Četiri životna godišnja doba

DD MX2b | 96 str.

Leš unajmi Dylana da istraži slučaj samoubojstva njegovog dvojnika. Već naviknut na sve vrste poslodavaca, Dylan se hvata ukoštac sa različitim verzijama Ruda Finneya koje prebivaju između dječaštva, mladosti, zrelosti i starosti. Ta četiri životna godišnja doba svakome se dešavaju kao normalni životni put, no Rudu su one noćna mora, no srećom, istraživač Noćnih mora je tu!

Scenarij 4

S*3

• Cvijet tame - Četiri životna godišnja doba - Osveta vremena
    DD MX 2

• Il fiore d`ombra - Le stagioni della vita - La vendetta del tempo
    DD MAXI 1

• Intro epizode hommage je noir krimićima, sa pravom atmosferom: kiša, kišni mantil, ravnodušni privatni detektiv i ubojstvo...
  • Manfedi je napravio ukupno 13 epizoda za DD-a!, ova je 9. po redu
  • str. 113. Dylan spominje indijanske predmeti u sobi punoj indijskih predmeta (prevoditeljica radi istu grešku kao i Kolumbo, samo obrnutu?!)

Manfredi je također jedan od outsidera koji se nisu ekstenzivno bavili Dylanom, a i kad je ova epizoda bila objavljena, Manfredi je već objavio desetak epizoda Magičnog, svoje vlastite kreacije. Po pričama tematski usmjeren na mitološka stvorenja (Arakne, Dadilja i posebice u Magičnom) varijacije urbanih legendi, dok se likovima i kompleksnošću teksta bavi više u Magičnom vjetru. Mada i tamo zna imati većih odstupanja i u samoj količini teksta. Njegov prvi projekt za izdavačku kuću Dardo – Gordon Link, nije previše dobro bio primljen, a bio je zamišljen kao neka blaga kombinacija crnog humora i horrora, i običnih stereotipa loših i osrednjih horrora. Zadnje epizode u DD staffu napravio je u obliku maxija, specijalca i giganta. Debitirao sa SD #17 "Dani more" (orig. #95), a u nas su objavljene još i "Vrata Pakla", "Stravična invazija", "Crvena smrt". Sve odreda epizode u kojima anulira početku pretpostavku Sclavijevog lika. Rekao bih čak da je Manfredijev Dylan prototip za Magičnog.

Glavni lik epizode je Rud Finney, privatni detektiv rastrgan na više verzija sebe koje su istodobno nestvarne, nevine i jednostavno suvišne. Tu je i ostatak obitelji, Victor Finney, besprijekorni avanturista čija karijera i završava na takav način; supruga Anne Finney, model uzorne žene (što da se kaže, ah!). Kroz epizodu osjeti se i dašak orijentalizma i mistike, no to će ostati samo u okvirima moći koju pruža Visvarupa i ulozi indijskih sekti koje (i Manfredi) nas upoznavaju sa političkom situacijom u toj zemlji rastrganoj između različitih varijacija vjerovanja. Od tog svijeta pobliže ćemo upoznati samo sporedni lik Kadira Baksha. Još jedan istaknuti čimbenik koji nije pravi lik, ali je utjelovljenje ideje slično priči o Pandorinoj kutiji – kristal Visvarupa – koja sadrži esenciju životnih godišnjih doba. Ne moram ni reći sa se uz to veže i jedna stara stripovska tema - "velika moć može biti opasna u rukama laika!"

Scenarij je vrlo konfuzan i dobar dio stripa se temelji na pojavljivanjima još više konfuznijih varijacija Ruda Finneya. Malo me ovo podsjetilo na staru Sclavijevu "Opsesiju" i potjeru dvojnika. To je možda jedina od sličnosti sa Sclavijevim likom. Manfredijev lik je samopouzdan, racionalan i poduzetan, te nimalo skeptičan. Djelovanje glavnog lika i korištenje Visvarupe nije baš u potpunosti racionalno i svako sa malo mozga promislio bi o tome. Osim Ruda Finneya, dakako, koji stvarno prednjači u kontradiktornosti svojih karaktera. Osim ako Visvarupa ne djeluje nagonski i da ju laici ne mogu kontrolirati u potpunosti. Kakvo je to tripovanje sa zombijem, ne umre od raspadanja, a umire naposljetku od uboda nožem?! Najslabija od sve tri priče iz maxija (no puno bolje od recimo "Ponora ludila" ili Rujuovog prosječnog industrijskog horrora). Ruju je uspješno iskombinirao zombie akciju sa pričom o lijepom cvjetku, a Chiavi se razmahao dobrim starim trash&slash trikovima! M&G-ev ekspresionistički minimalizam mi je teško probaviti tri puta za redom, te nisam baš oduševljen idejom da su oni rezervirani za sve maxije! Ako mijenjaš scenariste, mijenjaj i crtače, veli jedna stara stripovska... ;)

Groucho: "Ako nađem idiota koji se sjetio postaviti urlajuće zvono, razbit ću mu glavu!"

Kontrarecenzija

Pročitavši Cvijet tame, ostao sam jako zadovoljan i nisam mogao odoljeti sljedećoj, ovoj epizodi. Manfredija jako cijenim kao vještog scenaristu koji barata pravim izmjenama u scenama unutar priče. Zna odabrati pravi trenutak za pojavu određenog lika, te je tako vješto u većini ove priče (bar mene) držao prilično zbunjenog, da bi na kraju ponudio solidno rješenje koje uključuje i element nadnaravnog ali i kompleksne detalje koji su se nizali kroz priču i sada se polako otkrivali. Čitajući komentare na forumu izdvojit ću dvojicu forumaša: stinkyja i kikyja, koje osobno smatram, uz Djolu i Heyoku, najboljim poznavateljima ovog junaka i najvještijim autorima njegovih recenzija. Zanimljivo je da je obojici, ma koliko god im se mišljenja u mnogočemu razlikovala, ova epizoda nazovimo to „zadnje smeće“. Razlozi? Stinky smatra epizodu B-izvedbom B-produkcije, pri čemu misli na korištenje bizarne tematike i jadnu izvedbu iste, te također uvelike zamjera odsutnost dylandogovskih elemenata - nema trebe (potencijalna je ona stara baka, ali ima Dylan ukusa:)), a ni Grouchove šale nisu nešto. Kiky Manfrediju pak zamjera pretjeranu jednostavnost, dakle, čisto dupliranje bez imalo psihodelije i krize identiteta. Dakle, njihovi argumenti stoje, no ja se ipak ne slažem s njima.

Prvo stinky: bizarna ili ne, tematika je to koja nanovo koristi indijsku mitologiju, ne toliko u Dylanu koliko je ona česta u ostalim stripovima. Mitologije su inače plodno tlo za stvaranje priča, jer su i same genijalne u svojoj bizarnosti i nadrealnome. Ne znam za ovu Visvarupu, ona vjerojatno jest dio mitologije po kojoj je Manfredi očito tražio idealan temelj za epizodu, ne vjerujem da je izmišljena. Uglavnom, izvedbu uopće ne smatram jadnom i nespretnom, jer sam već rekao da, počevši od noir početka što te navodi da pomisliš kako će epizoda teći u jednom tonu, ona se naglo mijenja i kreće u drugom tonu, tako da se u prvih 30-tak stranica doslovno ne uspiješ snaći, doslovno ništa ti nije jasno. I, prema kraju, počinješ naslućivati što se uistinu događa i cijelo rješenje nije baš tako jednostavno. Dosta je elemenata same radnje trebalo razjasniti tako da nije baš svaki Manfredi ni razjasnio onako jasno, već je istaknutim motivima to nama davao do znanja (npr. činjenica da je Rud bio zombi zbog one bolesti/prokletstva, a mladić nije jer je bio ubijen indijskim bodežom koji je na neki način sprječavao prokletstvo). Nije mala stvar razgranati priču na takav način, i iako se slažem da ovo nije tipični Dylan, smatram da nije ni trebao biti, baš je ovako nekako malo osvježenje, a Manfredi je dokazao da je prije svega talentirani scenarist. I da, Dylan mu možda ne bi legao tako dobro kada bi ga stalno radio jer je jedna ovakva epizoda osvježenje, više bi tek prerasle u loši niz loših izvedbi, tako da je puni talent iskazao u svom Magičnom vjetru.

I sada kiky: kažeš nedostaje ti sclavijevske psihodelije i ubacivanja krize identiteta i smatraš Manfredija čistim promašajem na dylandogovskom području. Pa da, možda još malo filozofiranja ne bi bilo na odmet, no mislim da je kriza identita tu višak. A zašto? Pa, onaj indijski učitelj naveo je kao pravu svrhu upotrebe Visvarupe zaborav sebe samoga i koncentracija na svoju prošlost i budućnost, dok je Rud radio obratno - sebe je potvrđivao, što ga je dovelo do gubitka sebe samoga, ne svjesno, već izdvajanja vlastite osobe u duplikatima neovisno o njegovoj volji. Sam kraj malo je nedorečen, kako kaže Dylan u bolnici, čime nas je Manfredi možda htio potaknuti na razmišljanje. Nije li dakle taj gubitak sebe samoga u drugome sebi upravo kriza identiteta, samo malo slikovitije predočena? Ne treba nam Visvarupa da bi izgubili samoga sebe, dovoljno je imati krivo viđenje svijeta i tako se nesvjesno izgubiti u njemu, čime onda gubimo i sebe, bar u takvoj okolini.

Mišljenja su različita, i ne pokušavam ja nikome promijeniti vlastito, samo potvrđujem i argumentiram svoje, bilo ono pogrešno ili pravo, ako uopće postoje kriva i ispravna mišljenja. Sve u konačnici dođe na crno-bijelo, samo filozofija nema kraja i gubi se u sivilu, poput Ruda Finneya.

DD MX 3b Idol masa

4, 4, 8, 3

Ehm....o čem se ono radilo?
    18.07.2007
    15:16:00 sati

3, 2, 9, 8

Uopće nisam vidio neku izraženu krizu identiteta u ovoj epizodi, nekako mi Manfredijeva karakterizacija lika Ruda Finneya ne upućuje na čovjeka izgubljenog u svojim duplićima. Ja ovdje vidim čovjeka svjesnog situacije u kojoj se nalazi, svjesnog svijeta oko sebe i svjesnog sama sebe u tom svijetu... i čovjeka svjesnog svojih dvojnika koje je čak tri puta (tupan) stvorio greškom i koji ovdje baš niti ne obnašaju funkciju nekakvom povratku samome sebi, razumijevanja samog sebe kroz ili traženja samog sebe u njima, ili nositelja neke zagubljene esencije Ruda Finneya. Teško je gledati na te dupliće kao nešto dublje pošto epizodom paradiraju poput ispraznih karaktera, figura a jedini kontakt između njih i njihovog stvoritelja sveden je na njihovu eliminaciju... da ne kažem da Manfredi svojim dosjetkama na samom kraju priče još nepotrebnije komplicira priču, jer što bi nam zlokobni smješak najmlađeg duplića na posljednjoj sličici trebao reći? Treba li možda na temelju toga promatrati priču u nekom sasvim drugačijem svijetlu?... A sama Visvarupa i njezina prvenstvena funkcija, sam temelj ove priče nekako se u toku priče Manfredijevim modifikacijama sasvim izgubila.
    18.07.2007
    17:04:00 sati
  • Spookey

4, 4, 6, 7

Ovakve price je tesko skontat........
    19.07.2007
    11:25:00 sati
    Spookey

Ukupna ocjena 32%

2, 2, 6, 2

Teška zbunjoza. Što je ovo Manfrediju trebalo? Nimalo privlačna priča koja se zaboravi odmah poslije čitanja.
    19.07.2007
    21:35:00 sati
  • alen

7, 6, 7, 6

Baš sam igrom slučaja pročitao ovu epizodu nakon odgledanog The prestigea. Slična (malo, ali ipak!) tematika je meni obu epizodu učinila vrlo prosječnom. Dojma sam da je sve to moglo biti malo bolje napravljeno od ovog.
    22.07.2007
    22:41:00 sati
    alen
  • Vorador

7, 6, 5, 10

Zanemarimo li neke nelogičnosti, nedorečenost i čudan završetak ovo je sasvim pristojna i napeta epizoda. Najviše mi se svidjela u ovom Maxiju.
    22.07.2007
    22:52:00 sati
    Vorador
  • supermark

5, 4, 6, 7

(pre) komplicirana priča koja bi zbunila svakog čitatelja... Gdje bi tu trebala biti zabava kad moras mozgati pola sata nakon svake dvije stranice? <jedva procitah ovu epizodu... A crtež? Tko se sjetio dati jednom crtaču cijeli maxi??? I to M&G-u!
    27.07.2007
    14:33:00 sati
    supermark

Ukupna ocjena 45%

4, 3, 6, 6

Sviđa mi se način na koji sonor piše recenzije, ali moram reći kako se oko ove epizode ipak više slažem sa Deecayem. Manfredi je imao dosta interesantnu ideju, ali je razrada kriminalna, likovi neuvjerljivi i površni a rasplet banalan. Mislim da ni njemu samome nije jasno što je zapravo htio reći a to se i vidi nakon čitanja.Ukupno gledano, iako ne spadam među velike fanove DD-a, činjenica je da su Manfredijeve DD epizode pravi krš i stvarno je nevjerojatno da je čovjek koji piše fantastičnog Magičnog vjetra sposoban napraviti nešto ovako loše. I crtež je tu negdje. Danas sam odlučio pročitati kompletan Maxi i možda mi M& G polako počinju ići na živce. Ipak, u crtanju zombija su još uvijek na visini. Naslovnicu je teško ocjenjivati jer ne pripada ovoj epizodi pa zato dajem neku prosječnu ocjenu
    12.08.2007
    20:08:00 sati
  • Ukupna ocjena 58%

5, 3, 8, 10

Najlošija priča u ovom Maxiju. Iako je imao dobru početnu zamisao, Manfredi je nije znao obraditi kako treba. Na kraju smo dobili jednu prosječnu priču(kao i ostale koje je radio) koja nas još i k tome  zbunjuje svojim krajem. O grafičkom djelu epizode sve najbolje.
    13.08.2007
    01:28:00 sati
    Akul

4, 3, 9, 4

E moj Manfredi, toliku zbrku u jednom stripu nisam odavno vidio. Na početku se ne zna ni tko pije, a tko plaća. Kraj malo popravlja stvari jer se Manfredi potrudio dati nekakvu smisao epizodi. Na kraju kad sve zbrojim ipak je ovo najlošija epizoda ovog maxija.
    13.08.2007
    23:49:00 sati
  • vope

6, 7, 7, 10

Loše... Koliko briljira u Magičnom toliko brljavi u Dilanu, nevjerovatno je i pomisliti da isti čovjek piše i jedno i drugo. Sama ideja priče je dobra u suštini ali razvoj priče je TO-TA-LNO konfuzan, smiješno urađen, sa nekim new-age zombijima koji se ne ponašaju onako kako smo navikli, onda neke famozne bakterije ili virus koji te extra brzo liječi pa se posle raspadneš u prah... Alo razume! Alo logiko! Preko mjere sam se potrudio da prihvatom ovu priču iz svih mogućih uglova (Manfredi to i zaslužuje) ali previše je i za njega. Naslovnici desetka iako ne pripada ovoj priči, ali nema veze, zaslužuje, a ovu dvojicu (M&G) ćemo dugo gledati u maxijima, postaje monotono. Pao mi je na pamet Dejvid Linč dok sam ovo čitao... Ne znam zašto...
    20.08.2007
    13:43:00 sati
    vope

Ukupna ocjena 16%

2, 1, 2, 1

Bljuvotina kakvu samo Manfredi moze servirati u Dylanu. Sve je tako povrsno, nejasno i jednostavno glupo da je svaki daljni komentar suvisan. Da ne pominjem iritantne dijaloge pogotovo u scenama Dylan-Bloch-Jenkins. I dodati jos M&G za totalno gadjenje ovom epizodom. Ako sam Cvetu tame preporucio izuzetne EN za uzor, ovoj bezvezariji predlazem jedan pravi zen film: Prloece, leto jesen, zima... i ponovo prolece. Pogledajte Kim Ki Duka, batalite Manfredija!
    24.08.2007
    09:39:00 sati

Ukupna ocjena 28%

1, 1, 5, 7

O jeziku, divan li si... Cetiri zivotna godisnja doba (hmmm, zivotna i godisnja, kako to ide jedno uz drugo? nikako, naravno), Indijanci iz Indije... Ana Gaspar, svaka ti cast. Umes ljudima da ukenjas dan. No, deder, i Manfredi te sjajno prati sa svojim bljuvotinama, tek da mi utisak posle vas dvoje bude, onako, potpun. Ajde, na stranu ideja o nekoj vrsti klonova, to se i da svariti, ali Boga mu, da Dilan mrtav ladan pristane da za klijenta uzme zombija je vrhunac, pardon, dno dna. I ne samo to, Manfredi na jedan jadan i geJacki nacin pokusava da uvede mrvu misterija sa Orijenta gde obitavaju, jelte Indijanci, sa onom njegovom suvabutaputrom ili kako se vec zove... Misli covek da je Kasteli, sta li. No, ako je imao ideju (kristal i klonovi) ovaj pateticni tekstopisac nije imao pojma sta sa njima i da uradi. I tako ne znamo ni kako je kristal ukraden, ni zasto je on bitan Indijancima u Indiji, niti ko su oni tajanstevni Indijanci na aerodromu koji ubise Indijanca u avionu zbog kristala, niti da li je Rud kompletni idijot pa se nije setio da unisti kristal pre nego sto je postao Ubica Samog Sebe... Dupla nula.
    02.10.2007
    06:40:00 sati
  • Digging Bill

Ukupna ocjena 32%

2, 1, 6, 5

Bijedno..Manfredi nam je u ovoj priči htio prikazat užas vječnog života kod čovjeka koji je razdjeljen na 4 jedinke, ali od kojih su 3 duplikata kojima u priči nije dao nikakvog značaja, prikazao ih je kao obične prazne ljušture koji samo trčakaraju lijevo desno dok ih original ne pobjedi..uglavnon, i to je bolje nego onako kriminalno loše ubacivanje indijske mitologije..tu su još i rješenja tipa - Manfrediju je privjesak dosadio i dodje tip koji nema vremena ništa objasnit al mu treba hitno privjesak i Dylan mu ga daje i on odlazi..Manfredi stalno ubacuje takve gluposti jer mu se ne da bavit sporednim stvarima nego ostaje pri onoj glavnoj koju želi pričom izreći..i to bi bilo ok da nam  je pričom uspio išta reći..priča nema nikakve pouke, zaključne misli, ništa, daje nam najmlađeg (iliti najstarijeg) klona sa zlobnim smješkom..debilno, nula..crtež mi je dosadan, M&G nemaju onakvog materijala za crtanje ko u 3. priči(noćne more), ovako su čisti prosjek..naslovnice nema..
    06.10.2007
    17:15:00 sati
    Digging Bill
  • Windwalker

4, 4, 6, 10

Četiri životna godišnja doba = 40 minuta dosade i bijede.
    12.03.2008
    22:21:00 sati
    Windwalker

Ukupna ocjena 40%

3, 2, 6, 7

ne mogu vjerovati da je ova epizoda potaknula dvoje ljudi na pisanje recenzije, meni je konfuzna da ne može biti konfuznija, dosadna da ne ....na kraju kao i kićo: o čemu li je bila riječ?i anu, ne zaboravimo anu
    14.12.2008
    17:52:00 sati

9, 8, 8, 9

Kao što sam i očekivao, indijski misticizam može biti gadna stvar kad se njome koriste zapadnjaci, koji imaju prilično materijalistički pogled na svijet, a Bog im je potreban samo onda kad su u problemima. I ja nisam shvatio ovu epizodu kad sam ju pročitao prvi put, ali nakon drugog čitanja, povezao sam konce i sve je ispalo relativno jednostavno. Pohvaljujem sonora i njegovu kontrarecenziju.
    12.04.2009
    22:02:00 sati
  • Zagor12

6, 5, 6, 9

Ništa posebno.

02.03.2012
    21:54:00 sati
    Zagor12
  • danielp

Ukupna ocjena 35%

2, 3, 5, 5

Jako glupav strip, sa glupom idejom i glupim scenarijem.

Indijska relikvija koja kad poželiš napravi tvoj duplikat - ti ga kasnije čuvaš - hipnotišeš, uspavljuješ - kad ti se nešto desi, rana zaceljuje zbog tih duplikata - sranje!

kako je ovaj manfredi onako fantastično napisao magičnog i Skriveno lice a ovde je ovako nikakav?

Montenari i Grašani - prosek

19.08.2013
    18:11:00 sati
    danielp

Ukupna ocjena 23%

3, 1, 3, 2

Zivi uzas! Tema nije toliko ni losa, ali je scenario samo dno. Autor je ubio objasnjavanjem, pet puta jedno te isto rasitnio na najmanje komade. Toliko je smorio da sam se negdje na pola stripa iskljucio sa mislima, pa pri kraju nisam vise ni znao ko koga ovdje jebe. DD Maxi je definitivno najgora edicija ovog junaka.

07.10.2017
    12:52:00 sati

Ukupna ocjena 39%