Zed

DD SC 8 | 96 str.

Naš svijet pun je bola i razočaranja, i zato Scoutove mušterije traže zadovoljstvo i užitak u novoj ‘realnosti’, koja je nešto poput Rajskog vrta. Ovaj mali raj, zvani Zed, sakriven je negdje među malim uličicama Londona, iza ofucanih vrata… Ali čini se da ni Zed nije savršen: ima tu puno ‘zabranjenog voća’.

Priča 4

Scenarij 3

• Zed
    DD SC 8

• Zed
    DD SR 84

• Ova epizoda je u Italiji prvi put objavljena u septembru 1993 godine.
  • “Zed” je jedan od 7 Dylanovih prica koje su objavljene na Engleskom, u Americi od strane izdavacke kuce Dark Horse Comics. Ovaj broj je u Americi izasao u novembru 2002 godine.
  • Dylan ponovo ide u prodavnicu “Safara”, i susrece se sa cudnim Hamlinom, kojeg smo prvi put sreli u epizodi “Ljudi koji nestaju”, original #59, koji je isto tako zadnji broj Dilana (pod naslovom “Safara”) objavljen od Dnevnika (mozda zato sto su iduci brojevi ili nestali kroz Hamlinova vrata ili u Zedu – funny acestroke).
  • Spominju se i epizode "Vampiri" (Bloch spašava Dylana od vojske), "Užas beskonačnosti" (izvanzemljci dolaze iz naše podsvijesti, nesvjesnog stanja) i "Golconda (također jedna od dimenzija poput Zeda)".
  • Spominju se Morloci i Eloi iz "Vremenskog stroja" H.G. Wellsa.
  • Lik iz epizode, Scout, inspiriran je glumcem Christopherom Lambertom (poznatijem po filmovima o Highlanderu); a vjerojatno je lik najsličniji Harlanu Dampyru u cijelom Bonelliju.
  • Ovu epizodu ce Ludens Extra edicija da objavi u maju 2013 godine (ukoliko LEX poživi toliko).
  • Zed je ovdje kompariran sa Shangri-La, rajskom zemljom iz knjige Jamesa Hiltona “The Lost Horizon”.
  • Naslovnica je hommage Goyinoj slici kada Saturn jede svoju djecu (original "Saturno devorando a su hijo", 1819.-1823.) (by king warrior)

“Zed” je veoma cudna Dylanova epizoda. Kad sam je prvi put otvorio prije jedno 9 godina, u engleskom Dark Horse izdanju, pocetak mi je izgledao kao realna prica o ljudima koji jednostavno hoce bolji zivot od onog kojeg vec imaju. To se vec vidi na prvih par stranica: lijepa zena (Dylanova nova djevojka, Mek) ustaje iz kreveta, u kojem Dylan jos uvijek spava, oblaci se i odlazi u lokal gdje daje nekom strancu gomilu para. Taj tip, koji nevjerovatno sliči glumcu Christopheru Lambertu (nije ni prvi ni zadnji put da je crtač svome liku dao stvarno lice glumca), pogleda novac koji mu je zena dala, i sekundu posle hladnokrvno odgovori: “Idemo”.

To je upravo pocetak, i u neku ruku citava radnja ove epizode. Skout je neka vrsta ‘prodavaca snova’, koji naplacuje ljudima da sansu za bolji zivot, u malom raju, dimenziji ili svijetu, zvanom Zed. Ali uci u Zed nije tako lako; Skout to vec vrlo dobro zna, zato sto je ulaz branjen gomilom vojnika, koji su spremni da ubiju bilo koga ko se usudi otvoriti vrata u taj zabranjeni raj. Kad Mek napokon uđe unutra, sve izgleda tako predivno da jednostavno mora izreći, “Ovo mora da je Shangri-La!” (referenca na knjigu “The Lost Horizon” pisca Jamesa Hiltona). Skout zna da je sigurno vise nikad nece vidjeti, i zato joj jednostavno kaze, prije nego sto zatvori vrata i ostavi je unutra: “Niko se nikad odatle nije vratio.

Skout je kasnije pokazan kao kompleksiran ‘dreamseller’, koji vrlo dobro zna da nece dozvoliti svakom tipu koji mu ponudi gomilu novca ulaz u ovaj zabranjeni raj. Dylanova radoznalost o Mekovoj nestanku ga tjera da nađe odgovore i u najcudnijim dijelovima svijeta. Pa i u (nama) poznatoj (ali njemu nepoznatoj) prodavnici Safara, gdje tip Hamlin, koji izgleda kao reinkarnacija Nosferatu vampira, otkriva Dylanu tajnu o ‘tajnim prostorima svijeta’. Ova informacija vodi Dylana direktno prema Skoutu, i onda njih dvojica zajedno ulaze u Zed da bi pronasli Dylanovu djevojku. Ovdje, nazalost, ova prica pocinje da tone, i tu sam se ja nekako izgubio kao citalac, a mozda i kao novi i neiskusni ‘stanovnik’ Zeda.

Epizoda koja u prvoj polovini ima tako zanimljivu i idealnu radnju (Sclavi ovdje povezuje Mek sa I.R.A., slicno kao sto je uradio sa Lillie Connoly u “Dok vas smrt ne rastavi”) je dvostruko razocarenje na kraju. Zašto? Jer uporno pokusava da uvede elemente drzavnih problema Velike Britanije sa ovim filozofiranjem o rajskim svetovima, koji su u neku ruku bolji, a u neku gori od naseg vlastitog svijeta. Brindisijev crtez je ovdje fenomenalan, kao u velicini epizoda koje crta, i mogu iskreno da kazem da je to najbolji elemenat ove price. Naslovnica izgleda zbrkano, kao da je Stano upotrebio pogresne boje, a i ono cudoviste s Dylanom je ocajno, i nije nikako mastovito.

Sclavijev scenario mi je najslabija tacka, zato sto nikad nisam mogao da nađem nikakvu ‘atmosferu’ ili ‘ton’, u ovoj epizodi. Je li ovo prica o ljudima koji hoce da pobjegnu u raj, za određenu sumu novca? Je li tema o drzavi koja smatra da daje ljudima najbolji moguci zivot, i zato smrtno kaznjava bilo koga ko pokusava da pobjegne u drugi svijet? Ili je samo fantazija, razlog da nam Stano i Brindisi bacaju cudovista rajskog svijeta pred nos, zato sto smatraju da to moraju, jer bez tih monstruma ni jedna Dylanova epizoda ne bi bila kompletna? Da je makar epizoda o samo jednoj od ovih gore spomenutih tema, ali izgleda da ne moze da se odluci o cemu je, i tako, pokusavsi da gurne previse elemenata u sebe, totalno se oseća kao ‘pizza with too many toppings’.

Iskreno, procitao samo ovu epizodu najmanje cetiri puta, i mogu iskreno da kazem da svaki puta kad je procitam, par dana poslije je skoro skroz zaboravim. Mozda je to moja ‘starost’ (pamcenje u 30-im ocito mi nije kao sto je bilo u 20-im), ali mozda je to utisak ove price, koja na mene ne djeluje poput nekog tipa s cigarom koji puse svoj dim u mom smjeru. Neka drugi skacu u “Zed” koliko hoce, i neka misle da je u njemu sansa za bolji zivot. Ja cu ga drzati sto dalje od sebe, i naviknuti se na ovaj svoj ‘imperfect’ svijet.

DD SC 7 Doktor Teror

DD SC 9 Utvare

• Goran100

10, 9, 9, 8

Predobra epizoda, Brindisi odličan, koji napredak u odnosu na br.51 Zlo, jedino naslovnica malo šteka.

27.01.2011
    01:18:00 sati
    Goran100
  • Upperslice

10, 9, 7, 8

ovo je meni u top 3 dd prica

dobro, precero sam s ocenom, ali me iznervirao recenzent sa onih 50%

sad cu da unormalim malo :A

27.01.2011
    09:18:00 sati
    Upperslice
  • Ultex_035

10, 9, 9, 10

Jedna od najboljih ako ne i najbolja prica Dilana Dog-a koju sam ikada procitao.

27.01.2011
    11:32:00 sati
    Ultex_035
  • poison

10, 10, 10, 9

Odlican strip
    27.01.2011
    13:53:00 sati
    poison
  • swamp thing

Ukupna ocjena 41%

4, 3, 5, 5

Ja se sjecam da mi je bio dosadan do bola.

27.01.2011
    14:48:00 sati
    swamp thing

10, 9, 8, 8

dobra epizoda, Brindisi jos u razvoju.

Naslovnica omaz Goyinoj slici kada Saturn jede svoju djecu

27.01.2011
    15:03:00 sati

6, 6, 8, 7

EDIT 03.10.2018.

Nakon što nam je Castelli (M.M. 85 & 86: Londonski misteriji) otkrio da se usred Londona nalazi prolaz za Nigdjezemsku, Sclavi nam servira Zed, gdje je Nigdjezemska samo jedan od svjetova u njemu (na 78. str. vidimo Petra Pana i kapetana Kuku u borbi). Nema što, London je stvarno magičan grad!

Sclavi ne bi bio on da ne ubaci fašistoidni državni aparat i opet uplete I.R.A.-u. Malo je naporan s tim, a priča bi i bez toga dobro funkcionirala. Danas je I.R.A. prošlost, ali naši dragi Englezi imaju puno novih bombaša druge sorte.

Puno je toga ovdje nabacano, a bez neke bitnije poante. Ukratko, precijenjena epizoda koja je čisto odrađivanje posla!

Volim Brindisija, ali ovdje mu je crtež previše blijedunjav, pa podsjeća na Sinisclachijev, a to nikako nije dobro. Mislim da je Brindisi tada vozio Citroën, jer uz znak tog proizvođača na nebu (79. str.), Dylan u potpunosti uništi vjerno nacrtanog 2CV ili po naški Spačeka.

28.01.2011
    10:26:00 sati
  • PJ24MKD

9, 7, 7, 9

Za mene je ovo bila jedna od najzabavnijih Dilanovih prica koje sam procitao do sada. Ipak, scenaristicki Sklavi me nije odusevio kako on zna i ume. Brindisi ovde mi se nije previse dopao, pretpostavjlam da je u ovoj fazi jos uvek razvijao svoj stil.

29.01.2011
    21:05:00 sati
    PJ24MKD

7, 6, 7, 7

Oslanjajući se na laičko Hamlinovo objašnjenje s kraja priče, odnosno da je Zed (Dimenzija Z) hiperprostor, odnosno neka vrsta crvotočine kroz prostor i vrijeme koja povezuje dvije različite točke kroz prostor, ali i vrijeme. Hiperprostor, crne rupe i crvotočine (vezano uz svemirska putovanja) je omiljena tema SF literatura i filmova, a evo Sclavi je odlučio predstaviti fenomen u svom vlastitom serijalu. Portale u Zed (i navigirati kroz njega) mogu vidjeti samo mediji, ili osobe koje su strašno propatile upoznale pravu bol, poput Scouta ili Whitleya Davisa iz "užasa beskonačnosti" (očito se tako pristupa dubljim stanjima svijesti).

Vratimo se epizodi "Užas beskonačnosti" koju je Sclavi napisao par brojeva prije, a čija je glavna poanta da izvanzemaljci ne dolaze nužno iz dubina svemira, već od drugdje, možda iz nesvjesnog stanja. (citat iz epizode: »Da, svemir... beskraj iz koga dolaze leteći tanjuri... možda se nalazi u umovima svih nas.«) Dylan kad vidi izvanzemljace u Zedu, konstatira sam u sebi da je mislio da oni dolaze iz nesvjesnog stanja, pa je možda i sam Zed nesvjesno stanje. Kako su izvanzemljaci riješili putovanja kroz svemir (ili svemir, budući da je prostor/vrijeme multidimenzionalno) prolazeći kroz enormne i vjerojatno nezamislive razdaljine? Kroz Zed naravno. Uglavnom svemir je multidimenzionalan, sprega vremena i prostora ponešto je kompleksnija od naše percepcije toga svega. Ako čudovišta i izvanzemaljci dolaze iz našeg uma/podsvijesti, a naš um je također "fizičko" mjesto, onda je i misao opipljiva. Iz Zeda vode portali u razne druge svjetove/dimenzije; onaj H.G. Wellsa s Morlocima i Eloima, prema Zemlji, Golcondi, vjerojatno i snovima i Paklu, samo treba znati pravi put. I Scout nakon smrti u Zedu završava u "zemlji zagrobnog života", Raju/Paklu i tkoznagdje, sve su to neke opipljive dimenzije, mentalne projekcije našeg (ne)svjesnog uma.

Za Hamlinovu kuću pak saznajemo da se nalazi na granici dimenzija, očito je neka vrsta portala prema drugim dimenzijama. No Mac i Dylan dolaze kroz njegov portal nematerijalni, i u našoj dimenziji stoga postoje samo kao duhovi, nemoćni intervenirati.

Kako je britanska vladavina fašistoidna, guši razne slobode (IRA), kontrolira i manipulira, nije ni čudno što želi monopol nad hiperprostorom! No, istodobno ju guši birokratizacija. Mislim da Hamlin veli da vlada jest odobrila sredstva da se nadzire portal u Zed, no nisu se odobrila sredstva za istraživanje portala i Zeda. Tipičan birokratski defekt, izdaju sredstva za obranu/vojsku kao i za zaštitu nečega o čemu nemaju pojma! Utjecaj vlade i vojske, vladine zavjere, kontrola pojedinaca i gušenje sloboda, vidi se u epizodama "Projekt" "Vampiri", "Lov na vještice", a i drugima; a u Sclavijem očima očito je neminovno zlo na koje je teško utjecati. Zato i Dylan samo nonšalantno kimne glavnom kad Mac ili Hamlin pričaju o tim negativnostima naše dimenzije/britanske vlade.

Ima tu još puno stvarčica kojih bi se mogli dotaknuti, možda bi bilo dobro pročitati ponovno i sve priče koje se referenciraju na epizodu, a i na temu multidimenzionalnosti. Ovo je vrlo "fizička" epizoda (s dosta elemenata fantasyja i vladinih zavjera), no u njezinom potkontekstu vrlo je živ metafizički element, a i kontinuitet (koji se ne uočava uvijek kod Dylana). Brindisi nije u svojoj najboljoj formi, a Sclavi je mogao prezentirati stvari s puno manje nejasnoća i podradnji i usredotočiti se na glavnu temu priče. Ili je htio samo dodatno demonstrirati svaki aspekt Zeda.

31.01.2011
    12:27:00 sati

7, 7, 6, 5

uh, zed je prilicno zajebana epizoda i jedna od onih koje valja procitati par puta pre nego se ostavi komentar. rekao bih da je ocito da je sclavi u tom periodu prakticno na svom vrhuncu i da nam je ponovo servirao svoje glediste i svoje razocaranje svetom u kojem zivimo. Vampiri je epizoda koja je najslicnija ovoj kad je u pitanju kritika drustva samo sto ovde nemamo borce vec ljude koji su digli ruke i resili da odu u neku svoju licnu pobedu, makar to bila i bizarna verzija sangri-la. i samo oni mogu da "vide" da se iza obicnog zida ne nastavlja obicna prljava ulicica. pitam se dali to isto vide i nesrecnici kojima je nametnut zid na meksickoj granici ili u pojasu Gaze :(
    takodje nemoze se reci da konci nisu pomalo ispusteni iz ruku, pa imamo i podmetnute bombe, nikome nije cudno da postoji ulica u sred Londona koju nadziru snajperi i pucaju kad im se prohte, Gruco ispljune ustedjevinu od 15000 funti koja je prakticno bacena u vetar, Skaut uzima grdne pare od musterija a prakticno mu ne trebaju, pokusaji da se lovi kontinuitet u serijalu...
    Brindisi u svojoj ranoj fazi kad je prakticno pljunuti Siniskalki (ili obratno :) )- drugim recima cisti prosek.
    I Stano je u proseku, lepa ideja- losa realizacija, on je oduvek imao problema sa crtanjem cudovista. A ja sam saznao nesto novo, da Goya ima neke bas odlicne slike :)

04.02.2011
    22:02:00 sati

7, 6, 8, 7

dosadno

Edit; pročitao nakon 5g. Popravio ocijene na puno bolje. Nije nešto, ali nije baš tako dosadno kako sam mislio.

14.09.2011
    08:12:00 sati
  • Ukupna ocjena 61%

5, 4, 9, 7

Brindisijev crtez je odlican, ali Sclavijeva prica je razbacana na sve strane, a zato i dosadna.

24.08.2012
    18:47:00 sati
    mmitranic
  • Ukupna ocjena 93%

10, 9, 9, 9

Jedna od najboljih DD priča, iako kopija nekog SF Romana, koliko se sejćam.

06.02.2013
    10:45:00 sati
    october

8, 7, 9, 5

DObra priča, ali Sclavi kombinira previše stvari koje je mogao uklopiti u bilo koji svijet pa nije trebalo stvarati Zed.

13.07.2013
    19:52:00 sati

8, 6, 9, 7

Iz nekoga razloga mi se svidjela ova epizoda. Valjda zato što je sprovedba solidna, mada ne dobivamo nikakva (racionalna) objašnjenja, i valjda zato što je Brindisi ovdje bio veoma raspoložen. Ideja o savršenom svijetu u koji odlaze očajni ljudi je ipak preslabo iskorištena, što je šteta, jer nekako imam dojam da je ovo imalo potencijala za nešto mnogo veće.

22.07.2013
    16:08:00 sati
  • Vorador

5, 5, 8, 6

Dosadnjikava pričica nabacanih motiva i ideja. Podsjetila me na film Stalker koji je možda bio moguća inspiracija. Scout / Stalker; Zed / Zona.

10.08.2013
    13:17:00 sati
    Vorador

6, 5, 10, 6

Slabo, zbrkano i nabacano sve i svašta bez neke poante. Crtež odličan, a Scout ne sliči samo na Lamberta nego i na Dampyra.

19.08.2013
    11:24:00 sati

8, 7, 9, 5

Sviđa mi se priča, ali naslovnica je stvarno glupa i loša.

05.04.2014
    22:49:00 sati
  • Enat

8, 8, 10, 10

S obzirom na to da ja preferiram priče poput Zeda, fino mi je sjeo isti. Crtež i naslovna su fenomenalni, dok priča i scenarij imaju pokoju rupu; ali veoma interesantan broj.

11.04.2014
    13:23:00 sati
    Enat
  • DragonSlayer

8, 9, 8, 7

Odlična priča, ne vidim čemu sva ta mržnja...

18.04.2014
    09:48:00 sati
    DragonSlayer

7, 6, 6, 7

Epizoda koja odvlači po svuda.

29.09.2014
    10:21:00 sati

10, 7, 9, 7

Poenta priče je da ni jedan svijet nije savršen pa niti Zed. Cijena uživanja je uvijek visoka a onda vidimo da uživanje nigdje ni ne postoji zapravo (Mada bih ja volio ipak da posjetim Zed :). Spoj Šangri La i "Vremenske mašine" H.G.Wells-a (Eloji i Morloci) je maestralan. Jedino mi se nije dopalo ubacivanje u priču britanske "fašisoidne" vlade, kao što je ranije rečeno. Sve u svemu, odlična epizoda, tipično u Sclavijevom stilu kritike društva ali generalno i kritike okrutnog života, koji u svakom svijetu ili dimenziji ostaje jednako okrutan. I pored svega, kao što Eloji rekoše na kraju, moramo se boriti...

14.06.2015
    20:43:00 sati
    Winter
  • Zagor12

8, 5, 8, 7

"Zed" je klasičan primjer većine Dylanovih epizoda - dobra ideja, prosječna realizacija. Štoviše, priča počinje vrlo zanimljivo da bi se kasnije potpuno pogubila. Sclavi kao da nije znao što učiniti u određenom trenutku. Brindisi je školski odradio posao (kao i uvijek), a naslovnica je solidna.

20.07.2015
    13:02:00 sati
    Zagor12

9, 9, 8, 7

Jedna od prica sa veoma dobrom porukom i zanimljivom radnjom.Nije ni cudo sto je u Italiji ,,klasik"

11.08.2015
    01:16:00 sati
    Dylan-Forever

8, 7, 9, 6

Konačna da je i ta priča došla na red. Sclavi je u to vrijeme imao mnogo odličnih ideja i naprosto je nevjerojatno koliko kompleksnih zamisli uspije izvući iz jednostavnog opažanja svijeta oko sebe, a osobito ljudi koji bez previše razmišljanja prihvaćaju mogućnost bijega u svijet o kojem ništa ne znaju, ali žele (moraju) vjerovati da je će taj svijet biti bolji od ovog u kojem trenutno žive. Nelogičnosti u priči na stranu (nitko ne reagira na svu onu pucnjavu, a premda se radi o vojsci, nemoguće da bi takav metež usred Londona mogao proći neprimijećeno...), zanimljiva je zamisao da su sve te dimenzije, pa čak i zagroban život te već otprije spomenuti izvanzemaljci, projekcije našeg uma, onog nesvjesnog dijela, a svi svjetovi koji se nalaze izvan staze, svjetovi su koje smo mi sami stvorili, svjetovi iz priča, snova, noćnih mora, itd. U svakom slučaju, jedna od Sclavijevih najkompleksnijih priča, otvorena za više intepretacija...

Brindisi mi je u to vrijeme bio odličan. Kad se sjetim jednog od njegovih novijih uradaka (Savršeni zločin), ovdje je je ipak vidljivo da nije toliko žurio i brljao i površno odrađivao posao, Zed je fantastično prikazao.

Stano je pak u to vrijeme imao odlične ideje, ali proći će još nekoliko godina prije nego će ih početi jednako dobro realizirati.

16.04.2016
    10:19:00 sati

4, 4, 9, 5

Neuvjerljiva bajka. Kako li je Dylan samo uspio prevariti Hamlina?
    01.12.2016
    12:06:00 sati

7, 8, 5, 8

Dugo sam se mislila zašto mi strip s ok radnjom i zanimljivim scenarijem ostavlja neki bljedunjavi dojam. Zaključila sam da je to do crteža. Ništa od te čarolije i fantastike Zeda on nije prenio u crtež. Nikakve 'kemije' nisam osjetila. I što je najbolje, Brindisija inače volim. Smatram ga jednim od jačih crtača u Bonelliju, al ipak sam s njim kliknula kroz Brad Barrona. Možda mi u Dylanu ne odgovara. Tko će ga znati.

08.08.2017
    13:27:00 sati

9, 7, 10, 9

Ocene i utisak su nakon prvog čitanja (po sećanju)

Ima sve što meni treba, počev od interesantnog sporednog lika preko odličnog ambijenta i naravno kul zapleta. Pojavljuje se i Hamlin, a pominje se Golkonda. Ova priča podseća stilom na kraću pričicu ''Gnut'' - obe su nastale u istom periodu. Za scenario ide nešto niža ocena jer solidan deo stripa odlazi na borbu sa čudovištem i deaktiviranje bombe, nije to ništa loše, al priča je imala potencijala za nešto više. Možda i da bude dvodelna. Moglo se to malo drugačije preraspodeliti, ali sve u svemu ovakav tip priča obožavam.
    Brindisi je ovde za 10, a naslovna je od onih koje su me uvek intrigirale da pročitam strip (poput npr. naslovnih strana za Malestrom! ili Partiju sa smrću)

11.12.2018
    15:26:00 sati

Ukupna ocjena 36%

2, 2, 7, 3

04.08.2019
    17:27:00 sati

3, 3, 7, 3

Ni nakon više čitanja ne mogu kazati kako mi pozitivni nadmašuju negativne dojmove.

04.10.2019
    12:16:00 sati
  • Ukupna ocjena 59%

5, 5, 7, 8

Ne kužim poantu te priče. Imamo IRU (več viđeno), imamo paralelni svijet (več viđeno), imamo Hamlina i Safaru (več viđeno)..., nabacano je puno svega bez neke poante. Priča niti nema onaj Sclavijev poetični duh. Priča se jednostavno po ničem ne ističe.

22.06.2020
    20:47:00 sati

7, 7, 8, 8