Usamljeni čovek

Julia

DZ LMS 423 | 96 str.

Nakon što je sredio nekoliko bandi – ostataka „Kvantrilovih jahača“, Alan Skot nastavlja da putuje ka zapadu. U malom kalifornijskom mjestu pod imenom Nidles, zatekne se u pljački lokalne banke. Nakon što banditi ubiju nekoliko građana, Džudas kreće u potjeru za njima. Na Džudasovom zapadu ništa novo.

• Usamljeni čovek
    DZ LMS 423

• La pista insanguinata
    DZ SR 3

• Ovo je treća epizoda cijenjenog serijala i svjetlo dana je ugledala novembra 1979.godine. U ediciji LMS 423.broj izlazi u prodaju u jesen 1980.godine.
  • Kako je već napomenuto u osvrtu na premijernu epizodu ovog serijala, Dnevnikova zbunjola sa naslovnim stranicama se nastavlja i u Džudasovom svijetu. Naslovnica Mira Missaglie koju LMS koristi u #423 je ustvari originalna prva naslovnica u serijalu (#1 Calibro45). Originalna naslovnica za ovu epizodu nije ugledala svjetlo dana u Dnevnikovoj ediciji.
  • Ovo je drugi rad Iva Pavone na serijalu, a mlađi brat Missaglia se i dalje drži crtanja naslovnica.
  • 20.jula 2022.godine IF Edizioni radi reprint prve epizode ovog serijala, u formatu 2x1 epizoda po knjizi. Poslednja, osma knjiga ovog reprinta izaći će u prodaju 20.septembra 2023.godine. Interesantno je da su IF-ovci prvu knjigu uradili u dvije varijante. Naslovnice za ovu reprintanu ediciju radi Michele Benevento.
  • Nevjerovatno, ali istinito: gradić Needles zaista postoji u Californiji. Teritorijalno pripada okrugu San Bernardino u pustinji Mohave. Naseljava ga manje od 5000 stanovnika.
  • Po starim navikama, Dnevnik kasapi jednu stranicu i u ovoj epizodi, i to Originalnu #80, gdje Džudas presuđuje indijančevu sudbinu nožem. Ništa katastrofalno nasilno, ali ipak dovoljno preko „crte ukusa“ za to doba. Dakle, po LMS numeraciji, nedostaje stranica između #76 i #77.
  • Još jedna interesantna zamjera lektorima Dnevnika, a nije usko vezana za samo ovaj strip ili serijal. Na zadnjoj vinjeti stranice #76 Džudas uzvikuje „Makni se“ Indijancu, dok je originalno vrisnuo „Diavolo!“. Doduše, vrag – kao i Bog, ne postoje kod wannabe komunista, tj.socijalističkih samoupravljača.
  • Originalni broj #3 nudi u predgovoru kratku pričicu/istorijat Pinkertonove agencije, čiji je Džudas (još uvijek) član.

Džudasa zatičemo na ulazu u Nidles, mali kalifornijski gradić u kome na prvi pogled cvjetaju ruže i nema nasilja. Nakon što dobrovoljno preda svoje oružje, Džudas upada u tuču u jednom od saluna, samo da bi saznao da mala banda planira orobiti lokalnu banku. Spletom nesretnih okolnosti Džudas postaje jedan od talaca, a banditi ubiju nekoliko građana na odlasku iz Nidlesa. Mučen novim talasom fleševa iz svoje prošlosti, Džudas kreće u hajku za bandom neovisno od posse-ja koji je organizovao lokalni šerif Koburn, te nakon prelaska granice nastavlja sam. Na putu do cilja Džudas će ponovo svjedočiti univerzalnoj istini da ništa nije onako kako se čini i nama priuštiti još nekoliko zanimljivih zapleta.

Nakon prve dvije epizode i konsolidacije serijala u ozbiljno štivo, autorski tim uzima određenu kreativnu pauzu i čitaocima servira klišeje vesterna u drugom ruhu. Na standardnu priču o bandi koja orobi banku, Ennio kao začin dodaje atmosferu u kojoj je Džudas poštovao zakon i predao svoje oružje na ulazu u grad – pa samim tim nije bio u poziciji da se spašava, a dalje da spasi i poginule građane Nidlesa. Koliko su ogromne razlike u detaljima u žanru vesterna, pokazuje i ova epizoda; jasno je da na ovakav kliše mogu odgovoriti svi mogući junaci u izmišljenom svijetu, ali Džudasovo postupanje i njegovi stavovi ga i dalje izdvajaju od tih „ostalih junaka“. Nakon što prisustvuje ubistvu jedne od talaca, Lene, te doživi još jedan flešbek o svojoj nikad prežaljenoj Vivijen, Džudas provede neprospavanu noć, te ranom zorom, neovisno od lokalne hajke, za svoj račun slijedi pljačkaše. Naravno, zona odgovornosti šerifa se završava na granici, ali će zato Alan Skot nastaviti da prati bandu duboko u meksičku teritoriju. Tamo će nakon još jedne kafanske tuče i noći užitka sa Huanom Džudas krenuti u konačni obračun sa banditima, koje sustiže u lutajućem ciganskom karavanu.

Iako treća epizoda Džudasovog serijala ne predstavlja nikakav napredak u pogledu kvalitete, jasno je da su kreatori veliki dio posla obavili u prve dvije epizode namamivši čitaoce u taj okrutni dio svijeta, gdje je i pored sve prašine i pesničenja, metaka i krvi, Džudasov lik izronio kao punopravni spasilac, heroj i pravednik, pa se ovaj otklon svakako mora oprostiti. U pogledu naracije, i dalje ne odstupamo od provjerene matrice (sa minimalnim otklonom – smanjenjem suhoparnih tekstualnih objašnjenja u korist prostora za crtanje), a Džudas od svojih neumoljivih principa i osjećaja za pravdu. Mijenjamo lokacije, lunjamo po zapadu (a sada se spuštamo južnije), i polako dobijamo osjećaj koji nam je potreban da iznesemo čitav serijal do kraja sa istim interesovanjem: kockice o Džudasovoj prošlosti polako se slažu. U prošloj epizodi Vivijen je spomenuta po prvi put, u ovoj smo saznali da li je živa, i ako nije – kako se to desilo. Isto tako vidimo da glavni lik, bez obzira na okolnosti, na sebe preuzima ulogu utjerivača pravde u svojstvu neposrednog svjedoka. Na sve pomenuto, sad su nas uvjerili da uvijek možemo računati na faktor iznenađenja u raspletu – u kojoj god mjeri se radilo o iznenađenju, tu je. Ovaj put naime, Džudas biva prisiljen odlagati oružje pred nasilnicima zarad održavanja bodycounta ispod 1, ali se ponovo pokazuje da se sa banditima NIKAD ne pregovara.

Pronađi razlike!

Što se crteža tiče, osjeti se određena regresija u odnosu na prošlu epizodu, ali nema kardinalnih propusta i omaški kojima smo svjedočili u premijernoj priči. Ova epizoda se od protekle mahom razlikuje zbog potenciranja kafanskih tuča i generalno akcijskih scena, koje za divno čudo Pavone ovaj put kadrira prilično egzibicionistički naspram svog trejdmarka. Naime, čini se da pokušava dokučiti drugačije perspektive od svojih uobičajenih, plošnih – u korist višedimenzionalnog pristupa koji je svojstven upravo Miru Missagli (iz prve epizode serijala). Tako ćemo lako primjetiti brojne vinjete u kojima se Džudas i ostatak likova tuku k'o volovi bez prestanka i bez nokauta, valjaju i kolutaju do praktične iznemoglosti, a takav pristup i dalje služi kao loženje atmosfere, dizanje tenzije pred konačni rasplet – koji ovaj put neće imati dovoljno romantične note kao prethodni. Pozitivno je i dalje naglašavanje „rastakanja rešetke“ koju Pavone, opet ponavljam, fantastično radi. Nažalost, još uvijek ne primjećujemo potrebni napredak u pogledu iscrtavanja pozadina, ali i to će nadoći vrlo brzo u još jednoj promjeni lokacije (u narednoj epizodi).

Sveukupno gledano, serijal i dalje ima natprosječnu ocjenu, a ova epizoda, iako ispod razine prethodnih, itekako dobrog materijala za čitanje i uživanje. Džudas ne prestaje da bude ono što i jeste, gadni, okrutni pravednik u prašnjavoj gadnoj zemlji, u vrlo gadnom vremenu. Naše je da ga pratimo dok nam zdravlje dozvoljava i da navijamo da što prije saznamo sve o toj njegovoj gadnoj prošlosti, jer se već sad naziru obrisi vjetrenjača protiv kojih se bori.

DZ LMS 418 Džudas protiv odmetnika

• Ukupna ocjena 72%

8, 7, 6, 9

Džudas donosi malo svježine po pitanju morala i etike u odnosu na druge tadašnje junake, originalna naslovnica je blago rečeno živi užas...nije ni čudo što ju je Dnevnik izbacio

23.11.2023
    13:01:00 sati
    gkosovic

9, 8, 9, 6

24.11.2023
    16:13:00 sati

8, 9, 7, 8

Poprilicno sadrzajna prica u maniri klasicnog vesterna. Mozda ne toliko zanimljiva kao prva dva broja, no ipak obrat na kraju u kojem Judas saznaje kako postoji jos jedna osoba dize pricu na neki visi nivo. Probao sam se i sam dosjetiti tko bi to mogao biti taj covjek iz sjene i kao prvi sumnjivac pao mi je na pamet onaj pijanac, a kao drugi serif. Na kraju nisam niti s jednim od svoja dva pogadanja pogodio osobu, ali i bolje. To samo znaci da uopce nije ocito, pa da citatelj moze malo i sam mozgati, to osobno bas volim kod ovakvog tipa prica. I dalje se naziru stvari koje su se desile u Judasovoj proslosti, medutim i dalje je on covjek od malo rijeci. Pomalo mi je cudna bila ona njegova nesmotrenost tokom koje je pucao odmah u bandite kad su odlazili. Cudno mi je jer sam stekao dojam da je hladnokrvniji. Ovako je zapravo zena poginula upravo zbog njegove brzopletosti. Ali pokazao je i svoju drugu stranu kad joj je kasnije odnio cvijece na grob, a vidimo i da je pronasao malo vremena i za trenutke njeznosti. :)

Sto se tice razlika u slikama, s izuzetkom losijeg Dnevnikovog otiska i teksta koji nije na talijanskom, primjecujem ih tri. Prva u Juaninoj haljini, druga je ta sto na prvoj vinjeti izostaje onaj tekst u didaskaliji, a treca sto na drugoj vinjeti kod Dnevnika imamo numeraciju koje na originalnoj nema :) Usput, imam skinute na laptopu sve Judasove brojeve, ali ne od LMS-a, vec skanlacije, a zaboravio sam na to pa me zacudilo kako to da u mojem izdanju vidim Juanina leda, a znam da je slika u recenziji kako joj je docrtana haljina. Kasnije skuzim da imam drugo izdanje. :D

Sve u svemu, i dalje jako dobra prica, za ljubitelje vesterna i vise nego solidno. Crtez me ovdje pomalo i razocarao. I dalje je to onaj starinski crtez, no ima on odredeni smek zbog cega mi se svida. Ipak u prva tri broja, ovo je bilo vizualno najlosije, pa evo i ocjena nize. Originalna naslovnica dosta jednostavna, ali sasvim u redu.

26.11.2023
    09:30:00 sati

7, 4, 4, 6