Krvavi praznici

DD SC 11 | 94 str.

London, 23. Decembar. Bliži se Božić. Ispred Vestminsterske narodne kuhinje je gužva; prosjaci i siromasi se komešaju, čekajući doručak. Jedna starica se buni, revoltirana bahatošću i rečnikom pojedinih siromaha - te biva ismevana. Od Božić Bate zaželi da svi klošari umru. Ubrzo, njena želja postaje stvarnost.

Priča 4

Naslovnica 4

• Krvave proslave
    DD LEX 87
  • Krvavi praznici
    DD SC 11

• Feste di sangue
    DD SR 87

• Ulica u kojoj su se dogodili zločini s početka stripa zove se Chinaski lane, po Henriju Činaskom, alter egu Čarlsa Bukovskog (Charles Bukowski, 1920 – 1994). Pored ovog malog omaža, Slimov bar i Džulijusov cinizam vrlo su verovatno inspirisani delima i životom Bukovskog, američkog pisca koji je svoj vek takođe proveo na margini i uz obilje alkohola.
  • Strana 17: Dilan u svojoj melahnoličnoj pretprazničnoj fazi sluša Pink Floyd. Vidimo ploče ''Atom Heart Mother'', ''The Wall'' i ''The Dark Side of the Moon''.
  • Dilan nema devojku za ovaj mesec.
  • Gospodži sa naslovne strane nedostaju dva pipka, verovatno obrisana kako bi se video namrgođeni Sneško.

Zimske priče uvek su rado iščekivane na stranicama Bonelijevih (i drugih) stripova, pre svega zbog svog estetskog, snežnog ugođaja. Kada je reč o Dilanu Dogu, Kjaveroti i Rinaldi su nam 1993. godine podarili jednu takvu. No uprkos tome što je smeštena neposredno uoči i za vreme Božića, ova nam priča ne donosi mnogo srećnih trenutaka, naprotiv – prikazuje kako je živeti na društvenoj margini: siromašan, odbačen i nesrećan. Socijalne teme su već bile obrađivane u serijalu i pre i posle ove epizode (mogli smo recimo videti težak život beskućnika u Sklavijevim pričama ''Crveni znak'' i ''Killexov povratak'').

Dilanov klijent za ovaj mesec je, za promenu, pesimistični cinik Džulijus, koji lukavim (ali ne i zlonamernim!) trikovima uspeva da ubedi Dilana da mu pomogne u rasvetljavanju paranormalnog slučaja. Naime, njegovi prijatelji po bedi su počeli jedni za drugim da se pretvaraju u čudovišta, napadaju (ponekad i u samoodbrani), te umiru sagorevajući u nekakvoj peni koja ne ostavlja trag. Njih dvojica obilaze Činaski lejn, Slimov bar i druga mesta na kojima se skupljaju Džulijusovi poznanici, kako bi otkrili uzroke čudnih dešavanja – jer je očito da se na policiju ne mogu osloniti.

Epizoda vrvi od dijaloga te monologa koji imaju za cilj da ukažu na društvenu nejednakost, siromaštvo i uopšteno život na dnu. No ti dijalozi, uprkos cinizmu na koji bi Bukovski bio ponosan, ne poentiraju tako često. Jedan od pamtljivih momenata je kada Dilan vozi Džulijusa ''kući'', tačnije automobilu u kome Džulijus živi. Kada ga Dilan, osetljiv na nemaštinu i usled griže savesti pozove da prespava kod njega, Džulijus odbija, komentarišući uz gorki osmeh kako Dilanovo božićno dobro delo nema nikakvog efekta, jer je problem mnogo kompleksnije prirode. I dok Dilan odlazi u Bubi, želeći u sebi Džulijusu srećan Božić, ne može da se ne uoči tuga na njegovom licu, uzrokovana ekstremnom nemaštinom kojoj je toga dana bio svedok. Iako su Dilan i Gručo i sami neretko umalo završavali na ulici usled neplaćanja kirije i neizmirivanja računa, nisu osetili šta znači pravo siromaštvo.

Kroz epizodu se srećemo sa paletom siromašnih, koji svoju sumornu egzistenciju upotpunjuju ponajviše alkoholom te šalama i međusobnim podbadanjima; no iako su svi svesni težine života koji žive, kakva-takva nada da će biti bolje ipak izostaje. Likovi jesu donekle iznijansirani i nije sve crno-belo – obratite pažnju na scenu kada časnu sestru nazivaju đavoljom protuvom a staricu gađaju cipelom. Ipak, većina je nedovoljno kvalitetno razrađena, tek kroz nekakav kuriozitet ili specifičnost (Bog osvete Zevs, očinstvo Nika Hejzerda...). Njihove sudbine autor je banalizovao kroz, mora se priznati, vrlo kreativne prikaze ubistava i samoubistava, što je za Kjavija svojstveno. Možda i najpamtljivija scena jeste ona kada mlada tamnoputa devojka Zoe Krajčton odlazi kod stanodavca Rendala da moli za odlaganje plaćanja kirije. I dok početak ovog komada odiše surovom realnošću sa primesama mizoginije, rasizma i seksualne eksploatacije, završnica odlazi u drugom pravcu, u krupnom kadru koji je teško zaboraviti.

Ubistva i samoubistva se nižu, horor-gurmanima na meniju su probušena leđa i utrobe, procureli mozgovi, izvađeni jezici i srca, ispale oči i brojni drugi organi kako siromašnih, tako i bogatih stanovnika Londona. Epidemija ''pobune očajnika'' se raširila za kratko vreme tolikom brzinom da Dilan ne stiže ni da upozna neku lepojku, a kamoli da je odvuče u krevet, po čemu je ovo jedna od onih ređih, ''sušnih'' epizoda. Bogata dešavanjima krvave prirode, radnja teče tokom neumitnim poput sudbine siromaha, ulazeći naglo u sam rasplet. Kjaveroti nam je već na početku ponudio dva moguća pravca prema kojima će se rasplet kretati, oličena u vidu dva lika koja se tokom celog stripa povremeno pojavljuju na njegovim stranicama. Imajući to u vidu, Stanova idejno-trash naslovnica zaista predstavlja spojler. Skromni zaključak autora ove recenzije je da se priča, uprkos tečnom vođenju, raspala na kraju. Banalni 'veliki' rasplet kvari ionako osrednji utisak; s tim što nam poslednja strana donosi simpatičnu igru sudbine. Sveukupno gledano, nismo dobili ništa novo i pamtljivo, osim nekoliko zanimljivih ubistava, nešto kvalitetnih dijaloga, te prijateljskog odnosa Dilana i Džulijusa (što je pravo osveženje imajući u vidu stereotip da su Dilanove klijentkinje uglavnom žene). No ni o Džulijusu ne saznajemo puno. Scenario je takav da, iako je pitak, autor ne stiže da se ozbiljnije pozabavi razvojem likova (naročito negativaca), te na kraju dobijamo samo tužnu pričicu o Džulijusovom ocu, a kompleksna tema siromaštva biva prvenstveno svedena na, kako sam već naveo na početku, cinične one-linere. Iako svestan da žanrovski i vizuelno nisu od iste sorte, smatram da je ova epizoda svojom kritikom društva daleko od satirične, humorom prožete moći jednog beskompromisnog serijala kakav je Alan Ford.

Najsvetlija tačka epizode je Rinaldijev crtež. Njegov Dilan je očigledno inspirisan Stanovim i Dal’Anjolovim. Ostali likovi i prikazi snegom pokrivenih zapuštenih predgrađa i pasaža Londona su mu jača strana, dok su mu mana pojedina stvorenja - više tragikomična nego jeziva (čudovište Harvi s početka, između ostalih), te blaga ukočenost likova.

DD SC 10 Priča jednog sirotog đavola

DD HO 1 S druge strane smrti

• RadioClash

7, 8, 9, 7

Dylan iz boljih dana

07.03.2020
    00:40:00 sati
    RadioClash

5, 8, 8, 8

Tipični Chiaverotti. Njemu je najveći problem kako popuniti prostor Između najraznovrsnijih i najbrutalnijih ubojstava, iako, moram priznati, ovdje scenarij uvelike izvlači lošu priču. Rinaldi vrlo dobar.

07.03.2020
    01:02:00 sati

4, 6, 7, 7

Zanimljiv pokusaj kritike drustva, u vreme praznika :) Dilan je imao vise susreta sa ovim tipom nesrecnika i te su epizode varirale kvalitetom, ali du u principu od dolidnih do odlicnih ( poredjajte po vasem nahodjenju Krvave praznike, Killexov povratak, Crveni znak, onu Medinu sa prosjacima...) Kjavi nam je odmah u startu najavio gde ce se resenje nalaziti i kad smo ga dobili znali smo da je uprsakao stvar (kao i obicno). Ali dobili smo i Dzulijusa, "simpaticnog" cinika koji nam je podario neocekivani kraj - po meni sjajno odradjenu prevaru sa vestackim zubima :) kao i gomilu jezivo osmisljenih ubistava. Rinaldija bas i ne volim, ali ovde mi je bas dobar, mozda jer crta Dilana u Stanovom maniru. Stano je pak odradio netipicnu naslovnicu sa bakicom -monstrumom i sjajnim namrgodjenim Sneskom.

13.03.2020
    18:57:00 sati

9, 9, 10, 9

Zanimljiv sniježno-blagdanski triller-horror. Epizoda drugačija od većine ostalih. Crtež pravi za Dylana. Naslovnica zanimljiva. Epizda koju ću vrlo rado ubrzo opet pročitati.

16.03.2020
    10:08:00 sati

8, 8, 9, 7

Odlično, preporuka.

19.03.2020
    11:22:00 sati

5, 6, 9, 7

Božićna horror zajebancija....

16.04.2020
    20:10:00 sati
  • Ukupna ocjena 62%

5, 6, 8, 5

20.04.2020
    23:32:00 sati
    El Niño
  • Ukupna ocjena 43%

4, 1, 7, 7

Priča je glupa i bez ikakve logike. Stvarno Chiaverotti treba samo nešto malo naklepati između gomile krvavih ubojstva. Ono razrešenje na kraju sa kemijskom substancom koja ljude pretvara u ubojice je na poznatom "visokom" nivoju pisca ove priče.

23.06.2020
    23:36:00 sati