Sjeme ludila

DD LU 95 | 96 str.

Dylan i njegova devojka za ovaj mesec Amber odlaze na piknik. Ali, tamo ih presretaju manijaci i Amber spaljuju živu pred Dylanovim očima. I sada naš omiljeni Istraživač noćnih mora treba da se izbori sa duhom devojke koju nije uspeo da zaštiti... ali nije sve onako kako izgleda i izgleda da je cela priča povezana sa horror-rock pevačem Bloody Murrayem.

• Sjeme ludila
    DD LU 95

• Il seme della follia
    DD SR 175

• Ovo je sedma DD epizoda scenaristkinje Paole Barbato, za koju mnogi smatraju da je nova nada za Dylana
  • Bloody Murray je očigledno "blago" inspirisan pevačem Marylin Mansonom

"Quindi sei tu, Murray... sei davvero tu... il committente."

Na početku priče nalazimo Dylana izranjavljenog, koliko fizički, toliko i psihički. Bio je na izletu sa svojom devojkom Amber. Napala ih je gomila manijaka. Dylana su onesvestili i vezali za drvo. Amber su živu spalili. Dylan je ostao sam sa svojim bolom koji nam je vrlo brutalno prikazan u nekoliko fenomenalnih scena. Ali, Dylan počinje da vidi priviđenja Amber. I ona počinje da mu daje razne naznake koji spaljivanje povezuju sa rock muzičarem Bloody Murrayem, personom koja uživo na bini kasapi životinje i maže se njhivom krvlju. Dylan, opsednut osvetom, pokušava da nađe vezu između Murreyja i smrti Amber, i kada dobija potvrdu da muzičar uživa u snuff filmovima, odlazi u njegovu kuću da ga ubije.

Međutim... Amber u stvari nije mrtva. Dylan shvata da je žrtva retkog psihičkog poremećaja koji se manifestuje tako što mozak odbija da vidi ono što je povezano sa događajem koji mu je naneo ogroman bol, u ovom slučaju sa spaljivanjem u šumi. Avet Amber koju je viđao je u stvari prava Amber, ali mu se zbog tog poremećaja pokazuje tek sa zakašnjenjem od nekih pola sata i izgleda kao duh. Amber, psihotična obožavateljka Bloody Murreya koja je pokušala da mu se dodvori praveći snuff filmove, iscenirala je svoju smrt spalivši bezimenu devojku pred Dylanovim očima, da bi navela Istraživača noćnih mora da ubije muzičara. U konačnom obračunu u šumi, na mestu spaljivanja, Dylan uz Murreyevu pomoć ubija Amber i odlazi kući, znajući da devojka koju je voleo u stvari nikada nije postojala i da će uskoro morati da je vidi kako mu, kao avet, umire pred očima, dok je njegov metak pogađa.

"Credi che sia facile sopravivere a tutto questo, sapendo che non non ci saranno seconda oportunita? Che quel fuoco brucera in eterno e che io non mi potro strappare le urla di Amber dalle orechie?"

Tipična Paola Barbato. Mlada scenaristkinja, nova nada Dylan Doga, majstor je za iskazivanje emocija. Scene u kojima Dylan, polulud od bola, rastura svoju radnu sobu dok mu kroz glavu prolaze sećanja na Amber toliko su nabijene osećanjima da možete da osetite taj jad, taj bes, taj gubitak. Nije u pitanju Corto koji gubitke oplakuje sa pogledom izgubljenim među morskim valovima i misterizonim smeškom, ni Marcheselli-Sclavi melanholija, bol koji se manifestuje sviranjem klarineta i suznim očima. Ne, ovo je prava stvar, ovako ne reaguje uzvišeni heroj, ovako reaguje pravi čovek, bespomoćan da se izbori sa burom i jadom koji su u njemu. Tako ne-dylanovski i tako ljudski. Pre Barbatove, to nismo imali priliku da vidimo u Dylanu. Ta deskripcija bola značajna je novina koju je ona unela u ovaj strip, i mnogi bi rekli: malo li je na ovu skupoću?

Jeste, na žalost, malo je. Jer ovo je tipična Barbato ne samo po pozitivnim stranama, već i po negativnim. Konstrukcija o koju je cela ta emotivna baza okačena slaba je da slabija ne može biti. Priča o Bloody Murrayu, kopiji Marylin Mansona, i uticaj koji on ima na svoju publiku već je hiljadu puta ispričana. Da, ovde je Murray na kraju ispao čak simpatičan lik, čovek koji koristi glupost masa koje žele krv, ali to je ipak nedovoljno da bi se jedna krajnje otrcana storija osvežila.

"... E dopo avrei avuto il resto della vita... per capire che la mia Amber, quella che io avevo amato, era sempre stata niente altro che un fantasma."

Drugi jak element priče izbija na svetlost tek na kraju: Dylan shvata da Amber koju je voleo u stvari nikada nije postojala, da je voleo jednog duha, jednu avet, i da je možda, samo možda, više bio zaljubljen u ideju da je zaljubljen, nego u samu devojku. Ali to je nedovoljno razrađeno, iako je davalo ogroman potencijal, naročito sa mogućnostima za iskazivanje bola koje Barbatova ima. Da je stripu dodato još desetak strana u kojima Dylan vidi kako Amber zaista umire i shvata da je ubio i nju i svoju ideju o njoj, ovo bi bila značajno bolja epizoda.

A o kvazi naučnom objašnjenu toga što Dylan vidi duhove da i ne govorimo...

"Questa volta e per sempre..."

Piccato se ovde odlično snašao, njegov Dylan pokazuje i očaj, i manijakalnu rešenost da se osveti, a za Bonellija veoma atipičan raspored panela prilikom scene sećanja na good ol’ times Dylana i Amber savršeno se uklapa u dočaravanje bola. Kada se crtež bolje zagleda, iluzija o dobroj ekspresivnosti kopni, u prvi plan izlaze nezgrapnosti u proporcijama, nedorađenosti figura, pa čak i samih lica... ali u sceni koja se ovde pamti, onoj sa razbijanjem radne sobe, sve izgleda savršeno. Još da se i Stano bolje snašao sa naslovnicom, umesto da Dylan i Murray izgledaju kao da su pošli u bisokop a ne da ih dočekuje gomila policjaca sa orućjem uperenim u njih...

Sve u svemu, priča koja pokazuje da Paola Barbato ima potencijala. Nadajmo se da će početi da ga koristi.

DD LU 94 Za šaku novca

DD LU 99 Treća strana medalje

• SejoSexon

8, 7, 8, 9

I ja sam pri citanju ove price odmah pomislio na Mansona, prica mi se svidja, a Paola Barbato je buducnost DD!!!
    12.01.2004
    18:11:00 sati
    SejoSexon
  • jasa

8, 9, 10, 9

Crtež je extra, priča jako dobra, naslovnica razvaljuje.
    06.08.2006
    09:53:00 sati
    jasa

8, 9, 9, 10

Fenomenalna epizoda. Jedva čekam da izađe poli nas.
    27.08.2006
    22:16:00 sati

6, 7, 9, 8

Kompleksniji, dublji Dylan (u pozitivnom smislu) nego smo navikli... zapravo, nego što smo to navikli od bilo koga drugoga osim Sclavija. Tome pridodajmo, uz Dylanov karakter, dojmljivo portretiranog "zlikovca" Bloody Murraya, plus ponešto efektnih, snažnih trenutaka (emotionaly related)... i onda promatrajmo kako Paola, usprkos gore nabrojanim pohvalama, a "zahvaljujući" prostom, traljavom (Dylanov poremećaj trenutačnog sljepila) i predugačkom razjašnjenju/raspletu svejedno ne uspijeva značajnije, u globalu, izdignuti cijelu priču iznad ranga običnosti. Trenutke je savladala, još samo neka savlada priču...
    11.08.2007
    17:24:00 sati

7, 9, 9, 6

Bijesni Dylan lomi sve pred sobom.Sobu,galiju,klarinet,Groucho ga se plaši i ne zasipa vicevima,a Blok ga pokušava umiriti i vratiti u svijet stvarnosti djeleći mu mudre savjete.Nešto na što nismo naviknuti u stripovima Dilana doga jest emocija.A ovde u ovome stripu je tako vjerno prikazana i tako vješto kadrirana crtežom da je to ne vjerovati.
    11.08.2007
    20:21:00 sati

5, 9, 9, 4

Prilično pogodio prvi dio stripa i bilo bi dobro da je Bloody Murray ostao negativac. Neobjašnjivi fenomen i prilično glupa promjena karatkera do tada glavnog negativca su suvišni i nepotrebni.
    Koliko me prvi dio stripa oduševio, toliko me preokret razočarao, ali ocjena ipak pozitivna zbog ubudljivosti i neizvjesnosti do samog kraja. Piccatto standardno odličan, a naslovnica bezvezna.
    13.08.2007
    20:05:00 sati
  • npetros2@htnet-dsl

6, 7, 9, 6

U čemu je stvar? Amber se pokušala osvetiti Murrayu i za to je iskoristila Dylana! I sad, Barbatova tu priču vodi na skroz drugi način i to je to! Od početka do kraja sve preokreće. Drago mi je što barem netko pokušava napraviti nešto novo, ali problem je u  osnovna priči i zamisao mora ipak biti malo zanimljivija (od nekakve osvete), A onda nek radi ovakav scenarij, tek tada će uspjeti napraviti odličnu epizodu! Ista se stvar događa i Burattiniju kod Zagora: Napravi odličan scenarij za neku sasvim solidnu, preobičnu priču.
    13.08.2007
    20:26:00 sati
    npetros2@htnet-dsl
  • Ukupna ocjena 81%

7, 10, 8, 6

Prvi Barbatin Dylan koji mi se jako jako svidio. Početak je jednostavno odličan iako pomalo šokira i iznenađuje te daje osjećaj da će ovo biti drugačiji Dylan od onog na kojeg smo navikli. Kraj je malo nerazrađen, ali nije baš ni loš. Na crtež nemam neke veće zamjerke, dok je naslovnica mogla biti i bolja...
    14.08.2007
    01:02:00 sati
    Akul

7, 6, 3, 7

Malo neobična epizoda. Nije mi se posebno svidjela, a utisak dodatno kvari crtež.
    17.08.2007
    10:23:00 sati
  • supermark

7, 8, 8, 8

Dobra epizoda kod koje me razocarao samo kraj i amberin motiv za cijelu ovu pricu. Crtez vrlo dobar, naslovnica takoder
    18.08.2007
    14:50:00 sati
    supermark
  • Digging Bill

7, 9, 8, 6

Jedna baš zanimljiva epizoda puna potencijala, koji nije do kraja iskorišten..al svidjaju mi se ti pokušaji Paole Barbato, prije ovog am baš pročitao specijalac Izbor, baš su interesantne priče..crtež još nekako jer paše uz priču, dobro docrtava tugu koja prevladava u ovoj epizodi, al inače..naslovna niš posebno
    27.09.2007
    01:42:00 sati
    Digging Bill

7, 6, 6, 7

Ovo jeste najbolja Paola do sada, po mome misljenju, ali to jos uvek ne znaci da je i sama epizoda vrh. Naprotiv. Morace ona jos da poradi na razradi i dubini svojih prica.
    01.10.2007
    20:07:00 sati
  • Lucy Liu

7, 7, 1, 1

O,Bože,koliko drame,pa još jedna žena više-manje!Naslovnica za plakat.
    11.11.2007
    15:14:00 sati
    Lucy Liu
  • Windwalker

8, 8, 8, 8

Očekivao sam nešto više od ove priče nakon što sam pročitao odličan 'Izbor'. Ali nema veze, i ovako je epizoda sasvim u redu.
    14.03.2008
    10:06:00 sati
    Windwalker
  • Madcat

8, 8, 10, 10

Vrlo dobra epizoda, jedino je razresenje pomalo bezveze. Ipak je Amber trebala ostati mrtva, iako je ta ideja sa kasnim prikazanjem solidna. Realno, ja volim Barbatovu, i odmah mi je posle Sclavija jer je zaista unela nesto novo u Dilana i svaka epizoda joj je vrlo emotivna (Uspomene iz Podzemlja mi je jedan od naj Dilana ikad). Uglavnom, vrlo dirljiv pocetak, prica koja drzi, i malo razocaravajuc kraj, al opet je sve to super. A Piccato je dosta poboljsao crtez, voleo sam ga i pre, al mi se mnogo vise svidja kako sada crta Dilana, cak mi je usao medju favorite. Sve u svemu visoka ocena. ;)
    02.04.2008
    19:27:00 sati
    Madcat

8, 10, 7, 6

meni je ovo bio skoro pa odličan Dylan...sviđa mi se Barbatin scenaristički pristup,a ponajviše kako je kraj osmislila,,,Picatto je nekad bio bolji (zapravo puno bolji),ali u ovakvoj epizodi mi je njegov crtež lijepo sjeo...nasovnica je zbilja mogla i bolje
    14.05.2008
    12:03:00 sati
  • bora81

9, 9, 8, 4

Fantastican broj!Odlicna prica i novi dilan na kojeg nismo navikli u prethodnim pustolovinama!Emotivno jak dilan i odlican zaplet.Delovalo mi je kao da gledam neki odlican triler.Ljubitelji starog dilana ce mozda biti razocarani jer ovakav nije bio dilan do sada.Crtez po meni odlican dok naslovnica kvari utiske stripa.Opet to ne baca senku na ovu odlicnu epizodu dilana.
    26.05.2008
    18:53:00 sati
    bora81

6, 8, 9, 3

Opa, jeli ovo konacno Paolina epizoda koja mi se dopala? OK, priznajem da jeste.Prvi stih je naravno Dilan na kojeg nismo bas navikli. Recimo dobra usporedba je njegova reakcija sa Phoenix. On se ovde zbog Amber ziv izjeda od tuge i boli. Na kraju jos i vise kada ga neocekivani twist natera da joj licno prosvira metak kroz ledja i zna da ga uskoro ceka "duhovna" projekcija te iste tragedije. Drugi stih je Murrayjev lik koji je zanimljivo zamisljen. Treci stih je Piccatto, ali to nije nista novo.
    25.06.2008
    03:08:00 sati
  • vope

7, 7, 10, 9

Prica:- sasvim dobra, netipicni Dilan, zanimljivi obrti, jedino je naucno objašnjenje pojave Dilanove "zakašnjele percepcije" potpuna glupost. Vidi se trag ženskog scenariste na Dilanu, pozitivan iskorak u novo. Crtež:- Pikato je numero uno. Maestralno. Stanova naslovnica standardno dobra.
    26.06.2008
    11:27:00 sati
    vope

Ukupna ocjena 37%

1, 4, 6, 4

Ja iskreno neznam kome se više načuditi, dali Paoli Barbato, ili ovim ocjenama gore. Pa ovo je odvratno! Osjećam li Dylanov bijes? - My ass! Lik razbija čitavu kuću radi ženske koju poznaje 6 dana? Ma daj Barbato, molim te! Ovo je jednostavno previše (pogotovo nakon sto sedamdeset  i kojeg broja)! Paola Barbato eksperimentira i pokušava ponuditi nešto novo čitateljima? - (again) My ass! Sve ovo je već Sclavi iskoristio nebrojeno puta, i nije mi se sviđalo ni kod njega. Ovo je dokaz koliko je ovaj serijal nažalost propao, pa se dozvoljavaju (i objavljuju) ovakve erodirane boemsko-antikonformističko-alterwannabe-petarpanske bljuvotine sa nezdravom dozom jeftinih scena iz još jeftinijih meksičkih (i inih) sapunica. Ja naprosto ne mogu vjerovati da nekome ovako nešto može pasti na pamet, ne mogu. Na kraju krajeva, struktura priče stvarno nije loše zamišljena, ali kakve, molim vas, ovo ima veze sa Dylanom Dogom? Neka daju Paoli Barbato da piše nešto drugo, očito ima talenta (nikad nisam ni tvrdio suprotno), a neka dovedu nekog drugog da ako ništa drugo piše hororce, ili, u najgorem slučaju, neka stisnu Rujua i Chiavija da pišu sve epizode, pa neka propadne serijal do kraja ako treba. Dok ide ide, kad stane - ćao đaci, listat ćemo stare epizode. Ovo mučenje nema smisla.
    16.09.2008
    04:50:00 sati

4, 2, 7, 3

ne znam, i ja se ne mogu načudit visokim ocjenama, meni je ovo blago rečeno loše, a i dosta mi je tog 'sotonističkog rocka', dobro, barbato je ovdje tog murraya ipak okarekterizirala kao nekog ko sve radi zbog para, ali i pored toga priča je šupljaali, najviše me smetao detalj kada dilan bjesni, a groucho ga smiruje??!!! meni je to svetogrđe, pa nije valjda da paola ne zna osnove likova u serijalu za kojeg piše, pa nije to dugački pozdrav, tamo to ima smisla, ma tamo sve ima smisla
    21.10.2008
    18:15:00 sati

7, 7, 9, 9

Heh, malo slabiji Dylan u posljednje vrijeme, ali nemojmo odmah s osudama, dajmo malo vremena Barbato da se uhoda.
    06.11.2008
    22:53:00 sati
  • Death

7, 7, 8, 4

Dobar prikaz slomljenog Dylana. No, zar nije malo naivno očekivati da Dylan, nakon toliko cura, zbog jedne poludi? No dobro, ne znači da je to loše, naprotiv. Kraj je mogao biti malo bolji. Naslovnica je očaj.
    27.12.2008
    19:50:00 sati
    Death
  • soulfly tribe

3, 4, 7, 4

loše,pogotovo kraj i naslovnica.Jadni su ovi novi ddovi
    29.03.2009
    11:45:00 sati
    soulfly tribe

6, 7, 8, 4

Onako,vidi se taj novi vjetar koji donosi Barbato, imamo puno emotivnijeg Dylana koji pušta suzu, lomi galiju, ne šljivi Blocha itd.Ali, i ja imam slične primjedbe kao kolega flamboyant, malo je neprirodno da Dylan onako tuguje za ženom koju zna par dana..ovako opet imamo jednu od njegovih najvećih ljubavi - po 165.put. Također, objašnjenje da Dylanov vidni centar mozga registrira djevojku tek pola sata nakon što je ugleda je blago rečeno - kriminalan a ostaje i misterija kako je Dylan uz onakav psihički stres uspio pomisliti i na to pa je onda u svoj onoj zbrci pozvao doktora da ovaj to provjeri.Ostalo i nije tako loše.Interesantno je kako je Amber htjela nauditi pjevaču uz pomoĆ Dylana a Piccata sam oduvijek cijenio kao crtača i priznajem da mi ne smeta njegov zaokret u načinu na koji crta. Naslovnica jedna od onih koje Stanu ne služe na čast..
    06.06.2009
    19:44:00 sati

8, 5, 7, 7

Pa, zanimljiva ideja u svakom slučaju ali izvedba je nešto slabija. Prvo: iako je bilo zanimljivo vidjeti Dylana kako razbija, ne šljivi Blocha, straši Groucha i sve ostalo to nekako nije prirodno u ovom serijalu. Čovik bi očekivao da će se Dylan drugačije ponašati prema njima, Blochu pogotovo. Izgleda previše usiljeno, kao da se Barbato pod svaku cijenu trudi staviti nešto novo, a to nikako nije dobro. Druga stvar, koja mi izuzetno smeta je onaj psihički (ili kakav već) poremećaj da Dylan ne vidi Amber iako je ova isprid njega. Pa odakle je to smeće izvukla, jel to uopće postoji? Preko toga nikako ne mogu preći pa zato par ocjena manje za scenarij. Piccattov crtež lošiji nego obično, ali kod mene ima još bonusa jer je on među mojim omiljenim crtačima. Naslovnica ništa specijalno.
    05.09.2009
    18:52:00 sati
  • Solid Snake

8, 8, 8, 9

Jako dobra epizoda.
    04.10.2009
    17:47:00 sati
    Solid Snake

9, 9, 8, 8

Paola Barbato je došla kao pravo osvježenje za DD staff. Sjeme ludila je izuzetna, zanimljiva i svakako istaknuta epizoda u ovom periodu serijala koja iskače od onog standardnog šablona prema kojem je rađena većina DD epizoda.

23.07.2010
    18:06:00 sati

10, 10, 6, 6

dobra prica, prije svega mogla je da me iznenadi jer sam i ja mislio da ce se odviti totalno drugacije nego sto jeste. Na novi Picattov stil ne mogu nikako da se naviknem, nekad mi je bio najbolji, danas tek prosijek, ako uopste.

10.08.2010
    02:03:00 sati

8, 8, 4, 8

Meni je bio ok strip, mozda zato sto odavno nisam citao Dilana.

13.11.2010
    05:03:00 sati

8, 8, 9, 9

Odlicna prica, koja je jos i bolja nego sto bi i trebala biti zahvaljujuci Piccattovom stilu.  Covjek je super crtac, i za mene je jedan od najboljih crtaca u Dylanovom stafu.  Ova prica je originalna, uzbudljiva, interesantna, i stvarno ima dobar twist na kraju, koji nisam ocekivao, i koji stvarno super iznenadjuje citaoca.  Ovaj Bloody Murray je za mene vise nalik onome Iggy Pop nego Marilyn Mansonu, makar zato sto izgleda isto kao taj tip; Manson je ima mracniju kosu, i puno vise sminke na licu.  Ona dio pri kraju, kad Dylan hvata Murray i drzi ga kao taoca, je odlican, i onda poslednji dio koji nam otkriva sta je u stvari stos je genijalan.  Crtez odlican, scenario dobar, a naslovnica rastura.  Bravo Barbato i Piccatto!

13.11.2010
    23:55:00 sati

10, 10, 10, 10

Bravo Barbato,bravo Picatto,bravo Stano!!!(Onima koji se pitaju zašto nisam napisao više,odgovor je:Strip me ostavio bez riječi!!!)

27.12.2010
    22:46:00 sati
    Patrix
  • Zagor12

7, 9, 8, 8

Vrlo dobro. Piccato je ostavio dobar dojam, a naslovnica je u redu. Jedna od boljih novih epizoda.

04.01.2011
    12:07:00 sati
    Zagor12

7, 5, 7, 7

Previše patetike + debilan kraj + Dylan Dog kao lover boy mi ide totalno na živce. Pravi neznam kakve scene zbog djevojke koju poznaje tek nekoliko dana.

21.05.2012
    20:12:00 sati
  • doktor78

8, 8, 7, 6

Dobra epizoda, mada mi je zasmetala demonizacija rock i metal muzike koju ovdje Barbatova provlaci na mala vrata. BTW, Bloody Murray mene vise podsjeca na Ozzy Osbournea, jer je i on navodno na sceni odgrizao golubovima glave.

Picatto s godinama postaje sve losiji. Naslovnica tako-tako.

04.08.2012
    13:29:00 sati
    doktor78

7, 6, 9, 9

Početna zamisao odlična, a da nije onog nesrećnog "rešenja" u vidu kokošjeg ili kakvog već temporary slepila, bio bi ovo mnogo bolji broj. No, Picattov novi stil zaokret je koji je prodrmao Dylana onoliko koliko i priče Paole Barbato. Meni su njih dvoje daleko najbolji tandem koji je radio na serijalu, a pošto im je ovo bila tek prva saradnja (od šest, ako se ne varam), malo ću Barbatovoj progledati kroz prste... Mada ipak ne bi trebalo, jer tu je i hrpa stereotipa na račun heavy metala, te preterana posvećenost Dylana Amber, za kojom ispada da je patio tu negde kao za Lillie...

31.01.2013
    21:44:00 sati

9, 9, 7, 7