Prikazanja

DD SD 15 | 96 str.

Dilan se budi iz sna, užasnog sna u kome ga nepoznati čovek na samrti upozorava da mora da ubije Zoreksa. Nedugo potom, na vratima Krejven Rouda se pojavljuje taj isti čovek, Mat Klajser, samo podosta mlađi, i poziva Dylana Doga svom pretpostavljenom - poznatom političaru i advokatu Harviju Zoreksu. Ko je Zoreks i šta želi od Dilana? I zašto ga Dilan ’’mora ubiti’’?

• Prikazanja
    DD SD 15

• Presenze...
    DD SR 93

• Naslovna strana je očigledna posveta Hamletu.
  • Gručo i Bloh apsolutno nezapaženi u ovoj epizodi.

Ova je epizoda nastala ’94 godine, među fanovima Dilana Doga poznate kao Kjaverotijeva godina (napisao 8 od 12 epizoda redovne serije, nasledio Sklavija u ''Special'' ediciji itd).

Reč je o veoma prosečnoj epizodi, koja iako ne pati previše od standardnih Kjaveotijevih boljki (over the top nabacanost likova, motiva i ideja; preterano patetisanje; neubedljiva završnica vređa inteligenciju čitaoca), ipak nije ni naročito upečatljiva.

Negativac meseca ovoga puta je čovek od krvi i mesa, ali bez duše – beskrupulozni političar i advokat pomalo glupavog ali upečatljivog prezimena: Harvi Zoreks. Na stranicama ove epizode ispisana su i grafički prezentovana samo neka od njegovih mnogobrojnih (ne)dela, a data je i vrlo intrigantna (mada ne i naročito originalna) priča njegove mladosti, kako je i zašto postao onaj čiju smrt žele mnogi, ali se ne usuđuju to da izgovore. Jedan od njih je i Zoreksov radnik Travis, čiji smo neslavni, gorki kraj imali prilike da vidimo.

O kakvom se monstrumu radi, dovoljno govore reči njegovog čoveka za prljave poslove, Kajla. Kajl u naletu šoka i iskrenosti kaže: ''Vi ste zver, Zorekse! Gori ste od mene!''. A onda dodaje i: ''Međutim, najvažnije je što mi plaćate.''. Ipak, nije ovo prvi a ni poslednji put da se u serijalu autori bave političarima i njihovim zlodelima (na kraju krajeva, zar Britaniju ne vode ’’ Vampiri’’??!). Na mnogo manje stranica je to, reklo bi se prilično efektnije, učinio Ferandino u ’’Video sam kako umireš“. Stoga se može reći da je Ferandinov ’’novi Hitler’’ Vilijam Čeril (ne Vinston Čerčil hehe), zapravo preteča Kjaverotijevog Harvija Zoreksa.

Dilan: ’’Već na spomen imena velikoga šefa, trese se kao prut. No možda ja tako govorim samo zato što ne znam kako se živi u uredu... Svakoga dana primiš po neki udarac i to te polako menja... I polako izluđuješ... I jadan si ne pokoriš li se moći i sili!

Bilo je pitanje vremena kada će se Dilan ozbiljnije uhvatiti u koštac sa političarima. Ako izuzmemo početak stripa u stilu filmova B-produkcije, sve je počelo naizgled bezazleno, ali po Dilana stravično – naime, Zoreks je predložio Dilanu da ovaj bude njegovo reklamno lice za novu izbornu kampanju, jer Dilan navodno uživa veliko poverenje mladih! Izgleda da Kjaveroti nije upoznat sa važnim detaljem: Dilan važi za šarlatana i redovno biva blaćen u medijima. Da je Dilan prihvatio Zoreksovu ponudu, potonji se najverovatnije ne bi dobro proveo na izborima. Dilan još jednom svojim razmišljanjima i postupcima dokazuje da se gnuša politike i političara. On odugovlači sa odgovorom kako bi istražio povezanost između njegovog sna i samog Zoreksa. Upoznaje i Lisu, devojku za ovaj mesec, za koju kasnije biva jasno da je samo marioneta u rukama Zoreksa, a od tih istih sadističkih ruku i gine. Sticajem izvesnih okolnosti, opet putem sna-poruke, Dilan dolazi do informacije da Zoreks planira da sagradi Shablands, centar za nemoćne nadomak Londona, koji bi služio kao paravan za laboratoriju za bakteriološki rat. Lovac na duhove, opet ludom srećom, dolazi do informacije da se centar Shablands nalazi na šestoj milji od Stepforda, te odlazi tamo noću, sam. Uviđa da ima posla sa pravim bizarnim priviđenjima, odnosno duhovima. Oni mu govore kako je to nekada bilo groblje, te Dilan, koji sve više uviđa okrutnu Zoreksovu prirodu, igra na tu kartu u nadi da će obustaviti gradnju Shablandsa. Ovde ću se zaustaviti.

Ono što upada u oči je što pomenuta prikazanja poput kakvog osrednjeg filera služe samo da popune strane, te sam naslov epizode, uzimajući to u obzir, deluje neodgovarajuće. Priviđenja su do tada nemali broj puta, i na bolje načine, prezentovana u serijalu, a i sam Kjaveroti ih je kasnije koristio u epizodama poput Crne duše ili Igre sa sudbinom.

Drugi nadrealni element, pored filer-utvara, jeste priča iz mladosti Zoreksove desne ruke, plaćenog ubice Kajla. On je kao tinejdžer, bolujući od jake groznice, bio na samoj granici života i smrti. Uvideo je da su nebo i mesec od kartona, te da sa druge strane postoje nekakve iluzorne kupole... Smrt mu je rekla da je video ništavilo, i da više ništa neće biti isto. Uspeva da preživi, da, ali njegova duša umire. Ostaje samo ljuska, telo bez emocija. On to telo stavlja u službu zanimanja koje mu, budući da nema emocija, najviše odgovara – postaje plaćeni ubica. Uz Zoreksa, reklo bi se najinteresatniji sporedni lik ove epizde. Not your typical assassin.

Treći (možda i najvažniji) nadrealni element jesu Klajserove poruke iz budućnosti. Ko je zapravo on, kakva je njegova uloga u stripu, zašto predoseća smrt, te najzad, kako je uspeo da se Dilanu javi iz budućnosti i upozori ga na Zoreksa, ostaje na čitaocima da saznaju prvim ili ponovnim čitanjem ove epizode.

Naravno, nije moglo da se završi bez polu-patetičnog buncanja negativca na poslednjim stranama (’’ili je možda strašan samo taj strah od smrti... a ona je samo mir i tišina. Prva noć mira u apsurdnoj buri života... Da, apsurdna bura... Život... Smrt... Sad vas moram ubiti... Samo vi stojite između mene i moći...’’). Trabunjanjima kod ovih Kjaverotijevih zloća nikad kraja! A kad treba da najzad ukokaju Dilana, oni posustanu ili ih nešto spreči! U svakom slučaju, da, ovo je priča o moći, i o tome šta je i koga potrebno ukloniti kako bi se došlo do nje. Zoreks je grabio i grabio, rešavao se antipatičnih službenika, režisera reklamne kampanje, političkih protivnika, sopstvene sekretarice... Verovatno bi i Kajla ubio, da ovaj prethodno nije sam odlučio da sebi presudi. I na kraju, Zoreks nije postigao ništa.

Kjaveroti je znao da oplete po svim strukturama ljudi i čudovišta, nije štedeo ni lekare, što su mu mnogi čitaoci zamerali, a sada evo ni političare, advokate... Mislim da je mnogo manje čitaoca koji bi stali na stranu političara i advokata u ovoj epizodi. Stereotipi ne postoje bez razloga. Mi u Zoreksu vidimo sve ono najgore što jedan ’’kontraverzni biznismen’’ ima da ponudi – a imajući u vidu da živimo u delu sveta gde su kriminal i korupcija u najvišim sferama i više nego očiti – jasno je zašto je malo onih koji će osuditi ovo Kjaverotijevo pljuvanje po bahatim moćnicima. Stoga nam se užas ove epizode čini i strašnijim, jer je opipljiv, stvaran, i tu negde, iznad nas, ’’na vlasti’’. Možda baš u kancelariji pored.

Jedno ostaje – ova je ideja mogla bit realizovana na bolji način. Ali i uprkos tome reč je o sasvim korektnoj epizodi, doduše kao što je već rečeno - ne naročito upečatljivoj i pamtljivoj.

Umesto reči-dve o crtežu, izdvojiću neke interesantne momente u stripu, što u scenarističkom, što u crtačkom smislu.

Str. 8, prva tri kadra: Prisećanje (pretapanje kadrova, fora koju Fregieri neretko koristi).
Str. 17, četvrti kadar: Zoreks kao pokunjeno dete, posmatran iz perspektive odrasle / dominantne osobe.
Str. 30, Dilan Dog - reklama. Simpatično.
Str. 39, prvi kadar: Sa druge strane.
Str. 45, četvrti kadar: Dilan malo previše nasilan, ili se samo zaneo?!
Str. 46, Fregierijev zaštitni znak: vertikalni kadrovi.
Str. 46, šesti kadar: Dobro mu leži crtanje uplakanih dama 😉
Str. 49, drugi kadar: ’’I više nikad niko nije čuo ništa o Arnoldu Travisu’’. Ubeđen sam da je ovo Sklavi koristio i ranije u nekim epizodama (’’Ples smrti’’).
Str. 52-53, fina nadrealna minijatura: gušter jede leptira, ’’stapa’’ ga u sebe te leti leptirovim krilima. Baš kao i Zoreks, koji se hrani drugima, stapa druge u sebe, leteći krilima svojih žrtava.
Str. 60, prvi i drugi kadar: Zamenjene uloge.
Str. 60, četvrti kadar: Ruke koje ’’izlaze’’ iz ivica kadra.
Str. 65, četvrti kadar: Dilan rešava stvari na Teksov način, dobrom starom pesnajom u vugla 😊
Str. 71, šesti kadar: zanimljiv efekat, kadar-rešetka.
Str. 80-81, igranje sa perspektivama.
Str. 96, poslednji kadar: bravissimo!

Veoma dobra ideja za naslovnu, posveta Hamletu; ali bi bila još bolja da bager ne zjapi kao da će svakoga časa da poklopi Dilana.

DD SD 14 Mozaik straha

DD SD17 Dani more

8, 9, 9, 9

Uz "Partija sa smrću" vjerojatno najbolji Chiaverottijev rad na serijalu. Ako je u ičemu Chiavi mogao parirati Sclaviju onda su to svakako onirističke sekvence, a ovdje mu to itekako polazi za rukom. Omnibus jednodimenzionalnih likova u "Prikazanjima" je fino ukorporiran u modernu kritiku društva, plus odlični Freghieri na svojem vrhuncu.

14.12.2018
    16:24:00 sati
  • Ukupna ocjena 62%

7, 4, 7, 8

Ideja je zanimljiva ali je zato priča sama dosadna i predvidljiva. Hamletovska naslovnica mi je dobra.

15.12.2018
    19:08:00 sati

6, 5, 7, 9

Ništa posebno. Nekako sam predvidio (ili možda, prisjetio se ako sam davno ovo već čitao) da će na kraju Kleiser također ispasti, ili ispasti glavni, negativac. Neuvjerljiv je način na koji je Dylan uvučen u priču: da bude nečija "maskota" za političku kampanju. Dobra karakterizacija Zorexova lika a sve ostalo osrednje, pa i s onim ubojicom bez duše... žali Bože lijepe naslovnice.

16.12.2018
    21:22:00 sati

8, 8, 8, 8

Solidno. Mogao je biti i bolji kraj, ali sasvim ok.

17.12.2018
    15:47:00 sati

5, 6, 8, 8

Pamtim kad sm ovo citao prvi put pre sto godina- automatski je strpano u kos DD djubreta ( da, da i pre broja 100 se znalo da je podosta sranja u planu za izdavati u serijalu). Danas evo, mislim da ovo i nije toliko lose, klasicni Chiavi koji gnjavi o zlim politicarima, kopira Sclavija i to slabasno u flesbek sekvencama, ali i sasvim solidno u oniricnim segmentima. I naravno moj favorit: nabijanje na siljati vrh neduznih epizodista 😆 Kolkko god ga ne voleo danas ,mora se priznati da nadahnuti  Fregijeri moze da bude i jako dobar kao recimo ovde. Stano takodje u formi, meni se bas dopada "diskretni" napad bagera 😀  I jos nesto, zar nije Kajlova smrt cista posveta Arnijevom kraju u Terminatoru 2?

11.01.2019
    19:31:00 sati

Ukupna ocjena 35%

2, 2, 7, 2

Na prvoj stranici Dylan ima san, onda se već ta osoba pojavljuje pa u narednih nekolio stranica naš junak kaže jednoj ženi "dobar dan" i već je onda jebe. Ništa ne bismo izgubili da se priča već tu završila, ali ne, Chiaverotti davi onda nebulozama, ne zna gdje udara, važno samo da popuni broj stranica i privede kraju, gdje smo po običaju vidjeli očekivani preokret. Loše.

13.02.2019
    20:11:00 sati

6, 5, 3, 10

Freghieri je ovdje najslabija tacka, jer od svih Dylanovih crtaca, on ima najmanji utjecaj na emociju likova koje crta, jer su svim njihovim likovima emocije uvijek tuzne, ili makar tako uvijek izgleda.  Ova naslovnica je kultna, znam da je bila upotrebljena kao reklama serijala u davna vremena SD Dylanovih izdanja, ali prica je tanka, konfuzna, i na kraju, kad se sve skonta, ipak glupno smisljena da nista u stvari nema previse smisla.  Zorex je klisej od lika, udara zene i pokvaren je i lazvo i sve ostalo, tako da nista novo ovdje... pocetak price ne utjeca na kraj nikako, tako da je citanje ove epizode kao gledati nesto dok spavate: necete ga se uopste sjecati sutradan.

16.02.2019
    12:30:00 sati

• Oscar 2018.