DD SP 2
  • Užas iz nekog drugog kad
    DD SUPB 23

• Gli orrori di Altroquando
    DD SPEC 2

• Nema posebnih napomena, a možda će ih kasnije bit ;)

Za recenziju Dilan Dog specijala ‘Strava iz nekog drugog kad’ odlučio sam se zato što je napisan u maniru kratkih horor priča, zanimljivih kratkih ’rezova’ koji zaista djeluju kao da su iz neke druge dimenzije, iz univerzuma užasa i horora, koji je ipak sličan našem malom svijetu. Ovaj način pripovjedanja odgovara Dilanu, a i u redovnoj seriji malo koja epizoda ima više od jednog dijela. Ipak, redovna serija dokazala da se na ograničenom prostoru od 96 stranica mogu ispričati mnoge tužne, lijepe i zastrašujuće priča, uzete iz ’nekog drugog kad’...

Postoji jedna stvar koja povezuje sve priče u specijalu (osim Dilana, naravno). To je svemirski brod (grad?) u kome obitavaju dva ’natprirodna’ bića: sluga i gospodar (neka vrsta božanstva?). U dijalozima između njih dvojice ima dosta humora, a poneki njihov ironični komentar u vezi Dilana, Zemlje i događaja daje smiješnu notu cijeloj priči. Po mom mišljenju, njihov čudni izgled nije takav bez ikakvog razloga. Može se reći da pacovska njuška sluge Azazela predstavlja njegovo ulizištvo, pokvarenost i želju za moći, a da nakazan izgled debelog božanstva simboliše njegovu ciničnost i oholost. Sve ovo me je natjeralo da ramislim o dijelovima sa ovim vanzemaljcima. Čak i viša bića, sa višim saznanjem o stvarnosti o smislu postojanja (iako je smisao postojanja često upitan kod Sklavija), može mučiti dosada i svijest o jednoličnosti i besmislenosti života (ovo se najjasnije vidi u zadnjoj priči).

Dilan u većini priča ima sporednu ulogu, što mi u ovom slučaju ne smeta, jer su ovo u suštini priče o užasima i sudbinama običnih, normalnih ljudi, koje svaki dan srećemo na ulici, u zgradi, na poslu... Zanimljivo je da Azazel i njegov gospodar priče ljudi sa Zemlje posmatraju kao filmove (ovo me je podsjetilo na direktora birokratskog pakla). Ko zna, možda i sam Bog tako posmatra naše sitne živote? A sada nešto o samim pričama:

Prva priča, ’Glas’ mi je ujedno i najslabija. To je jedina priča u kojoj nisam vidio nikakvu poruku ’ispod površine’, a bogami nema ni onoga egzistencijalnog užasa koga srećemo u Sklavijevim pričama. Doduše, stvarno jeste ironično da je glas dolazio iz njegove glave... A možda priču treba da gledamo kao agoniju umiranja, kao san (noćnu moru), koga samrtnik sanja djelić sekunde prije smrti?! Ne znam, značenje mi stvarno izmiče.

Povratak iz mrtvih’ mi je isto jedna od slabijih priča, a sad ću i objasniti zašto. Kao prvo, priča govori o griži savjesti. Savjest - moralni kompas čovjeka, oruđe koju mu je Bog dao da razlikuje dobro i zlo, ’dvije strane medalje’. Ali, ta i takva savjest nam često predstavlja tešku muku jer zahvaljujući njoj u dubini duše znamo da smo pogriješili, a često je prekasno da tu grešku ispravimo. Nažalost, to saznanje često nastavlja da nagriza i progoni čovjeka. Sklavi je prikazao jednog duboko potresenog i sluđenog čovjeka, čije se mračno dijelo uvijek iznova i iznova vraća, progoneći ga. Znači, imamo jedan zanimljiv prikaz psihičke agonije jednog pojedinca. Ono što totalno kvari priču jeste nebulozno objašnjenje na kraju, po starom stilu ’a la Kjaveroti’. Stvarno ne liči na Sklavija da piše ovako banalne i priglupe krajeve.

Sa pričom ’Noć u kući duhova’ počinje rast kvaliteta specijala. I ovde imamo jako zanimljivu ideju. Početak je klasičan - stara, napuštena kuća, na zlom glasu zbog navodnih duhova. Iako se Dilan u ovoj priči bori protiv grotesknog čudovišta (i izgubi!), on tek na kraju priče shvata da je on u stvari duh, noćna mora, ostatak davno prošlog vremena - a čudovište je u stvari jedina stvarna osoba! Ideju o Dilanu kao duhu, poslednjem čovjeku, živom mrtvacu (i tako dalje), Sklavi provlači kroz dosta priča: ’Poslednji čovjek na zemlji’, ’Povratak u zonu sumraka’, ’Morgana’... Sve u svemu, zanimljiva priča.

A sada ide priča koja mi se najviše dopala: Zombi! Zombiji su tradicionalni simbol Dilan Dog serijala, i volim sva njihova pojavljivanja. Ovdje imamo jednu klasičnu horor zombi ’koljačinu’, upravo ono što poznajemo i volimo kod Dilana, zar ne? Primjetio sam da crtač jako dobro crta zombije (naravno ne u rangu Stana), pa zbog toga priča ima neku mračnu, zastrašujuću atmosferu. Priča, pored svega ovoga, ne bi bila najbolja da nije maestralnog, fenomenalnog obrta na kraju! Obrt koji je u istu vrijeme jako smiješan, a ipak ostavlja neki gorak ukus. Dilanova borba je beznadežna, jer je u Sklavijevom svijetu čovječanstvo osuđeno na zombije, vječnost bez smisla i svijetla. Ako ne Ksabarasovim putem, onda svakako nekim drugim, možda čak i gorim.

Puni mjesec’ mi je druga najbolja priča. Svjestan sam da priča nije ništa posebno, ali meni se dopala. Moglo bi se reći da je glavna tema kukavičluk, koga svakako ima u ljudskoj prirodi. Nagon za samoodržanjem i strah, često preobraze ljude, koji su tada u stanju da ostave svoje najdraže u opasnosti, samo da bi sebe izvukli (to je ovde jako dobro prikazano). Scena na kraju jer jako dobra, baš me je uhvatio neki osjećaj gađenja dok sam čitao taj dio. Nije loše.

Savez s vragom’ je montiran samo radi Sotoninog govora o svijetu, koji je u suštini razmišljanje samog Sklavija. I ima donekle pravo. Svijet jeste gadan, zagađen, zatrovan ljudskom zlobom i okrutnošću, bolestima, ratovima, nestašicama, genocidima... I sve su to ljudi sami postigli! Sami smo krivi zbog svih naših nedaća, sami smo krivi zbog pakla u koji se naš mali svijet pretvorio. Kome još treba vrag? On je i više nego suvišan u takvom svijetu, dovoljno mu je da pusti ljudsku prirodu da divlja i ruši sve oko sebe. Ali treba imati na umu da je to jedno ipak previše depresivno, previše tužno i beznadežno razmišljanje kojim ništa nećemo postići. Istina je da je svijet mračan, ali u tome mraku ima i nešto svijetla. Porodica, prijatelji, kratki trenutci radosti i mira- pa zar sve to nije dovoljno vrijedno da nas podstakne na vedrije razmišljanje?

Ghor’ je isto dobar, sa jednom klasičnom Sklavijevom poentom. Priča opet počinje klišeom - misteriozna stvar koja živi u podrumu. Ko je čudovište u toj priči? Unakaženi, čudovišni Ghor čija je duša u suštini nevina i čista, kao kod malog dijeteta, ili njegovi roditelji, bludnici, nasilnici, ubice i jako okrutni ljudi? Ljudi nekad znaju biti veća čudovišta od bilo koje nakaze iz mašte! Kraj je zaista dirljiv, uspijeva izbjeći zamku patetičnosti. Maskenbal, obično veseo prizor, sada izgleda zaista tužno (isto kao kad u nekom filmu ubace scenu pokolja u luna parku).

Slično kao ’Savez sa vragom’, priča ’Kraj’ je napisana da bi se prezentovala jedna teorija fizike koja postoji u stvarnosti - naime, moguće je da će se svemir beskonačno širiti, te na kraju nestati! Smrt je zanimljiv lik, volim kad je ubace u priču.

Crtež je najslabiji dio specijala. Nijednom, ali nijednom nije pogođen Dilanov tipični lik. Ipak crtač će dobiti 4-orku zato što dobro crta zombije i raspadnuta tijela. Vilina naslovnica fenomenalna.

Specijal sigurno ne spada u vrh serijala, ali je prilično solidan, ja sam zadovoljan.

DD SP 1 Klub strave i užasa

DD LUSP 12 Crni užas

8, 9, 6, 8

Hvalevrijedan specijalac koji je obavljen u formi omnibusa s jednom pričom koja zaokružuje sve ostale, kao što je to bio slučaj u prvom specijalcu. Priče su jezgrovite, ali sa pravom radnjom i zapletom, što je jedan stupanj više od prvog broja. Sclavi progovara o više-manje svim poznatim čudovištima horrora (zombi, vukodlak, Vrag, idr.), o strahu od nepoznatog, te ruši klasičnu pretpostavku čudovišta. Čovjek, na kraju, ipak ostaje najveće čudovište, što je vrlo pesimističan i mračni pogled na zbilju. Pohvale recenzentu na njegovom debiju! ;)
    06.05.2009
    12:49:00 sati

7, 9, 5, 9

Kratke priče od kojih je sastavljena epizoda su fenomenalne,ali najslabija točka ovog Specijala je crtež. Ne znam tko je dozvolio Micheluzziju da nacrta jednu ovako odličnu epizodu, jer zbog lošeg crteža nisam se mogao potpuno uživjeti u epizodu. Nasreću, njegov rad na DD-u je ostala samo ova epizoda. Najbolje priče od ovih osam su mi 'Noć u kući duhova', 'Zombi' i 'Ghor'.
    06.05.2009
    13:03:00 sati

9, 8, 5, 9

Predrag mi je ovaj specijal da bih mu dao lošije ocjene.
    06.05.2009
    13:20:00 sati
  • morrison

10, 9, 3, 10

Po meni najbolji specijal, steta za uzasan crtez.
    06.05.2009
    16:23:00 sati
    morrison
  • Lucy Liu

Ukupna ocjena 32%

3, 3, 3, 5

Nisam impresioniran.Jedina stvar koja mi se svidjela u ovom lošem party mixu je "Zombi!",a to je samo ekstenzija prve epizode!Crtež ima yo-yo efekt;malo uspije,malo ne.
    10.05.2009
    14:36:00 sati
    Lucy Liu

9, 10, 3, 10

Puno bolje od prvog specijala. Od priča najbolje su mi, redom: "Ghor", "Savez s vragom" i "Zombi!", a i središnja priča koja povezuje ove kratke pričice mi je odlična. Crtež je toliko loš da ga ni dobro nacrtani zombiji ne mogu spasiti loše ocjene. Villa je zakon.
    16.05.2009
    06:30:00 sati

6, 6, 3, 4

pamtim to kao da je bilo juce... gledajuci naslov Kraj? na kiosku strepio sam da je mom omiljenom junaku odzvonilo. srecom nije bilo tako, ali sam zato bio blago razocaran specijalcem. nije se puno promenilo ni danas, i dalje ovaj omnibus ne pali nesto posebno kod mene, mnogo mi bolje sve to izgledalo u prethodnom specu. ipak, i ovde poseban ugodjaj daju (sporedni) nosioci price: gospodar(!) univerzuma i njegov sluga, njihov odnos i pre svega dijalozi su vrhunska zabava (neznam kako je to kod ludensa ispalo, ali dnevnik je bar tu bio car). od prica naravno jos tada mi se izdvojio gor, a i prva prica je po mom ukusu. zanimljivo je to sto gora gledamo u svakom broju na prvoj strani u dilanovom narucju kao jednu "utehu" za njegovu tragicnu smrt. crtez je stvarno tesko probavljiv, dilan izgleda nikad odvratnije, gruco lici na lik iz crtaca, blok lici na klovna ubicu, a zene su jos lutkastije i staticnije nego kod mrskih mi m&g. s druge strane scene raspadanja i kasapljenja su genuine ubedljive svojom odvratnoscu. dilan na naslovnici lici na nekog starca oteklog od zubobolje, istina je da sam ja jedan od malobrojnih koji su imuni na vilu, ali davati desetke ovakvoj naslovnici mi je nerazumljivo.
    16.05.2009
    12:19:00 sati
  • GeneziS

9, 9, 4, 8

Nostalgija me puca za ovim starim specijalima :(
    14.06.2009
    08:29:00 sati
    GeneziS
  • swamp thing

7, 7, 8, 5

Sasvim OK epizoda. Crtez je vrlo dobar.
    06.09.2009
    20:14:00 sati
    swamp thing
  • Aster

8, 8, 7, 6

Imao sam 12 ili 13 godina kada sam video ovaj strip na kiosku. Michelazzov crtez me je tada razocarao, jer tada Civitelli i Bianchini su mi bili zakon. A pricu nisam znao gde da je stavim, jer se ova malo razlikovala od onih ostalih Dilanovih. Jako me je rastuzila. Pogotovo onaj deo kada roditelji ne mogu da izdrze plakanje svom sinu, malom monstrumu... Strasno i tuzno.
    12.09.2009
    10:11:00 sati
    Aster

Ukupna ocjena 27%

2, 3, 1, 9

Meni je ovo jedan od najgorih specijala, ionako nikad nisan pretjerano volio kratke pričice. Ovdje su mi solidne Savez s vragom, Povratak iz mrtvih i Zombi!, dok ovih ostalih 5 priča nema smisla. Sclavi šalje neke svoje predvidljive poante, ali to je meni već odavna dosadilo. Dobro je jedino što ima barem nekakvog sklavijeskog humora. Crtež je isti kao da se netko izriga na papir. I bolje da mu je ovo jedini rad.
    13.09.2009
    09:45:00 sati

8, 9, 8, 6

Jako dobar specijalac.Sviđa mi se taj koncept kratkih priča a interesantno je kako su gotovo sve već viđene prije ili kasnije u serijalu (zombiji, sličnost Gro-Johnny Freak,Smrt koja oduzima živote itd.). Vidi se Sclavijev pečat iz doba kad je imao inspiraciju i koji predstavlja vrh Dylan Doga, specijalac ima stvarno dobro atmosferu kojoj pridonosi onaj svemirski brod sa čudnim putnicima koji predstavlja dobro poveznicu između priča, a i prijevod u Dnevnikovom izdanju je jako dobar( Ludensovo - koje usput ima i jedan od najčudnijih prijevoda naslova ikad kad je strip u pitanju - još nisam čitao). Crtež je na momenten gadljiv - da ne kažem odvratan - ali ako ćemo pošteno,to se i traži kad je horror strip u pitanju i zato mu dajem višu ocjenu. Inače,taj Micheluzzi je dosta poznat i priznat crtač u Italiji (prije svega po serijalu Johnny FOcus)a mislim da mu je ovo jedini rad za Bonellija.Villine naslovnice za DD-a nikad nisam mogao svariti, tek se kasnije poboljšao u Superbookovima.Ova mu ne služi na čast, jer nema skoro nikakvu koncepciju .
    26.09.2009
    10:49:00 sati

7, 8, 3, 8

Taman kad sam pomislio da je Tacconi najgori Dylanov crtač, onda se pojavi taj Mičeluzer (ili kak' već). Jedino zombije dobro crta, ali sve ostalo je loše. Mislim da je upravo on dobrim dijelom zaslužan tome što mi ni Sclavi nije ostavio neki bolji dojam.
    14.10.2009
    12:35:00 sati

9, 10, 8, 10

fenomenalno.najviše mi se svidjela priča ghor.
    22.11.2009
    11:31:00 sati
    Misko iz Darwooda

8, 8, 5, 9

Crtež je loš ali su priče zato dobre. Obožavam to kad ima više priča u specijalcu. Najbolja mi je sa zombijima a s onim klincem čudovištem je isto dobra ali malo pretužna za moj ukus. Villa ovdje nije za 10 ali jebiga ne može svaku nacrtati do jaja!

09.05.2010
    03:49:00 sati
  • PJ24MKD

7, 7, 7, 7

Prosecni specijal.

27.08.2010
    20:31:00 sati
    PJ24MKD
  • doktor78

8, 8, 5, 9

Dobar specijalac kojeg je upropastio ocajan crtez

05.10.2010
    16:54:00 sati
    doktor78

Ukupna ocjena 32%

3, 2, 3, 8

Tuzna je stvar kad je u stripu najbolji dio naslovnica, a ovdje je upravo to slucaj.  Ova Dylanova faca koju je Villa nacrto je stvarno genijalna, i kad sam je prvo put vidio prije 20 godina, u specijalcu ZS, nikad je vise nisam zaboravio.  Covjek je stvarno genije kad je u pitanju Dylan.  A sada, za one unutrasnje price... c,c,c... stvarno ocajne.  Jedina koje je nekako okay je ona na kraju, pod naslovom Ghor; ta je nekako emotivna, i tuzna, i naj-nezaboravljiva u citavom stripu.  Da su sve bile ovako dobre, ovaj strip bi bio klasika.  Crtez je dno: ova Micheluzzi je haman nacrto samo ovaj broj Dylana, i hvala bogu da nije nacrto vise.  Zaboravan strip, koji sam prvi put procito u 1990 godini, i sad prije 20 minuta, i garantiram vam da ga sigurno vise necu nikad citati.

:(

01.12.2010
    18:09:00 sati
  • Ukupna ocjena 34%

3, 4, 1, 10

Villa je najbolje odradio posao.

19.12.2010
    18:38:00 sati
    Patrix
  • Tornadomaster

10, 10, 9, 8

Definitivno najbolji specijalac od onih koje smo do sada čitali kod nas. Meni lično se kod desetine Bonelijevih stripova koje sam čitao ponovo poslije nekoliko godina, a koji su mi tada bili VAU, izgubio taj prvobitni osjećaj oduševljenja. Tu mislim prvenstveno na brojna Dnevnikova izdanja. Kod ovog specijalca to nije slučaj. Sklavi je na nivou - više priča koje spaja jedna okvirna, ma bonbonica. Crtež je neobičan i stvarno ne mogu da zamislim nekog drugog da nacrta ovu priču. Specijalce i treba da crtaju manje ili više poznati autori koji ne švrljaju po redovnoj seriji.

22.07.2011
    01:00:00 sati
    Tornadomaster
  • Charlo

5, 6, 1, 8

Sklavi je uspio napraviti tmuran, tjeskoban strip, u kojem kao i u npr. 'Motel Bejts' nema baš ništa lijepo. Sve je nekako gadno, odvratno i za povraćanje. Najgori dio ovog specijalca je ogavni Mikelucijev crtež, od kojeg teško šta može biti gore i to ne samo u stripu.

23.08.2011
    23:59:00 sati
    Charlo

10, 10, 3, 10

Crtež je smeće

16.12.2011
    16:09:00 sati
  • writer

Ukupna ocjena 15%

1, 2, 1, 3

Najgori Dylan Dog specijalac. Žali vremena što sam ga čitao.

19.01.2012
    21:10:00 sati
    writer
  • Tonka24

10, 9, 5, 10

Odličan specijalac, odlična zamisao sluge i gospodara kao i njihov dijalog. Odlična povezanost svake priče. Svidila mi se Zombi, puni mjesec i posebno Ghor jedna jako tuzna i poučna priča.

Crtež je jedini minus ovog specijalca, na momente kao da je dijete crtalo a neke kadrove je odlično nacrtao.

Naslovnica cista desetka.

03.05.2012
    23:05:00 sati
    Tonka24

Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

Stavove/ideje koje je Sclavi istakao mali milion puta u regularnoj seriji, ovde je pokušao da predstavi kao mali mozaik... Ta ideja za specijalac je odlična, tj. sam koncept, ali priča i scenario su takvo jedno teško, teško, teško sranje, da nemam reči kojima bih to opisao. Mislim da u životu nisam pročitao gluplji strip, a crtež se savršeno uklapa, baš kao i naslovnica.

Jedino pozitivno je Grouchova fora: Kako se zove vepar s tri noge? Nepar.

Markose, uvedi nule za ocenjivanje stripova...

15.07.2012
    01:56:00 sati

10, 10, 10, 10

Mene je epizoda potresla i dirnula i najvaznije naterala na razmisljanje.

Mnogo su mi draze Dilanove epizode koje se bave nekim filozofskim, psiholoskim i moralnim temama nego obicni sleseri i secenje delova tela...

Najvise su mi se dopale price ,,Ugovor sa djavolom" gde je recena najbitnija stvar da se Djavo ne radja nego se postaje i da ljudskom rodu nije potreban Djavo sam ljudski rod je najveca stetocina i unistitelj.

,,Gor" ~ jako emotivna prica ali bez patetike i sa poukom da se cudovista poznaju po dusi a ne po izgledu, Gor je tako dobar, tako nevin, prosto te razbesni nepravda i okrutnost koja mu je ucinjena.

,,Kraj?" Volim kad Sclavi zavrsi epizodu sa nekom  svojom metafizickom teorijom i kad moras da se upitas: sta je sad ovde rekao.

Crtez je bas ruzan ali bas zato odgovara ovoj ,,nakaznoj" epizodi

Epizoda je suluda koliko i genijalna, po meni za sada najbolja Dilanova prica koju sam procitao!

17.05.2013
    20:37:00 sati
  • Ukupna ocjena 23%

1, 5, 1, 2

Ghor malo popravlja utisak, ostalo jako slabo.

20.06.2013
    20:20:00 sati
  • Rahazlam

5, 6, 4, 8

LOSE!!!!

09.08.2013
    19:12:00 sati
    Rahazlam
  • sergej773

10, 10, 10, 10

Genijalan strip, a i crtez je fenomenalan. :)

12.04.2014
    21:13:00 sati
    sergej773

10, 10, 9, 9

Fantastična epizoda i moj najdraži specijalac od Dilana.

30.09.2014
    08:14:00 sati
  • DragonSlayer

9, 10, 4, 9

Šteta kad loš crtež upropasti odličnu priču, ovo je baš Specijal vrijedan tog imena, imamo nekoliko odličnih priča sa twistom, tu su također vanzemaljci koji pričaju priču i naravno povratak Smrti.

Kako je ovaj Micheluzzi dobio posao kao crtač to stvarno ne znam

18.03.2015
    21:25:00 sati
    DragonSlayer
  • zackoljicofil

10, 10, 10, 10

Klasik!

19.07.2016
    22:03:00 sati
    zackoljicofil

9, 6, 6, 8

Ovo mi je vjerojatno bio najgori specijal onomad kada ga je Ludens objavio, i to uglavnom zbog crteža, koji uopće nije toliko loš koliko se čini. Minimalizam ala Hugo Pratt, nije baš za horror, ali Micheluzzi uspijeva sasvim solidno prenijeti Sclavijeve poglede na svijet.

Ovo je tipična DD priča kakvu volim, skup segmenata sa crno-bijelim likovima i njihovim jadnim životima, plus Sclavijeva kritika na moderno doba i užaš svakodnevnice. Bilo je relevantno kada je prvi put izašlo u osamdesetima, ostalo je relevantno i danas.

22.08.2016
    08:13:00 sati

8, 9, 7, 8

Vrlo kreativna zbirka od osam pričica koje povezuje deveta o onom božanstvu i njegovom asistentu. Neke od pričica vuku na filozofiju (Kraj), neke na akciju (Zombi), neke su manje (Savez s vragom) a neke više konfuzne (Noć u kući duhova), neke depresivne (Glas) a neke šašave (Puni mjesec), neke sa završnicom u stilu Chiaverottija (Povratak iz mrtvih) a neke remek-dela (Ghor). I na sve to ludorije onog Azazela i sisatog božanstva u kuli čudnog oblika na plutajućem kamenu...
    Iako kvalitet samih priča dosta varira, ono što me oduševljava je šarolikost ideja i tematika koja je u svakoj priči drugačija. Ima i đavola i zombija i smrti i duhova i vukodlaka i glasova iz glave i deformisanog dečaka itd... Zato i Ghor dolazi do izražaja - u moru šarolikosti on je najozbiljniji. Da su sve priče tako mračne i depresivne ni Ghor ne bi bio toliko obožavan.
    Sviđa mi se što je scenario napisan tako da i manje dobra priča ima neke opičene elemente - npr mucavac u priči sa vragom ili dijalog na početku priče Pun mesec... Kao da su skupljene sve najbizarnije pričice iz Dilanove dvogodišnje karijere i predočene ovde. Otud i jaka ocena za scenario.

EDIT: Crtež mnogo bolji na kasnije listanje nego na prvo čitanje. Ne da nije loš, nego je i dobar! Samo što je ''drugačiji od drugih''.

Kod naslovne mi se ne sviđa Dilanova faca, ali je pozadina odlična. Kod superbook mi je faca super ali pozadina lošija. Da se poklopilo bilo bi za 10, ovako jebiga.

23.11.2016
    09:00:00 sati
  • Space Marine

Ukupna ocjena 38%

3, 4, 4, 5

Sviđa mi se taj oblik omnibusa, ali same priče su bile često loše, s jako malo već prožvakanih poanti. Izuzev zombija i nešta malo gore-a, crtež je poprilično zbrčkan i nedoslijedan. Sama ta ideja o svemirskim "gospodarima" je u jednu ruku komična, a u drugu dosta glupa, jedino nam dobro može služiti ako je shvatimo kao apsolutnu metaforu.

13.08.2017
    13:13:00 sati
    Space Marine

10, 10, 10, 10

Ovo je, najvjerovatnije, jedina epizoda DD koja je pod uticajem nostalgije u negativnom smislu, s jedne strane, a opet i velika je razlika u tome da li se prica cita kao kad si dijete ili kao odrastao covjek. Prije nekih 25 godina, kada je prica po prvi put izasla na nasim prostorima, procitao sam je i sav zbunjen ocjenio kao najgoru Dylanovu svih vremena. Kao dijete vjerovao sam u nesto kao realisticnost u Dylanovim pricama, ovo mi je licilo na nekakvu sprdnju, bilo je dosta drugacije od svega drugog sto sam procitao od ovoga junaka. Nelogicno, prekratke price, poznata cudovista koja nisu dobila dovoljno prostora, a tek ta satira, kao da je autor odlucio da se podsmijehne serijalu i pljune na njegovu ozbiljnost.

25 godina kasnije uzeo sam pricu opet u ruke, i ostao bez teksta! Ovo je jedna od najboljih Dylanovih prica svih vremena! Nevjerovatno je s kakvom je lakocom i lezernoscu Sclavi napisao ovu epizodu, koja sadrzi sve najvece strave Dylanovih serijala. Ovo je Sclavijev opus u malom, humor je na mjestu i daje cijeloj prici dodatnu kvalitetnu notu. Crtez je koncentrisan na likove i emocije, na ono sto je najbitnije u ovoj epizodi. Koliko god da sam se trudio da nadjem barem jednu manu, pa i onu najmanju ovoj prici, nije mi poslo za rukom. Ovo je perfekcija, u svoj svojoj ljepoti! Izgleda da je Sclavi jedan od rijetkih koji je shvatio sta znaci napisati jedan “specijal”.

Siguran sam da bi i Mhejl, da je u danasnje vrijeme napisao recenziju, sa drugim ocima gledao na ovu epizodu, dok je 2009. godine bio jos nezreo klinac pa nije ni shvatio na pravi nacin ovaj dragulj.

18.10.2017
    17:40:00 sati
  • Dexters

8, 8, 7, 8

Slično kao i s prvim specijalom "Klub strave", i ovdje nalazimo zbirku kratkih priča. Poveznica im je groteskni pripovjedač, koji ih priča na zahtjev svog gospodara- inače obojica su neka vrsta vanzemaljaca/bića iz druge dimenzije.

Posebno mi se dopala prva priča gdje Sclavi uvjerljivo i gotovo opipljivo prikazuje ludilo u visceralnom obliku. Nisam očekivao da će me iznenaditi s već toliko prožvakanom temom, ali uspio je.

Ostale priče također obrađuju standardne teme Dylana Doga, a činjenica da su sve priče kratke doprinosi dinamici cijelog stripa. Nalazimo tu zombije, duhove, vragove, ali naravno naglasak je na ljudskim osjećajima, slabostima koji kao čovjekov produkt (ili tvorac?) nadilaze svaki oblik tipičnog literarnog horrora.

Specijal je izašao u Italiji 1988, tako da sam pod dojmom da je povijesni moment imao ulogu u Sclavijevim razmišljanjima o kraju svijeta, svemira. Sukladno tome otvaraju se i pitanja vezana za percepciju vremena i pridružene stvarnosti, te neophodna doza ismijavanja njene banalnosti. Azazel i njegov gospodar, njihovi motivi i vitalne karakteristike, odličan su primjer takvog načina razmišljanja.

Ovo je valjda prvi i jednini rad crtača Micheluzzia na Dylanu Dogu. Jedina zamjerka mi je lik Dylana koji je slabašan, dok je ostatak grafički prikazanog autorovog svijeta- vrlo dobar.

18.11.2018
    07:24:00 sati