DD SR 119

• Prvi put vidimo na djelu novog crtača , Franca Saudellija (radio i «ozloglašenog» Paklenog psa), inače poznatog talijanskog strip autora.
  • Treća pojava Cagliostra, začaranog mačka
  • Tu je i Jenkins, bedasti policajac, stari znanac
  • Dylan čita Nesanicu (Insomnia), Stephena Kinga, (str.61)
  • Groucho čita telefonski imenik A-L (str.27)
  • Film koji se spominje u stripu (str.33) je I misteri del giardino di Compton House, tj. u originalu Draughtsman`s Contract, The (1982), redatelja Petera Greenawaya (živi kip koji priča o filmu zove su upravo Peter)
  • Dylan u (neuobičajenim) običnim situacijama – kod frizera i kod zubara

Još jedna priča iz vještičjeg ciklusa. A gdje su vještice, tu je i Cagliostro. Ovaj put, za razliku od prijašnjih epizoda (Noći punog mjeseca, Zločin, Maelstrom), nema prisutnih vještica u fizičkom obliku, već se njihova magija prenosi na jednog neobičnog aktera priče – stablo!!! Da, da, glavnu ulogu ovaj put dijele životinja (mačak) i živi predmet (drvo). I to u priči u kojoj upoznajemo Dylanovog frizera i zubara, međutim ova dvojica su samo usputni akteri uvučeni u radnju, bitne pozicije su namijenjene ne-ljudima. Dakle, stablo, zvano Demonka, na koje su nekad vješali vještice, očito je upilo njihove čarobne moći tako da i nakon što je posječeno, postoji i dalje. Duh stabla, čijoj je zagonetnoj pojavi vjerojatno pomogao moćni mačak Cagliostro (njegove smo sposobnosti upoznali u ranijim epizodama). Od tog istog posječenog stabla, napravljen je komad namještaja, krevet, pa zato vlasnik tog predmeta, Bruce Lester, sanja neobične snove. Te ga noćne more odvode Dylanu Dogu, koji istražuje povezanost snova sa ubojstvom lady De Bourgh, a koja je bila vlasnica spomenutog stabla. Naravno, u cijeli je slučaj upleten Bloch, navodno nasljedstvo, motivi ubojstva, unuka Rain, staretinar (ustvari stavetinav) Roger Bingley, «živi» kipovi, čak i frizer Tom, a i zubar je upleten u to klupko. Ko je ubica, otkrit će nam Cagliostro, koji sve vidi i sve zna.

Sclavi ovaj put poteže detektivsko rješenje, koje čak možemo nazvati i racionalnim. Od jednog najbanalnijeg slučaja ubojstva, radi izuzetno zanimljivu priču koju okončava, uistinu efektnim rješenjem (odgovor u mačjem oku). Naravno, tu su prisutni i neizostavni halucinantni momenti, ali ovaj put je dobro odredio granicu, tako da je mješavina snova i zbilje, uspješna. U tu osnovnu konstrukciju priče, ubacio je svojstvene sekvence «nenormalnih normalnih osoba». Uključuje frizera i zubara u radnju, i naravno, obojicu prikazuje kao psihijatrijske slučajeve uz tipično objašnjenje «zar sve mora imati svoj razlog?» Te dvije epizodice, posebno ona sa frizerom Tomom, kao da su izašle iz zbirke starog pokvarenjaka Bukowskog, Priče o običnom ludilu. Rekao bih da je ovaj strip nastao kao spoj triju pojedinačnih ideja koje su se Sclaviju svidjele: jastuk natopljen noćnim morama iz Nesanice, Stephena Kinga (što nam i citira na str.92), živi kipovi koji su ga kao ideja očito fascinirali u filmu The Draughtsman`s Contract, Petera Greenawaya (i ovo citira na str.33), a treća ključna stvar je slika odraza ubice. Ovo nema citirano u stripu, ali to me rješenje podsjeća na film Deep Red, Daria Argenta, gdje je također lik ubojice bio otkriven iz odraza (tamo je riječ bila o kombinaciji ogledala i slike). Tako se lijepo iskoristi neka ideja koja ga zaintrigira i iz toga isplete potpuno nova priča (naravno, to je samo moje viđenje).

Što se tiče Cagliostra, primjećujete da više nema njegove gazdarice, Kim. Jasno, odgovor je u prethodnoj epizodi, Maelstrom. Budući se Kim zaljubila, izgubila je svoje moći i prestala biti vješticom. To je bio njen rastanak sa Cagliostrom, koji može pripadati samo (jednoj) vještici, tako da ovaj mačor sada sam kroči kroz prostor i vrijeme. No, još uvijek je na neki način povezan sa Dylanom, pa bi se mogao i dalje pojavljivati u epizodama (iako, ako više neće biti Sclavija, valjda neće ni Cagliostra). U svakom slučaju, on uvijek donosi rješenje, pa ma kako nemoguća izgledala situacija; u Cagliostru je spas.

Saudelliju je ovo prvi rad na DD, a bio je još samo na par epizoda. Mi smo ga imali prilike vidjeti jedino u Paklenom psu (DD Ludens 67), koji očajno kotira među fanovima. Kada sam otvorio strip, pomislio sam koji je ovo ku… Međutim, daljnjim čitanjem, polako sam se privikavao na crtež, tako da sada mogu reći da mi je sasvim solidan, pojedine scene mi se baš i sviđaju. Puno bolji uradak Saudellija nego u Paklenom. Sve u svemu, vjerojatno nije nikome krivo što ovaj crtač nije radio više epizoda. Stano standardan, naslovnica je ustvari kopija scene iz prijašnjih epizoda (ima i u Zločinu i u Maelstromu ista slika, samo što je iznad Cagliostra Kim, umjesto Dylana).

Zanimljiva priča od samog početka, odlična rješenja i Sclavi koji se potrudio smisleno objasniti stvar!?, smještaju Mačje oko u gornji dom DD, pa svakako zavrjeđuje vašu pažnju.

(DODATAK ZA MAČKOLJUPCE
Ako volite stripove o mačkama, ima epizoda LL posvećena ovim životinjicama, broj 5 MAČJE OČI, a od pjesama, sjećam se da su nekad davno Fit pjevali «kao mačka ti, kružiš oko mene…»)

DD SD 40 Igra Sudbine

DD SD 42 Ponor

• Ukupna ocjena 47%

4, 5, 5, 5

Po meni epizoda sasvim prosječna po ničemu me nije razočarala, a opet po ničemu me oduševila. Inzistiranje da se dylana prikaže kukavicom koji se boji aviona, mora, zatvorenih prostora, visina, a u ovome slučaju i zubara, pomalo je pretjerana i isforsirana. Sama ideja o super junaku koji je čovjek sa strahovima, a ne mišićavko lavljega srca, odlična je, ali ne mora junak onda biti baš panofobik. Jedina ta zamjerka, ostalo prosječno, crtež možda malo vuče ka lošijoj ocijeni.
    18.11.2004
    21:01:00 sati
    Mx2

7, 7, 7, 10

Zanimljivo je da je Saudelli uradio jednu "cat" i jednu "dog" pricu. Meni su se i obadve svidele , ova malo vise. Zaplet se vrti na doista zanimljiv nacin a samo razresenje je vise nego efektivno. Pa ipak, od Cagliostra sam ocekivao i vise, lepih zena tu ima dovoljno, mogle su neke od njih da budu i vestice. Deo sa Demonkom mi je losiji (to da je od nje spravljen krevet), kao i obracun u skladistu sa davno izgubljenom sestrom koja jelte pripada nekom kultu.
    Ja stvarno volim Saudelijev crtez koji mi deluje nekako meko i opusteno.
    Stanov hommage Picattu je cista desetka, ma fenomenalna naslovnica.
    19.11.2004
    05:29:00 sati
  • Heyoka

8, 7, 7, 7

Dosta dobra epizoda, čak je i Franco Saudelli podnošljiv. Rain me iz nekog neobjašnjivog razloga podsjeća na Slađu Djogani. :-))))))))
    19.11.2004
    13:00:00 sati
    Heyoka

7, 7, 7, 8

Ništa posebno...
    20.11.2004
    12:22:00 sati
    Verfalk2003
  • Ukupna ocjena 46%

4, 5, 6, 1

Ova mi je epizoda pomalo podnošljiva usprkos iritatnom i cendravom klijentu i onoj novoj curi Rain. Ipak sam očekivao nešto više od te priče jer je ideja dobra, ali ipak na kraj je malo djetinasto, ta ideja o vjestičjem krevetu koji jede ljude. A tu sad i nekakva sestra koja je ubila staricu radi crne mise. Dosta neiskorišteno, ali čitljiva epizoda, makar vrlo iritatna. Zapravo nisam baš ljubitelj vještica, pa je to razlog tako niske ocjene.
    21.11.2004
    17:54:00 sati
    hellblazer
  • Djole

3, 7, 8, 7

Sclavi koji (poonovo) parafrazira Kinga i Cagliostro koji tu služi samo kao Deus ex machina, a čak dospeva i na naslovnicu, nisu dovoljni da bi ovo bila iole interesantna epizoda. Saudelli je pak ovde veoma dobar.
    23.11.2004
    11:23:00 sati
    Djole
  • Ukupna ocjena 52%

5, 5, 5, 7

Nije mi bas nesta posebno, fora su mi detalji iz americkih kultnih horrora (kojih ima na bacanje). Najvise me se dojmio susret Dylana i Lovecrafta, uvijek sam ih htio vidjeti obojicu u istom kadru. Inace, moglo je i bolje.
    01.12.2004
    23:30:00 sati
    poshtar

7, 9, 9, 8

Baš mi je sjela ova epizoda.Priča ide dobro,ima svoju glavu i rep i može se sve relativno lako pohvatati.Inače me strašno iritiraju priče gdje dominiraju snovi i halucijacije ali ovde je to stvarno vrlo dobro ukomponirano i ravnomjerno izbalansirano.Baš inteligentno riješenje da se ključ do razriješenja tajne skriva u mačjem oku.Jedino me smeta sam kraj i objašnjenje o drvu kojeg su posjekli i od njega napravili krevet,koji na neki neobjašnjivi način usmrti svog "vlasnika" a prije toga mu prouzrokuje vizije u obliku halucinacija.Mislim,malo mi je to priglupo.Fali mi i objašnjenje o halucinacijama (zbog čega je Bruce Lester vidio smrt one starice i starinara)?.I Rainina sestra je lik koji je potpuno nepotreban.Za ubicu se moralo izmisliti nešto bolje. Saudelli je poseban i njegov crtež mi se u ovoj epizodi jako sviđa.Onako humorističi i opušten funkcionira gotovo savršeno,možda bi mogao crtati i Alan Forda.
    10.12.2004
    21:55:00 sati

7, 7, 7, 7

mačje oko je velika tajna, pitao sam se kako njima izgleda zvjezdano nebo, možda vide kao mi kroz dalekozor, umjesto mliječne staze, bezbroj sitnih zvijezda, međutim, nedavno sam čitao jednu knjigu o mačkama u kojoj piše da njihove oči nisu sposobne razlučiti sitne detalje, tj. vid u mraku im služi za detekciju pokreta, to me razočaralo, ali očito su savršene kao ogledalo, odlična ideja
    20.12.2004
    21:18:00 sati
  • Ukupna ocjena 66%

8, 6, 5, 9

Saudelli je u ovoj epizodi puno bolje odradio posao nego
    kod "Paklenog psa".Također sam primjetio da su sve teme
    koje je Saudelli crtao povezane sa životinjama.Scenarij i
    priča su dosta dobro napravljene i mislim da je naslovnica
    na visini.
    30.05.2005
    13:11:00 sati
    zerovnik
  • SejoSexon

6, 6, 7, 9

Meni se ova epizoda nije dopala. Zašto?? Ne znam, jedva sam je proeitao, ne dopada mi se crtež, priea mi nije legla a alergiean sam na maeke :-)
    15.02.2006
    07:29:00 sati
    SejoSexon
  • Ukupna ocjena 76%

6, 8, 8, 10

Dok sam citao prvu prvu polovinu ove price bio sa ubedjen da mi sleduje jos jedno remek delo. Nazalost, pogresio sam. To je ona faza kada deluje da je u top formi, a on ustvari igra samo na iskustvo kao i svaki vremesni sportista. Mada fora sa mackinim okom kao ogledalom (ako nije pozajmljena odnekud) vadi celu stvar. Ruju-ovski kraj mi nije pokvario (subjektivno) misljenje o najboljoj trilogiji u okviru serijala. Prva tabla ove epizode predstavlja najgore moguce otaljavanje. Saudelli tu deluje kao da mu je ispod casti da crta "to djubre sto se prodaje po trafikama". Kasnije se popravlja, tako da mi se na kraju svideo. Neocekivano dobro je DD-u legao taj nekonvencionalni stil crtanja. Bonelli se trudio da u svakoj sezoni fransize (sa izuzetkom jedne)ubaci bar po jednog novog crtaca, verovatno u zelji da maximalno prosiri graficki dijapazon lika (od te prakse je odustao, posle broja 139, uveo je samo Celoni-ja u broju 197). Uvek su to bili potezi u kojima nije hteo mnogo da rizikuje (izuzetak nije ni DallAgnol koji je delovao kao substitut Stano-a, na srecu kasnije se otrgao), doduse bar su trojica pokazali vrhunske rezultate. Posle mediokritetskih poteza sa pustanjem u serijal imena kao Coppola, Cossu, Rinaldi i manje-vise Siniscalchi i Venturi, a uvidevsi da je serijal na izdisaju, Bonelli prvo plasira u ovom broju pomenutog Saudelli-ja, u broju 123 iz NN-a dolazi Mari, a zatim debituju u brojevima 137 i 139 Bigliardo i Di Vincenzo (samo ih uporedite sa prvopobrojanom grupacijom, nebo i zemlja u kvalitetu prema mom misljenju, Bigliardo je tu najslabiji, mada ima zanimljiv stil). Naslovnica je fenomenalna, a Barkeru porucujem da pogleda pretposlednji kadar 63. stranice broja 61-Uzas beskonacnosti.
    01.09.2006
    19:38:00 sati
    jovandd

8, 7, 5, 6

S obzirom na kave se epizode Dilana nailazimo danas, ovo je jos i super. Sclavi moze bolje, to znamo, ali licno mene je drzala paznja do samog kraja, sto je pravo malo cudo. Crtez je ocajan.
    01.12.2006
    02:11:00 sati

6, 6, 9, 4

Priča i nije nešto u ovoj epizodi, ali je crtež, tj. jedna zanimljivost vezana za autora crteža, nešto što bih volio prokomentarisati. Naime, u svom komentaru na epizodu Dilana "Kraljica noći", prije dvije godine, sam možda nepravedno "optužio" Montanarija i Grassanija da imaju fetišizam za ženskim stopalima, jer je taj dio ženske anatomije bio dominantan na nekoliko sličica u stripu. Tada, međutim, nisam znao za epizodu "Mačje oko", tako da sam je nedavno pročitao i kad sam vidio da je nacrtao niko drugi do Franco Saudelli, sve mi je bilo jasno. Naime, Saudelli je u Italiji prvenstveno poznat kao autor erotskih stripova ( serial "Bionda" ) sa naglaskom na "foot fetish", gdje gola ženska stopala dominiraju, što JESTE njegov zaštitni znak. Ako ne vjerujete ukucajte "franco saudelli" na Google Images i dobićete primjerke njegovih crteža pa će vam sve biti jasno. Primjera ima i u "Mačjem oku". Npr. na stranici 36 gdje djevojka leži na kauču a bosi tabani su joj u prvom planu. Ili još eksplicitnije, na str. 93 kad Dilan gurne negativku na krevet, spadnu joj cipele i ukažu se bose noge u krupnom planu dok je krevet proždire. Neko se pitao koja je svrha pojavljivanja ovog lika. Vjerujte mi, samo da bi Saudelli mogao ovim sličicama dati oduška svojoj "perverziji" koja ga je i proslavila:) To vam je dobri stari Saudelli!
    11.09.2007
    01:30:00 sati
    Cenga
  • Ukupna ocjena 69%

7, 7, 6, 9

Priča nije loša, zanimljiva je, lako se čita, drži te do samog kraja,...ali opet nešto nedostaje da bude iznadprosječna...Ovako je samo još jedna epizoda koja će brzo pasti u zaborav. Saudellijev debi je prosječan, ali moram priznati da mi se više svidio ovdje nego u paklenom psu. Ovdje su bar likovi koliko-tolio dobro nacrtani. Naslovnica bi bila osrednja da ju je Stano nacrtao "cjelu" ,ali je zbog piccatta dobila nekoliko ocjena više.
    24.09.2007
    23:34:00 sati
    Akul
  • Windwalker

8, 8, 6, 10

Volim mačke, volim i Cagliostra, i zato mi je epizoda dobra. Jedino je crtež nekako bljutav. Naslovnica je, za razliku od crteža, odlična i originalna.
    13.03.2008
    20:44:00 sati
    Windwalker
  • Ukupna ocjena 54%

6, 8, 2, 6

CUDNO ZA SCLAVIJA
    04.09.2008
    09:25:00 sati
    ninny

6, 7, 9, 9

Prvo pojavljivanje Cagliostra u Zločinu mi je bilo odlično, ali mi je ovdje priča pomalo konfuzna.
    29.10.2008
    16:51:00 sati

6, 3, 6, 7

Izgleda da se ovdje Sclavi pokušao izvući na račun stare slave i poznatih likova (u ovom slučaju mačka) jer je tu Cagliostro skoro pa suvišan. Pravi marketinški trik kao i naslovnica. No, priča nije mi nije ni toliko loša samo su neka scenaristička rješenja glupava. Previše je zakomplicirao stvari sa onim drvom i Lesterovim noćnim morama, s tim je samo epizoda postala konfuznija. Također, bezvezno je to otkrivanje ubojice preko odraza na mačjem oku i objašnjenje o ubojici i njezinom motivu na kraju. Crtež je slab (i sa velikom dozom komičnosti) ali prednost je što se brzo možeš naviknuti na njega.
    24.08.2009
    18:33:00 sati

6, 6, 6, 3

srednja pricaSaudelli nesto losija Picattova kopija
    29.08.2009
    12:29:00 sati

5, 6, 6, 7

Ovo je moglo puno bolje.  Cagliostorve pojave u "Zlocinu" i u "Maelstormu" su puno bolje nego ovdje.  U prvih pedeset in nesto stranica ne moze se nista ni razumijeti - ni ko pije, ni ko placa.  A onaj 'twist' na kraju je stvarno los, i nista puno ne rijesava, nego nas samo jos vise zbunjuje.  Crtez je nekako slab, ali ipak nije grozan.  Sto se tice naslovnice, puno je losa, i fali joj maste.  Scenarij je slab.  Steta sto su Cagliostra upotrijebili u ovoj epizodi - bolje mu stoji Piccatov stil.  Ni naslov mi ni sta ne znaci - nema nikakve veze sa onom Stephen King pricom.  Kao velicina Dylanovih prica iz ovog doba, ova je veoma zaboravljiva, i ne vjerujem da cu je ikad vise citat.   :(

08.08.2010
    21:12:00 sati

8, 7, 8, 7

Čita se u jednom dahu, ali poslije kad malo bolje razmisliš shvatiš da tu ima iznadrosječno puno rupa u scenariju. Također imamo dosta nepotrebnih i loše okarakteririzanih likova. Potpuno netipično za Sclavija. Saudelli izvrstan u crtanju ženskih likova. U ostalom ispodprosječan.

30.09.2010
    15:02:00 sati

8, 9, 8, 8

Odlična priča. Sviđa mi se crni humor sa Dylanovim frizerom. I Griucho pridodaje nekoliko uspjelih viceva.

21.05.2012
    18:50:00 sati

8, 8, 8, 10

Iznenadio sam se da mačak nije ni iskorišten.

20.07.2012
    12:51:00 sati

5, 6, 5, 8

27.03.2013
    02:27:00 sati
  • Space Marine

7, 6, 8, 8

Evo sada sam ga bio ponovo pročitao nakon dulje vremena tako da sam bio većinu radnje pozaboravljao. Prvi dojam na crtež je bio loš ali nakon jedno 40ak stranica sam se naviknuo na njega i shvatio da zapravo nije uopće loš(čak je i bolji od nekih novijih Piccatovih radova). Što se priče tiče rekao bih da je priča scenaristički neiscrpljena i da ima potencijal biti priča u dvije epizode. Uvod i zaplet(prvih 70ak stranica) je odlično razrađen ali nakon toga vrhunac(shvaćanje razvijenih detalja Cagliostrovoga oka), rasplet(susret sa Mary de Bourgh u skladištu) i završetak (krevet proždire Mary) uopće nisu prilagođeni čitateljevom tijeku radnje jer su, jadni, nagurani na zadnjih 20ak strana i sve završne radnje su se dogodile prebrzo bez puno smisla i stila. Ovaj strip je pravi primjer gdje je obrat radnje na kraju srozao strip sa puno scenarističkog i crtačkoga potencijala.

13.09.2013
    23:17:00 sati
    Space Marine

8, 7, 6, 9

Odlična epizoda.

29.09.2014
    11:02:00 sati

8, 9, 8, 7

Oduvek sam bio slab na epizode sa Cagliostrom (Zločin mi je bila jedna od prvih i najdražih epizoda koje sam pročitao, a Maelstrom mi je takođe fantastičan), a ova epizoda, koja nam ponovo donosi našeg najdražeg mačka, ipak nije uopšte loša koliko bi se iz komentara drugih čitalaca dalo pretpostaviti. Naravno, slabija mi je ovo epizoda za klasu i od Zločina i od Maelstroma, ali sam uživao čitajući je. Zato dajem visoku ocenu za scenario, jer strip naprosto ''teče'', počev od Twin Peaks-styled bizarnog početka sa upadanjem u snove (sa pregršt za Bonelli netipičnih momenata: čitave table bez teksta, filmsko kadriranje), preko vrlo humorističnih dijaloga i situacija (čitava paleta likova; Dilan i Rain igraju društvenu igru, nema scena seksa), pa cela sredina stripa koja je poput kakvog finog krimića... Ipak, rasplet mi je najslabija tačka stripa, ali nisam imao osećaj da je zbrzan, stoga i visoka ocena za scenario - viša nego za priču. Simpatična je ideja da drvo ne uspeva da umre, a fantastična da su ubicu pronašli pomoću mačjeg oka, ali mi je ono sa snovima Brucea Lestera vrlo neubedljivo razrešeno. Pojava sestre i demonske sekte, kao i krevet koji ubija mi je štono kažu - meh. Brojni sporedni likovi, Rain, zubar, frizer, stavinav, majordom, svi su mi odreda interesantni.
    Mislim da mnogi greše dušu po pitanju crteža, nije uopšte loš. Vidi se da je reč o crtaču koji crta pomalo karikaturalnije, baš kao što rekoše možda bi bio dobar crtač Alana Forda, ko zna... Oseća se uticaj Piccatta i Casertana, i rekao bih da je vrlo izvesno da su mu oni asistirali (skicama, savetima...) tokom izrade stripa. Možda su oni i nacrtali pojedine scene, to niko ne može sa sigurnošću da tvrdi - ali nije ni važno. Istina je da Dilanova faca izgleda u više navrata čudno, ali u globalu mi se crtež svideo.
    Naslovna mi je kao ideja vrlo zanimljiva ali mi iz nekog razloga ne izgleda naročito uspelo.

29.05.2018
    21:23:00 sati

9, 9, 10, 7

Neznam skoro svi pljuju po crtežu ali meni je odličan, na momente karikaturalan ali jebeno odličan. Priča vrlo dobra i zanimljiva inače jedna od prvih epizoda Dylana koje sam pročitao. Čak i prva sa Cagliostrom koju sam pročitao.Ma odlična krimi-thriller-horor priča sa pravim trash horor završetkom. Jedino mi naslovnica ne prija. Iznad mačka umjesto Dylana umetnint detalje iz priče ( kuća, Dylan, Kim, neku scenu ubojstva...neke ostale likove iz priče) bilo bi zanimljivije.

07.01.2019
    11:48:00 sati
    GrizliAdams