Mračna trilogija

DD VEC 200/201/202 | 288 str.

Voštani čovek se vratio, ovaj put kao reinkarnacija Filipa Krejna! Uz pomoć poznanice iz detinjstva sređuje stare račune, a na jednom od njih je kao izuzetno bitna stavka, i Dilan. I dok u Londonu vladaju mrak i epidemija ubistava i ludila, stvorenje tame i zla odlazi „jer samo ljubav može uništiti čudovište“.

Ukupna ocjena 32%

Priča 2

Scenarij 2

Crtež 4

Ukupna ocjena 35%

P*2

S*3

C*3

• Povratak u mrak
    DD VEC 200
  • Večita noć
    DD VEC 201
  • Treći dan
    DD VEC 202

• Ritorno al buio
    DD SR 409
  • La notte eterna
    DD SR 410
  • Il terzo giorno
    DD SR 411

• Strah od mraka se često javlja kod dece, i kao takav je poslednji dečiji strah koji se prevaziđe. Ako se ne savlada, može da pređe u fobiju – niktofobiju. Može se razviti i kod starijih.
  • Originalno je Mračna trilogija trebalo da bude predstavljena kroz ediciju Old Boy, ali je onda naknadno prebačena u redovnu – što je imalo za posledicu i razna vrlo loša podešavanja, pa je Velsa zamenio Džon Goust.
  • U trenutku izlaska prvog dela ove trilogije na kioscima u Srbiji su bila dostupna čak 4 Dilanova izdanja iz izdavačke kuće Veseli četvrtak, od 10 ukupno. Dilan i Zagor su i dalje najtraženiji, bez obzira na pad u kvalitetu.

Ovo je moja prva recenzija, izazvana još jednim razočarenjem nakon pročitanog stripa (u ovom slučaju tri, jer ih je teško razmatrati odvojeno). Čitajući Dilana u zadnjih nekoliko godina, o njegovom kvalitetu najbolje govori to što ih se ni ja ni ljudi koje znam (a svi smo odrasli na njegovim stripovima) nismo sećali ničega. Retke su epizode koje su bile prihvatljive, da kažemo dobre. Nakon Mračne trilogije sam poželeo da se ne sećam ničega iz ove tri sveske. Dilan tone, bojim se, sve više. Kratkotrajni bleskovi kao da samo ubrzavaju pad. Na sopstvenu (ne)sreću to mi je postalo u potpunosti jasno tek sa ovom “Mračnom trilogijom”. Prvi deo je loš, drugi malo bolji a treći nikakav. Ukratko, prepričaću sadržaj:

Dilana angažuje moćnik da povrati ukradeni predmet kojim se Filip Krejn ubio u zatvoru. U međuvremenu uz pomoć profesora Hiksa i sponzorstvo elite Krejn se vratio i odmah počinje svoj krvavi pir koji Dilan ne može da zaustavi. Dok u Londonu vlada tama, Voštani čovek svojim poštovaocima iskazuje „zahvalnost“ - DD VEC 200. U gradu eksplodira nasilje, a Dilan istražuje manijakovu prošlost. Krejn sređuje neke stare račune, usput dobivši za saveznika poznanicu iz detinjstva, Kimberli. U obračunu na groblju Dilan od nje dobija nož u leđa u trenutku dok je bio na pragu pobede, uz uređaj koju mu je napravio Džon Goust. Od sigurne smrti spašava ga duh policajke iz prošlosti - Meril (SD 4: Sablast u noći) - DD VEC 201. Dilan se čudom oporavlja, i uz pomoć spisa čiju sadržinu samo on može da vidi, kreće da traži Kimberli koja, neizlečivo bolesna, nastavlja da ubija što sama, što sa Krejnom. U konačnom obračunu Voštani čovek konačno umire, ili se bar tako čini. Avaj, Dilanu nešto ne da mira, pa shvata da je njegov poslodavac pripadnik sekte koja žrtvuje ljude, i ubija ga u samoodbrani. Ni tu, na žalost, nije kraj jer Voštani čovek je stvorio još jednog sebe, za svaki slučaj. Na kraju, samovoljno odlučuje da ode u svoju voljenu tamu kad i Kimberli bolest i par metaka ispostave račune, uz zadovoljstvo što je uneo tamu u mnogo drugih ljudi, uključujuči i samog Dilana - DD VEC 202.

Voštani čovek ili Groza strašni (meni ovaj drugi naziv zvuči baš kako i kaže – grozno, ali ko sam ja da na bilo koji način kritikujem kreativnost prevodilaca) je ponovo u fokusu. Krejn se nekako vratio, a od sindroma vraćanja ne boluje samo Dilan, mislim da su i Helingen i Mefisto u velikom očajanju, umrli su vise puta nego Šon Bin, a to je stvarno teško postići.

Toliko je ponavljanja, i ponovnih ponavljanja lica i radnje, da stvarno postaje zamorno. Nemam problem ako je to urađeno kvalitetno, kad se kreativno pristupi i radnji i likovima. Na kraju krajeva T2 je bolji od T1. Ovde je skoro sve urađeno, u najboljem slučaju, pa neuko i nepotrebno. U par situacija mi je bilo neprijatno što to uopšte i čitam. Radnja teče konkretno i zanatski dobro, ali je suvoparna i predvidljiva. Dalje - Dilan u jednom trenutku biva teško ranjen, ostavljen da iskrvari i tu se završava druga sveska, da bi već posle par strana treće ustao i jurio za Krejnom – ma nemoj! Jeftino i besmisleno. Kraja imaju dva, kao da im je ostalo još nekoliko stranica da popune, pa hajde da to nekako završimo. Posle tog prvog, hajde da kažemo logičnog kraja, dolazi i neuki nastavak koji je skoro pa u potpunosti besmislen. Ubacivanje Gousta je teška glupost. Blago rečeno dijabolični negativac, koji je posle restarta kao malo drugačiji, sad kreće da pomaže Dilanu uz par natezanja o tome čiji je veći intelektualni potencijal. Fantastična nelogičnost je i fizičko stvaranje Krejna, odnosno Voštanog čoveka gde se on kao Alien rađa iz jednog od Hiksovih čudovišta, ali on sam nije materijalan već je neuhvatljivo čudovište. Pa što je onda morao da nastane od mesa, ako je nematerijalan? Ne razumem. I da je parodija na samog sebe, bila bi žalostna.

Kjaveroti mi je neki prosek, imao je sjajnih naslova – kao što su Tama, Goblin (doduše sa malo problematičnim krajem), Partija sa smrću, Konjanici vremena, Matamorfoze i još po neku, ali je imao i dobrih promašaja, kojih bi radije da se ne sećam. Meni lično kod njega najviše smeta to što ne ume da završi priču, efektno i sa stilom, već vrlo često dođe do nekog komplikovanja, uz nestvarne i ničim izazvane preokrete. Ima smisao da počne i vodi priču, ali na kraju je teško razumeti pojedina rešenja. Kad otaljava stvar tad ne želim ni da završim strip do kraja, ali imam očito neku SM čitalačku crtu...

Crtež je često pojednostavljen, bez previse detalja i samo povremeno blesne neka viktorijanska građevina gde je trud crtača vidljiv. Upoređivao sam Dnevnikovu epizodu Tama koju je radio Dalanjol i ove 3 u kojima je imao pomoć, i došao sam do zaključka da je to je drugi crtač. Nigde nema one izražajnosti, prikaza ogoljenog mesa koje naglašava atmosferu horora, detalja u crtežu lica - to skoro da ne postoje u ovoj trilogiji, a o pozadini da ne pričam.

Prevod mi se sviđa, kao i kod skoro svih izdanja kod Veseljaka stvarno je vrhunski i obraća se pažnja na detalje, uz sasvim dobre i vrcave Gručizme koji su mi ponekad toliko besmisleni da su u stvari odlični. Uvek su bili na visini zadatka, i pored svih stvari zbog kojih im se može prigovoriti – prevod nije jedna od njih.

Dilan je neprepoznatljiv. Nemam problem da se izađe iz klišea, čak mislim da je to poželjno, ali ovde Dilan na sve liči, ali na sebe nikako. Dilan je melanholik, nesrećnik, zgodan frajer koji svim cicama više uradi do 30-te strane nego gospodin Darsi u čitavom romanu. On je u suštini tragičan, i kao takav mora da ostane. Ima svoje rutine I probleme, komplikovane odnose sa roditeljima (uvek se setim onog aforizma: Edipe pi… ti materina!) i galeriju bizarnih prijatelja. On je sam i usamljen. U redu su reference na filmove i knjige, fenomenalna je slika kad Džeku Nikolsonu bukvalno bude otkinuta glava, ali ovo ponavljanje me smori. Mislim da Dilan i dalje ima puno obožavalaca, kao i da se iz te velike baze mogu izabrati talentovani ako ne pisci, onda ljudi sa dovoljno svežih ideja, koji bi pogurali stvari napred. Ovako Dilan samo tavori i polako se kuva u sopstvenim ambicijama. Dosta je bilo gađanja fizike u metu, da upotrebim Gručove reči! Uporno se priča o toj meti kako izgleda, kako joj je lepa boja i kako je ona baš sjajna stvar, a nekoga da „ubode“ u centar, tj pogodi tako jako da se tresu pera i svetina sa poštovanjem ćuti - nema (posle će da se ogovara i razvijaju teorije, svet kao svet).

Čini mi se da su naslovne strane najbolji deo stripova. Skoro sve ostalo može da se zaboravi.

Rekioni je došao na talasu uspeha Mater Morbi, da bi osvežio umorne Gvaldonijeve kreacije, ubacio provokaciju i prilagodio strip vremenu. Umesto toga se previse zaigrao, scenarije birao i usmeravao ka svojoj viziji, koja je bila pogrešna odluka. Nije svaka promena dobra, ali je ovde bila katastrofalna. Stari čitaoci mogu da se iznerviraju i odustanu a novi se teško privlače. Videćemo šta će biti dalje, imam opreznu nadu sa novom urednicom, imala je sasvim solidne rezultate i zanimljive epizode.

Sklavi i Rekioni samo da dođu na kafu, i to malu i bez šećera, taman da pokrije dno šoljice. Rakije za njih više nema, ni kapljice.

DD VEC 163 Crno i belo

Ukupna ocjena 25%

1, 3, 2, 7

Jedna od najgorih epizoda u serijalu. Chiaverotti koji (opet) vraća Grozu strašnog/Mrak kao da je riječ o nekom kultnom DD liku iz  još kultnijih epizoda, i Recchioni koji više nego očito urednički intervenira na sve strane u ovoj trodijelnoj papazjaniji dovodeći Chiavijev scenarij do granica apsurda i parodije. Kad se svemu još doda skandalozan crtež pun varijacija u kvaliteti i izgledu likova unutar iste table cancer-inducing doživljaj je potpun.

23.08.2023
    00:45:00 sati

Ukupna ocjena 19%

1, 1, 3, 4

Prije svega, čestitke na premijernoj recenziji, nadamo se prvoj u dugom nizu koji slijedi :)

Što se ovog mini-serijala tiče, bilo mi je jasno da se radi o nakaradi koja će dodatno nagristi već silovani ugled DD svijeta - kad sam doživio onaj krah u 400.epizodi. Zaista iz ove perspektive izgleda nemoguće revitalizirati serijal generalno, ali to nije slučaj. Jednostavno SBE imputira ideje bez obzira na reakcije čitalaca i provodi svoj monopolizam koji im se već decenijama unazad obija o glavu. Pitanje je samo da li će propast doživjeti zbog užasnih poteza u svijetu DD ili Teksu, a svoje "kolekcionarske" knjižurine mogu okačiti mačku o rep. Kao i neki u našoj okolini koji kopiraju takvu politiku Bonellija. Epizoda (sve tri) za spaliti u smeću ili umotati u staru krpu i zakopati na dnu okeana.

23.08.2023
    12:31:00 sati

Ukupna ocjena 43%

3, 3, 6, 7

Meni je ovo bilo bez veze. Pred kraj prvog dijela priča poprima neki smisao, ali i dalje je to odvratno, nastavak je kvalitetniji od uvodnog dijela, priča počinje da dobija neki smisao, ali sve što je vodilo do nekog smisla u drugom dijelu potpuno je poništeno u trećem. Crtež onako, prosječan. Naslovna drugo dijela je zaista odlična, za razliku od prethodne i naredne.

23.08.2023
    17:11:00 sati

Ukupna ocjena 23%

2, 2, 2, 5

Vratio se Kjaveroti u redovnu seriju nakon tko zna koliko godina samo da bi još jednom pokazao koliko je tragično ograničen i bez apsolutno ikakve druge ideje osim prežvakavanja onih starih i početnih, sa kojima niti na samom početku nije bio na čistu kako bi ih ispričao iliti definirao. Nikad nije znao što bi zapravo sa tim svojim Voštanim Čovjekom, predvodnikom sveopćeg mraka ljudske duše (najzastupljenijeg motiva Kjaverotijevih priča) i na koncu samo blatantnim rip-off-om Freddya Krugera. Razvukao je ovo preko svake granice ukusa, i to na tri epizode, ubacujući/izbacujući likove i događaje kako mu se svidi i paše, dapače pišući priču takoreći u hodu... bez brige i pameti hoće li mu zbog toga cjelina na kraju ispasti koherentna ili ne. Niti crtež ne pomaže. Dall'Agnoll, koji je impresivnim crtežom predstavio Voštanog Čovjeka u serijalu prije više od trideset godina već je, stilom, odavno otišao u kurac i nije više niti sjena onoga crtača koji je na početku bio. A ovaj drugi što mu pomaže u ovoj trilogiji... ne znam kakva mu je bila uloga. Kao da su mala djeca ovo crtala. Nikakva atmosfera mraka, nikakav efekt svjetla i sjene, toliko važan kada već pričamo priču o gradu koji upada u višednevni mrak, kako atmosferski, tako i mrak ljudske duše, nemira i međusobnog sukoba. Splatter scene oslikane bez imalo mašte i truda (kako bi samo pokojni Montanari ovo maestralno izveo, bog mu dušu prosti...). Totalni promašaj. A kada čitajući ovo uvidite i to kako su događaji i likovi iz prošlosti, prošlih epizoda na koje se Kjaveroti referira, zbog mutavog i neuspješnog Reikonijevog kontinuiteta, morali biti modificirani kako bi se što bolje uklopiti u verziju "novokomponovanog" Dylana Doga koja je krenula nakon broja 400, shvatite da je najbolje sve ovo poslati u tri lepe materine...

23.08.2023
    17:30:00 sati
  • Ukupna ocjena 37%

3, 4, 2, 10

26.08.2023
    12:43:00 sati
    Alex Kross
  • Calendulus Corvus

5, 4, 5, 8

Ovo je za mene bio pravi rolerkoster loših i dobrih utisaka. Opšti utisak je onako, što bi se reklo nit' smrdi nit' miriše. Svakako priča koja ne zaslužuje da bude trilogija u redovnoj seriji i bolje bi bilo da je objavljena u maxiju kao što je trebalo. Onda ne bi bilo ni Rekjonijevih filera i intervencija koji su samo još više srozali ionako slabiji scenario. Najgora mi je treća epizoda trilogije, ne nužno zbog raspleta (koji mi je čak i okej, ima mi nekog čudnog smisla da Groza Strašni ima i "ljudsku" stranu) već je prosto naporna i dosadna. Prve dvije su dosta čitljivije, naročito druga. Ne sviđa mi se što je utrošeno toliko energije da se objasni cijelo porijeklo Groze Strašnog, bolje bi bilo da je ostao misteriozniji. Susreti Dilana sa Grozom, akcija u bolnici, prštanje krvi i klanje na sve strane, i panika u Londonu zbog tame su dijelovi koji su mi se dopali. Generalno mi se sviđa što je priča natopljena krvlju, pravi dobri stari Dilan. Što se crteža tiče sad ovdje imamo neku četvrtu fazu Dalanjola, a koliko tu ima ovog drugog Katanija ne znam. Niti podsjeća mnogo na stari ni na novi crtež, totalna osrednjost. Kavenjagove naslovnice su super i izvlače prosjek priči.

02.09.2023
    00:03:00 sati
    Calendulus Corvus

Ukupna ocjena 36%

3, 3, 4, 6

I evo je "Mracna trilogija", trilogija koju niko (verujem) nije ni prizeljkivao, a kamo li pozeleo (osim Rekionija i mozda Chavijeve rodbine :) )
    Povratak u mrak - obicno prvi deo sluzi da vas usisa u pricu, da jedva izdrzite do drugog i treceg broja. A sta Claudio ovde radi? Kopira Bilotu, naravno neuspesno i povezuje likove iz DD univerzuma, ko bi rekao da ce Hiksovo cudoviste iz "Izmedju zivota i smrti" konacno dobiti i svoje drugo pojavljivanje i da ce nam povratiti (bukvalno) Grozu u zivot?!
    Imamo SZOK-ova dovoljno za knjigu iz 1001 noci, ali nemamo poslovicno dobrih onirickih sekvenci u kojima je Chiavi oduvek bio na nivou (i to dobrom, u ovom slucaju). Tacno se vidi da je scenario doterivan za ovo post-everything fazu, ali to i nije tako strasno. Strasnije je sto Dall' Agnol i Catani idu iz krajosti u krajnost sa crtezom- neke table su odlicne (vecina njih), negde Dilan lici kao da je pravio plasticnu opraciju usana da bi imao duck face, neke table mi lice kao da su ih crtali amateri iz ex-Yu zemalja po raznim fanzinima. Odavno mi crtez nije bio ovako neujednacen u nekom DD broju.

Vecita noc - drugi broj obicno sluzi kao tampon zona izmedju zapleta i raspleta i tu se uglavnom ne dogadja bog zna sta, osim , u nasem slucaju, koljacina na kub. Ali , to nije sve! Pogodite ko se vratio? Pa Keli i Meril, ko bi drugi! Zrtve iz proslosti koje ce pokusavati da nastete ili da pomognu nasem "junaku" koji kako sam kaze da svoje slucaje resava pomocu srece i slucajnih koincidencija (ili tako nekako) Medjutim, ni to nije sve! Pogodite ko se jos vratio? Pa naravno, Dzon Goust, on mu sad dodje kao zgodnija zamena za Lorda Velsa i Dilanu sklepa zamku za Grozu za cirka 6 sati! Pa sta jos hocete? Rasplet? Javljam se za par sati ili najkasnije sutra

Treci dan
     - eh, vecita noc je trajala samo tri dana, sasvim dovoljno za finis trilogije gde dobijamo "epsku" zavrsnicu.
    Citajuci Morgana losta kiky je dosao do zakljucka da je Chiavi opasno bolestan covek. Srecom, ja njegova dela dalje od Dilana nisam citao, pa ne mogu potvrditi kikijev stav, ali mogu potvrditi da je covek scenaristicki (za)ostao u nekom vremenu koje ni tad nije moglo da ga opravda. Jer, vidi molim te, rezervna Ghostova spravica se aktivira pri udaru o nogaru stolice i pri tome jos i eksplodira u talasu svetlosti. Jen, dva, tri (z)Grozi se ti, cetiri, pet , ode macka pod krevet :) A tamo, (recimo pod krevetom) u nemogucoj Knjizi tame, sve lepo pise: "covek iz mraka moze stvoriti jos jednog sebe kako bi zavarao budale!" Eto vam ga, naivcine iz Elkinsa su (valjda) bolje prosle nego mi, nismo cak dobili ni klasicno nabijanje na ostar predmet, moj omiljeni CC trademark. Jedino iole zanimljivo je uparivanje Dilana i Ghosta, ali to je proslo tolio beskrvno da je tu mogla uleteti i Elizabeta sa sve pipcima.
    Tako da, sto bi rakao Rundek: Claudio, ostani u sjeni!

22.10.2023
    17:09:00 sati