Dok ulicama Londona šeta tajanstvena, zgodna plavuša, ljudi koje pogleda se pretvaraju u čudovišta, a Dylan se odlučio oženiti, i to za nemoguću pošast - Annu Never.

• Kuga
    DD LUSP 19

• La peste
    DD SPEC 19

• Ovaj specijal je originalno izašao u listopadu 2005., a Ludens ga izdaje u kolovozu 2012.
  • Riječ je o svojevrsnom nastavku epizode DD SR 175 (DD LU 95): Sjeme ludila (kod nas izašla u kolovozu 2007.) i direktnom "prequelu" kronološki gledano prethodnog specijala DD SP 18 (DD LUSP 9): Izbor kod nas izdanog u srpnju 2007., čak pet godina prije ovog izdanja.
  • Dobili smo podatak da je Anna poljskog podrijetla (pravo joj je prezime Neverodziewicz) i da je u Ujedinjenom Kraljevstvu ilegalno.

Barbatova u potrazi za istinom!

Zbog načina na koji je Ludens objavljivao specijale, a kojeg sam dijelom objasnio u drugoj zanimljivosti, vjerujem da većina čitatelja kod nas nije ni išla za tim da je ova priča direktno povezana s prethodnim specijalom i da ona dva čine koherentnu cjelinu gdje se u ovom detaljno opisuje način na koji je došlo do situacije koja je glavna nit vodilja kronološki gledano prethodnog specijala: Izbor.
Rekao bih da taj detalj više koristi kvaliteti prethodnog specijala, pri čijem čitanju se osjetilo da nedostaje glavni dio zapleta, odnosno ova epizoda, pa samim time bez ove priče i nije potpun. Iz tog razloga, prirodno mi je da mi se ovaj specijal više svidio sada - nakon drugog čitanja s pravilnim redoslijedom. Nije da taj upotpunjen osjećaj kontinuiteta puno mijenja bit i kvalitetu ove priče (čak je skoro i potpuno irelevantan), ali subjektivno zadovoljstvo je tu i ne može se zanemariti. Definitivno se treba odati priznanje originalnom i neočekivanom načinu na koji je Barbatova sve posložila!

Pa da vas malo prisjetim tko su Bloody Murray i Amber!

Amber je bila Dylanova djevojka u Barbatinoj epizodi „Sjeme ludila“, koja je iskoristila Dylana kao oruđe osvete protiv Bloody Murraya. Normalno, Dylan nije bio svjestan toga da je Amber poremećena obožavateljica Black Metal pjevača umjetničkog imena Bloody Murray koji na bini uživo kasapi životinje i maže se njihovom krvlju zazivajući sotonu. U svojoj poremećenosti, Amber nije shvaćala da je to sve predstava, pa se htjela dodvoriti svom idolu i ljubavniku snimajući „snuff filmove“, na što je ovaj poludio izbacivši je iz svog života. Tu na scenu stupaju zavodničke ženske sposobnosti pretvaranja, a naš Dylan nasjeda kao pravi muški naivac. Amber će mu servirati možda i najšokantniju scenu u serijalu, organiziravši svoje lažno ubojstvo spaljivanjem od strane obožavatelja gore spomenutog pjevača. Dylan je taj neizmjerno brutalan igrokaz sa zamjenskom nesretnom žrtvom gledao vezan za drvo u neposrednoj blizini, što je imalo logične psihičke poremećaje kod našeg nesretnog junaka.
U toj epizodi je Paola već pokazala koliko može biti okrutna prema Dylanu, a u kasnijim pričama je dokazala koliko ga uživa mučiti. Samo što su to više bile mentalne igre, dok je ovdje bila pravo jezovita. Džabe su Chiaviju sve njegove bolesne ideje kada ni blizu nije dostigao to razinu strave kao Paola u toj epizodi.
Da sada ne prepričavam cijelu priču, epilog je da se ljigavac Bloody Murray izvukao pokazavši neke ljudske kvalitete, a Amber je završila u zatvoru nakon što ju je Dylan ranio.

Sada dolazimo do kronološki gledano prethodnog specijala, rekao bih pomalo i kultnog, a riječ je o originalno osamnaestom specijalu kojeg je Ludens izdao mjesec dana prije već spomenute epizode redovne serije „Sjeme ludila“, u kojoj se ovaj dvojac premijerno pojavljuje, a sve sam možda jasnije objasnio u drugoj zanimljivosti.

Déjà vu

Paola je iskoristila kratki fragment priče iz ovog specijala da bi nam servirala svoju svojevrsnu obradu Dickensove „Božićne priče“ i vratila nam gomilu bitnih likova u serijalu s kojima smo prošli uvijek zanimljivu igru „što bi bilo, kad bi bilo“.
Naime, tu vidimo Dylana u potjeri za Amber koja drži Groucha kao taoca. Stjerana u kut, Amber prijeti da će ubiti Groucha, na što na scenu stupa Murray (također u lovu na Amber) s puškom za podvodni ribolov. Sad Dylan mora odlučiti što napraviti da izvuče Groucha iz bezizlazne situacije, pa poziva Smrt (koja se pojavila iznad Grucha i Amber) da mu vrati uslugu iz Rujuove epizode „Mordacaijeva tajna“, na što krećemo na već spomenuta putovanja u drugačije izbore i epiloge.
Čitajući „Izbor“, osjeti se da baš taj fragment uvelike narušava ozbiljnost i kvalitetu cijele priče, jer je čitatelj naprasno uveden u naoko suludu potjeru, a završetkom priče ne dobiva nikakve odgovore vezane za tu potjeru - sve do ovog specijala koji je u Italiji izašao nakon godinu dana, a ne kao kod nas čak pet godina kasnije, ali bolje ikad nego nikad.
Tom scenom su ova dva specijala spojena na zanimljiv i originalan način, pa je kvaliteta obje priče dobrano povećana ako ih se gleda kao dvije direktno, zanimljivo i originalno povezane cjeline. Ipak, dok je „Izbor“ bez ovog specijala nepotpun, to se ne može reći i za „Kugu“, ali se ta činjenica ne smije i ne može zanemariti po pitanju ukupnog dojma.

Što je to Murray uradio Amber?

Po pitanju glavne priče imamo nešto što je već puno puta viđeno u ovom serijalu. Barbatova ovdje uvelike pokušava imitirati Sclavija u načinu pripovijedanja, s tim da dosta pada na završnom pokušaju racionalizacije i banalizacije teme preko naporne i prenaglašeno tupave, nespretne - u biti nemoguće Anne Never. Čudi me to, budući je skoro u isto vrijeme objavljena njena skoro briljantna epizoda DD SR 228 (LEX 108, VC 19): Preko praga, gdje nije tako zabrazdila u racionalizaciji. Stoga je moj dojam da je ovo pisano ranije, dok još nije izbrusila svoj neosporni talent.

Unatoč tim ne prevelikim manama, riječ je o „tarantinovski“ zabavnoj epizodi koja se poprilično razlikuje od onoga što smo u kasnijim radovima dobili od Barbatove.
Plejada svakakvih likova koji u susretu s tajanstvenom, lijepom djevojkom, postaju ono što u stvari i jesu.
Susret s Istinom neki ne mogu izdržati i jednostavno polude. Drugi se pretvore u ono što jesu: u napuhane balone, čudovišta prerušena u ljude, izvanredne osobe pomiješane s običnima...
A oni, koji su u skladu sa sobom, ostaju nepromijenjeni. Uz Dylana, u takve spadaju i glavni protagonisti ove priče: Murray, Amber, Anna Never i Xabaras. Groucho je nekako uspio izbjeći susret s Istinom, a prava je istina da ni Barbatova nije bila sigurna što bi bilo s njim u tom susretu. Kad smo kod toga, sigurno se svatko od nas zapita: „U što bih se ja pretvorio u takvom susretu s Istinom!“

Zanimljivo je i Paolino mišljenje o ženama općenito. Iako je i sama žena, Barbatova se u svojim pričama posebno okomljava na ljepši spol pokazujući svu njihove mane u najgorem obliku.
Na kraju, tu je i istina koju Dylan još uvijek nije spreman priznati sebi, a to je da nije siguran da mrzi Xabarasa! Taj zaključak je jedini pozitivni ishod Xabarasove poprilično nepotrebne pojave u ovoj priči. Paola ga je stalno naprasno ubacivala u svoje priče pripremajući nas vjerovatno na dvobroj „Xabaras - U ime oca“. Ovdje mi baš nije jasno kakve je to pokuse pokušao izvesti na nesretnoj Anni Never.

Roi kao Roi, većina ga voli, neki baš i ne, ali neosporno je njegovo crtačko umijeće. Istina, pomalo je teško razlikovati likove, ali zato je atmosfera za desetku sa izazovno nacrtanim ženskim likovima. Nisam do sada to primjećivao, već mi je Roijev crtež bio jezovit i mračan, pa čak i odvratan po potrebi scenarija. Stano je pogodio glavnu nit vodilju s naslovnicom, ali to je samo površinski detalj. Roi je to u stripu puno bolje odradio ovom povećom vinjetom:

Tko se usudi pogledati istini u oči?

I na kraju Barbatova nam kaže da istina nije s ovoga svijeta, pa se ti misli!

DD LUSP 9 Izbor

DD LUSP 24 Svetište

5, 5, 6, 8

Previse bizarno, besmisleno i nemastovito da se ikad procita vise nego jednom. Naslovnica je super: bas je misteriozna i atmosfericna, a i Roijev crtez je uvjerljiv, iako vise nije ono sto je nekad bio. Ali scenario je ovdje glavni problem: Barbato se bas nije previse potrudila kao sto se trudi u vecinih svojih radova. Nikad nisam znao ko pije, a ko placa. Zabavno je bilo ponovo vidjet Annu Never, onako tupavu i seprtljavu kao sto je uvijek bila, ali ova prica leti u toliko drugacijih pravaca da se nikad ne pretvori u bilo sta zanimljivo. I pri kraju, kad Dylan upozna istinu (onu cudnu zenu/djevojku koja se pojavljivala u citav strip tu i tamo), ja sam bio jos vise konfuzan nego prije. Izgleda da se od Specijalaca nista previse ne treba vise ocekivat: SBE u tu ediciju gura u najvecu ruku price trece ili cetvrte klase.
    26.11.2020
    06:26:00 sati

7, 7, 7, 7