Dilan Dog odlazi na tajnovito ostrvo gdje je poslednji put vidio svog prijatelja Byrdija... Ostrvo naizgled rajsko, no nad koje se nadvija mračna sjenka ljudske pohlepe i destrukcije...

• Svetište
    DD LUSP 24

• Il santuario
    DD SPEC 24

• Nema posebnih napomena

"Svetilište" se može svrstati, istovremeno, u ekološki angažovane epizode, kao i one koje se bave sukobom idealizma i realizma, romantičarskog i racionalnog. No ni bavljenje velikim temama, ni angažovanost, ne mora značiti da se radi o dobrom stripu - kao što je ovdje upravo i slučaj.

Može se reći da je glavna mana "Svetilišta" upravo preokupiranost PORUKOM, koja vrišti sa svake stranice, i sve, od likova do fabule, je u potpunosti podređeno njenom prenošenju, bez imalo autentičnosti, životnosti. Radi se o nepoštovanju i nezainteresovanosti za istraživanje i oslikavanje likova i njihovih činova, koji su beznadežno svedeni na jednu dimenziju, tek puka ilustracija etičkih načela koja se propagiraju, plošni i nestvarni. I to ne "nestvarni" u onom našem, dilanovskom, načinu, kada se fantazmagorija i stvarnost isprepletu do tačke kada nema smisla ni praviti razliku, već u smislu - potpune neubjedljivosti, neoživljavanja stranica stripa pred očima čitaoca. Paola Barbato je ovdje uistinu značajno podbacila, za razliku od crtača Fregijerija koji je dao sve od sebe, ne fušareći, kao u nekim radovima u redovnoj seriji.

Radnja započinje klasičnim "barbatovskim" preispitivanjem i, čak, karikiranjem Dilana: istraživač noćnih mora je rasprodao pola kuće ne bi li platio račun za struju, i, uprkos svojim velikim principima, pristaje da izvrši egzorcizam nad pudlicom (jedini zaista duhovit momenat epizode), ne bi li imao dovoljno novca za posjetu tajanstvenom "ostrvu". Čitava epizoda se, do jedne tačke, nastavlja u sumornom, defetističkom tonu, kontrirajući Dilanova pomalo naivna načela i vjeru u prisustvo na ostrvu sa pragmatičnim, praktičnim razumom našeg doba. Okrutna kapitalistička mašinerija, kojoj su podređeni i nauka i tehnika, u ostrvu vidi samo intrigantan habitat ogromnog broja ptičjih vrsta, koji se da unovčiti... a Dilan (naznačeno je) - čistu prirodu, Eden, neiskvareni raj u kome mogu obitavati samo oni ljudi koji su spremni odreći se velikog dijela današnje koncepcije čovjeka - kao Birdy.

No Dilan prevazilazi ova iskušenja i razočaranja: ispostavlja se da je naivni idealista, nazvan po počivšem pjesniku, bio stvarniji i bliži srži stvari. U jednoj nagloj inverziji, razriješenju sukoba, Barbatova se jasno opredjeljuje za vjeru u suštinsku, iskonsku dobrotu čovjeka i prirode. Na ovo ćemo se vratiti kasnije - zasad se mogu samo napomenuti neke scenarističke brljotine. Najprije, činjenica da završnica pokušava biti dirljiva, a zapravo je samo karikaturalna - od "boraca za prirodu", koji bi da "unište ljudsku rasu", preko nepotrebne i ničim zazvane pojave feniksa (sem kao otrcane metafore za regeneraciju prirode), hvatanja velikog kapitalističkog šefa, i, naravno, perverzni, otkačeni kadar susreta Birdyja i plave koke, radikalne ekološkinje (sic!). Sve nabrojane scene prije podsjeću na neku lošnjikavu epizodu Alana Forda negoli na dilanovski humor; previše su ozbiljne i uvjerene u ispravnost i veličinu svoje poente, što ih čini još grotesknijim.

Međutim, valja nam se vratiti na osnovni idejni problem priče, koji je istovremeno i problem svih ekološki angažovanih DD epizoda. Naprosto, radi se o pripisivanju dobrote, u etičkom smislu, Prirodi samoj, u naivnoj vjeri u prirodnu harmoniju, plemenitog divljaka, i šta sve ne. Upravo se u pripisivanju ljudskih etičkih vrijednosti suštinski amoralnoj prirodi rađa gorespomenuta grotesknost, neusklađenost, lažnost (poput "pošteđivanja zatvorenika" od strana sila prirode - koja i jeste ciklus ubijanja i rađanja). U današnjem dobu, kada nam je jasno da je priroda i stvaralačka i uništavalačka, dio kosmosa koji je indiferentan prema našim, ljudskim, vrijednostima - promašeno je vjerovati, naivno vjerovati, u dobrotu prirode i njenu naklonost ljudskom rodu, u to da nas u okviru Majke Prirode, Magna Mater, čeka neki udobni položaj vječne harmonije i mira. Čovjek je ipak stvoren, i stvara se, kroz sopstvene napore. Istina je da naše doba zahtijeva redefinisanje odnosa sa prirodom - jer ona ostaje osnova, osnova koju stalno prevazilazimo kroz svijet ljudskog stvaranja, osnova kojoj prijete ekološke katastrofe. Ali ovakav način bavljenja tematikom je, i ideološki i scenaristički, promašen. Pogledajte Birdyja, koga Barbatova prikazuje kao dobro, plemenito stvorenje: on ipak nije u fokusu ove priče, već Dilan. Dilan je, kao idealista, i dalje dio ljudskog referentnog okvira; Birdy nam ostaje narazumljiv, lišen osnovnih ljudskih atributa. Uostalom, još je Aristotel rekao da je onaj koji želi živjeti izvan društva ili bog ili životinja. Birdy će prije biti ovo drugo.

Koliko se sjećam, jedina "ekološka" DD priča koja barem djelimično prevazilazi ovaj problem je Rujuova PJESMA SIRENE: upravo zato jer jasno prikazuje predatorski aspekt sirena, njihovu odvojenost od i nesvodljivost na ljudska načela i moral.

Za kraj, bilo bi nepravedno ne pohvaliti izuzetnu Stanovu naslovnicu, jednu od najljepših i najpoetičnijih dosada, no koja nam, nažalost, obećava jednu daleko bolju priču od ponuđene.

DD LUSP 9 Izbor

DD LUSP 28 Zapisi u pijesku

• udarnik007

7, 7, 5, 7

12.09.2015
    09:13:00 sati
    udarnik007

7, 5, 8, 9

Prošlo je gotovo godinu dana otkad sam ovo čitao, ali sjećam se da mi se nije ovdje Barbatica baš nešto iskazala, ovo mi djeluje ipak više priča za standardnih 96 stranica, osjeti se povremeno zamor tijekom čitanja, a i inače mi se čini da Barbatici specijali baš nešto pretjerano ne leže.  Nije zapravo ovo loša priča, ali na trenutke mi je sve to bilo nekako neuvjerljivo, isforsirano i pomalo naivno odrađeno (kako je i recenzent primijetio), osobito po Barbatičinim mjerilima. I u redovnoj seriji mi se čini da je malo popustila u svojim novijim pričama, a to je prava šteta jer je tijekom Sclavijevog izbivanja upravo ona pokrenula Dylana. Osim Recchionija i Medde kojeg sve rjeđe viđamo, nakon broja 300 trenutno mi ne pada na pamet neki drugi bolji Dylanov scenarist, možda Billota jedino ima kakav takav potencijal, ostalo je sve neki prosjek.

Uglavnom osrednji, svojevrstan nastavak, mnogo boljeg Nojevog leta. Freghieri mi je oduvijek bio otprilike vrlo dobar, a Stanova naslovnica je prava navlakuša.

12.09.2015
    12:19:00 sati

3, 3, 7, 8

ne samo da se radi o ekološkom smoru prožetom srdžbom i razočaranjem, nego je priča i blatantni primjer eko-terorizma. ali niti je ovo prvi primjer barbatine (suptilne) naklonosti ekstremističkoj politici rješavanja problema, niti je tajna njezina (suptilna) simpatija prema (ženskim) likovima koje takvu politiku provode (vidi GROBLJE NAKAZA i maxi pričicu VOĐA ČOPORA). i to praktički bez imalo grižnje savjesti i jedva nešto malo moralne dvojbe, jer ovdje se ipak ne radi o slijepoj osveti, nego (kako to dylan sam kaže) preživljavanju... još k tome što je naziv epizode SVETIŠTE pa tako zapravo pričamo o višim idejama, imperativu (svetinjama) u obranu kojih sva su sredstva, čini se, dopuštena.

12.09.2015
    19:36:00 sati
  • alen

3, 2, 7, 8

14.09.2015
    14:09:00 sati
    alen
  • ninel

3, 4, 8, 9

Barbatova može napisati odlične priče, a i ološ kao što je ova.

Freghieri je, medjutim, jako dobar.

17.09.2015
    07:49:00 sati
    ninel

7, 8, 8, 10

Meni ovo ne smeta kao drugima. Stavise, rekao bi da je prilicno zabavna epizoda, iako se razvija o ekoloskim problemima, bez puno specificne radnje.  Freghieri mi nije nikad bio omiljan, ali ovdje mu je stil sasvim ok, i pase ovoj epizodi.  H.G. Wells je simpatican lik, i epizode u kojim se on pojavljuje su uvijek kul.  Zanimljivost price je uglavnom u tome je'l Dylan sve ovo sanja, ili se stvarno desava, jer ima puno scena u kojim izgleda da je sve ovo san (Bloch i Groucho se pojavljuju s puskama kao lovci na Dylana), i ona pticica Odrpanko je upecatljiv lik.  Naslovnica je vrh.  Barbatov scenario ovdje iznenandjuje prijatno, jer nam njem stil omogucava da i osrednju radnju dozivimo u novom smislu, jer je njen stil skoro uvijek originalan.

29.09.2015
    15:15:00 sati
  • karlitos

6, 6, 8, 8

Priča prenatrpana tekstom i preopterećena porukom. Pola stripa se ništa ne događa, likovi dosadni. Kraj mi se sviđa, no nije previše popravio dojam. Crtež i naslovnica solidni.

19.02.2017
    15:12:00 sati
    karlitos
  • Ukupna ocjena 69%

6, 6, 8, 9

27.05.2017
    12:32:00 sati
    El Niño

7, 4, 6, 9

Poprilicno sam se smorio. Nije trebao nikakav nastavak Birdyja, ali ok.

13.04.2018
    08:04:00 sati

5, 5, 9, 9

Očekivao sam više. Nije neko teško razočarenje, ali moralo se bolje na postojeću priču.

17.09.2019
    17:45:00 sati

Ukupna ocjena 45%

3, 2, 7, 9

Prilicno dugo sam odolevao da ne nabavim ovaj "nastavak" Nojevog leta imajucu u vidu kako je neslavno prosao ovde na forumu. Ali kako mi se citao Dilan, a i bio je na jeftinoj rasprodaji, uzeh ovo i Put za Babenco. i tako, gadno sam se prevario sto sam se uopste ponadao da ce ovde biti icega zanimljivog imajuci u vidu sjajnu, sjajnu, Stanovu naslovnicu. Ovde se lepo vidi autorska razlika, nema ni tragova Sclavijevog simbolizma i emocija, Barabato je resila da istera ekstremnu ekolosku pravdu zavijeno u oblandu patetike u tragovima. Birdy je ovde samo statista, lord Wells ne sluzi nicemu (osim bedastim Dylanovim iscudjivanjima kako ga ne prepoznaje i dali uopste sme da mu veruje!!! Nakon svega kroz sve sto su preziveli zajedno!!) i na kraju kao bezvezni Deus ex machina daruje Birdija novim krilima (koje je valjda tajno sivao tokom noci!!!) Sve ovo je zacinjeno totalno dosadnim dijalozima, tropskim pticjim rajem nadomak Londona, nicim izazvanom pojavom Feniksa i jos gomilu slicnih scenaristickih resenja dostojnih osnovaca na prakticki svih 160 strana. Jedino vredno pomena je Dilanov ocaj i prihvatanje "slucaja" opsednutog psa kojemu se i vraca na zadnjoj tabli.

24.12.2019
    15:30:00 sati

• Ice Cream Man