Igra Sudbine

DD SD 40 | 96 str.

Noć strave... novinarka Aileen Ward ima priliku svog života: slikati duhove u društvu Dylana Doga. Zajedno su krenuli cestom smrti zlokobnim noćnim krajolikom... Ali nešto ih slijedi. To nešto je svjetlucanje oštrice sudbine, sudbine koja kroji i reže niti postojanja, te koja ima masku besmislenog ubojice,spremnog za početak dvoboja za kojeg zna da ima pobjedničke karte!

N*5

• Igra sudbine - Mačje oko - Bezdan
    DD LIB 40
  • Igra sudbine
    DD SD 40

• Il gioco del Destino
    DD SR 118

• originalni broj u Italiji izašao krajem 6. mjeseca 1996.
  • posljednji Venturijev rad na Dylanu.
  • str. 57 – Aileen ulazi u ruševine „Velikog Guignola“, kazalištu iz istoimene epizode koje je Dylan ranije istraživao.
  • str.77 – mlada bolničarka koja biva napadnuta jako podsjeća na Doru iz „Johnny Freaka“ i „Johnnyjevog srca“. Čak i na 79. stranici je isto spomenuto njeno ime. Vjerojatno to i jest ona.
  • str. 87 – posljednja stanica „noći strave“ je Skyglass, ukleto mjesto s kojim je Dylan također imao posla u epizodi LEX 50 „Na granici vremena“.

Chiaverotti je oduvijek bio majstor za (naizgled) besmislene priče sa slasher elementima, puno krvi te nepotrebnih (a ponekad i premorbidnih) ubojstava. Većina njegovih boljih priča napisana je upravo u tom stilu gdje je tu (više-manje) uspješnu šablonu (pre)često koristio u svom stvaralaštvu na Dylanu. Upravo zbog te dosta puta viđene šablone njegove priče nisu nešto omiljene među čitateljima iako ponekad (ali jako rijetko) zna zasjati i nadmašiti samog Sclavija, barem što se tiče scena ubojstva i brutalnosti.

Iako naslov možda sugerira drugačije, Chiaverotti ovaj put ipak nije krenuo Sclavijevim stopama i ponudio nam neku dubokoumniju priču. I dalje se drži svoje provjerene šablone, no ovog puta ju je pametnije iskoristio. Pred nama je još jedna konfuzna priča sa slasher elementima i određenom količinom crnog humora. Kao i uvijek kada je dotični autor u pitanju, i ovog puta imamo ludog ubojicu koji šeće Londonom i nasumično odabire svoje žrtve. Te žrtve imaju tu neku svoju priču čime im je dana neka određena karakterizacija i osobnost, no i dalje nemaju u sebi ništa po čemu bi ih se zapamtilo. Jedina im je svrha da budu ubijeni.

Što se Dylana tiče, on je ponovno u društvu svoje klijentice. Ovomjesečna djevojka je novinarka Aileen Ward koja zajedno s Dylanom razgledava London u sklopu takozvane „noći strave“ gdje njih dvoje posjećuju neke od strašnijih lokacija poznatih po duhovima i ostalim utvarama iz noćnih mora. Pošto je Dylan (ponovno) bez novca za stanarinu, prihvatio je ponudu „London magazina“ da zajedno s Aileen obiđe sve te lokacije kako bi ona u njegovoj prisutnosti usput uslikala kojeg duha. Lokacije su uglavnom ukleta ili napuštena mjesta, groblja i dvorci, a neke od njih je naš istraživač noćnih mora već imao čast posjetiti (vidi zanimljivosti).

Naravno, Dylanovo i Aileenino razgledavanje Londona te pohod ludog ubojice koji se krije pod imenom „Sudbina“ nije povezano... barem ne do samog kraja. Veći dio stripa pratimo dvije paralelne radnje dok se sve to spaja u jednu na zadnjih desetak stranica. Netko tko prvi put čita neku Chiaverottijevu epizodu će možda reć da je ta povezanost bila neočekivana, no već načitani Dylanovci koji poznaju tu njegovu šablonu vjerojatno neće biti iznenađen takvim raspletom. Istina, rasplet nije loš ili nelogičan, baš suprotno: sve je povezano, objašnjeno i ima smisla (koliko može imati u Dylanovom svijetu), sasvim je dobar. Jedini problem je što je rasplet kao takav viđen već nekoliko desetak puta, samo sa promijenjenim detaljima i likovima. No isto tako, ima i nekih novih elemenata zbog čega u globalu ipak nije sve tako loše kako se čini na prvi pogled.

Je li sudbina umiješala svoje prste i spojila Dylanov i Aileenin put sa putem ludog ubojice? Baš i ne. No da epizoda ipak ne ostane tako linearna te da sam naziv epizode ne bude povezan samo sa ubojicom koji se krio iza istog imena, Chiaverotti je, kao kratak predah od dvije glavne priče koje pratimo, ubacio dvije-tri „životne“ pričice u kojem je glavni lik ona prava sudbina. Tu vidimo neki pokušaj oponašanja Sclavijeve filozofije s kojom se rijetko tko može uhvatiti u koštac. Iako nisu rječite i smislene kao Sclavijeve, Chiaverottijeve životne pričice su dosta dobre, no isto tako su i puno mučnije, realnije i zgražavajuće u odnosu na Sclavijeve (posebno bih istaknuo priču o posvađanom mladom paru). A s obzirom na to da je na neki način tema ove epizode Sudbina, možemo reći da su priče uspjele i poslužile svrsi.

Možda će netko pomisliti kako je ovo jedan običan slasher sa realnim ubojstvima, no nije tako. Chiaverotti je mislio i na to te je iskoristio svoj talent za pisanje nepovezanih i naizgled besmislenih situacija te ubacio mnoštvo različitih neobičnih likova i stvorenja. Ima tu svega: harpija, gusara na fantomskom jedrenjaku, invalidnih vještica bez većeg dijela tijela (nedostaje im sve od prsa nadolje), živih slika na spomenicima, astronauta, strašila za vrane, čudovišta iz najstrašnijih noćnih mora te još mnoštvo drugih likova. A da stvar bude gora, izmiješao je javu i san te u jednom djelu čitatelj više ne zna tko pije a tko plaća. Ako mi je ijedna Chiaverottijeva priča na polovici stripa izgledala besmislenije i nepovezanije, onda je to ova. Fascinantno je kako je to više-manje uspješno sve povezao na kraju i ubacio sve pod igru sudbine. Ukratko, Chiaverroti je napravio ono što najbolje zna: ispremiješao je sve i svašta u jednu epizodu i napravio kaos. I to ovog puta veoma zanimljiv kaos.

Andrea Venturi mi je oduvijek predstavljao neki odmor od uobičajenih Dylanovih crtača. Nije crtao tako često ( ukupno četiri nacrtane Dylanove epizode), no njegov stil crtanja mi je godio. Posebno dobro crta ženske likove, a u nekim scenama me lica likova (osim Dylana) i određena okolina podsjećaju na manje detaljnog Celonija. Kao njegov zadnji rad je i više nego zadovoljavajuć.

I dok bi većinu vremena najbolje odradio svoj dio posla, ovog puta je Stano je definitivno najslabija točka ovog stripa. Doslovno je nacrtao dva lika i pozadinu iza njih obojao u dvije različite boje. Prejednostavna naslovnica koja je mogla biti i malo kreativnija, no i kao takva ima neke svoje čari pošto podsjeća na plakate starijih filmova. Ali ipak, trebalo je to biti bolje.

Možda se iz recenzije stekao dojam da je epizoda loša i da ne volim Chiaverottija, no većinu ovoga što sam nabrojao za mene predstavlja pozitivne strane stripa. Istina, ima glupavih stvari, no u globalu je to jedan vrlo pristojan uradak. Ja volim Chiaverottijeve nepovezane i konfuzne priče ( a da i ne spominjem da mi je treći najdraži Dylanov scenarist), a osobito kada priča naizgled nema glavu ni rep. I ovo je jedna od njih. Svi željni solidnog slashera s besmislenim dijelovima doći će na svoje sa ovom epizodom.

DD SD 39 Peto godišnje doba

DD SD 41 Mačje oko

4, 3, 8, 8

Veoma zbunljiva epizoda, koja me podsjecala na price kao "Posle Ponoci" i "Beskrajna Noc".  Problem je ovdje to ove prica nije zanimljiva kao te dvije, i rezultat je konfuzan scenario koji, kad se na kraju otkrije ko je u stvari iza svega ovoga (ubica, Dylanove halucinacije, itd.), kao citaoc, ja sam velio, "huh?  ma daj, Chiaverotti, ne seri".  Crtez je super; Venturi mi je uvijek bio drag, i prava je steta sto je nacrtao sam par epizoda za Dylana.  Naslovnica je nekako zanimljiva, i njoj sam dao ok ocjene.  Ali uopste ne mogu da shvatim kako iko moze ovakav buckuris da napise, i da onda ocekuje da cemo mi da imamo pozitivne reakcije.  Najzanimljivija scena je u vezi onog tipa koji snima onaj kratki film, pa kad ga ubica (sudbina) napada da ga ubije, on veli samom sebi, "ovo je super, sad cu postati slavan, covjek ce me upravo stvarno ubiti u mom rodjenom filmu, i onda cu postati legenda".  To mi je najomiljinja scena; sve ostalo je zaboravljivo i mutno.  Ako je "Beskrajna Noc" jedan Dylanov san koji bi ja htjeo ponovo da sanjam, onda ovu 'moru' od price se nadam da nikad vise ne ugledam, ne u svojim snovima, niti u realnosti.

16.09.2011
    14:26:00 sati

4, 5, 7, 3

ah, klasik kjavi :) jos jedna od onih epizoda kojih se skoro uopste ne secam kad krenem sa ponovnim citanjem. ovde je posebno lako pogubiti se, pitam se kako li je autor uspeo da izgura ovo do kraja? realno, ovo je jos jedan u nizu pokusaja dobiti Tiza na gostujucem terenu (vidi pod: golconda, div, peto godisnje doba, cagliostro, posle ponoci...) i jos realnije miljama daleko od poentiranja. naravno, niko ne porice suludu zabavi, par uspesnih minijatura (i ja dajem glas za filmadziju amatera), pojavljivanje dore (da, ona je, u prvoj vinjeti gde se pojavljuje vidimo da izlazi iz bolnice u kojoj je bio dzoni) kao jedine kojoj je sudbina(!) dozvolila da prezivi (valjda samo sto se dobiti svoje u dzonijevom srcu, nazalost). venturi solidan, Stano u fazi kad ima vise fuseraja nego obicno.

20.09.2011
    02:38:00 sati

7, 6, 8, 7

Ovu epizodu sam davno čitao, ali mi je ostala u više-manje pozitivnom sjećanju. Ovo razdoblje uglavnom pamtim po isfušarenim Stanovim naslovnicama. Venturi poprilično dobar.

20.01.2012
    11:48:00 sati

4, 4, 7, 7

Besmislena epizoda, Chiaverotti je nabaca sve gluposti kojih se moga sititi a tu je i standardni kraj sa već uobičajenim krivcem. Ima par dobrih momenata ali nedovoljno da izvuče ovaj bućkuriš. Venturi lošiji nego prošli put, a Stano bi moga pogledati naslovnicu epizode Ubojica da malo nauči kako se to radi i kako se ne crta Dylana sa prevelikim nosom.

05.08.2013
    17:49:00 sati

4, 3, 7, 7

Los scenario bi ukopao i najbolju pricu.  Crtez je poprilicno dobar.

18.11.2013
    14:38:00 sati

Ukupna ocjena 41%

5, 4, 3, 5

Podržavam dosad objavljene komentare.

29.09.2014
    11:00:00 sati

3, 5, 9, 3

Chiaverotti je ovdje pokušao da glumi Sclavija. Bezuspješno - normalno! Svjetla točka epizode je Venturijev crtež. Prava je šteta što čovjek nije više crtao Dylana. Naslovnica slaba, baš kao i priča.

19.09.2017
    05:11:00 sati

Ukupna ocjena 26%

2, 1, 5, 2

Lose, uzasno lose i strasno konfuzna prica. Chiaverotti, koji je inace dobar autor, pokusao je da odglumi Sclavijevo ludilo. To mu nije poslo za rukom! Bolje mu je da bude svoj, samo tada Chiaverotti pise dobre price.

23.09.2017
    14:24:00 sati
  • DividerOfShadows

7, 7, 7, 8

Nije loše, iako nije ni nešto posebno. Mislim da sam već na početku pretpostavio da je ubojica običan čovjek (da je doista bila sudbina u pitanju, zločini bi uključivali mnogo više od oštrice i ne bi bilo priče jer ne bi bilo poveznica), ali svejedno sam brzo grabio prema kraju stripa. Halucinacije i jeftinija filozofiranja u dva-tri kadra u čistom su Chiaverottijevom stilu. Završetak s objašnjenjem Gabriela Browna bio je divan epilog koji, po mom mišljenju, dobro objašnjava određene elemente priče.

Crtež također nije za baciti, mada ni njime nisam posebno očaran. Dobro podržava priču i daleko je od Dall'Agnolovog džumbusa. Naslovnica, po običaju, vrlo, vrlo dobra. Stano je maher za njih.

14.02.2019
    22:47:00 sati
    DividerOfShadows

5, 3, 8, 3

Podbačaj.

05.09.2019
    17:54:00 sati

4, 3, 7, 6

Bedna priča, dva puta prekidao, trebalo mi je tri večeri da je pročitam. Pridružujem se ekipi kojoj se scena sa režiserom-amaterom svidela, a fina je i šetnja memori lejnom kroz napušteni Gran Ginjol, Skajglas... I naravno Dora, za koju sam predosetio da je iz Džoni D''''Frika. Gručo koji mesečari je takođe dojajan momenat. Zanimljiva je i scena kada Bloch odlazi od prostitutke - setimo se priča Uspomene nevidljivog i Bogomoljkini zločini, gde je bilo manje ili više uočljivih aluzija na Blochovu usamljenost i lečenje iste kod prostitutki.
    Gomila nepotrebnih i dosadnih likova, konfuzan scenario (ali ne na dobar način!), završnica naravno krš, Kjavijeva jeftina filozofija i očajno prevedena poezija, proseravanje sa rečima poput ''''''''snovi, java, sudbina, san, noćna mora, stvarnost, smrt...''''''''. Recimo momenat kada Kjavi očito parodira svoju filozofiju je kroz lik Aliena u zamku, kada se mališa počne pitati o filozofskim temama. Smešno a ujedno i tragično. Poput tragikomične scene kada veštica pljuje najravnomerniji mlaz krvi na Aileen.
    Crtež me takođe nije oduševio i slabiji je u odnosu na Venturijeve ranije radove, ali i dalje mi je dobar.
    Naslovna ok.

Posle ponoći je THE stripčina u odnosu na ovo sranjce, a podjednako konfuzna Beskrajna noć je klasama iznad.

Hteo sam da preskočim čitanje ovog stripa, ali pošto je crtao Venturi reših da mu dam šansu. Međutim posle ovoga mi se Dilan neće čitati neko vreme. Preduslovi za jednu u najmanju ruku dobru epizodu su tu (dobar crtač, priča na tragu Posle ponoći i Beskrajne noći), ali ovo je ispalo tako bajato da nemam reči.
    Kvalitetan scenarista, pa čak i kada crtač podbaci, uspeva suptilno da vodi prič, i da izazove kakve takve emocije, uzbuđenje, zainteresovanost za likove, radnju itd. Ovde to nije slucaj.

14.10.2019
    23:59:00 sati

7, 5, 10, 8

Solidno za pročitati. Venturi odličan, naslovnica sasvim ok.

04.08.2020
    13:53:00 sati
  • Ukupna ocjena 60%

5, 5, 8, 6

30.03.2021
    11:21:00 sati
    Alex Kross

Ukupna ocjena 37%

2, 2, 7, 4

Ako ista stima ovde, to je crtez. Kjavi ko Kjavi, idijot.

09.12.2021
    04:24:00 sati

7, 6, 10, 4

Bilo je tu svega i svacega u ovoje epizodi koja je na momente bila i konfuzna, ali ionako je svaka Dylanova vise-manje takva. Cak nije ispalo ni lose na kraju moram priznati. Rasplet ima smisla, a kao najvecu zamjerku bih ubacio to mijesanje snova i stvarnosti pa oni cudni likovi, gusari na brodu... S tim scenama je bas pretjerao, da je nije bilo toga, epizoda bi dobila kud i kamo vece ocjene od mene buduci da sama prica nije ni losa. Crtez odlican! Venturi je jak dobar crtac, lijepo se snasao i na Dylanu, a ne samo na Texu te je ovdje super docarao atmosferu. Naslovnica preobicna kako je rekao i recenzent. Ja pak nikako nisam Stanov fan tako da me ni ne cudi sto je podbacio s njom.

14.08.2022
    16:15:00 sati
  • Macbeth