Smrt ne zaboravlja

DD VEC 140 | 98 str.

Talas prepariranih ljudi sručio se na London i Vikedford. Na prvi pogled nepovezani slučajevi dovode se u vezu i Dilana čeka osveta koja je dugo pripremana i orkestrirana od naizgled besmrtne Nore Katbert!

Priča 4

• Smrt ne zaboravlja
    DD LU 176
  • Smrt ne zaboravlja
    DD VEC 140

• La morta non dimentica
    DD SR 349

• Svojevrsni nastavak epizode Nikad više, inspektore Blok, što ja volim da zovem “saga o Nori”.
  • I na prošloj epizodi radio je tim Barbato-Brindizi.
  • Pojavljuje se Dilanova devojka Koni, iz epizode Ukus vode.
  • Na prvoj strani Dilan čisti stan i tu možemo videti niz interesantnih stvari koje on poseduje: časopise Creepy i Heavy Metal, strip Vampirella, igru Dungeons and Dragons, Jigsaw masku iz filma Saw, Cluedo itd…

U prethodna 4 broja Dilana Doga (uključujući i ovaj), scenario za tri potpisala je nekima omiljena (a nekima prežvakana i precenjena) Paola Barbato. Nema sumnje da je u pitanju posebna scenaristkinja, koja je ostavila dubok trag na liku Dilana Doga, a neke od najboljih epizoda ovog serijala potpisuje upravo ona. Ko će zaboraviti emotivnu i tužnu priču koju nam je ispričala u jubilarnom dvestotom broju ovog serijala, ili torturu kroz koju je provukla Dilana u nizu epizoda različitog (a opet tematski donekle sličnog) sadržaja. Da, nema sumnje da je Paola Barbato veliko ime koje je u neku ruku obeležilo istraživača noćnih mora, ali ni svaka njena epizoda nije baš za pamćenje. Pre dva meseca čitali smo epizodu Napušteni za koju biste verovatno mislili da je pisao Ruju (iz lošijih dana), a ne ova velika scenaristkinja. Mišljenja sam da joj novi radovi kaskaju za starim, što se naročito očitava kada je primorana da nam u kratkom vremenskom periodu izbaci više priča.

Pre svega imajte u vidu da je ova epizoda donekle nastavak epizode Nikad više, inspektore Blok. Ako je se ne sećate ponovite gradivo (ili pročitajte uvodnik izdanja VČ koji sumira suštinu koja vam je potrebna za praćenje priče), ali i prisetite se jednog subplota iz Ukusa vode, vezanog za Dilanovu “devojku” Koni. Koliko je zapravo Dilanu do nje stalo (iako nas scenaristkinja uverava da mu je mnogo stalo) ostaje prilično nejasno i konfuzno, jer je u međuvremenu prevario 5-6 puta, kao što glavnom junaku i dolikuje. Koni je tu kao “šok efekat”, kao podsetnik da kontinuitet postoji, mada se retko ko trudi da ga ispoštuje. Ako je Dilanu toliko stalo do Koni da se tera da izbaci stvari iz svog apartmana (a znamo koliko je za njih vezan), valjda je ne bi varao na svakom ćošku, ili bi je makar nekad spomenuo? Bilo kako bilo, Rekijoni i Barbatova viču: “Konitinuiteta ima, ne brin’te se narode!”, a Nora sprema osvetu za Dilana i svoju porodicu koja je pokušala da je se otarasi.

Podsetimo se (u najgrubljim crtama) šta se to dogodilo u Nikad više, inspektore Blok, a relevantno je za ovu priču: Dilanovom zaslugom klijentkinja Nora Katbert ne može da umre. Osuđena je na život, zajedno sa Gasom koga je Dilan posekao kosom. Jer kada žive pokosite oni umru, a kada pokosite mrtve? Oni su osuđeni na besmrtnost, večni život. Ali taj večni život nije oličen u raju ili paklu (odnosno paklovima), već Nora i Gas tumaraju ulicama Londona. Poslednji put kad smo ih videli Nora se zaklela na osvetu Dilanu, i došli smo do trenutka kada će svoj plan razviti u delo. Ali nije Dilan jedina osoba kojoj Nora želi da se osveti – tu je i njena kriminalna porodica koju Nora mrzi, i koja će posebno izvući deblji kraj.

Kreativni tim Barbatova – Brindizi opet su na zadatku. Brindizi je jedan od najboljih crtača u trenutnom stafu Dilana Doga, starosedelac koji bez premca zna šta radi i za njega imam samo reči hvale. Trudi se iz petnih žila da da i neku emotivnu notu ovoj epizodi, kadriranje je sjajno, crteži puni detalja, facijalne ekspresije izuzetno dobre. Kad treba da bude odmeren on je odmeren, a kad treba da nas šokira strašnim i užasnim prikazima – neće vas razočarati. Njegov stil je prepoznatljiv i svi koji ga vole znaju šta da očekuju. Šteta što se isto ne može reći za Barbatovu.

Barbatova je u poslednje vreme veoma atipična – u Napuštenima je napisala ogroman treš koji po mom ličnom mišljenju nije vredan papira, a sada nam se vraća sa jednom crnohumorističnom pričom koja u prve dve trećine ima dosta potencijala, ali onda gubi fokus pred kraj. Dilan na samom početku dobija slučaj od neočekivanog klijenta – bivšeg inspektora Bloka! Slučaj koji deluje banalno i nepovezano ubrzo se povezuje sa glavnim kontinuitetom radnje i otkriva se da iza svega stoji Nora. Nora kao negativac ima mnogo potencijala – pre svega njega psihopatska ličnost i beskrupuloznost predstavljaju jednu dimenziju koja tera strah u kosti, ali sama činjenica da je osoba sa takvim osobinama neuništiva daje još sablasniji prizvuk celoj radnji. Nora je u ovom obliku (zajedno sa šeptrljom Gasom) jedno nezaustavljivo zlo, koje preti da razori Dilana i sve njemu drage osobe i iza sebe ostavi samo prašinu. Jer ona nema šta da izgubi. I tako osmišljava plan u kome će na bolestan način preparirati ljude i od njih praviti skulpture, a oko je bacila posebno na Bloka. Priča počinje kao detektivska, sa uplivom nadrealnog i pretpostavljamo da će i sama Smrt imati ovde neku ulogu, koja bi eventualno razrešila i dovršila “sagu o Nori”, ali to ostaju samo prazni snovi. Iz detektivske priče sa elementima horora zalazimo u čist over-the-top splatter horor, krv na sve strane, delovi tela lete okolo kao u crnohumorističnim horor-komedijama. I to uopšte nije završetak kakav ovakva priča zaslužuje. Nora koja čupa svoje srce i gađa Dilana? Tako nešto je imalo smisla u prenesenom, metaforičnom značenju, kakvo je imala epizoda Muško srce, ali ovde je prosto besmisleno i bez ikakve poente. Lik Loren je loše osmišljen i napisan, čisto tu da služi svrsi, jednodimenzionalan i banalan. A šta je sa galijom i frulom? Zaštitni znak Dilana Doga koji nestaje u vatri (bez razloga) i Dilan koji kaže “nema veze, naručio sam novu???” Galija koja je simbol života i smrti, Dilanove prošlosti i čega još ne je zamenljiva? Uzeti tako bitne predmete koji oblikuju lika trideset godina, i napraviti ovakav “zaokret” je ništa drugo no sprdnja sa čitaocima, da se lepo izrazim.

Priča nema nikakve pretenzije da postane klasik, već prosta zabava što je sasvim u redu. Nije sve tako crno naravno, jer koliko god Barbatova da nema ideje, ona ono što ima ume lepo da izvede jer je ipak dobra scenaristkinja. Scenario je solidan, dijalozi su tečni i zabavni, a način na koji se radnje i likovi prepliću je odličan. Veliki broj likova se pojavljuje u ovoj epizodi, i izbalansirati sve nije nimalo lak posao, ali se Barbatova veoma dobro tu snalazi. Kao što sam pomenuo, za mene su prve 2/3 veoma dobre, ali mi je završnica uništila globalni utisak o stripu, kao i pomenuti detalji. Najgora stvar je što na samoj završnoj stranici shvatamo da ovo nije kraj, već da je srce Nore preživelo i da će se ona opet vratiti, tako da je “saga o Nori”, nažalost, još aktuelna.

DD VEC 136 Duhovi čuvari

DD VC 151 Vila „Remington“

6, 8, 10, 9

Nakon inicijalnog razocarenja Rekijonijevim prvim ciklusom promena od Dubokog svemira (tj. katastrofalne Barbatine epizode Zbogom inspektore Blok) do ...i u prah ces se vratiti, koje sam sve citao redovno kada su izlazile stvorio sam otklon i distancu od narednih epizoda vezanih manje ili vise za novi pravac i kontinuitet Dylana 2.0 tako da sam citao samo poneku epizodu za koju sam znao da je filer (pogresna ruka, kaligrafija bola, lovac na vestice itd.).

Bilo je potrebno da prodje vise od godinu dana da se nateram da konacno procitam uz drasticno spustene kriterijume Smrt ne zaboravlja i Suze iz kamena i moram priznati da su ostavile pozitivan utisak.

Smrt ne zaboravlja je interesantna, zabavna, crnohumorna epizoda u kojoj su glavni neprijatelji likovi koje smo upoznali u katastrofalnoj epizodi Zbogom inspektore Blok. Interesantno je videti nekog lika koji se potpuno usredsredio na osvetu i unistenje Dilana, sto njega licno sto njegovih prijatelja.
    Takodje dosta krvavih i brutalnih i pomalo bolesnih scena je pozitivan aspekt ove epizode (Barbatova se zaista usudila kao sto je i bio Rekijonijev ,,zahtev" scenaristima). Takodje pred kraj epizode imamo jedan jako lep namig prvoj epizodi serijala.

Negativan aspekt je par naivnih resenja i izvlacenja iz situacija, citaoceva potpuna ravnodusnost prema Dilanovoj devojci od pre neke epizode koje se niko ne seca kao i sramotno nonsalantno unistavanje galije. Da li je to bila Barbatina ideja sumnjam (jer je upravo ona ,,ispripovedala" da je tu Galiju Dilan dobio od Ksabarasa indirektno u sada vec kultnom #200) ili je to Rekijonijeva ideja. U svakom slucaju je to Rekijonijeva urednicka greska sto je dopustio da se to desi. Ja cu se licno praviti da se to nije ni desilo, kao i svi ostali citaoci, verujem.

Brindisi briljantan. Zaista se potrudio. I naslovna strana jako lepo predstavlja sadrzaj epizode na metaforickom nivou iako je tehnicki mogla malo bolje da se odradi, pogotovo kako je Nora nacrtana

15.01.2020
    00:44:00 sati
  • Sarghan

7, 8, 9, 8

Iznenađujuće dobra i zabavna priča. Ovo je ustvari nastavak jedne od nedavnih priča (mislim da je iz naslovnice očito koje) izveden u jednako šašavom/humorističnom/ironičnom tonu. Štoviše, priča je ujedno i jako krvava te (relativno) morbidna na humorističan način. Osim povratka korijena u pogledu razine krvi, u jednakom tonu je ovo povratak nekim rješenjima iz dosovno najranijih brojeva koje bi stariji fanovi mogli cijeniti. Kraj može djelovati previše šašavo (u maniri trash filmova), no sveukupno savršeno odgovara cjelokupnoj priči. Brindisi na razini kao i kod nedavnog "Nikad više, inspektore Bloch".

Iskreno, baš sam ugodno iznenađen ovom pričom nakon relativno osrednje "dobrog" početka ovog "preporoda". Ako je ovo jedan od smjerova u kojem će se kretati naredne priče, onda se definitivno radujem novijim brojevima.

15.01.2020
    20:27:00 sati
    Sarghan

8, 8, 9, 7

Iz nekog razloga sajt mi ne dozvoljava da kopi/pejstam sa drugih strana u komentar recenzija ( u proslom komentaru link ka youtubeu, sada cak ni obican tekst is posta na forumu ?!) Kako god, ponovno citanje je znacajno poboljsaljo utisak, sasvim se lepo oseca taj bizarno-humoristicni ton price, Nora izrasta u zlikovca kojeg bi se stvarno trebali plasiti, njen sledeci (predvidjeni) povratak kao da je radio neko iz Marvel sveta, ali to mi nekako dodaje na jezivosti i moci koju je ona u stvari saznala da poseduje. Jos iz perhodnog broja ona mi je na granici izmedju odbojnosti i simpaticnosti (na neki njen bizarni nacin), i to se cementira u ovom broju. Ideja sa prepariranjem ljudi koji su joj zgresili, kasapljenje porodice, posebno majke, i nemanje ni najmanje osecajnosti u njoj i sensa kad se treba zaustaviti su mi sjajno izvedeni. Morate priznati da je zavrsna scena sa Blokom jeziva do maksimuma. I tu cu spomenuti lik tatoo majstorice koji mi je takodje dobar i nije bas tako jednodimenzionalan kao sto recenzent rece. Od stavri koje mi se nisu dopale svavko cu prvo pomenuti galiju (iako ju je Dilan i ranije unistavao, ali ipak u spostvenom domu, ne u ekspoziji bombe!) i naravno bombu u kutiji koja ovde nije deus ex machina, ali je predvidljivo resenje - Dilan je hteo da igra na emociju ponudivsi svoje omiljene stvari, a osecajuci da od toga nece biti nista bomba je bila plan B, makar i on postao zrtva. Formalno ponasanje Bloka i Dzenkinsa i dalje mi nije jasno, niti mi je smesno ili simpaticno.

Brindisi je ovde stvarno sjajan, ne pamtim kada sam to zadnji put rekao o njemu. Sve u svemu, nadam se da ce se Nora lepo uklopiti i u post apokalipticnom Dilanu, jer ako se dobro secam ona se nije pojavila u meteorskom ciklusu.

19.01.2020
    20:22:00 sati
  • Dexters

8, 9, 9, 8

Sjajna epizoda, scenaristica uspijeva unijeti mnoštvo vrckavih i urnebesno smiješnih detalja, a istodobno održava poznatu Dylanovu osovinu bezizlaznosti i patnje. Ima glupavih trenutaka, ali molim lijepo- koji strip nema? Snaga, mržnja, bijes, lukavost...ne pomaže to kod Nore, vjerujem da će Dylan usvojiti umijeće prave borbe, ako već ne uz pomoć petog i pol čula, onda starim poznatim načinom pokušaja i pogreške.

11.02.2020
    21:07:00 sati
    Dexters

10, 10, 10, 10

Dylan Dog kakav bi češće trebao biti...

19.03.2020
    11:19:00 sati

7, 5, 8, 8

Jedan pravi bućkuriš crnog humora i nimalo običnog horora.

15.05.2020
    23:12:00 sati

8, 8, 8, 8

U svakom slučaju je ovo jedna epizoda prožeta crnim humorom.. I to je dobro.. Nora i Gus se vraćaju, polako balzamiraju mrtve i rješavaju se članova Norine obitelji, malo se žele osvetiti Dylanu otimajući Blocha (nakon što Groucha nisu uspjeli) i onda dolazi Dylan i pokvari im sav posao.. Ukratko.. Svidjela mi se epizoda, ne mogu reći da nije.. Kraj sa Blochom koji je pronašao ljubav u mladoj Lauren Stetson (koja završi u zatvoru), te Gusov odlazak sa Norinim srcem u staklenci svakako podižu ocjene ovoj epizodi.. Crtež je lijep i čist, Brindisi je na svom nivou.. A i naslovnica nije daleko.. Originalno smišljena, makar te scene nema u samom stripu..

26.05.2020
    13:01:00 sati