Saldo

DD ST 1145 | 24 str.

Odakle su se stvorili novci koje je Dylan pronašao na tlu u blizini bankomata? Jesu li ispali iz džepa slučajnog prolaznika? Ili je objašnjenje puno paradoksalnije? Je li moguće da ih je sam bankomat izbacio, prkoseći time logici njegove funkcije?

• Saldo
    ST 1145
  • Ponovo radi bioskop - Saldo
    DD VCZS 2
  • Ponovo radi bioskop - Saldo
    DD ZSR 2

• Nuovo Cinema Wickedford – Il saldo
    DD SBEMG 1

• Priča je u Italiji izašla u trećem mjesecu 2015. godine u sklopu prvog Dylan Dog Magazina. U pitanju je edicija koja je zamijenila dotadašnju Almanah ediciju, a u sebi (osim popratnih tekstova u boji) sadrži dvije nove priče: jednu dužu (crno-bijelu) te jednu kraću (crno-bijelu, ali s nadodanom crvenom bojom na određene elemente crteža).
  • Domaće izdanje ove priče izašlo je u siječnju 2017. godine u sklopu 1145. broja Stripoteke povodom tridesete obljetnice Dylana Doga. Tim povodom je Dylan također završio i na njenoj naslovnici koja je originalno nacrtana za 22. broj (po talijanskoj numeraciji) Maxi edicije.
  • Ovo je ujedno i prvi rad Fabrizia De Tommasa na Dylanu. Osim što crta Dylana, De Tommaso je također zadužen i za crtanje (odličnih) naslovnica još jednog novijeg Bonelli serijala, Morgana Losta. Bruno Brindisi radio je naslovnicu DD Magazine, a Gigi Cavenago u Stripoteki.
  • Ako kojeg čitatelja Stripoteke zanima kako ova priča izgleda „u boji“, to se može vidjeti u ovoj video recenziji talijanskog izdanja ove priče.
  • Ovdje možete vidjeti čistu verziju Cavenagove naslovnice koja krasi Stripoteku, inače originalno nacrtanu za maxi ediciju! (op.ur.)

Uvijek me razveseli kada dobijem priliku „skoknuti u budućnost“ i pročitati koju priču novijeg datuma na koju bi se još dosta načekali dok ju ne dobijemo u domaćem izdanju. Jednu takvu priliku dobio sam prije par mjeseci kada mi je u ruke došlo talijansko izdanje prvog broja Dylan Dog Magazine edicije u kojem se, među ostalim, nalazila i ova priča. Ironično, par tjedana kasnije ova je priča također najavljena kao „glavni“ strip siječanjskog broja Stripoteke, ovog puta na većem formatu i u crno-bijeloj verziji. Ta domaća verzija me ujedno i potaknula da se ukratko osvrnem na oba izdanja ove zanimljive priče koja se pokazala kao odličan izbor za objavljivanje u Stripoteci.

Jer kao što postoje ljudi hladni poput strojeva, tako postoje i strojevi suosjećajni poput ljudi.

Gualdoni je već ranije pokazao kako mu leži format kratkih priča pa je tako i ovdje uspio napisati jednu simpatičnu , ali ujedno i tužnu priču o ljudima i strojevima. Osim što upozorava na opasnost od potencijalnog scenarija u kojem inteligentni strojevi zagospodare ljudskom vrstom, priča također pokazuje jednu varijantu pobune strojeva. U pitanju nije klasična pobuna strojeva protiv ljudske vrste (a definitivno nije nimalo slična jednom ranijem Chiaverottijevom (ne)djelu, Pobuni automobila) već je riječ o pobuni manjine koja se bori kako bi svijet učinila boljim mjestom za život. Čak bi se moglo reći kako su u ovoj priči strojevi i ljudi zamijenili uloge: strojevi se ponašaju poput ljudi dok ljudska vrsta samo sluša naredbe poput strojeva. Stekao sam dojam kako su time namjerno izbrisane razlike između ljudi i strojeva kako bi ih se prikazalo što sličnijima, pa možda čak i jednakima.

Sama izvedba i završetak priče pomalo su me podsjetili na Sclavijeve Vampire gdje također imamo slični zaključak o pobunama kao i ovdje. Iako Gualdoni ovu priču gradi na sličan način, u središnji dio ubacuje pomalo diskutabilna rješenja s bankarskim križarima (????) koji služe strojevima . Cijela njihova uloga i scena u Dylanovom stanu dosta kvare cjelokupni dojam, ne toliko njihovom pojavom koliko načinom na koji su ukomponirani u priču. Srećom, Gualdoni na kraju ipak uspijeva dosta izravno i efektivno naglasiti zamišljenu poantu čime spašava cijelu priču.

Unatoč tome što mu je stil dosta jednostavan te bez previše detalja, De Tommasov crtež je veoma upečatljiv i privlačan. Zbog jednostavnosti njegovog stila, određene površine na otvorenim scenama u većini slučajeva izgledaju prazno i nedovršeno (što se osobito može vidjeti po pločnicima, cesti i zidovima zgrada) mada i kao takve imaju svoju draž. Ipak, sveukupni dojam je jako pozitivan. Osobito su dojmljive scene objašnjenja koje je De Tommaso nacrtao drugom tehnikom te iz kojih je jasno vidljivo kako je u pitanju još jedan talentirani pridošlica u Dylanov crtački tim.

Što se tiče eksperimentiranja s crvenom bojom, moram priznati kako su konačni rezultati veoma razočaravajući. Za razliku od Morgana Losta gdje se na crno-bijeli crtež dodaju različite nijanse crvene i sive boje, u ovom je slučaju upotrjebljena samo jedna nijansa crvene boje. U pitanju je ista kričavo crvena boja Dylanove košulje s najranijih naslovnica. Za istu svrhu se ta boja koristi i ovdje – za Dylanovu košulju, ali i da se tu i tamo njome oboji nebo te pokoji objekti i plohe na ulici. Interijer je većinom u potpunosti obojan u crveno, a sve ostalo obojano je bez neke logike. Osobno mi sve skupa djeluje bespotrebno, a osobito ako se uzme u obzir da je crvena boja trebala biti korištena za stvaranje napetosti. U pravilu je u takvim situacijama i korištena, no rezultat je dosta loš (kako to točno izgleda može se vidjeti u linku u zanimljivostima). Sve u svemu, zanimljiva ideja, ali loše izvedena.

S druge strane, ta crvena boja je u Stripotekinoj crno-bijeloj verziji postala siva te sve skupa izgleda daleko bolje i efektivnije nego u originalnom talijanskom izdanju. U kombinaciji s novinskim papirom koji se koristi u Stripoteci, siva nijansa daje jednu dodatnu dimenziju odličnom De Tommasovom crtežu koji na većem A4 formatu još više dolazi do izražaja. S te strane, bio je pun pogodak što su u Stripoteci objavili ovu priču na ovakav način te zbog toga izdavačka kuća Darkwood zaslužuje sve pohvale.

Sveukupno gledajući, priča nudi zanimljivu varijaciju na temu pobune strojeva i njihovog viđenja ljudske vrste. Iako je daleko od loše priče, imam dojam kako bi ova priča u rukama kvalitetnijeg scenarista imala puno bolju izvedbu. Gualdoni nije uspio iskoristiti sav njen potencijal, no jasno i pomalo ziheraški iznosi ono što je njome naumio reći.

Table iz stripa

• karlitos

7, 7, 8, 7

Zanimljiva epizoda. Dok sam čitao, imao sam osjećaj kao da gledam Twilight Zone.

26.02.2017
    16:09:00 sati
    karlitos

7, 3, 7, 7

Sem samog kraja i razgovora Dilana i bankomata zaista nista posebno. Konfuzno, bez nekog preteranog smisla i nedostaje neka napetost i interesantnost.

Ocekivao sam vise.

Ne znam koju naslovnu stranu treba oceniti jer Cavenagova je bila za DD maxi, a Brindisijeva izgleda nema veze sa ovom pricom nego sa drugom pricom iz DD Magazina. Ocenicu ipak Brindisijevu neka bude neka solidna 7.

26.02.2017
    22:37:00 sati
  • Andrey

4, 6, 9, 9

C/p sa foruma Mislim da je ovo prvi Dylan na koji je prevedan na srpski na hrvatskim kioscima nakon više od četvrt stoljeća. Što se tiče izdanja, drago mi je da najdugovječniju preostalu "domaću" strip reviju (i isto tako europsku) uređuju sami fanovi stripa (pogotovo Dlyana), nekada jako aktivni na ovome forumu (Djole, marčelo). Pogotovo zbog adaptacije prijevoda i ne-ulizivačkih popratnih tekstova. Baš retro feeling, 1) kvaliteta papira kao dodaci u hrvatskim dnevnim novinama (miris, prste zamažeš olovom). 2) Strip se može presavinuti napola pa čitaš stranicu po stranicu kao sken na ekranu. 3) Relativno jeftina cjena. Sama epizoda DDoga mi nije nešto, premda mislim da će se mnogima svidjeti, pogotovo rasplet (tema je anti-"banksterzska", ljevičarska ili nacionalno-ljevičarska tema). No meni je socijalno-politički ovaj serijal djetinjasto faličan čak i u epizodi "Sve dok nas smrt ne rastavi" (premda je tamo zrelije shvaćanje). Antropomorfiziranje neživih objekata mi je bezveze (ali mi je ideja da ružicasti zeko dođe iz animiranog (zapravo)nasilnog svijeta u ovaj naš genijalna). Još je scenarist stavio i onaj već otrcani citat od Brechta o bankama i osnivateljima (kojeg i jesam prvi puta pročitao u Golkondi). Crtež je bolji, nekako bih ga laički nazvao južnoameričkim stilom(?), sviđa mi se atmosfera (koja bi zapravo mogla pripadati 90ima a ne "Novom dobu dylana", super su eksterijeri Londona. Ipak, ni ne zanima me kako izgleda obojan. Ali ovaj scenarij je mogao biti adaptiran i kao novinski strip, A4 u boji uopce nije potrebna. Ostali stripovi koje će te dobiti kupnjom revije su bolji. Naslovnica izdanja mi je super i podsjeca me na Stanov stil iz prvih giganta, premda su mi one bolje. P.S Nisam znao da ovo nije epizoda i naslovnica iz maxija. Tijekom citanja recenzije sam se ponadao da možemo možda dobiti u buducnoati pre-recenzije ostalih lratkih prica u ovim odlicnim sqrghanovim tekstovima hah (ako ce ih djole i co. I dalje izdavati)
    27.02.2017
    23:08:00 sati
    Andrey

8, 7, 9, 9

Prica je cudna, veoma neobicna, i po duzini stranica, mogla je lako u Gigant izdanje.  Ipak, tema bi bolje pasila serijalu poput Nathan Never, jer u onom svijetu se ocito tehnologija razvojila puno vise nego u Dylanovom Londonu, i ova pricica u kojem se ATM strojevi odjednom cudno ponasaju nekako ne stima bas previse u svijetu istrazivaca nocnih mora.  Ali... lijepo je nacrtana sa Tomasove strane, a i naslovnica (obe, i italijanska i ova od Stripoteke) fino izgledaju, i definitivno ostavljaju dobar dojam.  Nije bas nesto sto cu ponovo skoro citati, ali makar ne dosadjuje, i ipak je originalno od vecine kratkih Dylanovih avantura.

14.03.2017
    13:33:00 sati

7, 6, 7, 6

Prava terminatorska epizoda o postenju i osjecajima. Nije iskljuceno da ce masine u buducnosti zaista razviti osjecaje, slicno kao i ljudi. Cak bih rekao da ljudi sve vise nalikuju masinama, dok masine sve vise postaju ljudske.

Da, nas dobri Dylan je postenjacina, da je drugaciji vec odavno bi obezbjedio sebi dobru finansijsku buducnost i ne bi se morao potucati od mjeseca do mjeseca kako bi platio racune.

18.10.2017
    09:45:00 sati

7, 6, 6, 7

Dylan Dog se dva puta ove godine našao van svojih edicija. Najpre u ovoj Stripoteci, početkom godine, a nedavno i u Politikinom zabavniku. U oba slučaja premijerno, ali i zasluženo, što pokazuje da nije reč samo o stripskom fenomenu, već jednom mnogo obuhvatnijem kulturološkom.

Svejedno, ova epizoda nije ništa naročito, ali makar je ideja zanimljiva.

24.10.2017
    02:24:00 sati

6, 6, 8, 6

Gualdoni u jos jednom pokusaju vratiti Dilana korenima ( i kad se malo bolje pogleda, nije on cak ni toliko los koliko se pricalo). Ovde se pokusava vratiti apsurdnim (besmislenim?) korenima a la Golconda, Vampiri... i to nekako ipak funkcionira. Usiljeno i neuverljivo, ali ipak ima tu neku prepoznatljivu "poeticnost", pre svega zahvaljujuci tacnom prikazu Dilanovog karaktera i njegovih pravila igre. Crtez efektno upotpunjuje ugodjaj, lepo bi bilo vidjati ga cesce u serijalu, dok crvena boja deluje efektno, ali kao sto i recenzent primecuje ne moze se videti neki dublji smisao u celoj postavci. Nijedna naslovnica mi se ne dopada nesto posebno, osobito ne B varijanta ZS 😀

14.06.2018
    08:02:00 sati

7, 6, 6, 7

Priča kojom autor na zanimkjiv način nastoji prikazati okrutnost kapitalizma i bankarskog sustava do te mjere da se i strojevi koji su mu u službi zgrožavaju i steknu osjećaje. Kako netko reče, zbog toga ovo vremenski još nije za današnjeg Dylana ali ne treba ju shvatiti ozbijno i to je onda lijepa zabava.

06.08.2018
    00:05:00 sati
  • koze123

6, 7, 9, 7

Iako mi sam kraj nije toliko odgovarao tematski (a svakako je vrlo interesantan), priča je skroz dobra. Za dvadesetak stranica stvorena je odlična atmosfera, koja postaje sve napetija i napetija do poslednjeg obračuna - što se može i objasniti sve učestalijem koričćenjem crvene boje i sjajnim kadriranjem. Neke od ovih crno-crvenih kadrova iz epizode bih rado imao na zidu, tako da je po meni De Tomazo uradio sjajan posao. Gvaldoni lepo vodi priču uglavnom Dilanovim razmišljanjima i završava prilično interesantno. E sad, taj kraj će vam se ili svideti ili će vam delovati previše banalan. Meni je bio ok, iako sam očekivao nešto drugo (odnosno bilo šta drugo), no svakako ova kratka pričica je vredna čitanja, i ostavlja sasvim solidan utisak.

24.08.2019
    10:43:00 sati
    koze123

7, 7, 7, 4

Nabavio nedavno i nije mi žao.

04.10.2019
    12:17:00 sati

7, 8, 9, 7

Najbolji aspekt ove epizode je crtež. Ocena 9 ide za crno-belo-sivi, stripotekin crtež. Onaj sa crvenim nijansama mi se manje sviđa. Ovaj crtač definitivno ima neki Roi-šmek, što je primetio i Sarghan kada je rekao kako ulice crta prazno i pusto, sa dosta beline. Tako i Roi crta eksterijere. Čak i Dilan po građi podseća na Roijevog. U bližim kadrovima već ne. Crtež odgovara priči, ima cyber-retro šmek a opet izgleda modernije od većine crtača stare garde u DD serijalu. I enterijeri su mu odlični, zamračeni i napeti (triler scene u stanu, ili u pabu sa Blokom). Scene retrospektive su nacrtane drugačijim stilom, i to odlično izgleda.

Priča kao priča na standardni fazon - mašine su ljudi, ljudi mašine, i mašine mogu biti dobre i loše.. Gerilska borba dobrih mašina protiv loših mašina i loših ljudi, itd... dosta sažeto, ali razumljivo i sa solidnom dozom misterije, s obzirom na broj strana. U duhu starih DD, mašina izlaže svoju priču pre nego što dirljivo umire. Slažem se uglavnom sa svime što Sarghan kaže. Zapravo ovo je redak slučaj da se 90+% slažem sa svime što je recenzent napisao. Bankarski križari jesu najslabiji momenat priče, ali na kraju i oni dođu na svoje - oni su tu valjda da ućutkaju ljude i spreče ih da saznaju o postojanju živih bankomata, dok sa druge strane rade za neke druge mašine. Zanimljiv momenat je plaćeni ubica koga unajmljuje bankomat. Eto meni prilike videti Blocha u penziji, po drugi put. Ovo mi je tek druga priča koju sam čitao od tih najnovijih (prva je ''Čovek tvojih snova'').

Dve sedmice mi je malo, pa pošto je priča bolje ispričana u odnosu na samu poentu priče, dajem 8 za scenario.

Ocena naslovne je za neki opšti utisak recimo.

23.12.2020