• Avebury – najveći kompleks megalita na svijetu, sastoji se od tri kamena kruga, važno turističko središte i važan sajt za moderne pogane
  • Str. 66. – tablica na autu - DD3MM
  • Exernsteine u Teutoburškoj šumi – drevno paleolitičko mjesto obožavanja, lokacija svetog poganskog stupa poznatog kao “Irminsul.” Moderna meka za neopogane i neonaciste.
  • Reference na serijale - str. 148. „Planeta mrtvih“, str. 150. „Martin Mystere & Nathan Never“
  • Str. 180. pojavljuje se Zagor!
  • Trideseta obljetnica „Divova dobra i zla“, odnosno „Incubi“ #275-280 izlazio od 6. do 11. mjeseca 1988. godine
  • Posvete na stranicama 182.-183. - Dampyr (Nicola Genzianella), Dragonero (Giuseppe Matteoni), Gea (Luca Enoch), Mali rendžer (Giancarlo Alessandrini ), Occhio Cupo/Mračno Oko (Lucio Filippucci), Furio i Agent V.T.7 "L'inafferrabile" (Giuseppe Palumbo). Furio i Agent V.T.7 bili su glavni akteri prvog ikad Bonellijevog team-upa 1942. godine na stranicama tjednika L'Audace.
  • Furio Almirante, poznat kao i Furio a kasnije i kao Furio Mascherato, stvorio ga je Carlo Cossio 1940., a prvi put izlazi 1940. u izdanju L'Audace, divenendone presto uno dei cardini
  • Occhio Cupo ili Mračno Oko kreirao Gianluigi Bonelli 1984., a crtao ga je Aurelio Gallepini, pripada pustolovnom žanru, u dvotjedniku serije Serie d'Oro Audace (Zlatna Serija), u izdanju Edizioni Audace.
  • Str. 88., Rufus T. Firefly (Groucho Marx) i Miss Teasdale (Margaret Dumont) su glavni likovi filma Duck Soup ili Pačje juhe, poznate komedije braće Marx
  • Helligenovi izumi – robot Titan, androidi
  • Izdanje ima i alternativnu naslovnicu Angela Stana – hommage naslovnici prvog dijela DD&MM

Ultimativni multiverzumski omniteam-up!

Ako postoji ikakav rekord u broju likova korištenih u jednom team-upu, onda je to zasigurno ovaj Recagnov strip. Ako ste ikad čitali Martina Mysterea (profesor tipa Indiana Jones,u zadnje vrijeme više voli rješavati misterije iz kauča), zasigurno ste nabasali na dotičnog Carla Recagna. A ako ste stalni čitatelj Martina Mysterea, onda znate da je Carlo Recagno, majstor odugovlačenja i repeticije. Ali istodobno i najsličniji Castelliju po erudiciji i logoreji, stilu i temama. Boljeg nasljednika nije mogao naći. Ako je vjerovati uvodniku, a radio ga je Recchioni, glavni urednik na serijalu Dylan Dog i pogovoru koji je radio Castelli, glavni urednik Mysterea, ovo djelo je (skoro) u potpunosti Recagnovo dijete. Ako ne računamo Castellijeve ideje i njegovih četrdesetak stranica scenarija, Recchionijeve i Burattinijeve uvide u univerzume spojenih junaka, Dylana Doga i Zagora, onda je to to. Najvažniji team-up je dakako onaj Martina Mysterea i Dylana Doga, čiji susret po nahođenju izazove rađanje mračnih sila, no tome moramo pridodati i onaj Zagora, odnosno Hellingena. Xabaras je već gostovao u Zagoru, pa je vrijeme da Hellingen gostuje u Dylanu Dogu.

Susret Dylana i Martina u Londonu

Zašto Hellingena možemo strpati u dva dodatno različita univerzuma? Koje su to njegove karakteristike negativca, zakletog neprijatelja, da bi mogle poslužiti da efektivno gostuje i bude dio Dylanovih ili Martinovih priča? Pravim imenom Garth Hellingen, genijalni znanstvenik i bijeli supremacista sklon destrukciji. I dok je jasno zašto kao genijalni ludi znanstvenik gostuje u Mystereu, (vidi Mr. Jinx, dr. Phibes), zašto bi kao supremacista funkcionirao u Dylanu? Burattini je u svojem prijašnjem povratku Hellingena razradio Hellingenovo porijeklo, dao mu ime, pozadinu, dodatnu karakterizaciju. On je ksenofob, šovinist, rasist, invalidofob, možda i antisemit?, beskrupulozni psihopat i ubojica, te najgenijalniji um svih vremena. Sjetimo se da postoji beskrajan broj „Paklova“, svaki posebno dizajniran za najveće muke određenih osoba. Kako Hellingen mrzi, odnosno prezire sve što nije po njegovom standardu normalno – invalide, crnce, Indijance, LGBT, manje inteligentne, takav Pakao je i dobio. Njegov najveći strah pretvoren je u vječnu stvarnost što ga je dovelo do ludila. Tako Hellingen postaje zao, postaje čudovište, a Dylan je najbolji lijek za čudovišta.

Možda je ovo ponavljanje sukoba između Hellingena i Zagora iz kultne Sclavijeve sage „Duhova dobra i zla“ suvišno, no spomenimo da se ovdje također željela napraviti posveta 30 godina te legendarne borbe. Cijela ta 5-dijelna priča objavljena je od šestog do jedanaestog mjeseca davne 1988. godine. Nevjerojatno da je od tog momenta prošlo već 30 godina i mi i dalje pričamo o tome. Tko bi rekao. Kad smo već kod ponavljanja toga momenta, Antonio Serra je u svom Nathan Never gigant #1 također napravio multipli team-up kroz univerzume. Sclavi je tih davnih dana bio praktički tvorac multiverzuma kad se o tome još nije ni pričalo.

Borba između dvojice vječnih neprijatelja nadilazi granicu između života i smrti. Ona ne može biti sadržana samo u jednoj stvarnosti. I odjeci njihova sukoba čut će se u svim mogućim kutevima vremena i prostora!

Zagor protiv Hellingena u epizodi Divovi dobra i zla

Recagno je sebi zadao vrlo zahtjeva zadatak. Sadržati sve elemente univerzuma DD i MM u jednoj epizodi, a također spojiti ih s drugim univerzumima. Tako recimo iz DD univerzuma (novog vala) srećemo okultiste izumitelja Lorda Wellssa i medija Mariju Trelkowski, Smrt i direktora Paklova, klasičnu postavu Dylana, Blocha iz penzije Groucha i njegove telefonske sekretarice, te detektive Raniju i njezinog partnera. Iz MM univerzuma srećemo klasičnu postavu Martina, Javu, Dijanu (u spavaćici!), Angie samo u gaćicama te štovanog okultista Deeja i bezvrijednog crva i erotomana Kellyja. I to nije sve. U paralelnom svemiru srećemo Dylana iz spin-offa „Planeta mrtvih“ i robotskog Martina iz Nathan Never/Martin Mystere team-upa.

Naš Jerry Drake aka Mister No također se provukao kroz scenarij, njegova živopisna mašta picoljupca iznjedrila je još tijekom drugog svjetskog rata zamamnu figuru crne fatalne žene, otjelotvorenje atlantidske tehnologije iz medaljona. Dok je Hellingen glavni negativac, Zagor je ovdje kao esencijalna suprotnost, dobro protiv zla, u krugu borbe koji se okreće od početka vremena. Ah da, zaboravio sam nabrojiti i likove iz Zagorov univerzuma – Manitu Kiki, Hellingen, Zagor i njegova sjekira, te pretpostavljam neki današnji Akotov potomak s brda Nataani, ili potomak Četverookog. Četverooki je također bio moćni vrač, a u sanduku gdje se nalazila sjekira bile su i naočale koje su zaštitni znak Četverookog.

Kao što ste mogli vidjeti, lista je zaista impresivna. Kad čitate priču vidjet ćete da je svaka riječ na svome mjestu, svaka šala i pošalica točno odgovara karakteru lika iz kojeg univerzuma dolazi, da likovi nikad ne ostanu bez riječi. Znači, skripta i dijalozi su tako ispolirani, kao da mogu zamisliti Recagna kako stoput prolazi nad jednim pa drugim dijalogom, zajedno s ostalim urednicima Recchionijem, Burattinijem i Castellijem da bi dobio savršeni scenarij. A kad je savršeno zvuči malo plastično. Isto tako događaji se nižu munjevitom brzinom, ideje i preobrati se izmjenjuju jedni za drugim, ponekad manje ili više uspješno. Kad sam vidio koje sve funkcije je sad dobila murchadna koju je Martin koristio dosad samo za omamljivanje - istjeruje duhove, eliminira spektralne emisije…

Titan napada

Hellingen je postao pravi klišej, klasični egzemplar ludog znanstvenika čiji genijalnost nadilazi vrijeme i prostor. On se prilagođuje svakog situaciji, atlantidsku tehnologiju upija instantno, i zahvaljujući svojoj beskonačnoj zlobi djeluje besprijekorno i bez predumišljaja. Otud i naziv epizode „Ponor zla“. Iako on ima dvostruko značenje, atlantidska baza u Teutoburškoj šumi u Exernsteinu dosta postaje pravi pravcati ponor zla. S druge strane Hellingenova duša toliko je potonula, puna je zla i mržnje kao pravi ponor zla. Pogledajte samo kad Hellingen muči Angie i poput pravih nacističkih znanstvenika iz koncentracijskih logora pušta smrtonosni plin u staklenu komoru i govori joj da će umrijeti. Baš podmuklo i zlo.

Freghieri je nadmašio samog sebe. Do fino nijansiranog sjenčanja uz čisti chiaro-scuro do prilagođavanja stila i kadriranja situaciji ili kadrovima koji su ili izvan tekućeg vremena ili u nekom drugom kontekstu. Ima tu i puno gostovanja, i svi su oni navedeni u zanimljivostima. Predgovori Recchionija i Castellija baš su mi zanimljivi, i šteta što se i Burattini nije oglasno. Ima bi štošta za reći. Kako bilo, zanimljivi ultramultiverzumski team-up koji priziva u sjećanje neke od kultnih događaja u povijesti Bonellija i obilježuje razne obljetnice, a to uvijek nadraži čitatelje bonellijevce – nostalgija… ;)

Susret Dylana i Martina

DD & MM SP 1 Posljednja stanica - užas

8, 6, 8, 8

Sviđa mi se koncept, kroz susret Dilana i Martija ispričati puno veću priču koja uključuje hrpu ostalih Bonelli likova i usput ih povezati u neku vrstu Bonelli univerzuma, a da ne spominjemo činjenicu da je Hellingen, najveći Zagorov neprijatelj, ujedno i glavni negativac ove priče.
    Očito je bilo koliko se scenarist oslanjao na Sclavijeve Divove dobra i zla, čak sam se i naježio na onu scenu kada mjesec eksplodira a sve to promatra "čuvar sjekire" koji živi na brdu Natani, definitivno trenutak za pamćenje! Što tek reći na zanimljiv miks okultnoga, crne magije ili činjenicu da se Dilan našao u onoj slavnoj Akronijanskoj kabini za teleportaciju.
    Sve je to jako dobro zamišljeno, ali Recagno nije Sclavi, a bogme to nisu ni Castelli ni Burattini čije prste osjećamo kroz cijeli strip. Posebnu primjedbu imam na plitkost Hellingenove motivacije i scenarističko inzistiranje na hitlerovskom, rasističkom, identitetskom Hellingenu kojeg je Burattini u svojem zadnjem pokušaju promovirao. Tu Recagno pokušava poentirati čak stavljajući Obamu, Gandija i Mandelu u jedan kadar kao neke simbole dobra ili nešto slično, ali dok Mandela i Gandi još i mogu proći ne znam što Obama tu radi. Jasno mi je da je Recagno vjerovatno neki ljevičar ali ti njegovi pokušaji da ubaci dnevnu politiku nisu nešto pridonijeli priči.
    Sclavi je zahvatio jako duboko i kako netko reče u Divovima dobra i zla je pokušao ispričati nešto o samoj prirodi dobra i zla a Recagnovi i Burattinijevi pokušaji u usporedbi s time izgledaju diletantski i konfuzni.
    Dobar koncept i hvalevrijedna inicijativa s Bonellijeve strane ali trebalo je scenarij povjeriti nekom talentiranijem.
    Veselom Četvrtku pohvale za brzo objavljivanje ovakve bitne priče i to u Zlatnoj Seriji.

03.09.2019
    20:20:00 sati
  • doktor78

9, 9, 9, 9

Nakon katastrofe zvane "Smak svijeta", moram priznati da sam sa skepsom uzeo čitati treći susret Dylana i Martija. Na svu sreću, nisam bio u pravu. Odlična epizoda sa odličnim crtežom. Jedina zamjerka Freghieriju na prikazivanju Hellingena.

03.09.2019
    20:41:00 sati
    doktor78

9, 9, 9, 9

Scenarij: Alfredo Castelli & Carlo Recagno, supervizor: Roberto Recchioni, savjetnik: Moreno Burratini
    Crtež: Giovanni Freghieri + cijela ekipa
    Naslovnice: Angelo Stano, ZS B i C: Siniša Banović

Kratki sadržaj:

Dylan i Marty su ponovnim susretom opet izazvali mračne sile i sada trebaju spriječiti apokalipsu. Ovaj put imaju neočekivanog, genijalnog i opakog protivnika, a za njega savladati trebat će pomoć Duha...

Komentar:
    Team-up koji učvršćuje i povezuje Bonelli univerzum na zanimljiv, pa i lukav način. Način koji će natjerati okorjele Bonelli fanove na skupljanje junaka kojeg su dosada uspjeli izbjeći.
    Za razliku od prethodnih team-upova ova dva junaka, ovdje se uvelike širi priča, pa bih ovo nazvao prvim sveBonelli team-upom.  Dovoljno je kazati da priču otvara Jerry Drake, a nije zaboravljen ni Kit Teller.

Pročitao sam sve priče i serijale na koje se ova epizoda nadovezuje, pa je stoga razumljivo da je teško da ne budem impresioniran. Pravo je pitanje kako vidi ovu priču netko tko nije pročitao ništa ili malo od navedenog?

Burratini je, još jednom, krivac za negativne elemente. Iako ima pozitivnih elemenata, glavni negativac je loše okarakteriziran, sveden na luđaka i ekstremnog rasistu kojem ni samom više nije jasan cilj njegova djelovanja. Taj dio je nategnut do boli, ali progledat ću mu kroz prste zbog dobrih i upečatljivijih dijelova. Ne smijem dalje jer bih puno toga otkrio.

Freghieri je ovdje ponovno u rangu njegovih najboljih ostvarenja. Zanimljivo je što više crtača sudjeluje u priči zavisno o vremenu, likovima i mjestu događanja. Posebno se ističe Giuseppe Palumbo koji crta povijesne dijelove. Mene oduševljava njegov precizan i detaljan crtež. Samo što je ovaj standardni Bonelli format premali i na većem formatu bi još više ta preciznost i detalji došli do izražaja.
    Stanova naslovnica odlična u punom formatu, a još bolje je što krasi ovu recenziju.

Zaključak bi bio da priča nema neku dubinu, ali ima trenutke koji sigurno drmaju i najjače od nas Bonelli fanova.
    Pravim Bonelli fanovima ovo ne može biti loše, pogotovo onima koji prate glavni Bonelli "timeline": Zagor - Mister No - Marty / Dylan - Nathan.

04.09.2019
    01:16:00 sati

9, 8, 8, 8

04.09.2019
    06:52:00 sati

8, 8, 10, 9

Team -up je forma koje nisam osobiti pobornik, čak bi se moglo reći upravo suprotno. Stoga sam od ove priče stereotipno očekivao potpuni krah, ali ostao ostao pozitivno iznenađen, u svakom pogledu. Preporuka.

04.09.2019
    11:12:00 sati
  • Sarghan

8, 7, 9, 7

Više-manje se slažem sa solarovim komentarom. Koliko god me strip u jednu ruku oduševljava, toliko me i razočarao. Ima i genijalnih scena, ali opet i nekoliko od kojih boli glava. U konačnici, sviđa mi se ideja i kako je Recagno povezao sve te elemente, ali mi fali ono "nešto" u izvedbi. Koliko se vidi utjecaj drugih scenarista u priči te da autor savršeno pogađa i nadograđuje "nepoznate" mu likove, toliko se vidi i da Recagno ne barata najbolje sa likovima za koje nije ništa pisao. No s druge strane, sve djeluje savršeno ukomponirano tako da mi možda ipak nije da mi ne odgovara priča koliko izvedba karakteristična za slične team-up priče. Ambiciozno zamišljeno i provedeno, no ne sasvim zadovoljavajuće koliko pruža tema i priča ovakvih razmjera.

04.09.2019
    17:49:00 sati
    Sarghan

10, 7, 9, 5

Trideset godina je prošlo od legendarnih Divova dobra i zla. Trideset godina od kada je svjetlo dana ugledala jedna od najboljih epizoda ikada u svijetu stripa. Priča koja je imala za temu vječnu borbu između dobra i zla, ovaj strip je jedna divna posveta toj legendarnoj epizodi i cjelokupnom SBE univerzumu.

Ne treba ovdje očekivati da sama priča nadmaši divove, ali dovoljno je kvalitetna za jedan takav jubilej. Zagor i Hellingen, dva predstavnika dobra i zla, dvije totalne suprotnosti, još jednom su se sukobili i mulitverzum je bio svjedok te borbe. Dok su svi ostali junaci predstavljeni kao normalna živa bića sa posebnim mjestom i zadatkom u svom svijetu, Zagor stoji iznad svih njih, kao ultimativni predstavnik dobra, najveći borac koji postoji u SBE mulitverzumu. Zagor je dobio mjesto koje zaslužuje, skroz gore, kao najveći od svih.

U cijeloj paleti likova koji se pojavljuju, autor je dobro prikazao sve osobe onakvima kakvi zaista i jesu. Dok se kod Dylana dosta toga vrti oko depresije i žena, scene u kojima se Misterija pojavljuje su sasvim u njegovom stilu, naime sa mnogo teksta, rastegnuti dijalozi, na momente dosadni.

Indijanac koji je čuvao Zagorovu sjekiru je najvjerovatnije neki potomak od Mnogookog (nikakav Četvorooki, dee. Mnogooki ili Mnogo Očiju). Pitam se samo kako je to moguće, s obzirom da je on već djedica u avanturama koje poznajemo. Koliko znamo on nema djecu, pa ispada da je nakon sedamdesete napravio dijete. Mada, mora se reći da nije precizirano ko je tačno Indijanac iz priče, možda uopšte nije u krvnom srodstvu sa Mnogookim.

Na stranu to, zapala mi je za oko jedna već greška, čudim se da nisu autori to primijetili i na vrijeme reagovali. Hellingen spominje u više navrata kako je bio aktivan prije 150 godina, što bi u ovom slučaju značilo tamo negdje 1870, ako uzmemo u obzir da je strip objavljen 2018. U više navarata smo vidjeli i najnovije modele pametnih telefona, pa se 2018. može bez problema da potvrdi kao godina ove avanture. Ukoliko uzmemo u obzir da su se Zagorove avanture dešavale sredinom tridesetih godina devetnaestog vijeka, to baš i nema nekog smisla. Bez obzira na greške takve vrste, ovaj strip je zaista prava poslastica.

Ovdje je došlo do izražaja kako je Hellingen zaista opsjednut nacionalizmom, rasizmom i mržnjom prema svemu što ne odgovara nekim njegovim zamislima o normalnom čovjeku. Burattini je u nekoliko navrata aludirao na to u epizodi „Hellingenovo nasljeđe“, ovdje je autor to jasno i glasno podvukao. Međutim, ima ta jedna scena u ovoj priči koja je bacila sjenu sumnje na sve to, naime u jednom momentu se Hellingen pita šta ako je on pogriješio, šta onda ako je cijeli svoj život protraćio na NIŠTA. U tom momentu prošlo mi je kroz glavu da Hellingen ima veći strah od neuspjeha nego od bilo čega drugog. On je zastupao tezu dominacije bijelog čovjeka u jednom vremenu kada su mnogi razmišljali kao i on, i onda je u toku vremena mogao da vidi kako je sve ono što je mrzio ojačalo, slabiji su dobili prava, diskrimancija bilo kakve vrste se sve više potiskava.

Što se tiče ostalih stvari, nemam neke zamjerke, osim ubacivanja Obame na istu sliku sa Mandelom i Gandijem. To je pljuvanje u lice dvojici velikana da se Obama stavlja u isti kontekst sa njima.

Drago mi je da je napisan ovaj strip, posveta najboljem stripu svih vremena – Divovima dobra i zla! Uvijek sam govorio da je sve prolazno samo da je Zagor vječan. Nadam se da mi sad napokon vjerujete. :D

05.09.2019
    15:17:00 sati
  • Bombarder

9, 7, 8, 7

Bas me je odusevio ovaj susret. Na fin, inteligentan i nenametljiv nacin prica u "sadasnjem" dobu je protkana odlicnim referencama na Demona ludila, Zagora, sjekiru, Akronijane, Mnogookog...

Dobra prica sa finim preokretima, ali kao sto neko vec rece, Helingen jeftino predstaljven, plitko da plice ne moze biti. Buratini navalio da progura svoje ideje o naci Helingenu toliko da je to katastrofa, bas mi se sve vise cini da se radi o iskompleksiranom covjeku koji vapi da napise pricu "vecu od zivota", a uspijeva samo da iznjedri polu pretenciozne price sa plitkim motivima.

Sama prica sadrzi sve sto treba za dobru pricu - nenametljive reference na kultne epizode i likove, okultizam, dobar zaplet, malo mindfucka, Dilanovu melanholiju na momente, prilicno dozirano kako treba. Sto se crteza tice, on je dobar, ali ja nisam fan Freghierija. Jednostavno, previse mi sladunjavo crta likove. Ali veoma dobar spoj je ovo ispalo, uvezali su junake preplicuci proslost i sadasnjost, nadam se da ce ovakvih djela jos biti.

Po meni , jedno veoma lijepo osvjezenje iz kuhinje SBEa.

05.09.2019
    22:20:00 sati
    Bombarder

5, 6, 7, 8

Apsolutno se slazem sa solarovim komentarom! Moram da priznam da sam sa nestrpljenjem iscekivao ovaj team-up i da nisam citao spoilere u vezi Hellingena, jedino sam znao da se pojavljuje. Kako god, kao nepoznavalac dela glavnog scenariste, nalazio sam sebe u situaciji da se cesto dosadjujem dok traje akcija, da su mi neki likovi iz Martija ziva dosada, da su mi resenja (vecina njih) situacija prebanalna i da ipak (ma koliko mi Helingen bio vrhunsko zlo pre 30 godina) ne mogu Helingena prihvatiti ne samo kao katalizatora , vec i kao otelotvorenja vrhunskog zla.

S druge strane, ovakvo kolosalno uparivanje Boneli multiverzuma je stvarno za svaku pohvalu i sigurno je najveci plus u ovomizdanju.

S trece strane (ne mogu da odolim ovome), ne mogu da prestanem da zamisljam stinkyja (oprosti sto te u dve recke zaredom pominjem ;) ) kako likuje dok cita ovo i upire prstom u sve nas govoreci: Rekao sam vam, zar ne? A vi niste verovali. Ko je sada najveci i najbolji strip junak ikada? A? Ha? :D

06.10.2019
    00:26:00 sati

6, 6, 9, 8

Odmah se ograničavam da nisam čitao prva dva susreta DD i MM, ali nikakvo predznanje o bivšim susretima nije ni potrebno, budući da Rekanjo piše sasvim novu priču koja ima za zadatak da poveže čitav Bonelijev univerzum (ili multiverzum, šta vam je draže) u jednu koherentnu celinu. Kao i Smak bezbroj svetova, to je ogroman zadatak, a broj strana je ograničen i u tom pogledu Rekanjo je uspeo - ispričao je intrigantnu priču, pritom spojivši dva najpoznatija detektiva i istraživača strave i nepoznatog sa ostalim likovima u Boneli univerzumu, a posebno fokusirajući se na najpoznatijeg negativca SBE - Helingena. Poređenje sa Smakom je neizbežno, jer i sam Smak koji je neverovatno bitno štivo koje je postsavilo granice i osnovu "modernog doba" superheroja je prepun mana, i ne može se preporučiti bez rezerve. Ako je Rekanjo želeo da Ambis zla bude kamen temeljac za buduće projekte koji će povezati SBE junake, onda je uradio skroz pristojan posao, no ako je u pitanju isključivo one-shot onda je gadno promašio. Pre svega, loše strane:
    1) Dinamika Dilana i Martija je neuverljiva. Jasno je da je njihov odnos u najmanjem slučaju diskutabilan, on-off, divljenje i prijateljstvo pomešano za zavidnošću i nepoverenjem, ali to je sve predstavljeno veoma bledunjavo. Dijalozi su dosta isforsirani kada se bave njihovim podbadanjem i produbljenjem odnosa koji se na kraju svodi na "duhovi budućnosti nas upozoravaju da moramo da se lepo ponašamo i družimo". Karikiram, iako su scene gde su Dilan i Marti prešli u drugi univerzum sjajne i totalno neočekivane, pa ću se kasnije i na to osvrnuti.
    2) Priča u jednom trenutku počinje da deluje neubedljivo i da se vuče, posebno kada Marti i Dilan odjednom (sasvim neubedljivo) shvate gde se nalazi Helingenova baza. Do Zagorovog pojavljivanja kreće isforsirana radnja koja se sve više razvodnjava, a onda kraj nekako izvlači stvar jer se subplot sa indijancem koji čuva sekiru konačno isplatio.
    Dobre stvari:
    1) Fregijeri. Majstorski je uradio posao i neverovatno se potrudio, iako mi se lično senčenje ne sviđa toliko. Neke table su fenomenalne, ostajete zablenuti u njih što je i posao pravog umetnika - recimo eksplozija sveta, meseca ili šta god ono beše, Dilan vezan za stolicu dok je Helingen u njemu itd.
    2) Sasvim solidna završnica koja izvlači stvari, kao što sam već spomenuo. Razne scene generalno su veoma dobro odrađene, recimo Gručo koji baca sekiru Zagoru , a posebno trenutak kada Dilan i Marti prelaze u druge univerzume. Odjednom se menja i crtež te Dilan liči na Stanovog Dilana a Marti na rekao bih Alesandrinijevog, mada tu sam slabiji. Iako je svrha posete vrlo jednostavna i klišeizovana, sama činjenica i prostor u kome se nalaze nekako uspeva da izvuče stvari. Dijalozi su mogli biti malo bolje napisani, ali šta je tu je.
    Sve u svemu, jedna solidna priča koja ima podosta mana (neke verovatno nisam nabrojao), ali ako je ovo samo početak novog pristupa SBE-u koji će spajati likove i to učiniti smisleno, onda je razumljivo što je ispalo kako jeste. Helingen ako negativac je dobro predstavljen ovde i smisleno je što je on taj koji spaja likove i kreira ovu priču koja je zamišljena (i reklamirana) kao epska. Njegove ambicije su se kretale od krajnje jednostavnih na početku Zagora, preko pokorenja Vašingtona, kasnije i sveta, pa sve do same srži SBE univerzuma. Naslovna stranica Siniše Banovića je sasvim solidna, posebno ona sa Helingenom, dok korica B deluje malo nedovršeno. Šteta što sam nju nabavio a ne onu drugu. [:D]
    [b]P:6 S:6 C:9 N:8[/b]

10.11.2019
    17:02:00 sati
    koze123

9, 6, 8, 9

U potpunosti se slazem sa Solarovim komentarom. Tako da procitajte ga opet i eto tu se krije moje misljenje.

Ovim je dakle definitivno potvrdjeno da su i Zagor i Mister NO i DD i MM svi u istoj vremenskoj liniji i u istom svetu. Jedino bih dodao jos jedan deo iz Kingovog komentara sto sam i ja isto primetio. Ovim stripom je predstavljeno i dokazano da je Zagor u stvari najveci junak Bonelli univerzuma i olicenje cistog i dobrog u svojoj najboljoj formi, kao sto je i Helingen isto to samo za zlo. Ispada da je Zagor mitsko nadbice, blize bozanstvima koja se pojavljuju u stripu nego smrtnicima Dilanu i Martiju.

Iako se ova epizoda dosta oslanja i crpi inspiraciju iz Divova dobra i zla, steta je sto opet nismo videli Helingenov svemirski brod pakao gde ga je smestio Kiki Manitu i steta sto je Recagno podlegao Burattinijevom uticaju u karakterisanju Helingena umesto Nolitinom i Sclavijevom. Helingenu mozda i moze da se pripise i rasizam kao sporedna osobina (koja je pocetkom 19.veka bila jako izrazena) ali nije to glavna karakteristika njegovog bica i njegovog zla. On zeli da vlada svetom iz drugih razloga, a ne zato sto mu smetaju crnci, indijanci, invalidi i LGBT osobe, mislim to je bas glupost. Tako da Burattiniju ovde minus kao strucnom saradniku, a karakterizacija Helingena je najveci minus celoj prici pored banalnog raspleta.

Cudno da se Teks nije pojavio ni u jednom trenutku kao najprodavaniji Bonelli strip, a imali su prostora za Mrko oko (serijal koji su Gianluigi Bonelli i Galepini napravili istovremeno kad i Texa iako u recenziji permutovano stoji 1984. umesto 1948. ) i onaj dvojac za koji nikad nisam cuo.

Onaj Indijanac kog smo videli je ocigledno potomak Akenata i cuvara tajne brda Naatani jer Kris Tauer kaze da je dobio poziv iz okoline brda Naatani, tako da taj lik nema nikave veze sa Mnogookim.

Takodje je plus sto smo se ponovo sureli sa Dilanom iz Planete mrtvih i Martijem androiodom iz buducnosti. Steta sto su oni iskorisceni kao glupavi likovi koji treba da popuju Dilanu i Martiju da bi oni shvatili da ustvari prihvatanjem njihovih razlicitosti i verovanjem u njihovo prijateljstvo oni ce pobediti ultimativno zlo kakvo je Helingen. Dosta banalno i lose izvedeno. Ali donekle i oprosteno jer ova prica nije napravljena zarad tog trenutnog zapleta nego zarad omaza Bonelli stripovima i bitnim pricama i zbog spajanja svih likova u jednu pricu.

Voleo bih da vidim jos epizoda iz ovog shared universea u skorije vreme.

22.05.2020
    15:09:00 sati