GDM MEN 1 | 80 str.

Gnomovi, demoni, politika, rasplodne kobile, marketing, moć, nemoć i lake droge - ili, jednostavno, Gnom de Monde. Alegorijska pripovijest ili besramno sprdanje? Prosudite sami.

Crtež 5

• Gnom de monde
    GDM MEN 1

• Nema posebnih napomena

Slijedimo li uvrnutu logiku, možemo bez većih ustručavanja reći kako je Marušićev Gnom de Monde lo-fi verzija Tehnoočeva Alexandra Jodorowskog. Istina, nešto manjeg zamaha i ambicije no što je to kolosalni ep čileanskog autora, no po svemu ostalom njegov duhovni nasljednik. Kurioziteti pojedinih tržišta i kulturnih horizonata i ovdje su dali svoj obol. Dok se Jodorowsky svjesno vodio poetikom "šareno je i budali drago", znajući kako će ista privući čitatelje, samo kako bi im podvalio nešto što nisu tražili, Marušić - svjestan gdje živi i radi - na nju ni ne pomišlja, te "Gnoma" crta "onako, za dušu", svjestan kako će onoj petorici ljudi koji kupe album biti potpuno svejedno kako isti izgleda. Ni Entropola nije bila izrazito upečatljiva na tom planu. Ono zbog čega nam je ostala u sjećanju, nije bila crtačka virtuoznost njenog autora, već je to bila ideja koja joj je ležala u podlozi. Ista se stvar može primijeniti i na "Gnoma". Neuglednog izraza, pomalo podsjećajući na škrabotine kakvog dementnog djeteta, "Gnom de monde" je ipak jedan od zanimljivijih stripova koji su se pojavili prošle godine. Utoliko, produžimo li analogiju, možemo reći kako su „Tehnoočevi“ proza, a „Gnom de Monde“ poezija. Što naravno sa sobom povlači čitav niz problema. Prvi i zapravo najbenigniji problem predstavlja publika koja je u slučaju „Gnoma“ izrazito ograničena (primijetiti sličnost sa poezijom, posebice onom nastalom od pedesetih godina dvadesetog stoljeća naovamo). Eksperimentatori na području medija rijetko su dobro prolazili u očima publike. Marušićev crtež još uvijek slijedi pravila figuralnosti (mada je reduciran gotovo do krajnjih granica), pripovijedanje mu je klasično (slijed kadrova je logičan, montažni rezovi su opravdani i razumljivi), a opet, cjelina mu funkcionira kao ludički eksperiment koji zaobilazi sve one ustaljene pripovjedne obrasce koje očekujemo u klasičnom stripu. Kao što mu je crtež reduciran, tako su mu reducirani i likovi, svijet pa i sama priča. Fragmenti od kojih je ista sastavljena zahtijevaju volju za kombinatorikom koju se Marušić u osnovi ne trudi potaknuti. Stoga će se čitatelj namjernik u većini slučajeva zaustaviti nakon prvih nekoliko stranica kad uoči kako strip uopće nema potrebu komunicirati s njim. Čak i ako se ova početna odbojnost nadvlada, te čitatelj uspije prijeći preko ponuđenog mu crteža, pred njim će se naći gotovo nerazmrsiva zbrka aluzija, simbola, citata, analogija i metafora koje klasično pripovijedanje dovode gotovo do perverzije. Jednostavno rečeno, "Gnom de monde" je strip za one koji pristaju na ovakve uvjete.

Naravno, sve rečeno odnosi se na zamišljenu, ne nužno i točnu, perspektivu prosječnog strip-čitatelja u Hrvata. Ipak, teorija recepcije i konstrukcija idealnog čitatelja nisu nužno pravi put za izricanje suda o nekom djelu. Pristupimo li "Gnomu" pod njegovim uvjetima, otkrit ćemo kako se unutar naoko bezazlene igre riječima i postupcima krije zajedljivi komentar na svakodnevnicu. Bez obzira na to čita li se ovaj strip kao politička alegorija ili kao nešto šire obuhvaćanje zeitgeista, bez obzira na to vidimo li u njemu adekvatan opis hrvatskih kurioziteta ili mu opservacije sežu izvan granica Balkana, "Gnom de monde" je uspio pogoditi nekoliko važnih karakteristika suvremenog doba.

Što je, dakle, pogodio? Koristeći hibrid postapokaliptičnog SF-a i fantasyja, stvarajući svijet u osnovi neusporediv s ikojim poznatim (osim na metažanrovskoj razini), intertekstualno se poigravajući s nekim "Marvelovim" i azijskim šablonama, Marušić je u "Gnomu" progovorio o visokoj politici, problemima tržišta rada, svijetu spektakla i apatiji nižih klasa. "Gnom de Monde" prati uspon jednog prosječnog pripadnika mase (koja u stripu igra doslovnu ulogu stoke za klanje i onu rasplodnih kobila od strane vladara-demona koji obitavaju u višim sferama) iz jame (ponovno doslovne) do zvijezda. Dotični je naime unajmljen kako bi napravio medijski primamljivu i upečatljivu reklamu koja poziva na genocid njegovog naroda. Riječ je, naravno, o ponudi koja se ne odbija - posao je to koji njegovom izvršitelju omogućuje pristup eliti, vezama i poznanstvima, a zajedno s time i pristup uslugama koje izvršitelju omogućavaju vlastito unaprjeđenje. Naš gnom ni u kojem trenutku ne propituje povjereni mu zadatak, vodeći se logikom kako u poslovnom svijetu nema mjesta moralu i kako je posao, tj. donošenje kruha na stol, daleko bitniji od političkog aktivizma. Vladari gnomovog svijeta dekadentni su, oportunistički i samoživi demoni koji su u osnovi potpuno nezainteresirani za svoje podanike. U njima vide tek korisno oruđe u neprekidnoj borbi za moć između zaraćenih skupina političara, lobista i industrijalaca. Iz svega rečenog dala bi se konstruirati klasična žanrovska pripovijest koja bi uključivala junake, zlikovce i čitav niz pomagača, no Marušić nije zainteresiran za pričanje takve priče. "Gnom de Monde" se koncentrira na prikazivanje ustroja zamišljenog svijeta, potpuno zaobilazeći ključne točke epske fantastike. A kad vam netko na taj način ogoli sustav, nije vam potreban veliki spoznajni skok kako bi uočili određene analogije. Što onda razlikuje "Gnoma" od prosječnog političkog pamfleta? Tamo gdje je politički pamflet angažiran i fundamentalistički nastrojen (samo drugačijeg predznaka od dominantne ideologije), "Gnom" je razigran, zajedljiv i ciničan. Marušić ne kritizira svoje likove niti ih koristi kako bi progurao vlastiti svjetonazor (kao što to radi Jodorowsky u "Tehnoočevima"). Iz svoje autorske nad-instance on promatra i prikazuje svijet uzimajući sve njegove fakte zdravo za gotovo. Vlast jest demonskog karaktera, ali nije iracionalna niti "zla". Gnomovi jesu apatična, apolitična, oportunistička raja (zbog tih su osobina sličniji vladarima nego što bi se dalo naslutiti na prvi pogled), no prije svega raja koja pokušava preživjeti u uvjetima koje ne može promijeniti. Postmodernistička ironija osnovno je obilježje ovog stripa. Kritiku će unutra pronaći samo politički idealisti. Je li Marušić i sam politički idealist koji prezire svijet o kojemu pripovijeda, pitanje je koje će ostati neodgovoreno. Pitanje koje na kraju krajeva i nije toliko bitno.

Ovako postavljen "Gnom de Monde" posve odgovara vremenu u kojem je nastao i njegovo je spoznajno ogledalo. Kao takav, preporučuje se svim aktivistima, vikend-revolucionarima i stranačkoj mladeži. Ako ni zbog čega, a ono zbog spoznajnog šoka. Strip je odavno prestao pripovijedati o junacima u šarolikim kostimima.

Pitanje kojeg se do sad nisam doticao, zapravo je vrlo kompleksno i bitno pitanje. Ono glasi - ima li "Gnom de monde" ikakvu artističku vrijednost? Pitanje je kompleksno stoga što podrazumijeva određenu ideju o tome što strip doista jest (ili bi trebao biti). S jedne bi se strane s pravom moglo argumentirati kako bilježenje ideja, opservacija i njihovih kombinacija na papir, koristeći pri tom rudimentarne vizualne prikaze, ne čini nužno dobar strip. No, ukoliko strip nije ništa drugo doli nizanje slika u vremenskom slijedu, i ako uz to u slučaju "Gnoma" ne možemo odvojiti ideju od forme ("Gnom" je zapravo nezamisliv unutar nekog realističkog ili hiperrealističkog diskursa), tada moramo zaključiti kako je Marušić doista uspio proizvesti jezgrovito, sažeto, inteligentno i promišljeno djelo koje je zapravo postiglo ono što se svaka umjetnost trudi postići. S jedne nam strane "Gnom" očuđava stvarnost, čineći od nje zbir fantazija, zabluda, amorala i posvemašnje gluposti, a s druge nam strane očuđava sam medij, tjerajući nas da ga promislimo izvan ustaljenih obrazaca. Marušić, doduše, u tome nije revolucionaran i možda upravo zbog toga neće dobiti pozornost kakvu zaslužuje, no ono u što nakon Entropole i "Gnoma" možemo biti sigurni jest kako je hrvatski strip u Ivanu Marušiću dobio veliko ime od kojega može puno toga očekivati. Ukoliko postoji takvo što kao što je hrvatski strip-underground, Marušić mu čvrsto stoji na vrhu.

• Melina

10, 10, 10, 10

Odlična recenzija! :) Jedino se nikako ne mogu složiti oko ocjena danih crtežu, koji je sastavni dio naracije i u kojem, u svakom novom čitanju, vidim nove slojeve humora i apsurda. Nacrtano je naizgled lako i opušteno, a bez ijednog krivog poteza. Jedva čekam sljedeći album. :)

25.02.2011
    19:55:00 sati
    Melina
  • tony starks

10, 10, 10, 10

gnomovi svih zemalja, ujedinite se!

25.02.2011
    20:55:00 sati
    tony starks

10, 10, 10, 10

Strip koji te raspameti. kao što je i recenzent primjetio na prvu loptu je odbojniji od Entropole (koja mi je i crtački bila fenomenalna) ali ako mu pokloniš povjerenje bez predrasuda vrati ti višestruko. Opet se moram složit sa recenzetom o tome da je to poezija a poeziji ne možeš prigovarat zbog toga što svaka strofa nema isti broj stihova i svaki stih isto riječi ili zbog drugih tehnikalija.

Hoćemo još uvijek drukčijeg, novog i dobrog Marušića!

05.03.2011
    20:03:00 sati