Noć je duga i mračna, a Dylan mora da otkrije šta se u stvari dešava u ovoj mori koja nema kraja... I tko je ta plavuša koja svako malo ukršta put sa Dylanom? Izgleda nekako poznato...

• Beskrajna noć
    DD SD 26

• Notte senza fine
    DD SR 104

• Ova epizoda je u Italiji prvi put objavljena u maju 1995 godine.
  • Ovdje ponovo viđamo vješticu Kim (iz epizoda “Cagliostro”, “Maelstrom”) i njenog crnog mačka Cagliostra), mnoštvo žena iz Dylanove proslosti (Marina, Morgana, Diane, Bree, Amber, itd.) koje se pojavljuju u Dylanovom snu.
  • Agatha Christie je napisala priču zvana “Beskrajna Noć” 1967 (Endless Night), koja je možda inspiracija za naslov ove Dylanove epizode, ali obe priče su veoma različite što se tiče radnje.
  • Po mom računanju, Ludens bi trebao da objavi ovu priču u Extra ediciji u Septembru 2016 godine ;)

Every night and every morn,
Some to misery are born,
Every morn and every night,
Some are born to sweet delight.
Some are born to sweet delight,
Some are born to endless night.

- William Blake, Auguries of Innocence

Anđeli koji lete iznad mračnog Londona. Bebe na oblacima koje govore i hodaju. Klaun patuljak i ostala družina iz cirkusa – čovjek div, golema zena, pa i top iz kojeg je Dylan ispucan. Ubica koji je još uvijek živ, ali koji hoće da bude ubijen, i da potone u duboki vječni san. Pizza koja razgovora sa Dylanom. Smrt u svom starom obliku, u crnoj haljini, koja se ko-zna-koji put ponovo pojavljuje u Dylanovom serijalu. I napokon, lijepa Mary Jane, misteriozna djevojka koja nepomično leži u dubokoj crnoj vodi i krivi Dylana za sve njene probleme. Ili je Dylan ovdje upao u svoju vrstu “Zemlje Čudesa”, ili je zarobljen u snu snova koji izgleda kao nešto iz mašte Tima Burtona.

U “Beskrajnoj Noći” imamo pravi san. Čitanje ove priču ostavlja isti utisak kao da spavate i sanjate ovaj isti strip. Ni jedna druga epizoda Dylana do sada nije bila skoro kompletan san kao ova (ni specijal “Snovi” nije baš ovako ambiciozan). Dylan ovdje pada u potpuno drugi svijet (u neku ruku, “Dog grad spava” ga je isto tako nosio u svijet snova, ali s drugačijom atmosferom i tonom; a i u “Posle ponoći” vidimo London toliko čudan da se više i ne može prepoznati), a rezultat je jednostavna fantastična priča, ali ipak puna inspiracije i vizualne ljepote zahvaljujući radu dvojca Montanari & Grasani i scenariste Michelangela La Nevea.

Sinopsis i ideja. Nakon hapšenja psihopatskog ubice, Dylan se slučajno dotakne ramenom sa plavokosom djevojkom Mary Jane, i ona mu se pristojno ispriča. Međutim, on nju ne čuje niti vidi, i tako poslije kad noću legne da spava, njegovi problemi tek tad započinju. Ovdje nemamo nikakvih manijaka sa sjekirama, čudovišta koja se motaju okolo oko ponoći, niti imamo klijentkinje koje angažuju Dylana danas samo da bi ih on sutradan odveo u krevet. Ne, ovdje je čitava priča razvijena u Dylanovom umu, koji duboko spava, i koji u tom stanju prelazi sve granice realnosti: ovo je ubjedljivi san koji pruža priliku našem istraživaču noćnih mora da sada, po prvi put, sam istražuje svoju vlastitu noćnu moru!

La Neveov scenario je apstraktan, na momente zbunljiv, ali stalno pun fantastičnih elemenata, a opet u duši ipak poetičan i tužan. Poenta ove priče je ta da očito trebamo da budemo malo više svjesni jedni drugih, svjesni ljudi koji žive oko nas, hodaju istim ulicama i uzdišu isti zrak... Da budemo pažljiviji, obazriviji i ljubazniji ako slučajno naletimo na njih, makar i ramenom uz rame. Možda je ovo malo mekušno i melodramatično, ali je ipak originalan način izveštaja ove teme. Kad se tu doda rad dvojca Montanari & Grasani (meni nikad nisu smetali, iako jesu drugima), i Stanova fenomenalna naslovnica, rezultat je veoma dobar strip. Pogotovo kad pogledamo da ovo Dylanovo doba, posle originalnog broja 100, većini nije nikad najbolje sjelo.

Sigurno će da bude gomila ljudi kojima se ova priča neće nikako sviđati. Mogu već da predvidim koliko komentara će loše ocijeniti crtež i scenario, i za mene je to sve ok: ovo je očito slučaj "love it or hate it" epizode – u tonu, atmosferi, scenariju i crtežu. Kao što ona poema odozgo od Williama Blakea kaže: "... some are born to sweet delight.". U ovom slučaju, "some" sam ja, a "sweet delight" je za mene “Beskrajna Noć.”

DD SD 25 Demoni

DD SD 27 Stravična invazija

• swamp thing

8, 8, 5, 10

Odlicna epizoda, pravo iznenadjenje. Crtez bezveza kao i obicno sto se tice M&G, i petica je previse za ove netalentovane ''umjetnike''. Naslovnica jedna od meni najboljih.

24.09.2010
    18:58:00 sati
    swamp thing

2, 8, 7, 9

Ovo je jednostavno glupa priča sa dobrim scenarijem. Mislim, Dylan ne odgovori na pardon od  jedne nepoznate djevojke i odmah Michelangelo La Neve od toga napravi zavrzlamsku priču kakvih i inače zna biti u DD serijalu.  Dylan se tu doslovnio ubije da spasi Mary Jane  iz  crne vode,  a ona ga se  na kraju priče uopće ne sjeća, a kao, krivila ga je za nešto potpuno glupo. Glupo kao i ova priča, ali ponavljam , priča sa dobrim scenarijem.

MiG solidni.

24.09.2010
    19:08:00 sati

6, 10, 8, 9

Složio bih se s prethodnim komentarom. La Neve je inače loš scenarist, ali mora mu se priznati da je ovdje od jedne stvarno glupave teme napravio solidnu priču zahvaljujući odličnom scenariju. M&G vrlo dobri. Naslovnica odlična.

24.09.2010
    21:16:00 sati
  • Cliff Burton

7, 8, 7, 10

28.09.2010
    08:42:00 sati
    Cliff Burton

7, 6, 8, 8

Ovo mi je jedna od onih epizoda koje moram pročitat više puta kako bih ih u potpunosti probavio ili shvatio. Svrstao bih ju u prosjek, jer sam možda navikao na krvavije noćne more u DD-u :)

30.09.2010
    14:55:00 sati

8, 9, 7, 10

Epizoda je pravo iznenađenje, pravi mali nebrušeni dragulj. Priča o kapi koja je prelila čašu i izlila more melankolije i samoće, crnu rijeku koja je oblila usnuli grad. MiG uobičajeni, a naslovnica kakava samo Stano zna nacrtati - odlična kao i Sablast u noći koja također ima crnu pozadinu.

30.09.2010
    20:19:00 sati

8, 4, 5, 9

Imam osjecaj da se La Neve ovdje upustio u nesto cemu nije dorastao. Napravio je najlaksi scenario od svih mogucih, haotican, slike se redaju jedna za drugom bez neke vece povezanosti. U ovom stripu uopste nije morao da pazi na dinamiku, jer san ko san, totalni haos, zbirka nepovezanih slika, ali ipak treba biti majstor i od tako jedne price nesto dobro napraviti. Autoru ostaje tek pokusaj da napravi dobar scenario i tu se kod pokusaja i zavrsilo. Naslovnica dosta jednostavno uradjena, ali ipak na dobar nacin opisuje epizodu. M&G su prica za sebe, covjek ih ili voli ili ne, meni su losi, mada u ovoj epizodi su svarljivi.

06.10.2010
    07:25:00 sati

4, 7, 5, 8

sasvim pristojna epizoda (posebno imajuci u vidu da je la neve prethodno ucestvovao u zlodelu pozantom kao simfonija smrti!). uvod i razlog za ovaj totalni haos je mozda prebanalan ali mu se nemoze poreci taj "socijalni" momenat. a kosmar koji nakon toga sledi je totalno u dilanovom stilu. m&g su ovde odradili pristojan posao (posebno grucovi snovi i andjeli koji lete gradom), ali zamisljam kako bi sve ovo izgledalo mnogo bolje da je recimo radio ambrosini. stanov mrak zaokruzava ovu solidnu celinu.

18.10.2010
    00:33:00 sati
  • Ukupna ocjena 81%

8, 8, 8, 9

Uf, šta sve je može, da učini neljubaznost. Priča je neobična. Na prvo čitanje mi je bila glupa, ali me je svejedno natjerala na ponovno čitanje i razmišljanje.

21.05.2012
    14:14:00 sati

2, 5, 8, 6

Mislim cijela priča je u redu, ali objašnjene zašto se to tako dogodilo je glupo. Nakon svega djevojka se ne može sjetiti Dylana.

24.06.2013
    18:20:00 sati

3, 4, 7, 7

Ovo se more opisati u tri riči: hrpa besmislenih gluposti. Crtež prosječan, naslovnica zanimljiva.

05.08.2013
    12:53:00 sati
  • Ukupna ocjena 69%

7, 6, 7, 9

02.01.2014
    23:25:00 sati
    dylan_dog12

Ukupna ocjena 36%

2, 2, 6, 6

Sta bi ovo?

15.01.2014
    17:26:00 sati
  • Solid Snake

4, 4, 7, 5

Slabo...

11.04.2014
    20:11:00 sati
    Solid Snake

7, 7, 8, 7

Zanimljiva epizoda sa jako dobrom realizacijom.

29.09.2014
    10:45:00 sati

9, 7, 7, 9

Deers je u komentaru ukratko opisao cijeli smisao priče, a ova priča je sve samo ne glupa, osim onima koji ne znaju vidjeti nekakvu dublju poruku priče, odnosno da i najmanja sitnica - neizrečena riječ, nemar ili ravnodušnost u najgorem mogućem trenutku - može nepovratno odrediti nečiji život, ma koliko god ta sitnica banalna ili trivijalna na prvi pogled bila.  A to i je otprilike cijela pouka priče: Ništa nije trivijalno. Autorovo upletanje Smrti i zamisao o ljudima, odnosno svijetu koji zauvijek ostaje bez snova, je odlična i sigurno pamtljiva, a jedino dojam narušava ipak pokoja nelogičnost u drugoj polovici priče, premda ništa pretjerano. Dobro je i vidjeti M&G na nekakvoj pristojnoj razini, prije nego su počeli štancati one užasne maxije. Stanova naslovna sasvim pogođena.

12.03.2016
    20:30:00 sati
  • luxi68

Ukupna ocjena 16%

1, 1, 3, 1

Odustajem definitivno od Dylana, hrpa kaotičnih nebuloza koja je trebala ukazati na to da je svaki naš čin bitan - lol. Znači iz avioma se vidjelo da je tu plavušu opalio auto nakon onog susreta, cim se prvi put pojavila u snu i rekla da je dylan kriv za sve, ali se "misterija" rastezala na jos 50 stranica. Al vrhunac svega je ovaj njen citat kada prica s dylanom i krivi ga za sve:"Mozda da si mi se nasmiješio ili rekao neku ljubaznu riječ... možda bih opreznije prešla ulicu." Kakav kretenizam. I onaj manicni neispavani ubojica totalno besmislen lik, anđele da ne spominjem.

27.09.2016
    14:26:00 sati
    luxi68

7, 8, 8, 10

Vrlo inrigantna i neobična epizoda. Složio bih se sa nekoliko prvih komentatora, koji kažu da je priča slaba a scenario odličan.
    Sama srž priče, o devojci kojoj Dilan ne prihvati izvinjenje pa se ona ubije mi je nebulozna, bezveze. Od samog početka je sasvim jasno u kom smeru će se kretati tok priče, i kako će se otprilike završiti. Već u prvih 30-ak strana je jasno ko je zapravo Mary Jane a čak i šta joj se dogodilo. Ovo je vrlo lako moglo da se izbegne, ali bi to možda poljuljalo ceo koncept Beskrajne noći iz korena. Ovako jbg zaplet podseća na lošije Chiaverottije. Ali SAMO da je razlog zbog koga devojka okrivljuje Dilana manje banalan, i da je malo nepredvidljiviji strip što se toga tiče, priča bi bila i bolja.
    Ali sa druge strane, scenario je zaista odličan, paleta likova koji se pojavljuju zaista fascinantna. Manijak sa nesanicom mi je, iako sam tek juče pročitao epizodu prvi put, jedan od najdražih i najboljih sporednih 1 shot likova u serijalu. Scenario je napisan tako da se tom liku konstantno ukrštaju putevi sa Dilanom - taman kada ja kao čitalac zaboravim na njega, on iskoči odnekud. SVE scene sa njim su mi sjajne, ne vredi izdvajati najdražu. Vrlo neobičan, nesvakidašnji lik, šteta što nije takvih više u serijalu.
    Ima tu isto sjajnih momenata: razgovor bebe i samoubice na stepenicama koje dele život i smrt, dok na pola vrtoglavih stepenica teče crna reka - limbo između dva sveta, u kome plutaju neživi i nemrtvi - ljudi zaglavljeni u beskonačnosti, a to je glavna junakinja stripa. To je motiv mrtvih koji nisu našli svoj mir, pa samim tim nisu ni tamo ni ovde, kao u filmu ''Sixth sense''. Zatim beskrajna noć koja se nadvila nad Londonom i koja stvara jezu poput one u stripu ''Poslednji čovek na zemlji''. Malo je reći da atmosfera ove epizode u velikoj meri duguje beskrajnoj noći i manijaku sa nesanicom.
    Scenariju ne ide najviša ocena jer ima nekoliko offbeat momenata (gorila...) i jer su dijalozi / završnica mogli biti bolji.
    Poptuno razumem zašto se ljudima ova epizoda ne sviđa - deluje kao gomila nabacanih gluposti (Dilanovo ispaljivanje iz topa, pizza koja želi biti pojedena...). Neki će, kao i ja, videti u djalozima / monolozima, i raznim scenama suptilan humor, koji ova epizoda neosporno ima. Na primer, parodija na kaubojsku tematiku / Dilanovo ne pominjanje pakla / vraga pred anđelima, beba i rode...
    Ali epizoda donosi i nešto više od toga... Susret sa Smrću i smrt mašte, sa jedne strane. To je već bilo, podjednako solidno prikazano i u stripu ''Goblin'', ali ovde je poprimilo epske razmere.
    Drugo, a nadovezuje se na to - je pitanje: šta zapravo prikazani snovi predstavljaju?
    - Gručo: sanja cirkus. Moglo je da mi promakne, da klovn nije rekao Dilanu da su cirkuzanti zapravo Gručovi snovi. Ima i logike - Gručo je vicoman, šaljivdžija pa nije čudo da sanja cirkus. Sa druge strane, u sred najvećeg meteža, kada Dilanu skakavac kaže kako snovi napuštaju vlasnike, koga se Dilan prvog seti? Gruča. I odlazi da mu spasi snove. Iako mrzi Gručove viceve. Meni je to jako lep, dirljiv, bratski i pre svega SPONTAN momenat, neugušen patetikom.
    - Bloch: sanja prekrasne devojke. I za ovo ima logike. ''Uspomene nevidljivog'' prikazuju Blocha kao posetica prostitutki. Dalje to Chiaverotti odlično razrađuje u ''Bogomoljkinim zločinima''  - momenat sa pertlom, kada se aludira da je Bloch samac. U ovoj epizodi, devojke koje on sa smeškom na licu sanja bi neki manje upućen čitalac mogao protumačiti kao Blochovu želju za perverzijom / seksom. A stvar je mnogo drugačija. Bloch sanja žene jer je usamljen. Ne znam šta će u novijim epizodama biti, ali do sada mi se čini da je Bloch ili celog života samac ili da mu je žena umrla. Mislim, po scenama iz Uspomena, Bogomoljke i Beskrajne noći - da je ipak večiti samac. To baca jedno diskretno i žmirkavo, ali novo svetlo na ovog lika.
    - Diane: sanja gorilu. Kada Dilan dođe kod devojke za ovaj mesec, dočeka je gorila u njenoj kući. Ovo mi se činilo nebuloznim, ali sam se setio da je Diane pokazala ''muški'', ''snažan'', ''mačo'' karakter u stripu, (najčešće) nesvojstven ženskom rodu - samim tim, njen san je oličen u vidu snažnog, dlakavog, džinovskog, napadnog - gorile :)
    - Manijak sa nesanicom: kao što i ime kaže - ne sanja ništa. Ako uzmemo u obzir da je san zapravo metafora za sve životno / ljudsko u svakome od ljudi (što je potvrdio i onaj cvrčak), može se reći da je sudbina manijaka suprotna. On želi san. Želi smrt koja donosi san. U njegovom biću nema ničeg životnog, ničeg ljudskog, a on traži to. U međuvremenu ubija, ne spava, seče svoju ruku i uživa u jahanju džinovskih pasa. Veoma nesrećan lik, u stalnoj potrazi za samim sobom (snom) i svojom suštinom, ali strašno simpatičan.
    - Dilanove žene: one su deo sna / noćne more. Žao mi je samo što su više nabrajane nego što im je posvećena veća pažnja, ali je Kim iznela jednu lepu teoriju o sudbini svih Dilanovih žena. U ovom periodu su izgleda autori dosta pažnje posvećivali Dilanovoj prošlosti i ženama. Chiaverottijevi ''Demoni'', ''Žena koja ubija prošlost'' evo sada i ''Beskrajna noć''. Možda je serijal bio pred gašenjem oko broja 100 ili su autori hteli da izvrše reviziju Dilanove prošlosti - dotičući se između ostalog i Dilanovih žena, ali i Xabarasa - Morgane.
    - Smrt: u ovoj epizodi nepotrebna, mada je i ona, kao i Kim, iznela interesantnu teoriju, o Dilanu kao ''Don Kihotu'' tj vitezu promašenih ideala, Dilanu naivcu koji ne vidi svet realnim očima. Dilanu koji nije dovoljno surov i prekaljen da bi realno video svet oko sebe, dok Smrt, naravno, to jeste.
    - Anđeli: ne znam šta predstavljaju.

M&G su fino dočarali ovu epizodu, i ja sam zadovoljan kako su to uradili. Ali naravno mnogi drugi crtači bi to bolje odradili. Casertano mi pada na pamet. Imali su bezveze scene (čudovišta iz vene heroinskog zavisnika su očajno nacrtana), ali sve u svemu je dobro. Od koga je dobro je. Čak su imali jednu sličicu preko cele strane, onu sa anđelima iznad Trafalgar skvera - što kod Dilana do sada koliko se sećam nisam sreo.
    Naslovna strana je savršena.

31.05.2017
    21:54:00 sati

Ukupna ocjena 20%

1, 1, 4, 2

Vjerojatno najgluplja epizoda DD-a koju sam u zadnje vrijeme, a i inače čitao. Štakori i pobuna automobila su čita umjetnost. M&G dajem srednju ocjenu radi nostalgije, pa će i ukupna ocjena porasti, iako priča to ne zaslužuje!

23.08.2017
    09:23:00 sati

Ukupna ocjena 34%