Safe area Goražde

Asterix

GORAZDE ORKA_SP 33 | 240 str.

Među novinarima u U.N.-ovom konvoju pomoći za izoliranu muslimansku enklavu Goražde na samom istoku Bosne i Hercegovine, među ostalim novinarima nalazio se i Joe Sacco, novinar i, za nas puno bitnije, strip autor. Sacco je proveo u Goraždu naredna 4 mjeseca i u to vrijeme je upoznao grad i njegove žitelje, dijeleći njihovu sudbinu (osim činjenice što je zahvaljujući U.N. propusnici mogao otići kad god je želio, što je više manje bio san ostalih 57.000 stanovnika) i tražeći istinu o sukobu u krvavom ratu usred kojeg se zatekao. Sacco nam donosi kroniku zbivanja, iz prve ruke, sa poprišta događaja, obogaćenu mnogobrojnim razgovorima sa stanovnicima s kojima se odmah sprijateljio, kao i sa brojnim izbjeglicama koji su u Goraždu potražili spas... Sacco se sprijateljio sa Edinom, inž. strojarstva koji nije stigao diplomirati zbog rata nego je silom prilika postao učiteljem matematike i koji mu je služio kao vodič i prevoditelj tijekom njegovog boravka u opsjednutom gradu. Kroz ta 4 mjeseca Sacco razgovara sa velikim brojem ljudi koji mu svojim svjedočanstvima otkrivaju njihovu osobnu priču o ratu i događajima oko njega...

• Sigurna zona Goražde
    GORAZDE ORKA_SP 33
  • Varovano območje Goražde
    GORAZDE ZRC 1

• Safe Area Gorazde: The war in Eastern Bosnia 1992 - 1995
    GORAZDE TPB 1

• Joe Sacco je autor iznimno hvaljenog i nagrađivanog stripa «Palestine» koji, slično kao i «Safe Area Goražde» govori o Palestinsko-Izraelskom sukobu. Nedavno je izašao i drugi Saccov strip o ratu u BiH, «The Fixer» koji govori o Sarajevu pod okupacijom i čovjeku koji je preživljavao tako što je bio vodič stranim novinarima, također vrlo zanimljivo izdanje...

Za «Safe Area Goražde» sam prvi put čuo preko Strip Vesti. Kako u Vestima čitam samo probrane stvari autora koji me zanimaju, originalnu recenziju sam bio preskočio, tek su mi reakcije na nju skrenile pažnju. I zaista reakcije su bile više nego opravdane, čovjek koji se usuđuje riječ masakr staviti u navodnike kad govori o Vukovaru i Sarajevu, ne zaslužuje drugo do prezir. Sramite se, gospodine Maniću. No ono što je sljedilo dalje je bilo još gore. Par komentara koji su stigli, a u kojima je prednjačio Bojan Đukić svojim govorom mržnje neodoljivo podsjećaju na mračne dane koje svi mi normalni ljudi želimo zaboraviti. Ono što me posebno osupnulo jest činjenica da ni Bojan ni nitko od ljudi koji su zastupali tezu o «propagandnom antisrpskom strip pamfletu» nije sam sporni strip zaista pročitao. Sve to me potaknulo da se malo više informiram o samom stripu i da ga pročitam. I konačno, prije nekoliko tjedana je stigla pošiljka sa Amazona, a u njoj i «Goražde». Sinoć sam ih konačno uzeo u ruke i kako to obično biva, nisam ostavio dok nisam pročitao do kraja.

Odmah da raščistimo na početku, «Safe Area Goražde» je sjajan strip. Sacco je uložio ogroman trud u istraživanje povijesne građe koja je bila potrebna da donekle rasvijetli pozadinu ovog rata, navodeći tako zločine koji su se dogodili u II. Svj. ratu kako od srpske, tako i od hrvatske i muslimanske strane, preko Titove diktature i zatomljavanja nacionalne svijesti pojedinih narodnosti u Jugoslaviji do povampirenja nacionalizma u kasnim osamdesetim. Povijesne činjenice su izložene dovoljno jasno i precizno da se stekne slika o događajima, bez ulaženja u previše detalja i zamaranja čitatelja sa previše suhoparnih informacija, te su relativno bezbolno ukomponirane u sam strip kroz nekoliko navrata. No samo težište stripa Sacco prebacuje na veliku galeriju likova koja se pojavljuje u stripu prikazujući nam njihova svjedočanstva naizmjence kombinirajući stripovsku rekonstrukciju događajima o kojima osoba priča i direktnu interview formu. Sacco se trudi da što objektivnije moguće prikaže svjedočanstva ljudi koje je susreo, tako da sam strip nema klasičnu linearnu strukturu, Sacco ubacuje u off-u svoj komentar kao neku vrstu naratora ili moderatora koji slaže sve te iskaze u jedan veliki mozaik. Vješto izbjegavajući zamku senzacionalizma Sacco nam hladno podastrijeva priče «običnih malih ljudi» na rubu očaja o njihovim životnih tragedijama, oslanjajući se gotovo isključivo na snagu emociju koje pršte iz potresnih ispovijedi. Upoznajemo tako ljude koji su vidjeli kako njihove najmilije brutalno ubijaju njihovi dojučerašnji susjedi, medicinske sestre i doktore koje vrše amputacije koristeći rakiju kao anestetik, izbjeglice koji su izgubili sve što su imali, uključujući i svoje najmilije, koji preživljavaju doslovno od korice kruha i humanitarne pomoći, srpske starosjedioce koji su odlučili ostati u gradu i koji su također postali žrtve, beznadežne mlade ljude kojima je otrgnuta mladost itd, itd. Ono što posebno daje na težini je što je čitatelj svjestan da su to sve stvarni likovi od krvi i mesa, da događaji koje pratimo nisu fiction nego nažalost, surova stvarnost. Sacco se također ne libi pokazati neke stravične scene poput klanja i masovnih scena ubojstva, pogotovo u dijelu koji govori o Srebrenici i Višegradu, ali nalazi protutežu u relativno čestim komičnim scenama kojima malo podiže atmosferu, stvarajući taj sablasni kontrast između pokušaja i očajničke želje ljudi da žive normalni životom i neizvjesnosti i straha za goli život koje donosi sutra.

S crtačke strane, Saccov stil vjerojatno neće odgovarati baš svačijem ukusu, i meni nije baš najdraži, nekako je prekrut i sirov, dok ja više volim lepršave i ležerne crtače poput npr. Milazza. S jedne strane, likovi su prilično stilizirani i prikazani gotovo polukarikaturalno, (s tim da je Sacco uspio svu tu gomilu likova korektno nacrtati, tako da nema šanse da ćeš ih pomiješati međusobno, što se često zna dogoditi u stripovima gdje ima tako puno likova), a sa druge strane imamo hiperrealistički precizno, do najsitnijeg detalja iscrtane krupne planove grada, ulica, zgrada... Također mi se ne sviđaju efekti koje Sacco koristi kad želi nešto naglasiti i još neke sitnice koje su možda i manje važne, a jednostavno su stvar ukusa pa ih ovdje neću ni nabrajati. Ipak, ono što je bitno je da se čovjek vrlo brzo navikne na stil i nakon nekoliko stranica jednostavno utoneš u radnju i privikneš se na crtež, da bi na kraju shvatio da on u biti uopće nije loš i da zapravo odlično funkcionira tako da se generalno gledajući radi se o prilično dobro odrađenom poslu, koji cijelom stripu daje jednu drugu, autorsku dimenziju.

Ono što je mene osobno najviše dojmilo je ta autentičnost i neposrednost koja spretnim korištenjem strip medija strahovito dolazi do izražaja. Naime, ova vrsta ratne priče nije ona koja se obično viđa u novinskim člancima, komentarima, televizijskim vijestima, reportažama i filmovima ili pak u drugim stripovima koji se bave ovom tematikom (Hermannov «Sarajevo Tango» i Joe Kubertov «Fax from Sarajevo» koji su po meni puno lošija ostvarenja). Nasuprot suhoparnog nabrajanja brojki i činjenica, na koje sam i sam oguglao nakon četverogodišnjeg slušanja jednih te istih izvještaja sa ratišta, ovdje imamo dodir sa stvarnim ljudima! Nadalje, zaprepastila me ta strahovita ratna surovost. Kao dječak koji je od rata doživio dva granatiranja a sve ostalo vidio na televiziji sad puno bolje shvaćam tragediju kroz koji su svi ti jadni ljudi prošli. Također, iako se rat u BiH događao u mojoj neposrednoj blizini, on je ipak nekako bio «dalek» za mene, bili smo okupirani svojom brigom i ratom koji se istovremeno dešavao kod nas, mogu reći da sam saznao puno stvari o nekim događajima i mada poanta ovog stripa nije ta da da strogo povijesni detaljan uvid u ratna zbivanja, zainteresiranom čitatelju će on pružiti dobru osnovu za daljnje istraživanje, za što stvarno treba skinuti kappu Saccou. Zanimljivo je da Sacco osobno ne nudi svoje mišljenje o ratu, niti nudi neka laka rješenja i odgovore. U principu, gotovo da se njegova uloga u stripu svodi samo na ulogu naratora, on je tu samo da zabilježi ono što je vidio i čuo i da to vjerno prenese na papir. Momenti gdje progovara on a ne likovi su uglavnom oni u kojima optužuje UN i svjetske političare za nesposobnost i licemjerje, jasno pokazujući kako oni snose ogroman dio odgovornosti za BiH tragediju, pogotovo za klanje koje se desilo u još jednoj UN «sigurnoj zoni» Srebrenici, najvećem krvoproliću u Evropi nakon drugog svjetskog rata, koja će ostati vječna ljaga za UN i nizozemske vojnike koji su «branili» stanovnike Srebrenice. Također, nimalo ne štedi ni svoje kolege novinare, koji se usredotočavaju na senzacionalističke priloge, gubeći iz fokusa ono bitno. Osnovna stvar koja baca u vodu sva urlanja o «protusrpskom stripu koji demonizira cijeli narod» je da Sacco eksplicitno navodi i naglašava da su za zločine krivi srpski ekstremisti, Četnici, a ne SVI Srbi. Isto tako navodi primjere srpskih žitelja Goražda koji su «nestali» ili koji su bili maltertirani od strane izbjeglica kao odmazda za sve što su ovi ljudi pretrpjeli, tako da vidimo i njihovu stranu priče. Ali, naravno, ta činjenica nije pogodna za tezu o antisrpstvu pa ju je najjednostavnije zanemariti. Kao i sve one zločine koji su se dogodili u ovom prljavom ratu, a koji su, kako to kaže Dragan Bosnić, bile montaže koje su služile kao povod za početak napada na Srbe. Ali to Srbi moraju riješiti sami sa sobom kao i ostale dvije strane sa svojim zločinima počinjenim u ratu.

Ovaj strip je prije svega antiratni strip i kao takvog ga treba gledati i potruditi se da ga što više ljudi pročita, kako se takve stvari više ne bi ponovile (iako jedan od likova u stripu govori kako nas za 50 godina čeka novi rat). Ja se zaista čudim činjenici da on još nije preveden na hrvatski ili bosanski ili srpski i toplo se nadam da će to uskoro netko napraviti.

• Porter

10, 10, 10, 10

Prvo mi je malkice bilo nelagodno da citam o ovoj recenziji,strip nisam citao tako da sam ocjene dao na osnovi recenzije i slicica.
    Autor me odusevio recenzijom stripa,procitao sam 2x da sta ne fulam.
    Reko da bas vidim ko je vako lijepo slozio tekst,kad ono Markos :)
    06.04.2004
    23:35:00 sati
    Porter
  • GGG

10, 10, 9, 9

Zbog mira u kuči samo dvije rečenice - Strip je odličan ali nije za svakog. Uz to je najbolja (i vjerovatno jedina) knjiga o istočnoj Bosni '92-'95 na engleskom jeziku.
    08.04.2004
    13:59:00 sati
    GGG
  • Ukupna ocjena 89%

10, 10, 7, 8

Nisam u mogucnosti da nesto puno kazem zbog toga sto strip nisam u mogucnosti da procitam ali mogu da pohvalim recenziju autora.Moje licno glediste je da ovu temu je vrlo tesko "svariti" ljudima koji nisu sa tih prostora, kojima je vihor prljavog rata prosao daleko od krovova i koji svoja saznanja i stanovista temelje na izvorima lokalnih medija koji su u neku ruku bili iskra u pokretanju toga pakla.
    Stoga se slazem sa gospodinom GGG da strip nije za svakoga.
    I jos jednom bih zelio da cestitam autoru na odlicnoj recenziji.
    15.04.2004
    11:58:00 sati
    igorpb
  • SejoSexon

10, 10, 10, 10

Juce sam procitao ovo remek djelo! Markose, recenzija ti je odlicna a sto se tice stripa; odusevljen sam! Citajuci ovaj strip sam se najezio par puta vracajuci se 10ak godina unatrag i svima preporucujem da procitaju ovo remek djelo!

NIKADA SE NE PONOVILO!
    25.06.2004
    07:45:00 sati
    SejoSexon
  • Ukupna ocjena 97%

10, 10, 9, 10

Uspio sam prije mjesec dana prochitati "Gorazde" i to od svih mjesta, u Univerzitetskoj biblioteci ovdje u Mississippiju (jedan od tri stripa koji su imali). Moram se sloziti sa svim hvalama i ne mogu da nadjem nista za dodati na Markosovu recenziju. :)
    29.05.2006
    22:16:00 sati
    Emir Pasanovic

Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

Nevjerovatno!

Bolje da nista ne komentarisem!

06.09.2010
    14:17:00 sati
  • vešmašina

10, 10, 7, 7

12.09.2014
    17:01:00 sati
    vešmašina
  • Ukupna ocjena 79%

8, 9, 7, 7

Ovo sam čitao več prije nekoliko godina na slovenskom jeziku. Strip je dobar ali ne mogu reči, da sam uživao u njemu zbog teme kojom se bavi. Na trenutke mi ga je bilo mučno čitati.

12.09.2014
    19:10:00 sati

9, 9, 9, 9

29.03.2019
    13:48:00 sati
    jachamallku
  • lwood

7, 8, 6, 6

Moglo je to i puno bolje.

18.08.2020
    13:00:00 sati
    lwood

9, 9, 7, 8

Umjetničko djelo Joea Sacca djelomično je komično, dijelom pragmatično, ali u potpunosti zadivljujuće. Ljudi s kojima je proveo vrijeme i sprijateljio se tokom njegovog kratkog boravka u Goraždu izgledaju tragično humanistički, pokazuju širok spektar emocija, od straha, zadovoljstva i na kraju olakšanja, dok su im domovi napadali pucnje i granate dok su još bili u njima . Činjenica da su preživjeli mogli pokupiti dijelove svojih slomljenih i oštećenih života i krenuti dalje nakon rata govori još više o njihovoj snazi da istraju i pokušaju zaboraviti tri i po godine živa noćna mora. Sigurno područje Goražde autentičan je i iskren dokaz opstanka i izdržljivosti ljudskog duha u najnezamislivijim užasima i kao takvo ne bi ga trebali zanemariti oni kojima bi takve teme inače bile previše depresivne i turobne.

18.03.2021
    08:54:00 sati

Ukupna ocjena 35%