Jezero na nebu

DD LU 73 | 96 str.

Dylan odlazi u Loch Whirl na pogreb djeda žene koju je poznavao nekoć davno u dječačkim danima. Nakon ponovnog susreta naš junak primjeti kako je nesigurna djevojčica Spring izrasla u bezosjećajnu poslovnu ženu. Pošto nema stravičnih slučajeva za rješavanje ili čudovišta za ubijanje, Dylan odluči pomoći Spring u pronalasku pravih vrijednosti i vraćanju na pravi put.

Priča 3

Scenarij 4

• Jezero na nebu
    DD LU 73

• Lago nel cielo
    DD SR 151

• str. 7, Dylan gleda fotografije Marine ("Dugački pozdrav"), Lillie ("Dok vas smrt ne rastavi") & Johnnya ("Johnny Freak")
  • str. 6, vidimo Galiju koja slobodno plovi morem, Marinu i Dylana u lunaparku života, Morganu i "Dylanovog oca" te Xabarasa
  • str. 25, Groucho spominje profesora Wellsa, starog nam znanca koji se premijerno pojavio već u petoj epizodi serijala ("Ubojice")
  • str. 69 Dylan kaže da je njegova dnevna tarifa 100 funti plus troškovi (digao je cijenu usluga za pedeset posto u epizodi "Pakleni pas")
  • str. 84, među bazama vodenih bića vidimo Bermudski trokut, čudovište iz Loch Nessa, Titanik i biće koje liči na izvanzemaljca iz filma „Bezdan“ Jamesa Camerona
  • str. 85, Atlantida kao glavna baza „vodenjaka“
  • duhovi vode: Asrai – male vile ženskog roda, koje se rastope u vodu ako ih se zarobi ili nakon izlaganja zrakama sunca, Glaistig – u doslovnom prijevodu s keltskog „vodeni vrag“, radi se o biću koje je napola lijepa žena (gornji dio) a napola koza (donji dio). Prema legendi kad je u zlom raspoloženju poziva muškarca na ples nakon čega se hrani njegovom krvlju. S druge strane kad je dobre volje jako je ljubazna prema djeci i starijima, te čak farmerima čuva stoku. Odine - nimfa iz francuske folk priče koju je napisao Friedrich de la Motte Fouqué i koja je prerađena u operu i balet (Undine). Odine je predivna nimfa koja se zaljubi u smrtnika Palemona i nakon što mu rodi sina počinje gubiti svoju mladost i ljepotu i postaje smrtnica. Palemon ju prevari s drugom ženom te ga Odine preklinje da će umrijeti ako ikad više zaspi.

Kada je prije nekoliko godina na Forumu ovog site-a pokrenut jedan od najlegendarnijih topica otkad je stripovi.com (Dylan Dog unified theory) ova epizoda navedena je kao dio slagalice koja bi u konačnosti mogla dati kakav-takav odgovor na mnoga pitanja koje je autor stripa ostavio fanovima na razmatranje. Vjerujem da je iz tog razloga „Jezero na nebu“ postala epizoda željno iščekivana od strane fanova serijala. Pa je li se čekanje isplatilo? Možemo li sada sa sigurnošću odrediti Dylanov pedigre: otac-zakleti neprijatelj, majka-ljubavnica, starost: tri desetljeća ili tri stoljeća?

Dylana jedno jutro uhvati sjeta. Zatvara se u arhivu svog stana na Craven Roadu broj 7 i primijeti sliku djevojčice koju je nekoć poznavao a s vremenom zaboravio. Čitatelj već posumnja da se radi o novoj (tj. staroj) ljubavnoj priči iz nepoznate prošlosti poznatog nam junaka, no to je samo premaz koji prekriva nešto što bi trebalo biti filozofsko raspravljanje o autoru junaka Tizianu Sclaviju i umjetnicima tj. inspiraciji općenito. Autori priče su Tizianova žena Cristina Neri i šogor Pippo Neri. Izgleda da trojac ima prilično bliski odnos pošto je Sclavi dopustio da seciraju njegov život i eksploatiraju ga na ovakav način (mada ruku na srce većinu stvari koje Neri u stripu iznose, a očito se tiču autora lika, već smo ranije znali). U tome ujedno i leži najveći i po meni neoprostiv problem "Jezera na nebu", u činjenici da ovdje uopće nije riječ o avanturi Dylana Doga već o priči o njegovom stvaraocu koja nam je više manje poznata. Zanimljivo je da je lik koji najviše podsjeća na Sclavija upravo djevojčica sa slike koju Dylan pronalazi. U svojim autorskim djelima Sclavi je obično svoje slabosti, mane, pa čak i nastranosti darovao glavnome junaku Dylanu Dogu. Vjerojatno je to bio pokušaj opravdavanja ili bolje reći pokušaj ublaživanja vlastitih manjkavosti u oćima „normalnog“ čitatelja davajući popularnom liku svoje nepopularne mane. Dakle, žena na neki način oduzima mužu osnovicu za opravdanje i misticizam poistovjećujući ga s običnim epizodnim likom.

Spring Shorend djevojčica iz malog mjesta koju su u školi zadirkivali jer je tvrdila da vidi „vodenjake“ je s vemenom postala normalna žena uz pomoć psihijatara i elektrošokova (zvuči poznato?). Kada upoznajemo Spring u sadašnjosti ona je besćutna poslovna žena. Dijeli otkaze, kupuje i prodaje dionice, kupuje auto kojim izjuri kroz staklo jer nema vremena za gubljenje. Vlasnica je čak i aviona koji nosi njezino ime (Spring One). Razgovara o poslu i pod tušem. Kao što Groucho kaže: klasičan tip žene od karijere. Nezgodni trenutak je djed ("Onaj stari majmun od moga djeda!") odabrao za smrt i prisilio poslovnu ženu na put Bogu izna nogu. Ovakav opis bi mogao, a i ne mora biti, ženina kritika na Sclavijevo otuđenje ili zanemarivanje bližnjih. Možda se bolja polovica odlučila zabaviti dajući liku kojeg je poistovjetila s mužem mane koje ovaj najviše mrzi i kritizira.

Epizoda obiluje gotovo lirskim poredbama i metaforama. Grad u jezeru, izdubljen u obliku stošca, poput Danteovog pakla vjerojatno predstavlja ljudsku ljušturu koja se puni kada čovjek teži nečemu plemenitom, ima snove i inspiraciju ili se prazni kada je čovjek izgubljen, izmučen i bezvoljan. Voda kao simbol života. Stari Bubs lovio ribu dvadeset godina na jezeru u kojem nema ribe da bi tik pred smrt zvonce oglasilo da nešto grize. Sve vrvi od simboličnih imena i naziva : Spring (izvor), Crossgate (vrata prijelaza), Loch Whirl (jezerski vrtlog). Stanje između sna i jave – odsjaji stvarnosti. Znači „crni“ autori koriste motive koje i Sclavi često upotrebljava. Jedina, ali iznimno bitna razlika, leži u činjenici da Sclavi koristi te motive u simbiozi s horror elementima i u službi priče, dok Cristina i Pippo smatraju da oni mogu biti sami sebi svrha i ne treba se zamarati nekom suvislom radnjom. Njima je fabula samo poligon za beskrajne metafore i raspravljanje o nečemu što mi čitatelji ili već znamo ili nas ne zanima. Dakle, metofore su lijepe i poetične ali nisu u službi priče, već je priča u službi matafora. Autorima bi u svakom slučaju bilo pametnije da su napisali pjesmu, pošto takva struktura više odgovara poeziji nego epizodi strip junaka. Nadalje, kad konačno odluče ubaciti neko mitsko čudovišno biće u priču (vidi zanimljivosti) radi se tek o pukom nabrajanju umjesto da kao svaki iole kvalitetni pisac horrorora stavi zvijerku u akciju i pruži joj nekoliko više ili manje naivnih žrtvi. No, kako smo već zaključili ovo nije horror strip, ovo nije dio svijeta Dylana Doga već krajnje neobična posveta/kritika autoru istog. Sclavi se bavio temom inspiracije i umjetnicima u pričama poput izvanredne "Tamnice od papira" koja može poslužiti kao primjer spoja intrigantne teme i horrora. Poanta epizode leži u tome da bez inspiracije nikad ne bi postojao lik Dylana Doga i poručuje nam da Dylan Dog nije samo odraz svoga tvorca Tiziana Sclavija nego i dio njegove svijesti. Doista, revolucionarno otkriće!

Crtež je prilično kvalitetan, što smo i navikli kada je Brindisi u pitanju. Posebno se istiće vinjeta na šestoj stranici na kojoj su prikazani važniji akteri iz života Dylana Doga (vidi sliku iznad). Ostatak stripa, iako skladno nacrtan nije u rangu Brindisijevog rada na, primjerice, "Dok vas smrt ne rastavi". Naslovnica je crtački savršena i moram pohvaliti Stana, ali ipak dajem ocjenu manje jer činjenica da predložak nalazi u Michelangelovom Stvaranju Adama mi je apsolutno degutantna s obzirom na intonaciju i sadržaj stranica između korica.

Jesmo li dobili nešto novo? Neku informaciju koja nam je potrebna da otkrijemo ključ priče koju je autor gradio godinama?! Nismo, no na kraju smatram da nam to nije ni potrebno. Sclavi nam je dao dovoljno materijala za razglabanje i raznorazne teorije i time je mistificirao lik Dylana Doga za sva vremena i daljnja bi objašnjenja ma kakva god ona bila samo oduzela dio čari perverznom, ludom, no ujedno i lijepom, fascinantnom svijetu noćnih mora. Ovom epizodom dobili smo samo 96 stranica Cristininog samozadovoljavanja. Na kraju moram pohvaliti Grouchove šale koje su izvrsne tokom cijele epizode i vjerujem da ih je pisao Sclavi jer su jedina svijetla točka ovog pretencioznog djela. E stari moj, koji ti je vrag bio da rodbini dopuštaš prčkanje po kultnom plodu svoga uma.

DD LU 72 Poljubac zmije

DD LU 74 Dostava smrti

Ukupna ocjena 45%

3, 2, 8, 6

Opet te idiotarije sa takozvanim 'vožnjama u prošlost', Dylan sjeda u auto i putuje u neki daleki kutak otoka, da bi ponovo proživio svoju prošlost, koja ga, eto, jako muči. Čemu to? Čemu ti veseli završeci uz zalazak sunca? Gdje su misteriozni nestanci? Gdje su tu zločesti duhovi i demoni? Gdje je ukleto jezero koje guta duše nesretnika koji se nađu u njemu? Gdje su, neznam ni sam više, ludi mještani koji pridonose ljudske žrtve drevnom demonu koji stoluje na dnu prokletog jezera? I najvažnije; gdje je meni pamet kada gubim vrijeme na ovakva sranja?
    08.01.2008
    21:33:00 sati

8, 9, 7, 7

Meni je ova epizoda bila odlična. Zanimljivo je i to ubcivanje Atalntide.
    09.01.2008
    10:28:00 sati

8, 7, 9, 9

Jednostavno volim epizode iz Dylanove prošlosti.Možda je to posljedica čitanja Dugačkog pozdrava u nedogled.
    09.01.2008
    15:19:00 sati

4, 5, 6, 7

nisam toliko upućen u stvari koje su spominjane u recenziji, ali strip sam pročitao. jedan tipični Dylan Dog, nemam posebnih komentara
    09.01.2008
    17:10:00 sati
  • Beva

8, 9, 8, 10

Meni je ova priča odlična... Kao prvo, epizoda je zabavna... Nadalje, poetična je, a to mi se sviđa... I nije mi jasno to zanovijetanje da fali horrora... Gdje je horror u Dugačkom pozdravu??? Gdje je horror u Dok vas smrt ne rastavi??? Dylan je nadrealan strip, a nadrealizma ovoj epizodi ne fali... I to mi se sviđa... Brindisi mi je najbolji bio u Ženi koja ubija prošlost... Kasnije je malo promijenio stil, po meni nagore... Stano fantastičan, njegov crtež je savršenstvo...
    09.01.2008
    18:12:00 sati
    Beva
  • supermark

8, 8, 10, 9

Odlicna recenzija! Jedino me zasmetala niska ocijena brindisiju (7) i stanu (takoder 7), ali ja sam to popravio u svom komentaru.
    09.01.2008
    19:24:00 sati
    supermark

8, 7, 8, 8

meni je ovo dobra epizoda, koju sam nakon bezbroj loših u dahu pročitao, i ne bi je smještao u dd univerzum i na tom nivou joj tražio nedostatkecrtež i naslovnica su sasvim ok
    10.01.2008
    11:26:00 sati

7, 8, 10, 5

Odličan crtež, jedan od najboljih u DD.
    10.01.2008
    17:31:00 sati
    BiDi
  • Ukupna ocjena 75%

6, 8, 8, 9

"Tamnica od papira" je Medda, ne Sclavi. Neko napisa da je tupljenje o horor elemenitima cisto tupljenje - slazem se totalno. Kako da ne, ma bas fali neki monstrum koji ubija, to smo tako malo puta videli. Uzmes Kjavija pa eto, do mile volje o tome. Ovo ovde je cista DD poetika, ni manje ni vise - ali, nije to jedina DD poetika, nekima vise lezi neka druga, neko drugo Sclavijevo lice i to je oke.
    11.01.2008
    22:52:00 sati
    Leo Charm
  • Lucy Liu

10, 10, 9, 8

Ovo je jedna tako topla i osječajna epizoda,i ostavila je na mene jedan jako snažan dojam...I NIKAKO NE ZASLUŽUJE 3,YOU DUMBASS!!!
    13.01.2008
    15:20:00 sati
    Lucy Liu
  • Ukupna ocjena 94%

9, 9, 10, 10

Ovo je jedan od najboljih novijih DD i mislim da je recenzent pod dojmom loših epizoda i komentara na njih i ovu uvrdstio u takve unaprijed se odredivši prema njoj kao lošoj i tijekom čitanja je u biti pokušavao naći dobvoljno argumenta da opravda unaprijedpostavljneo mišljenje. Odlična epizoda, dobra razrada ikova, odlična ideja i fenomanlni prizori (vidi: isusšivanje jezera)
    14.01.2008
    13:34:00 sati
    branimir

8, 8, 10, 10

Meni je ova epizoda također odlična...ne znam zašto je autor recenzije dao tako loše ocjene.  Istina da nema horor elemenata(osim ako ne uzmemo u obzir ona vodena stvorenja), ali ne može se reći da priča nije zanimljiva. Brindisi odličan, a i Stano me vrlo ugodno iznenadio...
    26.01.2008
    20:21:00 sati
    Akul

6, 8, 8, 10

Ovo je jos jedna epizoda koja je na svoj nacin najavljivala Dilanov kraj i Sclavijevu zelju da se zauvek razracuna sa svojom kreacijom. Bar su se takvi glasovi slusali svojevremeno dok nismo dobili ovaj broj na domacem jeziku i dok smo filozofirali na "onom " topiku. Dali je ova prica (bas ona) stvarno zasluzna za (ne)postojanje Dilana, to verujem znaju samo Tiziano i njegova gospoja. I eventualno Boneli. Na nama je bilo da je dozivimo licno, da vidimo gde je nas junak dospeo, a i mi s njim. Niko nam ne treba reci sta nosimo u sebi, kakvi smo bili a kakvi smo (p)ostali. Jedino se nadam da nisu bas bili potrebni elektro sokovi. I zato je ova prica dobra, nije bas preemocionalna, samo je surovo realna.I nije li to jos jedan od mnogih razloga zbog kojih volimo Dilana, zbog kojih eto znamo da to nije bas obican jeftini stripic koji se baci posle citanja u busu. Ovaj junak zivi sa nama bas kao i mi s njim.
    29.01.2008
    23:12:00 sati

8, 8, 10, 7

Meni se ovo jako svidjelo. Lijepa priča o tome kako je bitno da nikad ne zaboravimo dijete u sebi i da sačuvamo tu nedužnost i bezbrigu i u starijoj dobi - baš u stilu Petra Pana. Ono što je posebno pohvalno je činjenica što nema prekomjerne patetike a la Marcheschelli/Sclavi koja mi već od Johnny Freaka strašno ide na živce. Također,moram izdvojiti crtež koji je jednstavno prekrasan - Brindisi se potrudio kao nikad do sada.Inače mi je on poprilično sterilan ali ovdje se stvarno pokazao u raskošnom svijetlu i pustio mašti da izađe na vidjelo. Kadrovi koje i recenzent spominje su stvarno za 10 i na takvo kadriranje nismo navikli u Bonelliju ali srećom ima toga još pa s toga ovu epizodu svrstavam u gornji dom redovnog DD-a.Naslovnica prejednostavna.
    02.02.2008
    18:11:00 sati

8, 9, 9, 9

Nikada se nisam potrudio saznati tko su zapravo autori ove priče, tako da je nikada nisam niti tumačio na način kako je to recenzent učinio, ali zapravo niti ovo saznanje međurodbinskih veza scenarista "Jezera na nebu" ne mijenja puno na dojmu koji sam o ovoj priči uvijek imao. No, neke sličnosti u razmišljanjima naravno da ima; promatrati epizodu kao posvetu ljudskoj misli, mašti i kreativnosti kao nevjerovatnom "spremniku" ljudske sposobnosti i dostignuća, što postaje evidentno u sceni kada se jedan od vodenjaka obraća Dylanu te mu govori "bez jezera na nebu, ni ti nebi postojao". Sve ostalo, što se razmatranja "Jezera na nebu" tiće, dosta je slično Acinom promišljanju; uspješna, posebna priča bajkovitoga štiha o povratku onome nevinome, onome djetetu u sebi tako dobro portretiranome u liku Spring Shorend, djevojci/ženi koja je, spletom okolnosti, prebrzo odrastla i zaboravila sanjati.
    05.02.2008
    15:01:00 sati
  • Cliff Burton

7, 7, 10, 9

Loš i mlak pokušaj oživljavanja slave kopirajući epizode kao što su "Dugačak pozdrav" i "Dok vas smrt ne rastavi"
    10.02.2008
    18:29:00 sati
    Cliff Burton
  • Windwalker

8, 8, 10, 9

Meni sasvim OK priča. Brindisi odličan, kao i uvijek. Stanova naslovnica stvarno dobra.
    12.03.2008
    21:39:00 sati
    Windwalker
  • GeneziS

8, 7, 10, 9

REALNO
    17.03.2008
    15:05:00 sati
    GeneziS
  • Madcat

8, 9, 10, 9

E, evo jedne zaista simpaticne epizode. Nije mi nista preterano, ali je Sclavi feeling, i taj dodir sa detinjstvom i Dylanova recenica da nikad nece pustiti da dete u njemu umre, je zaista legenda. Malo taj deo sna, sa vanzemaljcima i tripovima mi je bio blj, al mi je do kraja bilo drago da se NIJE tako zavrsilo. Samim tim, solidna ocena, i dobra epizoda. :)
    05.04.2008
    12:20:00 sati
    Madcat

7, 6, 10, 10

Unatoč obećavajućoj i nadasve odličnoj Stanovoj naslovnici, priča mi je ispala malo boljom od prosjeka. Nisu mi baš omiljene teme o vilenjacima, iako je koncept priče dobar. Brindisi i dalje odličan.
    06.12.2008
    20:18:00 sati
  • Ukupna ocjena 94%

9, 10, 9, 10

06.02.2009
    15:47:00 sati
    Misko iz Darwooda
  • Rock.Bob Rock

Ukupna ocjena 43%

3, 3, 7, 4

Mrzim ovakve epizode! Mrzim patetiku, oću vampire,vukodlake,serijske ubojice, bilo šta u tom stilu.Kada otvorim Dylana,želim horor. A ne ovo...
    05.04.2009
    19:50:00 sati
    Rock.Bob Rock

10, 9, 10, 8

prica dosta originalna,crtez fenomenalan. Uvijek je dobro nesto novo procitati sto nije do sada 100000 puta vidjeno.
    29.08.2009
    12:51:00 sati

8, 7, 10, 7

Zanimljiva epizoda, ali ipak ne bih rekao da je među najboljima. Imam osjećaj kao da joj nešto fali. Lijepa je poanta o djetetu u nama i vodenjacima koji kradu odraze ali možda je tribalo ubaciti nešto jače i upečatljivije. Međutim, bolje ovo od Rujuovih prosječnih epizoda. Brindisi ponovo fenomenalan.
    01.09.2009
    20:47:00 sati
  • swamp thing

5, 5, 5, 7

I meni je dosta caprkanja po Sklavijevom umu, a Brindizija, koliko god razumio njegove mnogobrojne obozavaoce jer se vidi kvalitet crteza, jednostavno ne mogu svariti. Steta, jer je crtao mnoge vazne epizode za DD serijal. Naslovnica solidna, ali nekako prazna.

25.08.2010
    17:18:00 sati
    swamp thing

4, 3, 7, 6

Pomalo kao "Dugacki Pozdrav", pomalo kao "Uzas is Beskraja", ali totalno losije od te dvije price.  Scenario je previse ambiciozan, i dog citamo gledamo pricu koja stvarno izlgeda super, zahvaljujuci Brindisejevom crtezu, koji je ovdje odlican.  Na zalost, prica i scenario nam nista ne nude, tako da gledamo lijepe slike, ali se osjecamo praznim.  Slican scenario ove price je epizoda 'Uzas is Beskraja', isto tako Brindisijev rad, i u toj epizodi imamo odraslog lika koji pati od neke nocne more koju je prezivio kao dijete.  Ovdje, taj lik je Spring, i osim toga da se dere na svakog ko joj ne godi, nije bas toliko dobra zena, niti ima nesto interesantno u sebi.  Prica je nekako bleasava, a pogotovo scenario; one scene 'ispod jezera' gdje Dylan & Sping idu i upoznavaju ona vodena bica su totalne gluposti.  Nista se tu posebno ne uspaja, samo lijepo izgleda, bez ikakvog rezultata.  Steta :(

21.10.2010
    12:36:00 sati

7, 7, 8, 9

I ovo je kao važna priča samo zato što se radnja sigurno odvija poslije stotog broja, baš lijepo. Unatoč svemu neloša epizoda, čak i više.

07.04.2011
    19:56:00 sati

10, 10, 9, 9

Pa kud ovako niske ocjene?????

27.12.2011
    18:58:00 sati
  • Ukupna ocjena 55%

5, 3, 8, 7

Več viđeno i malo dosadno.

21.05.2012
    14:35:00 sati
  • doktor78

8, 8, 9, 7

Ovo je meni fina epizoda, kao da ju je pisao Sclavi lično. Brindisi kao i uvijek odličan, naslovnica me nije privukla

22.07.2012
    17:17:00 sati
    doktor78

9, 9, 10, 10

Nije u rangu najboljih, ali svakako jedna odlična epizoda!

Recenzija je (nažalost) napisana iz krive perspektive, budući je Tizianova autor scenarija. Istina je da su Christina i Pippo Neri su autori priče, ali scenarij je bitnija stavka. Usput, recenzent uspoređuje priču s "Tamnicom od papira", u kontekstu kao da je to Sclavijeva priča, a autor iste je Medda.

13.04.2013
    10:06:00 sati

Ukupna ocjena 43%

4, 3, 6, 4

Jako loša epizoda.

29.09.2014
    19:44:00 sati

8, 8, 9, 8

Sveukupno jedna vrlo lijepa priča o odrastanju - vizualno upečatljiva i bajkovito dočarana odličnim Brindisijevim crtežom - a koju neki izgleda nisu shvatili jer u priči nema čudovišta i nitko nije zaklan.

15.05.2017
    19:45:00 sati

10, 10, 9, 10