Opasne veze

DD VEC 73 | 96 str.

Neobična vampirica Manila, koja je na oči čitalaca nastradala izložena sunčevim zracima, vraća se iz mrtvih zahvaljući igrarijama jedne ekipe (samozvanih) čudaka, i biće joj potrebna Dylanova pomoć...

• Opasne veze
    DD VEC 73

• Relazioni pericolose
    DD SR 282

• Epizoda bez posebnih zanimljivosti, osim nekoliko usputnih referenci na epizode u kojima smo ranije viđali vampiricu Manilu... To su DD #180/181 "Notti di caccia/Il marchio del vampiro" i DD #214 "Manila".

Običaj strip-scenarista da se povremeno vrate nekim ranije iskorišćenim (sporednim) likovima u dugim serijalima nije ništa novo, a ni neobično. Za time autori posežu mahom u situacijama kada nemaju sveže ideje, ali i ne može svaka epizoda biti "kultna" ili "legendarna", u ostalom, a drugo, i mi čitaoci ponekad poželimo da vidimo šta se desilo sa nekim sporednim likom iz serijala koji volimo.

Manila, vampirica, jedna je od zanimljivijih Dylanovih ljubavi (relativno) novijeg datuma, a i jedna od onih uz koju najadekvatnije, ali opravdano, pristaje atribut nemoguća. Otkad se pojavila u serijalu, u dvodelnoj epizodi "Noćni lov/Znak vampira", imala je epizodnu, ali vrlo upečatljivu ulogu. Tome je isprva doprineo vrlo dobar crtež Nicole Marija, ali i način na koji je Ruju izgradio njen karakter, što je potom bilo "zacementirano" od strane Corrada Roija, u epizodi u kojoj Ruju ponovo piše o presimpatičnoj vampirici - po njoj i naslovljenoj. Međutim, čak i u nastavku "Manila", ona ostaje sporedan lik, epizodista, kakav je često i sâm Dylan, više posmatrač, nego akter, pa kao takva, Manila savršeno pristaje uz Dylana, što Roi sjajno dočarava svojim crtežom.

Manila je vampir, stvorenje koje je besmrtno, osim ako ne bude usmrćeno na određeni način - valjda svi znate kako ubiti vampira, ne? - poput izlaganja sunčevoj svetlosti, a ona je, podsetimo se, baš tako i nastradala. Stoga, odluka da među žive vrati jedno nemrtvo biće, čini se kao zanimljiva Rujueva odluka, tim pre što je on taj koji je na velika vrata uveo vampire u serijal. Zaista, jako je čudno da vampiri tako dugo nisu bili deo "Dylana Doga"! Viđali smo ih samo u epizodama "Oni su među nama", potom u tipično sclavijevskom viđenju stvarnosti u "Vampirima", te u "Zvezdanoj prašini", priči inspirisanoj holivudskim klasikom "Sunset Blvd." (ako se ne varam, tu je još i neka kratka priča iz jednog almanaha...).

Međutim, jedno je vratiti lik smatran mrtvim nazad, a drugo dati odgovor na pitanje: a šta sad sa njim, odnosno njom? Da li je Ruju dao dobar odgovor na to pitanje, prosudiće svako ko pročita "Opasne veze", a moje mišljenje je da jeste (osim sâmog čina uskrsnuća, ruku na srce, sve i pored obilnog služenja stereotipima...).

Rekoh zašto smatram da je Manila odlična devojka/nemoguća ljubav za Dylana, jednostavno jer je to što jeste - a zanimljiv je Rujuev pogled na odnos čoveka i vampira! - ali i zbog načina na koji je scenarista izgradio njen karakter: ona je prilično neposredna i ume da se (za)drži po strani. Nije tipičan vampir-predator, hrani se krvlju samo onoliko koliko joj je potrebno da preživi, ali i ne "proizvodi" nove vampire, nema sopstvenu vampirsku "liniju" - ili makar nije imala dok je Ruju nije vratio na ovaj svet...

Sad, ovo je, za razliku od vrlo dobrog "Noćnog lova" i odlične "Manile", epizoda koja je bliža onoj odrednici "mesečna", na način da je dobrim delom trebalo da posluži samo tome da se popuni prostor. Međutim, uspeva mu da, što obično nije slučaj, ne zbrza sve samo da bi priču priveo kraju, jer kraj ovde ostaje otvoren i pomalo intrigantan, ali videćete i zašto, ako već niste.

Ono što se meni posebno dopalo, nije toliko sama priča, koliko struktura priče. Početna ideja biva razrađena kroz ne baš sjajan scenario, ali su njen početak i (pomenuti) kraj koliko-toliko inovativni. Ovo naravno nije prvi put da neka epizoda nema za SBE produkciju klasičan uvod na desetak strana, koji prati isto toliko strana u kojima imamo glavnog junaka u situaciji koja može, ali uglavnom ne mora da ima direktne veze sa pričom, nakon čega usledi solidan, najčešće akcioni zaplet, ali praćen - najveća boljka većine SBE serijala, pa i "Dylana", ali i sâmog Rujua - zbrzanim raspletom i nemuštim krajem, koji su mahom realizovani kroz flashbackove.

"Opasne veze" imaju jako dobar početak: Dylanu neće zakucati na vrata još jedna devojka za ovaj mesec - makar ne odmah - već ga zatičemo kako noću gotovo opsesivno obilazi kuću u kojoj je vampirica nastradala, a koju ne može da zaboravi, ali tako da, zahvaljujući prethodnim epizodama, to ima utemeljenje u onome što je proživeo (naglašena Manilina seksualnost, te razmena krvi sa njom i obostrano spašavanje života). Dalje, (nezaobilazni) flashbackovi su iskorišćeni da razjasne motive i prošlost dvoje glavnih junaka - jer to (ponovo) nisu Dylan i Manila, što smo već imali u "Noćnom lovu" i "Manili", a čemu Ruju ostaje dosledan - ali tako da ih nema previše, isto kao i onih koji su tu da nas podsete na Dylanovu prethodnu vezu sa Manilom. A ako tome dodamo open ending, na sličan način kao u "Savezništvu", nastavku jedne druge "vampirske" epizode, veličanstvene "Duge noći", izvesno je da nas očekuje još epizoda sa vampirima.

Još, budući da je "Dylan Dog" horor serijal, čini mi se kako je ovo jedno prikladno osveženje: trendovski, da, pa čak i ako na momente sve deluje kao tv sapunica, ali kakve veze ima, dok god je zanimljivo, a sa vampirima se, makar za sada, ne preteruje; inače, ove epizode bliže su Barbatinoj svakodnevici užasa (što vrhunac dostiže u pomenutoj "Dugoj noći"), nego Sclavijevom užasu svakodnevice.

Osvrnimo se malo i na crtež: Roi ovde nije sasvim "raspevan" kao u "Manili", ali ostaje na visini zadatka: vrhunska, mračna i teskobna gothic atmosfera, pre svega; spretnim korišćenjem četkice, jer magla je svuda u "Opasnim vezama". Stano je kreirao jako dobru naslovnu, koristeći hladne nijanse, ali ono što na njoj vidimo, toga nema u ovoj priči... Roi crtežom izvlači i spašava određene Rujueve propuste u scenariju, a ako (tj. kada) se Ruju vrati vampirima, koliko god "Opasne veze" bila epizoda tek nešto iznad proseka, ostaje jasno vidljiv potencijal autorskog dvojca i nadam se da će (evetualni) nastavak ove priče biti na jednom višem nivou.

DD VEC 71 Mater Morbi

DD VEC 75 U znaku bola

• danielp

7, 8, 10, 7

Meni je OK strip, malo je glupa fora kako su uradili Manilin resurection

priča teče OK i dvoje klinaca su mi super likovi. žao mi je klinca koji je zaginuo na kraju. Bio je dobar lik. Jedna od epizoda gde Dylan ima sporednu ulogu i to mi je OK.

Plus priče je što Manila spada u neki kontinuitet kojeg ima malu u DyD, a ja se ložim na kontinuitete :)

Roi - Moj omiljeni crtač iako svi kažu da je posustao

Naslovnica OK, ali ne predstavlja ništa iz stripa! WTF pa Manila je prijatelj! Zašto bi kezila zube na Dylana?

25.10.2013
    18:06:00 sati
    danielp

6, 6, 7, 7

Nista narocito.  Epizoda kobejagi obecava neki odlican okrsaj, ili makar dobar i zanimljiv povratak Manile, a u stvari rezultat je veoma prosjecan, stavise i malkice dosadan.  Archie mi je zanimljiv lik, i ono sto je radio citavo vrijeme je konacno na kraju bilo jasno, a i ona Lin je izgleda imala motiv koji nije bio jasan sve do zadnje stranice.  Ipak, Roi je ovdje onaj "novi" Roi - na zalost.  On i Cassertano su bili super crtaci dok je ovaj serijal bio mlad; medjutim, danas bi ih obadvoje stavio ispod i Montanari & Grassanija, jer se njihov stil makar nije promjenio, dok su Roi i Cassertano duboko zasrali.  Naslovnica je lijepo nacrtana, ali obecava nekakav okrsaj izmedju Dylana i Manile, a takvog okrsaja uopste nema u ovoj epizodi.  Ne vjerujem da cu ovo ikada ponovo procitat.

30.10.2013
    09:10:00 sati

4, 4, 7, 8

Složio bih se s recenzentovom konstatacijom da Manila nikad nije imala više od bijedne sporedne uloge. A pojavila se čak tri puta. Pitam se zapravo koja je svrha Manile? Zašto je Ruju neprestano vraća? Kako bi proda par primjeraka više? Kad vraćaš lika moraš imati jasnu ideju što s njim učiniti, nadograditi prethodnu ideju i poći korak unaprid. A Ruju je izgleda ograničen pa se s njom se nikad ne dogodi neki pomak u radnji i razvoju njezinog karaktera, jako je loše urađen lik sa svim tipičnim vampirskim klišejima. Umjesto da se koncentrira na nju on nam u ovoj priči servira neku ljubavnu pričicu s iritantnim likovima dok Dylan samo zuji uokolo i nema nikakvu ulogu u svemu tome. Zapravo me cijela ta priča s ono dvoje iznervirala jer je ona Lin takva prevrtljiva, nezahvalna kuja da to nije moguće. Roi možda nije toliko loš ali ja bih volio vidjeti Manilu nekog drugog crtača. Naslovnica je dobra ali to je opet prevara jer se ovo ne događa u stripu.

28.01.2014
    10:36:00 sati

3, 3, 6, 6

E ovo je vec istinski lose odradjen posao. Nemam cak ni volje da objasnjavam zasto.

28.04.2014
    14:57:00 sati
  • sergej773

Ukupna ocjena 35%

1, 1, 7, 8

12.07.2015
    23:58:00 sati
    sergej773

5, 4, 5, 5

Nakon odlicne premijere vampirice Manile i solidnog nastavka, ova prica je sasvim nepotrebna i tako reci razvodnjavanje lika. Autor totalno bez ideje, isao je samo na to da vrati poznati lik i na taj nacin proda dobro strip. Roi se pridruzio scenaristi i totalno bezvoljno je nacrtao ovu pricu, zamlatio je vecinu stranica crnim tusem, izbjegavajuci na taj nacin prazninu i crtanje detalja.

28.07.2017
    08:03:00 sati

6, 5, 6, 7

Vampiri su u stvari tema koja bi trebalo da bude osnov serijala, ali nekako mi se ove priče ne sviđaju. Jako nelagodna atmosfera vlada u ovoj epizodi, nisam nimalo oduševljen, a posebno je kraj neprijatan. Crtež tu i tamo, naslovna takođe, i pored novog stila.

17.07.2019
    19:39:00 sati

Ukupna ocjena 39%