji dječak, Giles, jedini je koji razumije njegovo gukanje. Pomalo podsjeća na jednu (i jedinu) epizodu Martija koju je Sclavi napisao, budući da tamo također nalazimo situaciju gdje Martin razumije artikulaciju neandertalca Jave. Premda je Drake terorist, ipak posjeduje određene karakteristike duhovnog zvanja pomoću kojih prepoznaje simboliku između dječakovog imena ( Lamb - janje, eng.) i posljednje knjige u Bibliji, Apokalipse, gdje janje kao simbol spasitelja slama sedam pečata.

Na odjelu bi se trebao nalaziti i Sir Babington, no nema ga. Nismo sigurni ni da je ikad bio u bolesničkoj sobi, jer genijalni Jenkins nije nikad ni ušao provjeriti stanje viteza kojeg je zadužen čuvati. Moja je pretpostavka da je Babington onaj oronuli stari gospodin koji se nakratko susreće s Dylanom prilikom njegove potrage za odjelom AS. S obzirom da je blokada „umne“ prirode, Dylan se odlučuje na kratko rastati s umom te na taj način probiti okove prokletog odjela. To mu i uspijeva, te ponovno susreće Babingtona. Ako zamislimo bolnicu kao pakao gdje su ljudi izgubljeni, zarobljeni, osuđeni na muku, onda Sir Babington igra ulogu čuvara - nekog koji uništava svaku nadu, i još se smije na to.

Nebitni ljudi osuđeni na izgnanstvo u truloj i oronuloj zgradi, na trulom i oronulom planetu. Nemaju nikog da krive osim samih sebe. Takva bi barem bila teorijska postavka, u praksi i nije toliko loše. Duhovitosti ne manjka, a ona je uvijek bila odlika slobodne misli, ne zaboravimo i ljubavni odnos s Dany koji nikako ne možemo povezati s epitetima trulo i oronulo. Ali, kvragu! Zaboravili smo na tetragramaton. Prema tumačenju madam Trelkovski riječ je o nekoj vrsti enigme čijim se rješavanjem dozivaju mračne sile zla, zvuči opako zar ne? U rubrici zanimljivosti možete detaljnije vidjeti kakva je povijesno- religiozna pozadina tog izraza. Cijela stvar postaje još luđa kad Bloch otkrije da vojne vlasti čuvaju smrtonosno biološko oružje u podrumu poliklinike. Umetnite u računicu i onu bombu koju je postavio Shaun i et voila - imate apokalipsu.

Groucho: Mogao bih se ubiti, ali prezirem samoubojstvo. Radije bih umro nego se ubio.

Ako volite oksimorone, onda će vam se svidjeti naziv Drakeove sekte - Svijetlo mraka. O kakvoj se sekti radi? Vjerne sluge sotone, ništa fancy. Ostaje nejasno zašto mu je Shaun pomagao, budući da je on musliman. Kad bolje razmislim to je sasvim logično, jer vrag voli šalu. Konačan obračun Dylana koji teži nastavku procesa raspadanja čovječanstva i Drakea koji teži novom rođenju sadrži simpatičan trenutak gdje Dylan usklikne: dosta filozofiranja! To predstavlja svojevrstan epilog cijeloj drami, i znatno je pamtljiviji od Lambyevih gukanja, čarobnih riječi ili što već.

Casertano po običaju odličan, iako je ovdje riječ o relativno novijem periodu koji često nije nalazio na vrhunske kritike. Izraz „relativno novi period“ tradicionalno se odnosi na epizode Dylana Doga poslije broja sto. U potpunosti se slažem da je to nedovoljno precizan i pomalo glupast izraz, ali tako je kako jest - tradicija često nadilazi jasne mjere i veličine. Unatoč tomu, ne može se reći da je pomenuti crtač ikad postao loš, ali definitivno postoji razlika između novog i starog Casertana. Prema mom sudu taj slabiji period ovdje još nije počeo, doći će nešto kasnije približavanjem broju dvjesto.

Tko želi sasvim sažet zaključak, evo vam ga. Strip „Apokalipsa“ je poprilično bedast uradak, u cijelosti definiran Sclavijevom autoironijom. Preporučam onima koji vole komedije s mnoštvom crnog humora i nezaobilaznih trash dodataka.

DD LU 64 Crna duša

DD LU 66 Da umreš od ljepote

• Ukupna ocjena 81%

9, 8, 7, 9

11.01.2020
    02:44:00 sati

8, 9, 9, 7

Sta je sve Sclavi uklopio ovde!! Pocevsi od posednute zgrade, preko terorizma i porodicnog nasilja, do nikad jace iskoriscenih religijskih motiva. U stavri nikad jace suocavanje sa religijom. Vrlo je moguce da se vernici nadju uvredjenim razgovorom izmedju Isusa i bivseg svestenika, ali mislim da to nije bila sclavijeva namera. Meni licno, kao ateistu ili agnostiku, ova prica je sela sjajno- uvek se mogu dvoumiti jeli resenje bilo bozansko ili cisto prirodonaucno :) S druge strane, od svih horor zanrova, oduvek mi je strah u kosti uterivao religijski , eshatoloski horor, nesto sto sam najvise i ocekivao kod Dilana a nisam dobio ni promil (za razliku od recimo Hellblazera ili filmova koji ce me dozivotno strasiti: Covek kojeg treba ubiti, Exorcist, REC...). Casertanov vrhunski rad u njegovoj "kasnijoj" fazi, a i Stano je tu negde.

Sto se tice neprijatnosti kod kupovine stripova, ja sam takodje imao te momente krize/srama sa Dilanom, bilo je to za vreme Dnevnikovih izdanja, secam se jednom kad sam kupio Sto godina kasnije, kupio sam jos par novina i sakrio ga izmedju, medjutim vozeci se u liftu sa komsinicom, strip se izmigoljio i pljesnuo na pod dok sam ja nicim izazvan crveneo :)

Lamby me je podsetio da ponovo posle dugo vremena preslusam Lamb i par njihovih albuma (sasvim dobro zvuce i danas), pa evo za sve vas jedne prigodne pesme, naslovljene kao Gabriel.

15.01.2020
    12:39:00 sati

6, 5, 8, 8

Ludilacki narkomani, teroristicki svjestenici, i medicinska sestra koja se Dylanu svidja (ili se on svidja njoj?) su elementi koje je Sclavi ovdje stvorio da bi komentiro nesto u vezi... Engleskog drzavnog zdravlja?  Ko ce znat.  Neki elementi mi ovdje djeluju poput onog filma "The Hospital", kojeg je napisao Paddy Chayefsky, ali ovdje su svi ti elementi vise fantasticni, stravicni, i sta vec... Casertano je ovdje fino sve nacrtao, i moguce je da je ovo njegov posljednji rad na velikom nivou, jer i svi znamo koliko mu je stil otpao u zadnjih 15 ili 20 godina.  Ovo je epizoda koje cu se sjecati po apsurdnosti i Sclavijevoj masti, ali sigurno je po radnji, koju iskreno jos uvijek nisam skontao.  Naslovnica, medjutim, je doista dobra; krajnje je vrijeme da i ovaj serijal dobije djavola na naslovnici.

21.04.2020
    21:22:00 sati

6, 7, 7, 8

Prava sklavijevska tjeskobna epizoda s dodatkom svega i svačega u jednom pravom bućkurišu emocija praćenih ubistvenim nagonima napadima ludila. Priča o virusu koji bi sve pobio u roku od sat vremena u ovom vremenu zaista zvuči opasno. Crtež je solidan. Naslovna dosta dobra. Na zadnjoj korici reklame za telefone, zaista je neobično sad poslije toliko godina vidjeti reklamu za Nokiju 3310.

30.06.2020
    18:59:00 sati

8, 8, 8, 7