John Tanner

DZTA KIST 1&2 | 158 str.

Godine 1789. obitelj Tanner nastanila se u napuštenoj kolibi u blizini rijeke Ohio na teritoriju Kentuckyja. Nedugo nakon toga, Johna, u dobi od devet godina, otela su dva Ojibwe Indijanca. Tada započinje Johnovo putovanje koje će trajati mnogo godina budući da, a da to nije ni znao, više nikada neće vidjeti svoju obitelj i morat će se prilagoditi indijanskome načinu života.

P*10

S*10

C*10

N*10

• Zarobljenik plemena s Velikih jezera
    DZTA KIST 1
  • Lovac s visoravni Saskačevana
    DZTA KIST 2

• Le captif du peuple des Mille Lacs
    DZTA DG 1
  • Le Chasseur des hautes plaines de la Saskatchewan
    DZTA DG 2

• Francuska izdavačka kuća Glenat prvi je album objavila u rujnu 2019., a drugi u veljači 2021. godine. Golconda je objavila prvi album u svibnju, a drugi u kolovozu 2021.
  • Strip je rađen po Tannerovim memoarima napisanim od dr. Edwina Jamesa i objavljenim 1830. godine pod naslovom A Narrative of the Captivity and Adventures of John Tanner u kojima je opisan njegov život među Indijancima nakon otmice. Stacioniran 1827. u utvrdi Mackinac, James, kirurg, upoznaje Johna Tannera, koji je tumač zapovjedniku utvrde. Njihov se odnos razvija u prijateljstvo, a to je bilo ključno da John počne pričati svoju životnu priču. Više o Tanneru pročitajte ovdje.
  • I na početku i na kraju prvog albuma imamo dodatke koji nam pomažu da kontekstualiziramo ovu priču: s jedne strane služeći kao prolog, imamo podatke o glavnom junaku priče, a na kraju poglavlje o različitim indijanskim plemenima i klanovima: kako se razvijaju, gdje se kreću zbog utjecaja bijelog čovjeka i kako to utječe na njihov način života i ratove za teritorij koje vode među sobom. Na kraju drugog albuma imamo Tannerovu biografiju. Sve to popraćeno crno-bijelim ilustracijama Bore Pavlovića.
  • Detaljnije o Bori Pavloviću pročitajte ovdje.

Sjećate se Fordove filmčine „Tragači“? Naravno da se sjećate Johna Waynea u ulozi Ethana Edwardsa, bivšeg vojnika Konfederacije, koji se baca u potragu za nećakinjama koje su oteli Komanči. Lucy su uskoro pronašli mrtvu, no Debbie je godinama živjela s Komančima, čak se i udala za poglavicu, sve dok ju nisu oslobodili. Ford u filmu ne ulazi pretjerano u detalje njenog života među Komančima, daje tek naslutiti brutalnosti koje su zatočenici prolazili, ali zato Christian Perrissin i Boro Pavlović u dva albuma detaljno govore što se događa s dječakom kojeg otmu Indijanci. Možda ću biti malo oštar po tom pitanju, no, u scenariju Christiana Perrissina očekivao sam malo više originalnosti, osobito s likom Johna Tannera. No kako se priča odmotavala, shvatih da je priča istinita koliko i nevjerojatna. A kada je priča istinita, nemate puno prostora za umetanje neke svoje umjetničke fikcije jer život Johna Tannera je raskidan u surove fragmente iz koji vrišti NEMA PREDAJE!

Christian Perrissin i Boro Pavlović do najsitnijih detalja pripovijedaju nam priču iz unutarnjeg svijeta otetog dječaka koji ne razumije što mu se događa, pripovijedaju nam o njegovom nasilnom i teškom inicijacijskom putu, pripovijedaju nam priču o preživljavanju jednog dječaka koji je sve to sposoban ispričati iskreno, bez imalo uljepšavanja, prikazavši nam realnu sliku života na granici iz koje su uklonjeni gotovo svi filmski i stripovski klišeji. E da, i ono najvažnije, ovo nije akcijski strip. To me malkice i razočaralo jer sam očekivao spektakularne bitke, dvoboje i napade na utvrde, no kako sam odmicao s čitanjem, tako sam shvatio da su Perrisin i Pavlović usredotočeni na svakodnevni život Indijanaca i sukob dviju kultura kroz prizmu jednog otetog bijelog dječaka koji odrasta među Indijancima, uči njihov jezik i običaje, trpi batine i poniženja, više je gladan nego sit i, u konačnici, bori se da bude prihvaćen jer je shvatio gorku realnost-više se nikada neće vratiti svojoj obitelji.

Priča počinje nekoliko godina nakon završetka američkog rata za neovisnost. Doseljenici se počinju širiti u unutrašnjost i tražiti bolju budućnost, baš kao i obitelj Tanner. Glava obitelji sa svojom djecom iz prvog braka i drugom ženom i njenom djecom i dva crna roba naseljavaju se u napuštenoj brvnari negdje uz rijeku Ohio. Jednog proljetnog jutra, kada je njegov otac na polju sa starijim sinom i robovima, John, kojem je zabranjen izlazak van, uspijeva izbjeći nadzor svoje maćehe i sestara i iskrasti se van. Dječački znatiželjan i razigran, udaljio se od farme i zatim ga otimaju dva Indijanaca. Tijekom putovanja do njihova plemena bit će maltretiran, ponižavan i namjerno izglađivan kako bi oslabio da ne bi bježao. No dolaskom u pleme njegove muke tek počinju. Odvojen od obitelji i odveden na teritorij pod kontrolom različitih indijanskih plemena, dječak će izgubit svaki kontakt sa svojom obitelji i bit će odgojen prema indijanskim običajima.

Autori vrlo dobro prikazuju kako se John mora prilagoditi potpuno drugačijem načinu života, gdje je sve puno teže i brutalnije. Unatoč činjenici da nam u prvom albumu govore o Johnovim nastojanjima da se prilagodi indijanskome načinu života prolazeći kroz sve vrste iskušenja, vidimo detalje koji nas navode na pomisao da, ako se vrati bijelcima, to neće biti lako. Ne samo jer će Indijanci pokušati spriječiti svaki njegov pokušaj bijega, već i zato jer počinje shvaćati da postaje sve više Indijanac, a sve manje bijelac. John Tanner će se nastojati prilagoditi indijanskom načinu života prolazeći kroz sve vrste teškoća, ali uvijek s mislima na bijeg i povratak u svoju obitelj, sve do jednog sudbonosnog trenutka, kada je shvatio da se nema čemu vratiti. Da ne bih kvario doživljaj onima koji još nisu pročitali, neću spominjati što je dovelo do te prekretnice u njegovom razmišljanju, samo ću istaći da je Boro Pavlović fenomenalno dočarao taj trenutak, kao i cijelu priču.

Ovdje ćemo vidjeti svakodnevni život indijanskih plemena nastanjenih oko Velikih jezera, u vrijeme kada prisutnost bijelog čovjeka još nije razbila njihov način života, kao i svu surovu stvarnost tadašnjeg društva. S jedne strane bijelci koji traže bolju budućnost u zemljama koje nisu njihove, s druge strane Indijanci, koji se brane najbolje što mogu i već se tada osjetilo da snose gubitak u ovom sukobu. Ne ulazeći pretjerano u detalje, samo ću napisati da nam oba albuma daju uvid u indijansko društvo i kako je ono organizirano. Zaboravite ponosne Siouxe iz Costnerova filma pogrešno prevedenog naslova, ovdje Indijanci, kada zbog rane ili ozljede više ne mogu obavljati ulogu lovca i ratnika posežu za alkoholom i opijaju se do besvijesti, ovdje jedan pogrešan korak ili doskok znače smrtnu presudu za jednog indijanskog lovca i ratnika, ovdje možete umrijeti zbog obične infekcije, a stvarnost tog vremena je da mnogi Indijanci umiru zbog bolesti koje su im bijelci donijeli. Prikazani su siromaštvo i bijeda u kojoj žive, posljedice alkoholizma, kao i općeniti način života koji vode, vrlo surov i nesiguran, ali je prisutna i nada u njima koja tinja podgrijavajući njihove snove da će jednom zauvijek otjerati bijelce sa svoje zemlje. Prikazuje se realan odnos prema ženama u plemenu, gdje su zadužene za najteže poslove, a pomažu im djeca. Muškarci su lovci i ratnici, a nomadski način života, ovisno o godišnjem dobu i načinu na koji migriraju u određena područja realno je prikazan. To je put satkan od gladi, nesreća i patnje. Zaključak koji se može izvući nakon što ste vidjeli sve ovo jest da je život u to vrijeme vrijedio prilično malo, tako da je temeljna poruka da je sve što vidimo daleko od romantične vizije američkog Zapada.

U scenariju nema puno napetosti, ali ne smatram to nedostatkom. Ovo je više drama ispričana iz prvog lica, koju sam John priča čitatelju, drama u kojoj ne samo da vizualno pratimo Johnovu tridesetogodišnju transformaciju od nestašnog devetogodišnjaka, prestrašenog otetog dječaka koji se bori da preživi do punopravnog člana plemena, ali i ono najvažnije; što osjeća u svakom trenutku tog tridesetogodišnjeg puta, jer John svoju priču priča brutalno iskreno, bez imalo uljepšavanja.

Upravo zato jer je Tannerova biografija daleko od svakog klišeja na kojeg ste navikli čitajući priče s granice, ova dva albuma preporučam svakom. Plus je i spektakularan crtež Bore Pavlovića, jer ako se nešto ističe u oba albuma, to su krajolici koje on crta: teritorij Velikih jezera, divlja priroda još uvijek oslobođena utjecaja civilizacije, život bijelaca u naseljima i utvrdama, indijanska sela i njihov način života, a ono što cijenim kod Bore Pavlovića jest njegov realističan crtež, jer za potrebe ova dva albuma, koji su rađeni u domeni dokumentarnog realizma, proveo je nebrojene sate i dane u gradskoj knjižnici jer je bilo potrebno dobro proučiti i dosljedno crtati fizionomije različitih rasa, plemena, indijanskih nastambi, utvrda bijelaca, opreme, oruđa i oružja, nošnji, flore i faune.

Dok čitate ovu slikovitu i uzbudljivu avanturu, sjetite se drame koja se krije iza nje, jer je to istinita priča dječaka koji je živio među Indijancima 30 godina i čovjeka rastrganog između svog podrijetla i indijanske duše. Ne dvojim da su francusko strip tržište i čitatelji veoma zahtjevna publika, no nakon ova dva albuma siguran sam da nisu ostali razočarani, baš kao ni ja, a uvjeren sam i većina vas koji ste nabavili Golcondina izdanja.

10, 10, 10, 10

Snažno, autentično, moćno, surovo, bez kozmetike... Na mjestima se čitatelj misli hoće li navijati za otetog ili indijance, jer i oni nisu uniformno prikazani. Sjajan crtež, dojmljive naslovnice, top izdanje, super!

03.08.2022
    08:12:00 sati

• Prkos smrti