Krčma na kraju svijeta

DD VEC 37 | 96 str.

Na poziv inspektora Blocha i Gordona (nekadašnjeg Dylanovog kompanjona pijanca iz vremena Scotland Yarda, danas korektnog seoskog policajca ala Tom Barnaby), Dylan pristaje otići u mjesto Thetford i istražiti misteriozni nestanak Iana Kanea i Sarah Curtis (dvoje lokalnih zaljubljenih klinaca). Tragovi blizu mjesta gdje je pronađen njihov napušteni automobil upućuju na to da ih je oteo neidentificirani leteći objekt, koji se iz vedra neba spustio na obližnji šumski proplanak, no jeli uistinu bilo tako?

Naslovnica 3

• Krčma na kraju sveta
    DD VEC 37

• La locanda alla fine del mondo
    DD SR 246

• Epizoda je u Italiji izdana u ožujku 2007. godine.
  • Ovo je sedma od ukupno sedam epizoda za koje je scenarij napisao jedan od novijih DD scenarista – Michele Masiero. (Ujedno i jedina njegova koju sam ja imao prilike čitati. Tako da neznam dali sam na dobitku ili gubitku.)
  • Epizoda je očito nastala pod utjecajem osmog djela kolekcije Gaimanovog Sandmana – ''The Sandman Vol. 8: Worlds' End'' (koji sadržava sljedeće brojeve: #51 "A Tale of Two Cities", #52 "Cluracan's Tale'', #53 "Hob's Leviathan'', #54 "The Golden Boy'', #55 "Cerements'' i #56 ''Worlds' End'').
  • Dylan i Groucho putuju u Thetford, maleni engleski gradić smješten između Londona i Norwicha. Blizu je i Thetford Forest, poznata 'umjetna' borova šuma.
  • Pojavljuje se slavni grof Dracula (stranice: 5, 6, 7, 8 i 9).
  • 13. stranica: Dylan iz vremena Scotland Yarda (vrijeme pijančevanja).
  • Stranice 34-37 i 94-95: čudna dlakava živina je najvjerojatnije neka vrsta hellhounda (psoliki čuvar ulaza u podzemni svijet). Kerber (troglavi pas, biće iz grčke mitologije, čuvar ulaza u Had) je vjerojatno najpoznatiji hellhound, a ovdje bi se pak konkretno trebalo raditi o njegovom britanskom rođaku zvanom Black Shuck, koji po legendama obitava u tom djelu zemlje (Norfolk, Essex i Suffolk). Inače, priče o takozvanim ''crnim psima utvarama'' su najčešće povezane za Britansko otočje (mada ih nalazimo i drugim krajevima svijeta), i zauzimaju vrlo važno mjesto u osebujnoj otočkoj mitologiji.
  • 41. stranica, 3. vinjeta: Omar Sharif?
  • Stranice 42-45: Dylan sudjeluje u Francuskoj revoluciji.
  • 45. stranica, 4. vinjeta: broj Dylanove sobe je 6666 (nisam dodao jednu šesticu).
  • Stranice 51-55: Dylan u ratu (mislim da je u pitanju World War I, zbog uniforma, rovova i bajuneta, ali nisam siguran).
  • Stranice 62-65: Dylan u ulozi detektiva (naravno, neuspješnog).
  • 73. stranica, 5. vinjeta: ''Lasciate ogni speranza, voi che entrate... '' odnosno ''Ostavite svaku nadu, vi koji ulazite. '' – citat iz Danteove ''Božanstvene komedije'' (Pakao: III, 9).
  • 74. stranica: Dylan Dog, stari enigmat, rješava zagonetku adrese proklete krčme. Adresa na kojoj se nalazi je ''Rood 27'', odnosno obrnuto od ''door'' (hrv. vrata) i 2 + 7, što bi bilo ništa drugo doli druga soba (vrata) sedmog kruga Danteova Pakla – odjel za samoubojice.
  • 82. i 83. stranica: Dylan na koledžu (nije se dugo zadržao).
  • 82. stranica, 6. vinjeta: Dylan čita knjigu naziva ''The Book of Magic''. Izgleda da zapravo knjiga tog naziva ne postoji.
  • 83. stranica: Dylanova prva (?) spiritistička seansa, nikako ne i zadnja.
  • Pojavljuju se (mada aktivno ne sudjeluju u radnji) dvoglavi vođa birokratskog pakla Bifronte i ostali kompanjoni mu pakl(ov)i. Ovo im je ako se ne varam sveukupno četvrto pojavljivanje. Prvi su se puta pojavili u DD SR 46 ''Inferni'' (DD ZS 46 ''Dva lica istine, odnosno DD LEX 46 ''Pakao''), drugi puta u DD SR 73 ''Armageddon!'' (DD SD 7 ''Armageddon!''), treći puta u DD SR 108 ''Il guardiano della memoria'' (DD SD 30 ''Čuvar uspomena''), i ovo im je četvrti (DD SR 246 ''La locanda alla fine del mondo'').
  • 92. stranica, 1. vinjeta: možebitna poveznica sa DD SR 100 ''La storia di Dylan Dog'' (DD SD 22 ''Priča o Dylanu Dogu'') ?
  • Alyna bi trebala imati nekakve veze sa grofom Draculom, mada nisam siguran kakve. Čini mi se da je bila jedna od Draculinih ljubavnica/nevjesta... Ne?
  • Jedna od onih stvarno rijetkih epizoda u kojima Dylan ne odvede u krevet ni jednu jedinu žensku.

Evo ga na, u prošloj sam se recenziji bunio kako još nisam imao prilike čitati uratke novijih scenarista DD serijala, i želja mi je uslišena. Michele Masiero... Tko je dovraga Michele Masiero? Kako je ovo prvi njegov rad koji mi je dopao u ruke, krenuo sam u čitanje epizode bez da sam se prethodno informirao na uBC-u. Kasnije sam, nakon čitanja, vidio da čovjeku tamo i nisu baš skloni kada se dijele ocjene za scenarij. Koliko sam vidio to vrijedi ne samo za DD priče koje potpisuje, nego i za one dobrog starog Jerryja Drakea (koji je vremenom, nažalost, postao poznat i kao - Drek), ali to, složit ćete se, i nije neko iznenađenje.

Krećem tako sa čitanjem i shvaćam da je ovo plagijat jedne epizode Sandmana. Pa šta? Odmah kažem, to mi i ne predstavlja neki problem, jer to (je) i Sclavi često radi(o), a zlobnici bi rekli – na tome je i izgradio karijeru. Šta bi onda zamjerili nekome tko iza sebe nema ni deset radova, na tome što je u trenutku stvaralačke krize 'posudio' tuđu ideju (u ovom slučaju od jednog istinskog majstora)?

Nakon što je prihvatio slučaj koji mu je ponudio stari pajdaš Gordon, Dylan (sa Grouchom) dospijeva u Thetford, maleni gradić izgubljen u bespućima engleske provincije. Međutim, sasvim suprotno očekivanjima, problem nisu nategnuti odnosi priprostog lokalnog stanovništva. Ovdje je posrijedi nešto puno veće. Mladi zaljubljeni par nestao je bez traga. Ustvari, tragovi postoje, a vode do šumskog proplanka na kojemu je po svemu sudeći sletio neidentificirani leteći objekt.. Tu naravno na scenu stupa Dylan Dog, stari ekspert kada je riječ o paranormalnom. Nakon kratkog puta po snježnoj mećavi, u potrazi za lokacijom gdje je pronađen automobil dvoje mladih, Dylan i Groucho se gube po šumskim putevima nepoznate provincije, a Buba im otkazuje poslušnost. Groucho ostaje u autu, dok Dylan, ugledavši svijetla neimenovane građevine koja se ocrtava usred mraka šume, pješice kreće potražiti pomoć. Ušavši u nadasve čudno zdanje, kojemu nije mjesto usred šumskog svijeta, Dylan uspostavlja vizualni i oralni kontakt sa ekipom koja unutra prebiva. Osim pričljivog krčmara, čudni se svati tu unutra gnijezde. Sumnjive individue, neobična izgleda i ponašanja, vode svoju igru u zadimljenim prostorijama građevine koja kao da je izbačena iz nekog vremensko-prostornog čepa. I tako, nakon što je prevladao inicijalni šok, Dylan dolazi do zaključka da je najpametnije noć provesti u krčmi, pa kreće po Groucha koji ga čeka u autu. Jednom vani, ponovo se gubi po šumskim puteljcima kojima vjetar divlje vitla snijeg, te ga napada bjesno dlakavo čudovište. Nakon kratkog okršaja u kojem se Dylan krajnje profesionalno odupire napadima agresora, spoznavši svoju nemoć, prisiljen je vratiti se u krčmu, spašavajući vlastitu kožu. (Groucha je lagano pustio vani da se zaledi u autu, mada se kao fol pravi da mu ga je žao...) Međutim, vrativši se u krčmu, situacija se mijenja i dobiva novu dimenziju, kada mu u povjerenju ostali posjetioci postupno počinju otkrivati svoje životne priče...

Vesela ekipa

Krčma na kraju svijeta nudi mnoge udobnosti

Naravno da je ovo nemoguće uspoređivati s originalom, budući da predstavlja tek priču prilagođenu za DD serijal, i ništa više. Čovjek mora priznati Sclaviju da kad je nešto uzimao (pardon - posuđivao) od drugih, onda je s tim imao i neke planove. I iako je nerijetko imao izlete u patetiku, većinom nas je zabavljao. Ovdje Masiero ima par jakih momenata, ali globalno ne uspijeva sve podvući i završiti radnju tako snažno da bi epizoda bila na razini onih dobrih. ''Krčma na kraju svijeta'' je naslov koji je intrigantan sam po sebi (barem meni), pa čovjek i prije početka čitanja puno očekuje. Likovi koji se pojavljuju su neinteresantni koliko su isklišejizirani. Zaista, čovjek bi po naslovu očekivao širok spektar egzotičnih likova, ali bojim se da su ovi koji se pojavljuju tek blijede kopije individua kakve bi neupućeni civilizirani prolaznik sreo negdje na ovim prostorima, u nekoj od ovih naših tipičnih balkanskih prčvarnica. Masiero na kraju koristi i onaj prikaz birokratskog pakla kakav smo već viđali u serijalu, samo što on ovdje nema onu dozu bizarnog i apsurdnog, a budući da cijenjena gospoda Dvoglavi i ostali mu drugari pakl(ov)i ni ne izlaze na scenu, sve izgleda nekako nebitno. Na kraju, pojavljivanje Alyne sa svojim 'moćima' je zakašnjelo, i teško da ćete se odmah sjetiti da ste je vidjeli na samom početku stripa kada ju je Dylan spašavao od grofa Dracule. Objašnjenje povezanosti nje i Dylana je prejednostavno, onako na Burattinijev način.

Giovanni Freghieri, crtač ove epizode, o kome sam nešto pisao i prošli put, pa ću ovom prilikom biti kraći, ponovo podbacuje. Ali, vjerovali ili ne, crtež mu bolje izgleda u c/b tehnici, nego u koloru (svojevrsni fenomen, poput onih bendova kojima live albumi bolje zvuče od studijskih), što pak ne znači da je ovaj put dovoljno dobar. Više od svega, zamjeram mu to što mu likovi ponekad (često ponekad) imaju onu nelagodno izobličenu fizionomiju lica, koja čovjeka automatski asocira na određenu bolest, koju ovdje nećemo spominjati, jer nije red. Ipak, čovjek ima svoje momente, ponekad.

Stvar koja čovjeka iziritira već i prije početka čitanja je ogavna Stanova kopija originalne naslovnice iz Sandmana. Opet kažem, čak ni to kopiranje nije toliki problem, koliko su problem neshvatljiva bezvoljnost (dobro ste čuli), te bezličnost kojom odiše produkt. Iako gospodin Stano sigurno spada u sam vrh crtača DD-a, često za njega vrijedi ona stara narodna: ''Kad se Stanu neda – onda mu se stvarno neda. ''

U ovakvim slučajevima pomaže jedino žvakanje Valeriane officinalis

Sve u svemu, ovo je nekakav prosjek koji će se jednima svidjeti više a drugima manje. Pričica sa prije svega dobrom atmosferom, ali nažalost i sa klasičnom boljkom nedorađenog scenarija. Na kraju, vrijedi spomenuti pozitivne vibracije koje odašilje poruka na kraju – ''Svatko zaslužuje drugu šansu.'' Pa Michele, možda da, a onda opet, možda i ne. U svakom slučaju, lijepo je vidjeti da se ako ništa drugo diže moral i osviještenost o vrijednosti života kod DD scenarista (što Sclaviju nikad nije uspjelo), još kad bi se isto desilo i sa prosječnom kvalitetom epizoda, gdje bi Dylanu bio kraj...

DD VEC 35 Marty

DD LEX 128 Duša od čelika

8, 7, 8, 6

Nisam čitao Sendmena pa nisam znao da je ovo u vezi sa tim stripom, ali ova priča mi je jedna od boljih koje sam pročitao u zadnje vrijeme. Mjesto radnje je zanimljivo, atomsfera koja tamo odiše je čudna, Dilan je izgubljen. Polako ga hvata panika kako da se vrati u svoj svijet. Malo je neobično rješenje da je za sve kriva djevojka koja je uspostavila zabranjeni kontakt i dovela u pitanje opstanak zajednice koja služi kaznu na mjestu koje je ljepše od pakla (ali valjda po zemaljskoj logici sve mora biti ljepše od pakla) uz neke uslove. Crtež je standardan, s tim da ja mislim da bi ovdje bolje legao neke karikaturalni crtež. Naslovna nije nešto.
    29.05.2008
    11:19:00 sati

3, 3, 5, 9

ispodprosecna i losa epizoda. redjanje klisea postaje zamorno kad likovi u krcmi krenu da ispredaju svoje price. a tek "zavrzlama" sa krcmom koju su iskamcili od paklenskih birokrata jer im u paklu nije bilo prijatno (!?) i kako to alina moze da pregovara ili cak nadmudri Smrt pa da jos jednu sansu mladom paru samoubica (?!)

nisam citao album sendmena odakle je maznuta ideja i ne sumnjam da ce mi se opasno dopasti kad jednom dodje na red (beli put !), ali nesto drugo mi pada na pamet u vezi s ovim. vise-manje je jasno da stari dd fanovi nece moci da progutaju ovakve bezvezarije. medjutim mladji narastaji koji nisu citali ceo serijal (sendmena jos manje) bi mozda mogli da budu sasvim zadovoljni ponudjenim, jer i neznaju da smo sve ovo samo 100 puta bolje vec videli ranije.

blestavo crna naslovnica u vc izdanju je najveci adut ovog broja.

22.11.2010
    01:28:00 sati
  • Wicked

3, 3, 8, 6

Prvo da kazem da su mi ocekivanja pred citanje bila veoma niska, a na kraju sam ipak uspeo da se razocaram. Recimo da mi je prvih tridesetak stranica bilo bar iole zanimljivo, odnosno sve do Dilanovog ulaska u krcmu. Likovi koji se unutra pojavljuju su toliko nezanimljivi da sam bukvalno izgubio volju za daljim citanjem. I kada zavrsite sa citanjem tih njihovih dosadnih prica koje pricaju Dilanu (za koje ce se kasnije ispostaviti da su obicne fantazije), sledi  jos dosadnije i neuverljivo razjasnjenje situacije. A sam kraj je verovatno najveca nebuloza od svega. Sendmena nisam citao (planiram da to promenim u skorijoj buducnosti), tako da ne znam koje su slicnosti sa tim serijalom. Sve u svemu, dosta losa epizoda, koja ce posle jednog citanja biti veoma brzo zaboravljena.

23.01.2011
    07:18:00 sati
    Wicked

5, 4, 5, 6

dosadna i predvidiva epizoda. Da nije bilo x slicnih mozda bi bilo i interesatno, ovako...

Freghieri sve gori i gori

28.01.2011
    15:38:00 sati

4, 3, 8, 3

dosadno!

31.03.2011
    02:34:00 sati

7, 8, 9, 8

Meni je ova epizoda super. Nisam čitala ovo što je iskopirao ali me naslov podsjetio na knjigu - restoran na kraju svemira. Radnja je zanimljiva a crtež super. Ljude ponekad nacrta kao da će tog trena izači iz stripa i početi razgovarati sa mnom. Totalno su uvjerljivi. Ako je ovo loš Fregierijev crtež kakav je kad je dobar?

18.04.2011
    13:52:00 sati
  • PJ24MKD

6, 4, 7, 9

Prica je imala potencijal, Masierova realizacija prilicno slaba.
    Naslovnica mi se jako dopada.

08.01.2012
    04:16:00 sati
    PJ24MKD

8, 9, 10, 10

Odlična epizoda, od Gručoovih fora sam se smejao naglas :). Freghieri je najjači crtač i ovde se pokazao u punom sjaju.

14.03.2012
    16:19:00 sati
    ledenastena
  • Ukupna ocjena 57%

8, 2, 7, 6

Zanimljiva ideja, užasna realizacija.

24.03.2012
    20:26:00 sati
  • sasaradisic

9, 9, 9, 10

Sasvim OK epizoda!

02.05.2012
    20:36:00 sati
    sasaradisic

10, 9, 10, 10

Kad sam video da je Sale ostavio komentar moro sam i ja

Ja uopste ne vidim da je ovde plagijat meni se epizoda bas dopala

04.05.2012
    20:08:00 sati

10, 10, 10, 10

Odlična priča, nema veze što je ideja posuđena.

17.06.2012
    13:55:00 sati

7, 6, 8, 4

Citirao bih flamboyanta koji je ovo rečenicom rekao sve: "Ovdje Masiero ima par jakih momenata, ali globalno ne uspijeva sve podvući i završiti radnju tako snažno da bi epizoda bila na razini onih dobrih."  To je to, kratko i jasno. Masiero je pokušao napraviti jednu dirljivu priču ali negdje pri sredini iste se sudario s ledenjakom da bi na kraju totalno potonuo. Sclavi bi ovdje odradio neki zbunjoza kraj o kojem bi čitatelji razmišljali ali ovaj se jeftino izvukao postavljanjem Alyne, a još me više smeta što je izvukla i ono dvoje iz te krčme. Zbog jakih momenata i odstupanja od uvik jednih te istih priča zaslužio je prolaznu ocjenu, ali jedva. Freghieri solidan, naslovnica je zanimljiva ali više volim kad je neki krupniji plan...

29.08.2012
    10:11:00 sati

7, 7, 6, 9

Prica bolja nego sto sam ocekivao.  Osjeca se kao verzija televizijske serije "The Twlight Zone": pakao, izgubljene duse, pa i onaj pakleni pas koji ganja Dylana... epizoda koja iznenadjuje u puno razlicitih nacina.  Naravno, Freghierijev crtez je samo prosjecan (kao inace), i da je bolji, ovo bi dobilo puno vece ocjene, ali eto... Naslovnica je super: misteriozna, tajnovita, atmosfericna.  I Dylan je veoma mali na naslovnici, zato sto je Krcma glavni lik ovdje.  Ovo sigurno necu skoro zaboravit.

05.10.2012
    12:36:00 sati
  • Villain

8, 8, 10, 9

25.10.2013
    15:13:00 sati
    Villain

9, 8, 10, 10

Veoma zanimljiva epizoda,ovo je onaj Masiero koga znam iz epizoda:Nesanica i Misteriozni sused,a Freghieri super

27.05.2014
    14:28:00 sati
    Dylan-Forever

3, 3, 8, 7

Koliko suhoparno odrađeno. Čak bih rekao da ima pokoja dobra zamisao kad ne bih znao da te zamisli nisu Masierove nego od Neila Gaimana. Užasno traljav taj scenarist Masiero.

02.04.2016
    16:57:00 sati

9, 9, 9, 10

Meni se ova epizoda poprilično svidjela.. Baš mi je ono, sjela.. Kada autor uspije stvoriti takvu atmosferu kakvu je Masiero stvorio u ovoj epizodi, ne može se reći da je loš autor.. Ima propusta, ali oni se lako nadiđu (Dylan ostavio Groucha u autu da se smrzne i odlučio prespavati u gostionici).. Mističnoj i napetoj radnji u izgubljenoj gostionici u sred šume, odnosno na kraju svijeta, odnosno u Danteovom paklu (što mi je odličan elemenat priče) uvelike pridonosi i Freghieri.. Crtež mu je čist sa jasnim crtama i kvalitetnim omjerom svjetla i sjene.. Po meni je čovjek odradio sasvim solidan posao.. Naslovnica nimalo ne kaska za scenarijem i crtežom.. Gostionica u krupnom planu u sred ničeg.. Kud ćeš više :)

09.05.2019
    17:34:00 sati

8, 8, 9, 10

13.05.2019
    20:37:00 sati
  • Dexters

5, 5, 6, 7

Tematika koja je imala potencijala za izvoz, ali Masiero jednostavno ne zna oblikovati scenarij. Dvoje mladih, Ian i Sarah, su nit vodilja, o njima nam scenarist želi (i treba) pričati, oni trebaju biti okosnica priče, međutim o njima ne saznajemo ništa bitno. Strip je popunjen sporednim stvarima poput srcedrapajućih priča stanara gostionice, i famoznog dogovora s paklom. Slab prikaz ljudskih osjećaja dodatno otežava skamenjen crtež Freghijerija.

30.07.2019
    00:28:00 sati
    Dexters