Condor Express

Druuna

GL BO 15 | 94 str.

Nakon čudnog sna Gordon se budi na Divljem zapadu u vlaku na relaciji Tombstone - Phoenix na izbornoj kampanji za senatora Arizone. Uz to je i friško oženjen, a mlada je njegova bivša Jessica, potpuno nesvjesna nestvarnosti situacije, dok im je sotonski Jack Condor sa svojom bandom na tragu.

• Condor espress
    GL BO 15

• Ovaj broj je originalno izašao u listopadu 1992., a kod nas je objavljen u rujnu 1995.
  • Strip otvara vinjeta sa BMW coupeom iz 90-ih (Serija 8 - E31) u prvom planu koji koristi Hinterlandska policija.
  • Datum odvijanja dijela radnje na Divljem zapadu je 03.03.1881.
  • Ponovno se pojavljuje vođa beskućnika, odvjetnik Buck Zappa iz GL SR 10: Sedmi okrug.
  • Spominje se zahtjev za priključenje Arizone SAD-u što se konačno dogodilo tek 14.02.1912.
  • Helga kaže da gradonačelnik govori kao političar iz Dallasa vjerojatno aludirajući na ozloglašeni desničarski svjetonazor stanovnika tog grada, što je kulminiralo ubojstvom američkog predsjednika Johna F. Kennedyja 1963., nakon čega je Dallas dobio stigmu "grada mržnje". Dallas danas jedva da ima neku sličnost s gradom kakav je bio, pa je postalo normalno i da im na izborima pobjede demokrati. 😊
  • Vestern filmovi koje Helga spominje u stripu:
    1. "Paklenski izazov" je bukvalan prijevod s talijanskog, a riječ je o filmu Johna Forda "Moja draga Klementina",
    2. "Vatreno podne" je još jedan krivi prijevod. Vjerojatno je riječ o filmu "High noon", kod nas preveden kao "Točno u podne",
    3. "Čovjek koji je ubio Libertyja Valancea".
  • John Henry "Doc" Holliday bio je zubar, kockar i revolveraš, visok 178 centimetara i težak oko 70 kilograma. Postao je zubar sa 21 godinom, ali nakon što je dobio tuberkulozu odlučio je odjahati na Divlji zapad, čija suha klima je trebala pomoći njegovu oporavku. Da bi suzbio i utišao kašalj, posegnuo je za alkoholom, a kako mu je bolest rastjerala pacijente, postao je kockar i legendarni revolveraš. Uvijek je govorio da mu je draže umrijeti od pištolja ili noža nego od tuberkuloze, ali unatoč tome je umro u lječilištu Glenwood Springs, Kolorado. Prije smrti s užitkom je popio času viskija, a zadnje riječi su mu bile: "Ovo je smiješno. Oduvijek sam želio umrijeti u čizmama." Imao je samo 36 godina.
  • Obračun kod O. K. Corrala se dogodio 26.10.1881., a u pitanju je bila borba za prevlast u gradiću Tombstone, Arizona. S jedne strane su bili troje braće Earp i doktor stomatolog Doc Holliday u ulozi predstavnika zakona i banda klana Clanton s druge strane. Banda Clanton je poražena, a taj događaj je prerastao u legendu s malo stvarne istine o autentičnom događaju.
  • Gordonov arch-enemy, Jack Condor, trebao se još jednom pojaviti u epizodi SR 25: "Gone with the wind, the final chapter" da zaokruži trilogiju. Međutim, budući da je serijal ugašen nakon 22. broja, to se nikad nije dogodilo. Navodno se Jack trebao vratiti na mjesto snimanja tog legendarnog filma (kod nas znanog kao „Zameo ih vjetar“). (zanimljivost by ReemCP)

Ovom epizodom Manfredi nastavlja manifestirati svoju fascinaciju Divljim zapadom i vestern filmovima, koju je započeo još u drugom broju ovog serijala, a sve je kulminiralo stvaranjem strip junaka po svojim željama i afinitetima - Magičnog Vjetra. Onako, na prvu, priča ima dvije osnovne teme, povratak Jacka Condora iz mrtvih i Gordnove mazohističke snove o ponovnom vjenčanju s Jessicom. U biti, teško je kazati da se Jack Condor vratio iz mrtvih jer je bio mrtav već pri prvom pojavljivanju. Upoznali smo ga u "GL SR 2: Ples s kosturima", po meni ujedno i najboljoj epizodi ovog serijala.

Pretpostavljam da su ovom epizodom idejni tvorci ovog stripa odlučili iskoristiti pozitivan efekt te priče i tako osvježiti već posrnuli serijal. Nakon popriličnog broja neuvjerljivih priča s još gorim crtežom, ovo je još jedna svijetla točka Gordona Linka. Manfredi vraća najefektnijeg negativca serijala pritom nastavljajući taj neozbiljan i provokativan štih koji je naveliko karakterizirao uspješne početne epizode serijala.

Šokantan i konfuzan početak u kojem se ne zna što je san, a što java poprilično uvjerljivo prenosi Gordonovu zbunjenost i nevjericu događajima koji se smjenjuju kao na traci, a čitatelj biva uvučen u radnju pokušavajući shvatiti što se ustvari događa. Radnja je nebulozna, čak i kada se povuku paralele s prethodnim pričama ovog serijala, ali za razliku od nekih od tih neslavnih epizoda, ovdje se čitatelj ne pita: "Što ovo meni treba?" ili "Na što ja gubim vrijeme?". Istina, ponovno je riječ o trashu, ali ukusnom i zabavnom trashu, samo što ni provokativnih, pa i morbidnih scena ne nedostaje:

U globalu, Manfredi je ovdje uspio biti duhovit i provokativan, a istovremeno dati svoj prilog sveprisutnom promicanju jednakosti kao u sceni s Gordonovim neprimjerenim govorom prilikama i razmišljanjima na Divljem zapadu krajem devetnaestog stoljeća - sve u skladu s porastom svih vrsta aktivizma u devedesetima, kada je ovaj serijal izlazio.

Puno je tu vrckavih dosjetki iz stvarnog i od raznih pisaca stvorenog života Divljeg zapada kao što je izjava koja kao da je izašla iz antologijske filmske trilogije "Povratak u budućnost":

Doc Holliday: „Tombstone, ha? Lijep gradić... Rado bih se preselio onamo!“
Gordon: „Nemojte! Sad je ožujak, a u listopadu biste mogli poginuti u okršaju kod O. K. Corrala!“

Takvim humorističnim osvrtima na promjenjivu sudbinu Doca Hollidaya Manfredi prikazuje snagu filma i scenarista koji određuju kako će koji lik završiti, neovisno o povijesnim činjenicama. Na to se Manfredi dodatno osvrće preko Gordonovih riječi da je John Ford odlučio da Doc Holliday crkne u Tombstoneu, čime se poziva na film "Moja draga Klementina". Mislim, većina onih koji su pogledali taj film misli da je Doc tako završio i ne zamara se stvarnim činjenicama, što vrijedi i za verzije tog popularnog obračuna ispričane od strane drugih scenarista.

Uz parodiju i klasične komične situacije za ovaj serijal, Manfredi pokušava biti duhovit i zanimljiv ponavljanjem, kao što je npr. ponavljanje i povezivanje događaja s brojem 38, pa tako Gordon je spavao neprekidno 38 sati, Jessica je nestala prije 38 sati, pa njen gej zamjenik Oscar nije spavao već 38 sati. Takve sitnice zaista dodatno potenciraju neozbiljnost i dobar osjećaj prilikom čitanja. Moram napomenuti da je u našem izdanju sigurno dosta omaža, zgodnih dosjetki i parodija na druga djela i stvarne događaje izgubljen zbog neadekvatnog prijevoda, a sigurno da je meni puno toga promaklo zbog vlastitog neprepoznavanja tih situacijia i slabog poznavanja teme.

Na kraju, autor ostavlja otvorenu mogućnost za novi povratak Jacka Condora, samo do toga nikada nije došlo zbog gašenja serijala nakon 22. broja.

Uz kvalitetnu priču, crtež je jednako bitan da bi se strip proglasio uspješnim. Po tom pitanju Raffaele Della Monica garantira da će ponovno i crtež biti na razini. Budući da ovaj put nije imao pomoć drugih crtača, očekivao sam više, ali mora da su rokovi stisli pa sam dobio dojam da se Della Monica često koristio kopiranjem vlastitih ranijih uradaka i uporabom rudimentarnih kompjuterskih intervencija po pitanju sjenčanja i kopiranja. To rezultira često nepreciznim i siromašnim crtežom, neuvjerljivim facijalnim ekspresijama, a dinamika i pokreti likova često nisu na razini za koju je Della Monica sposoban. Dodatan loš dojam stvara i katastrofalan Borgisov upis teksta, odnosno česti preveliki oblačići veći od originalnih. Tu je i poznata boljka tog vremena - šarlatanski prijevod bez lektorskih intervencija. Pa tako, npr. većinom imamo "Daleki" umjesto "Divlji zapad", a bukvalne prijevode kultnih vestern filmova sam već spomenuo u zanimljivostima.
Della Monicine naslovnice su uvjerljivo najveći privlačni faktor ovog serijala, pa možda zbog toga čitatelj očekuje više od onog što se nalazi između korica, a naslovnica ove epizode je jedna od upečatljivijih.

Ukupno gledajući, rekao bih da je ovo poprilično efektan i nadasve zanimljiv nastavak jedne kultne epizode u okvirima ovog neobičnog, ali i većinom omraženog serijala. Mislim da bi se ova epizoda mogla svidjeti širem krugu stripoljubaca, jer uz dosta elemenata „Alan Ford humora“ i parodije na sve i svašta, ljubitelji vestern filmova bi trebali doći na svoje, da ne spominjem fanove Magičnog Vjetra, jer bi ovo mogla biti Manfredijeva prva stepenica prema stvaranju tog lika.

GL BO 14 Raspućin

GL BO 18 Vječna žena

• Ukupna ocjena 76%

7, 8, 8, 7

22.12.2021
    05:06:00 sati

4, 4, 8, 7

Nikad mi nije posebno sjela ova epizoda, ni sjeni prvom pojavljivanju Condora. Previše nadrealnog treasha, možda ponajviše što se Manfredi trudio napraviti nešto drugačije. Uspjelo mu je to samo u pogledu humorne komponente same epizode, sve drugo mi djeluje nekako škrto pa čak i crtež na nekim mjestima.

22.12.2021
    14:35:00 sati

8, 8, 8, 10

Iz galerije neprijatelja Gordona Linka, zombi verzija Lee Van Cleefa - Jack Condor, zasigurno je njegov najveći neprijatelj. Naravno, nije to teško zaključiti s obzirom na dužinu ovog serijala. No svejedno, lik je uistinu upečatljiv i koji nam zasigurno ostaje duboko urezan u sjećanje za sva vremena. I meni je „Ples s kosturima“ ponajbolja epizoda ovog serijala, ponajviše upravo zbog spomenutog zombi-kauboja pa sam nekako u ovu priču ušao s nekom nadom da bi i ona mogla biti, ne ista, ali barem približno dobra. U startu sam bio nabrijan znajući da se Condor vraća. Slažem se sa recenzentom da je epizoda počela konfuzno, dosta zbunjujuće (kako bi neki rekli – u stilu mindfuck filmova & serija), no kasnije biva sve bolje i bolje. Naravno, priča nije u rangu prve sa Condorom, nije genijalna, ali ima u sebi genijalnih minijatura koje odišu tim humorom 90-ih godina i otkačenim dijalozima koji imaju, rekao bih, tu neku dozu posebnog šarma koji krasi ovaj uvrnuti i luckasti serijal.

Dobro je recenzent primjetio da nam je Manfredi vjerojatno vraćanjem Condora u serijal, nastojao vratiti serijal u pravi kolosijek nakon nekih manje kvalitetnih priča, i slažem se da je kraj priče ostavio prostora za još jedno njegovo pojavljivanje jer zapravo, ako se itko može vratiti od neprijatelja, onda je to Jack Condor – da takvom liku odsječete glavu sjekirom ili motornim pilom, nema veze, on se svejedno može vratiti i to je normalno u ovakvom serijalu i s obzirom na njega kao lika. On je kao kombinacija Freddyja Krugera i Jasona, koji se uvijek vraćaju.

Kao što i vidimo u zadnjoj zanimljivosti, Manfredi je i imao tu ideju da ga stavi u još jednu epizodu, ali nažalost, to nismo doživjeli zbog gašenja serijala. Scenarij je možda bio napisan, table nacrtane, ali sve je ostalo vjerojatno zabačeno negdje u nekoj ladici pa fanovi ovog serijala nikada neće saznati kakva je bila u konačnici ideja u vezi te priče. Vjerujem da bi ova epizoda bila i znatno bolja da smo imali kvalitetniji prijevod, jer vidim iz recenzije da su puno toga brljali, pa preveliki oblačići, a znamo koliko je prijevod bitan i koliko utječe da bi neku priču doživjeli kako je ona originalno zamišljena.

22.12.2021
    19:29:00 sati

6, 7, 7, 7

Nakon ohoho godina pročitao opet ovog Linka, dojam je lošiji nego pri prvom čitanju, ali logično prošlo je 26 godina od tad. Ima dobrih detalja, ali sve skupa mi izgleda kao dosta besmislena priča. Crtež solidan, ima briljantnih vinjeta, ali i onih groznih.

22.12.2021
    20:46:00 sati
  • Kruger