U dimu bitke

DD VEC 134 | 96 str.

Suzin sin Džoji koji ima Aspergerov sindrom izvršio je samoubistvo u privatnoj ustanovi Rouzvil. Godinu dana kasnije Džoji šalje poruke svojoj majci na kompjuteru i ona se odlučuje da kontaktira istraživača noćnih mora. Da li je u pitanju prevara nekog bolesnika ili je stvar mnogo zamršenija?

• U dimu bitke
    DD LU 170
  • U dimu bitke
    DD VEC 134

• Nel fumo della battaglia
    DD SR 343

• Epizoda je u Italiji izašla u martu 2015. godine.
  • Simeonijev drugi rad na Dilan Dogu, ovde potpisuje i scenario i crtež.
  • Aspergerov sindrom pripada autističkom spektru poremećaja iako se ne može potpuno podvesti pod autizam zbog nedostatka kognitivnih i jezičkih poremećaja. Više možete pročitati na internetu, a film koji se prilično dobro dotiče Aspergerovog sindroma je Adam iz 2009. god.
  • Stanova naslovnica je bez sumnje jedna od najposebnijih koje je nacrtao. Dilanovo lice potpuno je u sjeni, blago su naglašeni samo rubovi lica i kosa dok svijetle oči stvaraju impresivan kontrast. Recchioni je u uvodniku talijanskog izdanja napisao da je to omaž mnogim "black albumima" iz povijesti glazbe, od AC/DC albuma "Back in Black", preko Metallice pa sve do Princea. (op.ur.)

Već smo dobro zašli u Rekionijev preporod, te je u svakom broju Rekioni ispunio svoje obećanje – da će doći do velikih promena. On je na tome radio postepeno, prvo poslavši najdražeg nam inspektora u dugo čekanu (i zasluženu) penziju, te nam je predstavio nove sporedne likove koji će ubuduće Dilanu pomagati (ili stajati mu na žulj), pa nam je predstavio Dilanovog novog arhineprijatelja koji treba da zauzme mesto poznatom Ksabarasu. Na kraju Rekioni je odlučio da sam secira Dilanov ljubavni život i zauvek promeni sliku o Dilanu kao romantiku i dostavi nam iznenađenje kakvo nismo očekivali. I svaka od tih epizoda bila je veoma važna upravo zbog tih novina i promena koje su uvedene, zbog skoka iz limba osamdesetih u savremeno doba pametnih telefona i interneta. I tako dolazimo do epizode „U dimu bitke“, koja će možda posle ovakvih radikalnih promena zaličiti na takozvani „filler“. Naglašavam zašto smatram da je ova epizoda bitna: posle svega konačno vidimo da li (i kako) se Dilan snalazi (a pre svega i njegovi scenaristi) na ovom izmenjenom terenu. I čast je pripala novijem scenaristi Dilana, Điđi Simeoniju, koji je ovog puta zadužen i za scenario i za crtež.

Priznajem da kada sam uzeo ovu epizodu u ruke moja očekivanja su bila prilično niska. I pored fenomenalne Stanove naslovnice, sama činjenica da Simeoni piše ovu priču me nimalo nije radovala. Ne krijem da me je razočarao u svom debiju, epizodi „Anarhija u Ujedinjenom Kraljevstvu“ o čemu sam pisao u komentarima i ne bih se puno ponavljao. Suština je da je on u toj epizodi pokazao da ne razume Dilana kao lika, predstavljajući ga više kao akcionog heroja a manje kao istraživača noćnih mora. Uz to i zaplet je bio vrlo slab, gotovo nepostojeći, tako da je Simeoni u toj epizodi u mojim očima izgubio na dva fronta. I zato neću ni kriti oduševljenje sa ovom epizodom koja svakako spada u prosečne epizode našeg junaka, bez velikih ambicija, ali u kojoj sam neočekivano uživao.

Radnja priče deluje poznato onima koji su gledali seriju Stranger Things – makar u obrisima. Majka, Suzi, je izgubila svog sina koji je navodno izvršio samoubistvo, i godinu dana kasnije stižu joj poruke od sina na kompjuteru. Njih dvoje su bili neraskidivo vezani budući da je sin bolovao od Aspergerovog sindroma i stalno su provodili vreme zajedno sve dok majka nije bila primorana da pošalje sina u posebnu ustanovu gde se i njegova smrt odigrala. Suzi zapošljava Dilana da rasvetli slučaj i sazna o čemu se zapravo tu radi – kako je njen sin može kontaktirati ako je mrtav? Istovremeno pratimo i priču o Džoiju, njenom sinu, koji je izgubljen u tami i koji pokušava da posegne ka svojoj majci. Dilan naravno preuzima slučaj i zajedno sa Gručom i madam Trelkovski pokušava da dođe do odgovora.

Ovo predstavlja „klasičan“ slučaj koji istraživač noćnih mora preuzima i na papiru ni po čemu ne odskače. No način na koji je Simeoni sve ukomponovao i izbalansirao – misteriju, horor, akciju i humor, plus doticanje metafičkog je za svaku pohvalu. Scenarista ne pada u grešku u koju su upali mnogi pre njega – preteranog kvaziintelektualnog filozofiranja i nedorečenosti tako da spolja sve izgleda kako treba, ali kada se malo zagrebe površina sve pada kao kula od karata. Ne, Simeoni uzima jednostavnu premisu i bez ikakvog dubokog zalaženja u pitanja dobra i zla nam pripoveda priču koja je vraški zabavna. Drugi su se tu zaustavljali i preispitivali te pojmove, ali Simeoni to ne želi i baš zato stvari funkcionišu kako treba. On je više fokusiran na radnju i trudi se da nam ispriča što zabavniju a opet emotivnu priču, i u tome i uspeva.

Ono čega se Simeoni malo više dotiče je pitanje ljubavi – možemo li nekoga previše voleti? Ako za likove uzmemo dete na ivici autizma i njegovu majku, može li i tada postojati neka granica te ljubavi? Za odgovor autora pročitajte epizodu, jer ako je o nečemu ovde reč to su granice.

Epizoda je sve vreme dinamična, nakon predstavljanja Suzi i njenog sina, informacije se samo nižu i sve postaje misterioznije i strašnije, ali i odgovori se dobijaju postepeno. Odlična olujna atmosfera doprinosi radnji i vrtoglavo nas vodi u završetak i konačni obračun Dilana i „čudovišta meseca“. I to „čudovište“ je veoma jezivo. Tako da autor uspeva i na nivou horora (sa atmosferom i čudovištem) i na nivou emocija i likova (odličnom karakterizacijom jedne slomljene žene i opisa njenog odnosa sa sinom) da ispriča jednu kompaktnu priču koja spada u bolje iz Rekionijevog perioda preporoda. A da stvari ne budu tako mračne sa tematikom gubitka deteta pobrinuće se Gručo koji je prosto sjajan sa svojim šalama.

Kada razmišljam o manama ove epizode priznajem da ne vidim neke marginalne nedostatke. Sve deluje na mestu, ako uzmemo u obzir da ova epizoda nije filozofska sa nekom dubokom i teško dokučivom porukom, već prosto jedan od Dilanovih slučajeva koji mnoge stvari uzima zdravo za gotovo. U pitanju je odlična prosečna epizoda, da se tako izrazim. Pretpostavljam da je Simeoni malo uradio domaći i ispitao lik Dilana, a i verovatno je činjenica da je zadužen i za scenario i za crtež doprinela da ova epizoda bude mnogo bolja od njegovog debija. Dijalozi su tečni, uz poneka zastajkivanja i minimalne padove, ali ništa što para oči ili smeta čitaocu. Priča je koherentna i dobro struktuisana. A kad je u pitanju crtež – Simeoni se veoma potrudio da nam prikaže sve što je zamislio. Od majčine tuge i bola, preko Dilanovih simpatija pa i ljubavi, do horora „na granici“ i akcije i borbi anđela i demona, sve je na svom mestu. Njegov kišni i olujom pogođeni London je savršeno mesto za ovu epizodu koja postavlja jedno važno pitanje: Ko se nalazi u dimu bitke dobra i zla?

DD LU 169 Muško srce

DD VEC 136 Duhovi čuvari

8, 7, 8, 10

Dobra priča o vječnoj borbi između dobra i zla ispričana iz pomalo neobičnog kuta, ali zato i jest interesantna. Da su barem svi "filleri" ovakvi.
    Naslovnica odlična, atmosfera i crtež vrlo dobri, nadam se da ćemo u budućnosti vidjeti još ovakvih kompletnih Simeonijevih epizoda.

14.08.2019
    23:22:00 sati
  • Dexters

9, 8, 8, 6

Lijepo strukturirana priča o proboju zla kroz anomalije ljudske psihe.

15.08.2019
    00:20:00 sati
    Dexters
  • ziro

8, 3, 5, 10

15.08.2019
    00:56:00 sati
    ziro

6, 6, 8, 7

Ha, meni je ovo interesantna ideja, ali ostaje dojam da Simeoniju implementacija istih nerijetko kaska; na kraju mi je ovo bila još jedna epizoda s  dosta upečatljivih scena, simbolike i vrlo inspirativno je to izvedeno s crtačke strane, ali tijekom čitanja mi je sve djelovalo previše sporadično i nanizano bez da, pored već spomenutog efektnog vizualnog prikaza, i pripovjedački uspije postići dubinu kakva je potrebna. Nešto slično je bilo i s Kalvarijom, desetak brojeva u rikverc.

15.08.2019
    01:07:00 sati
  • lukaku44496

8, 9, 10, 8

15.08.2019
    10:58:00 sati
    lukaku44496
  • Sarghan

8, 8, 7, 9

Stvarno sjajan početak i početna premisa, sjajna atmosfera i vođenje priče, ali slabiji kraj i izvedba razrješenja kvare konačni dojam. Da ne bi bilo zabune, kraj nije nimalo loš, već je samo "jako dobar". Ustvari, ono što mi najviše smeta kod ovog broja je što je ovo bez problema mogla biti jedna od najboljih epizoda u serijalu. Atmosfera je sjajna, početni dio je dosta emocionalan i sama tematika me uspijela natjerati na neko promišljanje, a izostanak "filozofske" dimenzije u ovom je slučaju veliki plus. Jednostavno, pri kraju mi nedostaje ta neka veća emotivna težina koja je bila prisutna tijekom prve 2/3 broja, a možda je i do crteža koji, iako sasvim solidan, ne uspijeva izvući maksimum iz jedne ovakve priče. Štoviše, mislim da je atmosfera scenaristički uspješnije dočarana nego crtežom, pa izostaje njegov sinergijski učinak na cjelokupni dojam (kao što je to bilo osjetno vidljivo na Recchionijevoj Mater Morbi).

Priča će mi ostat u sjećanju kao obećavajuća i s velikim potencijalom da bude jedna od najboljih u serijalu, ali u istom kontekstu i kao jedna velika propuštena prilika.

16.08.2019
    17:45:00 sati
    Sarghan

9, 10, 10, 9

Ovo je jedna tužna priča sa sretnim završetkom.. Nismo se baš previše takvih nagledali u Dylanovom serijalu, ali možda i bolje.. Jer ovo je jedna priča koja je u stanju čitatelja ganuti do suza.. Glavni lik je maleni Joy, autist, sin jedinac svoje majke Susy, koji je navodno počinio samoubojstvo bacivši se kroz prozor.. Priča počinje kada netko sa Susy počinje uspostavljati kontakt putem električnih uređaja (računala, mobitela, televizora), predstavljajući se kao Joy.. Susy počinje s vremenom vjerovati da je to zapravo on i obrati se Dylanu za pomoć.. Kako priča ide, Dylan se obrati madam Trelkovski i uz njezinu pomoć saznaje da je Joya neki demon naveo da se baci kroz prozor.. Dylan uskoro shvaća o kome je riječ i, uz asistenciju jedne tajanstvene osobe, ubija demona i otvara put Joyu prema raju.. Luigi Simeoni u svom punom sjaju, i u scenariju i u crtežu.. Šta više reći.. Crtež je bez greške, poprilično realno dočarava sve emocije kroz koje i Susy i Joy prolaze.. Naslovnica je turobna i nekako prijeteća.. Sviđa mi se.. U skladu sa tužnom atmosferom priče..

20.08.2019
    08:02:00 sati

6, 7, 7, 10

Ne postoji nista tuznije i nista strasnije od gubitka deteta. I sa takvom temom morate biti spremni da upadate u ogromi rizik sa citateljevim emocijama. Moguce je da je ova prica dosla prebrzo nakon Kalvarije, moguce je takodje da zbog toga sto epizode citam u nizu od par dana (kako stignu narudzbe) pa mi promaknu neke stvari u toj hrpi, ali evo sta sam napisao na forumu:

" U dimu bitke ima sjajan pocetak, drama i emocije izbijaju sa svih strana da bi se na kraju sve svelo na nejasni motiv borbe dobra i zla i sta je nagonilo protagoniste na svoje akcije. Simeoni je znatno bolji crtac no sto je pisac, rekao bih. A Stano na naslovnici briljira u jednostavnosti, trebalo je napraviti dilanove oci da sjaje u mraku da se poveca efekat misticnosti dilanovog izraza lica- je li on andjeo, djavo ili nesto izmedju?"

I dalje se slazem sa napisanim, ali jasno je da je ovo filer kakav bi trebao biti, s tim da je moglo biti mnogo bolje ako je iskorisceno nesto iz baze serijala, recimo da su se ovde ponvo susereli andjeo i djavo iz price Djavolov dodir

25.08.2019
    14:28:00 sati

9, 9, 9, 10

Sa svakim novim čitanjem djeluje sve bolje.

29.08.2019
    11:40:00 sati

8, 8, 6, 10

Veoma efektna epizoda, iako je familiarna kombinacija filmova "Poltergeist" i "The Lovely Bones".  Simeoni je bolji scenarista nego sto je crtac, a citava prica ostavlja dojam neke literature koja ima puno mudrih stvari da kaze o zivotu, smrti, i odnosima izmedju djece i majkih.  Onaj twist pri kraju mi je nekako zbunljiv i prebrzo zakljucen, jer jos uvijek mi nije jasno zasto je onaj stari iz sirotista u stvari monstrum, i kako je onaj beskucni pijandura u stvari andjeo... ali sve u svemu, prica fino tece, bez dosade, i hemija izmedju Dylana i Joeyeve majke je lijepo izvedena.  Naslovnica je stvarno neobicna i upecatljiva, i zato zasluzuje najvecu ocjenu.

01.09.2019
    03:38:00 sati

7, 5, 9, 10

Jasna mi je Simeonijeva poruka i slažem se s njom. Za razliku od Sclavija, očigledno je da je Simeoni vjernik, ali za razliku od Gualdonija u "Kalvariji", nije bio u stanju svoje misli jasno i logično prenijeti u strip.

Kulminacija radnje je prepuna klišeja, nelogičnosti i slučajnih podudarnosti. S druge strane, scene s malim Joyem su vrhunske - srcedrapajuće s ogromnim brojem detalja kojima nam crtežom jasno dočarava svu težinu situacije u kojoj se našlo to nevino dijete. Dijete izdano od onoga koga voli najviše - svoje majke.

U svojem komentaru malo ću preokrenuti stvari i prezentirati ono što mislim da je i Simeoniju bilo na pameti pišući ovu priču, a vidim da to nitko u recenziji i komentarima nije primijetio.

Dakle, sad ćemo malo o majci, najvećem negativcu ove priče. Negativcu iz više razloga! Krenimo redom:

1. Majka šalje dječaka koji treba njenu ljubav u posebnu ustanovu, iako nam Simeoni, na prvoj stranici, pokazuje nagrade koje je dječak osvojio igrajući nogomet (Usput, zašto soccer ako je radnja u Engleskoj?). Koje to autistično dijete uopće igra nogomet, odnosno upražnjava neku društvenu aktivnost s uspjehom? Što nam to govori Simeoni? Očito dječak nije bio toliko problematičan da ga je trebalo poslati u ustanovu!

2. Majku s pravom muči grižnja savjesti zbog toga što se odbačeni malac ubio, pa cijelo vrijeme plače i cmizdri. U početku s pravom misli da se netko zeza s njom na morbidan način, javaljujući joj se preko facebooka i predstavljajući se kao njen pokojni sinčić. Ipak, glupača brzo ustanovi da je to ipak njeno prestravljeno dijete koje je zaglavilo u nekakvom limbu. Limbu u kojem vrebaju strašni demoni i ne može naći put za raj. Nakon što je postala sigurna u to sluša savjete, kao što ga stinky naziva, uspaljenog nesigurnog zbunjenog oklijevala, koji joj savjetuje da ne pali nikakve električne uređaje jer bi mračne sile mogle iskoristiti situaciju (Ma zamisli!). Ma koja bi to majka poslušala ako zna da joj se dijete nalazi negdje prestravljeno u ogromnoj opasnosti koja prelazi granice stvarnosti?

3. Majka u potpunosti prepušta sudbinu svog sinčića u ruke uspaljenom nesigurnom zbunjenom oklijevalu, koji samo baulja okolo, a situacija se rješava i bez njega.

4. Majka u najtežim trenucima završi u krevetu s uspaljenim nesigurnim zbunjenim oklijevalom. Bravo i bis!

5. Majka je sretna što se riješila napasti i više neće čuti svoje dijete. Znam da je happy end jer je dijete završilo u raju, ali na zadnjoj stranici nam Susy pokazuje svoje pravo lice. Pokazuje strašan nemir kada pomisli da joj se to sin ponovno pokušava javiti i olakšanje kada shvati da su u pitanju samo smetnje na radio stanici.

Strašno, od davno me neka priča nije ovako uznemirila, ponajviše zbog ovih pet primjera ljudske pokvarenosti, bezosjećajnosti i brige samo za svoje potrebe!

S druge strane imamo sretan završetak! Mali Joy je završio u raju, ali Suzy, usredotočena na materijalno, zemaljsko, lažno tamo neće završiti.

09.10.2019