Zločini iz ljubavi

DD SCG 1b | 13 str.

Sir London dolazi Dylanu sav ushićen priznati da je on počinitelj ubojstava koja novinari nazivaju Zločini iz ljubavi, no Dylan ga ravnodušno isprati laganom nevjericom. Ali, ubojica otme Dylanovu najnoviju žensku, Lyn, i daje mu 48 sati da ih pronađe prije nego ljubav opet ne susretne zločin...

• Ples smrti - Zločin iz ljubavi - Sudnji dan
    DD SCG 1

• Totentanz / Delitti d´amore / Il giorno del giudizio
    DD GI 1

• Ova priča je izašla u ilegalnom izdanju zajedno sa dvije priče iz DD GIG #1, i pričama iz DD Almanacco Della Paura 1991
  • "Tišina nevinih" je pogrešan prijevod sa talijanskog "Il silenzio degli Inocenti", naslov koji se koristio na ovom području je "Kad jaganjci utihnu"

"Ubio bih, bez sumnje..."

Jedna sasvim mala priča iz prvog od niza giganata, a koliko odmah možemo zaključiti iz naslova, opet onaj stari Sclavi pokušava spojiti ono naizgled nespojivo, ljubav i smrt. Psihološki profil serijskog ubojice kojeg ćemo susresti u ovom broju vjerojatno vam je poznat iz mnoštva ekraniziranih priča, kao i iz dugog niza ubojica koji su prohujali serijalom kroz ruke raznih scenarista. No sve te negativce možemo laički staviti pod jedan te isti pojam – psihopati, te vam na samom početku mogu zaželjeti "dobar provod" sa još jednim primjerkom tog Bogu mrskog roda.

Budući da se na 13 stranica teško može opsežnije prikazati pozadina likova i situacija, u priču je potrebno ubaciti samo one deskriptivne naznake i potencirati najvažnije. A to mora autor prepoznati i rasporediti. Dopustit ću si ovdje teoretiziranje moguće pozadine životne priče antagonista... Kažnjavanje u djetinjstvu zbog neprimjerenog seksualnog ponašanja od strane posesivne majke koja je možda bila pobornik ortodoksnog religijskog konzervativizma. Što dovodi do kasnijeg nesređenog odnosa s majkom i kasnijom nemogućnošću normalnog seksualnog ponašanja zbog straha od kazne (Thomas Harris – "Red Dragon"). Neki religijski asketi imaju potrebu za pročišćavanjem te reagiraju na svaki seksualno abnormalan i provokativan čin. U religijskom aspektu nerijetko se pojavljuje i stav o najvećem zlu na svijetu – ženi-đavlu i njihovoj fatalnoj zavodljivosti (Stephen King – "Carrie"). Nevezano s religijskim, prema majci Normana Batesa (Robert Bloch – "Psycho"), a i tradicionalnoj kulturi, žene su jeftine i izvlače van "jeftinoću" iz muškaraca tako da prisiljavaju muškarce da investiraju u trivijalne stvari i odvlače ih od njihovog krutog, racionalnog razumijevanja svijeta. I tako zle zavodljive kurvice odvlače vrijedne i dobro odgojene sinove od njihovih majki (DD #6 "Ljepota demona").

Pojedine komadiće priče možemo demonstrirati Freudovom psihoseksualnom teorijom (koja je uvelike opovrgavana od modernih teorija, no mnoga načela polazište su drugih teorija). Dakle, desi li se u nekoj od faza psihoseksualnog razvoja neka trauma ili deformacija, takav događaja može rezultirati nekom fiksacijom u obliku raznih parafilija, ne-hetero seksualnim opredjeljenjima te kasnije i do poremećaja osobnosti. Ako dječak u svojoj falusnoj fazi (3-6 godina) ne riješi svoje Edipovsko pitanje – odnosno kad se dječaci zaljube u svoju majku i priželjkuju da otac ne bude prepreka toj ljubavi, dolazi do raznih psihičkih poremećaja. Sclavi se uvelike bavio Edipovim kompleksom kod Dylana glede razrješenja misterije Dylanove majke i odnosa sa ocem. Moguće posljedice u kasnijoj dobi postaju izraženije pa se javljaju mnoga pitanja... Može li se muškarac u tolikoj mjeri identificirati sa svojom majkom, bila ona tiranin ili tetošna, da sve žene postaju samo njezina jeftina zamjena? Ili će se on identificirati sa svojom majkom još čvršće, tako da nijedna druga žena neće biti sposobna zamijeniti nju? Ta žena će biti okrivljavana za probleme koje ima muškarac, a koje je stvorila sama majka.

Bloch Grouchu: "Zašto ubojica ne postane homoseksualac? Sa sklonostima prema malenima sa brkovima?"

Srž patrijarhalnog sustava je oslanjanje na opravdavanje mužjačke dominantnosti u pasivnih ženskih subjekata, a najdirektniji izražaj muške agresivnosti i nasilja je taksidermija odnosno prepariranje. Uobičajena je kod sličnih ubojica poput Eda Geina (uzor Leatherfaceu), Normana Batesa iz Psycha, Buffalo Billa iz "Silence of the lambs" (Bonelli: MV #9/10 "Kameno lice", NP #1 "Stakleno oko"– blizanci, DDEX #6 "Ljepota demona" – obrnut slučaj, majka preparira sina!) kao kompulzivna radnja zamijenjena je parafilijom, odnosno konkretnije nekrofilijom. Nekrofili u nekih 68% dokumentiranih slučajeva motivirani su željom za partnerom koji ne odbija i koji se ne opire, a u slučaju našeg psihopata partner je bio pasivni ženski subjekt koji nije pričao, koji se nije stalno vrtio, nije zavodio ostale, nije odbijao i ponašao se podložno. Sve to odmah saznajemo iz uvodnog razgovora sa Dylanom. Nekrofil razvija niski stupanj samopouzdanja, najčešće zbog signifikantnog gubitka (u našem slučaju - majka) te se on (najčešće je muškarac) strašno boji odbijanja od strane žena i želi seksualni objekt koji je u nemogućnosti odbiti ga. U ekstremnim slučajevima, preokupacija preferiranom ili ekskluzivnom parafilijom u potpunosti zamjenjuje tipičniju želju za ljubavnim ljudskim odnosima.

Genetske predispozicije za stanoviti poremećaj ili recimo to laički – psihopatiju – vjerojatno su ipak krucijalne za kasniji razvoj tog poremećaja. Izazivaju je stanoviti poremećaji u kemijskoj neravnoteži. Psihopatija se definira u psihijatriji kao stanje koje karakterizira pomanjkanje empatije ili savjesti, slaba kontrola nagona i manipulativno ponašanje. Psihopati također imaju značajno izboličen osjećaj potencijalnih posljedica njihovih akcija, ne samo za druge, već i za sebe. Značajke poremećaja u dosta se slučajeva mogu pronaći u ranijem djetinjstvu pomoću nekih čestih pokazatelja kao piromanstvo, okrutnost prema životinjama, agresija prema ukućanima, uriniranje u krevet u kasnijoj dobi (vidi detaljnije Julia #1 "Oči ponora" ,#2, #3).

Četiri stvari definiraju lik sir Londona – odnos s majkom, nekrofilske sklonosti, opsesivno-kompulzivne radnje te želja da ga se zaustavi i kazni. Sve te 4 komponente Sclavi dotiče u dovoljnoj mjeri diljem scenarija da se uspostavi psihopatski profil ubojice. Jednako tako spaja dva vida zločina ili nasilja iz ljubavi; onaj bolesni, perverzni, psihopatski pristup ljubavi iz ubojičinog aspekta te onaj osvetnički, istinoljubivi, moralni gnjev i izljev nasilja radi provođenja pravde i sačuvanja života.

Naslov "Zločini iz ljubavi" vjerojatno je sinonim za "Zločine iz strasti" kako ih obično klasificiraju u praksi. Zločini iz strasti započinje sa opsesivnom kompulzivnošću počinitelja.Općenito, oni su seksualno opsjednuti sa svojim žrtvama, a organizirani zločinci iz strasti mogu vrebati svoje žrtve tjednima ili mjesecima prije stvarnog ubijanja. Potpisna komponenta zločina, koja ga imenuje zločinom iz strasti, je ubojičino djelovanje iz svojih fantazija sa žrtvama i tijelima tih žrtava. Zločin iz strasti je uobičajena sastavnica kriminalne karijere serijskih ubojica.

"Ubio bih, bez sumnje..." – riječi su koje su opsjedale Dylana/Londona od samog njihovog susreta. No, razlika između njih dva je očita, jer granice loma kad se počinjaju ubojstva ne leže u istoj ravni budući da je jedan teško bolestan čovjek, a drugi običan čovjek doveden do ruba. Ali, kako nas to već krimi literatura uči, nije potrebno mnogo da čovjek počini ubojstvo, to je samo pitanje trenutka, situacije i slabosti.

"Mama me ovakvim napravila... Ja... Ja sam samo dječak koji mora razbiti igračke da bi ih volio..."

DD LUGG 6a Stanar s trećeg kata

Ukupna ocjena 45%

3, 3, 6, 9

Sklavi ocajan, Brindizi takodje, ali zato nas DeeCay blista! Ova epizoda zaista je nedostojna ovako sjajne recenzije. Nasemu recenzentu kapa dole, a bu zabarima;)
    07.11.2006
    22:13:00 sati

7, 9, 7, 7

Pa ovo je mogla biti samo jedna obična pričica o jednom običnom serijskom ubojici, no zahvaljujući lukavoj i domišljatoj Sclavijevoj naraciji dobili smo jednu sasvim pristojnu pričicu sa jednom sasvim pristojnom poantom.
    08.11.2006
    12:57:00 sati

7, 6, 6, 5

Znate li da je ova epizoda izašla u Slobodnoj Dalmaciji tokom 1994.godine kao dnevni strip.?
    09.11.2006
    14:59:00 sati

6, 7, 6, 7

Složio bih se sa komentarom da je ova priča nedostojna ovako detaljne i ekukativne recenzije.Ubiti ili ne ubiti,malo nekrofilije,malo psihijatrije i Dylan kao moralni pobjednik.Prosječno ali s obzirom na broj stranica ipak nema neke veće zamjerke.Zanimljivo je po prvi puta vidjeti Brindisija u A4 formatu,ali ovdje je još u fazi gdje se traži,posebno je neujednačen kod samog Dylana ali sve će to - srećom - kasnije ispraviti i dovesti svoj crtež na visoku razinu.Pohvalno što je System izdao DD GIgant jer ipak je to jedan od najpopularnijih junaka na ovim prostorima.Izdanje je s obzirom na cijenu dosta kvalitetno i bilo bi super kad bi i preostali brojevi izašli u nekom normalnom(npr 1-2/godinu) ritmu.Držim palčeve ekipi iz System Commicsa!
    11.11.2006
    22:32:00 sati

Ukupna ocjena 43%

3, 3, 5, 10

Totalno prezvakana minijatura koja ne nudi nista zanimljivo ili sokantno.
    02.12.2006
    21:36:00 sati
  • Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

Kaj je ovo? Dr. Deecay, dr. Phil ili dr. Freud;))) Kompulzivno-opsesivna, ne želja, nego potreba Deecaya da mikroskopski precizno secira ovo smeće, je pomalo indikativna. Stanje je patološko - nadajmo se da će potrajati;) S druge strane, ja kažem: Popišam se na Sclavijev Edipov kompleks i lupim mu čvoku. Da stvar bude gora, ovo edipovsko iseravanje, posjeduje na završetku poantu. Bezvezno moraliziranje, najbanalnijeg tipa. Jadno. ps - Deecay zna sve filmove o svim mogućim psihopatama, ali ja mu, tek radi reda, dodajem još jedan: Maniac (1980).
    12.07.2007
    20:20:00 sati
    stinky

5, 5, 9, 7

Uzalud potrošene stranice na ovu priču. ..Brindisi se također bezveze trošio...
    08.10.2007
    23:45:00 sati
    Akul
  • Lucy Liu

8, 8, 9, 4

Sclavi,šta kopiraš mog Chiaverottija,pa svi znaju da njemu najbolje idu perverzije  i nasilje u istom paketu!
    21.10.2007
    15:38:00 sati
    Lucy Liu

5, 6, 7, 8

Nije mi se svidjela ova priča, ostatak giganta je mnogo bolji.
    27.12.2007
    10:15:00 sati

Ukupna ocjena 40%

3, 3, 7, 1

A baš, i meni ovo Sclavijevo upetljavanje jeftinog moraliziranja ide na živce. No, u drugu ruku, razveselila me ova Dikejeva znanstvena recenzija, iako mu se u razlaganju i ispitivanju smjerova Sclavijevih paranoja potkrala i koja greškica, dao bi mu višu ocjenu nego spomenutom scenaristu. Stvarno, Chiavi bi od ovoga (uz nekoliko svojih manevara) napravio fantaziju. ;)))
    12.07.2008
    03:29:00 sati

8, 8, 9, 8

Fascinirajuće je kako jedna sasvim obična kriminalistička pričica može nekoga potaknuti da napiše pravi znanastveni esej o temi iz iste. Inače, sasvim solidno! Brindisi odličan i na velikom formatu.
    18.05.2009
    20:43:00 sati
  • Inferno

Ukupna ocjena 37%

3, 2, 5, 7

Iako ide na samo 13 stranica, priča je razvučena, lol. Druga žrtva je totalno nepotrebna... Uglavnom, ne sviđa mi se ovo.
    24.05.2009
    23:51:00 sati
    Inferno

7, 6, 10, 7

Recenzija je baš zanimljiva i pokazuje nam koliko problema jedne osobe može stati u trinaest stranica stripa. Epizoda nije nešto posebno, ali je Brindisi odličan.
    28.05.2009
    23:40:00 sati

4, 2, 9, 1

Nikad nisam bio ljubitelj kratkih priča, smatram da su nepotrebne pa tako i za ovu iman isto mišljenje. Nekakav pokušaj Sclavija da produbi Dylanov lik moralnom dvojbom na kraju i da ga usporedi s ubojicom. Slabašno, u svakom slučaju. Brindisi je moj omiljeni crtač ali imao je i boljih izdanja. Vjerojatno se nije isprve dobro snašao na velikom formatu.
    29.05.2009
    22:52:00 sati
  • PJ24MKD

7, 9, 9, 5

22.05.2010
    05:05:00 sati
    PJ24MKD
  • Ukupna ocjena 47%

4, 5, 5, 5

20.06.2010
    15:40:00 sati
    Dalma
  • Ukupna ocjena 86%

8, 8, 10, 8

Bravo,Sclavi!Brindisi je crtač koji stvarno dobro crta.Naslovnica je za prvu priču,iako je vrlo dobra.

20.12.2010
    15:52:00 sati
    Patrix

7, 7, 9, 9

Nije lose, pogotovo za samo 13 stranica.  Prica kao radnja o ubici i golim zenskim zrtvama me podsjeca na Charles Bronsonov film, "10 do ponoci", gdje isto tako imamo ubicu koji ubija zene, i gdje se i on skida prije nego sto ih ubije (ovdje su samo zene gole).  Neki likovi su dobri (ona Dylanova cura Lyn), pa bogami i ubica, koji Dylanu sve i prizna o svojim zlocinima, u prvoj stranici price.  Kraj mi nije bas los, kao nekima ovdje: vidimo da Dylan nije ubica, i da nikad nece biti monstrum poput onih koje lovi, iako ima dosta razloga da ih ubije sa istom hladnokrvnoscu kao sto ovaj manija ubija svoje zrtve.  Brinidisi je ovdje odlican.

16.10.2011
    16:22:00 sati

9, 9, 9, 10

Pa ovako kratka epizoda je dobra.

24.07.2012
    15:06:00 sati

7, 8, 6, 1

11.12.2012
    15:29:00 sati

4, 2, 7, 8

Jos jedna epizoda u kojoj Sclavi ispoljava svoje sopstvene zelje u stripu...Zelja za ubistvom i seksom sa tinejdzerkama.

09.04.2015
    08:42:00 sati

5, 7, 9, 7

U ovoj priči Dilan mi je nekako ljigav, ne samo zato što spava s 'jedva punoletnicom' (ili starijom maloletnicom?), što je činio i pre (npr u Kjaverotijevim epizodama) i tada mi je smetalo, ali ne kao sad... Nego je ovde Dilan prikazan iz drugog ugla, kroz prizmu pomenutog sir Londona, kao neko ko je drzak, ironičan, ruga se, dvolični je ljigavac. I koliko god da te reči dolaze iz usta nekoga ko je možda ubica, možda ludak a možda ''samo'' mitoman, ipak se ne može osporiti scenarističkoj kreativnosti Sklavija - i ne samo to, on pokazuje da se lik Dilana može posmatrati iz drugog ugla. Zaista, Dilan je često isuviše ironičan i drzak sa klijentima, ne veruje im, proglašava ih olako za ludake, spava s ludačama i upušta se prelako u seksualne avanture sa podjednako psihički nezrelim devojkama, nezreo je i sam... Ne bih rekao da je mnogo pogrešio sir London u njegovom opisu Dilana. Namerno ili ne, ali ne baš zanemarljiv broj puta su Dilan i Gručo ispali totalni kreteni, da čovek poželi da ih nokautira (Gruču opraštam jer je zabavan).
    Naravno, iz poslednje strane vidimo da Dilan isto misli i za sir Londona, koga ipak znamo isuviše kratko, ali je naravno i na kraju očigledno da je reč o poremećenom čoveku, tipičnom ludom ubici. I ovaj je kao i mnogi pre njega inspirisan Mamom, a DeeCay je lepo naveo primere tih drugih u recenziji.
    Takođe je inspirisan i Dilanom. Sir London je obučen poput Dilana, želi da ga Dilan zaustavi, ima ludačku potrebu da udavi Dilana a u isto vreme mu se, na neki skriven i nenormalan način, divi. Opsednut je Dilanom koliko i željom da ubija.
    Dilan je našao ubicu, i to i ovoga puta na neobičan način (preko ruku - što nije loš metod za strip, ali je diskutabilan u stvarnosti), a i posle je ubice nalazio na najneobičnije načine (preko mirisa parfema i sl).
    Ovde vidimo i Dilana u neobičnoj poziciji, u dvoumljenju da li da pređe granicu i ubije, iz besa. Ipak to ne čini. Na kraju povlači paralelu između sebe i ubice, iako zapravo on to nije, i između njih nema sličnosti. ALI, da je Dilan zatekao Lin mrtvu, moguće je da bi ga ubio. Stvar je samo koliko je bliska ubijena osoba. 5 mrtvih devojaka koje Dilan nije poznavao + kidnapovanje jedne koju poznaje (i voli?), je dovoljno da se dvoumi da li da ubije. Ali da je ubio tu jednu, Dilan bi njega ubio. Dakle, za one koje voli / sa kojima je najbliži, čovek je spreman i na najgori zločin (krvna osveta). Tu važnu ulogu igra pravosudni sistem. Ako ti ubica ubije voljenu osobu i znaš da će ležati samo 5 godina u zatvoru a posle da se šetka slobodan, onda ti se više isplati da ga ubiješ i ti ležiš 5 godina u zatvoru, pa se posle ti šetkaš. Ili što bi reko moj ćale, inspirisan poznatim a mudrim rečima: ''Ali hakija nikad neće sa bara, sa bara se niko ne vraća!''
    Zato ne dao Bog da se čovek nađe u Dilanovoj situaciji, jer je tanka linija koja deli od ubistva, a svi smo sposobni za to, koliko god se zavaravali da nismo. Neko se tako suoči sa samim sobom i shvati da to ne može da uradi, kao Vins iz filma La Haine, dok neko shvati da bi mogao i time u mislima izjednači sebe sa ubicom, kao Dilan ovde.
    Mislim da su ovde možda presudile Londonove reči i njegov citat o razbijanju igračaka i mami. Dilan je tu shvatio s kim ima posla, sa jednim teško poremećenim čovekom, koji da nije petostruki ubica možda bi mu ga i bilo žao, koga i da ubije neće osetiti satisfakciju na duži rok. Čoveku je lako da oseti satisfakciju ubijanjem / povređivanjem / osvetom nad čovekom koji je svesno zao, i koji se svesno nameračio protiv njega. Ali, ma kolika zlodela učinio za koja i TREBA da odgovara, iz duševnog bolesnika govori i dela bolest, nešto duboko ukorenjeno, nešto gotovo podsvesno, nešto što te kontroliše i što je zapravo pravi ubica. Vidimo u kakvoj pozi je London u poslednjem kadru - skupušen poput fetusa, manji od makovog zrna, želi da se ušuška pored ''majke'', tamo gde svi problemi nestaju... Kako Dilan da ubije takvog čoveka? To i nije čovek, to je samo jedna ljuska, deformitet...

PS. Onaj deo u noćnom provodu, gde se daje paralela između Dilana i ubice me je podsetila na jedan prvoklasni film, ''Naked'' iz 1993, koji takođe prepručujem. Radi se o pričama o dva lika, jedan seksualno nastrani manijak, a drugi mizogeni mizantrop koji šeta gradom i filozofira.

24.02.2019
    21:30:00 sati

Ukupna ocjena 40%