(SS 4) FA 2 | 122 str.

Pauk – krunisani kralj zločina, nesavladivi stručnjak za kriminal, hipnozu i bitke prsa u prsa: u temeljima „fumetti neri“ kulture stoji još jedan junak osim lopova iz Clervillea.

Priča 4

Scenarij 3

• Pauk
    (SS 4) FA 2

• Edizioni Bianconi kao premijernu epizodu ovog junaka štampa „Čovjeka koji je ukrao Manhattan“, u avgustu 1967.godine. Ova epizoda, „Professor Power“, drugi je broj njihove edicije i svjetlo dana je ugledala mjesec dana poslije premijere. Na našim prostorima, Vjesnik štampa ovu epizodu u 2.broju Biblioteke Fantastika SuperStrip, krajem 1969.godine.
  • Alias koji koristi Pauk je – Alfred Chinard.
  • Pojašnjenje hronologije i istorijata avantura Pauka: prva serija, koju potpisuju originalni oci ovog anti-junaka štampa se u „novinskom formatu“, tj.reviji Lion u 13 odvojenih avantura, od kojih posljednju „Pauk protiv Mrava“, možemo pročitati u 7.broju Ekstra Vanrednog Stripa Dečjih novina. Druga Paukova edicija, u kojoj aktivno učestvuje Jerry Siegel, je ova koju Vjesnik preštampava u svojoj SuperStrip biblioteci Fantastika – ali ona originalno broji novih 13 epizoda, dok Vjesnik štampa tek prvih osam. Na kraju, Pauk je doživio i godišnja izdanja „annuals“, i to njih ukupno šest – u reviji „Lion“.

Nepune tri godine mlađi od svog superslavnog imenjaka, Pauk je sredinom 60ih godina nadodao ulje na vatru koje je potpalio Diabolik i niz drugih anti-junaka koje je proizvela talijanska mašta u sada već legendarnom „fumetti neri“ formatu, iako su očevi Pauka - Britanci. Da bi saznali kompletnu istinu o ovoj kreaciji iz pera engleskih artista Teda Cowana i Rega Bunna, a kojeg će sticajem okolnosti vrlo brzo prisvojiti Talijani kao svoje rođeno dijete, moramo se vratiti na početak te sedme decenije prošlog vijeka, upravo na Ostrvo.

Kada je 1959.godine medijski koncern IPC/Fleetway otkupio prava na sedmični dječji magazin Lion, osam godina iskustva izdavaštva u prethodnom periodu, a kojim je rukovodio već napola potopljeni brod „Amalgamated Press“, donosi veliki teret popularizovanog novinskog stripa u ruke novim vlasnicima. Cpt.Condor i Robot Archie su bili toliko popularni u Velikoj Britaniji, da su Fleetwayevci morali posvetiti posebnu pažnju razradi strategije koja će nositi pomenutu reviju „Lion“, jer su prateći iskustva sa Starog kontinenta, ali i novoformiranog tržišta preko bare (a koje je u to doba eksplodiralo sa super-junacima) osjetili puls čitalaca i predviđali vrlo svijetlu budućnost svijetu stripa. Prva instanca koja je morala biti dodana repertoaru „Liona“, čiji tiraži već tada dolaze blizu granice od milion primjeraka bio je čuveni Lawrenceov „Karl the Viking“, a što će u to doba značiti bacanje rukavice u lice daleko popularnijoj i kvalitetnijoj reviji „Eagle“ – koja je bjesomučno štampala ultrapopularnog Dan Darea u višemilionskim tiražima svake sedmice. Karl Viking dolazi u reviju Lion 1960.godine nakon određenih reorganizacija, između kojih je značajno pomenuti i spajanje sa čuvenim magazinom „Sun“ – a sve ovo upravo je direktno vezano za nekoliko poznatih imena iz istorijata stripova, koji će decenijama poslije ostati zapamćeni kao temeljac u supi koju uvijek rado srčemo. Jeftinija radna snaga u stripskoj industriji u to doba prodire iz pravca Španije, te Fleetway između ostalih imena angažuje i Fonta, DeLaFuentea, Ortiza i druge, a čiji će radovi dospjeti i na naše tržište u legendarnoj ediciji „Crtani romani“. Trag Pauka pojavljuje se ljeta 1965.godine, kada revija „Lion“ štampa premijerne table ovog ekstravagantnog anti-junaka, kojeg stvaraju Cowan i Bunn.

Pauk se pojavljuje u tri različite edicije i formata, pa su tako prvi talas njegovih avantura kreirali originalni autori Cowan i Bunn, a na našem prostoru te epizode „hvatamo“ u prastarim strip-revijama i njihovim posebnim izdanjima, bez originalnog hronološkog reda objavljivanja. Prvi koji se ozbiljnije angažuju u objavljivanju avantura ovog junaka su Vjesnikovci, koji uredno kopiraju Fleetwayevu Super Library Fantastic Series, i u drugom broju edicije SuperStrip Fantastika štampaju ovu epizodu, koja je ujedno i prvo pojavljivanje Pauka na prostorima bivše nam zajedničke države, ali i prva koju potpisuje veliki Jerry Siegel – nakon što je odustao od Supermana zbog sudskih sporova i našao posao u Fleetwayu. Nažalost, ova epizoda nije premijera Pauka, ali su zato Dečje novine 1973.godine u 3. i 7. broju svog Ekstra Vanrednog Stripa objavile dvije od Paukovih prvih 16 epizoda, a koje hronološki pripadaju prvoj seriji njegovih izdanja.

Dakle, upoznaćemo Pauka, jednog vrlo neurotičnog i više smiješnog no ozbiljnog anti-junačinu u pohodu na Svijet, ali zbog pomenutog preskoka u objavljivanju epizoda, nećemo posvjedočiti njegovim dvojbama što ga muče od samih početaka. Naime, Pauk je u trenutku kada ga prvi put ugledamo jedan u nizu anti-junaka koji, iako je jasno odredio svoje mjesto u generalnom poretku zloća, pun nedoumica i dvojbi – ali ne kao rezultat pročišćenja, nego kao samoproglašeni „kralj zločina“ kome nema premca i koji nema dovoljno jakog rivala da mu se suprotstavi, pa u svojoj silini shvata da i nije toliko loš i zao i da možda treba da preispita svoje stavove. Pauk krade dar za penziju inspektoru Bradyju (koji se dugo borio protiv Pauka – u epizodama koje nismo imali priliku vidjeti), a dok bježi u svom čuvenom Helikaru sa svojim pajtosima profesorom Pelhamom i Orsinijem (obijačem sefova) upoznaćemo i koliko je sujetan, okrutan i bezobziran prema svojim slugama. Na drugom kraju grada upoznajemo i profesora Cummingsa koji postaje profesor Power i u prvom okršaju zarobi Pauka i preda ga Policiji, pa tu nastaje čitav šou i niz okršaja ova dva lika koji će rezultirati pomenutom „duševnom“ tranformacijom „kralja zločina“.

Ako bi se probalo pobrojati njegove supermoći, Pauk je lik koji osim velike arogancije i bezobrazluka fršti od samopouzdanja i samohvale; na leđima nosi ruksak u kome su skriveni uređaji koji proizvode mrežu koju on ispucava svojim pištoljem, pa možda su tu i neki plinovi koje takođe često koristi u okršajima, te brojni sićušni gadgeti kojima spretno manevriše. Što se okrutnosti tiče, Pauk je uglavnom manifestuje kažnjavajući Orsinija i Pelhama koji se nerijetko zamjere sa „kraljem zločina“ i kasnije bivaju brutalno kažnjeni. Domet djelovanja Pauka najširi je mogući, odnosno on krade, otima i pljačka sve što može – ali isključivo ono čime bi potvrdio prestiž i svoju titulu „najvećeg zločinca“, te da bi uporno u posljednji tren bježao iz ruku represivnim organima države u ovjeri svoje titule. Možda i najsmješniji momenat u čitavoj priči o Pauku je onaj koji nažalost nismo mogli pročitati u Vjesnikovoj legendarnoj ediciji – a to je da se Pauk prvi put pojavio i ostao u Sjedinjenim Državama, a da je za svoj prijesto odabrao škotski dvorac – koji je nekako prebacio preko Okeana. No, to nije jedina nadrealno smjehotresna stvar koja ispunjava avanture ovog ekscentričnog junaka. Svaka priča o Pauku nudi okršaj sa wannabe izazivačima njegovih „ujedinjenih pojasa“ i Paukovu pobjedu, ali i gomilanje dvojbi o tome da li on, ustvari, pripada tamnoj strani i da li je i u kojoj mjeri spreman pomoći policijskim snagama da neutrališu „vrlo loše dečke“ nedorasle njegovom tronu.

Riječ je o promišljenoj varijanti satire, specifičnoj za englesko područje, u kome se osim redovite kritike socijalnog statusa kao osnovne odrednice u društvu pljuje po vještački postavljenim normama vrijednosti – a koje su se kao bumerang vratile upravo našoj generaciji u glavu pola vijeka poslije. Upravo iz tih razloga talijanska kuća Edizione Bianconi kupuje prava za Pauka, te ga kao „Spidermana“ štampa u gore pomenutom „fumetti neri“ formatu, nakon legendarnog Diabolika i njegovog spin-offa Sadiqa. Može se slobodno reći, kako su talijanski čitaoci objeručke prihvatili ovu kreaturu da bi nastavili niz sa lopovom iz Clervillea i zacementirali kult anti-junaka u svojim „tamnim“ stripovima.

Crtež je, usudio bih se reći, jača strana ovog stripa, pošto narativni dio, opterećen satirom i kritikom u podlozi trpi mali prostor za manipulaciju, dok je širina omeđena šturim dijalozima koji su plitki i svode se na prepucavanja, hvalisanja i prijetnje Orsiniju i Pelhamu. Aldo Marculeta potpisuje većinu brojeva koje objavljuje Fleetway kroz svoju Fantasy (a kasnije Stupendous) seriju – uz povremene radove Silia Romagnolija i Francisca Cueta (uz jedan uradak i Giorgija Trevisana). Dakle, radi se o vrlo plošnim crtežima čija raznolikost ovisi direktno o položaju Pauka, odnosno da li se on nalazi na zemlji ili u zraku, te je sva pažnja i detalj koncentrisan upravo na njega, nauštrb tek povremenih bljeskova u iscrtavanju bogatijih pozadina. Može se reći i to da je ekstravagancija crteža dostignuta prevashodno grotesknim Paukovim likom i figurom, te hrpom uređaja koje koristi u svojim komičnim bitkama.

Sada, decenijama poslije njegovog kratkog ali upečatljivog performansa, stoji dosta praznog prostora za analizu i razmišljanje o motivima koji su stvorili takvog anti-junaka. Očito je da, nakon Diabolika, u to doba talijansko tržište precizno odmjerava koliko je anti-junaštva potrebno da bi se pokrila praznina tamne strane koju ostavljaju tek rođeni junaci poput Texa, koji će proslaviti kuću Bonelli. Ideja o stripskim junacima koji plešu na granici Dobra i Zla, i svakim se svojim gestom nećkaju kojoj će strani prodati dušu, strašno se svidjela Apeninima, pa ako dugotrajnost i neuništivost Diabolika nisu dovoljan dokaz za tu tvrdnju, dovoljno je spomenuti Pauka u Italiji i naići na oduševljenje protkano ogromnom dozom nostalgije.

(SS 1) FA 1 Pljačkaši straha

8, 8, 9, 10

07.05.2024
    09:32:00 sati
    green

7, 6, 7, 7

Hvala Salkanu na jos jednoj recenziji stripa izaslog u SSB-u, ediciji koja je kroz svoje brojeve pratila razne serijale, a neke od njih znam ponekad i procitati. Iako je vecinom rijec o poprilicno arhaicnim stripovima sa zastarjelim nacinom naracije, ima nesto u tim stripovima zbog cega mi je bas gust procitati ih, a dobro dode i kao mali odmak od onoga sto uobicajeno citam. :)

Pauka ranije nisam citao tako da je ova prica moj prvi susret s njim. Kao lik mogu reci da ima potencijala. Postavljen je kao kralj zlocina, ali za razliku od recimo Diabolika kojeg takoder mozemo opisati tim ili slicnim izrazom, ovo je cista fantastika. Iako i kod Diabolika ima dosta tehnicki naprednih uredaja, bar nema setanja medu paralelnim svjetovima (iako paralelni svjetovi nisu losi, to je tema koju sam u Dampyru zavolio :)) i preobrazaja. Sto se tice price, svida mi se ta neka glavna postavka po kojoj je profesor koji je htio iskorijeniti zlo u ljudima, na kraju igrom slucaja postao olicenje zla, pa se oko toga krenula graditi prica. Povrh toga, i Pauk ovdje mijenja stranu za koju se bori pa cijelo vrijeme izgleda kako se upravo on zalaze za mir, a ustvari samo zeli srediti svog neprijatelja koji izgleda nepobjediv. Razradu je tesko opisati. S jedne strane valja priznati kako ima nekih glupih scena, a problem je i sto obrati koji dolaze nekako ne dolaze prirodno. Bas se osjeti tu i tamo kao da fali koja vinjetica izmedu scena sto mi se cini da je i generalni problem kod dijela serijala objavljenih u SSB-u. Ali zato s druge strane, neke scene su mi bas bile zabavne. Pauk vadi iz rukava nemoguce stvari u borbi protiv profesora, a njega se nikako rijesiti. Mislim da bi bez problema mogli pricu okarakterizirati kao "zabavni trash". Malo teze u konacnici za ocijeniti, ali prolazno u svakom slucaju, mogao bi jos kojeg Pauka procitati da vidim kakve su i druge price. :)

Crtez okay. Malo prejednostavan i previse orijentiran na likove pa tako prakticki ni nemamo nekih scena u kojima bi se mogli diviti prirodi ili tako necemu. Bas likovi dominiraju kroz cijeli strip. Ali dobro su nacrtani. Pauk dosta upecatljiv s ovim svojim izgledom. Naslovnica mi je takoder okay.

07.05.2024
    23:21:00 sati