Skener

DD SD 57 | 96 str.

Nakon neuspjelog eliminiranja malog zamorca Pearl Dee projekta «Little Death», istoimena bježi zajedno sa svojim vjernim lutkom iz tajne baze. Kako je projekt zabranjen i službeno ne postoji, vojska ne smije dopustiti da mala Dee dođe u kompromitirajuće ruke. Maloj su za petama profesionalni ubojica i vojnici, a s druge strane Dylan i Deeina biološka majka istražuju što se dogodilo s njezinim djetetom. No ova djevojčica je sve samo ne bezopasan scanner...

• Skener
    DD SD 57

• Scanner
    DD SR 135

• Lutak Byron je Lord George Gordon Byron, poznati (šepavi) engleski pjesnik razdoblja romantizma iz prijelaza sa 18. st. u 19. st. Najpoznatije djelo je «Hodočašće Childea Harolda» poema u 4 dijela inspirirana Byronovim putovanjima po Europi.
  • Nastavak priče je u epizodi DD 170 «La piccola morte» još neobjavljena u RH, također urađena od Ruju/Roi
  • Filmovi na koje se priča poziva su: «Carrie» i «Fury» od Brian de Palme, njihov homonim «Scanners» od Davida Cronenberga, te «Species» Rogera Donaldsona
  • Laboratorij doktora Dagherova i način na koji je nastala «Little death» sličan je pozadini iz koje je nastao lik koji ubija iza tamnih naočala iz epizode DD LU 6 «Šuma ubojica» Chiaverotti/Coppola

Doktor Dagherov: «Ti ćeš biti ta, Pearl. Bit ćeš srp koji će braniti našu zemlju od tuđinaca. Moraš se ponositi time!»

U ovoj epizodi Ruju se odlučio poigrati sa dobrim starim telepatskim moćima i zabranjenim vojnim eksperimentima. Pošto je obrana zemlje važno strateško područje u ekonomskoj moći svake zemlje, te da bi u slučaju eventualnog rata ili invazije bila revno pripremljena, vojska zdušno razvija smrtonosna oružja koja su ponekad i vrlo dobro skrivena ispod lažnog morala visokih vojnih krugova. No što se dešava ako ti, potencijalno opasni eksperimenti izmaknu kontroli? Ili dođu do stupnja kad vojska da crveno svjetlo za eliminaciju pokusnih kunića?

«Sloboda je srebrna strelica izbačena u mirno planinsko jezero...»

Glavni lik je mala Pearl Dee, okosnica tajnog vojnog projekta «Little death». Ona je ustvari moćan telepat koje je nastao mješavinom najmodernije prenatalne tehnologije i crne magije najtajnijih obreda Dalekog istoka. Začeta u vojnom eksperimentu 15 godina je bila zatvorena i uvježbavana za kontroliranje svojih moći koje bi se najvjerojatnije koristile u vojne svrhe, odnosno kao oružje za masovno uništenje. Usprkos vojničkom okruženju, čini mi se da su male Cindy i Pearl dobivale svu potrebnu ljubav i pažnju i razvile se u dvije simpatične djevojčice pune nade u životu. Naravno, idila mora biti što veća, pa da bi efekt eliminacije koji slijedi nakon toga dobio na svojoj težini. Prati je jedan stih o slobodi, a on zasigurno uključuje nadu u dobar život i možda ne tako prenaglašenu težnju za slobodom kako je pripovjedač možda htio natuknuti. Pearlin izvor moći su njezine oči, (gle, rima!) jednako kao u slučaju Samsonove kose ili Ahilove pete. Tako znamo da mala smrt ipak nije poput same Smrti, neuništiva i vječna. Ona ima tu mitsku slabost koja je čini čovjekom, mada je svojom moći bliža Bogu, ili Smrti, nego svi mi ostali.

«Šalje krugove vode prema obali sve dok cijelo jezero ne poprimi obličje mnoštva krugova vode...»
«...sve dok netko ne zaroni u potragu za njom.»

Pearl ima vrlo dobre zaštitnike, valjda zaradi svoj milog izgleda i inteligencije i unutarnje ljepote. I vojnici i doktor Dagherov, njezin lutak/pjesnik Byron (vidi sliku) koji je zapravo personificirana Smrt, policajac Jeka koji se nalazi u stanju šoka, svi su oni očarani njezinom nevinošću. Sama Smrt je prisvaja sebi, jer kako kaže i ona će se jednom umoriti, a tko bi bio kvalificiraniji od njezine «male smrti». Poput kćeri koja joj nedostaje, Smrt prati malu Dee u njezinom pohodu prema slobodi. Ujko Jeka (tal. Eco) iz psihosomatskog razloga... razloga... razloga... zna samo ponavljati izrečene riječi... riječi... riječi... Veoma tragičan lik, a Ruju ga prikazuje kao dobrog čovjeka uhvaćenog u nemilosrdom vrtlogu sudbine koja baš onima koji su poput anđela ama ni u kojem slučaju ne ide na ruku. Važna je karika na Pearlinom putu do slobode.

Genijalni znanstvenik i bivši izbjeglica iz Rusije, doktor Dagherov, osoba je koja je sve svoje moralne nazore podredila uspjehu svog životnog eksperimenta. Naizgled čvrsta osoba koje ne preza niti od ubijanja «vlastite» djece. U kratkim flashovima i poetskim sekvencama prikazan je doktorov odnos sa Pearl, gdje se ne vidi samo opsjednutost eksperimentom već i neki pomalo neobično blizak odnos, sličan poštovanju i roditeljskom ponosu. Ponosan što je postala tako jaka i moćna, a također i dobra osoba na čast svome ocu. S druge strane, još nekoga muče roditeljski osjećaji, točnije majčinski osjećaji. To je Madeleine Dee, Pearlina biološka majka, koja nenadano dobiva sudbonosni poziv koji će promijeniti njezin život u potpunosti. Nekad buntovni student, aktivista koji je na zanosni miris obećanog novca predao svoju plodnost i sjeme znanosti.

Lutak Byron by Roi

Groucho: «Katkad, tek tako da prekratim dan, poželim izazvati šefa na nadmetanje u inteligenciji. Ali ne bi bilo fer izazvati nenaoružana čovjeka.»

Dvojac koje je napravio mnogo zla u ovoj epizodi su general Ravenwing i njegov elitni pro-killer pod kodnim imenom «Icefish». Gledajući X-Dosjeje sigurno ste upoznati za kakvim načinima poseže vojska kad treba zataškati neki slučaj. Nemilosrdni generali kad ne zataškavaju slučajeve pojave izvanzemaljaca (SD DD #53 «Kad padaju zvijezde», #58 «Netko nas zove odozgo»), vode potjere za odmetnutim propalim eksperimentima. Profesionalni ubojice naravno moraju opravdati svoju reputaciju profesionalnosti, stoga si ne dopuštaju ni trunke čovječnosti te nerijetko ostavljaju gomile leševa nakon obavljenog posla.

Scenarij teče u dva smjera, pričaju se dvije priče koja se malo-pomalu stapaju u jednu cjelinu sa mnogo digresija u obliku flashbackova iz Pearline prošlosti, a također i drugih likova. Kroz te popratne digresije o pozadini likova, saznajemo više o karakternim crtama likova i koja je njihova životna priča. Ono što mi je zapelo za oko je dinamičnost kojom teče radnja. Likovi kad nisu u pokretu, onda ih muče duhovi prošlosti u obliku njihovih sjećanja. Jedino u Pearlinom slučaju, sjećanja su najljepša stvar, no ono što se dešava u realnosti je grubo i opasno. Gdje Roi crta, tu vesele atmosfera nema. Sve prepuno sjena, barokni, antikni ugođaj koji jako dočarava ton pripovijesti. Ne doprinosi previše jasnoći crteža, no atmosfera je u potpunosti ugođena sa crtežom. Roi majstore, a da možda još malo proradiš na jasnoći prikazanog?

Akt vođenja ljubavi by Roi

Groucho: «Kao uvijek, dobro je pobijedilo i zlo je poraženo. Iako je to, nažalost, rijetka pojava.»

DD SD 55-56 Ananga

DD SD 58 Netko nas zove odozgo

• Ukupna ocjena 86%

9, 9, 8, 8

Odlicna recenzija, pa jos i sa slikama :))
    Meni se ova epizoda svidja, mada je kao i ostale inspirisana (citaj: plagijat) filmovima i romanima, kao i postojecim likovima (npr Bajron), interesantno je osmiljena prica i dobro napisan scenario. Crtez je dobar, mracan i gotski kao sto je uvek Roi-jev crtez, ali ide dobro uz scenario. Dosta je kompleksna prica i vidi se trud Ruju-a da prica ima pocetak, solidan tok i kraj. Mislim da je OK. Naslovnica je isto dobra.
    21.09.2004
    14:36:00 sati
    Bilja

7, 9, 9, 3

Vrlo dobro. Kao i dosad i ovde mi ne smeta odakle je maznuta ideja. Razrada iste je odlicna i strip se cita u jednom dahu. Izvrsni likovi, dinamika na sve strane, a bogami meni je ovo prilicno emotivna epizoda. Hmm, dali je ovo stvarno Rujuovo delo? :) Roi vlada situacijom, Stano puca daleko od gola (na Kantridi bi lopta pala u more).
    21.09.2004
    21:15:00 sati

9, 9, 10, 7

Vidim da se Deecay pali na ESP jer su mu sve novije recenzije povezane sa tom temom;-))Epizoda je OK u svakom slučaju,priča je zanimljiva,podsjeća me na filmove Skener koje sam gledao kao klinac.Scenarij je jako dobro urađen i strip se čita u jednom dahu a crtež je jednostavno fantastičan.Nisam veliki pozavatelj DD serijala ali mi se čini da je Ruju do sad važio za jednog od najgorih scenarista koji rade na DD.Ovdje se to ne bi moglo reći jer je napravio sasvim pristojan posao.Dobro je prikazana surovost vojske (težnja ka pronalaženju potpunog oružja,napad na vlak itd.) sa jedne strane,i dobrota običnih ljudi sa druge(simpatična Maggie,ujak Jeko,djed i unuk koju pokupe Pearl itd..).Dajem plus za Icefisha i za zgodnu Madelaine.Dobra mi je scena na kraju gdje uleću Bloch i Groucho a Icefish pogiba.Roia sam oduvijek smatrao najboljim crtačem u DD staffu,pravi je majstor horror-atmosfere a posebno mi se sviđe kako crta Pearl kad se ona "razbjesni".Kod naslovnice su malo zeznuli jer Pearl ima crnu kosu a ne bježi sa Dylanom već sa Jekom.Sve u svemu,strip koji treba pročitati.
    21.09.2004
    22:57:00 sati

8, 8, 9, 8

Sasvim solidna epizoda... priča se pravocrtno giba od početka prema kraju bez nekih večih oscilacija u ritmu. Imamo dobar početak, dobar zaplet i dobar rasplet i sve je to skladno i uspješno ukalupljeno u jednu zanimljivu i koherentnu cjelinu. Jedna od boljih epizoda iz ne-baš-blistavog Rujuovog opusa.
    22.09.2004
    12:56:00 sati
  • Heyoka

8, 8, 9, 7

Uz "Komšiju", ovo je jedina epizoda koja može opravdati Rujuovo neotpuštanje iz Bonellija. Dosta dobro urađeno. Icefish mi je najjači lik.
    25.09.2004
    10:58:00 sati
    Heyoka
  • Ukupna ocjena 93%

8, 10, 10, 9

Evo i mene posle duzeg vremena! Prva saradnja izmedju ljudi koji se odazivaju na (prez)imena Ruju i Roi i mogu vam reci da sam ja fasciniran (naravno, vise ucinkom prvoimenovanog)! Za Roi-a se sve zna, da ne duzim ali Ruju... pa, ovo je bilo poprilicno iznenadjenje. Doduse, pokazivao je da poseduje potencijal ali niko nije mogao da tvrdi u kojoj meri. Size u kome se krece nas DD je dobro poznat, potpuno oslonjen na X-files ali odlicno skockan. Scenario je bez ijedne mane, cita se bez (pre)daha. Cika Stano je na visini zadatka, kao i obicno.
    25.09.2004
    14:58:00 sati
    jovandd

8, 8, 10, 7

Najbolji Ruju za koji znam (svejedno ostaje najgori DD scenarist za mene). Aco reče da ga priča podsjeća na film Scanners – naravno, to je doslovni Cronenbergov Scanners (čini mi se da je ovaj film bio poznat kod nas kao Moć razaranja, barem kad sam ja bio klinac), od eksperimentiranja na skenerima u cilju stvaranja moćnog oružja, do samog kraja i saznanja da je pomahnitali doktor ustvari otac. Naravno, to mi nimalo ne smeta, štoviše, baš volim kad skidaju filmove za DD priče. Ruju se konačno uspijeva nositi do samog kraja, i priča cijelo vrijeme ima moćan tok. Možda jedino malo halucinantno s Lutkom/Smrću, ali i taj dio je svojstven DD-u, posebno otkada je Sclavi skrenuo u totalnu iracionalnost i tako utjecao pomalo i na druge. Ovaj put moram pohvaliti i Roi-u, iako je on većini savršen, meni je tako-tako, no, ovdje je odličan, izgleda da se potrudio, pogotovo mi je dobar u akcionim scenama, recimo ono s helikopterom. Ruju, ovaj put, u dvoboju sa Castellijem, pobjeđuje, ovo je puno bolji Skener od onog MM Skenera.
    28.09.2004
    23:16:00 sati
    stinky
  • Ukupna ocjena 73%

6, 10, 5, 10

Priča je neoriginalna. Tajni eksperimenti za vladu, egoistični generali, predani doktori, djeca kao pokusni kunići... Sve smo to negdje već vidjeli. Ali je zato scenarij odličan, bez suvišnih sličica i ubijanja prostora klišejima ili pretjerane zbrzanosti radnje, ovdje sve teče baš kako treba. Tko bi rekao da je isti autor napisao i epizodu "Nesmiljeni Hook" gdje priča i nije toliko tragično loša, ali je scenarij na razini nekoga tko je tek naučio pisati. Ali da se vratim na ovaj strip, mogu reći da je totalno nepredvidljiv i napet sa prihvatljivim raspletom. Roi? Ne volim ga. Ne želim reći da crta loše, Bože sačuvaj, ali njegov (pre)mračni stil mi jednostavno ne odgovara. Čini se kao da mu treba cijeli dan da nacrta Groucha kako se smije;-). Stripoljupci koje poznam upravo u tome vide njegovu draž (i naravno u dočaravanju prave horor atmosfere), ali ja ne, žao mi je... Naslovnica? Stano kao i obično genijalan. Još nešto? Eh da, Deecay svaka čast na ovolikom broju recenzija. Kapa dolje!
    05.10.2004
    17:02:00 sati
    Willer
  • Ukupna ocjena 28%

3, 3, 3, 1

Meni je to jedna od loših epizoda, puna blesavoća. Priča je pomalo dobra, ali na kraju postaje sve lošije, pošto se pretjeralo za maštom. A niti djevojčica nije nikakav poseban lik. Tako je ionako opasna za čovječanstvo. Onda završna epizoda u kojem glavni ubojica gori, a nimalo neće umrijeti. I pojave se Groucho i Inspektor da bi pucali na njega (?!). Glupi završetak, a i dosta toga je predvidljivo, od činjenice da je doktor zapravo njezin otac. A ujak Jeka je još gori. Ta epizoda nije baš smeeće, ali je za mene loša.
    07.11.2004
    15:19:00 sati
    hellblazer

8, 8, 8, 5

Zanimljivo, ali stalno imam osjećaj da sam ovako nešto već negdje čitao. Na naslovnici nije helikopter, već kanta za smeće s propelerom.
    20.11.2004
    12:01:00 sati
    Verfalk2003

9, 8, 10, 7

prvo da pohvalim odličan crtež, priča je dobro scenaristički obrađena, iako je 'moć razaranja' po naslovu prvi link na film, mene je kod prvog čitanja jako podsjetilo na 'vrstu' pa od tada ovu epizodu povezujem s njom
    19.03.2005
    22:47:00 sati
  • Ukupna ocjena 69%

6, 4, 10, 9

Priča i scenarij su prilično slabo razrađeni,ali crtež i naslovnica su čista suprotnost ovome.
    01.06.2005
    14:09:00 sati
    zerovnik

9, 10, 10, 3

Priča je po meni odlična iako je kombinacija Moć razaranja/Vrsta. U ovoj epizodi je sve na svojem mjestu. Ponekad toliko osporavani dvojac Ruju/Roi ovdje stvarno dobro funkcionira! Nekima se možda neće svidjeti ova malo modernija priča, ali po meni Dylan Dog može ići jedino u ovom smjeru sf/horrora. Vukodlaci, zombiji, duhovi i vampiri su postali izlizana tema. Uglavnom da ponovim, odlična epizoda. Još da se i Stano potrudio ovo bi bilo malo remek djelo, ali nažalost skroz je fulao temu. Dobro da i Dylan nema plavu fudbalerkicu!
    20.11.2006
    22:01:00 sati
    Godza

6, 5, 5, 7

Iskliseizirana prica. No, na kakvog smo Rujua navikli, ovo je za njega remek delo. Pitanja, samo neka, koja ostaju: je li dagherov Rus ili Ukrajinac? Zasto je Smrt izabrala da zastiti bas Pearl i Dilana? Koji ce joj vrag? Roi uzasan!
    30.11.2006
    02:49:00 sati
  • lwood

9, 8, 9, 8

Priča je vrlo dobra,iako ima malo nelogičnosti.sve u svemu ok
    05.04.2007
    14:49:00 sati
    lwood
  • Ukupna ocjena 56%

6, 6, 5, 5

Slabašna priča... Nije mi baš uvjerljiva...ima puno rupa u scenariju i pitanja koja na kraju ostaju neodgovorena...Ali to je Ruju...i mi ništa ne možemo učiniti u vezi toga.  Još veće razočaranje u vezi crteža. što se to dogodilo sa Roiem? Na nekim vinjetama se ne raspoznaje šta je šta...Mislim da je petica ipak previše, ali neka...Što se tiče naslovnice...ako je ono helikopter onda sam ja predsjednik.
    27.09.2007
    15:35:00 sati
    Akul
  • Windwalker

7, 8, 9, 8

Vrlo dobra priča u stilu X-Filesa.
    13.03.2008
    21:11:00 sati
    Windwalker
  • GeneziS

9, 9, 10, 8

Meni najbolja Rujuova priča uz možda Vječnu iluziju i Komšiju.
    04.04.2008
    00:36:00 sati
    GeneziS

8, 9, 10, 9

Teme o skenerima i ESP-u su mi se oduvijek sviđale, tako da mi ovaj Dylan spada među bolje u izdanju Slobodne Dalmacije. Odličnom ugođaju i razvoju radnje doprinosi odličan Roijev crtež. Samo naprijed Roi!!!!
    06.12.2008
    00:38:00 sati
  • soulfly tribe

8, 6, 10, 7

ova epizoda mi je nakon prvog čitanja izazvala veliku  tjeskobu u glavi.cijela atmosfera stripa je strašna,kao u nekom čudnom horroru.roi je fenomenalan i najbolji je dylanov crtač.angelova naslovnica je neuobičajeno lošija.unatoč mnogim smješnim i nelogičnim stvarima(dylanov,grouchov i blochov dolazak na zadnju scenu) ovaj strip je vrlo dobar,čista suprotnost današnijm sranjima tipa ''rekvijem za čudovište'' itd. sramota
    01.03.2009
    20:25:00 sati
    soulfly tribe

7, 8, 9, 10

x-filessolidno izveden scenario, naslovnica je fenomenalna
    17.07.2009
    23:27:00 sati

7, 7, 7, 7

Prica me skroz podsjeca na jedan film koji sam gledo, ima dugo vremena, o maloj curici koja ima moc da umom unisti sve sto hoce.  Ne sjecam se kako se upravo zvao, ali curica je imala plavu kosu, i isto vako bila mocna kao Pearl Dee.  Ovaj strip je bas dobar, i puno mi se svidja ona lutka s kojom Pearl razgovara, u liku Lord Byrona: pogotovo kad u njenoj masti lutka je veliki covjek, i hoda i govori poput Mr. Hyde & Jekylla iz klasicne Stephenonove price.  Radnja je interesantna, uzbudljiva i prilicno napeta.  Pearlina mater, koju Dylan zbari, je prilicno zgodna, zahvaljujuci Roi-evom crtezu.  Ovdje njegovi likovi izgledaju gadno, kao i uvijek, ali ovdje to bas godi ovoj temi.  Kraj price je vrlo dobar, i necu ga uskoro zaboravit.  Sve dobro napreduje, bez dosade, i sa pravom dozom trilera.

01.10.2010
    22:48:00 sati

4, 5, 5, 2

Roi-jev crtež mi nikako ne leži ovoj epizodi, a tu je i problem nerazumljvosti crteža. Daleko je ovo od njegovih ranijih radova. Za razliku od većine, nije mi baš legla ova priča. Srednja žalost. Stano je potpuno podbacio.

31.08.2011
    19:20:00 sati
  • Charlito de la Vega

8, 8, 8, 9

Meni jako dobra epizoda. Osobno mi se sviđa ovakav Dylan Dog bez previše makljaže. Crtež dobar, ali kako su mnogi primjetili, prilično nerazumljiv. Uopće nisam mogao skužiti što im točno radi klinka, kakve su joj moći.Naslovnica vrlo dobra...privukla bi mi pažnju na kiosku.

24.09.2011
    19:55:00 sati
    Charlito de la Vega