Stanar s trećeg kata

DD LUGG 6a | 94 str.

Netko mora da je prokleo gospodina Kaminskog, jer se, iako nije učinio nikakvo zlo, našao bjesomučno progonjen. Zavjeru mu kuju vlasnik stana, susjedi, kolege s posla, a u kakvom je dosluhu s njima morbidni istražitelj Dylan Dog - sam Bog zna. Disanje je otežano, otkucaji glasni, a smrt neizbježna - kada se vodi bitka sa samim sobom.

• Stanar s trećega kata - Taksi - Tjeskoba - Margerita
    DD LUGG 6
  • Stanar sa trećeg sprata - Taxi! - Teskoba - Bela rada
    DD SCG 2
  • Stanar s trećeg sprata - NLO - Užas - Susedi
    DD SUPB 30

• L´inquilino del terzo piano / Taxi ! / Angoscia / Margherite
    DD GI 2

• Priča je prvi put objavljena u Italiji, u siječnju 1994. godine koja je poznata kao „Chiaverottijeva godina“ jer je u tom periodu većinu epizoda redovne serije napisao istoimeni autor.
  • Strip se svojom tematikom dotiče egzistencijalizma, filozofskog pravca kojeg je utemeljio danski filozof Kierkegaard.
  • Strip je inspiriran književnošću Franza Kafke i tzv. „apartment trilogijom“ Romana Polanskog, koju čine filmovi: Repulsion, Rosemary's Baby, i The Tenant.
  • Specijal iz 1991.god „Kuća izgubljenih“ (Ludens specijal 7, VČ superbook 34) kojeg je također radio dvojac Sclavi/Casertano, često se uspoređuje s ovom pričom.

Strip serijal Dylan Dog obilježen je brojnim sporednim edicijama, i ova priča je objavljena (možda i osmišljena) kao takva. Ukoliko na trenutak pokušamo ostaviti subjektivni dojam po strani, primjetit ćemo da vrijedi generalno pravilo - slabije priče u edicijama maksi i almanah, bolje priče u specijalima i gigantima. Zaista, Stanar s trećeg kata je po mnogima odličan uradak, egzistencijalan strip smješten kronološki u razdoblje kada je Sclavi bio na ivici snaga, iscrpljen tada gotovo neprekidnim osmogodišnjim radom. Ovaj strip ogoljava Dylana Doga, smjelo propitkujući svaku apsurdnost Dylanovog bića, ali ne zaokružujući u potpunosti njegov identitet. Takvim pristupom Sclavi je ostavio prostor za barem još jednu priču, objavljenu koju godinu kasnije, u jubilarnom stotom broju.

Gospodin Kaminski je stranac u stranoj zemlji. Pritom ne mislim na njegovo poljsko podrijetlo, već na nepostojanje onog što u egzistencijalizmu nazivamo autentičnošću. Svaki segment čovjekove osobnosti definira se u međuodnosu s njegovom okolinom. Pametan sam, jer sam pametniji od drugog, lijep sam, jer sam ljepši od drugog, bez tog „drugog“ kao dijelom mog svijeta nisam ni pametan ni lijep. Svijet Kaminskog je sastavljen jedino od sumanutih ideja o tome da ga svi proganjaju s namjerom da mu naude. Kao što čitatelj ne zna ništa o njemu, čak ni ime, tako ni on ne zna s kojim razlogom i ciljem su se svi urotili protiv njega. Urotnici su mješavina grotesknih, mrzovoljnih susjeda, i jednako iritantnih birokratskih pipaka, pardon službenika. Svaki novi dan je nova noćna mora, a putevi završavaju u skučenoj paklenoj ćeliji koju ovaj nesretnik naziva stanom. Mogli bismo zaključiti da je riječ o pocijepanoj svijesti paranoidnog shizofrenika, ali Dylan Dog se uključuje u priču. Tko bi mogao zamisliti da će poziv u pomoć, upućen Londonskom istražitelju noćnih mora, biti znak lucidnosti.

Dylan: Nisam ja kriv! Ja sam... ja sam impotentan.

Poziv Kaminskog je prvi znak da se možda ne radi o jednostavnom slučaju ludila. Međutim, ovo nije priča o jadnom poljskom imigrantu, već o Dylanu Dogu koji je... uredu, jednako jadan englez... ali - sada on preuzima ulogu paranoika, i svjedoči nestanku vlastitog svijeta. Nije mogao pomoći Kaminskom, a sada mora pomoći sebi. Ali kako? Peto i pol čulo se pokazalo korisnim u fazi pronalaska, ne i u fazi rješenja. Ipak, rješenje nije nedokučivo, naprotiv, ono je već tu - omča koja se steže oko vrata, jedini pravi izlaz iz zlokobnog stana. Kad već govorimo o petom i pol čulu, ova tajanstvena Dylanova moć je često u pričama korištena kao jeftin konac koji povezuje nekompatibilne dijelove scenarija. U „Stanaru“, s druge strane, peto i pol čulo golica maštu čitatelja do krajnjih granica - poput enigme čije rješenje vam je na vrhu jezika, ali se ne možete sjetiti. Kaminski se žali Dylanu, Dylan mu želi pomoći, ne žele dizati buku, sve su to enigmatski postupci koji kriju stvarne motive.

Početkom svog boravka u zlokobnom stanu, Dylan se preobražava. Nemojte se zavarati misleći da je postao netko drugi, možda čak i Kaminski, ne - Dylan je nitko. Oduzet mu je identitet, svijet oko njega se urušio, ne zna više tko je, gdje se nalazi, niti što treba da čini. Nema ni jasne vizije kako se našao u toj situaciji. On nije odabrao stan, već je stan odabrao njega - novog stanara, koji se krije, koji je nevidljiv, bešuman, što bliži nepostojanju. Sclavi nam govori o tome da egzistencija prethodi esenciji, odnosno da nema vječnih i općenito vrijednih istina, one ustupaju mjesto individualnom Ja. Čovjek i svijet oko njega nisu apsurdni per se, ali su nekompatibilni, što dovodi do apsurda života. Osim ovih egzistencijalnih elemenata, strip je u znatnoj mjeri prožet kafkijanskom atmosferom. Gotovo na svakoj stranici nalazimo tjeskobu, paranoju, beznađe, i seksualnu frustraciju. Upravo seksualna frustracija, ovdje prikazana u obliku impotencije tj. nesposobnosti ostvarenja seksualnog čina, možda na najbolji način pokazuje Sclavijevu namjeru da razgoliti Dylana Doga, oduzme mu svu esenciju, te pokuša problematizirati njegov identitet u čistom obliku.

Dylan: Tko smo mi?
Zoltan: A nećete me pitati kamo idemo? Ja sam samo vlasnik zgrade, a ne gospodar...svemira!

Sclavi ne bi bio Sclavi, kada ne bi kršio pravila. Pronalaskom tajnih vrata u svojoj sobi, Dylan otkriva repliku te iste sobe, repliku cijele zgrade, i najzad veliko otkrivenje: svaki pojedinac nije potpuno jedinstven i nezamjenjiv, naprotiv, nužno je zamjenjiv. U prijevodu, zgrada je dvostruka, i prolaskom kroz skrivena vrata Dylan se našao u domu doppelgangera tj. dvojnika. Original i dvojnik ne mogu znati svoju prirodu, ne znaju za postojanje onog drugog, ako se slučajno susretnu - jedan mora umrijeti, čime bi se „pobjednik“ vratio u početni položaj gdje onaj drugi za njega ne postoji. Zoltan, vlasnik zgrade, kazuje nam da je granica između njih krhka, što bi možda moglo značiti da ubojstvom „onog drugog“ ubojica, što god da je bio prije toga, sada postaje original. Čudno je to, svi žele biti original, premda je u suštini svejedno. Do sukoba zaista i dolazi, između mister obrijanog, i mister neobrijanog, obojica Dog. Neobrijani Dylan je lik kojeg pratimo od početka, znamo da je impotentan što prema sireni označava originalnost, isto tako znamo da naš „uobičajeni“ Dylan nije impotentan. Ovaj drugi, obrijani Dylan, umire prvi, prema tome neobrijani Dylan bi trebao da ostane živ, ali smrskana glava nije bogznakakav pokazatelj vitalnosti. Da li je poludio, pitate se? Možda, zar je bitno, prava pitanja tek slijede.

U epilogu priče pratimo jednog Dylana Doga. Neobrijan je, a da li se radi o onom Dylanu s početka, ili je onom drugom u međuvremenu izrasla brada - nebitno je, kao što su nebitne i one mozgalice vezane za njihov krvavi obračun. Pitanje „tko se spasio, ja ili moj dvojnik?“ pojavljuje se na više mjesta, i ima višestruko značenje. Pitanje spasenja nije pitanje fizičkog preživljenja sukoba, jer ovaj Dylan zna da je stvarno mrtav, on se zapravo pita da li je njegova smrt spas od života, spas od apsurda. Apsurd je čest motiv Sclavijevih stripova, apsurd kao nemogućnost pomirbe s monotonijom modernog života. Rad u tvornicama, i uredima opisan je kao sizifov posao, a spoznaja malog, nebitnog čovjeka o toj besmislenosti je najveći užas. Međutim, život nije apsurd, već apsurd jest život. Činjenica da je takav život jedini koji poznajemo, odvraća nas od samoubojstva. Mi dajemo smisao životu, kao što dajemo značenje svemu oko nas. Druga dimenzija pitanja upućena je ka čitateljima koji zbunjeni vide dva Dylana. Jedan će otići Grouchu, pronaći novog klijenta, novu djevojku, a drugi - neće. Iz naše perspektive je to mučan prizor, skoro da i ne želimo znati odgovor, ali za Dylana je i sama smrt početak nove budućnosti. Posljednja scena stripa prikazuje smrt kao odskočnu dasku, očaj pretvoren u nadu, a gdje ima nade ima i duha.

Dozvolite da vam priznam kako mi je Giampiero Casertano najdraži crtač u ovom strip serijalu. Ponosan predstavnik stare škole, debitirao je na desetom broju redovne serije „S druge strane zrcala“, i od tada već više od trideset godina neumorno crta dogodovštine šarlatana iz Craven Roada. U „Stanaru s trećeg kata“ njegov crtež doseže plafon, bolje ne može. Tipična grotesknost u njegovom izričaju savršeno pristaje tjeskobnoj kafkijanskoj atmosferi ovog djela. Distorzije prostora, kao ekvivalent poljuljanog uma, naprosto ostavljaju bez daha, naročito u gigant formatu. Stano ga slijedi u stopu sa svojom, stilom i kompozicijom, pogođenom, naslovnicom. Jednostavno rečeno - crtež koji opija.

DD SCG 1b Zločini iz ljubavi

DD LUGG 8b Bila je mrtva

10, 10, 10, 6

Vrhunski! Priča koja se može iščitavati na viže razina.

Dylan kakav bi uvijek (često) trebao biti.

31.08.2019
    10:41:00 sati

8, 9, 8, 10

Jedna od onih tipicnih cudnih Sclavi epizoda, koja podsjeca na "Kucu Izgubljenih", i koja ostavlja dojam nocne more i dosta abstraktnosti, bez previse smisla.  Ovaj stanar je paranoican covjek, i kad Dylan zauzme njegovu ulogu, sve pada sve vise u vise u surrealism, poput epizoda "Morgana" i "Nicija Prica".  Casertano je odlicno ovdje uradio svoj posao, dok je jos uvijek imao dobar stil, i neki kadrovi mu izgledaju kao filmske scene koje su snimljene sa onom fish-eye wide lens.  Iako ova prica nije nesto sto cu htjeti skoro ponovo da procitam, sigurno je necu skoro zaboravit.

06.09.2019
    04:21:00 sati

4, 6, 8, 2

Retko mi se desava da mi drugo ili trece citanje bude bas razocaravajuce, ali ovog puta se i to desilo. I to nakon nekog petog ili sestog citanja ove price. Do sada bila mi je u folderu vrhunskih- apsurd, psihodelija, fantasmagorija... Ali sada, nista, praznina. kao da mi celo vreme nesto nedostaje, neki delic koji ce sklopiti celinu, nesto sto ce dati smisao (kakav-takav) (kao Dilanu u mnostvu kjavijevih prica ;) )

Verujem da bi stinky rekao da sam konacno provalio Dilana, da sam ga prevazisao, i da sam svu njegovu povrsnost izneo na videlo. Ali, veoma je moguce da  mi je samo takav bio dan :D

Nije da je bitno, ali naslovnica mi je oduvek bila grozna, kao neki neuspeli pokusaj sa perspektivama.

06.10.2019
    00:00:00 sati

9, 9, 10, 7

13.9.2018.
    Odlična priča, suptilno-humoristična misterija, možda rekao bih previše oslonjena na Stanara i Rozmarinu bebu, dva legendarna filma Romana Polanskog. Ovo je omaž njemu. Zapravo me čudi (i pomalo razočarava, po prvi put!) predgovor VČ izdanju u kome se to ne spominje. Jeste očigledno, ali ima mnogih koji nisu gledali ova dva filma (ili to nisu učinili skoro) - ja sam ih gledao nedavno u Yugo kinoteci pa mi je zato ovaj strip suviše baziran na ta dva filma, ali ona prepoznatljiva i užasavajuća atmosfera i dalje tu, i u novom, Kazertanovom ruhu - naročito bih izdvojio distorzirane scene noćne more, krupne kadrove i nEme stranice.. A Dilanova lica nisu nikad bolje nacrtana. Očigledno je koliko je Sklavi inspirisan Polanskim, jer se madam Trelkovski preziva kao Polanski u Stanaru, dok je ovde stanar s trećeg sprata likom Polanski a preziva se Kovalski.Sklavi je dao novi zaplet (a naročito rasplet) ovoj priči, iako su mnogi elementi i dalje tu, samo manje ili više izmenjeni. Što se raspleta tiče, on je jedan od upečatljivijih u serijalu i vrlo odgovara epizodi.

14.11.2019
    18:35:00 sati

• Željezni Čovjek