Tamnica od papira

DD SD 36 | 96 str.

Klošari Laclohe, Bozo, Zen i sestra Malvasia, unajme Dylana da istraži slučaj višestrukog ubojstva, za što je osumnjičen njihov prijatelj Brandy-wine. U isto vrijeme, Bloch je na mukama, jer je nestao poznati američki pisac Charlie Chivazky, koji je stigao u London radi promocije svoje nove knjige. Uskoro Dylan uviđa da su ovi slučajevi nekako povezani; ubojstva kao da se događaju prema pričama Chivazkog, objavljenim u jednom underground časopisu. Dylan kreće tragom pisca i klupko se polako odmotava…

• Bliski susreti - Mračna polovica - Tamnica od papira
    DD LIB 38
  • Tamnica od papira
    DD SD 36

• La prigione di carta
    DD SR 114

• Ovaj strip je posveta kultnom američkom piscu (pogodite kojem!!??)
  • Usput se spominju i druge legendarne osobe, poput Sida Viciousa (Sex Pistols), pa čuveni pisci, Henry Miller (Rakova obratnica), Jack Kerouac (Na cesti), Alain Ginsberg, Celine
  • Jedna od rijetkih epizoda, gdje se čini kako Dylan neće povaliti neku bogatu, ekscentričnu i superzgodnu gospođu, no, u samom finišu, zadnja stranica ipak…
  • Grouchoa kao da ni nema u stripu

Ovo vjerojatno nije jedna od najpoznatijih epizoda Dylana Doga. Možda je i pomalo atipična, bez onih klasičnih zločinaca i čudovišta. Ali, ovo je jedna od mojih najdražih epizoda. Zašto? Iz jednostavnog razloga, ovo je odavanje počasti velikoj legendi svjetske književnosti, jednom od najčitanijih američkih pisaca van Amerike, otpadniku, skitnici i velikom pijancu, jedinstvenom i neponovljivom Charlesu Bukowskom.

Sama činjenica da je jedan strip posvećen mom omiljenom piscu, dovoljna je da zasjeni sve ostalo, i samu priču, radnju u stripu, scenarij. Vjerojatno svatko od nas posebno voli one epizode u kojima prepoznaje sebi drage sadržaje, bilo da se radi o nekim filmovima, knjigama, piscima, glumcima ili glazbenicima. Takve nam epizode govore da i neki drugi ljudi vole iste stvari, i na neki način daju nam bliskost s tim ljudima, ujedno stvarajući i potvrđujući kult dotičnog sadržaja (npr. Terminator - DD Emet, Odiseja u svemiru – NN Crni monolit, E.A. Poe – Zagor Hellingen je živ, itd). Zato mi je posebno drago da se stari Bukowski uzdigao do tog statusa, pa ga čak i Talijani stavljaju u jedan komercijalni strip.

Već prva slika u stripu, jasna je posveta Bukowskom. Prikazana je pisaća mašina i ruke kako kucaju slova. U intervjuu, kojeg je stari pokvarenjak dao London Magazinu, rekao je: …Osim što uvijek pišem na pisaću mašinu. Olovka ili nalivpero, to je previše mlitavo, previše mekano, previše intelektualno. Nema onog zvuka mitraljeza, kužiš. Nema akcije. Očita sličnost je i u samom imenu pisca, Charlie Chivazky – Bukowski u svojim pričama i romanima za sebe koristi ime Henry Chinaski; da ne govorimo o samom predstavljanu pisca u stripu: pisac alkoholičar, pjesnik prostitutki, beskućnika i otpadnika, opori glas Amerike… A i sam lik Bukowskog je korišten, prema njemu je nacrtan lik Brandy-Winea.

A sama priča? Počinje u Hyde parku. Ljudi šetaju, odmaraju. Kao i obično, momak prilazi djevojci i oni započinju razgovor. Sve bi bilo krasno, da djevojka ne primijeti, kako je nestalo dijete koje je čuvala. Ubrzo, spaze dijete, ali u vrlo neuobičajenoj situaciji; dječak je iznad njihovih glava, u rukama tipa koji ima nesvakidašnju sposobnost. On može letjeti, poput Petra Pana. No, ovaj tip se zove Petar Pank i za razliku od svog, prilično bezazlenog pretka, on je jako zločest te počini pokolj u parku. Je li ovo moguća stvarnost? Teško je reći, ali ubojstva su stvarna, a i osumnjičeni je vrlo stvaran. Zove se Robert Coffrey, zvani Brandy-wine, londonski klošar. Tada na scenu stupa Dylan. Istražujući slučaj, uočava povezanost između ubojstava i popularnog američkog pisca Charliea Chivazkog, koji je nestao prilikom boravka u Londonu. Baš je Chivazky napisao priču o pankeru koji napravi pokolj u Hyde parku i potom odleti. Kad se ponovi ista stvar, ubojstva kao iz druge Chivazkyjeve priče, u kojoj je Smrt predstavljena kao ružna debela žena, za Dylana više nema mjesta sumnji. Kreće tragom nestalog pisca i ubrzo otkriva istinu. Chivazky je ubijen, a ubojica je Laclohe, jedan od prijatelja Brandy-winea Laclohe je jednostavno htio promijeniti svoj bijedni život beskućnika pomoću famozne Chivazkyjeve boce viskija, koju je pisac smatrao čarobnom. Boca je bila neka vrsta Aladinove svjetiljke, samo što iz nje nije izlazio Dobri Duh, već demoni. No, Chivazky je našao način da ih kontrolira; jednostavno je pisao i tako zarobio demone u retke na stranici. Laclohe to nije uspio i neslavno je završio. Osim Chivazkyjevog ubojstva, pripisan mu je i zločin u Hyde parku. Dylan je uništio čarobnu bocu i time i demone, no, dobio je vlastitu opsesiju, duh Charliea Chivazkog koji mu nije davao mira. Postojao je samo jedan način da ga se oslobodi; PISATI.

Čitajući strip, naoko možemo steći utisak kako je cijeli scenarij prilično konfuzan, sve te ubačene sulude priče u priči, pa radnja koja se odvija paralelno u dva smjera, tragom ubojstava i tragom pisca. Međutim, ipak se sve slaže i ako baš želimo, možemo gledati totalno jednostavno na stvar. Možemo reći da se ispod cijelog tog kaosa ne krije ništa spektakularno ni bombastično, već da je to priča o najbanalnijim, najobičnijim i na žalost uvijek prisutnim ljudskim osobinama, zavisti i pohlepi. U stilu, «hej, ovaj je bogat i slavan, a ja sam zadnji bijednik», Laclohe rezonira da bi se on rado mijenjao sa američkim piscem, pa pokušava od njega saznati tajnu uspjeha. No, usput poludi, recimo dijagnoza paranoični šizofrenik, pa počini niz ubojstava u stilu Chivazkyjevih priča. I to je to.

Ali, možemo gledati i drugačije, onako tajanstvenije, baš dilandogovski; postojanje čarobne boce viskija iz koje izlaze demoni, koji se nakon piščeve smrti zabavljaju pravo demonski; masakriraju po gradu. Zato je tu Dylan, čuveni lovac na čudovišta i demone svake vrste, koji rješava spornu situaciju: demone pomalo neobjašnjivo, a ubojicu od krvi i mesa klasično.

Kako god gledali, moramo primijetiti da strip obiluje crnim humorom, ironijom i sarkazmom, upravo kao i djela Bukowskog. Možda i zbog toga nema uobičajenih Grouchovih šala, jer on jedva da se pojavljuje u stripu. Valjda su dovoljne same Chivazkyjeve priče, koje su totalno apsurdne, ali i totalno komične. Naravno, gomilu takvih priča, napisao je sam Bukowski. Ima tu još mnogo drugih humorističnih detalja, poput bračnog para egzibicionista (koji izvode neke vrlo zanimljive poteze, hehe) ili situacija u irskom pubu. Jednostavno, autori su pokušali parirati starom Charlesu, koji je, kako je sam rekao, bio opsjednut komičnom stranom stvari.

Na kraju, valja spomenuti još jedan bitan momenat stripa: pogled na samo pisanje i pisce. Iznesen je vrlo zanimljiv stav; pisci su ustvari prinuđeni da pišu, oni su opsjednuti. Ono što mi nazivamo nadahnućem, stari Grci su zvali «božanskim ludilom». Po njima, pisci su bili miljenici bogova, tj. demona. Svojim pisanjem, sučeljavali su se sa vlastitim demonima i tako ih pobjeđivali. Možda i ima istine u ovome. Jer pisana riječ je jaka. Ona je tu, prisutna i zauvijek nepromijenjena. Ona će uvijek nadživjeti samog autora. Ostaje iza njega kao svjedočanstvo njegovih težnji, njegovih misli i njegovih želja. Njegovih demona.

"...Ako tjedan dana ne pišem, razbolim se. Ne mogu hodati, hvata me vrtoglavica, ležim u krevetu, povraćam…Moram kucati. Kad bi mi odsjekli ruke, kucao bih nogama..." - Bukowski

DD SD 35 Mračna polovica

DD SD 37 Zvjerski brlog

10, 9, 8, 8

Ludilo.Pisci su opsjednuti demonima,likovi iz romana postaju stvarnost jer pisac nije u stanju pisati i tako ih zarobiti itd .. Radnja ide dobro,nije prekonfuzna i lako se shvati.Šteta što su nekako izostavili Groucha jer osim početne scene kad otvara vrata onim prosjacima ne sjećam se da ga više ima u stripu..Ma fenomenalna epizoda,jedna od boljih u "novijem" razdoblju.Piccatto nije loš a i naslovnica je solidna(jedino mi je Dylanova poza malo čudna,kao da je deformiran).Pohvale i recenzentu.
    05.04.2003
    12:13:00 sati
  • Heyoka

10, 10, 10, 9

Jedna od meni najboljih, iako ne i najdražih, epizoda DD-a. Medda je odradio izvrstan posao, dubina kojom on prilazi proučavanju psihe junaka, kako kod NN-a, tako i kod DD-a, je vrijedna svake pažnje. Piccato je uvijek sjajan kad treba crtati LSD-epizode, baš me zanima kako on dolazi do inspiracije za tako vjeran crtež ludila. ;) Stanova naslovnica je jako dobra no u ovom lancu koji čini Tamnicu od papira je najslabija karika. Sama metafora "Tamnica od papira" mi se jako sviđa, vrlo je često koristim. Bilo bi lijepo da svi svoje demone zarobljavaju u tamnicu od papira ili, barem, u tamnicu od cyberspacea.
    05.04.2003
    14:44:00 sati
    Heyoka
  • Ukupna ocjena 99%

10, 10, 10, 9

U prvih 50 epizoda DD-a, Sclavi je bio autor 36, a do 100-tke potpisao je 58 storija, odnosno od 89. do 116. epizode, napisao je samo 3 (dve lose i jednu fenomenalnu- "Mracna polovica"; inace to je period klinicke smrti serijala, a upravo je sveska o kojoj raspravljamo bila vesnik druge mladosti DD-a). Sta hocu da kazem? Svaki dugovecan/uspesan serijal (smatram da je komercijalnost jedna od neophodnih karakteristika)zavisi od pisaca koji se vremenom prikljucuju jer iz prostih razloga (zamor materijala i prevelik obim posla, pre svega) tvorac fransize (u ovom slucaju Sclavi)nije u mogucnosti da sam iznese ceo posao (sto se statiscki vidi na pocetku teksta). Prvi Sclavijev substitut je bio Chiaverotti, ukazano mu je veliko poverenje ali nazalost bio je, mereno prema postavljenim standardima, nedopustivo prosecan (debitovao je u 34-om broju i do 115-e sveske odradio je 31 scenario ili 40%, kasnije ga lagano povlace; danas i on ima svoj serijal:odlicni "Brendon"; podsecam da je on jos jedan autor koji je potekao iz DD edicije). Sclavi (ili Bonelli, svejedno) je vremenom ukazao sansu i drugim scenaristima, sa daleko boljim rezultatima: Mignacco, Manfredi i covek o kome cemo ovde govoriti-Medda. Trecina "Bande sa Sardinije" nam se predstavio kao ljubitelj Bukovskog, kao pisac (da, da, ne scenaristi, vec pisci, zato se stripovi u aglosaksonskim zemljama zovu graficke novele), suspense majstor, osoba sa humorom i naravno sve navedeno zajedno jer samo tako je odlicno, odnosno prica je onoliko dobra na koliko razlicitih nivoa funkcionise. Kako je dosao do nivoa da napise ovu fantasticnu storiju, vidi se u njegovim radovima u serijalu "Nathan Never" (koji je "Banda sa Sardinije" pokrenula posle segrtovanja na DD-u, tek da se zna), posebno iz epizode koje su recenzirane na ovom site-u ("U ponoru pamcenja/Jedanaesta zapoved", nacrtao Mari, kasnije vrbovan za DD ekipu). Znaci zaticemo ga kao zrelog autora, koji u okviru zadatih parametara ume da ugradi svoje fascinacije, mastarije i jos mnogo toga, a da usput dobijeni rezultat bude fantastisan i da zadrzi sve zastitne znakove trade marka.

Piccatto, Roi, Casertano i Montanari&Grassani su crtaci koji prate DD-a od njegovih samih pocetaka. U podeli posla, Piccato je bio zaduzen da ozivi iscasene, skoro vodviljske (u horor kljucu, naravno) vizije (uglavnom) Sclavija ("Kagliostro", "Ruzicasti zecevi ubijaju", "Zavesa pada", "Golkonda", "Granice vremena", "Maelstrom"-svi cista klasika; gotovo presudni za podizanje DD fame), u serijalu koji je inace toliko osobeno poseban (i na sta smo se taman navikli), sto ga stavlja na celo trke za najboljeg DD crtaca (preostala trojica radili su "populisticke price"). Ovde ga zaticemo u vrhunskoj formi i jednostavno nemam reci da opisem koliko dobro funkcionise njegov crtez u ovoj prici, sto nazalost ne mogu da kazem za Stanovu naslovnicu. Dobro, desava se i on je covek od krvi i mesa.
    06.04.2003
    23:25:00 sati
    jovandd
  • Ukupna ocjena 89%

9, 9, 9, 8

Odlična priča, ali ipak mi nije toliko dobra koliko i autoru recenzije. :-)
    05.06.2003
    08:15:00 sati
    Verfalk2003

6, 6, 7, 7

14.11.2003
    17:10:00 sati
    Brdar
  • Logan

8, 8, 10, 7

Picatto mi je jedan od najdražih crtača.Priča je dobra,ali ne toliko koliko i crtež.Jedan od boljih Dylana.
    03.12.2003
    20:00:00 sati
    Logan
  • Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

jedna od najboljih epizoda,savršeno uklopljena prica. sklavi još jednom pokazuje da mu mašta nema granica.
    12.06.2004
    22:21:00 sati
    miodrag
  • Dzimi Gitara

7, 7, 5, 3

Prica je ok. Interesantno je kako se unekim ljudima na cudne nacine ponekad probudi nacin da pokazu velicinu. Interesantno je i kako se ostalima to ne desava? Interesantno je da se to verovatno desava uglavnom onima koji ili tome ne teze ili su vec digli ruke. Pomalo je banalno sve to upakovano, ali ima i to svoju draz.
    Scenarijo sam napamet ocenio, jer strip nisam tako skoro citao.
    Crtez Pikata mi jednostavno nije po ukusu.
    Naslovnica mi je glupa i ruzna i verovatno i to u mnogome utice da sud o stripu u celini bude stepen suroviji.
    Sve u svemu, nije lose. Moze bolje. Pogotovo ako se zeli praviti omaz ili sta vec Bukovskom.
    01.08.2004
    02:34:00 sati
    Dzimi Gitara

6, 7, 9, 8

Dosta dobra priča.Neobično je kad priču vode nitko drugi
    nego klošari.Prije nego što sam ovo pročitao sam sasvim
    drugačije gledao na ulični svijet.Naslovnica nema baš jako
    veze s pričom.
    30.05.2005
    13:06:00 sati
    zerovnik

7, 8, 10, 5

Jos jedan Meddin poklon DD serijalu. Po pravilu njegove su price pravi mali biseri, pa tako i ova. Iako pomalo banalno zvuci ideja da se "zli duhovi iz boce" zarobe na papiru, ovde to lepo funkcionise zato sto su price poprilicno zanimljive, Peter Punk zvuci savrseno uvrnuto zar ne? Rekao bih mnogo bolje od nekih radova Bukowskog koji nikad nije bio u vrhu moje liste. Kao muzicka podloga dok listam ovaj broj i pisem komentar idu Modest Mouse - "Bukowski", jos jedna posveta heroju. Picatto u punom sjaju, prica bas ko salivena za njega.
    28.11.2005
    20:10:00 sati

10, 10, 9, 3

Još jedna genijalna epizoda! Bravo za Meddu, čovjek se malo prebaci iz Nathana na Dylana i odmah napravi fenomenalan posao!
    Apsolutno je sve savršeno, naziv ˝Tamnica od papira˝ baš pristaje ovome stripu, pisac Chivazky je baš simpatičan (pogledajte intervju;),i ideja je odlična. Izdvojio bih dva simpatična detalja:1) način na koji je Dylan otkrio ubojicu tj. izmislio je onu priču i 2) onu scenu kad Dylan u irskome baru naručuje pivo. Crtež je jako dobar, negdje između 9 i 10. Još samo da je naslovnica bolja, ona Dylanova poza-od nje mi pada mrak na oči.
    14.05.2006
    22:32:00 sati

10, 9, 8, 5

Odlicni Meda! Uspeo je da gomilu naizgled nepovezanih pricica savrseno uklopi na kraju. Odlicna posveta Carlsu Bukovskom, iako mi nije uopste omiljen pisac (stavise, precenjen je). No, Medino delo je savrseno. I Pikato se savrseno uklopio u celu pricu. Stano je s druge strane, u potpunosti podbacio.
    02.12.2006
    03:58:00 sati
  • npetros2@htnet-dsl

10, 9, 9, 8

...
    06.09.2007
    17:24:00 sati
    npetros2@htnet-dsl

8, 8, 8, 7

Jako dobra epizoda, međutim nije mi u rangu onih najboljih. Lijepa posveta Bukowskom i njegovim demonima (ludila;)). Petar Punk, Smrt i Duh Kocke su mi pomalo blesavi, tim više što nemaju gotovo nikakvu ulogu na kraju, Dylan razbio bocu i puf - demona više nema. Crtež dosta dobar, naslovnica ne baš briljantna.
    07.09.2007
    15:33:00 sati

7, 8, 10, 5

Zanimljiva i jedna sasvim zadovoljavajuća epizoda koja ujedno i drukčija od ostalih Dylana. Početna ideja je kolko tolko zanimljiva, a jedini veći nedostatak koji bih istaknuo je odsutnost groucha u stripu. Ukupno se jedva pojavio da popuni jednu stranu stripa. Piccatto fenomenalan, briljira u prikazima strave, jedini izbora za crtača ove epizode. Stano pak jako jako razočarao. Mogu podnjeti nekoliko gluposti, ali kad nacrta Dylantako nedetaljno smrači mi se. Još samo fale oblačići prašine i mogli bi iskoristiti scenu u nekom crtiću...
    23.09.2007
    23:36:00 sati
    Akul

8, 6, 8, 5

ideja je dobra, piće i pisci, vječna veza; demoni iz boce mogu proći, ali ipak su mi malo prizemni, peter punk, mislim...neš ti originalnosti, ne treba mi čarobna boca za to, dovoljno je par ožujskihipak, stvar izvlači to da demone treba obuzdati pisanjem, i da oni nisu bilo čime zadovoljnia i stari pokvarenjak je tu, čovjek kojega sam davno volio i čitao
    20.02.2008
    23:14:00 sati
  • Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

zamjerka je samo na naslovnicu (pogledajte kako je dylan nacrtan) i izuzetno mi je žao da nije bolje jer strip to ne zaslužuje. ostalo je fenomenalno, jedan od najboljih dylana, odličan crtež i scenarij... među solidnim i lošijiš epizodama slobodne dalmacije, izronilo je i par odličnih priča, a "tamnica od papira" je u samom vrhu, ako ne i najbolja... slažem se s recenzentom, ima par stvari koje su netipične za DD (Grouchi i nema ženskih likova) ali radnja je toliko dinamična da čovjek to niti ne primjeti... obavezna literatura...
    05.03.2008
    20:28:00 sati
    blackport8
  • Windwalker

9, 8, 8, 8

Vrlo dobra epizoda odlične atmosfere. Joj, dok se sjetim one scene s Meduzom.
    14.03.2008
    10:57:00 sati
    Windwalker

8, 9, 9, 8

I da nije inspirirano Bukowskim, ovo bi mi bila jedna od najdražih Dylanovih priča. Znam jer sam ju prvi puta pročitao prije upoznavanja s dobri starim Bukvom.
    22.05.2008
    11:31:00 sati
  • Death

9, 10, 10, 7

27.12.2008
    19:41:00 sati
    Death

9, 9, 9, 8

Ovo mi je ustinu jedan od najboljih DD-a u izdanju SD-a. Radnja o piscu koji stvara prave fiktivne likove je genijalna + Picattov odličan crtež - ma jednostavno super!!
    30.12.2008
    20:51:00 sati
  • Beva

8, 9, 9, 8

Iako mi ova epizoda nije pretjerano draga, kvaliteta joj se ne može osporiti... Medda dobro vodi radnju, ideja je dobra, kraj efektan... Piccato 9, Stanova mi je naslovnica dobra, Dylan je u sasvim prirodnoj pozi uzmemo li u obzir da se okrenuo iz trka...
    10.08.2009
    21:05:00 sati
    Beva
  • Andrey

10, 10, 10, 10

Baš je gušt pročitati ovako orginalnu i dobru priču u moru jednog hiperprodukcijskog serijala, za10 kn,popraćeno izvrsnim crtežom.Primjer kako napraviti dobru posvetu,zabavan,mističan,neobićan i jako interesantan strip.Picatto je najprikladniji crtač za ovaj strip, savršeno prati radnju.Dylan se ocdje sasvim drukčije ponaša. kao pravi inteligentni detektiv, i još znatno utječe na radnju, a nije samo promatrač.Naslovnica je osim samog Dylana izvrsna atmosferična ali sam Dylan jako bode u oči,ipak ovaj strip zaslužuje maksimalnu ocijenu.Sam naslov je bolji od trećine dylanovih stripova.
    17.10.2009
    12:03:00 sati
    Andrey

9, 8, 9, 8

Iako mi je Medda uvjerljivo najbolji Nathanov pisac i obožavam njegove melanholične priče, ovdje nisam impresioniran kao ostali. Sviđa mi se to što ima dosta odličnog humora, pa je cijela priča neobaveznog i opuštajučeg karaktera. Ta činjenica uvelike pokriva banalnu radnju, a pogotovo scenarij. Piccatto odličan. Najbolji u crtanju žena. Naslovnica čudna, pa samim tim i zanimljiva.

10.06.2010
    06:35:00 sati

9, 10, 7, 7

Izvrsna priča, bravo Medda. Možda su ga trebali još ranije angažirati na serijalu jer mu, kako će se kasnije ispostaviti, Dylan baš izvrsno leži (Otkucaji vremena, Treća strana medalje, Zakon džungle, Mudrost mrtvih, Nepoželjni gost,...)

13.02.2011
    20:56:00 sati

7, 6, 6, 6

13.05.2012
    00:03:00 sati
  • Ukupna ocjena 73%

7, 7, 8, 7

21.05.2012
    20:42:00 sati

8, 9, 10, 9

Odlicno.  Prica je originalna, nepredvidljiva i stvarno zabavna, kao komedija, i kao horor prica.  Piccatto i Medda su ovdje super kombinacija, obadvojica u top formi.  Onaj klosar Laclohe je stvarno simpatican tip, i zato nikako nisam mogao da predvidim onaj twist na kraju.  Price unutar price su super.  Dylan je ponovo onaj stari, to jest, duhovit i zabavan.  Svi likovi su dobri.  Naslovnica vrlo dobra, iako je Dylan mogao da bolje bude nacrtan.  Epizoda koja se nece lako zaboravit.

20.08.2012
    20:58:00 sati

10, 10, 10, 10

Odlična, privlačna i neponovljiva priča! Ima nekih trenutaka kada se čovjek može pošteno nasmijati, a opet cijelo vrijeme je atmosfera mističnosti na visokoj razini.

28.06.2013
    14:44:00 sati

7, 7, 7, 8

02.01.2014
    23:40:00 sati
    dylan_dog12
  • Peci

4, 4, 7, 2

04.08.2014
    22:39:00 sati
    Peci

6, 5, 8, 9

Ovu epizodu sam citao u tri navrata. Nocu,uglavnom sam se borio da ne zaspem. Prica ima mozda stila, scenario je tu. Sad kako je to sve za ocjeniti,mozda cu bolje znati nakon ponovnog citanja. Uglavnom,neke stvari mi nisu ostale nerazjesene.Npr.,ko je bio Peter Pank? Robert Coffrey? Kako je letio?

04.09.2014
    23:34:00 sati

7, 6, 7, 5

Priča je ok,zabavna i tečna.

29.09.2014
    10:55:00 sati

8, 7, 8, 6

Nije losa prica, posebno ideja mi se svidja, a i veliki sam fan Charlesa Bukowskog. Kraj mi je bzvz, vise bi mi se dopalo da je prica otisla u nekom drugom smjeru.

08.07.2017
    14:39:00 sati

9, 10, 10, 9

Veoma slaba prosečna ocena čitatelja, ova epizoda zaslužuje puno veću prosečnu ocenu. Epizoda puca od kvalitetnog humora i ne razumem kako nekima može nedostajati Gručo, kada ga i ovde ima sasvim dovoljno. U komentarima se stiče utisak da bi mnogi hteli da Gručo ne samo bude više prisutan u ovoj epizodi, već i da dubi na glavi (a ironija je što ZAISTA dubi na glavi na početku epizode). Likovi su interesantni, naročito smehotresna ideja da se lik nazove Petar Pank, te četiri klošara i brojne ''fore'' koje se tiču njih... Zatim klošar koji je ostao bez senke... Chivazky (kao piće Chivas te Henry Chinasky) je vrlo zanimljiv i prepoznatljiv lik, i kvalitet ove priče svakako podižu njegovi monolozi i generalno Meddina razmišljanja. Priče u pričama su urnebesne, naročito druga i treća, Medda je uspeo da, naročito u didaskalijama, zvuči sarkastično-humoristično. A odlični su i bonus detalji kao scena u irish pabu te scena sa mladencima u hotelskoj sobi, koja je vrhunac bizarnosti! Pred kraj je utisak malo pokvaren onim čuvenim ''negativac je otkriven i odlučuje da se izjada'', ali je sama završnica sa umornim, neobrijanim Dilanom koga progoni duh Chivazkog, odlična, perfektan twist! Bonus poeni su za pojavljivanje Smrti, samo u drugačijoj formi (koja pritom kaže kako poznaje Dilana od ranije!).
    Piccatov crtež mi je za između 9 i 10, nema onih detalja kao u ranijim epizodama, ali i kada je manje detaljan, opet crtež izgleda lepo. Pritom je više većih kadrova, nije striktno strana podeljena na 6 kvadratića, obratite pažnju na to. Takođe su i mnogi kadrovi neobični, vidi se da je manjak detalja nadomešten odličnim kadriranjem i većim kadrovima.
    Na naslovnoj mi samo smeta Dilan, inače je odlična, i kao i mnoge naslovne, dugo me je zanimalo ko je ustvari čudni lebdeći panker sa korica.
    Da se ne upuštam u dublju analizu, ovo je svakako jedan od (naj)boljih Dilana koje sam pročitao, mada ne toliko pretenciozan kao neke druge epizode, već više humorističan / nonšalantan.

05.02.2018