Rođen za ubijanje

DD LU 80 | 96 str.

Chris i Ginger Mord, bračni par poznat po svojim pljačkaškim i ubilačkim pothvatima diljem SAD-a, Londonom odlučuju zamijeniti dosadašnje podneblje. Usporedno s time, Ginger odlučuje prekinuti s takvim načinom življenja te unajmljuje Dylana Doga da ispravi njezinu grešku i ubije njezinog voljenog mužića...

• Rođen za ubijanje
    DD LU 80

• Nato per uccidere
    DD SR 158

• Epizoda je omaž sinonimu za bračni par pljačkaša Bonnie&Clyde, ali i filmu iz 1994. "Natural Born Killers".
  • Str. 86, peta vinjeta – slična scena kao i u filmu "Reservoir Dogs" redatelja Quentina Tarantina. Tarantino je ujedno i idejni tvorac gore spomenutog filma, mada nije napisao screenplay i bio redatelj istog.
  • Drugi rad crtača Di Vincenza na DD-u.

Pasqualeu Rujuu ne može se osporiti jedna stvar. Koliko god njegove ideje bile čudne, scenaristička rješenja nevjerojatna, a nebuloze i nelogičnosti prisutne u većini njegovih epizoda, prilično je solidan zabavljač. Njegovi mini-serijali Demian i Cassidy nisu nekakava remek-djela, ali svejedno predstavljaju štivo koje je u stanju pružati uživanje u čitanju. Isto vrijedi i za neke njegove epizode Dylana Doga. Jes' da Ruju nema Sclavijev mentalitet pa nije sposoban pisati priče poput njega (mada mu to nekad i uspije, sjetimo se epizoda "Susjed" i "Vječna iluzija") i jes' da neke teme koje odabire nisu baš prikladne za DD-serijal, ali hej, dokle god je sprovedba na nekom iznadprosječnom nivou, zašto da ne? I Paola Barbato nerijetko piše priče kriminalističke i znanstvenofantastične tematike bez nekih velikih naznaka horrora (npr. "Cijena smrti i "San razuma"). Dylan Dog bi nesumnjivo odlično funkcionirao kao zatvoren serijal koji sadrži samo dijelove "slagalice" i ostale Sclavijeve epizode, ali s obzirom da ide dokle ide, priče koje nude nešto novo i drugačije, ma koliko god bile lude, uvijek su dobrodošle da razbiju monotonost u kojem se ovaj serijal, uglavnom, nalazi.

Chris i Ginger Mord

"Rođen za ubijanje" jedna je u nizu epizoda u periodu koji mnogi smatraju katastrofalnim. Periodu od stočetrdesete do stoosamdesete epizode kada je prosječno svaka druga epizoda nosila Rujuov potpis. I tu se baš ne bih mogao složiti s tom većinom, i to baš zato što su mnoge Rujuove epizode dobile niske ocjene bilo zbog ideje ili zbog jedne-dvije scene koje nemaju smisla. Ovu epizodu ne terete ti problemi. Iako je Ruju ideju za priču dobio pri gledanju filma "Natural Born Killers", ne bih istu nazvao plagijatom. Jedno je posuditi ideju za drugačiju priču, a sasvim drugo potpuno kopirati radnju iz filma. I dok su to u spomenutome filmu Mickey i Mallory Knox, bračni par ubojica u ovoj epizodi jesu Chris i Ginger Mord (Mord, njem. ubojstvo). I tu prestaje svaka sličnost s filmom proizašlim iz Tarantinove glave.

Za razliku od Mickeya i Mallory, Chris i Ginger nisu imali traumatično djetinjstvo, no također su se upoznali kao odrasle osobe; doduše Chris je imao oko tridesetak a Ginger sedamnaest godina. Chris je vjerojatno već tada bio sitni kriminalac pustolovnog duha i kao takav odmah zaludio Ginger do te mjere da su odmah nakon vjenčanja izvršili svoju prvu pljačku, ujedno prvu i posljednju bez ijednog ubojstva. Mislite li da je Ruju ovdje malo pretjerao glede slabosti ženskog mentaliteta kada je u pitanju otpornost na ludu zaljubljenost u pustolovnog ubojicu? Ha, i Paola Barbato je u "Sjemenu ludila" prikazala za što je sve sposobna obožavateljica koja je uvjerena da joj je glazbeni idol pravi antikrist. I nakon devet zabavnih i bajnih godina pljačkanja i ubijanja po Americi, evo njih u Londonu, spremni za nove podvige, a i već su se zagrijali s četiri nova zločina u četiri različita grada. I sam London je, naravno, na nogama, dva inspektora različitih ideala, među kojima je jedan Bloch, primorani su surađivati sa svoja dva različita tima, no u isto vrijeme Ginger odlučuje "prekinuti" s Chrisom, pobjeći s njihovim krvavo zarađenim novcem i unajmiti, a koga bi drugog, našeg Dylana.

Ako niste čitali epizodu, vjerojatno pretpostavljate kako se radnja većim dijelom odvija. I doista, u pravu ste. U epizodi ima sasvim pristojan broj scena pucnjave i hladnokrvnih ubojstava, i na prvi pogled čini se da istoj nije mjesto u DD-serijalu, no Ruju ju je ipak začinio određenom dozom nadrealnosti i to tako što je ubacio lik gospodina Numbera iliti "onoga što radi račun". Number je neka vrst izaslanika iz pakla, "računovođa u službi smrti", pravednik koji izjednačava broj mrtvih sa živima, jer "na svijetu se premalo umire". Mnogo je takvih Numbera u svijetu. Neki su specijalizirani za medicinu, neki za bakteriološke ratove, no ovaj o kojemu je riječ u epizodi zadužen je za ubojstva. I, kakve li slučajnosti, momentalno je u njegovoj služni Chris Mord, talent za masovna ubojstva, kojeg gospodin Number održava na životu dok mu ovaj pomaže napraviti račun. Zvuči li vam ovo poznato? Nešto slično smo imali i u Rujuovoj epizodi "Dostava smrti", no ta epizoda je nešto naprednija kada su krvave scene u pitanju. U svakom slučaju, Ruju je ubacivanjem ovog lika podigao priču na nešto viši nivo, i upravo zahvaljujući tome ista ne pada tako brzo u zaborav.

Mr. Number

Dylan, s druge strane, ovdje na momente služi kao moralna potpora deprimiranome Blochu te većim dijelom epizode nema neku bitniju ulogu. To će se promjeniti kada će pokušati otkriti "krticu" u Scotland Yardu koja Chrisu Mordu šalje bitne informacije. Od ostalih važnijih likova tu je Amy Mandell, arhivarka koja uglavnom služi da je Dylan poševi te je nepotrebna boljka ove epizode, s obzirom na to kako će biti iskorištena dalje u priči. Inspektor Douglas Blochov je konkurent s kojim će morati spriječiti krvoproliće. Iako je kao lik živčanog inspektora opsjednutog uspjehom i napredovanjem u karijeri klišej, nije loše što je Ruju i njega ubacio u epizodu, ali način na koji će nas pokušati natjerati da pomislimo da je on "krtica" loše je i nespretno osmišljen.

Di Vincenzo, koji je dočarao Rujuove vizije, baš i nije crtač obasut hvalospjevima fanova. Njegov idući rad je "Rijeka zaborava", nesretan zgoditak za njega jer Medda pri pisanju tog scenarija nije bio baš inspiriran, pa se uklopio u sivilo i nije pobrao baš dobre kritike, a za to je dijelom kriv i njegov debitantski rad na Rujuovom "Nesmiljenom Hooku", epizodi za koju se čak i ja slažem da nije pisana u prisebnom stanju.. U njegovim kasnijim radovima vidjet ćemo da je to i opravdano jer mu crtež postaje sve nedetaljniji. Šteta, jer u ovoj epizodi pokazuje da je crtač koji itekako ima potencijala i volje, što se najviše vidi u scenama s Chrisom. Nije da je i ovdje nešto ekstra detaljan, ali barem su mu likovi "uvjerljivi" i nisu nepokretni. Što se naslovnice tiče, kad bi bili bezobrazni rekli bismo da graniči s imbecilnošću, jer se odnosi na samo jednu nebitnu scenu od dvije stranice i na Dylanovom mjestu se nalazi Ginger. No meni se ta scena svidjela, a Stano je ovdje zbilja napravio dobar posao, te u kombinaciji s ovim tmurnim nebom u pozadini odlično izgleda.

I na kraju, ova epizoda je u nas izašla 2005. godine (Holy shit, prošlo je osam godina!), gotovo godinu dana nakon što sam počeo čitati Dylana i stripove općenito pa stoga priznajem da sam pomalo sentimentalno vezan za nju i za ovaj period prije dvjestotog broja, i trudim se biti što objektivniji, no probajte zamisliti da je izašla u prvih pedeset brojeva. Ne čini li vam se da bi je mogli svrstati u isti koš s epizodama kao što su "Oštrica britve", "Dok grad spava", "Opsjednuta kuća" itd., s obzirom da ni te ne počivaju na originalnim idejama? Kao što sam nešto slično napisao na početku recenzije, ova epizoda nije ništa specijalno, no i dalje pruža sasvim pristojno uživanje pri čitanju. Samo to čitatelj treba htjeti.

DD LU 79 San razuma

DD LU 81 Superosjetilni opažaji

9, 9, 6, 7

Rujo solidan. Jedna lijepa akcijska priča bez velikih mudrosti, ali spada u jednu od boljih u perio du između broja 140180. Crtež loš.

15.08.2013
    08:22:00 sati

5, 5, 6, 5

Nix novo.

15.08.2013
    09:23:00 sati
  • danielp

9, 9, 8, 9

Upravo sam pročitao od Ruju-a - Jedno doba, jedna priča 4 "Još jedna cigareta" i setio se celog Cassidy-a. A onda se setio i ove epizode DyD-a. Ruju po meni treba da se bavi samo "Mafijaškim pričama" to mu leži. Ova epizoda mi je jedna od boljih Rujuovih za DyD. Zbog toga ovako dobre ocene, ne zbog epizode nego zbog Ruju-a (kad je on u pitanju, moram pomeriti prag tolerancije gde bi neko dobio dvojku, Ruju dobije 6)

Jedini DyD efekat je onaj mali monstrumić - Računovođa, koji računa mrtve. Super je lik, ali je moglo i bez njega, a onda to ne bi bio DyD nego Nick Raider.

Ok je i metafora sa leptirom. Volim kada su zanimljivi i sporedni likovi. Npr, ona forenzičarka koja ih je drukala, a svi sumnjali na onog Bloch-ovog suparnika

Crtež se meni jako dopada

15.08.2013
    12:19:00 sati
    danielp

4, 4, 4, 8

metafora sa leptirom je jedini trenutak vrijedan spomena. i lijepo da je stana upravo taj trenutak inspirirao u izradi naslovnice. sve ostalo u vezi ove priče je blagi proljev.

15.08.2013
    20:01:00 sati
  • d4nic4

6, 6, 5, 7

ruju nije toliko los scenarist,ali on jednostavno nije za ovaj serijal.prica je ok,ali nije dylandogovska.racunovodja je tu samo da se opravda postojanje ove epizode u seriji.ruju je izbacio dosta losih epizoda,a ni zanr mu ocito ne odgovara,ne svacan zasto ga toliko forsiraju,manjak scenarista?nepotizam?crtez nije narocito dobar,ali uzmimo u obzir da je ovo jedan od prvih di vincenzovih radova-prvi se macici bacaju u more hehe

16.08.2013
    23:44:00 sati
    d4nic4

5, 5, 6, 9

Prosječna Rujuova epizoda koja se brzo zaboravi, čak su i akcijske scene traljavo odrađene a na njima se bazira čitava epizoda. Crtež slab, naslovnica odlična.

18.08.2013
    17:10:00 sati

4, 3, 5, 6

jasno je da je ruju ovde isprobavao teren za svoje kasnije krimi mini-serijale. pitanje je samo zasto mu je to dozvoljeno unitar dd serijala. za nekoga ko ne voli ovaj zanr (jer, inace bih citao Demiana i Cassidija i Nik Rajdera), ovo i nije tako lose, samo sto je totalno bez fokusa. prvo, imamo bracni par ubica do kojih nam nije nimalo stalo jer su tek-tako uleteli (a bogami i izleteli iz stripa) - moglo se malo vise udubiti u njihov odnos, istoriju, pojavu mr numbera. ovako smo dobili i histericnog blokovog rivala, krticu arhivarku koja se pali na zlikovce i dilana koji pojma nema sta da radi.

22.08.2013
    14:04:00 sati
  • Ukupna ocjena 31%

3, 3, 3, 4

Za izgled Ginger Mord poslužila je glumica Amanda Plummer i njezina uloga u britanskom filmu Butterfly Kiss iz 1995. redatelja Michaela Winterbottoma. Tamo glumi opaku biseksualku koja je ujedno i serijski ubojica. Na naslovnici Chris fizionomijom nalikuje Michaelu Cainu.

05.09.2013
    12:20:00 sati
    aristotel skotos
  • doktor78

7, 7, 7, 7

Da nema misterioznog stvorenja zvanog Number, ova prica bi mogla komotno ici u ediciju Nick Raidera

19.09.2013
    21:20:00 sati
    doktor78

7, 9, 7, 7

Solidna i zabavna epizoda. Mora se priznati da Ruju (uz jedne od najkatastrofalnijih radova u povijesti stripa) ima i podosta zanimljivih epizoda. Crtež osrednji.

03.10.2013
    06:42:00 sati
  • Ukupna ocjena 43%

3, 4, 5, 7

Od Rujua ništa više nisam ni očekivao.

28.10.2013
    23:22:00 sati
    Patrix

6, 4, 5, 5

Naša neki svoj stari komentar na epizodu, pa pejstam... ;) Ova epizoda ostavila mi je  dojam poluuspjelog pokušaja odavanja počasti ili pozivanje na (hommage recimo) neki Tarantinov stil korištenjem dva njegova uspješna projekta: «Rođeni ubojice» (Natural Born Killers) za kojeg je napisao prvotni scenarij i drugi «Reservoar Dogs». Započinje stilom NBR, par Ginger i Chris Mord (neko nordijsko ime za smrt) pobornici su ubijanja, to je njihov životni stil, došli iz Amerike, itd. A onda u drugom dijelu prelazi na RD, planira se pljačka (ekipa je tamo, samo fale nazivi Mr. Orange, Blue i ostali) te ona scena gdje se sam Ruju poziva na Tarantina u momentu kad svi upere pištolje jedan u drugoga (također RD). Još fali jedan neobično važan detalj da bi to mogli nazvati hommage Tarantinu jeste riječ FUCK! Barem 220 puta po stripu kako to QT radi po filmu... Kad se recimo Medda pozivao na Stokerovog Draculu, većina likova imala je imena i prezimena likova iz toga romana, ovdje nisam našao nijednu takvu poveznicu. Što se tiče bračnog para Mord bolje bi bilo da su se zvali Ginger i Fred ;), a ne neki tamo Ginger i Chris?! U NBR su bili Mickey i Mallory (mislim da je prezime Knox). Dylan je ispao ko posljednji akcijski junak, što je malo neobična uloga i karakter za Dylana Doga. No što se Rujua tiče, uvijek je bio sklon eksperimentiranju i mješavini neuobičajenih («nepoćudnih») žanrova za ovaj tip stripa. Lik iz urbanih legenda, računovođa Mr. Number (ovaj Mr. me tako vuče k onima iz RD) dobro bi se uklapao u onaj birokratski Sclavijev pakao, no ne znam koja mu je uloga. Da zamijeni Smrt? Zašto, pa ona uvijek svima dođe na vrijeme, nema potrebe za računovođama?! Rujuove teme nisu baš klasične niti ofucane previše, već više onako nezanimljive. U zadnjih 15 epizoda bilo je dobrih priča (čak i par odličnih), a ostale su tako tako. Uostalom ovo je Rujuovo razdoblje. Možda da se u «Rođeni ubojica» posvetio ubilačkom nagonu čovjeka (životinje), bez onih učmalih akcijskih scena...

23.12.2013
    11:09:00 sati

3, 4, 7, 6

Losa kopija Olier Stonovog filma, "Natural Born Killers".  Najgora stvar je to sto niti jedan novi lik, ni Ginger, ni Chris a bogami niti onaj Number nisu nimalo zanimljivi.  Malkice je onaj stari koji je non-stop suprodstavlja Blochu bio interesantan, ali sve ostalo je slabo.  Na kraju krajeva, zar se stvarno ista drugo moglo i ocekivati od Rujua?  Covjek je dno dna sto se tice scenarija, i tesko je vjerovat kako se ovaj serijal jos uvijek nije ugasio od kad je on postao glavni urednik i scenarista prije nekih 10 ili 15 godina, ne znam vise upravo koliko.  Crtez nije los, ali naslovnica je konfuzna, a uz to nije nimalo poeticna.  Gubljenje vremena je ovo, i nista vise od toga.  Radnja vise nalikuje na epizodu Nick Raidera, a ne Dylana.  Tipican Ruju (na zalost).

25.04.2014
    03:27:00 sati

8, 7, 6, 8

Meni se epizoda sviđa,kako je rekao kolega DeeCay pravi Tarantinov stil.

29.09.2014
    19:57:00 sati

5, 7, 7, 9

Ništa posebno, ali poprilično dinamično izvedena priča, mada šteta da liku Numbera nije malo više pažnje posvećeno. Ovdje se većinom redaju ubojstva i za nekakvu krvoločnu, homicidnu razbibrigu strip može poslužiti. Di Vincenzo je također ok za ovakvu priču, unosi nekakvu morbidnu atmosferu prikazom svojih likova i općenito crtežom u kojem prevladavaju mračni tonovi, mada nije da je nešto pretjerano kvalitetan što se detaljnosti tiče, kasnije će postati bolji...

Jedan od inspirativnijih Rujuovih trenutaka je već spomenut prizor s leptirom, lijepo da je taj isti motiv Stano odabrao za naslovnicu...

Onako, može proći kao nekakva razbibriga.

10.08.2017
    22:34:00 sati

Ukupna ocjena 40%

3, 3, 5, 7

Ispod prosjeka.

26.09.2019
    17:10:00 sati

6, 7, 6, 7

04.04.2021
    22:43:00 sati
    Alex Kross
  • Ukupna ocjena 87%

9, 9, 8, 9

25.07.2021
    16:46:00 sati

6, 6, 7, 7

Ok za prolistati. Baš sam mislio gledati i film O.Stotea 'Rođeni ubojice'.

19.08.2021
    11:33:00 sati

5, 7, 8, 5

Ova opaka Ginger pljunuta ženska verzija Dilana Doga (bar po izgledu. Ona 'naivna' plavuša iz Skotland jarda je skroz promašen lik, kada niotkuda usledi twist i ona postane negativac. Priča je imala potencijala - naročito ogavni Mr. Number (pogle samo kako ga iskeženo crta Divićenco, scena sa njegovim zubima u krupnom planu se ne zaboravlja), te Blokov rival iz Jarda.. ali avaj moralo je da se završi kao špansko-tarantinovska telenovela, sa ljubavnim prevarama, izjavljivanjem trudnoće i sličnim sranjima. Ako ništa, bar je epizoda brutalna, puna adrenalina i brzo se čita. Ne smeta mi ni što je, ako izuzmemo Mister Numbera, ovo gotovo čist krimić, koliko mi smetaju neka pomenuta debilna scenaristička rešenja tokom finalnog okršaja.
    Divićenco mi je gotivan crtač. Na zidu u jednom kadru napisano SINIS, što će reći da je u ovoj epizodi Siniscalchi uskakao kao pomoćni crtač. A i njih dvojica imaju sličan stil. Naslovna jedna od onih na prvi pogled glupih i nepovezanih, ali zapravo ima smisla jer sumira neke od ključnih aspekata epizode - Gingerinu tetovažu / noćnu moru i Krisa s pištoljem.

07.12.2021
    01:27:00 sati

• Bezimeni užas