Crno i belo

DD VEC 163 | 96 str.

Dilanova paranoja raste kada uviđa da je jedini koji primećuje mrlje na ljudima. Da li konačno gubi razum ili je u pitanju nešto strašnije? Ubrzo se pred njim otvara jedan novi svet, gde je i gospodar i podređen, a njegov domaćin ima jedan čudan zahtev...

• Crno i belo
    DD VEC 163

• Il bianco e il nero
    DD SR 372

• Priča je u Italiji objavljena 29.08.2017. godine. (op.ur.)
  • Ovdje možete vidjeti čistu verziju Cavenagove naslovnice. (op.ur.)

Stojite na autobuskoj stanici ispod nastrešnice, napolju pada kiša, a vi mrtvi umorni proklinjete i trenutak kada ste izašli iz kuće, i momenat kada ste nehajno rekli “ne” kišobranu, ne očekujući da će tri letnje kapi kiše prerasti u pljusak zbog koga su vam patike mokre a noge vam plivaju u njima. Sama pomisao na topao kauč, šolju čaja i još nešto, što ne možete da trenutno osvestite, vas drži u životu. A onda se okrenete ka kiosku i ugledate nešto što odskače od svih novina, sudokua i ukrštenica, od svih Zagora, Martija Misterija i Alan Fordova. I ostanete prikovani za taj kiosk čak ni ne primećujući da autobus dolazi i prolazi. Jer ono što vas je prikovalo za tu trošnu trafiku je naslovna strana toliko lepa i čudna, istovremeno predivna i strašna, koja vam ne da mira. Sem što shvatite da je četvrtak konačno došao, shvatite i ono što vam nedostaje da se kući prepustite totalnom užitku. A to je upravo taj strip, ta naslovnica koja odskače i koja vas priziva da otvorite stranice stripa i pre nego što stignete do praga kuće, još u zagušljivom autobusu. Ali vi se strpite, i već se osećate snažnije, jer znate da ste sebi isplanirali savršeno veče.

Za ovu epizodu zadužen je veoma poznat i u Dilan Dog vodama poštovan dvojac – za scenarijskim kormilom stoji Paola Barbato, jedna od najpoznatijih i najvoljenijih autorki ovog serijala, dok njene ideje i put iscrtava Korado Roi, opet među čitaocima Dilana Doga jako cenjen crtač. Što se mene tiče, Barbatova je “hit and miss” autor – nekada ume tako dobro da pogodi srž serijala i napiše sjajnu epizodu koja dugo ostaje uz nas, a nekada ume tako jako da promaši, da se prosto pitamo šta joj je bilo u glavi dok je pisala tu priču. A kada se Barbatova, upravo najpoznatija po psihološkoj torturi Dilana, kao i preispitivanju srži njegovog lika, upari sa jednom od najmračnijih, najgrozomornijih i najatmosferičnijih crtača u SBE uopšte, znate da to teško može da omane. Ali ako iz ovog opisa očekujete jedan mračni hodnik kroz koji Dilan puzi pokušavajući da sastavi delove svoje psihe, odmah ću vam reći – varate se. Barbatova je ovde odlučila da eksperimentiše, da upari njen zaštitni znak sa nečim totalno drugačijim, opičenim i zabavnim, a sve to je prepustila Roiju da upakuje u jedan turoban krajolik koji kao da se podsmeva suštini priče i njegovom tonu. I znate šta? Verovali ili ne, to ovde jako dobro funkcioniše.

Dilan počinje da na ljudima u okolini viđa mrlje. Mrlja po mrlja, šire se i na neki način kao da se njegov svet menja i nestaje, a menja ga neki drugi, mračan i strašan svet koji samo on vidi. I dok Gručo pokušava da vidi sreću u nesreći, a Blok se kao brižan otac brine o Dilanu i njegovom zdravlju, Dilanu se ukazuje domaćin koji ga je u svoje okruženje i pozvao. U pitanju je Babaroga, ili “Čovek od mraka” iz italijanskie “mitologije” i priča. A on ima jedan jako čudan zahtev za Dilana koji pokreće jako zabavnu premisu punu apsurdnosti i humora. Dilan na svom putovanju mora da se ne samo suoči sa svojim strahovima, već i da ih savlada i postane njihov gospodar. Ali šta je čovek bez svojih strahova? Može li čovek uopšte da bez njih postoji, da živi i funkcioniše? To je ono što Barbatova želi da nas pita, istovremeno postulirajući strahove kao jednu od srži našeg postojanja, ali još važnije, Dilanovog. Jer posebna draž ove priče leži upravo u onome što je već trista sedamdeset jednu epizodu evidentno, ali nikad eksplicirano – Dilanov odnos prema konstruktu straha odskače od normalnog, razlikuje se od svakodnevnog. Strah je nešto od čega svi bežimo, neprijatno stanje koje nas blokira i zaustavlja u mnogim sferama života, a sa druge strane strah je nešto bez čega Dilan (i mi) ne možemo. Nešto što ga vuče da ide dalje, u životu punom gubitaka i neizvesnosti, njegova opsednutost istim je izvesna. I predstavlja okosnicu njegove ličnosti, ma koliko Dilan to želeo da negira. I da bi nam sve ovo ispričala Barbatova je odlučila da uradi sličnu stvar koju smo već jednom videli i (u najlabavijem kontekstu) u kojoj smo “uživali”. Naime, sam Rekijoni je personifikovao bolest u epizodi “Mater Morbi”, što se pokazalo toliko popularnim da je Mater Morbi reprizirala svoj lik u više navrata. U ovoj epizodi Barbatova je odlučila da personifikuje strah, opet u liku žene (čime bi se i sam Sklavi, siguran sam, ponosio), i tako Dilana suoči sa tim konstruktom.

Sve to ne bi ostavilo tako jak utisak da je za crtež zadužen neko drugi. Roijev eksperimentalni stil je nešto što apsolutno odgovara ovakvom ambijentu. Čak i kad Barbatova iskače iz ozbiljnih tema i prelazi u humor i zabavu, Roi ostaje mračan i teskoban, sa brilijantnim senčenjem i crtežima figura koji zastrašuju. Da li je to dobra ili loša stvar – procenite sami, kao i to da li se Roi uklapa u suštinu ove mračne, a opet ne-tako-mračne epizode. Ono što svakako poboljšava utisak je povremeno razbijanje rešetki stripa koje su karakteristične za SBE, kao i takozvane “splash” stranice (koje su ovde ograničene na jednu stranicu). Tada je Roi i najlepši, ili najstrašniji i najgrozomorniji – zavisi kako gledate na stvari.

Ipak, treba pomenuti da ni ova epizoda nije savršena. Štaviše, daleko je od toga, ali toliko stvari dobro funkcioniše i čini takvu simbiozu, da se i nedostaci mogu na momente zaboraviti. Pre svega ti nedostaci nisu ogromni da vam unište ugođaj, ali da su tu – tu su. Barbatova ima dobru ideju i sasvim je solidno izvodi, ali je evidentno da se na momente pogubila u svom naumu. U jednom trenutku priča kao da gubi svoju osnovnu strukturu, i zarad popunjenja broja stranica se vrti u krug, ponavlja se, i u toj repetitivnosti se gubi to nešto što nas je i za nju prikovalo. Sam početak je sjajan, ulazak u taj mračni svet gde obitavaju Babaroge i strahovi je fenomenalan, ali polako uviđamo da sem toga što vidimo na prvim stranicama, taj svet nema šta puno da ponudi. Ratiger je svoju verziju zla eksponencijalno prikazivao čitaocima u epizodi “Na dnu zla” tako da je svaki sledeći nivo bio još strašniji i šokantniji, teži i turobniji, i upravo je takva struktuiranost bila važan aspekt eksploracije tog zamišljenog, nerealnog (a zastrašujuće realnog) sveta. Ovde se čin istraživanja zamagljuje, gubi se ekstaza koju svako novo otkriće donosi nama čitaocima, jer je taj svet strahova prilično jednoličan. Ili ga je Dilan takvim načinio, a mi naivni čitaoci progutali? Ostaviću to na vama, kao i odnos horora i humora. U pitanju nije slapstick (koji se obično u takvim situacijama koristi) već odnos ozbiljnosti i neozbiljnosti, ta dualnost koja je u najboljem slučaju… čudna. Jer prelaz iz zabave i humora u ozbiljnost i preispitivanje važnih egzistencijalnih pitanja je jedna stvar koji u umetnosti nije retka, a nagli prelaz iz takvog ozbiljnog stanja u humor prosto ne funkcioniše tako dobro.

Sve u svemu, pred vama stoji jedna jako interesantna epizoda, imaginativna i zabavna, a istovremeno ozbiljna i mračna. I dok taj odnos ozbiljnosti i neozbiljnosti možda nije do tančina pogođen, zabavna premisa i Roijev crtež će vas držati prikovanog za strip, tako da ćete na kraju prosto znati da je vredelo propustiti autobus i dodatno skvasiti noge.

DD SR 371 Dylan Dog & Dampyr crossover

9, 4, 10, 10

Inace moj drugar i kolega forumas Koze123 kad je bio pre par godina u Italiji mi je doneo ogirinalnu italijansku svesku ove epizode.
    Spojleri!
    Mislim da je Barbatova htela da napravi svoju verziju Mater Morbi, samo sto umesto Mater Morbi ovde imamo Strah olicenu kao zanosnu zensku osobu privlacnog tela koja je jos jedna dilanova metafizicka ljubavnica, pored Sklavijeve Smrti i Rekionijeve Mater Morbi. Mozda su i Sendmenovi Vecni posluzili kao inspiracija za ovakvo ljudsko uoblicenu predstavu Straha, koja je imenica kod nas muskog roda a kod Italijana ocigledno zenskog.
    KRAJ SPOJLERA
    Dobra ideja i start price, pogotovo ,,incidentni momenat" zbog cega je Dilan dospeo tu gde je dospeo u ovoj epizodi, ali ostatak price je nekako mlak i sama zavrsnica i razresenje mi nisu bili na nivou kakav je obecavao pocetak.
    Nadrealno, malo kao filozofija, malo kao neshvatljivo, malo kao horor, neobicna epizoda, ali ipak nista specijalno kvalitetno. Nije uspela nista novo, veliko da nam kaze ili barem ponovo upakovano staro ali odradjeno na grandiozan nacin.
    Nista sem vrhunskog horor crteza majstora Roija, koji je mislim raspolozeniji nego ikad i u svim narednim epizodama ce biti to sve vise i vise sudeci po najvama i ocenama drugih forumasa, ako je uopste moguce da njegov crtez bude jos jeziviji i ludji od ovoga!

16.08.2020
    21:11:00 sati
  • Ukupna ocjena 44%

3, 1, 8, 8

Apsolutna katastrofa, žali bože raspoloženog Roi-a. Scenario je na nivou Čikovog specijala a la Čiko u Drakulinom dvorcu ili Mikijevog almanaha, pa i onog Diznijevog crtaća sa ser Žiletom, aždajom i izvrnutom tortom. Dilan mora da nauči plašljivog monstrumka kako da zastrašuje ljude. Možda u nekom sledećem broju Barbatova stavi  DD u dramatičnu situaciju da treba da nagovori neko razmaženo derište da sa noše pređe na šolju? Ili da koučuje bika Ferdinanda kako da se ponaša u koridi? A ovo je nekada bio horor strip. Najveći šok je što u Boneliju actually nekoga plaćaju da ovo piše. Sramota i za autorku šta nam uvaljuje, i za urednika šta pušta da prođe.

17.08.2020
    01:07:00 sati
    patuljakse
  • wesskowaz

3, 3, 7, 9

17.08.2020
    01:38:00 sati
    wesskowaz

6, 3, 10, 8

Loš pokušaj kopiranja. Pa ne možeš od stare babine budilice napraviti rolex, jednostavno nemoguće...

22.08.2020
    16:28:00 sati

6, 4, 10, 10

U početku je ovo bila kratka priča koje je išla do stanice 28 i koje je bila namijenjena novoj ediciji uz novine u kojoj su (većinom) reprintale stare kratke priče. Da li se netko kasnije sjetio da je produži ili (vjerojatnije) je to bila ideja od samog početka, pa smo sada dobili i cjelovečernju epizodu. Priče kreće solidno i atmosferično potpomognuto sjajnim Roijem da bi jednom kad dođemo u svaštavilo okrenulo malo na blesavoću. Što nije nužno loše ali u ovom slučaju nije ni najsjajnije ispalo. Malo se centralna ideja razvodnila u svemu tome. na kraju najupečatljiviji je Roijev crtež čiji su sivi tonovi  malo pretamni u ovom izdanju. Nisam vidio original ali u onima što jesam to je primjetno. Predlažem da VČ pokuša to riješiti do epizode nakon broja 400, jer bila bi šteta da tamni otisak uništi novi Roijev preporod.

01.11.2020
    22:26:00 sati

7, 6, 9, 10

Paola ocigledno zeli da iskoci iz svog vise-manje uobicajenog kalupa, pa nam tako nakon klasicnog splattera u Kuci Remington ,ovde daje svoju "najveseliju" pricu u serijalu. Cak pomalo i duhovitu. I to je meni veceras odlicno leglo. Ma koliko budalasto izgledalo, sva ta obrnutost u svastavilu bila je dovoljna da me odrzi budnim sto mi se kod Dilana u redovnoj seriji odavno nije desilo. A i lepo kaze recenzent, sjajno je objasnjen Dilanov odnos sa strahom i kako je on definisao njegov zivot- mislim , ko se jos moze pohvaliti da su mu ljubav(nice)  Strah, Bolest i Smrt :)

Roi je ovde zaista sjajan   konacno izvan njegovog decenijskog fuseraja. Jedini problem mi je sto sam verovatno vec toliko navikao na njegov stil da tesko sta njegovo moze da me uplasi, zgrozi ili fascinira, za razliku od crtaca koje sam po prvi put sretao u Sandmanu, Hellblazeru ili Swamp Thingu na primer , a koji su mi pravili grceve u stomaku.

Gigi sjajan, mozda zbog crveno-crnog kolorita ovo me uvek asocira na Mignoline naslovnice za Hellboya.

08.11.2020
    22:12:00 sati