Šetač Johnnie

Klara

GL BO 7 | 96 str.

Gordon i Jessica odlaze kod sutkinje potpisati papire za rastavu, ali susreću se s uspaničenim (iz)liječenim alkoholičarom Harryjem Jamesom, koji je upravo u uličici nabasao na truplo. Usmrćenom muškarcu glava je razbijena bocom Johnnieja Walkera, čuvene marke škotskog viskija. No to je samo početak stravičnog niza umorstava utjelovljenog simbola alkoholizma...

• Šetač Johnnie
    GL BO 7

• Nick se često rekreira u tučnjavama, u ovoj epizodi imao je dogovoreno šaketanje na groblju, ali ga je spriječio gadni udarac u glavu.
  • Škotski viski Johnnie Walker ispočetka se zvao Walker's Kilmarnock Whisky.
  • Psići Black & White posebna su marka škotskog viskija. Njega u jednoj noveli pije James Bond.
  • Godišnje umre oko 2,5 milijuna ljudi od posljedica alkohola. Većinu njih potaracao je Šetač Johnnie. :D

Čitam stripove od 2000. godine kad sam imao sedam godina, a s Gordonom Linkom sam se susreo tek prije otprilike godinu dana, kada sam nabasao na komplet njegovih stripova u jednom malom nesređenom... Hm, pa hajmo to nazvati antikvarijatom. Uglavnom, za Gordona prije nisam niti čuo, stoga nisam imao neka velika očekivanja, i sami znate da je u većini slučajeva kad prvi put pročitate strip nekog manje poznatog junaka, najveća ocjena „može proć’.“

I tako, tada sam nasumice kupio jedan primjerak za koji se ispostavilo da je broj 13 (jako sam praznovjeran) i ostao sam zaprepašten. Tih 96 stranica vrhunskog humora me oborilo s nogu. Od svega što sam pročitao, nešto najbliže onom čuvenom alanfordovskom. Sutradan sam se brže-bolje vratio po još nekoliko primjeraka, mislio sam se da li da odmah kupim cijelu kolekciju i sad vidim da sam trebao jer je nekoliko posljednjih primjeraka u međuvremenu kupljeno, no vratimo se na bit. U ovih desetak brojeva što sam do sad pročitao ima više boljih nego lošijih epizoda, a ja ću se sada osvrnuti na jednu prosječnu, možemo reći tipičnu gordonlinkovsku. Šetač Johnnie...

Radnju gotovo svakog Gordona Linka ne smijete uzeti zaozbiljno ako želite da vam se svidi. Kao i u Alanu Fordu, radnja je iskarikirana i možemo reći u drugom planu, naglasak se stavlja na osobnosti likova i njihove odnose, prepucavanja, dosjetke, atmosferu... Ako očekujete nekakve genijalne zaplete i krimi-radnju za Oscara, nećete ih dobiti. Ali ćete dobiti parodiju na njih, kao u ovom slučaju parodiju na tematiku serijskog ubojice. Koliko smo puta u stripu vidjeli reinkarnaciju Jacka Trbosjeka, ubojicu prostitutki, ali Gordon se susreće sa Šetačem Johnniejem, ubojicom alkoholičara. On ih sa svojim štapom i psićima nemilosrdno taraca i taraca na najbrutalnije načine, da je slučajno ovo bio dvobroj bojim se da ne bi ostao niti jedan alkos u Hinterlandu. Mržnja naivnog čitatelja prema njemu raste i raste, i kad dođe vrhunac... samo jedna je opcija, reći ćete da ste pročitali najdebilniji završetak u povijesti. I onda shvatite da je šokantni debilni završetak upravo ono što ovoj epizodi daje iskru genijalnosti, savršeno zaokružuje taj teatar apsurda.

Gordon i Jessica dogovaraju rastavu

Odnos Gordona i Jessice, njegove (bivše) supruge i policijske inspektorice. Kemija među njima može se rezati nožem, ali Gordonova luckavost nije mogla funkcionirati s njenom žestokom osobnošću. Uvijek u PMS-u, nabrijana, spremna za akciju, žena koja ne vodi ljubav bez pancirke nije mogla ukrotiti Gordonov dječačko živahni duh i od njega je odustala, unatoč snažnim plamenovima ljubavi i strasti. Ipak, ova autoritativna plavokosa seks-bomba ne podnosi Gordonovo muvanje oko drugih žena i tu nastaju gadne (i zabavne) čarke. Izazivam vas da navedete bolje realizirani ženski lik u svijetu stripa (popularnog na našim prostorima naravno). U stripovima koje ja čitam ženski likovi nisu od pretjerane važnosti, ali sada mi napamet pada Meg iz Lazarusa Ledda. Tu se radi o ženama sličnog karaktera, ali je neodoljiva Jessica nemjerljivo bolje realizirana naspram vrlo iritantne ukočene Meg. Tko zna, možda bi mi i Jessica bila iritantna da nije ovoliko zgodna, ali jebiga, i crtež se računa.

Jessica nije jedini ženski lik u stripu, tu je i Gordonova asistentica Helga, promiskuitetna pankerica koja izlazi s raznoraznim tipovima, a u ovoj epizodi s nadobudnim glazbenim kritičarom Francom koji je vodi na koncert Borisa Martinjeskog, koji također ima problema s jetrom. Tu nailazimo na par urnebesnih scena:

Martinjeski pjeva: „Bijela si... Čista... Poput vode bistra... Ali znaš u meni... Zapaliti plam pakleniiiii!“
Helga: „Je li ova pjesma posvećena nekoj sablasti?“
Franc: „Ne, nego votki.“
Martinjeski: „Odjednom ih vidim oko sebe... Gledaju me i zovuuuuuu... A onda kreću prema meni, traže me, žele meeeee...plavi plamen alkoholaaaaa!“
Helga: „Je li ova posvećena čašicama konjaka?“
Franc: „Ne, nego sablastima delirijuma tremensa.“
Helga: „Koliko će još trajati ova bljezgarija?“
Franc: „Ako ne razumiješ umjetnost, mogla si ostati kod kuće.“

Tu je i Nick, još jedan Gordonov pomoćnik, prostodušni snagator uvijek spreman za tuču i klopu, u ovoj je epizodi dobio opasan udarac Johnnijevim štapom u glavu, ali tvrda je to tikva iz koje svašta ispadne, kao na primjer kada se malaksali Harry budi iz nesvjestice i objašnjava pred svima da je to posljedica mukotrpne rehabilitacije od alkohola, a Nick nalijeva viski iz pljoske u čašu i kaže: „Potrebna mu je kapljica da ga podigne!

U svakom slučaju, taj veseli grubijan priraste čitateljevu srcu, prije ili kasnije.

U ovoj epizodi jedina moja zamjerka je dosadni lik bivšeg alkoholičara Harryja Jamesa koji je stvarno upilao, u serijalu smo vidjeli mnogo pravih sablasti, ali teško da ima veće od njega. Blijed ko krpa, slabašan, kmečav, istraumatiziran, neobrijan, neispavan, ali ponajprije nezanimljiv. Ali da ne ispadne sve sivo, ovo je najbolje što smo čuli od njega: „Tražite li mene? Otišao sam kupiti diskete za kompjuter. Napokon sam se oporavio od liječenja i sad sam počeo pisati. Znate, ja sam povjesničar. Upravo pripremam studiju o utjecaju stakla na oblikovanje misli talijanskog preporoda.

Ova epizoda obiluje ubojstvima i grotesknim humorom, dok sam je čitao rijetko mi je silazio osmijeh s lica. Crtež je zaista sjajan, slike su pune detalja, često nailazimo na impresivne velike kadrove. Naslovnica jezivo intrigantna. Gordon vas brzo uvuče u svoju šašavu stvarnost, zaista šteta što je izašlo samo dvadeset brojeva ovog junaka. Neki će i dalje tvrditi da je ovo smeće od stripa i da je zato i ugašen, ali mislim da su kiosci duže trpjeli mnogo slabije junake, Gordon je zaslužio više kredita posebno zbog svoje humoristične usmjerenosti, većina današnjih stripova je bazirana na nekakvoj akciji. Neki čitaju da bi se uzbudili, a neki i da bi se nasmijali. Ovo je moja prva recenzija, a možda i zadnja, na pisanje me potaknula jedina recenzija o Gordonu na koju sam naišao na ovom portalu, a bila je jako negativna. Nadam se da sam isto tako ja potaknuo nekoga da potraži Gordona u uličnim striparnicama i da mu priliku da ga osvoji.

P.S. Ne zaboravite, alkohol ubija. ;)

GL BO 6 Zadatak

GL BO 14 Raspućin

Ukupna ocjena 33%

3, 2, 5, 3

Kao klinac volio sam čitati Gordonove epizode. Nisam imao sve, možda 10-12 epizoda. Kasnije sam nabavio cijeli komplet i požalio. Još je i prvih 10-11 epizoda solidno za pročitati, a sve nakon toga je za potpalu vatre, osim možda br.18. Ova epizoda nije ništa posebno, čak i najlošija od tih prvih 10tak. Naslovnica prešarena, i kakva je to lijeva Gordonova noga!?

I naravno pohvala recenzentu što se odvažio za recenziju epizode jednog od manje atraktivnih junaka.

12.02.2016
    09:57:00 sati
  • Cromwell

5, 9, 5, 7

E to! Istog sam mišljenja kao i recenzent. Teatar apsurda je pravi izraz za opisivanje GordonLinkovih epizoda. Ovu epizodu nisam čitao već dugo ali znam da mi nikad nije bila među boljima. Dijalozi i odnosi među likovima su za razliku od priče urnebesni kao i uvijek. Crtež je na žalost jako loš ali naslovnica mi se sviđa. Kompozicija je u redu ali je izdavač kompletno zasrao sa prevelikim naslovom, kao i svaki prethodni i sljedeći put. Talijanski originali imaju puno ljepši dizajn naslovnice; kvadratić na donjem dijelu. A to objašnjava i izdeformiranu lijevu Gordonovu nogu. :)

14.02.2016
    10:19:00 sati
    Cromwell
  • Unngenant

Ukupna ocjena 27%

2, 2, 4, 3

GL spada u trash kemp? Ili obrnuto. Ceo serijal možda ima dve pristojne (neka 3 od 5) priče ostalo...Teško je poverovati da je Manfredi ovo pisao...ali eto. Ako sam ikada zaista uludo potrošio vreme na neki strip, to je ovaj. Ova epizoda ne spada u najj najj gore, ali i ova ima taj otužni pokušaj ironičnu-satiričnu priču. Kada se to ukomponuje sa tipično GL pokušajima duhovitosti i boobs everywhere u serijalu....uh.

17.02.2016
    23:12:00 sati
    Unngenant
  • karuro

8, 9, 8, 9

Ubojica je preslika lika sa etikete od boce viskija johnnie walker koj ubija alkoholicare nazvan setac johnnie haha. Zezancija vrh. Dobar je gordon. Steta sto je tako ispljuvan od publike, a uopce nije los serijal.

25.04.2020
    11:31:00 sati
    karuro

8, 9, 4, 9

Zanimljivosti:
    - Ovaj broj je originalno izašao u veljači 1992., a kod nas je objavljen 04.01.1995.
    - Johnnie koji Hoda je glavni nositelj radnje ove epizode, ali nije riječ o Indijancu s vatrenom vodom (iako je scenarist Toninelli) već o "genijalnom" prijevodu imena Johnnie Walker. U talijanskom originalu ime epizode je zaista "Johnnie che Cammina" jer iz očitih pravnih razloga nisu smjeli napisati pravo ime, ali kad već imamo lijepo ukomponiran naslov kao "Šetač Johnnie", dobivamo situaciju za rubriku "Vjerovali ili ne"!
    - 32. str.: Ako sam ja dobro sve povezao, na zadnjoj vinjeti bi mogli biti autori. Ne vidim drugi razlog za stavljanje potpisa na nju. Toninelli jako liči na lika sa brčićima, dok ne mogu naći sliku prerano preminulog Cecchetta.
    - 52. str.: Umjetnost = bljezgarija / Helga na spoju s umišljenim seronjom (pardon - kritičarem koji se razumije u umjetnost).
    - 57. str.: Prevoditeljica / umjetnica Marija Jurela prevodi "National Theathre" kao "Narodno kazalište"! Prevoditeljica pokazuje da je još pere nostalgija za prošlim vremenima cenzure, precrtavanja, docrtavanja i podobnog prijevoda teksta!
    - Biljka svežderka Kalimba konačno dobila bitniju ulogu, pa je utažila i glad na neko vrijeme, a Jessica ne govori istinu kada priča o njoj.