• Johnnyjevo srce - Zov šume - Killexov povratak
    DD LIB 43
  • Killexov povratak
    DD SD 51

• Il ritorno di Killex
    DD SR 129

• Dachau je bio prvi nacistički koncentracijski logor, a ujedno i zadnji logor u koji su ušli saveznici. Bio je smješten u Bavarskoj te je u njemu dvije godine boravio i Stevo Žigon koji je tamo naučio njemački jezik i upoznao nacistički mentalitet te je zato često igrao uloge ciničnih i hladnih nacističkih oficira.
  • Ovo je nastavak priče DD LEX 80 „Killexov mozak“.
  • Jenkins je poslan u regulaciju prometa.

Koliko god Sclavi bio dobar u pisanju scenarija, povratak negativaca mu baš i ne leži barem što se tiče Dylana Doga. Nakon priče Johnnyjevo srce, u kojoj imamo jedno vrstu povrataka Johnnya Freaka, u ovoj epizodi se vraća Dr. Killex.

Sclavi je pomiješao razne sastojke koje je stavio kuhati u ekspress lonac te nam je poslužio ovaj čušpajz. U priči imamo sljedeće veseljake: lude neonaciste koji snimaju filmove, dječaka koji je opsjednut (?), Blocha koji provodi istragu nad genocidom, Dylana koji cijelo vrijeme paradira i razmišlja o Killexu, histeričnu mater, ilegalne useljenike koji izigravaju zombije, Killexovu mutavu facu koja se pojavljuje svaki put kada scenarista ne zna što staviti u vinjetu, itd. Što se tiče likova, Dylan je ovdje lišen svojih klasičnih deduktivnih sposobnosti, osim u slučajevima kada scenarista ne zna što bi sljedeće pa ubaci Dylanovo peto i pol čulo. Dylan cijelo vrijeme razmišlja o Killexu, ali ne donosi nikakve nove poglede na taj slučaj. Ne bavi se istraživanjem, ne propituje neke moguće tragove nego cijelo vrijeme čeka da dječak krene svojim putem pa će ga on slijediti i riješiti slučaj. Nadalje, Joy je lišena svoje klasične borbenosti. Prava Joy je udarala žestoko bez obzira da li se sa suprotne strane nalazio neki niže rangirani državni službenik, upravitelj zatvora, sudac ili sama kraljica. Odlučna žena koja je davala 1 000 % sebe u svaki slučaj na kojem je radila. Dok u ovoj epizodi histerizira na početku, histerizira u sredini i histerizira na kraju. Ne znam je li ju tukao PMS ili nešto drugo, ali stvarno uopće nije izgleda kao neka beskompromisna osoba. Shvaćam da je majka i da se brine za svoga sina, ali je ipak ona lavica u duši, a ne zečica. Ujedno ona je kao i Dylan u ovoj priči lik koji slijedi Christopherove pokrete i tako završava u pustolovini.

Lik koji vodi radnju mora po prirodi biti odlično osmišljen i vrlo zanimljiv. U prvom Killexu imamo zanimljiv odnos između doktora Killexa i odvjetnice Joy. Ovdje se taj odnos zasniva na Christopheru Freemanu i Christopheru Killexu, ali nema te atmosfere niti napetosti koja je bila u prijašnjem slučaju. Freeman nije ništa učinio nego je doveo Dylana do Killexa, a sasvim slučajno je to pomoglo u rješavanju problema neonacista. Opsjednuto dijete je bio još prilično dobar element sve do trenutka konačnog susreta između Killexa i vesele družine predvođene malim Freemanom. Očekujte neko objašnjenje tipa: „Luke, I'm your father!“ kad ono ništa. Zašto nije mali Freeman reinkarnacija dr. Killexa ili se moglo postići nešto bolje od objašnjenja da je ljubav za sve zaslužna. U prošloj priči je bilo jasno da Killex ne vjeruje u ljubav jer je on empirista koji će tražiti dokaze postojanja nečeg neopipljivoga, a ne prihvatiti religijsko objašnjenje.

Neonacisti i useljenici su trebali biti neka patetična kritika društvu, nešto što Sclavi inače radi, ali ovaj put je to bespotrebno stavljeno u priču. Unatoč trudu Sclavi ne može uvjeriti čitatelja da je Killex povezan s genocidom jer Killex radi sam i nije se nikada iživljavao na svojim žrtvama tako da sumnja uopće na treba pasti na Killexa, a isto tako neonacisti nisu uopće poboljšali radnju stripa. Kad se malo bolje o tome promisli vidi se da su to trebale biti dvije sasvim odvojene priče koje je netko iz zezancije ugurao u jednu. Možda je Sclavi imao napisanog Killexa, ali mačka mu je pojela scenarij pa je morao u zadnji čas nešto ponovno napisati.

I još osvrt na naslov priče. Strip se zove „Killexov povratak“ što znači da ako se neki lik vraća u serijalu onda se treba još nešto bitno o njemu reći. Trebalo je doći do uzdizanja Killexa na neki viši stupanj jer se o Killexovoj genijalnosti i ludosti može govoriti satima. Prvi strip je mogao propitati odnos religije i znanosti jer pronalazak duše s medicinskog stajališta ne bi trebao biti moguć. Sada je ovaj lik trebao doživjeti neki napredak kao primjerice Helligen koji je od jednog genijalnog naučnika izrastao u lika koji surađuje s vanzemaljcima, pobjeđuje smrt i postaje jedan od demona kod Wendiga. U ovom smo slučaju dobili unazađivanje negativca koji je trebao biti ozbiljan protivnik, a zapravo se cijelo vrijeme smješka s osmjehom koji govori da ime prodaje proizvod bez obzira na kvalitetu samog proizvoda.

Zaključak? Nećete puno propustiti ako ne pročitate ovu priču jer koliko god se prva bavila pitanjem postojanja duše odnosno sukoba znanosti i religije. Ovdje imamo svakakve konfuzne ideje koje su ukomponirane u Roijev crtež koji uopće ne leži u ovoj epizodi. Ako je već Casertano radio prvu priču onda je mogao napraviti i ovu. Roijevi likovi izgledaju kao kipovi na kojima se nakupila paučina, a i u naslovnicu je uloženo malo truda.

DD SD 50 Zov šume

DD SD 52 Prizivač duhova

6, 6, 8, 3

bjelolasica, nemaš pojma! ;) Meni je epizodica bila ok, atmosferični i nekonvencionalni Roi; i Sclavi u ne baš najboljoj formi, ali dovoljno da šokira i zaintrigira. Ako se mi bude dalo da ga pročitam ponovno, bacit ću i opširniji komentar. Zasad dosta.

20.09.2013
    18:09:00 sati

5, 5, 5, 1

Nisam čitao, samo sam došao izjaviti da je naslovnica dosad neviđeno sranje. :))

20.09.2013
    18:14:00 sati
  • Windwalker

8, 8, 8, 5

Epizoda mi je ostala u dobrom sjećanju. Mračna, atmosferična, bolesna. Čitao sam je prije prvog dijela, a i to razdoblje DD-a mi je posebno drago, jer sam ga tu negdje počeo kupovati i skupljati. Naslovnica, koliko god da je loša, vrlo je pamtljiva, čisti trash, i od mene dobiva prolaznu ocjenu.

20.09.2013
    21:25:00 sati
    Windwalker

4, 5, 8, 6

S obzirom da svi spominju naslovnicu u negativnom kontekstu, ja ću odmah reći da je ista idejno čak i vrlo dobra, samo što se Stanu to očito nije dalo malo kvalitetnije realizirati.

Sama epizoda nema previše veze s naslovom. Ovdje se radnja uglavnom vrti oko neonacista koji snimaju genocid-filmove za odabranu klijentelu, što je čak i zanimljivo kao ideja, i oko Sclavijevih kritika na račun nacizma i nacističkih zločina, što smo već nažalost morali istrpjeti u epizodi "Doktor teror". Ta me je epizoda ostavila relativno ravndoušnim, no ovoj je to uspjelo u potpunosti. Jedino vrijedno spomena je Blochova kritika novinarima. Killexova faca se pojavi tu i tamo, reda radi. Čak ni Roi svojim crtežom ne uspijeva ovo izvući iz mora prosječnosti.

20.09.2013
    22:13:00 sati

7, 7, 8, 8

Ne znam zasto ovako losa ocjena ovdje, a pogotovo u vezi crteza.  Roi je ovdje savrseno izabran kao crtac, njegov onaj gothic style ovdje odlicno stoji, pogotovo uz svo ovo gadno nasilje i scene mrtvaca, a jos vise to sto se vecina ove price razvija u kanalizaciji.  Roi nam je vec davno dokazo da je dobar crtac u kanalizacijama, jos od dvadeste epizode serijala, "Iz Dubine".  I meni se ova epizoda svidja vise nego ona prva Killexova pojava, jer ovdje Killex ne zauzima puno prostora u prici, nego samo njegova sjena, njegova legenda od koje se mnogi jos uvijek plase.  Onaj djecak Christopher, koji je moguce njegov sin, je dobar i zanimljiv dodatni lik u nastavku Killexove sage.  Naslovnica vrlo dobra, opet ne razumijem slabe ocjene, ali ok, o ukusima ne moramo previse diskutovat.

21.09.2013
    05:24:00 sati

6, 6, 8, 7

Mračna, tjeskobna priča. Čak je i Groucho ozbiljan. Vse skupa mi je nekako zbrkano. Mogla bi biti priča o Killexu, a to nije. Mogla bi biti priča o nacizmu, kao recimo Dr. teror, a to nije. Na kraju ispada priča o snuff filmovima. Čitaoca priča tako drži u neizvjesnosti.

21.09.2013
    09:20:00 sati
  • selanne

Ukupna ocjena 37%

5, 5, 1, 4

Roi... :(

21.09.2013
    14:25:00 sati
    selanne

6, 7, 8, 4

Daleko je ovo od loseg, moguce da je i bolje od "Kilexovog mozga"- stvari su se promenile, Joy ponajvise, ali slika Killexa i dalje uteruje strah u ksoti svima koji su ga poznavali. S tim sto je Killex ovde pozitivac, polsednja misija mu totalno drugacija od uobicajenih - resenje koje ne bi smelo ostaviti ravnodusnim citaoca. Cela usputna prica o snuff produkciji i nacizmu samo dodaje na tezini. Roi je ovde odlican, cak i Stanova realizacije ne izgleda tako lose kao sto mi se cinilo.

25.09.2013
    11:53:00 sati

7, 8, 8, 8

premda se to tako ne čini, niti joj se ikada posvetila dovoljna pažnja, osobno smatram KILLEKSOV MOZAK posebnom i značajnom epizodom dylandogovskog serijala. razlog tome mogao bi biti i u činjenici da se Killex nikada nije uspio razviti niti je ikada bila (scenaristička) namjera da dobije prominentniju ulogu poput kolega mu Xabarasa, Bronskog ili Dr. Hiksa, sa kojima karakterno dijeli mnoge značajke. ali u smislu sklavijevog kategoričnog udarca na znanstvenike, liječnike i psihijatre, kao osobe naizgled toliko veličanstvene, ali opet u svome traganju za besmrtnošću i smislom života toliko ograničene u pogledu shvaćanja i pokušaja reduciranja praktički svakog problema, bilo fizičkog ili mentalnog, na ovozemaljsko i opipljivo, Killex stoji suvereno kao lik kroz koji se spomenuti sklavijev udarac ponajviše osjetio. Killexovo prvo pojavljivanje u serijalu je završilo neslavno i tragično, kako i priliči osobi koja je odgovore cijelog života tražila na krivom mjestu i čije je djelovanje u tom pogledu uvijek imalo destruktivnu i dekadentnu crtu, i koji je na kraju završio poput svojih nesretnih pacijenata... kao trulo i izmučeno truplo na operacijskom stolu. upravo je stoga KILLEKSOV POVRATAK interesantan. i to ne toliko u onom "angažiranom" dijelu o sirotim ilegalnim imigrantima koji bivaju eksploatirani u sumnjivim "snuff" filmovima, nego prije u onoj kratkoj, završnoj sceni susreta sa Killexom. naravno, ne treba niti zanemariti sirote imigrante, kontempliranje o nepravdi, nasilnom stoljeću koje je izrodilo neke od najokrutnijih zločinaca i zločina u povijesti, i stoljeće koje je na izmaku... jer se sve to simptomatično nadovezuje na sam kraj i na Killexa, koji je morao umrijeti, ali koji sada kao da balansira između svijetova, i koji je u takvom stanju i sa zagonetnim smiješkom na licu možebitno doživjeo spoznaju i konačno našao smisao kojega je cijeloga života beznadno i destruktivno tražio u ovozemaljskom svijetu, a kojega je sada spreman predati nevinom, mladom umu kao principe i putokaz za bolju budućnost. tim činom je sklavi interesantno poentirao i zaokružio priču o jednom ludom znanstveniku.

25.09.2013
    12:16:00 sati
  • ninel

8, 8, 10, 4

Meni je Povratak bolji od prvog Kileksa, pogotovo zbog Rojeve sjajne mračne atmosfere koja se proteže kroz ceo strip. I naravno, nije to priča o Kileksu nego o rasizmu i nacizmu.

25.09.2013
    12:41:00 sati
    ninel

8, 9, 9, 5

Dobar nastavak. Roi Fantastican

27.09.2013
    14:09:00 sati
    El Niño

5, 9, 10, 4

Vrlo kompleksna priča,al' za istinske ljubitelje Dylana-savršena. Roi fantastičan! Stano uzimao previše stimulansa za prolazak kroz uske i tijesne tunelčiće;)
    27.09.2013
    17:28:00 sati

7, 8, 8, 6

Napeta, atmosferična, okrutna epizoda koja je sve samo ne loša. Roi je pravi pogodak za ovakvu epizodu, doslovno čovjeka spopadne jeza od nekih njegovih crteža, osobito prikaza Killexa. Ima i nekih nedostataka, kao što je ona krajnje nepotrebna scena u kojoj se Dylan rukuje sa svećenikom, a ovaj dobije viziju dječaka, kao i ne baš najuvjerljivije osmišljen Dylanov način pronalaska luđaka koji snimaju "snuff" filmove. Ali najsvjetlija točka priče, cijela Sclavijeva poruka, sadržana je u ovim riječima gdje se ponovo vidi koliko dobar pisac on uistinu jest. Možda nerijetko progovara o jednim te istim stvarima kao što su bijeda, nepravda, nasilje i otuđenje, ali uvijek pronađe novi način kako doprijeti do čitatelja. Ili barem do onih koji su već upoznati s njegovim razmišljanjima.

U mračnome kraju stoljeća strašnog,
    na obzoru sjetnom i pustom,
    već izbija nova zora
    i ne razabirem je li to milenij nov
    ili već prošli.

Bljeskaju bijes i bol tisuća i
    tisuća okosturenih lica, i
    urla poput iskre svjetla naš
    pjev kao dinamit.

Živimo u svojoj mašti, stranci
    na ovome svijetu koji je stran,
    uljezi u ludoj gomili vas
    koji više ne vjerujete u misterij.

I bezimeni mrtvi i ideali
    uzdići će se iz svojih grobova,
    i u ponoć vatromet će i bombe
    označiti pobunu.

Mi ćemo možda umrijeti neslavno,
    a da nikad nismo pronašli pravi put,
    ali neka znaju oni koji pišu povijest,
    ono što pokreće svijet, samo je utopija.

29.09.2013
    13:13:00 sati

Ukupna ocjena 40%

4, 4, 5, 1

Bezvezna epizoda. A i ljigava zahvaljujući Roiju. Najveći problem je što je Sclavi samo nabacao nekoliko zasebnih radnji koje na kraju i ne čine neku smislenu cjelinu. Naslovnica je glupost.

31.10.2013
    09:16:00 sati

7, 7, 9, 7

19.12.2013
    21:24:00 sati

7, 5, 8, 1

Prica je imala dobar pocetak, ali onda se Sclavi pomalo izgubio, nije odrzao kvalitetan nivo do kraja.

Stanova najminimalisticnija naslovnica, vjerovatno mu je trebalo pet minuta da je nacrta.

19.07.2014
    09:51:00 sati
  • Peci

Ukupna ocjena 33%

2, 2, 6, 3

04.08.2014
    22:43:00 sati
    Peci

Ukupna ocjena 45%

6, 5, 2, 6

Nisam čitao prvo pojavljivanje Dr. Killex-a ali ovo mi je dosta loša epizoda.

29.09.2014
    19:17:00 sati

Ukupna ocjena 45%

3, 3, 8, 3

Za razliku od prvog dijela, ovo je čitljivo, ali daleko od prolazne ocjene. Svega je tu nabacano, pa neuspješno pokušano spojiti u cjelinu preko Killexa. Roiju definitivno odgovara ova tematika, iako ga baš i ne volim.

17.06.2017
    07:09:00 sati

Ukupna ocjena 38%

4, 3, 5, 2

Promašaj. Veliki.

06.09.2019
    13:17:00 sati

9, 6, 10, 8

Odlična ideja, naslovnica i crtež, samo je razrada trebala biti malo bolja.

31.12.2019
    10:29:00 sati

6, 7, 9, 5

Slabije od prvog dela sa Killexom.
    Otprilike u rangu sa Džonijevim nastavkom, ''Džonijevo srce''.
    Malo je bedak kada upoređujem kvalitet DD epizoda pa mi neka nepretenciozna epizoda bude bolja od ovih nastavaka kultnih epizoda (Killex, Džoni...), ali tako je to sa nastavcima.

Ovde priča počinje vrlo atmosferično - depresivno i morbidno; kiša za koju znamo da ne prestaje već 3 dana, 30-ak iskopanih leševa, policajci koji u blatu izvlače iste i povraćaju... Podseća na film Se7en. Uz maestralan Roijev crtež gotovo da me tera na povraćanje. Roi je takođe odlično prikazao i pokislog, smrznutog dečaka, koji je pokucao na Dilanova vrata to isto veče.
    Dalje se priča odvija u dva pravca. Jedan nam je samo natuknut na 3 strane u početku, i mi kao čitaoci ne možemo da se ne pitamo da li zaista iza svega već u početku stoje režiseri-iz-pakla, ili je ipak reč o starom znancu Killexu.
    Zanimljivo je kako vidimo Gruča u trenucima krajnje ozbiljnosti, što je retkost. Zatim celokupni drugi deo epizode otpada na putovanje kroz kanalizaciju - tu se kao mali kuriozitet izdvaja ona scena sa vagonima iz 19. veka - i dok bi Castelli udavio na 50 strana o tome, Sklaviju su trebale svega dve, zapravo ni toliko. Acestroke je lepo rekao kako se Roi specijalizovao za kanalizaciju (''Iz dubine''), te on savršeno dočarava nimalo prijatan ambijent. Sledi deo koji je takođe značajan u stripu, a koji poput onog sa Gručom takođe nije čest - Dilan pije viski (koji mu je dao stari beskućnik), kako bi pobedio klaustrofobiju.
    Iako se slažem sa dobrim delom recenzije, ono sa čime se nikako ne mogu složiti je optužba da je Joy kukavica i ''zečica'', i da ni malo ne sliči onoj Joy iz ''Killexovog mozga''. Stajem u njenu odbranu, tj Sklavijevu, pa ću reći da su prošle godine od one epizode, ona sada nije više mlada advokatica puna energije, strasti i borbe, već je neurozni i umorni sudija (sudinica?!) - a znamo koliko taj posao jede vreme i živce; pritom je samohrana majka, a saznaje da joj dete ima neobičnih problema na psihičkoj / neurološkoj bazi. Normalno je da je živčana i da joj pucaju konci. Ono što je Bjelolasica prevideo da spomene u vezi sa njom, jeste da je lavica kada je potrebno - sama se pojavila u Dilanovim kolima, spremna da nađe i UBIJE Killexa, i kada Dilan u kanalizaciji posustane (bar dok se nije ohrabrio dobijenim viskijem), Joy ne posustaje, već hrabro puzi kroz blato i smrad kako bi našla i iskorenila zlo koje muči njeno dete; da bi nedugo potom zamalo bila silovana. Ako to nije borbenost, ne znam šta je :)
    Onda sledi taj deo sa otpadnicima iz kanalizacije, koji ipak ispada bolje nego da je pisao Kjaveroti. Slične smo otpadnike viđali u Sklavijevom 'Crvenom znaku' i Kjaverotijevoj 'Daleko od svetlosti'. Motiv koji se iznova ponavlja u serijalu, a sudeći po utiscima u komentarima, ljudima je već dosadio.
    Ima tu par scena sa čudnim zverčicama u kanalizaciji, koje su deo eksperimenta ili šta li? Takođe se kroz celu epizodu provlači Killexova faca i mozak sa nekakvim insektima i ogavnim stvorenjcima. To ponavljanje takođe brzo dosadi i izgubi efekat.
    Dilan i Joy zatim, dosta zbrzano, rešavaju misteriju u vezi sa leševima; a rešenje misterije je dato još na početku, u vidu režisera snuff filmova. Ko voli snuff (ako takvih bolesnika ima), može da pogleda filmove o snuffu ''Srpski film'' (nisam gledao i ne nameravam) i ''Život i smrt porno bande'' (gledao a bolje da nisam). Par puta sam ulazio na sajtove poput nekada popularnog Mračnjaka, gde ljudi kače snimke nesreća, nasilja i slične klipove, i nisam ostajao duže od nekoliko minuta, a posle toga to ne bih mogao da izbacim iz glave i proklinjao sam sebe i onu znatiželju koja se javi u čoveku da nešto od toga vidi. Takve stvari zdrav čovek, sa osećajem za pravdu ne može podneti. Stripovi su nacrtani, i koliko god da su užasni ili teški, baš to što su nacrtani stvara nekakvu malecku distancu između čoveka i onoga što vidi, dok su snimljeni i fotografisani užasi suviše stvarni da bi ih čovek mogao podneti. Zato lakše podnosim Dilanove slešere nego šokantne video klipove sa online portala gde se ljudi tuku ili prave svakakva sranja.
    Tako da me snuff deo ove epizode nije ostavio ravnodušnim, i poput Joy, javila mi se želja da povratim. Dilan je u toj sceni postupio još jedared neuobičajeno, i izvadio bocu viskija da naspe sebi i Joy za smirenje.
    Ono što me je ostavilo ravnodušnim je Sklavijeva pesma, koja je prevedena tako da ne samo što se ne rimuje, već i bez ikakvog osećaja za melodičnost - prevodioce Slobodne dalmacije očito boli patka za to, što se ne može reći za prevodilački tim Veselog četvrtka, koji prevode mnogo savesnije i kvalitetnije.
    Epizoda vuče paralele - pre svega u pogledu nacizma - sa Sklavijevim 'Doktorom Terorom', koji je dobrano lošija priča od ove.
    Nije me dirnula ni završna scena sa (mumificiranim?) Killexom - dodirne klinca, odjednom onaj stereotipni bljesak svetlosti koji oduva Dilana i Joy, a zatim pojeo vuk magare - Killex je nestao (KAKO!?), Dilan piše memoare... Sklavijeva opsednutost novim milenijumom, i kako to znači možda neko bolje sutra - malo smara. Novi milenijum, pa novi milenijum, i kroz onu pesmu, i kroz govor otpadnika, i na kraju... Dosadnooo... Zanimljivo, radnja u epizodi se dešava 1999 na 2000, dok je ova epizoda izašla 1997 godine.
    Sama pojava Killexa na kraju jeste nekakav twist, kojim Sklavi kaže - 'ha, ipak sam ubacio Killexa, ipak je tu'', ali ja sam lično ostao ravnodušan na događaj koji se odvio ispod Killexove kućice.
    Naslovna idejno dobra, ali bljesak iz Dilanove lampe izgleda očajno, Dilanova faca šuntavo, a ovo na Killexovom čelu meni ne izgledaju kao šavovi od operacije, nego šavovi od onih 'lopovskih' kapa.

13.01.2020