Priča o Pandori, zdravoj devojci koja prenosi bolesti iako ona sama ne oseća simptome iste.

• U znaku bola
    DD VEC 75

• Nel segno del dolore
    DD SR 284

• Nema posebnih napomena

Patnja, umiranje oduvek su bili mnogo strašniji od same smrti. Put do smrti je gori no samo krajnje odredište, a strah od smrti objektivno ni ne bi trebao da postoji, već nam je naknadno ubačen u um, no ni umiranje nikada nije bilo toliko strašno kao bolest, jer je bolest ipak duža agonija patnje, a umiranje je samo razrešenje te agonije, početak apsolutnog kraja.

Pre svega, jedna od zanimljivijih postavki scenarija koje nam je Enna ovde servirao je svakako vremenski tok radnje stripa, iako u njemu nema ništa inovativno čak ni za Bonellijeve doista rigidne standarde što se inovativnosti tiče. Ovde je vremenski tok (sadašnjost-prošlost, pa polagano napredovanje radnje do spajanja sa sadašnjošću sa početka priče, pa sve do apsolutne budućnosti za oba vremena) dobro došao, ja takve promene u toku vremena u scenariju volim, i uvek ih oberučke dočekam što se tiče ocenjivanja, znači to bi bilo to što se tiče Ennine forme pripovedanja. Ono što je bitno ovde je to da je radnja poprilično linearna, tako da nije ubačeno previše nepotrebnih stavki, pa se radnja dobro uklopila na standardne 94 stranice.

Takođe ono što mi se svidelo u pripovedanju je to što je Enna koristio Dilanova razmišljanja kao validnu formu naracije, pa tako na nekoliko deonica stripa imamo ubačene isečke tekstova iz Dilanovog dnevnika kao naraciju. Dilan nije imao nešto previše zapaženu ulogu, najveću deo priče je bio nemi posmatrač, povremeni katalizator događanja, dok je u raspletu zauzeo ne krucijalnu, ali veoma bitnu ulogu, ali bez te njegove uloge ne bi došlo do epiloga priče. Najveći zalogaj u radnji i atmosferi ovde priče pripao je Pandori Berenford koja je u stanju da izazove bilo koju bolest na bilo kojemu čoveku, isključivo dodirom, a da ni ona sama nije zaražena bolešću koju prenosi drugima. Iako sam ja tokom cele radnje pikirao da se priča završi tragično, i da Pandora smrću plati za zlodela za koja, ruku na srce nije bila jedini krivac, nije se završilo tragično, tako da sam se pomalo razočarao. Ona je vidno razočarana u život, kao da živi reda radi, u teškoj je depresiji koja joj je verovatno veštački usađena.

Dijalozi su odlični, i odlično prevedeni u izdanju Veselog Četvrtka, mada ovde nije bilo previše prevodilačkih zavrzlama jer, Gručo nije odigrao zapaženu ulogu, pojavio se tek u oko 2-3 scene bez velikog humorističkog rafala koji je neretko upotrebljavao u minulim pričama, mada i Gručo je svoju ulogu dosta izgubio u većim brojevima, nadam se da će prilikom ovog svojevrsnog “preporoda” Recchioni veću pažnju posvetiti vraćanju Gručove izvorne uloge u serijal.

Nicola Mari je odradio odličan posao, lepo je dočarao Dilanovo ljubavno beznađe, ali estetika je varijabilna, tkao da će verovatno dosta ljudi Marijev crtež oceniti kao loš, dok će ga drugi vinuti u nebesa. Ipak, Mari je ovde po mom mišljenju iznad svog proseka koji je dakako solidan.

Naslovnu stranicu ne bih previše komentarisao, mislim da sama ideja iste nije dobra, jer ovo ipak nije epizoda koja se toliko vrti oko Dilana, mada dajem joj solidnu ocenu jer je ideja lepo sprovedena u praksu, iako Stanove naslovnice dolaze do izražaja tek nakon originalnog broja 300, u ovim brojevima (250-299) se vidi izrazita promena stila na bolje, a svemu tome lepo doprinosi i kolorit naslovnica u ovom i narednom periodu.

Sve u svemu, Enna nam dosta frišku ideju u Bonelliju priča na veoma dobar način, tako da je ovo po mom mišljenju jedan od njegovih boljih radova Dilan Dogovom serijalu. Ennu odlično sledi i Nicola Mari koji je čini mi se, takođe veoma zaslužan za to što je Enna ideju sproveo ovako dobro kako ju je sproveo, tako da je i izbor crtača dosta pomogao da se stvori jedna ovakva iznadprosečna epizoda iz Dilanovih priključenija, generalno, mogli bismo reći da je jedna od odlika serijala Dilan Dog baš taj, pravi odabir crtača prema scenarijima.

Enna i Mari u pravoj stripovskoj simbiozi, dok je Stano pomalo promašio to sjedinjavanje.

DD VEC 73 Opasne veze

DD VEC 178 Novi Varvari

8, 8, 7, 8

Prilicno dobro. Vidima da su ove novije DD epizoda od VCa uglavnom u vezi nekakvih bolesti i slicnih virusa, haman je ovo tema DDa iz ovog novog doba. Dylan se ponovo zaljubljuje, a ova cura Pandora s kojom je ovdje upetljan je stvarno zanimljiva osoba. Kraj price mi je bio nekako prebrz, skoro pa i konfuzan (pogotovo ona scena u bolnici sa doktorom, sumnjam da sam je skont'o onako kako treba), ali ipak se tema osjeca u vecini stranica, i utisak je stvarno lijep. Zadnjih par stranica sa Dylanom i Pandorom su stvarno divne. Ni Marijev crtez ovdje ne bode u oci kao inace. Naslovnica nije losa, ali nema veze s vezom.
    26.04.2016
    01:48:00 sati

6, 5, 9, 8

Vrlo slabo se sjećam te epizode, a nisam ju čitao baš toliko davno, to već dosta govori. Mari mi je bio odličan, kao i inače uostalom. Bolji od današnjeg Roija, skroz neujednačenog Casertana ili Brindisija koji, nerijetko, brlja zbog brzine itd. Užitak je promatrati tjeskobu kojom zrači Marijev crtež i prikaz njegovog Dylana mi najviše odgovara... Enna je pak nešto bio zabrljao u drugom dijelu, znam da me razočarao završetak, makar kod Enne me često razočara rasplet priče. Zapravo, jedina Ennina dobra priča dosad su mi bili solidni "Prokockani životi", a tamo mi je Mari čak i za nijansu bolje (vrhunski) odradio crtež...

26.04.2016
    15:27:00 sati

7, 8, 8, 9

Iznenađujuće dobro bez obzira na "posuđeni" motiv. Dobar ritam scenarija, relativno nepredvidiva radnja i pomalo ambivalentan kraj bez racionaliziranja i još k tome, ženski lik koji uspijeva pobuditi empatiju - ja zadovoljan.

26.04.2016
    16:39:00 sati
  • zackoljicofil

8, 9, 8, 7

27.04.2016
    20:29:00 sati
    zackoljicofil

7, 7, 9, 7

Sasvim dobar Enna Koji ponovo dobija Marija Kao odlicnu dopunu. Lepo izveden scenarij omogucava ugodno citanje, lik Pandore je upecatljiv I lako "nosi" ceo strip sve do emotivne zavrsnice.
    26.05.2016
    21:27:00 sati

4, 7, 3, 9

Konstrukcija price je dobro odradjena, ima fin tok, ali tema nije posebno interesantna. Mari je smrt za oci.

23.07.2017
    11:48:00 sati

7, 7, 6, 8

Opet isti udar na doktore i njihove mane, kako u stvari ubijaju pacijente. Ne znam, nije mi priča nešto oduševila, mada je svakako iznad prosjeka. Crtež nije sjajan, ali naslovna je dosta solidna.

18.07.2019
    15:28:00 sati

9, 9, 7, 10

Zanimljivo i dobro.

04.10.2019
    12:15:00 sati

10, 10, 10, 10

29.02.2020
    17:41:00 sati
    Patton

9, 7, 8, 8

Priča mi je bila vrlo dobra, samo kraj, kada se doktor pretvara u pošast mi je smanjio dojam.

28.07.2020
    09:54:00 sati
  • Ukupna ocjena 86%

8, 9, 9, 8

08.05.2021
    23:16:00 sati
    Alex Kross

8, 6, 5, 8

Zanimljivo je počelo ali kraj je opet odrađen pomalo jeftino s onom pretvorbom doktora u čudovište i eksplozijom i onih zadnjih nekoliko stranica s Pandorom. Iman osjećaj kao da nešto neodređeno fali u cijeloj priči, to je problem. Mari skoro podnošljiv, naslovnica ok ali pomalo nemaštovita.

20.07.2021
    08:06:00 sati