Cvijet tame

DD MX2b | 96 str.

Vincent Lefleur je profesionalni plaćeni ubojica, najbolji u svom poslu. Ubija za svog mafijaškog bossa, ali i za sebe samoga, tj. obavlja ubojstva običnih građana po narudžbi. No, njegove žrtve sad se počinju vraćati iz mrtvih - po osvetu, iskupljenje ili po još jedan uzdah zraka, još jedan osjet svijeta živih. Kakve veze s tim oživljavanjem ima crna ruža Nocturna, i slijepa prodavačica cvijeća na groblju, Rosie? Dylan, kojeg sentimentalna čežnja za osobom koja mu je mnogo značila dovodi na groblje, biva uvučen u priču ispunjenu zločinom, sudbinom, osvetom i - oproštajem. Nova prilika ili nova patnja?

• Cvijet tame - Četiri životna godišnja doba - Osveta vremena
    DD MX 2

• Il fiore d`ombra - Le stagioni della vita - La vendetta del tempo
    DD MAXI 1

• Dylan odlazi posjetiti grob jednoj od svojih brojnih "ljubavi" koja se ipak istakla među ostalima. Radi se o Bree Daniels, svima dobro poznate iz predivne priče "Sjećanja na nevidljivog" (LU EX 19), prostitutki u koju se Dylan toliko zaljubio da ju je i zaprosio, no bio je odbijen. S njom se još jednom susreo u priči u kojoj ona umire od side ( "S druge strane smrti" SC 12). Obje priče spadaju među najbolje Dylanove epizode i nikoga nisu ostavile ravnodušnim zbog naglašene depresije i poticajem da se razmisli o smislu ljudskog života, postojanja, želji za ljubavlju i njenoj snazi. Stoga i ne čudi što je Ruju odabrao baš njen lik koji na neki način daje početak i kraj ovoj priči.
  • ovaj Maxi je objavljen prvi u Italiji, dok je u nas drugi (prvi je bio treći u Italiji), što nas nimalo ne čudi, jer smo na (ne)logičnost Bernijeva odabira redoslijeda itekako navikli.

Cijeli Maxi slistio sam u jedan dan, što i nije tipično za mene. Spadam u, nazovimo ih čitalački puževi, no ne zato što čitam sporo, već zato što svaku epizodu bilo kojeg junaka, i onih plitkih (čiji je vrhunac Blek) i onih dubljih (kao što je Dylan Dog) doživljavam kao jedan mali svijet, u koji se spremam utonuti i proživjeti pustolovine tog junaka. Znate kako se kaže, čitajući neku knjigu, strip ili gledajući film, živiš više života. Jer, što je život ako ne produkt nečije mašte, mašte našeg Stvoritelja, neke više sile, pa tako i mi ljudi možemo stvarati snagom naše mašte druge živote. To je neka vrsta paralelnih dimenzija u koje svi mi zalazimo duhom, no ipak o nama ovisi koliko duboko. Zato nikad nisam shvaćao ljude koji "gutaju" knjige, stripove, kao po traci gledaju filmove, ono u stilu "pusti mozak na pašu", za "instant zaborav", jer koji je onda uopće smisao toga, izuzev suhe zabave? Dobro, možda je nekome suha zabava i dovoljna, nisu svi ljudi komplicirani, neki su doista jednostavni poput čistog zelenog lista koji se lagano njiše na grančici čvrstog stabla, dok ima i onih s premisama smeđe, zelene i crvenkaste koji se nesigurno oslanjaju na klimavoj grani starog stabla, umorna od vremena i vjetrova. Uglavnom, zato nikad nisam mogao niti sam htio, pročitati više od dva stripa dnevno, ona klasična Bonellijeva (za francuske integrale ili američke oveće tradeove uvijek bi mi trebalo par dana), jer sam želio na miru razmisliti o pročitanome, uživiti se i, uostalom, tako dobijem i poticaj za pisanje recenzije, bio on negativan ili pozitivan. Pa, u slučaju ovog Maxija, odmah moram reći da su mi sve tri epizode odlične, mada sam opazio da većini nije tako, pogotovo druga priča. E pa, koncentrirajmo se sad na prvu epizodu, a ostale dvije ionako duguju njoj što sam ih odmah pročitao, jer sami bio toliko oduševljen da sam ih odmah pročitao.

Ruju mi je oduvijek bio ok scenarist, blaga mješavina Sclavija i Chiaverottija, u čije sam se spisateljske sposobnosti konačno pozitivno uvjerio pročitavši prve brojeve Demiana u izdanju Libellusa (pogotovo prvi). Jer, tek se prava snaga nekog autora vidi u onome što je stopostotno produkt njegova uma, Dylan je ipak Sclavijev, i mnogo je teže uklopiti se u tuđi um, pogotovo tako zahtjevan kao što je Sclavijev, koji je svoje scenarističke nasljednike zadužio sa prilično velikom zadaćom. Za pisanje Dylanovih epizoda trebaš imati zavidnu razinu dubokoumnosti, osjećaja za postizanje jeze i strave, ali i nešto što je u potpunoj suprotnosti - smisao za humor, jer, tu je i Groucho. Barbato recimo nema to posljednje, čime Dylanov svijet u njenim rukama gubi važan dio, ali me ona zato oduševila zavidnom dubinom misli, ma što god netko govorio o njoj, ima ona ono nešto. Inače, zanimljivo je da sve tri priče ovog Maxija pišu scenaristi koji imaju i vlastite junake, Ruju Demiana, Manfredi izvanrednog Magičnog vjetra, a Chiaverotti Brendona (kojeg jedino još nisam čitao, a tema me tako snažno privlači, usamljeni vitez u postapokaliptičnom svijetu, šteta što ne znam baš dobro talijanski, mig Libellusu;).

I tako, ono što nam nudi Ruju u ovoj epizodi pomalo i odskače od njegova prosjeka. Kao prvo, tu je Bree, i time snažan povratak ka "Sjećanja na nevidljivog" i "S druge strane smrti", dvjema izuzetnim epizodama. Tu su i zombiji, čudovišta s kojima je započeo Dylanov svijet u stripu (a zar jedini drugi i postoji ;), inkvizicijski alkemijski mit o crnoj ruži Nocturni i redu svećenica koje je uzgajaju. Sama epizoda mi se čini kao Rujuova oda cvijeću, čini mi se kao da je malo proučavao botaniku, jer na dosta mjesta imamo male note o nekim cvijetovima, sa latinskim nazivima, porodicama i osobinama te biljke. Tko zna, možda Ruju pronašao novi hobi - vrtlarenje ;) Imamo i blago koketiranje reinkarnacijom, mada to nije jasno rečeno, možda se radi o čistoj vezi predak-potomak (no, neki potomci toliko su nalik davnim precima da i tu postoji oblik reinkarnacije).

Ono što je zanimljivo i što je sama bit epizode jest ta moć Nocturne, moć da mrtvima daje još jednu priliku, bila to prilika za osvetu, iskupljenje, za reći posljednje riječi voljenoj osobi ili bilo što. No, ne ide li ta moć protiv sudbine. Jer, sudbina određuje tko će i kada umrijeti, i možda neke stvari trebaju ostati nedorečene, neosvećene a neki grijesi neotkupljeni, bar ne na ovom svijetu. Tom logikom, Nocturna radi protiv sudbine, i to je ono što Dylan shvaća na samom kraju stripa, kada dolazi na grob Bree sa crnom ružom. Može je oživjeti, no koja korist od toga? Onako je kako treba biti, i naše nije da se miješamo u to, koliko god nam to mrsko bilo, naše je da tako ostavimo. I same posljednje riječi Rosiene kćeri su me dirnule, neću spoilati, ali oni koji su pročitali znaju na što mislim. Nije ništa posebno originalno, ali se uklapa u bit priče. Dakle, bravo Ruju! Montanari i Grassani su mi fenomenalni, kako uvijek bili, tako i ostali, i ne shvaćam zašto su nekima toliko omraženi, pa njihova britkost i jasnoća kontrasta u crtežu su mi odlični, i jasno predočuju jezu. Naslovnica je također prva liga, Stano je car!

Svakako pročitajte ovu priču i zapitajte se, biste li upotrijebili moć tog cvijeta da je to moguće, biste li vi željeli novu priliku, ili samo mir?

DD MX 3b Idol masa

9, 9, 8, 10

Odlična epizoda!Da je objavljena među prvih pedeset bila bi klasik nad klasicima....M&G ili voliš ili mrziš,a ja spadam u ovu prvu skupinu...
    18.07.2007
    15:15:00 sati
  • Spookey

9, 8, 8, 8

Jos jedna od boljih prica...
    19.07.2007
    11:23:00 sati
    Spookey

4, 3, 6, 9

Odlična, produhovljena recenzija za priču koja nije baš na tom tragu. Nije baš toliko loše kao velika većina Rujuovih nedjela, ali ima neprobavljivih njegovih zamisli, kao npr. nasljedno sljepilo. Prvi put kad sam pročitao ovu priča, bila mi je odlična, kao i kolegi Sonoru, ali sada, skoro 10 godina kasnije, nakon gomila pročitanih stripova, vidim da je ovo, ipak sra..!
    M&G nisu baš toliko loši, ali u ovolikoj količini stvarno idu na živce. Naslovnica odlična.
    : 08.12.2016.
    19.07.2007
    20:23:00 sati
  • Ukupna ocjena 76%

7, 7, 8, 10

odlicna epizoda
    21.07.2007
    19:54:00 sati
    dzoni
  • Vorador

6, 6, 5, 10

Nisam baš skroz oduševljen ali može proći pod "OK". Nisam ljubitelj M&G. Naslovnica je ludilo, među najljepšim.
    22.07.2007
    22:37:00 sati
    Vorador
  • alen

8, 7, 7, 7

Meni najjača prića ovog Maxija, ali mislim da ima malih falinga u scenariju. Nekako mi je nategnut i neuvjerljiv. Pogotovo mi se čini da stvar zašteka u zadnoj trećini stripa kad sve postane banalno i jednostavno.
    22.07.2007
    22:44:00 sati
    alen
  • boromir

8, 8, 10, 10

Evo ovu epizodu upravo pročitah i mogu reći jedna od boljih Dylana Doga.Sam pomen mistike i cvijeta Nocturne mi je odveć zanimljiv onda onaj dio koji se dogadja u prošlosti....Ma jako me obradovala ova epizoda...Meni su lično Montanari i Grassani the best crtači Dylana što sam na jednoj temi i napisao a i naslovnica je jako lijepa....
    23.07.2007
    21:31:00 sati
    boromir
  • Ukupna ocjena 42%

4, 3, 5, 6

Još jedna loša priča. Ideja nije ni toliko loša, koliko je loše sve to izvedeno. Početak je dobar, no kako priča ide kraju ocjene sve više padaju. Baš kako je Alen primjetio scenarij je pun rupa, a završetak je nategnut i neuvjerljiv. Ne znam kakve su ostale priče iz ovog maxija, ali ovo je jako loše.Jebiga Ruju, život je okrutan...
    25.07.2007
    15:38:00 sati
    Manetola
  • supermark

7, 6, 6, 7

Rujova epizoda nije ništa posebno, iako je u ideja poprilično orginalna. Crtež M&G nikad mi se nije sviđao tako da mi je bilo teško probaviti čak 292 stranice ovih crtača. Naslovnica prosječna.
    27.07.2007
    11:39:00 sati
    supermark

8, 8, 7, 10

Evo dokaza da i Ruju zna napisati dobrog DD-a! "Cvijet tame" sigurno predstavlja jedan od bljeskova na ovom junaku. Nakon dobrog početka i intrigantnog zapleta bojao sam da će na kraju kao po pravilu uprskati stvar ali ipak kao cjelina djeluje ova epizoda djeluje solidno.  Dajem plus za Bree. A plaćenik Vincent kao da je iskočio iz Demiana, onako baš coolerski, a čak i nosi cvijeće na grob svojih žrtava.Jedino mi se ne sviđa što je htio koknuti Blocha - legendu se ne dira;-) M&G standardni, čak mi se i sviđaju ovdje, a kiksaju jedino kod crtanja vitezova. Naslovnica je jedna od najljepših Stanovih uopće, baš me oduševila. Sve u svemu - obećavajući početak ovogodišnjeg Maxija uz ipak zamjerke jedino za prijevod koji je na momente katastrofa.
    12.08.2007
    19:01:00 sati

10, 8, 8, 10

Za početak, pohvala autoru recenzije na odličnoj recenziji. Da se vratim stripu...Ruju me ovdje stvarno VRLO ugodno iznenadio. Ma oduševio me! Iako mislim da je bolje da se posveti Demianu, Ruju nam je ovdje pokazao da zna napisati odličnu priču(nije mu ovo jedina, na sreću).Ovo mi je čak najbolja priča koju je napisao ( a i najbolja u ovom Maxi izdanju). M & G su na standardno dobri, a naslovnica mi je također jedna među najboljima . Svaka čast i Ruju i Stani.
    13.08.2007
    01:19:00 sati
    Akul
  • zeljko

8, 8, 10, 10

Odlična priča... konačno prava tematika... zombislavi a ne filozofiranja o svemu i svačemu samo me mervira to što je onaj prvi zombi nestao ispario...
    13.08.2007
    21:48:00 sati
    zeljko

10, 7, 9, 10

Najbolja epizoda u ovom maxiju. Napokon neka originalna tema nakon onih uobičajenih koje smo navikli gledati u redovnoj seriji. Ova priča je pravo osvježenje i zbog toga desetka. Za scenarij samo sedam jer mi se kraj čini nedorečenim, nedovršenim. Nije objašnjeno ništa u vezi onog djeteta, samo najedanput nestane i to je to. Crtež i naslovnica jako dobri. Stanu izgleda paše crtati naslovnice sa zombijima, moram priznati da je majstor za zombije!
    13.08.2007
    23:45:00 sati
  • vope

8, 8, 7, 10

Sa skepsom sam iščekivao ovaj maxi posle veoma, veoma lošeg prvog. Sva je skepsa nestala posle prve priče koja u moru loših izdanja Dilana Doga izgleda veoma dobro. Krenuću od najbolje stavke a to je, naravno, Stanova naslovnica koja zaslužuje da ukrašava zid u svetim stripadžijskim sobama, fenomenalan rad, šta drugo reći. Kao što rekoh priča isplivava na površinu iz mulja u koji se pretvorio cio DD serijal i daje nam jednostavnu priču o zombijima, iskupljenjima, osvetama, ponovnim šansama, ništa posebno ali opet fino upakovano i sasvim probavljivo. M&G ko M&G - nit ih volim nit ne volim ali ih je previše u tri priče na skoro 300 strana, hvali u maxiju različitosti crteža a kako vidim ta tradicija će se i nastaviti u nedogled. Prvom pričom - zadovoljan, da vidimo šta se dalje nudi...
    20.08.2007
    13:19:00 sati
    vope

Ukupna ocjena 33%

2, 3, 3, 9

Prvo pitanje je dali biste stvarno zeleli da vam se voljena osoba  vrati u onakvom stanju. Mislim, sta ce mi (polu)raspala Bree :? A upravo ona je ta koja ce dati maleni plus ovoj ofucanoj, nicim izazvanoj, prici o ljubavi i iskupljenju. I sve to uz pomoc Nokturne??? Jadni Pasquale! Preporucujem ti pesmu Blume, neponovljivih Einsturzende Neubauten, cisto da vidis kako se na slicnoj ideji pravi remek-delo. A ti se i dalje druzi sa M&G i udarajte glavom o zid, posebno kad budete prelistavali scene sa vitezovima. Majko moja, nasta to lici.
    21.08.2007
    11:27:00 sati

Ukupna ocjena 34%

2, 2, 5, 7

Vrlo zanimljivi komentari mojih uvazenih prethodnika koji su mi daleko interesantniji da se procitaju nego sam Cvet tame. Misterija je prava za mene kako da vam se jos jedan Rujuov izbljuvak toliko svideo (cast bratu Barkeru:-)) Patetican pokusaj da se od jedne mrtve ljubavi izmedju Bri i Dilana isprica prica o drugoj sansi mrtvima za iskupljenje, oprost ili kosidbu. Inace, osta ti brale u vecnom limbu sav tuzan sto ne zavrsi sve poslove pre partije saha sa Svetim Petrom. Da li da pominjem iritirajuce uzrecice, slepilo koje se prenosi sa generacije na generaciju kao kazna Bozija i druge sitne budalastine koje samo Rujuu mogu na pamet da padnu? I on ce da mi pise februarskog MMa? Gospode Boze i svi Sveti, milost!!! Tripla nula.
    02.10.2007
    06:51:00 sati
  • Digging Bill

8, 6, 6, 9

Solidna pričica..zanimljiv lik plaćenog ubojice koji nosi cvijeće na grob žrtvama..svidja mi se završetak kad Dylana zatičemo Bree-inom grobu kako kida latice posljednjeg cvijeta tame..crtež prosječan, naslovnica lijepa
    06.10.2007
    17:32:00 sati
    Digging Bill

8, 9, 8, 10

meni osobno je ovo bila najbolja priča u ovom maxi izdanju-sve u svemu odlična priča
    03.11.2007
    13:30:00 sati

8, 7, 8, 8

na tragu starih epizoda, čitko, pitko i ne puno plitkovolim M&G
    03.01.2008
    15:24:00 sati
  • Windwalker

7, 7, 6, 10

Pristojna epizoda koja bi bila puno bolja da ju je crtao netko drugi, a ne M&G, pojam za dosadan crtež. Naslovnica odlična.
    12.03.2008
    22:23:00 sati
    Windwalker

9, 8, 8, 9

Drugi DD Maxi me iznenadio nešto više od prvog, jer su ovdje sve tri epizode jednostavno odlične. Ova epizoda s dozom melankolije snažno predočava želju mrtvih da dovrše ono što nisu stigli jer im je život naglo prekinut
    12.04.2009
    22:25:00 sati
  • danielp

8, 9, 9, 8

Ovo ja ubrajam u "dobrog Ruju-a" što je retko!

Dobro za ideju je opet čitao neke knjige, legende pa čuo za cvet Nocturno koji vraća iz mrtvih ili ga je i sam izmislio...Sve u svemu, on tako čita ili čuje nešto pa ubaci Dylana i oko toga isplete priču.

Ipak Ruju ima uvek dobre sporedne likove. Beskrupulozni plaćeni ubica Vincent Lefleur je dobar, a dobar je i Hharley Chaplin pantomimičar sa groblja, samo bih voleo da ga je i Groucho sreo!

Sviđa mi se i sećanje i scena iz srednjeg veka sa vitezovima koji ubijaju veštice. A najviše Bree Daniels, meni omiljena "Dylanova ženska". Dobro je videti da je se Dylan i dalje seća i da joj dolazi na grob. Ipak je ona pored Morgane i one riđokose njegova najveća ljubav! Ostaje samo odličan kraj! Da li ga je Bree ipak posetila nakon Cveta tame?

Ja volim Montenarija i Grašanija, ovde su dobri, a naslovnica je super - u toj akvarel tehnici. Da je Bree bila na njoj prodaja bi bila još bolja :)

19.08.2013
    16:13:00 sati
    danielp
  • Ukupna ocjena 35%

2, 3, 5, 5

09.03.2014
    19:23:00 sati

8, 6, 6, 9

Fina epizoda, prije svega svidja mi se ideja vracanja iz mrtvih, sa nekim drugim crtacem prica bi ispala jos bolja. Ima rupa u scenariju, to je tacno, mozda bi jos bolje ispalo da se na kraju na momenat Bree pojavila. Taj jedan momenat dao bi prici emotivnu crtu i popravio cijeli dojam epizode.
    05.10.2017
    10:19:00 sati

8, 9, 6, 9