Veliki san

DD VEC 8 | 96 str.

Mlada i naivna blagajnica sumnja da ju vara njezin zaručnik, koji joj je usto ukrao i cijelu ušteđevinu... Očajna, obraća se za pomoć Dylanu Dogu, koji se nelagodno upušta u jedan, naizgled, normalan slučaj, nesvjestan da će ubrzo prerasti u pravu noćnu moru...

• Veliki san
    DD LEX 97
  • Veliki san
    DD VEC 8

• Il grande sonno
    DD SR 217

• „Veliki san“ ujedno je i naziv jednog od najpoznatijih romana Raymonda Chandlera, s glavnim likom legendarnog detektiva Phillipa Marlowa.
  • Georgine Timper, iako inspirirana likom iz još jednog Chandlerovog romana „Sestra“, u Stanovoj izvedbi nevjerovatno nalikuje Paoli Barbato.
  • Uz spomenutog Chandlera, inspiraciju za ovu epizodu Faraci crpi i iz opusa Dashiella Hammetta, još jednog pisca „hard boiled“ krimića.

Bez obzira na pozitivnu recenziju, ne gajim neku osobitu naklonost prema Titu Faraciju. Naprotiv, ovdje se više radi o određenom obliku netrpeljivosti prema dotičnome scenaristu koju njegujem već od doba njegovog premijernog uratka na ovim prostorima, bezobrazno precijenjenog specijalnog broja „Na ruti Moby Dicka“ (za kojega opravdano smatram da je popularnost DD publike stekao prvenstveno zbog neskrivenog utjecaja i referenci slavnog Melwillovog romana, a manje zbog samostalnog doprinosa vlastitoj priči).

Na ruti Moby Dicka“ ujedno je predstavila i svojevrsni trademark Faracijevog DD opusa; većinom izgrađenog na gomili citata, za smislom za karakterizaciju i djelomično snažne dijaloge, te uz poneku dojmljivu scenu, ali u globalu bez čvrste i pametne priče, te poput nekolicine kolega scenariste, muku mučeći sa efektnim i respektabilnim klimaksom, pokazujući, u onom najkritičnijem trenutku, očigledan manjak vještine i domišljatosti.

Što je donekle i tužno, jer se opet iz Faracijeva rukopisa dalo naslutiti solidno poznavanje i razumijevanje serijala, njegovih temeljnih postavki, mogućnosti i fleksibilnosti. Primjerice, u liku i karakteru Dylana, gdje je Tito (bespogovorno) prihvatio i njegovu romantičnu notu, pa čak i sklavijevsku patetiku (često puta u njezinom najgorem obliku).

No, koliko fleksibilan i poseban Dylan Dog može biti, Faraci je, čini se, najbolje shvatio upravo u „Velikom snu“. Odbacujući ustaljenu formu i uobičajeni, već pomalo monotoni način pripovijedanja, Faraci, i opet na nekolicini citata, gradi nesvakidašnji i simpatični splet žanrova uključujući omiljeni mu noir, humor i nezaobilazni horror. I to startajući bez nekih velikih pretenzija, ne uzimajući se previše ozbiljno i, shodno s time, krećući se više-manje po zacrtanim pravilima književnih predložaka koje je ovoga puta odabrao kao inspiraciju. Pozicionirajući Dylana u naizgled „normalne“ (a za njega užasne) situacije i to poslovično zanesenog, romantičnog, ali i trezvenog upravo onoliko koliko to dotični trenutak zahtijeva. Probijajući se kroz široku lepezu individua i pratećih situacija, ponekad toliko nestvarnih (a opet toliko svakidašnjih) i uvrnutih, Faraci uspijeva držati pozornost i vješto se opirati predvidljivosti, dok svoju nadahnutost najviše pokazuje u liku Georgine Timper, krhke blagajnice sa očitim (i bezrazložnim) manjkom samopouzdanja kojoj bi itekako dobro došla veća doza povjerenja u samu sebe. Naizgled ništa čudno ili naročito vrijedno spomena, kada je (ovdje itekako raspoloženi) Angelo Stano ne bi portretirao toliko nalik (omiljenoj nam) Paoli Barbato.

Svoj „horror“ element priča doživljava u urnebesnoj završnici, više komediji nego jezi, kojom Faraci do tada naizgled zasebne elemente elegantno sklapa u zajedničku cjelinu, bez naročitog traga bilokakve naivnosti ili isforsiranosti. Dakako, svemu tome itekako pomaže ležerno crnohumorni ton priče, jer bi se u nekom drugom, ozbiljnijem, slučaju svemu ovome teško moglo tako jednostavno progledati kroz prste.

DD VEC 7 Prokleta knjiga

DD VEC 9 Naslikani košmar

7, 7, 8, 5

Horor noir kako bi ga ovdje mogli nazvati, fino funkcionira kao kombinirani podžanr kojeg je svako barem jednom u životu htio isprobati kao u Dylanu. Sjetimo se Sclavijeve "Ljepota demona" ili Meddine "Treće strane medalje" (možda je bilo i više, no ne padaju mi na pamet trenutno). Faraci, kako je recenzent i napomenuo, ovdje se elegantno i uspješno kreće kroz niz žanrova i tema. Naslovnica čak malo podsjeća na Evil Dead 3. dio, s Dylanom kao Ashom, a i atmosfera tijekom cijele priče malo jest otkačena. Kako sam očito dobro raspoložen, priča mi je došla ko pravo osvježenje. Još nisam čitao ovakvog Stana, budući da sam ga preskočio u "Misterijima Venecije", no sviđaju mi se njegovi izleti u nadrealno i halucinantno.

16.01.2010
    18:01:00 sati

5, 6, 6, 7

Ništa specijalno, jedna od lošijih epizoda koje je do sada izdao VČ...
    16.01.2010
    19:06:00 sati

8, 7, 8, 8

Solidni Faracijev uradak. Nemam ništa protiv scenarista tako da očekujemsa zadovoljstvo a ne zgražanjem uvijek neko njegovu novu priču. Za razliku od bezličnosti ostalih scenarisat, kako je recenzent primjetio, Faraci zna pogoditi Dylana. A zna imati i dobar humor.
    16.01.2010
    20:14:00 sati

9, 9, 9, 7

Meni je ova epizoda jedna od omiljenih, savršeno pitka (kao i većina Faracijevih ostvarenja, tako da se uopšte ne bih složio sa recenzentom po pitanju kvaliteta ovog autora), neobičnija od većine drugih , uglavnom melanholičnih epizoda.Osim toga noir žanr je meni omiljen pa mi je ovaj Dilanov "izlet" utoliko bolji. Stano na standardno visokom nivou, a Faracijeva lakoća pripovedanja kasnije se nastavlja ( u mom slučaju) u iznenađujuće  simpatičnoj ediciji Bred Barona.

16.01.2010
    22:10:00 sati
  • wele

7, 6, 9, 6

jedna od boljih dilanovih epizoda u VC.

16.01.2010
    22:12:00 sati
    wele
  • Chupavi

8, 8, 9, 9

Meni se iskreno dopala ova epizoda jer je razbila monotoniju jer se ono ,,nadprirpdno" pojavljuje tek na kraju i to igrom slucaja ne ocekivano i zbog toga ova epizoda zasluzuje dobru ocenu

19.01.2010
    23:02:00 sati
    Chupavi
  • Mhejl

7, 6, 7, 7

Kada sam prvi put čitao ovu epizodu, proglasio sam je za jednu od najlošijih u VČ izdanju. Ipak, na drugo i treće čitanje stvari su legle na mijesto. U prvih mah sam priču shvatio previše ozbiljno. Ne, ovo nije naročito oizbiljan strip, već komična verzija noir Dilana, koja uspijeva i da bude prilično zabavna, puna neusiljenog humora. Stano ne oduševljava ovdje, naročito ako ga uporedimo sa nekim ranijim radovima. No dobro, ni najveći majstori nisu baš uvijek jednako kvalitetni...

31.01.2010
    12:51:00 sati
    Mhejl

6, 7, 10, 8

uobicajeno neobicna sprdacina koja bi savrseno legla u almanah ediciji (ili u gigantu). iako se cini da bi ovakav scenario mogao napisati i ja ili bilo ko drugi, daleko je ovo od tresa kakvim smo cesto zasuti od nekih autora. nekako najklasicniji noir dosad kod dilana, sve obavezne komponente su tu + prilicno duhovitosti (vrhunac je naravno sam "horor" finis sa sve svinjolikom bog-demonom :) )

stano briljantan!

23.02.2010
    01:39:00 sati

9, 8, 8, 6

Meni je ovo odlično. Ovakav Dylan, pomalo komičan i u stilu Lea Pulpa je dobitna kombinacija, baš pravo osvježenje. Uživao sam u čitanju, u situacijama, čitajući oblačiće, Groucho je odličan, baš i kao i onaj mafijaš te njegov pomoćnik. Bojao sam se na kraju kad sam vidio onog demona sa glavom vepra pred klanje, ali ipak se na kraju sve dobro završilo. Stano je odradio dobar posao, ali nekako mi se čini da je on bolji ilustrator i da mu više leže naslovnice . I zadnji kadar je odličan - u stilu "prljav je to posao, ali neko mora da ga odradi" savršeno zaokružuje ovu sjajnu epizodi. Palac gore!

20.03.2010
    21:10:00 sati

7, 5, 7, 5

Malo drugačiji Dylan-više detektivski nego horror. I sve je nekako prosiječno. Vise sam ocekivao od Stanova crteza. isto tako ni naslovnica nije nesto.

03.08.2010
    13:03:00 sati

10, 8, 8, 6

Prica je odlicna, netipicna za Dylana, ali izvedena na dobar nacin. Posljednji dio stripa mi se ne svidja, bolje bi bilo da je prica isla do kraja u detektivskom stilu umjesto sto su se pojavili zombiji i demon.

24.08.2010
    23:45:00 sati

8, 8, 8, 10

I meni je taj dio s demonima nekako suvišan, ali sam shvatio da je baš potreban ovoj epizodi. Najedanput je promijenio cijele postavke netipične Dylanove epizode u tipičnu, a više je smiješan nego zastrašujuć pa nekako i pristaje noir dijelu. Faraci se namjerno poigrao s tim, želio je da se vidi kontrast a i poručiti da Dylana očekuju čudovišta i noćne more čak i kad se pođe baviti "običnom" istragom. Nema bijega od onoga što mu je sudbina namijenila. Dobar uradak Faracija, sa nekoliko zanimljivih likova kojih nećete odmah zaboraviti sutradan.

03.06.2011
    18:25:00 sati

3, 6, 9, 6

A meni je suvišan i prvi dio dok je drugi, ne samo suvišan, već i imbecilan i nepotreban. Priča je zbilja neobična za DD, ili barem tako počinje, a počinje k'o da je riječ o nekome drugorazrednom krimi romanu. Kroz prvih šezdesetak stranica me čudilo kako je ovo uopće bilo prihvaćeno da se objavi. Ono s demonima je bio pravi šok. Da nije kakve-takve solidne izvedebe ovo bi bila zbilja kaotična priča. Srećom, tu je Stano koji uvelike podiže ocjenu.

08.07.2011
    18:19:00 sati
  • Umri_Muški

8, 8, 8, 8

nakon dugo vremena jedan zabavan DD. ne kažem da ostali nisu užitak za čitati, ali ponekad nisu zabavni.

04.09.2011
    14:14:00 sati
    Umri_Muški
  • PJ24MKD

8, 8, 8, 8

Faraci me pozitivno iznenadio sa ovu zabavnu pricicu. Stanov crtez mi se ovde bas dopada - a nisam neki veliki fan njegovog stila.

08.01.2012
    03:38:00 sati
    PJ24MKD

8, 8, 8, 8

Vrlo zabavna priča.

21.05.2012
    14:23:00 sati

7, 5, 9, 9

Epizoda koja je puno bolja, a pogotovo dosta drugacija, nego sto naslovnica obecava.  Prvih 80 i kusur stranica, kad Dylan trazi onovg prevaranta, vjernika one Georgine Timper, su vrlo dobre; ali ono sranje na kraju, sa onim demonima u podrumu kad je Dylan zarobljen, to je dosta pokvarilo dobar ukus ove epizode.  Ipak, ima vise dobrog nego loseg ovdje, pogotovo Stanov crtez, koji je skor vrhunski.  Naslovnica je dobra, takodje Stanova, ali jedina kritika ovdje mi je to sto daje pogresan dojam o ovoj epizodi.  Volio bi da se nesto 'desilo' izmedju Dylana i one Georgine, jer je ocito da je nekakva tenzija postojala izmedju njih dvoje.  Medjutim, jedna velika rupa u ovom scneariju je onaj prevarant od njenog vjernika, koji se odjednom na kraju pretvori u dobrog i postenog covjeka.  Georgina ga prihvati nazad tek tako, zato sto joj je rekao, "ja sam samo prokockao nase pare, i sada sam prvi put u zivotu pobjedio, hadje da se vjencamo, jer nisam izgubio pare."  A to sto ih je kockao, to nista ne znaci?  Sta bi bilo da ih je izgubio?  Tih zadnjih par stranica su bas prebrzane, tako da je ukus, kao sto sam vec spomenu, malo 'gorak' na kraju price.

19.08.2012
    03:39:00 sati
  • writer

8, 7, 8, 7

Simpatična epizoda, kakvu dosad nismo imali prilike da čitamo ;)

17.05.2013
    16:00:00 sati
    writer

9, 9, 10, 9

Što god drugi rekli za ovu epizodu, ja mogu samo reći da je SAVRŠENA!!!

13.09.2013
    11:14:00 sati
  • Ukupna ocjena 97%

10, 9, 10, 10

Super epizoda!Preporucujem

25.03.2014
    17:42:00 sati
    Dylan-Forever
  • DragonSlayer

5, 3, 8, 6

Ne znam čemu ovako velike ocjene, za ovu epizodu bi bilo previše reći i da je prosječna

Sreća pa je tu Stano da popravi prosjek

01.07.2015
    14:25:00 sati
    DragonSlayer

7, 9, 9, 7

Zabavna i netipična epizoda s završetkom u stilu horror komedija. Stano odličan.

06.12.2015
    20:01:00 sati

8, 9, 10, 8

Meni osobno ovo je prosječna Dylanova epizoda koja ima dosta svojih pozitivnih strana.. U prvom redu to je humor koji je dosta dobar u ovoj epizodi, zatim to je sam lik Georgine Timper i na kraju to je zanimljiv završetak epizode.. A da i ne spominjem jako dobrog Stana.. Naslovnica je također u duhu cijelog tog humora, solidna..

17.01.2016
    09:41:00 sati
  • RadioClash

8, 8, 6, 6

07.04.2016
    22:43:00 sati
    RadioClash
  • Ukupna ocjena 86%

8, 9, 9, 8

24.05.2019
    00:30:00 sati

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Kada Dylan nastupa u zaokruženoj priči, teško može podbaciti.

11.09.2019
    19:47:00 sati

7, 8, 7, 6

Čitao prvi i jedini put pre 4-5 godina. Duhovita i pre svega lepo vođena noir pričica sa fantastičnim / čudovišnim elementima, koji su definitivno razlog što će mnogima delovati kao treš. Prva strana mi je jedan od najboljih uvoda u DD serijalu. Poslednja strana apsolutno u DD duhu. Priči sam prvobitno dao 6, ali menjam u 7.
    Stanov crtež daleko od onog u Ničijoj priči, ali ipak sasvim zadovoljavajuć.
    Kada sam ovaj strip kupio na sajmu na slepo, privukla me je naslovna strana - kako, ne znam. Trešerica obična, ali ispod šestice ne dam. Zanimljivo je kako strip počinje i razvija se u potpuno suprotnom pravcu od prikazanog na naslovnici, pa to malo zbuni čitaoca.
    Videćemo kakav će utisak biti na drugo čitanje.

22.01.2020
    14:05:00 sati

7, 7, 10, 8

Samo sam ocekivao da iskoci i Radovan III uz nesrecnu Georginu... Salu na stranu, fina, pitka, zabavna i relaksirajuca epizoda. Mozda sa pomalo imbecilnim zavrsetkom, ali Boze moj, nije ni sama prica bila na nekom intelektualnom nivou. Stano razbija.

01.04.2021
    08:04:00 sati

7, 8, 9, 8