Ponor

DD SD 42 | 96 str.

S dna tamnijeg od najmračnije noći, nešto se probija kroz ledene vode dubokog oceana prema površini današnjice… Bježeći od zaborava i tmine koja vlada tim spokojnim kraljevstvom, sablasna i proganjajuća jeka prošlosti, puna beskonačnog bijesa i mržnje, iznosi na površinu priču koja je toliko bolna da je sposobna stvoriti razdor veličine najdubljeg ponora… dubljeg i od onog iz kojeg dolazi…

• Igra sudbine - Mačje oko - Bezdan
    DD LIB 40
  • Ponor
    DD SD 42

• Abyss
    DD SR 120

• Epizoda je u Italiji izašla u rujnu 1996. godine.
  • Ovo je ujedno i prvi Dylanov strip za koji je priču napisala pripadnica ljepšeg spola.
  • Chiaverotti je također odradio temu Titanika tridesetak brojeva ranije (DD #90 / SD 12 "Titanic"), no u znatno splatterastijoj i kaotičnijoj izvedbi karakterističnoj za njegov spisateljski opus na Dylanu.
  • Svi "ukleti" predmeti u ovoj priči pripadaju Art Nouveau, pravcu u umjetnosti i arhitekturi popularnom u razdoblju između 1890. i 1910. godine. Navedeni stil odraz je akademske umjetnosti 19. stoljeća koja crpi inspiraciju u prirodnim oblicima i strukturama, a osobito u zakrivljenim linijama biljaka i cvijeća.
  • str. 46 – spomenut je Uri Geller, izraelski iluzionist koji je u sedamdesetim godinama prošlog stoljeća postao poznat po savijanju žlica uz pomoć telekinetičke snage uma.
  • str. 61 – popravljač lutaka imenom i pojavom podsjeća na Geppetta iz priče o Pinokiju. Lik baziran na Geppettu Sclavi je također koristio i u specijalcu #7 / LU SP2 "Snovi", no osobno smatram kako je njegova pojava puno bolje iskorištena u ovoj priči.
  • str. 65 – na štandu s razbacanim časopisima i novinama može se vidjeti i jedan Zagorov strip (originalni broj 12 kod nas preveden kao "Na tragu titana").
  • Eva Miriam Hart bila je sedmogodišnja preživjela djevojčica s Titanica. Napisala je i autobiografsku knjigu o Titanicu te sudjelovala na mnogim konvencijama. Kad se krajem 80-tih godina prošlog stoljeća počelo sakupljati predmete s olupine, ona se strogo protivila tome i one koji su organizirali takve aktivnosti nazivala čak i pljačkašima grobovima. Kao 23-godišnjakinja je imala noćne more s kojima se suočila tako da se vratila na more i zaključala u kabinu na 4 dana, dok more, kako je sama navela, nisu prestale. Umrla je u veljači 1996., a ova priča (objavljena u rujnu iste godine) prije svega predstavlja posvetu njenoj borbi protiv oskvrnuća Titanicove ostavštine. (zanimljivost by bonjovi4ever)

Manje upućene fanove možda će iznenaditi činjenica da Paola Barbato nije prva pripadnica ljepšeg spola koja je napisala priču za Dylana Doga. Iako je neosporno kako je ona prva scenaristica koja je radila na serijalu, nekoliko godina prije njezinog dolaska među Dylanove autore Tiziano Sclavi pružio je priliku jednoj drugoj autorici da njezinu ideju i priču pretoči u scenarij za Istražitelja noćnih mora. Ta je čast pripala talijanskoj kazališnoj glumici Maddaleni Balsamo, na uvodnim stranicama potpisanoj kao Magda Balsamo.

Rezultat te suradnje je "Ponor", jedna predivna priča nastala od sasvim "obične", jednostavne teme koja je, zahvaljujući majstorskoj razradi i perfektnom scenariju majstora Sclavija izbrušena u jedan od skrivenih dragulja serijala.

Iako to iz ocjena nije očigledno, autoru recenzije ova je priča iz subjektivnih razloga ujedno i najbolja epizoda Dylana Doga svih vremena. Ipak, moram biti iskren i priznati kako me tijekom prvog čitanja nije naročito oduševila. Trebalo mi je nekoliko godina (previše) da uvidim koliko je "Ponor" ustvari jednostavan, a slojevit; mračan, ali i elegantan; plitak, a tako dubok.

"Normalni ljudi, vedri, ljudi koji nikad nisu patili od potištenosti… iznenada, pod nekom krinkom, kao što je razvod, upadnu u ponor… mračan i hladan ponor iz kojega izgleda nemoguće pronaći izlaz. Potištenost je možda najstrašnija od svih čudovišta."

Površinski gledano, "Ponor" može djelovati kao relativno plitka priča o ukletim predmetima iz prošlosti. Točnije, ona na prvu može ostaviti dojam kvazi dubokoumnog splattera s rješenjem slučaja koje je relativno predvidljivo već u prvoj polovici stripa. Ipak, kada se zagrebe ispod njegove površine, može se uvidjeti koliko je "Ponor" ustvari dubok. Navedenom najviše pridonosi odličan scenarij, zahvaljujući kojem ni ranije spomenuta blaga predvidljivost smjera u kojem se priča razvija ne umanjuje njezinu snagu. Naprosto je zadivljujuće koliko se od samih početaka priče njezini brojni i naizgled nepovezani elementi vješto isprepliću kako bi se na kraju stopili u jedan predivan i brižno složen mozaik koji u sebi sadrži zajedničku poveznicu svih tih elemenata: slojevitu i višeznačnu metaforu o 20. stoljeću iznesenu kroz povijesni događaj koji, poput uvodnog čina teatralne predstave, nagovješćuje svu tragičnost ambicija tadašnjeg čovječanstva.

Djelići prošlosti čije tragične posljedice sablasno i proganjajuće odzvanjaju kroz vrijeme

Još je fascinantnije kako je Sclavi jednu takvu naizgled dubokoumnu metaforu megalomanskih razmjera drastično pojednostavio, i to na način da ju je prenio i "spustio" na razinu pojedinca, prezentirajući je u obliku snova i emocija najosjetljivijeg pripadnika ljudske vrste: malenog djeteta.

"Cijeli život je pred njom. Zaboravit će."

Ono što ne smije postojati sjedinjeno

U nekoliko svojih ranijih priča Sclavi se dotaknuo viđenja kako su djeca sposobna najiskrenije i najjače voljeti, što znači da po istom principu mogu postati izvor najvećeg i najčišćeg oblika mržnje. U ovoj se priči Sclavi ponovno vraća toj tezi, no sada je nadograđuje dimenzijom koja prikazuje i neke od mogućih uzroka takve mržnje, kao i njezinu pravu snagu. Navedeno je postignuto pomoću jednog od ključnih motiva oko kojih se vrti čitava priča: razvoda bračnog para. Koliko taj događaj može djelovati uobičajeno i oslobađajuće za supružnike između kojih je nestala i najmanja iskra ljubavi, toliko je on iz perspektive malenog djeteta jednak najvećoj tragediji ljudskih razmjera.

Razdor koji nastane između supružnika ne samo da poprima razmjere najdubljeg ponora, već ujedno posjeduje i snagu da u jednake dubine gurne i nevino dijete, razvivši pritom u njemu neopisivo razornu mržnju. Posljedice tog razdora nastavit će odzvanjati kroz vrijeme, i to u tolikoj mjeri da će one nadići dimenziju vremena i preliti se u budućnost, gdje će kad-tad ponovno isplivati na površinu u obliku predmeta povezanih s tom nehumanom tragedijom. Predmeti koji su, upivši i postavši nepresušni izvor mržnje neiskvarenog djeteta, toj nevinoj mržnji osigurali njezinu besmrtnost, zahvaljujući čemu će posljedice tog razdora iz prošlosti osjetiti i pojedinci iz budućnosti, "krivi" jedino zbog toga što su i sami na ovaj ili onaj način "sebično" uzrokovali neki oblik razdora.

Tempo i razvoj radnje, savršeni dijalozi i monolozi (odličan Groucho!) u kombinaciji sa samom snagom priče samo potvrđuju ono što se već moglo primijetiti u prethodnim pričama koje je Sclavi potpisao u suradnji s Marchesellijem, ali i drugim autorima u nekoliko narednih priča: ne samo da je Sclavi odličan scenarist i pripovjedač, nego da i od najjednostavnije ideje za priču može stvoriti pravo malo remek-djelo. Činjenica kako su neke od najboljih Dylanovih priča upravo one gdje je Sclavi u scenarij pretočio priče drugih autora, dokaz su njegove kvalitete i veličine među Bonellijevim scenaristima.

Traume koje isplivavaju na površinu

Osim scenarija, sjajan je i Casertano koji se posebno istaknuo scenama na zadnjih petnaestak stranica s odličnim, "dokumentacijskim" prikazom podmorja. I ostatak epizode je odradio na standardno visokoj razini (u njegovom crtežu još su uvijek prisutne naznake Casertana s početka serijala iako se ovdje već lagano nazire i prijelaz u njegovu iduću fazu koju fanovi nisu tako dobro prihvatili), a osobito se ističu podvodne scene koje ne samo da su jednako predivne kao i priča, već iz njih izvire i čitava spokojna atmosfera koja proganjajuće odzvanja cijelim stripom. Usudio bih otići toliko daleko da tvrdim da su te scene neke od Casertanovih najbolje nacrtanih kadrova u njegovoj cjelokupnoj crtačkoj karijeri, što jasno govori o tome kakav je fantastičan posao ovdje odradio.

U suštini, "Ponor" je jedna uistinu predivna priča, koliko slojevita, toliko i elegantna. Ta se elegancija ne očituje toliko u pogledu snobizma, raskoši i uživanja u bogatstvu, koji su u jednoj određenoj mjeri također prisutni, koliko u onom poetskom obliku primjetnom u Sclavijevoj odi na stranicama 83–86.

"Ponor" je, takoreći, u svojoj srži jedan elegantni splatter, i to u svom najljepšem obliku. On je jedna od onih nepretencioznih, ali velikih priča koja ujedno predstavlja odličan primjer kako se iz jedne krajnje jednostavne teme, zahvaljujući vrhunskom i besprijekornom scenariju, može izroditi jedna "velika" priča, i to bez ikakvih ulaženja u neka dublja filozofska razmatranja. Štoviše, upravo je njezina poetska, spokojna i atmosferična narav ono što je čini "dubokom" i "važnom", a istodobno, u maniri najboljih suvremenih horor priča, i zastrašujućom.

Oda sa stranica 83–86., izvorna talijanska verzija i prevedena verzija iz izdanja Slobodne Dalmacije

DD SD 41 Mačje oko

DD SD 21 Dok vas Smrt ne rastavi

10, 10, 10, 10

Vrlo dobra epizoda s prepoznatljivim Sclavijevim promišljanjima (u recki se spominje najbolji dio) i Casertanom na vrhuncu. Baš sam je se prisjetio, ali ne bih je OBJEKTIVNO svrstao u sam vrh Dylana. Premda subjektivno mora dobiti najviše ocjene, a odlučio sam ovaj put biti 100 posto subjektivan (vidi dolje). Uglavnom, sad opet objektivno, da ju ne krasi ovoliko dobar crtež - čovjeka zbilja podilazi jeza od pogleda na Miriam na 91. stranici, a melankolija i sveukupni jaz, odnosno ponor koji ljude nemilo guta u njihovim životima i za koje je Titanic sasvim dobra metafora nezaboravno su dočarani Casertanovim umijećem - plus Sclavijevo (Magdino) pripovijedanje, između ostaloga popraćeno s nekoliko odličnih humorističnih scena, dižu za nekoliko stepenica već u recki spomenutu jednostavnu i zasigurno ne originalnu premisu. Da ne znam pozadinu priče, ocjene bi bile oko 20% niže.

A sad SUBJEKTIVNI dio: ja toj priči dajem sve desetke jer ne može manje. Ova priča je prije svega POSVETA. Naravno, i pjesma koju je Sclavi uradio je dirljiv dodatak.

Eva Miriam Hart (vidi sliku s lutkom) je bila sedmogodišnja preživjela djevojčica s Titanica. Napisala je i autobiografsku knjigu o Titanicu te sudjelovala na mnogim konvencijama. Kad se krajem 80-tih počelo sakupljati predmete s olupine, ona se strogo usprotivila tom pothvatu i one koji su organizirali takve aktivnosti nazivala čak i pljačkašima grobovima, što je i razumno jer joj je otac one noći umro. Inače, imala je i noćne more s kojima se kao 23-godišnjakinja suočila tako da se vratila na more i zaključala u kabinu na 4 dana, dok more nisu prestale (tj. tako se bar navodi). Umrla je u veljači 1996., a ova epizoda izašla je u rujnu iste godine.

Meni je sve to prevelika slučajnost, osobito vrijeme izlaska ove epizode te podudarnosti vezane uz Miriam i zapravo cjelokupnu priču. Pogotovo ako se sagleda u kontekstu njene borbe protiv, da tako kažem, oskvrnuća Titanicove ostavštine (to je vjerojatno bio i okidač Sclaviju za samu radnju), a sve to ne bih ni povezao da nema one slike s lutkom ;)

P.S. Str. 43 sadrži stihove moje omiljene pjesme od Stephena Dobynsa, zapravo i općenito jedne od najdražih. Naslov pjesme je The Pursuit, a tamo spomenuti King ju je citirao u svojem vrlo dobrom romanu Nesanica ;)

19.08.2019
    22:45:00 sati

9, 9, 9, 9

I meni je ova priča odlična. Drži pažnju sve do kraja, događaju se neobična ubojstva, a i sam kraj je odličan, lutka se vrati tamo gdje i želi. Odličan je crtež i naslovnica.

20.08.2019
    13:12:00 sati
  • doktor78

9, 9, 9, 9

Odlična priča! Mnogo mi je bolje sjela za razliku od "Titanica" kojeg sam dugo tražio, a koji mi je na kraju ispao pravo razočarenje. Sjećam se da se otprilike u isto doba kad i ova epizoda, pojavila i epizoda "The X-files" sa sličnom tematikom. Ko je od koga pozajmljivao, to ne znam...

20.08.2019
    14:21:00 sati
    doktor78

7, 8, 8, 9

Vrlo atraktivna naslovnica. Crtež vrlo dobar. Obično mi se sviđaju 'morske pustolovine'

20.08.2019
    14:37:00 sati

Ukupna ocjena 37%

3, 2, 7, 1

Mnogo loša, naporna i suluda priča. Pročitao sam je davno, jedino što mi je ostalo u sjećanju je da se pojavljuje Zagorov strip "Na tragu Titana". Za sve ostalo morao sam opet uzeti strip u ruke i pročitati ga da bih mogao ostaviti komentar na recenziji.

Priča standardna, misteriozna ubistva, na kraju čudno razriješenje uz pomoć Titanika. Na pojedinim mjestima mnogo teksta, sasvim suvišnog ili bolje rečeno mlaćenje prazne slame. Crtež solidan i to je otprilike jedina pozitivna stvar koja se može reći u vezi ove epizode.

Naslovnica očajna, rijeko je Stano ovako loše nacrtao Dylana. Kako bi naslovnica u toj pozi trebala da izgleda, najbolje se može vidjeti ukoliko se uporedi sa naslovnicom "Čudnovati klijent".

21.08.2019
    16:16:00 sati

10, 10, 10, 5

Hvala recenzentu, a posebno članu bonjovi4everu koji su recenzijom i komentarom dali potpuno drugu dimenziju ovoj priči. U duhu navedenoga, besmisleno je ostavljati komentar bez da se prije ponovno ne pročita priča, recenzija i prvi komentar.

Kao što i Sarghan kaže, prethodnim čitanjem nisam primijetio razinu genijalnosti ove priče. Istina, za puno shvaćanje treba i znati pozadinu nastanka priče.
    Ponor je pravo ime za ovu priču. Ponor u kojem je završio Titanic kao metafora ponora u kojem je završilo čovječanstvo u godinama koje su uslijedile. Titanic, kao simbol napretka ljudske vrste igrom sudbine završio je na dnu, baš kao i čovječanstvo nakon dva svjetska rata koja su uslijedila.
    Drugi, još bitniji ponor, je ponor u koji upada nevino dijete nakon rastave roditelja - iz perspektive tog djeteta najstrašniji ponor.
    Nadalje, tu je i ponor u koji upadne osoba koja usred okrutne igre sudbine ostane sama - bez motiva da gura dalje i kojoj samo ostaje žal za protraćenim vremenom, a jedini izlaz je kraj i da se ta muka već jednom završi.

Sve to nam scenaristi ove priče ovdje serviraju na pladnju kroz prokletstvo koje prati predmete koji su izvučeni s vječnog počivališta na dnu mora. Oskvrnutog vječnog počivališta nesretne djevojčice čiji se bijes i mržnja prelila na predmete koji su joj bili u blizini, a posebno na lutku koja joj je pripadala.

U pozadini svega je inicijalni faktor nastanka ove priče, životna priča Eve Miriam Hart i njene borbe protiv oskvrnuća Titanica.Taj dio nam scenaristi predočavaju preko dječaka Timmya. Na početku on crta lutku na dnu mora kojoj su ribe izjele vrat, da bi nam na zadnjoj vinjeti 75. stranice jasno dao na znanje razrješenje enigme:

Lutka...Bila je sretna na dnu...Na dnu mora...

Casertano briljira, pogotovo u najupečatljivijim scenama koje prikazuju Titanic (ljudski rod) kako oholo, veselo juri u propast - s pogledom u veselu i prosperitetnu budućnost do koje nikad neće doći.

22.08.2019
    01:06:00 sati

8, 9, 9, 8

Sjajna recenzija i jos sjajnija suradnja forumasa na zadatu temu! Koja je pak, sama po sebi jedan od "klasika" covecanstva, svejedno  dali tu mislite na samocu, decju tugu ili tragediju Titanika. Sclavi,kao sampion u par ovih navedenih "klasika", logicno, uspeva da izvuce maksimum i poklanja nam ovu tugu koja mirise na laki luksuz (ovo sam pokrao od nekud, mislim da je iz jedne davne recenzije benda Eva Braun za njihov album Pop Music).

Casertano uistinu sjajan iako se vidi najava prelaska u sledecu fazu, Stano vrhunski prati.

25.08.2019
    14:07:00 sati

9, 9, 9, 9

Atraktivno za čitanje, jako dobro ukomponirano na svim područjima.

29.08.2019
    11:38:00 sati

7, 7, 9, 8

U momentima napeta epizoda, koja ima elemente Annabelle (ili Chucky lutka), a takodje i inspiraciju sa Titanikom, cija epizoda je skoro bila u ovom izdanju (po originalnim brojevima Titanic je 90, a ova epizoda 120).  Je'l moguce da je team Sclavi/Balsamo mogo ovo sve da stavi u tu epizodu, a ne da ponovo vraca elemente tog velikog broda u jos jednoj prici?  U stilu ovog serijala, i istrazivaca nocnih mora, ova radnja stvarno prija; jedino je malo razvucena pri kraju, ali ipak upecatljiva.  Crtez je dobar, Casertano je tada jos bio mocan crtac, a naslovnica je dobra, pogotovo jer ne otkriva niti jedan twist niti dio radnje.

25.09.2019
    05:11:00 sati

8, 9, 9, 8

Sve je vec receno u odlicnoj recenziji kolege Sarghana i izvrsnim komentarima kolega bonjovi4evera i Spocka!

Medjutim mene prica nije toliko razgalila i dirnula iako je neosporno jako dobra. Steta sto Stanova naslovna strana nije bila onako dobro izvedena koliko je bila genijalno jednostavna i efektna u zamisli.

Ovo je na neki nacin Sclavijev ,,Iz pakla" jer se kroz metaforu Titanika najavljuje ponor u koji je ljudski rod otisao tokom tragicnih dogadjaja 20.veka, dok Alan Mur predstavlja Dzeka Trboseka i njegova krvava ritaulna ubistva s kraja 19.veka kao uvertiru za uzase 20.veka.

P.S.

Razmisljajuci o porukama i metafori Ponora {razvod roditelja koji je za decu ogromna trauma koja ih gura u ponor (mrznje) u koji je zavrsio i Titanik} setio sam se spota za sjajnu pesmu [b]Depeche Modea[/b] [i]Precious[/i]. Tu pesmu je napisao  Martin Gore i ona se bavi njegovim razvodom i [b]bolu[/b] koji je taj [b]razvod naneo njegovoj deci[/b] koje on opisuje recima [i]precious and fragile things[/i]. A video spot nam prikazuje bend kako peva na ogromnom [b]brodu[/b] usred okeana i ispod broda vidimo [b]cudovisne ribe[/b] iz najdubljih [i]ponora[/i] okeana, koje dosta lice na ribe koje se prividjaju likovima iz Dilanove epizode [i]Ponor[/i].

17.12.2019
    19:06:00 sati

6, 9, 10, 9

16.6.2018.

Priča kao priča me nije oduševila. Deo sa predmetima koji ubijaju je a la Kjaveroti, lutka i devojčica i motiv razvoda roditelja nije na mene ostavio dublji utisak (osim simbolične scene kada su roditelji prikazani kao sijamski blizanci odnosno džinovska kraba (nemogućnost jednostavnog raskida)), a već kod prvog pomena reči ''titan'', ako ne i pre, biva jasno da će biti reči o Titaniku, i mračnoj tajni prošlosti. Sviđa mi se poezija na Titaniku, iako na neki način odudara temom i idejom. Dakle suviše je elemenata u igri za moj ukus, i nisu uklopljeni najveštije. Pritom nisam ljubitelj motiva duhova, osvete, predmeta koji ubijaju - bar ne na ovakav način... Završnica je u stilu epizode ''Senke prošlosti'', što je svakako plus.
    Međutim ono što je naročito odlično jeste scenario, tj. način na koji je priča ispričana - scene sa predmetima koji ubijaju su jezive (naročito priča sa satom i lutkar), devojčica i lutka su podjednako strašne, a delirijumske scene pod vodom i sa ribama su svakako vrlo atmosferične. Kada Miriam u delirijumu pluta među ribama; dete u vrtiću koje crta lutku; Miriam liže krv iz nosa; jezive scene sa lutkom; devojčici izlazi riba iz usta... Sviđa mi se što kod Sklavija nema uopšte debilnih oblačića sa razmišljanjima (koji su ponajviše Kjaverotijevski stil), već u više navrata uopšte nema teksta - kadrovi govore sami za sebe. Dakle, priča je, iako ne fascinantna, napisana i kadrirana tako da konstantno drži pažnju i čini čitaoca napetim. To sam primetio da naročito krasi neke kasnije epizode serijala - ''Mačije oko'', ''Mračna polovica''... Ova, kao i pomenute epizode, a sigurno i mnoge druge, imaju taj kvalitet da crtež priča priču umesto teksta, što ja smatram vrlo zrelim i kvalitetnim načinom pisanja scenarija.

Tome svakako doprinosi i crtež. Iako sam bio mišljenja da se Casertano počeo kvariti u ovom periodu nakon broja 100, ipak ovde to nije slučaj. Čak i ubistva, koja uprkos kreativnosti vremenom zamore čitaoce serijala, ovde su nacrtana i kadrirana tako da deluju sveže i jezivo. Vidi se da se veoma potrudio.
    Naslovna je takođe sjajna, vrlo intrigantna. Dilanova faca je malo čudna, ali izbor motiva je odličan. Pravi primer naslovne strane gde ne mora uopšte da ima akcije. Dovoljno je da Dilan sedi i gleda u čitaoca, pod vodom, dok oko njega u vodi plivaju čudne ribe i brojni neobični predmeti. Koga to ne zaintrigira taj je dosadnjaković!

24.12.2019
    04:09:00 sati

• Davitelj s Manhattana