• Uomo che visse due volte
    DD SR 67

• U Italiji je ova epizoda prvi put objavljena u travnju 1992.
  • U originalu se ova epizoda zove ''L'uomo che visse due volte'' a što bi u doslovnom prijevodu glasilo ''Čovjek koji je živio dva puta''.
  • Ovo je prvi rad crtača Andree Venturija na Dylanu Dogu,a ujedno i njegov prvi za izdavačku kuću Sergio Bonelli Editore.
  • Priča koju Dylan Dog traži na početku (o Sherlocku Holmesu) je ''The Man with the Twisted Lip'' A.C. Doylea.
  • Knjige sa Dylanovih polica (koje sam uspio pročitati): 1) H.P. Lovecraft, 2) G.K. Chesterton, 3) Dino Buzzati's ''Sessanta racconti'' aka ''Sixty Tales'', 4) Roland Topos' ''Le Locataire chimerique'' aka ''The Tenant'', 5) Stephen King's ''The Dark Half'', 6) Artur Conan Doyle's ''The Adventures of Sherlock Holmes'', 7) Angela Carter's ''Wise Children'', 8) John McCarty's ''Official Splatter Movie Guide'', 9) William S. Burroughs' ''Naked Lunch''.
  • Epizoda u kojoj je inspektor Bloch ranjen i bio nadomak smrti.
  • Nisam siguran, ali mislim da je Groucho ispalio rekordan broj viceva.

Dylan Dog: ''P-Pascal? ... Ne... Adrian Mehis... ''
Adrian Mehis (valjda?): ''Bravo! ... Uskrsli mrtvac! Prava stvar za ''Istraživača mora''! ... Ha! Ha! Ha! ... Pa čestitam...''

Još iz vremena kada sam Dylana Doga čitao redovito ova mi je epizoda bila jedna od najdražih, i to iz više razloga; prvo - jer je daleko manje patetična od ostalih u kojima dobri, samilosni i dušebrižni Dylan žali i miluje čudovišta, udomljuje raznorazna stvorenja, iz žalosti spava sa pet-šest klijentica ili pak promišlja o prirodi svemira i međuljudskim odnosima općenito, drugo - jer postoji kvalitetna međuigra bazičnih horror elemenata (krvi, klanja, jeze...), crnog humora, kompleksnosti radnje i gimnastike za mozak; a ne kao u nekih drugim epizodama kad jedno pretjerano kompenzira drugo pa ili bude filozofsko preseravanje (da oprostite na rječniku) ili bezumno klanje, i na kraju treće - jer je na više-manje uspješan način ukomponirano podosta motiva iz horror filmova.

Priča počinje pomalo bedasto (ali ajde, kažu da se sve najbolje stvari dešavaju kad najmanje o tome mislimo); kada Dylan iz čista mira krene tražiti po svojim knjigama priču koje se sasvim slučajno dosjetio, a u kojoj izvjesni čovjek izađe iz kuće nešto kupiti i nikad se više ne vrati. I tako Dylan otvori knjigu ''The Adventures of Sherlock Holmes'' u kojoj se nalazi ta priča... I gle čuda! Iz knjige ispada zagonetni papirić, a na papiriću članak o čovjeku koji je prije točno 7 godina izašao iz kuće da si kupi cigarete i nikad se nije vratio (od kuda je papirić tamo dospio do dan-danas ostaje tajna, možda ga je Tony Cascarino osobno tamo pospremio kada je od Dylana posuđivao knjige, tko zna...;)) Kad ono gle čuda (kome) zvono zvoni, a na vratima je - pogađate: ''I-Ispričavam se... Ja... Mislim da sam izgubio pamćenje...''

I od tog trenutka kreće akcija kakvu obožavam; dok Dylan i ekipa sa gospodinom Matthewom Pascalom (inače uzornim građaninom, dobrim mužem i ocem, besprijekornim vjernikom i cijenjenim stručnjakom u svom poslu) pokušavaju skontat što se desilo i gdje je zagubio posljednjih 7 godina svog prekrasnog i ispunjenog života, njegov alter ego; Adrian Mehis (inače mrtav i pokopan,a u slobodno vrijeme i među prijateljima ubojica, silovatelj, pimp, psihopat, iznuđivač, grubijan i još štošta lijepog) diže se iz groba i kreće u svoju osobnu osvetničku kampanju, i to ne samo protiv onih koji su mu stvarno nešto nažao učinili (žena sa ljubavnikom i Dr. Moran), nego i protiv onih za koje ''sumnja'' (svećenik Bryan Alden i Holly Pascal), plus naravno kolekciju mrtvaca popunjuju oni nesretnici koji mu se nađu na putu, bilo da mu treba njihov automobil, bilo da samo rade svoj posao, ili jednostavno rečeno - našli su se na krivom mjestu u krivu vrijeme, takav im je valjda bio horoskop... Naravno sva krivnja pada na Pascala, jer svugdje su njegovi otisci, a na telefonu je njegov glas (kao tip se zove sa telefonske govornice na kućni).

Fora je u tome da ih Adrian Mehis kolje kako god mu u datom trenutku padne na pamet ili u žaru borbe situacija nalaže; od masakriranja nožem, nabadanja na raznorazne šiljate predmete tipa vješalica, strujom, vatrom, svetom vodicom, oltarom, rukom, gušenjem, otkidanjem glave forcepsom (kliješta za porod), vatrenim oružjem (čak je i stari Bloch popio jedan metak, ali se nakon cjelovečernje seanse sa Grouchom bez problema oporavio za nove pobjede), i naravno specijalni tretman za svoju bivšu ženu koju je eto s guštom pojeo. Motiva iz raznoraznih horor filmova ima dosta pa ih je nepotrebno sad sve nabrajati...

Matthew Pascal ili Adrian Mehis? Ili obojica?

Znači već smo utvrdili da je Pascal onaj koji je imao praktički sve u životu, a da je Mehis bio luđak koji se kroz život probijao kako je bilo potrebno. Znači tko je želio čiji život? Logikom zdravog razuma svako (donekle) normalan bi zaključio da je Mehis želio Pascalov život, međutim saznajemo (od oca Bryana Aldena) da je gospodinčiću Pascalu bilo malo dosadno pa je želio unijet faktor uzbuđenja u svoj život, i onda je skovao urotu sa ljudima poput Mehisove žene i ljubavnika i Dr. Morana, kojima je suludog psihopata Mehisa bilo dosta, da ga ubiju i da Pascal preuzme njegov život, i tako i bi. Iako bi ovako izgledalo da je ova priča crno-bijela i jednostavna - postoji problem; jer postoji čitav niz nelogičnosti koji ovu teoriju postavljaju na klimave noge. Izgleda da Pascal i Mehis imaju istu ''bazu podataka'', znači sve što zna jedan zna i drugi, što bi sugeriralo da su oni možda ista osoba, spiritualno naravno, pa mi mogli potegnut da je recimo Adrian Mehis samo ono što je Matthew Pascal oduvijek želio biti, znači Pascal je u jednom trenutku postao onaj drugi jer je tako želio, a onaj drugi nije tako želio (jer su ga ubili)... Čekajte malo... Problem je u tome što je Mehis osoba od krvi i mesa (doduše mrtvog, ali dobro) i ima svoj grob iz kojeg je ako se sjećate na zaprepaštenje grobara mirno išetao. Dalje Mehis kaže preko telefona Pascalu da se nađu tamo gdje su se zadnji put rastali, što bi opet sugeriralo da je Mehis tamo bio dobrovoljno... I onda još nešto; Mehis u jednom trenutku kaže Pascalu: ''Ti nisi taj koji se trebao vratiti!'', i onda kasnije: ''Vratit ćemo se zajedno!''... Vratiti od kuda??? Che te pasa Marisol?

A onda kad malo bolje razmislim sjetio sam se da je na polici bila ona knjiga od Stephena Kinga ''The Dark Half'' (koja je doživjela meni odličnu ekranizaciju u režiji Georgea Romera sa onim propalim Oscarovcem Timothyjem Huttonom) u kojoj glavni lik ima tumor na mozgu, a koji izgleda bizarno, jer doktori otkriju da tamo negdje u njegovoj lubanji raste jedno oko, polu-nos i gornji zubi, a što bi trebalo predstavljati njegovog blizanca koji je nekad davno popušio u kolu sreće koji priređuje majka priroda i ostao ''nerazvijen'' (ako je to pravi termin za tako nešto). Međutim, kako vrijeme odmiče ta njegova tamna polovica (iako odstranjena) pomalo preuzima kontrolu i nastaje kaos... Uh, postaje komplicirano, a i boli me glava pomalo, nije to za mene...

Gledajte, paradoksalno ovo je jedino što donekle objašnjava što se zapravo desilo i tko je bio tko - Mehis ocu Aldenu: ''Smiješno je li?... Krstili ste me jednim imenom... a sahranili pod drugim imenom... a da niste upoznali ni Matthewa Pascala ni Adriana Mehisa...'' Na kraju je Pascal ubio sebe prosviravši si mozak, a tako i Mehisa, i probudio se u ponovno grobu neznajući tko je zapravo)... Koji kaos.

(A možda ipak ni sam Sclavi nije znao o čemu piše, a?)

Uglavnom to je to, još ću samo nadodati da je Dylan srušio onu staru pretpostavku da je seks sa ježevima bolan, težak i praktički nemoguć, dečko je bez problema izašao iz okršaja s ''božikovinom'', pa vi vidite.

Na kraju krajeva, tko barem jednom u svom životu nije poželio biti netko drugi?

DD SD 2 Igra sa smrću

DD LEX 68 Sablast u tami

• I like girlz

6, 7, 8, 6

ono po čemu se najviše sjećam ove epizode je vrlo dobar crtež. ostalo manje-više prosjek ili čak mali i ispod prosjeka.
    18.07.2007
    14:41:00 sati
    I like girlz
  • supermark

8, 8, 7, 6

Vrlo dobra epizoda, koja mi je bila odlična otkad sam je pročitao, a takva mi je i danasscenarij, pomalo neubičajeno, kompliciran za jednu slašer epizodu; crtež vrlo dobar, a naslovnica najlošiji dio stripa usput, svaka čast na recenziji
    18.07.2007
    14:54:00 sati
    supermark

8, 7, 8, 8

Zašto ovakve ocjene?Ne sjećam se radnje baš,ipak sam to davnih dana pročitao,ali uz ovu epizodu nikako ne mogu zaboraviti scenu kada je Bloch u bolnici u komatoznom stanju a Gručo nad njim ispaljuje arsenal viceva koji ga iz kome i bude.Genijalno!!!!!
    18.07.2007
    15:20:00 sati

6, 5, 5, 6

Lepa recenzija jedne vise nego prosecne epizode.
    18.07.2007
    17:40:00 sati
  • Beva

7, 8, 8, 9

Sjećam se da ovu epizodu nikako nisam mogao do kraja shvatiti... Ne mogu ni danas... Mislim da ni Sclavi nije imao baš sve jasno u glavi... Uostalom, mislim da je sam izjavio da do 80. stranice ne zna kako će završiti priču... Groucho i Bloch su odlični... Pogotovo ono: 'Mora se nekad i izaći, zar ne?'Crtež dobar, mada na trenutke neproporcionalan... Venturi je puno bolji u Johnnieu Freaku...
    19.07.2007
    14:14:00 sati
    Beva
  • vlaki

8, 9, 8, 8

Jedna od mojih drazih epizoda Dylana, nedavno sam narucio i Collezione Book ove epizode.
    20.07.2007
    21:07:00 sati
    vlaki
  • alen

8, 8, 7, 7

Dobra epizoda. "Koma" vicevi hehe ;-)
    22.07.2007
    22:31:00 sati
    alen
  • zeljko

10, 10, 10, 9

uh kad se sjetim koliko sam kilometara kao trinaestogodišnji dječak prepješačio da bih kupio ovaj stripčim sam čuo da je DD opet počeo izlaziti nigdje kraja mojoj sreći nije bilosjajna priča
    23.07.2007
    22:10:00 sati
    zeljko

6, 5, 8, 7

Uvek zanimljiva mastarija o duplom zivotu, realiziranom alter egu, ovde je ostala samo na pokusaju. Jer ma koliko bila dinamicna i napeta akcija ipak je pozeljno  makar kakvo razresenje na kraju. Ja nisam od onih koji zele sve na tanjiru, ali ovde dosta toga skripi. Pre svega odnos dvojnika i istorijat njihovog neprijateljstva (recimo kako je to uradio Ambrosini u Iza zavese). Venturi je dobar ctrac, malo Casertano, malo Castelini i ispadne dobro.
    28.07.2007
    18:30:00 sati

8, 10, 8, 6

Ova priča mi se uvijek sviđala iako je nisam baš posve razumio. Scena sa Grouchom i Blochom u bolnici je legendarna. Venturi je priču obradio prvorazredno, mogao je i bolje , ali nema veze... Naslovnica je najslabiji karika u ovom stripu. Izgleda kao da duh gladi Dylana...
    13.08.2007
    02:06:00 sati
    Akul

9, 9, 9, 9

Nakon mučenja sa Maxijem, evo nečeg što me vraća u stara dobra vremena kad je Dylan bio kultni junak.Ovo je svakako jedna od onih epizoda u opusu SD koja mi se najviše urezala u pamćenje.Sclavi majstorski vodi intirgantnu radnju od početka do kraja, sa preskocima od smirenog Pascala do potpuno poludjelog Mathisa. Slažem se sa prethodnicima da nije baš najjasniji njihov odnos i njihovo "razdruživanje" (ako je to njega uopće došlo), ali Sclavi na kraju ostavlja taman toliko otvorena vrata da čitatelj sam može pokušati naći objašnjenje i baš u tome vidim plus ove epizode. Za viceve nisam siguran je li ih više ovdje ili u SD#1 "Ples smrti".Crtež je na visini, posebno u scenama ubojstva i akcije Venturiju stvarno svaka čast. Uglavnom - jedna jako dobra epizoda!
    13.08.2007
    18:49:00 sati
  • mali od palube

8, 7, 9, 7

29.09.2007
    16:08:00 sati
    mali od palube

3, 6, 8, 6

Jedna od najbesmislenijih i najkonfuznijih priča koje je Sclavi napisao. Čita se brzo, dosta je dinamična pa to malo popravlja dojam, dora je i scena s Grouchovom "terapijom" primijenjenom na Blochu, ali i dalje je to veoma slabo. Čak mi ni Venturi nije dobar koliko bih očekivao, malo je podbacio pri crtanju likova, osobito Dylana.
    03.11.2007
    13:25:00 sati
  • Lucy Liu

10, 10, 10, 9

Vrlo dobra epizoda.Šteta štonisam zapisao sve one Grouchove viceve...ali dobro!
    04.11.2007
    11:13:00 sati
    Lucy Liu

5, 4, 9, 10

odličan crtež debitanta Venture, i odlična naslovnica su jedino dobro ovdje, ovo mi je jedna od najlošijih  epizoda! jednostavno, ništa mi nije jasno, potpuno konfuzan scenarij, priča mi je bila zanimljiva jer sam očekivao nekakvo čudesno objašnjenje na kraju, kad ono, još gore sranje - ništa se nije objesnilo. jednostavno mi ništa nije jasno u ovoj epizodi. plus i za groucha, ali ukupan dojam je loš!!!
    30.01.2008
    19:39:00 sati
    blackport8

2, 4, 8, 7

S jedne strane imamo svečenika, čovjeka od vjere a s druge strane doktora, naučnika... i sada je tu kao znanost i religija ukrstila snage u nekom dijaboličnom savezu te stvorila nadčovjeka?... ili tako nešto? Ma, svaki pokušaj slaganja fragmenata ove konfuzne, smotane priče u neku smisleniju cjelinu svako malo pada u vodu, jer baš kada misliš da da si na tragu da otkriješ tko? što? gdje? kako? iskoči novi element koji toliko proturječi svemu onome smislu koji ti iz svega ovoga pokušaš da izvučeš. Sve u svemu, ostaje samo jedna smotana, nedovršena, bezidejna epizoda o dvostrukom identitetu puna rupa koje se očito niti ne isplati krpat... jer this is hopeless... Posrano! Bljuf!
    31.01.2008
    10:14:00 sati
  • Windwalker

9, 9, 10, 9

Stvarno volim ovu epizodu. Pomalo konfuzna i filozofična; brutalna i krvava; humoristična; čak i tužna. Ima sve što treba. Meni ova epizoda ide u sam vrh Dylana.
    12.03.2008
    22:12:00 sati
    Windwalker

5, 2, 8, 7

moram priznat da sam se pogubio, prezakomplicirano za mene, kad, kako, zašto...puno pitanja, a nijedan odgovor, znam, moguće da u dobrom čovjeku leži čudovište, ali....crtež dobar, i vicevi
    17.08.2008
    11:56:00 sati

9, 10, 9, 9

Jedan od prvih Dylana koje sam čitao i zahvaljujući izvrsnoj radnji ove i mnogih drugih priča, postao sam DD fan!
    29.10.2008
    16:38:00 sati

9, 9, 9, 9

Jako mi se svidjela, iako je u pitanju jedna konfuzna epizoda kojoj sami morate smišljati odgovore na monogobrojne upitnike. Imam bujnu maštu pa mi to nije neki problem! Dobre strane su i napetost koja ne jenjava od početka do kraja, odličan humor, kao i također odličan Venturijev prvijenac. Sve devetke!
    18.11.2008
    23:11:00 sati

8, 9, 8, 10

mračno.
    01.01.2009
    20:06:00 sati
    Misko iz Darwooda

10, 10, 6, 10

Ovo je moj prvi strip iz edicije Slobodna Dalmacija i veoma sam zadovoljan, jedino mi je crtez malo slabiji ali je prica odlicna, SVAKA CAST
    26.08.2009
    11:40:00 sati
    misa

10, 6, 7, 4

Tema je izvrsna, scenario je ipak mogao bolje da se izvede.
    29.08.2009
    12:10:00 sati
  • swamp thing

4, 5, 7, 6

Ni ja nisam razumio najbolje ovu epizodu... Ipak, solidan crtez i nekoliko izvrsnih viceva Gruca malo vade stvar. Primjecujem da prevod u SD izdanjima i nije bas najjasniji, ne?

07.04.2010
    23:42:00 sati
    swamp thing

8, 8, 8, 8

Mama, gledaj! Onaj gospodin gubi lice!

Ovo je za mene legendarna epizoda i jedan od prvih procitanih DD! I sasvim mi je zanimljivo i napeto! Isitna da je dosta konfuzno i da je tu previse pitanja, a premalo odgovora ali to mi uopce ne smeta. Stoga vodjen recezentovim prmjerom ovoj epizodi dajem sve osmice. Sa stovanjem, Manetola.

17.07.2010
    15:27:00 sati
    Manetola

8, 8, 8, 10

Dobra priča, legendarno mi je kad Groucho vicevima probudi inspektora!

27.07.2010
    18:23:00 sati

3, 4, 8, 4

Ovu epizodu nikako da skontam, nema veze koliko sam je puta procito.  Sta se ovdje uopste desava?  Ko je u stvari onaj covjek koji izlazi iz groba i pocinje da ubija ljude?  Ko je Adrian Mehis, a ko je Matthew Pascal?  Posle jedno 30 ili 40 stranica, poceo me bolit kurac ko je u stvari ko, zato sto me je ova epizoda jednostavno izgubila kao citaoca.  Zbunljivo, veoma zbunljivo, i nije previse interesantno.  Jedino mi se svidja Venturijev crtez - on mi jedan od omiljenih od kad sam procito epizodu "Johnny Freak" koje je objavljena ovdje u Americi.  Ova prica nema nikakve napetosti, nikakvih uzbudjenja, ili scena koje mogu da prestrave citaoce.  Naslovnica isto tako nije bas interesantna, i isto kao velicina price, samo ce da zbuni ljude koji ocekuju bolji strip.

Zadnji dio price ima dobar dio: kad Groucho sjedi u bolnici i prica Blochu (koji je skoro na samrti) one lose sale, i onda se Bloch naglo probudi i pocinje se derati "Dosta!".... to je jedina nezaboravna scena iz ovog stripa, sve ostalo je stvarno zbunljivo, i mogu iskreno da kazem da nisam ovdje puno razumio.  Ili sam ja retardiran, ili je scenario los.  Ako mene pitate, ova druga opcija je puno bliza istini  ;)

10.09.2010
    00:10:00 sati

8, 8, 9, 6

Jedan od prvih Dylana Slobodne dalmacije, pa tako i jedna nostalgičnija naslovnica. Sjećao sam se nekih stvari, ali kad sam ponovno pročitao-ustanovio sam da je zapravo cijela epizoda jedan veliki-scenaristički kaos! Tko/što/kako/zašto...

Crtež jako dobar, kao i vicevi Groucha. Baš sam se nedavno i pitao u kojoj epizodi priča viceve dok je Bloch u komi. Naslovnica tako-tako...

08.11.2010
    11:31:00 sati

10, 10, 10, 10

Sclavi+Venturi+Stano=100%

19.12.2010
    20:41:00 sati
    Patrix
  • doktor78

7, 7, 8, 7

Jedna od losijih Sclavijevih epizoda. Venturi nije los, ali mogao bi biti i bolji, ponekad mu crtez dolazi do nivoa groteske. Sve u svemu, jos jedna epizoda za brzi zaborav...

05.02.2011
    17:33:00 sati
    doktor78

7, 5, 8, 7

Čim je onaj ustao iz groba odmah sam rekla - Ova dva povezani su nekim mambo đambo vezama. "Uskrsnuti" će krenuti u osvetnički pohod a ubit će ga na kraju onaj drugi tako da ubije sam sebe. Čiča miča gotova je priča. Predvidivo. Sklavi ima tu foru da onda kada vidi da bi mu priča mogla ispasti glupa stvar jednostavno ostavi nedorečenom. Tako da čitatelj kaže - Strip je glup ali ga možda nisam dobro shvatio.

08.03.2011
    14:12:00 sati

9, 7, 8, 8

Vrlo dobra ideja sa ne baš najblistavijom sprovedbom.

@acestroke, pa u tome je i cijela draž DD serijala: Besmisao i neobjašnjavanje opće situacije.

03.07.2011
    21:07:00 sati

9, 9, 9, 8

Majke mi al ga komplicira.. Priča je super, daleko od toga.. Al ja mislim da u životu nisam pročitao nešto kompliciranije  :)  Crtež odličan, naslovnica solidna..

26.07.2011
    17:31:00 sati
  • Umri_Muški

8, 7, 8, 9

krv do koljena :)

28.08.2011
    17:11:00 sati
    Umri_Muški
  • Charlito de la Vega

7, 8, 9, 7

Po meni je priča lošija i zbunjujuća, dok je sam scenarij prilično dobro izveden. Super mi je ispreplitanje Grouchovih scena ( Charlie!! :) sa Blochom u komi i napetosti u završnom obračunu.Ne volim ni filmove ni stripove kada moram još satima razbijati glavu da skužim "što je pisac htio reći". Takvo je moje iskustvo bilo s Dylanom, no nije mi ovo toliko loše.Crtež vrlo dobar.Naslovnica tako-tako, boje su mi ok.

24.09.2011
    19:45:00 sati
    Charlito de la Vega

9, 9, 7, 8

Koje buđenje iz kome! :)

06.12.2011
    18:35:00 sati

9, 8, 10, 10

06.01.2012
    19:55:00 sati
    dimmuforlife

10, 10, 10, 10

Meni jedna od dražih Dylanovih priča. To je pravi horror i još više takvih priča bi voleo u serijalu.

21.05.2012
    14:42:00 sati

2, 8, 9, 7

Dijalozi perfektni ali sama priča nema veze s ničim i pitanje je je li i dan-danas uspio ovo itko prokužiti a sumnjam i u to da Sclavi zna jer izgleda da je bio na malo kvalitetnijim drogama kad je ovo pisao. U nekim trenucima se čak i nudilo objašnjenje ali onda je Sclavi sve to ponovno zatrpao sa nekim određenim rečenicama koje su spomenute u recenziji. Ipak ostat će zapamćeno ovo zbog nezaboravne scene buđenja iz kome, uvrnutim ubojstvima i kao što san već reka, stvarno odličnim dijalozima. A i Holly je nevjerojatno slatka cura. ;)

04.08.2013
    08:37:00 sati
  • d4nic4

7, 7, 9, 9

ovo je jedna od prvih epizoda dylana koja mi je dospila u ruke i uvik mi je gust procitat je nanovo,eh,nostalgija.prica je,po meni,malo konfuzna,al sve u svemu odlicna epizoda.venturijev crtez je sjajan

12.08.2013
    10:46:00 sati
    d4nic4

8, 3, 5, 6

Pridružujem se ljudima koji tvrde da ova priča nema ni glavu ni rep. Toliko kontradikcija i dvoznačnih rečenica je natrpano da ostaju brojna pitanja. Koja je uopće veza između Mehisa i Pascala? To je vjerojatno najveće pitanje. A ostatak stripa je sranje, samo Sclavijeva živopisna klanja i to je to. Netko bi trebao pobrojati sve Grouchove viceve iz ove epizode, ispalio ih je više nego u onim dodacima specijala.

Crtež i naslovnica nisu nešto.

23.08.2013
    10:27:00 sati

8, 8, 6, 9

Odlična epizoda, ali crtež mi se ne sviđa!

24.08.2013
    13:11:00 sati

Ukupna ocjena 43%

3, 2, 7, 7

Puno krvi,nesto price, kao ekstra zanimljivo i napeto,nesto viceva i mala doza seksa i narod je zadovoljan. Ja nisam. Niti mi je prica sjela a ni prenabacana akcija, prezasoljena krvlju. Crtez i naslovnica su ok.

10.10.2013
    08:14:00 sati
  • Enat

7, 7, 10, 7

U ovoj epizodi, iako me se dojmila u kompletu, više dominira crtež nego li sama priča - po meni. Inače, veoma interesantna zamisao te realizacija istog kroz scenarij. U svakom slučaju, jedan od boljih brojeva Dylana.

15.04.2014
    00:06:00 sati
    Enat

8, 7, 5, 8

Dobra epizoda sa zanimljivom radnjom.I rekordnim brojem Gruchovih viceva.

29.09.2014
    09:36:00 sati
  • Ukupna ocjena 76%

9, 6, 8, 7

15.03.2015
    14:47:00 sati
    Eddie Monsoon
  • Rahazlam

9, 8, 10, 8

Super epizoda!!

09.02.2016
    21:04:00 sati
    Rahazlam
  • caramba

7, 6, 8, 9

Ovu epizodu ću pamtiti jedino po ranjenom Blochu.

28.02.2016
    11:56:00 sati
    caramba

7, 9, 10, 7

Ovoj priči fali možda malo više detalja i objašnjenja za kraj jer ovako je sve prepušteno mašti čitatelja. Sve u svemu, epizoda začinjena mnogim brutalnim scenama ubojstava. Nije loše;)
    19.05.2016
    07:30:00 sati
  • karlitos

9, 9, 9, 9

Moj prvi Dylan, ni dan danas nisam siguran jesam li ga uopće shvatio, ali mi se zbilja sviđa. Napeta i jeziva priča s odličnim crtežom.

12.11.2016
    18:15:00 sati
    karlitos

5, 7, 9, 4

Ispod očekivanja. Strip koji kako odmiče čitanje sve je gori. Već u drugoj polovini me je počela boleti briga za to ko je zapravo ko i o čemu se zapravo u stripu radi. Shvatanje onoga što se u stripu desilo nije moguće.
    Scenario je nešto bolji - ceo strip je dosta napet u pogledu dešavanja - ima nekoliko zanimljivih ubistava (ubistvo sveštenika + ubistvo doktora tako što mu je otkinuo glavu onom spravom za porođaj)... Dilan koji otvara onu pregradu u crkvi i ispada ugljenisani leš sveštenika - odlična, gotovo filmska scena! Zatim psihopata koji zove sam sebe pa kaže ''kako ko sam!? pa ja sam ti!'' i još par dobrih dijaloga... Ili jeziva scena kad psihopata sa bezizražajnom maskom špijunira Dilana dok vodi ljubav u prizemlju. Poslednja scena kada je ćerka zavezana za skulpturu a pod njom visi zavezan mrtav čuvar groblja u čudnom položaju je isto filmska, podseća na ''Kad jaganjci utihnu'' i Lektora... Eto, takve intrigantne scene su držale pažnju i skretale misli sa razmišljanja kuda priča vodi, jer na kraju se ispostavlja da ne vodi nikuda. Uostalom, ima i očajnih momenata - kada dvojnik krene da se razbacuje gromovima ko Sveti Ilija Gromovnik, jer je smrću stekao ''moć kontrole nad gromovima''. Jadno.

Dobro osmiljene gore navedene scene mogu mnogo da zahvale odličnom crtežu. Venturi crta Dilana malo ženskasto ali nema veze.
    Naslovnica bezvezna.

Inače je Matthew Pascal engleska verzija Mattie Pascala, lika iz Pirandelove knjige Pokojni Matija Paskal.