Ukupna ocjena 43%

P*3

S*2

• Zidovi koji plaču
    GL BO 17

• Ovaj broj izvorno je izašao u prosincu 1992., a kod nas je objavljen u studenome 1995.
  • Claudia Salvatori talijanska je spisateljica i strip scenaristica. Ovo joj je jedini rad na Gordonu Linku Napisala je još četiri scenarija za Nicka Raidera u 1998. i 1999. godini (NR SR 126, 127, 129 i 130), a sudjelovala je na scenariju i za dvije epizode Julije (JU SR 15 i 17).
  • Antonella Vicari radila je (ponovno zajedno s Mauriziom Picernom i Gaetano D'Aurijem) na crtežu i za zadnju epizodu ovoga serijala (GL SR 22: Ukusni leševi), nažalost neobjavljenu kod nas. Vjerujem da je dobro poznata fanovima Nathana Nevera zbog velikog broja njenih radova na tom i Neverovim spin-off serijalima Legs Weaver i Agencija Alfa. U novije vrijeme crta na SBE serijalima Odessa, Mr. Wolf, pa i Zagoru.
  • Jane Austen (16.12.1775. – 18.07.1817.) bila je engleska spisateljica poznata po svojih šest romana koji nude interpretaciju, komentar i kritiku života zemljoposjednika s kraja 18. stoljeća. Za života objavljena su joj samo četiri, dok su “Opatija Northanger” i “Uvjeravanje” objavljeni nakon njene smrti, 1818. godine. Ni jedan od objavljenih romana nije imao njezino ime na koricama - bili su potpisani "By a Lady".
  • Sličnost s Poeovom kratkom pričom "Crnim mačkom" u sceni s Gordonom u podrumu. (zanimljivost by Cromwell)
  • Scena kad privlače sablasti kroz televizijski ekran očiti je omaž još jednom horor klasiku - Poltergeistu. (zanimljivost by Cromwell)
  • Lica koja se pojavljuju na zidovima / podu su vjerojatno inspirirana slučajem iz Belmeza, jednim od malobrojnih paranormalnih fenomena koji mene i dan danas, 20+ godina kasnije poprilično uznemiruju. (zanimljivost by Cromwell)

Uistinu je teško nešto lijepo napisati o epizodama ovog serijala nakon desetoga broja, pa tako ni ova nije iznimka. Jedine donekle svijetle točke su N°15: Condor Express i N°18: Vječna žena. Ubacivanje nepoznatih i bezidejnih autora u igru samo je završni udarac i zadnji čavao na lijesu koji je samo potvrdio tada već jasno vidljivu propast ovog serijala. Dodatan je problem što se u autorskoj bezidejnosti jedini privlačan faktor serijala sveo na polugolu Helgu i druge ženske likove u provokativnim pozama.
S tim na umu ne mogu vjerovati da je autor scenarija u ovoj epizodi jedna žena jer je dojam kao da je na papir odlučila prenijeti vlažne misli jednoga šmokljana, a postupci žena u priči su pravi primjer muškog šovinizma. Scenaristica Salvatori, osim što izgleda da mrzi žene, očito je fan poznate spisateljice Jane Austen, a budući da je i sama autorica mnogobrojnih romana, čini mi se da se i poistovjećuje s njom pa je ovdje glavnoj junakinji dala ime spomenute spisateljice. Samo što ne znam kako uklopiti ovaj scenarij s njenim kasnijim radovima na krimi serijalima i romanima slične tematike. U biti, znam! Nikako. Vjerujem da se sada stidi što je potpisala ovu priču.

Osim standardne ekipe, od bitnijih likova se pojavljuju Gordonova poznanica Jane Austen i njen iritantni zaručnik Robin. Jane je autorica humorističnih stripova koja je izgubila inspiraciju doseljenjem u novu kuću, a još jedna njena odlika je da spava gola. Njen zaručnik Robin samo gleda kako da je prevari s prvom koja naleti, pa je tu i "sasvim normalan" pokušaj silovanja Helge pred očima šokirane Jane bez ikakvih daljnjih posljedica.

Inverzija pogleda na normalno i nenormalno se nastavlja u legendi o ukletoj kući, strašnom zločinu u njoj i prokletim dušama osuđenim na vječnu tugu. E, ovo zadnje bi bilo ispravno jer je (po legendi) mladi trojac željan smijeha okrutno masakrirao zlog vlasnika kuće jer je bio strog. Ali ne, scenarij kaže da su oni bili dobri i oslobodili se ugnjetavača, a tadašnji neprosvijećeni sud ih je nepravedno osudio na smrt!? Znači, zadatak Gordona, radodajke Helge i ostatka ekipe je osloboditi tri nesretne duše vječne tuge i podariti im smijeh, a kući mir! I to prije nego ih sve dokrajči čudna sjeta koja oduzima snagu za životom stanovnicima uklete kuće, pa npr. Jane nema inspiraciju za pisanje, Nick je izgubio apetit, a Helgi loša atmosfera u kući remeti frizuru.
Glavni razlog i uzrok svih problema scenaristica nalazi u tome što je zli, licemjerni sudac nestašnom mladom trojcu zabranio da se smiju, pa sljedećim zaključkom daje alibi za ubojstvo tiranina:
"Ali ako se ne smije, ne podnosi se život... ako se ne podnosi život, postane se lud... i ne može se obuzdati ludilo!"
Iako ne može opravdati ubojstvo, mislim da je ovaj zaključak jedino vrijedno pažnje u ovoj priči.

Boljem dojmu ne pomaže ni pokušaj povratka idejnoj zamisli serijala, odnosno poslu istjerivanja duhova. U skladu s tim tu su standardne fore iz poznatoga filmskog serijala kao detektor duhova, pa dijagnoza da je riječ o "sekundarnoj pojavi", fraze kao "telekinetska moć mrtvih", "vrtlog ektoplazmičke energije"...
Nastavno na "Istjerivače duhova", kao rješenje problema Chuck je smislio varijaciju na temu o zarobljavanju duhova, pa kaže:
"Dakle, zamisao je bila stvoriti upijajuće magnetsko polje da usisa tužnu prisutnost u video i da je zarobi u videokasetu! Nakon toga je dovoljno zatvoriti videokasetu na neko sigurno mjesto..."
Za saznanje je li Chuck uspio u zamisli stvaranja katalogozirane videoteke sablasti morat ćete ipak uzeti strip u ruke, a evo još jedna umna izjava iz stripa:
Chuck: "Meci su nemoćni protiv telekinetske sile dobro uvježbane sablasti!"

Stari znanac na serijalu, Gaetano D'Auria, već se dokazao kao izvrstan oponašatelj Della Monicina crteža i stila, a ovdje imamo još dvoje pomagača već spomenutih u zanimljivostima. Stoga pretpostavljam da slavni Della Monica nije puno vremena potrošio u pokušaju da pretvori ovaj strip barem u nešto vizualno privlačno. Kako god bilo i tko god zaslužan bio, barem je grafički dio na efektnom, pa i visokom nivou, pogotovo u usporedbi s epizodama serijala gdje Della Monica i D'Auria nisu autori. Sekvence komičnog stripa koje igraju ulogu uratka strip autorice Jane, dodatno podižu ukupan dojam i svakako daju malo osvježenja u besmislenom scenariju.

Za kraj mogu kazati da su me "Zidovi koji plaču" skoro rasplakali od muke prilikom čitanja i natjerali na kajanje za sve pozitivno što sam u ranijim recenzijama nadrobio o ovom serijalu.
Mislio sam odustati od namjere recenziranja ove epizode, ali odlučio sam prije odluke pročitati narednu priču (koju potpisuje Manfredi), gdje je uslijedio scenaristički povratak na zadovoljavajuću razinu i koja mi je vratila volju za Gordonom Linkom, pa i pisanjem ove recenzije.

GL BO 16 Rođen 2. studenoga

GL BO 18 Vječna žena

Ukupna ocjena 39%

2, 1, 7, 9

I nagori Dylan je bolji od ovoga. Dno dna.

12.04.2024
    11:28:00 sati

5, 2, 10, 9

Jos jedna bizarna prica u drugoj polovici serijala. Ova mi je cak i dosta ostala u sjecanju od proslog ljeta kad sam je citao po prvi put, prakticki sam se svega sjecao pa me sad nista nije iznenadilo. Ima cak i neku dobru podlogu s tom ukletom kucom koja izaziva tugu kod ukucana, te zlocinom koji se desio u njoj u proslosti. Nije niposto bila losa ideja ukljuciti pojavu sablasti, pa cak ni ono sudenje na kraju. Fora je tu bilo kako su sudili sucu. :) Ali ono sto je ovdje ogromni problem, to je jako neozbiljan pristup prici. Pa dijalozi su redom blesavi za poludit. Prakticki likovi kao da izgovaraju ono sto im prvo padne na pamet i previse se skrece s glavne teme na neke nepotrebne stvari, poput Robinovog stalnog opsjedanja Helge. Uglavnom, na kraju smo dobili jos jedan buckuris koji je dobrano srozao i moje misljenje o ovoj epizodi. Crtez mi je pravi za Gordona. Cim je Della Monica ukljucen u crtanje, pa makar i s pomagacima, to super izgleda. Naslovnica, kao i vecina njih u serijalu vizualno atraktivna.

12.04.2024
    22:41:00 sati
  • Cromwell

5, 5, 8, 9

Odličan početak uz (gotovo filmski) nagli rez i tranziciju između dviju scena koje munjevito stvaraju ugođaj. To je barem u mom slučaju puno obećavalo, no kako radnja odmiče ipak se uspostavlja da je to bio samo scenaristički "lucky shot" jer unatoč dobrim elementima priča u globalu nije uspjela ispasti u potpunosti artikulirana.  Glavna protagonistica je djelovala dobro sve do izrazito debilne scene sa Helgom i Robinom koji mene neodoljivo podsjeća na Dwighta iz the Officea, samo u ovom slučaju izrazito nesimpatičnog. Kasnije, uz par horror omaža i nekoliko doslovno prekopiranih elemenata iz epizode 4. Svjetionik imamo objašnjenu glavnu premisu ovog stripa; moć kvari, ljudi su često previše ozbiljni a smijeh je lijek i za spas vlastite duše tako da se čak i u ozbiljnim situacijama treba malo zajebavat. :) Čisto zbog tog "pedagoškog" :) elementa neuobičajenog za Gordona i solidne atmosfere za koju je najviše zaslužan legendarni Della Monica ova epizoda mi kotira na zlatnoj sredini serijala.

13.04.2024
    09:52:00 sati
    Cromwell