Bog u tamnici

DD LU 84 | 96 str.

Jody je jedina osoba koja je u stanju razgovarati s gigantom iz dubine zarobljenim u podvodnom parku Neptunelandu. Mala Jody također jedina može čuti njegov glas te osjetiti njegovu bol. On je svjestan zločinačkih planova admirala Heinea i zna kako ih spriječiti. No da bi uspio u tome, mora osloboditi svoje moći u vodama oceana... Mora biti oslobođen!

Ukupna ocjena 39%

Priča 2

Scenarij 2

S*3

N*5

• Bog u tamnici
    DD LU 84

• Il dio prigioniero
    DD SR 162

• Iako se u priči pojavljuju kapetan Le Duc i njegova kćer Charlotte koje smo već sreli u „DD SCG #5 Pjesma sirene“, ova priča nije direktni nastavak na spomenutu priču (bar što se sirena tiče).
  • Ruju je u samom stripu spomenuo nekoliko podataka, no evo još informacija o Scylli, čudovištu spomenutom u Homerovoj „Odiseji“ po kojem Le Ducov brod dobio ime.
  • I još malo informacija o ovomjesečnom „čudovištu“, architeuthis dux (ili ovdje, za one vještije u engleskom)

Pomalo je nezahvalno recenzirati epizode napisane od strane Pasqualea Rujua. Još je nezahvalnije ocjenjivati epizode spomenutog scenarista iz razdoblja kada je po broju epizoda bio (uz Sclavija) skoro pa glavni autor istraživača noćnih mora. Od samog početka rada na Dylanu imao je i poneku dobru, rijeđe odličnu epizodu, no nakon 140-og broja nije se nešto posebno proslavio. Baš suprotno. Osim što je u tom razdoblju gotovo svaka druga ili treća epizoda nosila njegov potpis, to razdoblje pamtimo još i po nekim od najgorih priča ikada objavljenim u cijelom serijalu Dylana Doga: Nesmiljeni Hook, Svemirac, Dostava smrti, ..., Superosjetilne opažaje da i ne spominjem. Vjerojatno ste primjetili da su to sve Rujuove epizode, što neke možda neće ni začuditi. A tom popisu najgorih epizoda mirne duše možemo pridružiti i ovu epizodu, nastalu u punom cvatu Rujuove masovne produkcije.

Ovu bih recenziju mogao sažeti u samo jednu riječ, no mislim da bi ipak bio red da napišem što točno ovdje ne valja. A toga ima i previše u ovoj epizodi. Mislim da je dovoljno spomenuti kako sam se nakon ponovnog čitanja ove epizode pitao (a i još uvijek se pitam) što mi je bilo da sam opet išao čitati ovaj...“strip“.

Pa što tu točno ne valja? Krenimo redom:

Slika 1 : Bog? U tamnici?

Priča – Dylan i Groucho napuštaju London te kreću prema Bradwellu gdje će prisustvovati ceremoniji otvaranja novoizgrađenog podvodnog parka „Neptuneland“ od strane njihovog starog poznanika kapetana Le Duca. Na prvi pogled nema ničega zanimljivog na vidiku, bar što se priče time (osim ako ne uzmemo u obzir zanosnu kćer kapetana Le Duca, Charlotte). No zato je Ruju u pozadinu priče ubacio još neke pozadinske priče: golemu lignju, djevojčicu Jody koja je „navodno“ uspostavila mentalni kontakt (?!) s tom istom lignjom (?!?!) (kažem navodno pošto na kraju ništa nije (zadovoljavajuće) objašnjeno), odlaganje otrovnih tvari i radioaktivnog otpada negdje na ledenom sjevernom moru, dvoje blizanaca-ubojica koji u najmračnijim dijelovima Neptunelanda ubijaju bilo koga tko im stane na put, starog admirala Heinea s kojim se Le Duc ranije susreo,... Sve to je Ruju manje više smislemo (?) ukomponirao u Dylanov posjet Bradwellu. A je li ju barem ovaj put završio kako spada? Recimo samo da je na zadnju stranicu ubacio twist nevezan za glavnu priču. Toliko o tome.

Rezimirajmo:
Da li je priča ovim sporednim pričama postala zanimljivija? Ne.
Da li je ovo tipična Dylanova epizoda? Ne.
Da li Dylan ovdje ima ikakvu značajniju ulogu? Opet ne.
Je li ovo još jedan od Rujuovih krimića/trillera? Ne bih rekao.
A kojeg je onda ovo žanra? Dobro pitanje, to vjerojatno samo Ruju zna.
Da li nas je Ruju pod-pričom o radioaktivnom otpadu htio ekološki osvijestiti? Možda. No na mene to nije djelovalo.
Dobre strane priče? Charlotte
Zaključak: ovdje (gotovo) ništa ne valja.
No pošto autor ove recenzije obožava grčku mitologiju, a Ruju je ubacio nešto od toga u samu epizodu, priča od mene dobiva dvojku. A u slučaju da ne volite mitologiju, smanjite ocjenu za jedan ( ili ako ste čak dobre volje, za dva).

Scenarij – Ono što mi se nikada nije sviđalo kod Rujua je njegov način pripovjedanja. Za razliku od Chiaverottija koji ubaci bar neku dramatičnost u sam tijek radnje ili Barbato koja cijelom raspletu posveti 10+ ( a ponekad i 20+) stranica, Ruju u većini slučajeva sve zbrza, osobito na kraju. Naravno, ima iznimki među njegovim radovima, no doslovno se većina njih razriješi tek na zadnjoj stranici, i to jednostavno prebrzo. A i u svim tim zbrzanim pričama kraj zna biti veoma loš, što ni ovdje nije iznimka. Doslovno, Rujuov strip bi mogli opisati jednostavnom šablonom: 85 stranica (veoma rastegnutog) uvoda, 10 stranica akcije (ajmo reći zaplet) te jedna (najčešće zadnja) stranica: vrhunac, rasplet i kraj. Dylan u ovoj epizodi tek na 80. stranici biva upućen u cijeli ovaj „slučaj“, nestane na nekoliko stranica nakon čega se ponovno pojavi da spasi Charlotte. Nakon toga imamo nekoliko stranica divljanja lignje po vodenom parku te u zadnjih dvije stranice ponovno Dylan postaje junak. I to je kao dobar scenarij? Pričekajte sa odgovorom, još bih nadodao neke vrlo inspirativne (čitaj: glupe) načine kojima se Ruju poslužio kako bi pokrenuo radnju. Npr, kako je lignja „pobjegla“ iz akvarija, kako se sređeni blizanci-ubojice,a da i ne spominjem 95. stranicu koja mi je izgledala kao scena iz neke parodije. Dakle, ponavljam pitanje: I to je kao dobar scenarij? Ne bih rekao. No dobro, ima i nekoliko dobrih stvari. Uspio sam pronaći čak jednu scenu koja donekle u sebi posjeduje čari horrora ( ubojstvo ronioca dizanje temperature vode na 90+ stupnjeva). No i to je skoro pa zanemarivo u odnosu na ostatak stripa. Upravo zbog tog ubojstva, 95. stranice (iz komičnih razloga), slike broj 2 te dvije-tri zanimljive scene, scenariju dajem trojku.

Crtež – uz naslovnicu, jedina (ne baš pretjerano) svjetla točka ovog stripa. Mada, ni autori vizualnog djela epizode nisu nešto pretjerano briljirali. Bigliardo mi je oduvijek bio zanimljiviji crtač, vrlo detaljan sa dosta drugačijim stilom od ostalih crtača iz Dylanovog staffa. Ima nekoliko odličnih scena (osobito briljira u scenama ubojstva, napadu lignje...), a posebno bih istaknuo prekrasne prizore podvodnog svijeta i njegovih stanovnika. Ostatak je na zadovoljavajućoj razini, ali tu i tamo se nađe pokoja loša scena (npr, nije mi baš bilo jasno kako su zarobili lignju). Sve u svemu, maestralan crtač čiji talent nikako da dođe do izražaja, prvenstveno zbog Rujua, De Narda i ostale kompanije čiji scenariji gotovo da nemaju nikakvih horror scena. Dovoljno je baciti pogled u „DD VČ #2 Kuća duhova“ gdje se savršeno vidi njegov ogromni potencija na tom području zbog kojeg je vjerojatno i upao u Dylanove crtače. No dokle god nastavi crtati triller/fantasy/krimi priče, a osobito po De Nardovim scenarijima (čije epizode jedino i dobiva, ako je suditi po zadnjih nekoliko godina), teško da će moći konkurirati boljim crtačima iz Dylanovog staffa. Sve u svemu, sedmica za Bigliarda.

Slika 3: podvodni svijet by Bigliardo

Naslovnica – Da, neki bi rekli da je čak i Stano zakazao s obzirom na to kakve naslovnice inače crta, no to sve ovisi o kutu gledanja. Istina, naslovnica nije ništa posebno i sasvim zasluženo od mene dobiva šesticu, no moramo priznati kako je Stano uspio prikazati zgražanje likova o priči u kojoj se nalaze. A i ova lignja čiji krak uskače u kadar je jednostavno morala pokvariti cijelu tu emotivnu sliku, jelda? U ovom slučaju, lignji je to samo djelomično uspjelo no gledajući kvalitetu epizode, ne bi joj trebali zamjeriti na tome.

Zaključak: Nakon ove epizode nikada mi neće biti jasno zašto ljudi nisu voljeli Chiaverottija. Istina, i on je napisao određene gluposti kojih se ni Ruju ne bi posramio, no te priču definitivno nisu u rangu priča spomenutih na početku recenzije. No da, ovu epizodu bez grižnje savijesti možemo staviti pri sam vrh popisa Dylanovih najlošijih epizoda (poznatijeg kao wall of shame). I sada, kada sam napokon uspi prikazati sve čari ove epizode, da sažmem cijelu recenziju u maksimalno dvije riječi: (jaaaako) loše.

DD LU 83 Osmijeh mračne dame

DD LU 85 Savršeni svijet

Ukupna ocjena 27%

2, 2, 4, 3

Jedan od najgorih Dylanovih stripova, mozda i totalno najgori.  Crtez je ocajan, isto tako i naslovnica, koja izgleda kao da ju je neko dijete nacrtalo.  Bigliardov crtez je ocajan, nekako izgleda kao da je covjek rodjak onom Zagorovom crtacu, Pini Segna.  Prica je stvarno ocajna, pogotovo likovi, koji se ponasaju i govore kao idioti.  Stvarno nevjerovatno kako dobar ovaj serijal nekad moze da bude, a isto tako koliko moze da razocara.  Totalna katastorfa od epizode, sramota od scenarija, i za ocajnog scenaristu kao Ruju.  :(

18.06.2011
    04:01:00 sati

5, 4, 6, 8

Da li je ovo tipična Dylanova epizoda? Da.

18.06.2011
    13:17:00 sati
  • kucak

8, 8, 7, 9

Meni je ova epizoda solidna. Lako čitljiva. Određenih nelogičnosti ima, ali mislim u globalu da se radi o jednoj pitkoj i simpatičnoj priči. Crtežu nedostaje komformnosti. Naslovnica patetična kakva i treba biti s daškom četverodimenzionalnosti.

18.06.2011
    15:40:00 sati
    kucak
  • Lucy Liu

5, 5, 10, 9

Ideja je super,ali pošto ništa nije bilo objašnjeno,ni da li je lignja STVARNO bila bog,cijela epizoda je bila upropaštena.Such a shame!

25.06.2011
    14:46:00 sati
    Lucy Liu

6, 5, 8, 8

Ovu sam epizodu pročitao prije par godina dok sam još bio u zanesenjačkoj fazi čitanja stripova (kad bi dnevno pročitao 3-4 komada), ali mi je ostala u pozitivnom sjećanju. Danas kad ju više-amanje objektivno sagledam, kao i veći dio opusa Rujua, ipak joj idu niže ocjene, nego što bih to bilo prije 3 godine.

26.06.2011
    12:25:00 sati
  • doktor78

Ukupna ocjena 40%

3, 3, 6, 4

Jedan od najlosijih Dylana koje sam procitao

28.06.2011
    12:57:00 sati
    doktor78

Ukupna ocjena 37%

2, 2, 6, 7

da je epizoda krs, to stoji. da je najgora, bas i nije (lepo je autor recke pomenuo "vrhunske" domete serijala :) ) u trilingu danas komentiranih epizoda ova je ostavljena za kraj kao klasicna brainless zabava. i tako je i ispalo. rujuovi neuspeli stihoklepacki pokusaji o mocima dubina, redjane ubistava, "mentalni" kontakt devojcice i lignje, ekoloska (pod)poruka, ma sve je cista zabava. stanova ilustracija odlicna +jedna od retkih koje su potipsane crvenim :D

24.07.2011
    15:54:00 sati
  • Umri_Muški

4, 4, 6, 6

da je ovo Lazarus Ledd, bilo bi za 8. ovako...meh.

23.08.2011
    23:09:00 sati
    Umri_Muški
  • vjeran

Ukupna ocjena 37%

5, 3, 3, 4

16.11.2011
    14:13:00 sati
    vjeran

Ukupna ocjena 32%

3, 1, 5, 5

Bože, što čovjek napiše i preživi.

28.11.2011
    21:26:00 sati

4, 3, 7, 5

10.06.2012
    19:12:00 sati

3, 3, 10, 3

Slažem se da je Charlotte najbolji dio priče, ovo ostalo i nema nekog smisla. Sve se nešto brzo odvija, neka besmislena ubojstva, neka divovska lignja... kao neki trećerazredni SF film. Naslovnica je odlično obojana ali katastrofalno je nacrta Dylanovu facu i vampirske šiljaste uši a još katastrofalnije krivo pozicionirane uši te facu djevojčice koja na naslovnici izgleda kao dječak. Crtež fenomenalan.

08.08.2013
    08:39:00 sati

5, 4, 9, 1

Crtež odličan, a ni priča nije baš toliko loša koliko je ocrnjena u recenziji i komentarima. Naslovnica, ipak, čisti užas.

05.11.2013
    07:35:00 sati

4, 3, 7, 6

Loše do bola.

29.09.2014
    20:02:00 sati

Ukupna ocjena 41%

2, 2, 8, 5

Losa prica, nema tu sta. Mrzim te pretenciozne naslove koji obecavaju mnogo vise nego sto epizoda nudi. Sto se tice same price, odgovara jednom serijalu kao sto je Nick Raider, ali ovo nije ni blizu DD.

Jedina pozitivna stvar u cijeloj epizodi je crtez.

18.09.2017
    16:05:00 sati
  • misterx381

Ukupna ocjena 35%

3, 1, 7, 2

Nisam nešto oduševljen. Ideja nije loša, ali scenarijo škripi.

28.07.2019
    19:09:00 sati
    misterx381

Ukupna ocjena 33%

1, 1, 8, 3

Stvarno loše.

26.09.2019
    17:16:00 sati
  • Ukupna ocjena 57%

4, 5, 8, 6

02.11.2019
    12:33:00 sati
    zagoreni
  • Ukupna ocjena 60%

5, 5, 8, 6

05.04.2021
    00:43:00 sati
    Alex Kross

Ukupna ocjena 36%

1, 2, 8, 3

Da nije Sarlote i odlicnog Biljarda, ovo bi bilo gore i od Kuke...

15.07.2021
    03:14:00 sati

5, 5, 7, 7

Čitao na moru na godišenjem, pa su valjda zato ocijene malo veće.

19.08.2021
    11:37:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

8, 8, 7, 9

09.09.2021
    08:10:00 sati

5, 5, 8, 6

Ruju nedelja #6

Ni ja nisam oduševljen epizodom, ali daleko je ona od dna serijala. Ima poveznica sa meni zadovoljavajućom ''Pesmom sirene'', mada sam zaboravio likove te priče (mada drago mi je kada se likovi  u serijalu ponavljaju), više mi se tamo dojmila sama sirena. Ovoga puta imamo manje kul stvorenje, prvo pomišljah da je reč o hobotnici, kad ono džinovska lignja. Njam njam. Ekološka strana priče mi je bezveze, ne pogađa me nikako. Likovi prilično neinteresantni. Zanimljiva mi je ona totalno sporedna scena kada ženska muva starog naučnika. A i Gručo je u ovoj epizodi dobio svojih 5 minuta slave kao i Le Duc svoju pola veka iščekivanu osvetu. Charlotte deluje kao maloletnica i seksi scene s njom u krupnom kadru deluju prilično yucky. Svidelo mi se kako je na poslednjoj strani iskorišćen jedan sasvim na prvi pogled nevažan lik kao Schulz. Rasplet se odvio previše brzo, i šteta što devojčica i lignja nisu bolje iskorišćeni. Pokušaji poezije o dubinama mora isto promašeni. Da nije veoma dobrog crteža (drag mi je Bigliardo, koji podseća na Brindisija), ovo bi bila jedna sasvim ispod-prosečna priča. Kod naslovne mi se sviđaju blentave i zgranute face, a u kombinaciji sa ''Bogom'' u naslovu je dosta obećavala. Kad nazoveš epizodu Bog u tamnici, to nosi sa sobom i određena - velika - očekivanja. Na kraju dobismo jednu ekološki osvešćenu priču koja nema puno horora niti jeze, i više bi pasala nekom drugom junaku.

21.09.2021
    01:39:00 sati

• Kafa Zombo