Novi Varvari

DD VEC 178 | 96 str.

Putujući na more skupa sa Gručom i novom djevojkom, Dilan se suočava sa haosom, nasiljem i anarhijom na autocesti. Apsurdni kraj svijeta zatekao je ljude koji se još uvijek grčevito bore za preživljavanje - po svaku moguću cijenu...

• Novi varvari
    DD VEC 78

• I nuovi barbari
    DD SR 287

• Nema posebnih napomena

"Novi varvari" su primjer ambicioznog neuspjeha, ili ne-baš-sasvim uspješnog stripa. Već prvi kadar epizode, Dilan koji leži u pustinji užarenog asvalta, pokušava da napravi odmak od klasičnog šablona (ubistvo-klijent-istraga slučaja), te da baci našeg junaka u jednu relativno "pomjerenu" situaciju. Nažalost, upravo će klasična ograničenja samog stripa, a prije svega nedopustivost poklicanja Dilanovog morala i ograničenje u broju strana, dovesti do kraha svake ubjedljivosti i životnosti. Ali, idemo redom. Kao što se i u uvodniku kaže, ideja svakako nije nova i sve češće se javlja što društvo tone u dublji očaj i turbulenciju. Dakle, krah i regresija na niže oblike, na divljačko preživljavanje. Strah koji osjećamo potiče upravo iz prirode ove regresije: sve dok vremena principa "ubij ili budi ubijen" ostaju prevaziđena faza istorije, mentalno daleka i irelevantna za naše-sve-uređenije društvo... možemo biti spokojni. Ali, čin tonjenja modernih ljudi u primordijalna stanja, pad iz milosti pravila i zakona, baca nas u duboki nespokoj, zapitanost. Prisjećamo se kritičnih momenata života, kada su sebičnost, divljaštvo i nasilje na momenat preovladali inerciju civilizovanog - i pitamo se, dokle su stvari mogle otići? Ili i u samima sebi osjećamo impulse koji su nespojivi sa svakodnevnim, ustaljenim, uređenim. Ako je civilizacija red koji pati od automatizovanja i inercije, onda je varvarstvo lakši put varljive slobode u kome smo na najdoslovniji mogući način ostavljeni samo svojim snagama. Ali, koliko vjerujemo sebi, i u sebe? Ima li ičega strašnijeg od samoće rata svakoga protiv svih?

Ali, sama epizoda teško da shvata složeni, protivuriječni odnos civilizacije i kolapsa/varvarsta, sem na mahove. Poredak je sistem koji teži da reguliše odnose, da u potpunosti obuhvati čovjeka i zadovolji ga kroz određene društveno određene puteve, tjerajući ga d obavlja određene uloge, zauzvrat nudeći nagrade i "izduvne ventile". Veliki dio našeg društva, od fudbalskih utakmica do "klabinga", služi kanalisanju naše energije u predviđene kanale, pružajući nam katarzu, uzbuđenje, izmijenjena stanja svijesti u kojima imamo manje ograničenja. Poredak je statičan, i odupire se promjenama, odupire se samom konceptu čovjeka kao slobodnog i otvorenog bića, bića u promjeni i stvaranju. Periodi slabljenja društvenih normi, hijerarhije, naglih prevrata i eksplozija, dio su jednog procesa koji se nikada neće okončati. Nekada ovo previranje podrazumijeva kolaps, slom, regresiju i haos. "Ljudska priroda" je iznova i iznova slomljena i preobražena u novu sliku čovjeka - do novog prevrata, opet. Sunovrat u ovoj epizodi je posljedica oskudice, povratak na organizme kojima je jedini motiv preživljavanje, duševno siromašne - ali se činjenica da je i sam poredak nesrećni kompromis između mogućeg i željenog, jednostavno ne ističe i ne shvata dovoljno. Duh rimskog vojnika je odličan simbol: za vrijeme vladavine Reda, vidimo ga kako goni kolonu saksonskih robova. Sve je na svom mjestu, svako ima svoje mjesto, bilo na lancima bilo na konju. U Haosu, rimski vojnik umire: koncepcija porobljenih i gospodara, ali i rimskih puteva, mira i jedinstvene civilizacije, je uništena u eksploziji haosa. Haos proističe iz reda. Red ne može zatomiti haos, ali iz haosa se na kraju rađa red.

Ali popričajmo o problemima realizacije. Samo tonjenje u varvarstvo je jednostavno neubjedljivo jer nema postepenog prelaza, one tanke linije na kojoj se prvi uznemirujući znaci gmizavog haosa pomaljaju i nagrizaju fasadu reda - momenta koji je kamen temeljac horora. Prelazak iz poznatog u nepoznato, lagano pervertiranje stvarnosti. Ne, Rekijoni jednu tek ozbiljniju saobraćajnu gužvu pretvara u razigrani pakao prostim stubom dima. Jednim zapaljenim supermarketom, rezom koji baca Dilana u novu situaciju. I sama zajednica bake Satare, ta grupica očajnika, je tek skicirana i ne budi stvaran užas. Kao što rekoh, morbidnost izvire TEK kada shvatamo preobražaj "normalne" osobe u Varvara, tek kada osmotrimo čitav put degeneracije naše stvarnosti u nešto nama neprihvatljivo. Kirkman je na ovom konceptu postepene unutrašnje i spoljne degeneracije izgradio The Walking Dead, navodeći Heroje na odluke koje ih uveliko odmiču od naše koncepcije ljudskog, ali i koje su čvrsto ukorijenjene u situaciji, pa i u njihovom karakteru. King u Izmaglici gradi nadrealni slom, košmar koji neprestano dobija na intenzitetu. Promjena spoljašnje sredine, postepena, usklađena je sa sve izopačenijom sviješću i postupcima ljudi. Jedno zlo narasta iz drugoga, barem iz subjektivne perspektive. Čitava radnja "Novih varvara" djeluje tek kao plošna kulisa za vrišteću poentu, a kada je ista tako izlizana i opšte mjesto... Naročito je drugi dio stripa neubjedljiv. Sa jednim dobrim udarcem, i nekoliko prekornih riječi, Dilan uspijeva da smiri grupu od gladi podivljalih ljudi, spremnih na takav socijalni tabu kao što je kanibalizam. Psihološku neuvjerljivost ove situacije je izlišno i isticati. Sjećate se kada u Diznijevom "Čarobnom pasulju" pregladni Paja juri kravu sa sjekirom u ruci, da bi je iskasapio? Sjetite se mučnosti i uvjerljivosti te scene.

A, naravno, na kraju se Dilanova etika isplaćuje i on je "spašen", barem u duhovnom smislu (završni kadar, koji izjednačava varvarsko postojanje sa - paklom). Da li su nam znani oni kojima su principi bili važniji od sopstvenog života? Neki od njih, i bezbroj izgubljenih i zaboravljenih. Može se reći da su to dvije grane ljudskog izbora - smrt i mučeništvo, ili život u sjenci zvjerstava, izbora koji se često i dramatično postavljao u prošlosti. Ali... onda smo mi potomci ovog, "drugog izbora", sjenke zvjerstava i opstanka, života koji traje u ma kakvom obliku. A na kraju epizode Dilan živi, melanholično zapitan u svojoj kući. Uskraćena mu je puna veličina njegove žrtve - smrt mučenika, koja stavlja ljudski svijet, naš pravi svijet, iznad ovoga fizičkog, organizama koji se teturaju i čine sve zarad opstanka. Sjećate se da sam spomenuo Boneli ograničenja?

DD VEC 75 U znaku bola

DD VEC 90 Vjerna klijentela

9, 9, 9, 8

Dosta zanimljiva epizoda. Apokalipticki elementi i odlican Brindisijev crtez drze ovo sa napetoscu, i iskreno, ovo sam procitao u jednom dahu. Baka Satara je zanimljiv lik, a pogotovo kad postane vodja apokalitickog ganga. Ona Dylanova djevojka u ovoj price, Kalista, je bas zgodna cura, ali mi nekako brzo postade okrutna i zla. Scene kad zena potonu u cesti je bila kul, a pogotovo ona kad Dylan i Groucho plivaju u vodenom asfaltu, pa ih onda ganja kamion koji izgleda kao ajkula. Kraj price mi je nekako previse jednostavan i mozda nije previse uvjerljiv (sav razlog za onaj saobracaj je covjek koji nije znao kako da ukloni kravu sa ceste, jer je "zaboravio kako da komunicira za zivima, jer previse vremena provodi sa tehnologijom i masinama"?). Ipak, ovo je dosta zabavno, i ima dosta djelova koji me podsjecaju na onaj odlicni Americki strip, "The Walking Dead". Naslovnica je ok, nije mastovita, lici na trash, ali prica i unutrasnji crtez su vrlo dobri. Brindisi mi je uglavnom uvijek dobar; rijetko on crta lose scenarije.
    11.09.2015
    12:33:00 sati
  • Villain

9, 8, 10, 9

Ovo mi je bilo pravo osveženje u Dilanu. Ne tipično, ali valjda volim te apokaliptične pričice.

Baka je legendarna!

11.09.2015
    16:41:00 sati
    Villain
  • sergej773

9, 8, 8, 6

12.09.2015
    09:21:00 sati
    sergej773
  • Ukupna ocjena 53%

5, 4, 7, 5

12.09.2015
    12:07:00 sati
    McCoa83
  • krem

8, 9, 9, 8

15.09.2015
    00:37:00 sati
    krem
  • Ukupna ocjena 56%

5, 5, 6, 8

niti smrdi niti mirise

17.09.2015
    12:58:00 sati

9, 8, 8, 8

28.01.2016
    21:43:00 sati
    Eddie Monsoon

7, 6, 7, 7

Glavni minus ovde ide na ogranicenost formata, jednostavno strip je prekratak da bi dobili lepsi i dublji razvoj "apokalipse" kao sto je i recenzent primetio. Inace citanje ide glatko, ne manjka dinamike i sv u svemu, daleko je bolje od tematski slicne price "Zivi sahranjeni".
    08.09.2016
    20:39:00 sati

8, 4, 9, 4

Recchioni, gdje je ba zapelo?! Prica je imala dobar pocetak, sasvim u stilu The Walking Dead. Mirisalo je na apokalipsu, shodno tome i tema se razvijala. Pa ipak, zbog neizvjesnosti je car bila veca da se vidi sta ce se dalje desiti. Onda u drugom dijelu slijedi totalni pad, autor se pogubio, ne zna vise ni gdje je posao ni gdje dosao. Kraj je totalni haos, tek tako od nesta ispade nista. Steta, ova tema se mogla bolje iskoristiti.

22.07.2017
    18:56:00 sati
  • Andrey

7, 8, 7, 4

Još jedna jednostavna Meddeovski (michaelle medda) tezična epizoda od scenarista koje je na tragu sclavijeve ideologije i brzo se i suludo čita. Rekjonove cure su drugačije i alternativnije, od scena seksa, do kamere na njenu minicu do njenog barely legal lica. Do predvidljivosti do alternativna pa kao zato valjda i ljevičarka) izda Dylana ali mi se onda sviđa moguće predvildljivi twist da ga upozori a i onda da ju baba satara ne ubije. Ne znam jel sve to predvidljivo ili anti predvidljivo.

prve dvije trećine je narativ temeljen na brucoškoj "civilizacijskoj" filozofiji ali očišćen od svih gluposti ko u kompjuterskom programu pa je rekioni uvijek zabavniji od većine ostalih dd scenarista. Čak mi se i sviđa suluda jednostavnost ove stephenkigovsko-walkingdeadaktualni epizode, meni i ne treba maxi sa detaljnim objasnjenjem vladine urote i sl, ili metafizike, i bolje je ovako koliko god nije konzistentno sa dd univerzom koji ni ne postoji, nema tu worldbuildinga, sve su to plagijati

moguće da se i balkanski desničari popale za ideologijom koja je ovdje prezentirana, ono u stilu je ta baba je zločinka ali opet ima tu nešto, pa i u odlicnom domacem prijevodu podsjeca na neku narodnu herojku bili socijalisticku ili nacionalisticku

onaj loš engleski je urnebesan, je li rekijonovo parodijsko pljuvanje engleskog od drugih scenarista tipa barbatove

brindisi standardno korektno dosadan ali zadnjih par tabli su izvrsne, pasala bi boja ovome

05.02.2018
    00:24:00 sati
    Andrey
  • Ukupna ocjena 86%

8, 9, 9, 8

Iako je mnogima, kako čujem, gomila ničega, ovo je zapravo paleta s kockicama koje čitatelj mora složiti. Pomalo je naporno za čitanje jer nisi došao po ono što si očekivao, ali to je Dylan...

Crtež veličanstven kao i uvijek, naslovnica apstraktna... neki novi strojevi koji nas gutaju.

Malo višlje ocjene zbog krave u priči :)

09.04.2018
    16:32:00 sati
    Zagorfan01

7, 7, 9, 7

Jedna brutalnija varijacija teme Gospodara muva. Priča počinje neobično za Dilana, podsjetilo me na Diznijeve stripove kad Paja Patak ili Miki Maus pođu na odmor. Neobično je da Dilan ima neku djevojku s kojom je dovoljno dugo da bi išao na odmor, a još je neobičnije što je izgled te djevojke kranje neuobičajen u odnosu na ono na šta smo navikli u serijalu. Nekako nije za Dilana. I na kraju se ispostavi kakva je. Malo mi je glupo ono na kraju s kravom, očito Rekijoni nije nikad dolazio u ove krajeve gdje je mnogo više krava na putu, mogao je to malo maštovitije da smisli... Crtež dobar, naslovna tu i tamo.

19.07.2019
    12:40:00 sati

10, 10, 8, 8

Dokaz da se i bez "pobješnjelog Maxa" može napraviti dobra apokaliptična priča.

02.10.2019
    12:52:00 sati
  • Ukupna ocjena 61%

7, 5, 6, 7

Slažem se sa recenzentom, da je ova priča primjer ambicioznog neuspjeha. Ideja je dobra, ali nekako nije dovoljno uvjerljiva, ili priča zanimljivo napisana. Sve skupa mi sliči kao strip Walking Dead gdje ekstremna situacija vodi do anomalije u družbi. Sigurno i put na more, gužva, zastoji, vručina... može voditi do kaosa, ali ipak to u ovoj priči nije dovoljno uvjerljivo.

04.08.2020
    13:29:00 sati

7, 8, 8, 8

09.05.2021
    13:41:00 sati
    Alex Kross

8, 3, 9, 8

Ovo je slično nedavnom Neznancu na putu u nekim stvarima. Opet imamo te gužve na autocestama, dobru apokaliptičnu ljetnu atmosferu. Recchioni je i ovaj put pokušao napraviti neku bolju priču sa dobro poznatim motivom ali nije mu to uspilo jer rasplet, koji je pomalo kretenski, je uništio skoro sve. Dobra je scena s morskim psom i ima par dobrih likova uz veoma netipičnu Dylanovu djevojku mjeseca i to je to.

20.07.2021
    08:17:00 sati