• Prvi dio priče u Italiji je objavljen 28.07.2017. godine u 371. broju Dylan Doga, a drugi dio 03.08.2017. godine u 209. broju Dampyra (po originalnoj numeraciji).
  • U Italiji svaki broj je imao A i B naslovnicu. Cavenagovu kompletnu ilustraciju možete vidjeti na kraju ove recenzije a evo i c/b verzije, a ona Dampyrova koju je nacrtao Enea Riboldi je ovdje.
    Ovdje su također i "B" naslovnice u izdanju Veselog Četvrtka: naslovnica 1 i naslovnica 2.
  • SBE je objavio i posebno tvrdoukoričeno izdanje (30.08.2018. godine) u kojem su objedinjene dvije epizode, link.
  • Prvi put imamo priliku vidjeti kako izgleda podrum u Craven Road 7.
  • Lord Mardsen se, uključujući i ovu epizodu, pojavljuje 22 puta u Dampyr serijalu.
  • Lagertha je prema legendi vikinška žena ratnica s područja današnje Norveške i nekadašnja supruga slavnog Vikinga Ragnara Lothbroka. Lagertha je postala ratnica kada je kralj Švedske Frø, napao Norvešku i ubio norveškog kralja Siwarda. Frø je poslao žene iz kraljeve obitelji u bordel kako bi ih javno ponizio. Čuvši to, Ragnar Lodbrok došao je s vojskom kako bi osvetio svog djeda Siwarda. Skupina žena se preobukla u mušku odjeću i borila na strani Ragnara. Glavna među njima bila je Lagertha, ključna za pobjedu. Impresioniran njenom hrabrošću, Ragnar joj se udvarao. Lagertha je odglumila interes i Ragnar je došao isprositi njezinu ruku. Lagerthin dom čuvali su medvjed i golemi pas. Ragnar je ubio medvjeda kopljem i ugušio psa na smrt. Tako je osvojio Lagerthinu ruku te su se nakon toga vjenčali.

Ovo je prvi Bonelli crossover čija radnja počinje u izdanju jednog lika (Dylan Dog #371), a završava se u izdanju drugoga (Dampyr #209)!

''Kako je moguće da se ranije nismo susreli?'' – sasvim razumljivo Harlan pita Dylana. Doista, dva junaka izdavačke kuće SBE koji imaju dovoljno dodirnih tačaka: oba su žanrovski primarno orjentisani kao horor stripovi, odvijaju se u sadašnjosti, antagonisti su različita (ne)ljudska stvorenja. Iako je politika njihovog izdavača SBE bila prilično rigorozna prema team-up izdanjima, posljednjih godina situacija je drugačija i autori se odlučuju na veću slobodu pri susretima svojih likova, kako kroz one zvanične, tako i kroz razne reference.

Dylan Dog, redovna serija #371
(Roberto Recchioni/Giulio Antonio Gualtieri/Daniele Bigliardo/Gigi Cavenago)

Prvi dio priče je pisan od strane Recchionia i Gualteria. Koliki je udio u pisanju priče jednog i drugog nije mi poznato, iako glavni elementi zapleta sugeriraju da je Recchioni, vjerovatno kao iskusniji, imao veću ulogu u pisanju.

Neovisno od toga itekako je vidljivo koliko su sa uživanjem i entuzijazmom pristupili pisanju scenarija. Recchioni je neko ko izuzetno dobro poznaje pop kulturu i pažljivo prati savremenu književnost, filmove, serije, igre i muziku i ne libi se da koristi pojedine elemente inkorporirajući ih u priču. Prednost koju on ima u odnosu na većinu drugih scenarista jeste što zna kako prirodno ubaciti scenarističke elemente koji su mu se dopali u drugim medijima, a da to ne izgleda kao plagijat ili lijenost netalentiranog pisca. Čak i sam Dylan komentariše da situacija u kojoj su se našli podsjeća na mješavinu Jamesa Bonda, Buffy i Bladea.

Naša priča počinje u Londonu, u noćnom klubu gdje je Dylan nevoljno odvučen od strane svoje aktuelne djevojke. U tom istom klubu se nalazi i Lagertha, vampirica kontrolisana od strane Lodbroka, Gospodara Noći, ali i Harlan sa Kurjakom i Teslom. Harlan je u potrazi sa Lagerthom, koja koristi Dylana kako bi je zaštitio od Dampyra. U opštem metežu koji nastaje kada se noćni klub nađe pod napadom vampira poslanih od strane Lodbroka, Lagertha uspijeva pobjeći uz pomoć Dylana koji se, nesvjestan težine situacije u kojoj se našao, suprostavlja Harlanu. Nedugo poslije toga, na Londonskim dokovima vidimo Lordbroka kojeg je posjetio John Ghost, gdje saznajemo da Ghost ima svoje interese u sukobu između Lordbroka i Mardsena, koji je također Gospodar Noći i čije neprijateljstvo traje još od davne prošlosti.

Prvi susret Dylana Doga i Dampyra

Čitajući strip vidljivo je da Recchioni i Gualtieri pristupaju pisanju kao da produciraju blockbuster američke produkcije. Dinamika pripovjedanja je uzbudljiva, dajući nam sve ono što želimo vidjeti u prvom susretu naših heroja. Imamo Vikinge, imamo Ghosta koji nastavlja sa svojim aktivnostima, Teslu koja zavodi Dylana, Harlana koji u Craven Road 7 pije čaj prije nego što cijela ulica biva napadnuta od strane vampira, Dylan koji dobacuje pištolj Grouchu umjesto obratno, a taj isti pištolj je natopljen Harlanovom krvlju, i meni omiljeni dio – Dylan i Groucho u ''Sam u kući'' situaciji, gdje dočekuju vampire sa podmetnutim zamkama za medvjede ispod tepiha i lampom sa UV zracima koje su izvukli iz podruma. Ovo nije pretenciozna priča koja pokušava biti ozbiljnija nego što to jeste, ovo je adrenalinska zabava naših omiljenih junaka kojoj smo se nadali godinama.

Posebno moram istaknuti Groucha, kod kojeg scenarista ponovo pokazuje suštinsko shvaćanje njegovog karaktera. Apsolutno briljira u interakciji sa svim likovima, i nije samo ''comic-relief'' lik koji donosi olakšanje napetosti onda kada je to potrebno za priču.

Bigliardo crtački izuzetno dobro prati priču i teško je zamisliti nekoga ko bi ovakvo pisanje pratio na nivou na kojem to on radi. Kadriranje, sjenčenje, i naročito facijalne ekspresije su izvedene odlično.

Dampyr, redovna serija #209 (Mauro Boselli/Bruno Brindisi/Enea Riboldi)
U drugom dijelu priče scenarističko kormilo preuzima Boselli i radnja se seli u Škotsku. Priča usporava i postaje složenija tako što Boselli ubacuje Selkie, mitološko biće iz škotskog folklora, koja se pokazuje kao vrijedan saveznik protiv Mardsena. Ovdje postaju izraženije karakterne razlike između likova dva serijala. Dylan i Groucho koji nisu navikli na nasilje i koriste ga nespretno i samo kada je nužno, naspram Harlana, Kurjaka i Tesle koji su naoružani, obučeni vojnici kojima je nasilje svakodnevnica. Idealisti i pacifisti naspram realista koji su militantno nastrojeni. Suštinske razlike koje postoje između njih funkcioniraju prilično dobro, iako se može naći zamjerka da su oba scenarista mogli dati više prostora interakciji između glavnih likova. Primarni razlog zbog kojeg i postoje crossoveri između junaka je kako bi zadovoljili znatiželju čitalaca koji žele vidjeti kakva je dinamika ponašanja likova između sebe.

Da li je Lodbrok u dva navrata potvrdio teoriju ili je nešto drugo u pitanju?

Ono po čemu je ova epizoda također upečatljiva je što u dva navrata Lodbrok govori da Grouchu nije mogao pročitati misli. Da li je Boselli dozvolio sebi, ili u dogovoru sa urednikom Dylana, da pruži čitaocima značajniji dokaz u prilog tvrdnji da Groucho u stvari i ne postoji, da je on samo otjelotvorenje jednog aspekta Dylanove ličnosti? U periodu pisanja ove recenzije, još uvijek traju ''preporod'' epizode Dylana Doga i ostaje za vidjeti kako će se razvijati ova teorija.

Alan Moore, čuveni američki autor, davno je izjavio da je za susrete između junaka dovoljno da se pojave na naslovnici zajedno. Prvi susret između Dylana Doga i Harlana Drake je zabavan, uzbudljiv i eksplozivan između toliko sličnih, i istobno toliko različitih karaktera. Uprkos gore navedenim manjkavostima, mnogo više je onoga što je dobro, na momente i izvanredno. Glavni nedostatak se može naći razlikama u stilu pripovjedanja između dvije epizode, gdje Dampyrova priča ipak ostaje ''monster-of-the-week'' u kojoj se Harlan i ekipa sukobljavaju sa Gospodarom Noći uz lokalne povijesne misterije i legende, samo što sada imaju Dylana i Groucha. Svejedno, Istraživač noćnih mora i Lovac na vampire su dovoljno intrigantni i unose potrebnu svježinu u svoje serijale tako da nestrpljivo očekujemo nastavak. A i lijepo ih je vidjeti zajedno na naslovnici.

Impresivna Cavenagova ilustracija koja je podijeljena na A i B naslovnicu u Italiji

DD VC 151 Vila „Remington“

DD VEC 163 Crno i belo

• Nula

6, 8, 9, 10

24.08.2019
    15:36:00 sati
    Nula
  • Bombarder

9, 8, 8, 9

Fina prica i dobar krosover. Sudar mojih omiljenih SBE likova. Sta znam, Bozeli je majstor dobre price , tako da je ovo preplitanje izvedeno da izgleda kao bas logicno i normalno. Volim i pozadinsku pricu, vikinge vampire, kao i drugi dio koji se seli u maglovitije i ruralne predjele, on mi je jos jeziviji, stalno neka pozadisnska jezi lebdi, Bozeli zna znanje. U prvom dijelu Gruco dominira suvereno, pogodio mu je Rekioni zicu :)

05.09.2019
    22:38:00 sati
    Bombarder

9, 9, 9, 9

Nisam pobornik "team up forme", ali ovo je ispalo zanimljivo.

03.10.2019
    11:20:00 sati

9, 9, 8, 9

19.10.2019
    12:55:00 sati

7, 7, 9, 7

Stvarno je neobicno sto se Dilan i Harlan Draka do sada nisu susreli jer su to dva najistaknutija ongoing horror serijala u SBEu. Medjutim i bolje sto se nisu susreli, dok je Dilanov serijal metaforican, poetican, prozet egzistencijalnim hororom i uzasom svakodnevice, Dampyr je vise akciono orijetnisan, po principu placenickih blokbastera uz dodatak lokalne istorije i zanimljivosti vezane za lokaciju u kojoj se odigrava epizoda. Dakle sustinski su srkoz nekompatabilni i kao serijali i kao likovi i po pricama.

Medjutim Recchioni i Gualteria tako olako i sarmatno vode prvu pricu i prvi susret nasih junaka, da mi se osmeh nije skidao s lica sve vreme. Za to je mnogo zaduzen Gruco koji je stvarno zablistao u ovoj epizodi kako odavno nije. Puno dobrog humora, akcije i zabave fino ukomponovano u novi Rekionijev svet Dilana (lepo je ubacen i Dzon Goust i cela DD situacija). Bligardio u najboljem izdanju do sada. Bio sam jako zadovoljan prvim delom price.

Zatim sledi drugi deo price koji je vise u Dampyr fazonu, nismo u Londonu vec na ostrvima Skotske. I ocekivao sam da ce Bosseli, uz pricu o istoriji i mitologiji, da napravi misterioznu, jezovitu i zabavnu pricu. Medjutim toliko je ugusio sa tekstom i nepotrebnim likovima i glupim dogadjanjima da me je bas smorio i par puta je ozbiljno zapretilo da cu zaspati citajuci ovo. I onda sam se setio! I pre par meseci kada sam citao Dampirovu redovnu seriju sam redovno uspevao da zaspim usred epizode. Jednostavno Bosseli je jako dosadan na Dampiru, za razliku od Zagora i Teksa. Brindisi jako dobar ali me nije raspametio kao njegov kolega Bligardio u prethodnoj prici. Na kraju znacaj i vaznost ovog krosovera (koji se nagovestavao u prvoj svesci) je potpuno izgubio u momentumu i vaznosti i postao dosadan, suvoparan i zaboravljiv, sa glupim krajem. Steta. A mislio sam da ce ovo biti najbolji krosover unutar SBEa do sada.

17.07.2020
    03:22:00 sati
  • DuskeArrow

7, 7, 7, 7

Napokon procitah i ovaj crossover izmedju moja dva omiljena bonelija <3

Iskreno ocekivao sam vise ali ne mogu reci da sam razocaran. Prica je dobra i sasvim zabavna i zanimljiva i realno sam uzivao iako sam se nadao da ce biti jos bolje xD

Realno 4 sedmice ovde xD

24.07.2020
    17:57:00 sati
    DuskeArrow

5, 7, 9, 8

Možda nije priželjkivan ali svakako je dugo očekivan team-up dvaju junaka koje se bore sa silama mraka. Logično bi bilo da su se već susreli, zar ne? pa i ne baš. Iako nominalno imaju sličnu sferu djelovanja radi se o dva dosta različita lika. To se i u ovim stripovima vidi. Dok se Damyr većinom bavi otvorenim ratom prema vanjskim neprijaeljima sa potrebnom introspekcijom, Dylan je više orijentiran na unutrašnje neprijatelje sa još više introspekcije. Sve to ne znači da oni zajedno ne mogu funkcionirati, dapače, mogu se savršeno nadopuniti. Samo ne u ovom stripu.
    Ja sam isto jedan od onih koji nisu tražili ovaj susret. Damyra sam slabo čitao i , iako mi nije mio nezanimljiv, nikad me nije potpuno privukao. Ali, s obzirom na uključena imena koji itekako vladaju materijom i koji razumiju kulturu team-upa očekivao sam da bi se moglo izroditi nešto vrijedno pažnje.
    Za početak, ponovio sam si korake:
    1. Zlice se udružuju za novu priejtnju2. Slučajni susret heroja3. Heroji se skoro pobiju4."Martha" momenat5. Moraju se udružiti da savladaju veću prijetnju6. U prvom velikom fajtu prvi spašava drugoga7. Zlice se pregrupiraju na svom terenu8. Heroji se podjele u dvije mješovite grupe i kreću u protunapad9. Drugi veliki fajt gdje drugi spašava prvoga10. Hepi end
    Da se razumijemo, to nije kritika, to je očekivani mehanizam da jedan takva priča uspije razviti nekakvu funkciuonalnu priču. naravno kvalitetu daje taj dodatni štof koji ovisi o autorima  (recimo Recagno u Ambisu zla).
    I to sam ih možda precijenio. Recchioni i Gualtieri usprkos tome što znaju znanje odlučili su se igrati malo formom pa su neke elemente ubrzali a neke preskočili. Ono "znam da ste dobri momci" je stvarno na razini "Marthe". S druge strane oduševio me humor. Groucho je razbio i odlično nadopunio mračan ton Dampyrove družine. Kad na to dodamao Bigliardov crtež u kojem se vidi sav potencijal tog do nedavno sputanog crtača... sveukupni dojam je pozitivan. Kraj sveske i već smo na točci 6.
    Nastavak je problematičniji. Više djeluje kao obična Dampyr epizoda u kojoj Dylan i Groucho smetaju. Pokušaj nastavak humora je skoro tragičan. Priča razvučena poput tresetišta u koje je ekipa zapala uz brdo teksta kojom Boseli MORA objasniti prvu svesku sa svim dodatnim elementima koje nisu bili ubačeni (jer su u krajnoj mjeri nepotrebni). Boselli tretira prvu epizodu kao kratku priču (poput onih koje su dodatak na kraju). Dojam opasno popravlja ono što je Boselijeve forte. Povijest, mitologija i scenografija. Hebridi, vikinzi i bića i škotskih legendi. Možda je do mene ali ti elementi mi spašavaju ovu drugu svesku.
    Ukupnan dojam je prolazan, ali može bolje. Znam da mnogi nisu zadovoljni Ambisom zla ali smatram da je ono školski primjer kao jedan takav eksperiment može uspjeti.

28.08.2020
    21:38:00 sati

5, 7, 8, 8

Nakon nekih 4-5 procitanih Dampyr epizoda bilo mi je jasno da to nije strip za mene. Sa ovim team -upom se to samo potvrdilo. Akcioni heroji koji tabaju cudovista nisu bas u mom domenu interesa. Mozda su Tesla i Kurjak cak i intrigantni, ali Dampyr je toliko bezlican, krut i distanciran da je prosto nejasno kako je osmisljen da bude glavni lik serijala. Boselija nisam citao  dosad(niti hocu, jel onaj DD Pasji otok bese njegov?), ali i u scenariju se vidi drasticna razlika. Prvo deo prsti od dinamike , dramatike i horora dok se u drugom delu sve vuce do skoro pa dosade uz obilato kompliciranje osnovne price. I tu dolaze i crtaci: ko bi rekao da ce se "gnjavator" iz gnjavatorskog tandema De Nardo- Bigliardo pretvoriti u vrsnog majstora! To smo vec videli i U sluzbi haosa, a ovde je mislim jos i bolji. Brindisi prema njemu izgleda kao Cossu prema Stanu. Koncept naslovnice je sjajan, Gigi je to odlicno odradio, ovaj drugi bas i nije.

09.09.2020
    12:33:00 sati

• Atentat u Washingtonu